عِوَض الهی جلسه 3.mp3
18.45M
مبحث #عِوَض_الهی _جلسه ۳
استاد داود صمدی آملی
@shakhehtoba
راه رفتن روی آب
جناب ثقة الاسلام كلينى در كتاب شريف اصول كافى از امام صادق عليه السلام روايت فرموده است كه:
شخصى همراه حضرت عيسى عليه السلام بود تا به دريا رسيدند و با حضرت بر روى آب راه مى رفتند و از دريا مى گذشتند. اين جانى است كه در آب تصرف مى كند، اين همان جان است كه مرده را زنده مى كند، و ابراء اكمه و ابرص مى نمايد و جانهاى مرده را زنده مى كند و حيات مى دهد، و هر كسى كه به تعليم معارف حقه نفوس را احياء مى كند عيسوى مشرب است آن شخص كه ديد بر روى آب مثل زمين هموار عبور مى كنند. در عين عبور به اين فكر افتاد كه حضرت چه مى گويد و چه مى كند كه بر روى دريا اينگونه راه مى رود ديد حضرت مى گويد بسم الله، از روى عُجب به اين گمان افتاد كه اگر خودش از تبعيت كامل بيرون آيد و مستقلا بسم الله بگويد مانند حضرت مى تواند بر آب بگذارد، از كامل بريدن همان و غرق شدن همان، استغاثه به حضرت روح الله نمود، آن جناب نجاتش داد.
در روايت دارد كه آن شخص، قصير بود، حضرت عيسى پس از آنكه او را از غرق نجات داد به او فرمود: ما قلت يا قصير؟ قال قلت هذا روح الله يمشى على الماء و انا أمشى على الماء فدخلنى من ذلك عجب، فقال له عيسى: لقد وضعت نفسك فى غير الموضع الذى وضعك الله فيه فمقتك الله على ما قلت فتب الى الله عزوجل مما قلت، الحديث.
آن بسم الله در آب تصرف مى كند كه از جان برخيزد و گرنه از صرف تلفظ بدان و لقلقه زبان تصرفات تكوينى صورت نمى گيرد.
گر انگشت سليمانى نباشد
چه خاصيت دهد نقش نگينى
البته زبان هم بايد از ذكر الله بهره اى داشته باشد، چنانكه سمع را هم از شنيدن حقائق و معارف حظى است و بصر هم براى خود حظى دارد، ولى عمده همانست كه گفته ايم.
منبع: ولایت تکوینی
@shakhehtoba
کتاب دروس معرفت نفس
اثر علامه حسن زاده آملی
به زبان فارسی خود شناسی را از منظر فلسفه اسلامی بررسی میکند.
کتاب دروس معرفت نفس نوشته حضرت علامه حسن زاده آملی به زبان فارسی و در موضوع شناخت نفس ناطقه است.
خرید نسخه چاپی کتاب دروس معرفت نفس:
https://basalam.com/ketabeadib/product/111110
خرید کتاب دروس معرفت نفس با 15000 تومان تخفیف:
https://basalam.com/ketabeadib/product/111110?ref=O3bN
کانال کتابگاه
@ketabeadib
👈 دستور العمل هاى آيات آخر سوره فرقان
🔹اى عباد الرحمن، آخر سوره فرقان از (عباد الرحمن الذين يمشون على الارض) تا آخر سوره هر يك دستور العمل كاملي است.
💠خروس در سحر به ذكر مشغول است كم از خروس مباش
🔸از امل (آرزو) - (مقصود آرزوهاى بى پايان دنيوى است ) چشم پوش و در عمل كوش مرد جستجو باش نه گفتگوى. از دريا بخواه نه از جوى. از فضول كلام چون فضول طعام دست بدار.
سبكبار باش نه سبكسر و سبكسار، خروس در سحر به ذكر قدوس و سبوح در خروش است كم از خروس مباش !
◀️چون به خروش آمدى بدان كه بهترين عطاى دوست لقاى اوست ، مترصد باش كه:
گدايى گردد از يك جذبه شاهى
به يك لحظه دهد كوهى به كاهى
⬅️منبع: تازيانه سلوك ، ص 114، استاد حسن زاده آملی
@shakhehtoba
بسم الله عارف
بسم الله عارف به منزل كن الله جل جلاله است و بايد از بسم الله به روى انسان درى گشوده شود، شيخ عارف محيى الدين عربى در رساله الدرالمكنون و الجوهر المصون فى علم الحروف، گويد: و من فاته فى هذا الفن سر بسم الله الرحمن الرحيم فلا يطمع أن يفتح عليه بشىء فانه الباب المفتوح و السر الممنوح و فضائلها جمة لا يعلمها سائر الامة. و اعلم ان منزلة بسم الله الرحمن الرحيم من العارف بمنزلة كن من البارى جل و على. و همچنين در جواب سؤال صد و چهل و هفتم باب هفتاد و سوم فتوحات مكية.
انسان نائل به رتبت ولايت، صاحب مقام كن است در باب سيصد و شصت و يك فتوحات مكيه آمده است كه: ورد فى الخبر فى اهل الجنة أن الملك يأتى اليهم فيقول لهم بعد أن يستأذن عليهم فى الدخول فاذا دخل ناولهم كتابا من عندالله بعدان يسلم عليهم من الله و اذا فى الكتاب لكل انسان يخاطب به: من الحى القيوم الذى لايموت الى الحى القيوم الذى لايموت اما بعد فانى اقول للشىء كن فيكون و قد جعلتك اليوم تقول للشىء كن فيكون .
حاصل اين كه ملكى از جانب حق تعالى بر اهل بهشت وارد مى شود و پس از اذن دخول و سلام نامه اى از خداوند عالم به هر يك مى دهد به اين مضمون: اين كتابى است از حى قيومى كه نمى ميرد به حى قيومى كه نمى ميرد، اما بعد من به شىء مى گويم كن فيكون، تو را در امروز چنان گردانيدم كه به شىء بگوئى كن فيكون.
و اين بيان را با مطلب شامخى كه نيز شيخ در فص اسحاقى افاده فرمود العارف يخلق بهمته ما يكون له وجود من خارج محل الهمة ولكن لاتزال الهمة تحفظه، ضميمه بفرمائيد نكاتى بسيار دقيق در معرفت نفس انسانى عائد مى شود.
منبع: ولایت تکوینی
@shakhehtoba
4_6012524786389876783.mp3
1.11M
الهی نامه علامه حسن حسن زاده املی
با صدای استاد معماریان
@shakhehtoba
🔳🔲🔳🔲🔳🔲🔳🔲🔳
#حکایت
#ادب_درندگان_دربرابرامام_هادی_علیه_السلام :
#حضرت_استاد_صمدی_آملی
در زمان امام هادی علیه السلام خواستند آبروی امام هادی جان ما را ببرند. گفتند ایشان را ببرید در #دکة_السباع بیندازید. همان باغ وحش فعلی. گفتند ببرید به دکه ای که #گرگها و #شیرها در آن هستند بیندازید وقتی شیرها او را می خورند بنشینیم و تماشا کنیم.
#خلیفه_عباسی دستور داد تمام مردم را جمع کنند؛ از جاهای مختلف مهمان دعوت کنند که می خواهیم امام هادی، امام علی النقی را در دکة السباع (دکه ی درندگان ) بیندازیم. و بنشینیم تماشا کنیم درندگان او را بدرند. تا اینقدر نگویید اینها #معجزه و ... دارند.
آقا را در دکة السباع انداختند. یکوقت دیدند تمام شیرها آمدند محضر مبارک آقا؛ زانوی ادب زمین زدند؛ یکی از شیرها که از همه پیرتر بود از اینها جدا شد رفت به سمت آقا نزدیک شد، جمعیت هم منتظر بودند که آن شیر به آقا حمله ور شود و او را بدرد. آن شیر به آقا نزدیک شد، همهمه ای کرد و برگشت. شیرهای دیگر هم ادب کردند.
دیدند خبری از درنده شدن آقا نیست؛ رسوا شدند. حضرت را از آنجا بیرون آوردند. از آقا پرسیدند: همه ی شیرها ادب کردند؛ آن یکی به شما چه گفت؟
آقا فرمود: آن شیر آمد پیش من و به من گفت آقا سفارش مرا به این شیرهای جوان کن؛ هرموقع در این دکه غذا و گوشت می ریزند تا من بروم تکه ای گوشت بگیرم اینها همه را می خورند. پیر شده ام؛ دندان ندارم؛ و من گرسنه به سر می برم. سفارش مرا به اینها کن.
من هم سفارش او را به شیرهای جوان کردم. دیگر از این به بعد در این دکه، شما این قاعده را می بینید؛ به اینها گفتم هروقت برای شما غذا ریختند صبر کنید بگذارید ایشان به اندازه ای بخورد و سیر شود؛ بعد شما به غذا حمله ور شوید.
دیگر از آن زمان به بعد در آن دکه هیچگاه غذایی داده نشد جز آنکه آن شیر پیر ابتدا سیر می شد.
این، #حجة_الله است. نظام هستی همه دلیل و قرآن دارد....
_________________
🔘 پیاده شده از فایل صوتی سخنرانی در روز 25 اسفند 96
☑️ @Shakhehtoba
عِوَض الهی جلسه ۴.mp3
15.75M
مبحث #عِوَض_الهی _جلسه ٤
استاد داود صمدی آملی
@shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
افعال و صفات چه زمانی تبدیل به خُلق می شود؟
#استاد_صمدی_آملی_ حفظه_الله
@shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بر "زلالاندیشه" #جرعهنوش_قلزم_غدیر
غدیریه(۱)
✍غدیر در بیان حضرت آیتالله صمدی آملی(حفظه الله) در برنامه 《زنده باد زندگی》 از شبکه دو
💢امام صادق(ع) در کلامی اشاره دارند که از بین ۹۰ تا ۱۲۰ هزار نفری که در غدیرخم با علی(ع) بیعت نمودند حدود ده هزار نفرشان از اهالی مدینه بودند که در هنگام رحلت نبی(ص) در مدینه حاضر بودند ولی به حقانیت علی(ع) در بین اجتماع سقیفه گواهی ندادند.
امام صادق با ناراحتی و حزن فرمودند:
✍العجب یا حفص
لما لقی علی بن ابی طالب !
انه کان له عشرة الاف شاهد
لم یقدر علی اخذ حقه
و الرجل یاخذ حقه بشاهدین :
ای حفص !
در شگفتم از آنچه
علی بن ابی طالب (ع) با آن مواجه شد !
او با ده هزار شاهد و گواه
نتوانست حق خود را بگیرد،
در حالی که شخص با دو شاهد
حق خود را میگیرد
🔶حلالزاده شناسد علی و آلش را
🔶از آن که نور دو چشم حلالزاده علیست
(مولوی)
@shakhehtoba
بر "زلالاندیشه" #جرعهنوش_قلزم_غدیر🟩غدیریه(۱)
💢حضرت آیتالله صمدی آملی (حفظه الله) :
✍#تشاجر
در محضر جناب رسولالله(ص)،
#مانع _ارتقاء
#خانوادهی_اسلامی
"یا ایّها المسلمون" به
#خانواده_ایمانیِ علویمشربِ
"یا ایّها الّذین آمنوا"
✍ بعد از انجام اعمال حَجّةُالوداع و در راه بازگشت، در منطقه جُحفه، آن دستورالعمل سنگین را جناب رسولالله (ص) پیاده فرمودند؛
چه اینکه میدانستند بحث ولایت امیرالمؤمنین(ع)، بیشک یک نحوه عکسالعمل تند کسانی را به دنبال دارد که به راحتی نمیتوانند بیایند در درون این خانوادهای که خیلی سنگین و وزین است جا گیرند.
نمونه آن این است که؛ وقتی جناب رسول الله(ص) در روز غدیر حضرت وصی امیرالمؤمنین علی(ع) را به عنوان جانشینی معرفی فرمودند، یک نفر از صحابه(حرث بن نعمان فهری) به جناب رسول الله(ص) عرضه داشت:
《یا رسولالله! شما به ما گفتید از بتها دست بکش، ما دست کشیدیم؛
گفتید بیایید خداپرستی کنیم، ما آمدیم؛
گفتید من رسول خدایم، قبول کردیم؛
گفتید نماز بخوانید،
روزه بگیرید،
زکات بدهید،
و الآن هم ما را به حج بردید و این همه ما را گرداندی، گفتیم چشم؛
امروز (روز غدیر) هم، شنیدم علی را به عنوان جانشین خودت معرفی کردی!
این را تو گفتی یا خدا گفته است؟》
_ مشاجره این صحابه با خاتم انبیا(ص) را ببینید!
اگر جناب رسول الله(ص) میخواستند در زمان احرام در حج، جانشینی را ابلاغ بفرمایند،
همین مشاجرین در آنجا هم حضور داشتند و حال اینکه
حج محل تشاجر نیست.
آنجا در طی ۲۳ سال خانوادهی «یا أیّها الناس» آمدند؛ اما به چه خون دل خوردنی از سوی نبی(ص) و مجاهدات وصی(ع) حرکت کردند و تازه آمدند در دایرهی «یا أیّها المسلمون» قرار گرفتند.
آنها نمیتوانند در خانوادهی «یا أیّها الّذین آمنوا» قرار بگیرند.
لذا نبی(ص) در جواب آن شخص معترض فرمودند:
شهدالله، به آن خدایی که جانم در دست اوست، خودش به من امر فرمود در جحفه من این کار را انجام بدهم که آن آیه در شأن آن شخص نازل شد که
«وَ إِذْ قالُوا اللَّهُمَّ إِنْ كانَ هذا هُوَ الْحَقَّ مِنْ عِنْدِكَ فَأَمْطِرْ عَلَيْنا حِجارَةً مِنَ السَّماءِ أَوِ ائْتِنا بِعَذابٍ أَليمٍ :
و[ياد كن] هنگامى را كه گفتند: «خدايا، اگر اين[كتاب] همان حقِّ از جانب توست، پس بر ما از آسمان سنگهايى بباران يا عذابى دردناك بر سر ما بياور. (انفال/33)
صحابه معترض گفت:
《خدایا این شخص(منظور جناب رسول الله(ص)) اگر راست میگوید و از ناحیه تو اعلام شده است یا یک سنگی بالای سر من بیانداز مرا بکش یا یک عذاب الیمی بیاور.
ببینید نمی تواند در این خانواده وارد بشود! 》
سبحان الله! آدم دهان باز میکند حرف بزند، گاهی حرفها، عبارات و کلمات از خود شخص جنبهی إنشایی پیدا میکند و همان در نظام هستی دفعتاً بإذن الله مسجّل میشود.
در این واقعه درخواست صحابی معترض برای عذاب خودش از سوی خداوند هر دو نوع عذاب بر صحابه معترض وارد شد؛ که سنگ را در این دنیا بگیر و عذاب الیم را در آخرت. فوراً سنگ بر سر آن شخص آمد و کشته شد.
#غدیر
تشکیل یک
#خانوادهی_ایمانی است.
@shakhehtoba
کانال شاخه طوبی
انسان بوقتش...
فرمایشی عرشی از حضرت علامه حسن زاده آملی
@shakhehtoba
💠طائفه جن سنی ندارند💠
🔸مطلب زیر بسیار مهم و قابل تأمل است و یکی از بهترین دلایل بر اثبات غدیر، ولایت و مذهب حقه شیعه است، از عزیزان اهل ولایت میخواهیم تا در نشر این مطلب کوشا باشند🔸
🔹حضرت علامه حسن زاده آملی:
جناب استاد ما علّامه طباطبائى صاحب تفسیر قیّم و عظیم المیزان (رضوان الله علیه) فرموده است که:
استاد ما مرحوم آقا سید على قاضى حکایت کرد که کسى از جنّى پرسیده است (و فرموده است شاید آن کس خود مرحوم قاضى بوده است): طایفه جنّ به چه مذهب اند؟
آن جنّ در جواب گفت: «طایفه جنّ مانند طایفه انس داراى مذاهب گوناگون اند، جز این که سنّى ندارند، براى این که در میان ما کسانى هستند که در واقعه غدیر خم حضور داشتند و شاهد ماجرا بوده اند». (به دلیل عمر طولانی اجنه)
🔸راقم سطور حسن حسن زاده آملى گوید:
بسیارى از صحابه در واقعه غدیر خم حضور داشته اند، و به شأن نزول کریمه یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرِینَ، به رأى العین شاهد بوده اند؛ و فرموده رسول خدا (صلوات الله علیه): «ألا من کنت مولاه فهذا علیّ مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و اخذل من خذله و أحبّ من أحبّه .... را به حضور عیانى شنوده اند؛ و لکن هنوز بدن رسول خدا دفن نشده بود که ...،
لاجرم آن فرقه جنّ مسلمان مؤمن را (رحمة الله علیهم) بر این قوم إنس، فضل شرف است؛ فَاعْتَبِرُوا یا أُولِی الْأَبْصارِ.
🔹الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه مولانا امیرالمؤمنین و اولاده المعصومین🔹
***
منبع: هزار و یک کلمه،کلمه 335 ، حضرت علامه حسن زاده آملی
@shakhehtoba
با آنچه كه دوست دارى محشور مى شوى
در حديث ريان بن شبيب از امام رضا عليه السلام نقل است كه آن حضرت فرمود: اى پسر شبيب ! اگر مى خواهى كه به درجات اعلاى بهشت رسى ، با ما باش ! به غم ما غمگين باش و به شادى ما شاد! و بر تو باد ولايت ما! كه هر كس سنگى را دوست داشته باشد، خداوند در روز قيامت او را با آن محشور كند.
علامه حسن زاده می فرمایند:
شبى در حشر و معاد خود فكر مى كردم و به نامه اعمال خويش نظر مى افكندم ، و اين كه چگونه به اعمالم رسيدگى خواهد شد كه ديدم چيزى ، لازمه نفسم شده ، با آن محشور گشته و از آن جدا نمى شود، وقتى دقت كردم ديدم كتابى خطى است كه آن را به شدت دوست دارم .
در اين وقت اين حديث را به ياد آوردم كه هر كس سنگى را هم دوست داشته باشد با آن محشور مى شود. و كتاب هم مانند، سنگ ، از جمادات است و از اين جهت با آن فرقى ندارد.
منبع:پندهای حکیمانه
#علامه_حسن_زاده_آملی
@shakhehtoba
عِوَض الهی جلسه 5.mp3
23.29M
مبحث #عِوَض_الهی _جلسه ۵
استاد داود صمدی آملی
@shakhehtoba
39.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
واقعه غدیر و تشکیل خانواده ایمانی خطاب به يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا
قسمت اول
#استاد_صمدی_آملی_حفظه_الله
@shakhehtoba
بر "زلالاندیشه" #جرعهنوش_قلزم_غدیر
غدیریه(۲)
💢حضرت آیتالله صمدی آملی(حفظهالله):
#مصالحه_مسيحيان در 《مباهله》 و
#مخاصمه_مسلمانان در 《غدير》،
بيانگر دو برخورد متفاوت با
#خانواده_ایمانی جناب رسولالله(ص)
✍به تعبیر یکی از علمای شافعی مذهب اهل سنّت که گفتند:
پیغمبر، دو جا علی را عرضه نمودند:
1⃣ یک جا علی را در قضیه مباهله با مسیحیان نجران به دشمن عرضه کرد و دشمن به جای تن دادن به مباهله، آن مباهله را تبدیل به مصالحه کرد و آمدند در مقابل جناب رسول الله(ص) سر فرود آوردند.
2⃣ یکی هم در روز غدیر خم، علی را جناب رسول الله(ص) آورد به دوستان مسلمان عرضه کرد، که نتیجهی عرضهی دوم این شد که دوستیها تبدیل به دشمنی شد
غدیر، تشکیل یک چنین خانوادهای است که جناب رسول الله(ص) فرمودند: من میخواهم یک خانوادهای تشکیل دهم که در رأسش علی(ع) را قرار دهم.
من نمیدانم، آقایان، عزیزان اهلسنت و دیگران، چرا این بحثها را طولانی میکنند؛ که حالا بگویند این مولی به معنای دوستی است یا این مولا به معنای اولی در تصرف است.
جان برادر!
ما با کسی دعوا نداریم؛
این برای خیر و سعادت شما و همه است؛
که یک خانوادهای را جناب رسول الله(ص) میخواهد تشکیل بدهد که
رأس این خانواده را علی(ع) قرار دادند تا این خانواده سعادتمند بشود و راه تعالی انسانیاش را در پیش بگیرد و بالا برود؛
اگر نمیخواهید، به سلامت! خداوند شما را مختار آفریده است که «لا إکراه فی الدّین»، به هچ کس اجباری هم نکردند که حتما بیا.
مگر جناب رسول الله(ص) کار بدی کردند که حضرت علی(ع) را معرفی کردند؟!
اگر معرّفی نمیکردند بهتر بود یا حالا که شاخص خانواده ایمانی را معرفی نمودند بهتر شد؟
@shakhehtoba
51.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
واقعه غدیر و تشکیل خانواده ایمانی خطاب به يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا
قسمت دوم
✍به تعبیر یکی از علمای شافعی مذهب اهل سنّت که گفتند:
پیغمبر، دو جا علی را عرضه نمودند:
1⃣ یک جا علی را در قضیه مباهله با مسیحیان نجران به دشمن عرضه کرد و دشمن به جای تن دادن به مباهله، آن مباهله را تبدیل به مصالحه کرد و آمدند در مقابل جناب رسول الله(ص) سر فرود آوردند.
2⃣ یکی هم در روز غدیر خم، علی را جناب رسول الله(ص) آورد به دوستان مسلمان عرضه کرد، که نتیجهی عرضهی دوم این شد که دوستیها تبدیل به دشمنی شد
غدیر، تشکیل یک چنین خانوادهای است که جناب رسول الله(ص) فرمودند: من میخواهم یک خانوادهای تشکیل دهم که در رأسش علی(ع) را قرار دهم.
من نمیدانم، آقایان، عزیزان اهلسنت و دیگران، چرا این بحثها را طولانی میکنند؛ که حالا بگویند این مولی به معنای دوستی است یا این مولا به معنای اولی در تصرف است.
جان برادر!
ما با کسی دعوا نداریم؛
این برای خیر و سعادت شما و همه است؛
که یک خانوادهای را جناب رسول الله(ص) میخواهد تشکیل بدهد که
رأس این خانواده را علی(ع) قرار دادند تا این خانواده سعادتمند بشود و راه تعالی انسانیاش را در پیش بگیرد و بالا برود؛
#استاد_صمدی_آملی_حفظه_الله
@shakhehtoba
بخوان و بالا برو
شيخ عارف محيى الدين عربى در كتاب در مكنون در علم حروف گويد: للحروف صور فى عوالمها، حروف را در هر عالم صورتى است. قرآن را در هر عالم صورتى است و قرائت را نيز صورتى، و هر مرتبه از وجود حكمى دارد. امام به ابن حنيفه فرمود: أقرأ وارق. يعنى سير علمى قرآن بى حد و بى نهايت است، اين بعد معنوى انسان است كه پايان ندارد. ممكن است كه توهم شود چه كسى قادر است در اين اقيانوس عظيم الهى وارد شود، و در اين بحر بيكران غواصى كند تا بتواند به فعليت مطلوب برسد، ولكن اين وحشتى بيش نيست، قرآن براى ارتقاى ما نازل شده است.
منبع: ولایت تکوینی
@shakhehtoba
علامه حسن زاده آملی در نکته ۹۲۶ از ۱۰۰۱ نکته گوید:
« ذکر حلقهٔ در بهشت یا علی است، فی الامالی باسناده الی سعید بن جبیر عن ابن عباس قم النبی صلی الله علیه و آله قال: انّ حلقة باب الجنّة من یاقوتة حمراء علی صفائح الذهب فاذا دقت الحلقة علی الصفحة طنت و قالت: یا علی.
چه خوبست ارباب صنایع چنان حلقه ای اختراع کنند که طنین آن گوید: یا علی. »
پ.ن :
((البته فی الحال چنین صنعتی دایر و کمابیش سایر است و چه خوبست که اهل الله ازین نغمه در منازلشان بهره برند.))
#حسن_زاده_آملی
@shakhehtoba
بر "زلالاندیشه" #جرعهنوش_قلزم_غدیر
غدیریه(۳)
💢حضرت آیتالله صمدی آملی(حفظهالله):
جایگاه
حجتالله و
خلیفهالله بودن علی(ع)
موجب شد تا امیرالمومنین(ع) حتی
آبروی غاصبان حقّ خلافت الهیّه علوی را
حفظ نمایند.
همین سیره علوی(ع) از براهین قطعیه بر
خلیفهالله بودن علی(ع) و غاصب بودن آنان است.
✍جناب امیرالمؤمنین(ع)،
_صاحب امشب(شب عید غدیر)_
که بحق، ولیّ این
#خانوادهی_اهل_ایمان
در نظام هستی است.
الحمدلله از آن روز غدیر تا امروز هزاران و میلیونها نفر در تحت این کِسای خاتم أنبیاء(ص) جمع شدهاند.
یک اهلولایت، به هزارهزار منکرین میارزد تا چه رسد به اینکه هزارهزار و میلیونها اهلولایت، که بسیار عزیزند و ارزشمند.
خدا خودش میداند؛ ما خیر و سعادت همگان را میخواهیم.
به خدا قسم،
امیرالمؤمنین(ع)، حتّی خیر و سعادت کسانی را میخواست که مسند خلافت را _ که حقّ الهیّهی او بود_ غصب و ایشان را عزل کردند.
سبحان الله ! آقای من! سرور من!
بفرمایید این سیره امیرالمومنین علی!
علیرغم تمام جنایات غاصبین اما ایشان در این ۲۵ سال غصب، هیچگاه نخواستند آبروی آنها برود!
ای نظام هستی!
ای مردم عالم!
ما پیرو کسی هستیم که خودش را در نهج البلاغه معرفی فرمودند:
۲۵ سال استخوان در گلو و
خار در چشم داشته،
امّا نسبت به غاصبین
بهترین لطفها را کرده است
که خودشان گفتند:
اگر علی نبود، ما آبرویی نداشتیم!
حال خودشان قضاوت کنند! که جناب رسول الله(ص) فرمودند:
این علی رئیس خانواده شما باشد و
زیر پر ایشان باشید،
در اینجا بال و پر در بیاورید و
ایشان شما را بالا ببرد؛
شما را سیر صعودی بدهد؛
انسانتر بشوید،؛ آقاتر بشوید.
ما در محضر این آقاجان(ع) و آقای(ص) این آقا(ع) تشرّف داریم، الحمدلله ربّ العالمین؛
حضرت (ع) فرمودند:
۲۵ سال استخوان در گلو و خار در چشم داشتم، اما هرگز حاضر نبود که یکآن هم که شده است آبروی آنها برود!
خودشان هم اعتراف کردند و بارها گفتند:
اگر علی نبود، ما هیچ آبرویی نداشتیم؛
«لو لا علی لَهَلَکَ العُمَر»؛
نه بدین معنا که حتماً باید کشته میشد؛
یعنی اگر راهنمایی و مشورت علی نبود
هیچ آبرویی برای ابوبکر و عمر و عثمان نمیماند!
الحمدلله، غدیر ما اهل ولاء یک چنین غدیری است؛
✍ما در غدیر،
#کتاب_دوستی میخوانیم؛
بنا بر قرائت
#کتاب_دشمنی نداریم
@shakhehtoba