eitaa logo
کانال شاخه طوبی
15هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
2هزار ویدیو
59 فایل
اولین کانال نشر آثار حضرت علامه حسن زاده آملی و شاگردان ایشان در ایتا و تلگرام
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀بسم الله الرحمن الرحیم‌‌ 📖آیه۲۵ سوره دوم(بقره)با۲۸۶آیه‌ 🎙قاری؛عامرالکاظمی‌
□در نقل صحیح آمده که هر که در وقت طعام خوردن 《بسم الله الرحمن الرحیم》بگوید شیطان از آن تناول نکند و اگر در وقت جامه کندن《بسم الله الرحمن الرحیم》بگوید پرده میان عورت او و جنیان پیداشود. @shakhehtoba
□شب مبعث از شب‌های متبرّک و بسیار ارزشمند است که اعمال و مراقباتی هم برای آن نقل شده است: □۱- غسل □۲- شیخ طوسی در مِصباح‌المُتَهَجِّد از امام جواد علیه السّلام روایتی را نقل کرده که آن حضرت فرمودند: □در رجب شبى است که از آنچه که بر آن آفتاب می‌تابد، بهتر است و آن شب بیست و هفتم رجب است که در صبح آن پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله و سلّم به رسالت مبعوث شدند و براى آن شب اعمالی است که اگر شیعه‌ای از ما آن اعمال را در آن شب انجام دهد پاداش عمل شصت سال را می‌برد و فرمودند: □پس از نماز عشاء هر ساعتى از شب را تا پیش از نیمۀ آن بیدار شو و دوازده رکعت نماز (هر دو رکعت به یک سلام) اقامه کن و در هر رکعت بخوان: ○سوره حمد ○و سوره‌اى از سوره‌هاى کوچک مفصل (از سوره محمّد (صلی الله علیه وآله) است تا آخر قرآن) □پس از آن که فارغ شدی از خواندن نمازها می‌نشینی و می‌خوانی: ○سوره «حمد» ۷ مرتبه ○سوره «ناس» ۷ مرتبه ○سوره «فلق» ۷ مرتبه ○سوره «توحید» ۷ مرتبه ○سوره «کافرون» ۷ مرتبه ○سوره «قدر» ۷ مرتبه ○«آیة الکرسى» (تا هوالعلی العظیم) ۷ مرتبه : □الْحَمْدُ لِلهِ الَّذى لَمْ یَتَّخِذْ وَلَداً وَلَمْ یَکُنْ لَهُ شَریکٌ فى الْمُلْکِ وَ لَمْیَکُنْ لَهُ وَلِىُّ مِنَ الذُّلِّ وَ کَبِّرْهُ تَکْبیراً. اَللّهُمَّ اِنّى اَسئَلُکَ بِمَعاقِدِ عِزِّکَ عَلَى اَرْکانِ عَرْشِکَ و َمُنْتَهَى الرَّحْمَةِ مِنْ کِتابِکَ وَ بِاسْمِکَ الاْعْظَمِ الاْعْظَمِ الاْعْظَمِ وَ ذِکْرِکَ الاْعْلىَ الاْعْلىَ الاْعْلى وَ بِکَلِماتِکَ التّامّاتِ اَن تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اَنْ تَفْعَلَ بى ما اَنْتَ اَهْلُهُ... □ستایش خاص خدایى است که فرزندی نگیرد و براى او در فرمانروایى شریکى نیست و نیست برایش یاورى از خوارى، و به بزرگى کامل بزرگش شمار، خدایا از تو خواهم به حقّ چیزهایى که موجبات عزتت بر پایه‌هاى عرشت مى‌باشد و به حقّ سرحد نهایى رحمتت از کتابت و به نام بزرگتر بزرگتر بزرگترت و به حقّ ذکرت که والاتر و برتر و اعلى است و به کلمات تام و تمامت.... □آنگاه هر دعایی که خواستی بخوان و هر حاجتی که داری، از خداوند طلب کن. □۳- زیارت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السّلام که افضل اعمال شب عید مبعث است. □۴- شیخ کفعمى در بلدالامین بیان کرده است که در شب مبعث این دعا را بخوانند: □«اَللّهُمَّ اِنّى اَسئَلُکَ بِالتَّجَلِىِ الاْعْظَمِ فى هذِهِ اللَّیْلَةِ مِنَ الشَّهْرِ الْمُعَظَّمِ وَالْمُرْسَلِ الْمُکَرَّمِ اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَاَنْ تَغْفِرَ لَنا ما اَنْتَ بِهِ مِنّا اَعْلَمُ یا مَنْ یَعْلَمُ وَلا نَعْلَمُ اَللّهُمَّ بارِکْ لَنا فى لَیْلَتِنا هذِهِ الَّتى بِشَرَفِ الرِّسالَةِ فَضَّلْتَها وَبِکَرامَتِکَ اَجْلَلْتَها وَبِالْمَحَلِّ الشَّریفِ اَحْلَلْتَها ... (برای مطالعه دعای کامل به مفاتیح الجنان مراجعه شود) : □«اَلْحَمْدُلِلهِ الَّذى هَدانا لِمَعْرِفَتِهِ وَخَصَّنا بِوِلایَتِهِ وَوَفَّقَنا لِطاعَتِه» □و سپس در همان حالت سجده ۱۰۰ مرتبه بگو: : □«اَللّهُمَّ اِنّى قَصَدْتُکَ بِحاجَتى وَاعْتَمَدْتُ عَلَیْکَ بِمَسْئَلَتى وَتَوَجَّهْتُ اِلَیْکَ بِاَئِمَّتى وَسادَتى اَللّهُمَّ انْفَعْنا بِحُبِّهِمْ وَاَوْرِدْنا مَوْرِدَهُمْ وَارْزُقْنا مُرافَقَتَهُمْ وَاَدْخِلْنَا الْجَنَّةَ فى زُمْرَتِهِمْ بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ» □۵- دوازده رکعت نماز که داود بن سرحان از امام صادق عليه السّلام برای شب نیمۀ ماه رجب روايت كرده و در شب بیست و هفتم هم خوانده می‌شود: □دوازده ركعت نماز به جا مى‌آورى هر دو رکعت به یک سلام و در هر ركعت بعد از سورۀ «حمد» يک سوره خوانده و هنگامی كه از نماز فراغت يافتى، می‌خوانی: ○سوره «حمد» ۴ مرتبه ○سوره «فلق» ۴ مرتبه ○سوره «ناس» ۴ مرتبه ○سوره «توحید» ۴ مرتبه ○«آية الكرسى» ۴ مرتبه : □سبْحَانَ اللهِ وَ الْحَمْدُ لِلهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللهُ وَ اللهُ أَكْبَرُ : □اللّهُ اللّهُ رَبِّي لا أُشْرِکَ بِهِ شَيْئا وَ مَا شَاءَ اللّهُ لا قُوَّةَ إِلا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِيمِ. @sHakhehtoba
از حضرت رسالت پناه روایت است که امت مرا روز قیامت در موقف حساب بدارند و علمهای ایشان را در ترازوی عمل نهند حسنات ایشان بر سیئات بیفزاید امتان پیغمبران گذشته امت محمد را با وجود کمی عمل چرا کفه حسنات ایشان افزون شد؟ پیغمبران ایشان گویند به جهت آنکه ابتدای کلام ایشان سه نام بود از نامهای الهی که اگر همان سه نام در کفه نهند و همه حسنات و سئات همه فرزندان آدم را در کفه دیگر نهند آن بر همه به چربد، 《بسم الله الرحمن الرحیم》است. @shakhehtoba
□در روایتى از امام صادق علیه السّلام روز بیست و هفتم رجب که روز مبعث است به عنوان شریف‌ترین اعیاد یاد شده است و از بزرگان براى این روز اعمالى ذکر شده است: □۱- غسل □۲- روزه □این روز در میان روزهاى سال یکى از چهار روزى است که روزه گرفتن آن فضیلت بسیار دارد و پاداش فراوانى براى آن نقل شده است، در روایتى از امام صادق علیه السّلام آمده است: □هر کس در روز بیست و هفتم رجب روزه بگیرد، خداوند براى او پاداش روزه هفتاد سال را مى‌نویسد. □۳- زیاد صلوات فرستادن □روایتى از امام صادق علیه السّلام نقل شده است که در این روز روزه مى‌گیرى و بر محمّد و آلش زیاد صلوات مى‌فرستى □۴- زیارت رسول خدا و امیرالمؤمنین علی علیهما السّلام □۵- دوازده رکعت نماز □از «ریّان بن صلت» نقل شده است که هنگامى که امام محمّد تقى علیه السّلام در بغداد بودند، روز نیمۀ رجب و روز بیست و هفتم رجب را روزه مى‌گرفتند و همۀ ملازمان و یاران آن حضرت نیز روزه می‌گرفتند. آنگاه به ما فرمودند: □دوازده رکعت نماز، هر دو رکعت به یک سلام به جا آوریم که در هر رکعت «حمد» و «سوره» بخوانیم و هنگامى که نمازها به پایان رسید، هر یک از سوره‌هاى: ○«حمد» ○«توحید» ○«معوّذتین» (فلق و ناس) را ۴ مرتبه بخوانیم. ۴_مرتبه_گفته_شود: □«لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ واللهُ اَکْبَرُ، وَسُبْحانَ اللهِ وَ الْحَمْدُ لِلهِ، وَلا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاَّ بِاللهِ الْعَلِىِّ الْعَظِیمِ» ۴_مرتبه: □«اَللهُ اَللهُ رَبِّى لا اُشْرِکُ بِهِ شَیْئاً» ۴_مرتبـه: □«لا اُشْرِکُ بِرَبّى اَحَـداً» □۶- دوازده رکعت نماز دیگر □شیخ طوسى از «حسین بن روح» روایت کرده است که در این روز ۱۲ رکعت نماز به جا مى‌آورى و در هر رکعت «حمد» و هر سوره‌اى که خواستى مى‌خوانى و پس از هر دو رکعت و سلام نماز، مى‌خوانى: □«اَلْحَمْدُ للهِ الَّذى لَمْ یَتَّخِذْ وَلَداً، وَلَمْ یَکُنْ لَهُ شَریکٌ فى الْمُلْکِ، وَلَمْ یَکُنْ لَهُ وَلِىٌّ مِنَ الذُّلِّ، وَکَبِّرْهُ تَکْبیراً، یا عُدَّتى فى مُدَّتى یا وَلیّى فى نِعْمَتى، یا غِیاثى فى رَغْبَتى،یا نَجاحى فى حاجَتى یاحافِظى فى غَیْبَتى، یا کافِىَّ (کافِىَ) فى وَحْدَتى، یا اُنْسى فى وَحْشَتى اَنْتَ السّاتِرُ عَوْرَتى فَلَکَ الْحَمْدُ، وَاَنْتَ الْمُقیلُ عَثْرَتى فَلَکَ الْحَمْدُ وَاَنْتَ الْمُنْعِشُ صَرْعَتى فَلَکَ الْحَمْدُ،صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَاسْتُرْ عَوْرَتى، وَآمِنْ رَوْعَتى، وَاَقِلْنى عَثْرَتى، وَاصْفَحْ عَنْ جُرْمى، وَتَجاوَزْ عَنْ سَیِّئاتى فى اَصْحابِ الْجَنَّةِ، وَعْدَ الصِّدْقِ الَّذى کانُوا یُوعَدُونَ» ○وقتى که نماز و دعا پایان یافت، هر یک از سوره‌هاى: ○«حمد» ○«اخلاص» ○«معوّذتین» ○«کافرون» ○«قدر» ○و «آیة الکرسى» را ۷ مرتبه مى‌خوانى. ۷_بار_مى‌گویى: □«لا اِلـهَ اِلاَّ اللهُ واللهُ اَکْبَرُ، وَسُبْحانَ اللهِ وَلا حَوْلَ وَلا قُوَّةَ اِلاَّ بِاللهِ» ۷_مرتبه_مى‌گویى: □«اَللهُ اَللهُ رَبِّى لا اُشْرِکُ بِهِ شَیْئاً» □پس از آن، هرچه از خدا مى‌خواهى طلب کن. □۷- دعای امام موسی بن جعفر علیه السّلام □دعایی که وقتى امام موسى بن جعفر علیه السّلام را در روز ۲۷ رجب سال ۱۷۹ هجرى از مدینه به سوى بغداد حرکت دادند، آن را خواندند: □«یا مَنْ اَمَرَ بِالْعَفْوِ وَالتَّجاوُزِ، وَ ضَمَّنَ نَفْسَهُ الْعَفْوَ وَالتَّجاوُزَ، یا مَنْ عَفى وَتَجاوَزَ، اُعْفُ عَنّى وَتَجاوَزْ یا کَریمُ، اَللّـهُمَّ وَقَدْ اَکْدَى الطَّلَبُ، وَاَعْیَتِ الْحیلَةُ وَالْمَذْهَبُ، وَدَرَسَتِ الاْمالُ، وَانْقَطَعَ الرَّجآءُ اِلاَّ مِنْکَ، وَحْدَکَ لا شَریکَ لَکَ .....» ( برای مطالعه دعای کامل به مفاتیح الجنان مراجعه شود) @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آفریدگارا! از پشه آن قدر اندیشه دارم که از پیل و از مور آن اندازه که از اژدهای دمان و از کرم شب تاب همان که از آفتاب، چیست که عجیب نیست، رستنی ها همه حیرت آور، حیوانات همه مهیب، کوهها همه عجیب، دریاها همه سهمگین، ستاره ها همه دلربا و جان فزا، این همه از کجا پیدا شدند، اصلشان چه قدر زیبا خواهد بود؟ و چه قدر بزرگ و توانا خواهد بود؟ همه علمند و شعور، همه در زمزمه مدح و ثنای تو، همه سر به آستان تو نهاده اند، این چه شوکت و سلطنت است و این چه جبروت و عظمت. @shakhehtoba
بسم الله الرحمن الرحیم: 🔴 💠بعثت شكوفايي و از متن بيرون آمدن واز قضا به قدر كشيده شدن واز اصل به فرع تجلّي كردن است ، ♦️"هو الذي بعث في الاميين رسولا منهم " ✅بعثت حقيقت محمديه ، مخصوص يك زمان معين نمي باشد بلكه آن مقام جمعي قرآني تعلق مي گيرد كه فوق زمان و مكان است و ازلي و ابدي است 🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁 💠استاد علامه حسن زاده آملي در رابطه با روز مبعث مي فرمايد : ♦️"كدام روز است كه بعثت نيست هميشه بعثت است " 💠آري هر لحظه به لحظه در نظام هستي حق برخاسته است ، و آن به آن عالم در تجلي ًخاص است . 💠بر اين اساس تمام انبياء مبعوث اند به بعثت محمدي چه اين كه تمام انبياء رسول و نبي و ولي و خليفشان به رسالت و نبوت و ولايت و خلافت جناب خاتم الانبياصلي الله عليه وآله منبع، زاده_آملی : استاد 🌹🌹 @shakhehtoba
4_381897131771822696.mp3
2.09M
🍃🌼🍃🌼🍃🌼🍃 🌼🍃🌼 🍃 🌼 ♦️چه خوب است که امشب را شب خیلی حضور و مراقبتمون قرار بدهیم ، یه مقدار خلوتی داشته باشیم ، دل شکسته ای بدست بیاوریم بالاخره " المجازقَنطَرَةُ الحَقيقَة " ، ♦️بزرگان ما علمای اخلاق ما به ما فرمودند که خودت را به گریه بزن ، خودت را وادار به تضرع و زاری ، که یواش یواش این مجاز می شود قنطره حقیقت . ♦️خب حالا در مثل چنین شبی چه خوب است که خاتم نبییّن را و سید مرسلین را شفیع خودمون قرار بدیم و بله دیگه مبدأ تاریخ بیداری صادقانه ما که: " الهی آمدم و بدرستی آمدم " باشه. 🙏 خدا نصیب هممون بفرماید ان شاءالله . 🌹كانال شاخه طوبی 🌹 🍃🌼🍃🌼🍃🌼 @shakhehtoba
✴️ ➖➖➖➖➖➖➖ ✍️طایفه ی صاحبان فتوحات مکّیه و مفاتیح غیب آخوند ملاصدرا، نقطه را بر نبوّت و ولایت اطلاق می کنند که می گویند: نقطه ی نبوت و نقطه ی ولایت، از این رو که سریان ولیّ در عالم چون سریان حق است در عالم که ولایت کلیه ی ساری و سائر در هر موجود است و مولای، اوست، زیرا که اسم اعظم است و متقبّل افعال ربوبی و مظهر قائم به اسرار الهی و نقطه ی پرگار نبوت است. نبی صلوات الله علیه فرمود: « کنتُ نبیّاً و آدم بین الماء و الطین» و وصیّ فرمود: « کنتُ ولیّاً و آدم بین الماء و الطین» نبی چون در نبوّت بود اکمل بود از هر ولیّ ناچار افضل ولایت شد به خاتم جمله ظاهر بر اول نقطه هم ختم آمد آخر 👤 توضیح ادمین : دوستان عزیز جهت توضیحات تکمیلی چنانچه رساله ی « انسان کامل در نهج البلاغه» حضرت علامه حسن زاده و شرح حضرت استاد صمدی آملی روحی فداهما را مطالعه فرمایند به مطالب نابی در شرح و بسط این مطالب دست خواهند یافت. که ولیّ اسم اعظم الهی است. و در همه ی عالم جاری و ساری است و عالم هرگز از این اسم الهی خالی نبوده و نخواهد بود. ولایت منقطع شدنی نیست و دارای بقاء است. و همه ی موجودات حیات از این رگ حیاتی دارند. ➖➖➖➖➖➖➖➖ ⛔️ پست ويژه کانال شاخه طوبی؛ لطفاً فقط فوروارد کنید. ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✴️ @Shakhehtoba ✴️
AKHLAG01.mp3
19.03M
شرح کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا )  توسط مهذب نفوس _صمدی_آملی_حفظه_الله جلسه اول @shakhehtoba
✴️ و تطهیر الاعراق (یا اول -قسمت_‌اول «افرادی که می خواهند در دعا دقت و تأمل کنند، در خدمت استادی اهل صفا کتاب های دعا را بدین ترتیب درس بگیرند: اول، مفتاح الفلاح شیخ بهایی؛ دوم، عدّة الداعی ابن فهد حلی؛ سوم، قوت القلوب ابوطالب مکی؛ چهارم، اقبال الاعمال سید بن طاووس و در آخر «انجیل» اهل بیت(ع) و «زبور» آل محمّد (ص) «صحیفه سجّادیه». ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✴️ @Shakhehtoba ✴️
✴️ کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا اول -قسمت_‌دوم اعراق به معنای ریشه هاست. هرکس که می خواهد از ریشه خود را تطهیر کند ،این کتاب را مطالعه و عمل کند. اگر بخواهید در دوران جوانی دست به تطهیر خودتان نزنید و آلودگی برای خود پیش بیاورید و این استمرار پیدا کند،بخواهد شخص در دوران پیری دست به تطهیر بزند نمی گویم نمی شود ولی خیلی به زحمت می افتد. ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✴️ @Shakhehtoba ✴️
✴️ کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا اول -قسمت_‌سوم علم و درس اخلاق این است که نه فقط می خواهیم عمل خوب انجام دهیم بلکه می خواهیم که یک ملکه نفسانی،یک خلق و خوی ذاتی بدست آوریم که از آن به بعد این ملکه نفسانی از آن اعمال صالحه جمیله صادر شود. باید آن صفت و وصف نیکو را در ذات خودت ملکه کنی تا وقتی که می خواهی آن صفت و خلق نیکو را صادر کنی فعل به آسانی صادر شود. اگر اخلاق از صفت نفسی و ملکات نفس صادر نشود اخلاق نیست بلکه به خاطر تشویق و یا ترغیب یا تهدید و ... است. اخلاق مربوط به ملکات نفس است و لذا تمام صور برزخی بعد از لحظه احتزار صاحب نفسی که محتزر است تا به قبر و قیامت و برزخ و همگان اینها همه صور برزخیه مال آن اخلاق و ملکوتی است که در ذات او و نفس او نهفته شده است. اگر این ملکات در ذات او محکم و راسخ شده است می گوییم ملکه،اما اگر یک حالتی بوجود آمده که اگر فعل را ادامه ندهد آرام آرام باز آن صفت از او زائل می شود و این صفت بی قرار است و هنوز قاعده پیدا نکرده،هنوز در متن ذات او استقرار وجودی پیدا نکرده این را می گوییم حال. ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✴️ @Shakhehtoba ✴️
“ الم “ ؛ ‘الله و جبرئیل و محمد’ است. اِنّاأنزَلناهُ فی لَیلَةِ القدر ، نَزّلَ بِه الروح الأمین علی قَلبک الف احد است که آمر است، لام عقل فعال است که مؤتمر و واسطه در فیض است، میم مظهر جمیع حروف تکویتی و تدوینی است که سراج منیر است. قلبِ لام الف است، و آخرِ لام میم، بلکه قلب میم هم الف است. فتبصّر. این اشارت بر سه رتبه است از وجود گر مراتب را شناسی با شهود: اول الله است و ثانی جبرئیل عقلِ فعّال اوست از روی دلیل منتهی باشد محمد(ص) در نمود زآن‌که دارد جامعیّت در وجود فیض هستی جبرئیلِ ذوالعطا ز ابتدا گیرد دهد بر منتها از بند هفدهم «دفتر دل» بشنو: خزائن را که از احصا فزون است شنیدی آن که بین کاف و نون است بوَد این کاف و نون امر الهی که اندر ‘کُن’ بوَد هرچه که خواهی خزائن از زمان و دهر و سرمد همه جمع اند در ‘جبریل’ و ‘احمد’ میان کاف و نون در دور ابتث نهفته لام و میم مقرون و منبث به دور ابجدی هم این چنین است که با أبتث در این معنی قرین است سفر بنما ز تدوینش به تکوین که تکوین را بیابی اصلِ تدوین بدانی پس خزائن ‘لام’ و ‘میم’ است ز “بسم الله الرّحمن الرّحیم” است.. ✍️ حضرت علامه حسن زاده آملی @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آفریدگارا! پادشاهی تو را نتوان به سلطنت و قدرتی تمثیل کرد که اینها سایه اند هر که به پادشاه نزدیک تر است خشیت او بیشتر است به عظمت پشه گان و مورچه گانت سوگند می دهم که خشیتم ده، ای که یحیی را در صبا، حکم بخشیدی و درباره او فرموده ای « آتیناهُ الحُکمَ صبیّاً » و عیسی را در کودکی گویا کرده ای که « انّی عبدالله » گفت، حسن بن عبدالله چهل و چهار ساله را حکم و زبانی ده. @shakhehtoba
صلی الله علیک یا نقطة تحت باء بسم الله الرحمن الرحيم انسان کامل نقطه باء بسم الله است که و ظهرت الموجودات عن بسم الله و انا نقطة تحت الباء چه اینکه فرمود: جمیع ما في الکتب السماویة في القرآن و جميع ما في القرآن في الفاتحةالكتاب و جميع ما في فاتحةالكتاب في بسم الله الرحمن الرحيم و جميع ما في بسم الله الرحمن الرحيم في باء بسم الله الرحمن الرحيم و جميع ما في باء بسم الله في النقطة تحت الباء و انا النقطة تحت الباء 📗. . ج۱.ص۱۱۷ روحی لک الفداء یا  🆔 @shakhehtoba
علامه حسن زاده آملی : گويند ابن فارض وقتى اين شعر را گفت: و بما شاء بى هواك اختبرنى‏ فاختيارى ما كان فيه رضاكا يعنى بارالها به هرچه خواهى مرا آزمايش فرما كه هر چه رضاى تو باشد من همان را مى‏ پسندم به حصر بول مبتلا شد، و فرمود وى را برداشتند و در كوچه‏ ها مى‏ گردانيدند او به در هر مكتب خانه مي رسيد به كودكان مى‏ گفت عم دروغگوى خود را دعا كنيد. 📗، ص: 128. نكته 194 🆔 @shakhehtoba
. بسم الله الرحمن الرحیم 🔴 ۶۵ 💠صاحبان علم فکری را هیچ منعی از فراگیری علوم و فنون گوناگون نیست،فقط تنها چیزی که در اینجا مطرح است این است که بعد از تحصیل علوم فكريه باید رابطه ای بین اعمال آن علوم و دستورات شرعیۂ مقدسه پیدا نمود تا در مقام تصرّف در نظام عالَم تخلّفی در نظم طبیعی عالَم حادث نشود،زیرا مقام علم و دانش غیر از میان اعمال و تصرّف است.شرع مقدس در مورد فراگیری هیچ علمی برای بشر محدودیتی قائل نشده است و هر دانشمندی در مورد هر کلمه ای از کلمات وجودی که بخواهد تحقیق کند و پیرامون آن مطالعاتی داشته باشد از جانب شرع مقدس نه تنها منعی برای او نیست،بلکه در بسیاری از موارد از جانب شرع،انسان را تهییج نموده اند که علوم گوناگون را کسب کن و دائما به فهم کلمات نظام هستی مشغول باش. ۹۵ @shakhehtoba
AKHLAG02.mp3
18.67M
شرح کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا )  توسط مهذب نفوس _صمدی_آملی_حفظه_الله جلسه دوم @shakhehtoba
✴️ کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا -قسمت_‌اول شخصی که تازه به دوران تکلیف رسید نماز از نفس او صادر می شود ولی صدور نماز و فعل نماز از او از روی کلفت است. چون میل طبیعی ظاهری تعلق نفس به بدن اقتضاء ندارد که نفس تن در بدهد در افعالی مثل نماز و رو ضه و ... .فعل کف نفس به راحتی از انسان صادر نمی شود و با زحمتی همراه است. اما اخلاق مربوط به خلق و خوی شخص است و خو طوری است که اگر برای شخص حاصل شود براساس آن ملکه فعل مربوط به آن را انجام می دهد و فعل به راحتی از آن صادر می شود. به همین صورت می بینید تا نماز بخواهد برای شخص به صورت اخلاق در آید طول می کشد.بر همین مبنا شرع مقدس احکامی را برای ما واجب نمود تا با افعال احکام شرعیه ولو که با کلفت و زحمت هم که است خلق و خوی در نفس حاصل شود و ما حصل احکام این شود که در نفس اخلاق حاصل شود. ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✴️ @Shakhehtoba ✴️
✴️ کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا -قسمت_‌دوم بهر حال انسان بخواهد فعلی را انجام دهد براساس آنچه در مبادی تحقق عامل فاعلی فعل در فلسفه بیان شد اول باید فعل را تصور کند،بعد باید تصدیق کند،سپس باید شوق در شخص ایجاد شود،این شوق موکد شود تا این شخص اراده کند،بعد از اینکه اراده کرد تصمیم بگیرد که از آن تعبیر به عزم می کنیم. بعد از آن قوه محرکه عضلات بدن را به حرکت درآورد. حالا می بینیم دست او حرکت کرد،پای او حرکت کرد و ... . آن تصور اولیش یا بر ضرورت شخصی است یا اجتماعی است و ... ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✴️ @Shakhehtoba ✴️
♦️در قرآن كريم آمده است "وللاخرة اكبر درجات و اكبر تفضيلا" 💠اگر ظاهر را آفتي رسيد جمال و زيبايي ظاهر از انسان مي رود ، اگر خوي هاي ناپسند در باطن نشيند سيرت انسان را كه همان حقيقت انسان است به صورتهاي زشت در مي آورد و با همان صورت ها كه هيئات اعمال اوست محشور ميشود والان هم با آنها محشور است . 💠هميشه انسان با خودش محشور است وخودش اعمال خودش است 💠و اعمال او خود اوست همه جا دوش بدوشند مكافات و عمل . 📚 ها آملي روحي فداه @shakhehtoba
آقاجان صمدی نهم آبان سورک.mp3
29.99M
یادواره شهدای شهرستان سورک نهم آبان ۹۸ # استاد_صمدی_آملی_حفظه_الله @shakhehtoba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آفریدگارا! جسم و جانم داده ای، گوش و زبانم داده ای، نطق و بیانم داده ای، ندانم چی به من نداده ای توفیقم ده تا این همه نعمت ها را کفران نکنم گرچه از شکر آنها عاجزم و کسی از عهده شکرت برنمی آید!! @shakhehtoba
✴️ کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا دوم-قسمت_‌سوم پایه و اساس کارتان را روی ترک محرمات و انجام واجبات تنظیم کنید.چرا؟ برای اینکه آنچه را که واجب است شخص انجام دهد ،تکرر این افعال واجب در نفس او ملکه ای بوجود می آورد یعنی وصفی و صفتی و حالی را تحقق می دهد . اگر این وصف حاصله را با تکرار عمل _که شرع مقدس بعضی از اعمال را تا آخرین لحظات عمر فرمود تکرار کنید مثل نماز،روزه و...و اجتناب از محرمات را تا آخرین لحظه عمر از طبیعت فرمود این را تکرار کنید_ ادامه داد ،این خلق و خوی اول که به صورت حال بود کم کم ملکه می شود. وقتی ملکه شد دیگر از آن به بعد براساس ملکه نفسانی او، این فعل از او مجددا هم صادر می شود و کم کم دیگر با زحمت نیست بلکه با سهولت است. ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✴️ @Shakhehtoba ✴️
AKHLAG03.mp3
21.74M
شرح کتاب تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق (یا )  توسط مهذب نفوس _صمدی_آملی_حفظه_الله جلسه سوم @shakhehtoba