eitaa logo
کانال شاخه طوبی
15.1هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
2هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
✴️ ➖➖➖➖➖➖➖ ✍️طایفه ی صاحبان فتوحات مکّیه و مفاتیح غیب آخوند ملاصدرا، نقطه را بر نبوّت و ولایت اطلاق می کنند که می گویند: نقطه ی نبوت و نقطه ی ولایت، از این رو که سریان ولیّ در عالم چون سریان حق است در عالم که ولایت کلیه ی ساری و سائر در هر موجود است و مولای، اوست، زیرا که اسم اعظم است و متقبّل افعال ربوبی و مظهر قائم به اسرار الهی و نقطه ی پرگار نبوت است. نبی صلوات الله علیه فرمود: « کنتُ نبیّاً و آدم بین الماء و الطین» و وصیّ فرمود: « کنتُ ولیّاً و آدم بین الماء و الطین» نبی چون در نبوّت بود اکمل بود از هر ولیّ ناچار افضل ولایت شد به خاتم جمله ظاهر بر اول نقطه هم ختم آمد آخر 👤 توضیح ادمین : دوستان عزیز جهت توضیحات تکمیلی چنانچه رساله ی « انسان کامل در نهج البلاغه» حضرت علامه حسن زاده و شرح حضرت استاد صمدی آملی روحی فداهما را مطالعه فرمایند به مطالب نابی در شرح و بسط این مطالب دست خواهند یافت. که ولیّ اسم اعظم الهی است. و در همه ی عالم جاری و ساری است و عالم هرگز از این اسم الهی خالی نبوده و نخواهد بود. ولایت منقطع شدنی نیست و دارای بقاء است. و همه ی موجودات حیات از این رگ حیاتی دارند. ➖➖➖➖➖➖➖➖ ⛔️ پست ويژه کانال شاخه طوبی؛ لطفاً فقط فوروارد کنید. ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✴️ @Shakhehtoba ✴️
AKHLAG01.mp3
19.03M
شرح کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا )  توسط مهذب نفوس _صمدی_آملی_حفظه_الله جلسه اول @shakhehtoba
✴️ و تطهیر الاعراق (یا اول -قسمت_‌اول «افرادی که می خواهند در دعا دقت و تأمل کنند، در خدمت استادی اهل صفا کتاب های دعا را بدین ترتیب درس بگیرند: اول، مفتاح الفلاح شیخ بهایی؛ دوم، عدّة الداعی ابن فهد حلی؛ سوم، قوت القلوب ابوطالب مکی؛ چهارم، اقبال الاعمال سید بن طاووس و در آخر «انجیل» اهل بیت(ع) و «زبور» آل محمّد (ص) «صحیفه سجّادیه». ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✴️ @Shakhehtoba ✴️
✴️ کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا اول -قسمت_‌دوم اعراق به معنای ریشه هاست. هرکس که می خواهد از ریشه خود را تطهیر کند ،این کتاب را مطالعه و عمل کند. اگر بخواهید در دوران جوانی دست به تطهیر خودتان نزنید و آلودگی برای خود پیش بیاورید و این استمرار پیدا کند،بخواهد شخص در دوران پیری دست به تطهیر بزند نمی گویم نمی شود ولی خیلی به زحمت می افتد. ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✴️ @Shakhehtoba ✴️
✴️ کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا اول -قسمت_‌سوم علم و درس اخلاق این است که نه فقط می خواهیم عمل خوب انجام دهیم بلکه می خواهیم که یک ملکه نفسانی،یک خلق و خوی ذاتی بدست آوریم که از آن به بعد این ملکه نفسانی از آن اعمال صالحه جمیله صادر شود. باید آن صفت و وصف نیکو را در ذات خودت ملکه کنی تا وقتی که می خواهی آن صفت و خلق نیکو را صادر کنی فعل به آسانی صادر شود. اگر اخلاق از صفت نفسی و ملکات نفس صادر نشود اخلاق نیست بلکه به خاطر تشویق و یا ترغیب یا تهدید و ... است. اخلاق مربوط به ملکات نفس است و لذا تمام صور برزخی بعد از لحظه احتزار صاحب نفسی که محتزر است تا به قبر و قیامت و برزخ و همگان اینها همه صور برزخیه مال آن اخلاق و ملکوتی است که در ذات او و نفس او نهفته شده است. اگر این ملکات در ذات او محکم و راسخ شده است می گوییم ملکه،اما اگر یک حالتی بوجود آمده که اگر فعل را ادامه ندهد آرام آرام باز آن صفت از او زائل می شود و این صفت بی قرار است و هنوز قاعده پیدا نکرده،هنوز در متن ذات او استقرار وجودی پیدا نکرده این را می گوییم حال. ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✴️ @Shakhehtoba ✴️
“ الم “ ؛ ‘الله و جبرئیل و محمد’ است. اِنّاأنزَلناهُ فی لَیلَةِ القدر ، نَزّلَ بِه الروح الأمین علی قَلبک الف احد است که آمر است، لام عقل فعال است که مؤتمر و واسطه در فیض است، میم مظهر جمیع حروف تکویتی و تدوینی است که سراج منیر است. قلبِ لام الف است، و آخرِ لام میم، بلکه قلب میم هم الف است. فتبصّر. این اشارت بر سه رتبه است از وجود گر مراتب را شناسی با شهود: اول الله است و ثانی جبرئیل عقلِ فعّال اوست از روی دلیل منتهی باشد محمد(ص) در نمود زآن‌که دارد جامعیّت در وجود فیض هستی جبرئیلِ ذوالعطا ز ابتدا گیرد دهد بر منتها از بند هفدهم «دفتر دل» بشنو: خزائن را که از احصا فزون است شنیدی آن که بین کاف و نون است بوَد این کاف و نون امر الهی که اندر ‘کُن’ بوَد هرچه که خواهی خزائن از زمان و دهر و سرمد همه جمع اند در ‘جبریل’ و ‘احمد’ میان کاف و نون در دور ابتث نهفته لام و میم مقرون و منبث به دور ابجدی هم این چنین است که با أبتث در این معنی قرین است سفر بنما ز تدوینش به تکوین که تکوین را بیابی اصلِ تدوین بدانی پس خزائن ‘لام’ و ‘میم’ است ز “بسم الله الرّحمن الرّحیم” است.. ✍️ حضرت علامه حسن زاده آملی @shakhehtoba
7.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آفریدگارا! پادشاهی تو را نتوان به سلطنت و قدرتی تمثیل کرد که اینها سایه اند هر که به پادشاه نزدیک تر است خشیت او بیشتر است به عظمت پشه گان و مورچه گانت سوگند می دهم که خشیتم ده، ای که یحیی را در صبا، حکم بخشیدی و درباره او فرموده ای « آتیناهُ الحُکمَ صبیّاً » و عیسی را در کودکی گویا کرده ای که « انّی عبدالله » گفت، حسن بن عبدالله چهل و چهار ساله را حکم و زبانی ده. @shakhehtoba
صلی الله علیک یا نقطة تحت باء بسم الله الرحمن الرحيم انسان کامل نقطه باء بسم الله است که و ظهرت الموجودات عن بسم الله و انا نقطة تحت الباء چه اینکه فرمود: جمیع ما في الکتب السماویة في القرآن و جميع ما في القرآن في الفاتحةالكتاب و جميع ما في فاتحةالكتاب في بسم الله الرحمن الرحيم و جميع ما في بسم الله الرحمن الرحيم في باء بسم الله الرحمن الرحيم و جميع ما في باء بسم الله في النقطة تحت الباء و انا النقطة تحت الباء 📗. . ج۱.ص۱۱۷ روحی لک الفداء یا  🆔 @shakhehtoba
علامه حسن زاده آملی : گويند ابن فارض وقتى اين شعر را گفت: و بما شاء بى هواك اختبرنى‏ فاختيارى ما كان فيه رضاكا يعنى بارالها به هرچه خواهى مرا آزمايش فرما كه هر چه رضاى تو باشد من همان را مى‏ پسندم به حصر بول مبتلا شد، و فرمود وى را برداشتند و در كوچه‏ ها مى‏ گردانيدند او به در هر مكتب خانه مي رسيد به كودكان مى‏ گفت عم دروغگوى خود را دعا كنيد. 📗، ص: 128. نكته 194 🆔 @shakhehtoba
. بسم الله الرحمن الرحیم 🔴 ۶۵ 💠صاحبان علم فکری را هیچ منعی از فراگیری علوم و فنون گوناگون نیست،فقط تنها چیزی که در اینجا مطرح است این است که بعد از تحصیل علوم فكريه باید رابطه ای بین اعمال آن علوم و دستورات شرعیۂ مقدسه پیدا نمود تا در مقام تصرّف در نظام عالَم تخلّفی در نظم طبیعی عالَم حادث نشود،زیرا مقام علم و دانش غیر از میان اعمال و تصرّف است.شرع مقدس در مورد فراگیری هیچ علمی برای بشر محدودیتی قائل نشده است و هر دانشمندی در مورد هر کلمه ای از کلمات وجودی که بخواهد تحقیق کند و پیرامون آن مطالعاتی داشته باشد از جانب شرع مقدس نه تنها منعی برای او نیست،بلکه در بسیاری از موارد از جانب شرع،انسان را تهییج نموده اند که علوم گوناگون را کسب کن و دائما به فهم کلمات نظام هستی مشغول باش. ۹۵ @shakhehtoba
AKHLAG02.mp3
18.67M
شرح کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا )  توسط مهذب نفوس _صمدی_آملی_حفظه_الله جلسه دوم @shakhehtoba
✴️ کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا -قسمت_‌اول شخصی که تازه به دوران تکلیف رسید نماز از نفس او صادر می شود ولی صدور نماز و فعل نماز از او از روی کلفت است. چون میل طبیعی ظاهری تعلق نفس به بدن اقتضاء ندارد که نفس تن در بدهد در افعالی مثل نماز و رو ضه و ... .فعل کف نفس به راحتی از انسان صادر نمی شود و با زحمتی همراه است. اما اخلاق مربوط به خلق و خوی شخص است و خو طوری است که اگر برای شخص حاصل شود براساس آن ملکه فعل مربوط به آن را انجام می دهد و فعل به راحتی از آن صادر می شود. به همین صورت می بینید تا نماز بخواهد برای شخص به صورت اخلاق در آید طول می کشد.بر همین مبنا شرع مقدس احکامی را برای ما واجب نمود تا با افعال احکام شرعیه ولو که با کلفت و زحمت هم که است خلق و خوی در نفس حاصل شود و ما حصل احکام این شود که در نفس اخلاق حاصل شود. ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✴️ @Shakhehtoba ✴️