eitaa logo
تاریخ تشیع
179 دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
4.6هزار ویدیو
28 فایل
کانال تاریخ تشیع همراه با عالیترین مطالب در حوزه های تاریخ، علوم سیاسی، اجتماعی، هنر، ادبیات، نجوم، دانستنیها، فایلها + پی دی اف تمامی مطالب معتبر هستند همراه با مرجع، منابع آورده می شوند. نظرات وپیشنهادات مدیرکانال: @uwiyut
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از یوسف الزهرا
بحق ثامن الحجج اللهم عجل لولیک الفرج
هدایت شده از یوسف الزهرا
4_319907705579896976.mp3
573.9K
‍ ‍ #۸ذی_الحجه_حرکت_امام_حسین امام حسین علیه السلام پس از چهار ماه و پنج روز اقامت در مکه، در روز سه‌شنبه، هشتم ذی‌حجه[۶](دقیقا روز قیام در کوفه) مکه را به سوی عراق ترک کرد. بر اساس گزارش‌های تاریخی درباره علت خروج امام (ع) از مکه به سوی عراق، به امام (ع) خبر داده شد که یزیدبن‌معاویه، تعدادی از مزدوران خود را به فرماندهی «عمروبن‌سعیدبن‌عاص» به بهانه حضور در مراسم حج، به مکه فرستاده تا در هنگام مراسم حج، امام (ع) را دستگیر کرده و به نزد یزید در شام بفرستد و یا این‌که ناجوانمردانه وی را در هنگام عبادت ترور کرده و به شهادت برساند. بدین جهت امام تصمیم گرفت از مکه خارج شده و راهی عراق شود. در چنین شرایطی، بسیاری از بزرگان و خویشاوندان از جمله «عبدالله‌بن‌عباس» به نزد امام حسین (ع) رفته و او را به ماندن در مکه و خویشتن‌داری دعوت کردند، ولی آن حضرت، اعتنایی به مصلحت‌اندیشی‌های آن‌ها نکرد و بر تصمیم خود تأکید نمود. غیر از عبدالله‌بن‌عباس، افرادی دیگر چون «محمدبن‌حنفیه»، «عبدالله‌بن‌عمر» و «عبدالله‌بن‌جعفر» نیز آن حضرت را از قیام بر ضد یزید و رفتن به سوی عراق بر حذر نمودند. تنها عبدالله‌بن‌زبیر وی را تشویق به رفتن می‌کرد تا زمینه برای خودنمایی وی فراهم شود. چون با وجود حضرت در مکه، کسی اعتنایی به عبدالله‌بن‌زبیر نمی‌کرد. امام (ع) با همه این توصیه‌ها و بایدها و نبایدها تصمیم خود را برای رفتن به سوی عراق با در نظر گرفتن همه ملاحظات گرفته بود. بر اساس گزارش‌های تاریخی، امام (ع) در هشتم ذی‌حجه، یعنی دو روز پیش از عید سعید قربان، از مکه عازم کوفه گردید. برخی از مورخان و محدثان از جمله «شیخ مفید» نوشته‌اند که امام حسین (ع) برای خارج شدن از مکه، نیت خود را از حج به عمره مفرده برگرداند و از احرام خارج شد؛[۷] اما برخی با تکیه بر شواهد تاریخی و روایی گفته‌اند امام حسین (ع) از ابتدا نیت عمره مفرده کرده‌ بود و پس از انجام اعمال آن، از مکه خارج شد[۸]. البته باید این نکته را نیز متذکر شویم که از دیدگاه فقهى، این سخن مشهور که امام حسین (ع) حج خود را نیمه‌تمام گذاشت، سخن نادرستى است؛ زیرا امام (ع) در روز هشتم ذی‌حجه، «یوم الترویه» از مکه خارج شد. در حالی که اعمال حج -که با احرام در مکه و وقوف در عرفات شروع مى‌شود- از شب نهم ذی‌حجه آغاز مى‌شود؛ بنابراین، امام (ع) اصولا وارد اعمال حج نشده بود تا آن را نیمه‌تمام گذارد. از سوی دیگر مسلم است که آن حضرت در هنگام ورود به مکه، عمره مفرده انجام داد و چه بسا در طول اقامت چند ماهه خود در مکه و احتمالا در فاصله‌‌هاى مختلف، اقدام به انجام اعمال عمره کرده بود؛ اما انجام اعمال عمره مفرده، به معناى ورود در اعمال حج نمى‌شود. پس از خروج امام حسین (ع) و یارانش از مکه، «یحیی‌بن‌سعید» فرمانده پاسبانان عمروبن‌سعیدبن‌عاص -فرماندار مکه- با گروهی از یارانش، راه را بر حسین (ع) بستند؛ ولی حضرت (ع) اعتنایی نکرد و به راهش ادامه داد.[۹] 📚 منابع:⬇️ بلاذری، انساب الاشراف، ج 3، ص 160؛ طبری، تاریخ الأمم و الملوک، ج 5، ص 381؛ ابن‌اعثم، الفتوح، ج 5، ص 81. [7] - مفید، الارشاد، 1399 ه.ق، ج 2، ص 66؛ طبرسی، اعلام الوری بأعلام الهدی، ج 1، تهران: اسلامیه، 1390 ه.ق، ج 1، ص 445. [8] - ابراهیمی، ابراهیم، نقد و تحلیل رویکردهای حج امام حسین (ع)، دوره 42، شماره 1 - شماره پیاپی 270147، پاییز و زمستان 1388. [9] - بلاذری، انساب الاشراف، ص 164؛ طبری، تاریخ الأمم و الملوک، ج 5، ص 385.
هدایت شده از یوسف الزهرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. اللهم صل علی علی بن موسی الرضاالمرتضی الامام التقی النقی وحجتک علی من فوق الارض ومن تحت الثری الصدیق الشهیدصلوة کثیرةتامةزاکیةمتواصلةمتواترة مترادفةکافضل ماصلیت علی احدمن اولیائک
هدایت شده از یوسف الزهرا
4_319907705579896976.mp3
573.9K
هدایت شده از یوسف الزهرا
بحق ثامن الحجج اللهم عجل لولیک الفرج
⭕️ سرخوش آن عیدی که آن بانی نور از کنار کعبه بنماید ظهور قلبها را مهر هم عهدی زند از حرم بانگ انا المهدی زند
سیدعلی ⚫️: عید یا عید از بزرگ در دهم . بنابر روایات اسلامی، در این روز به فرمان داد تا را قربانی کند. او را به برد ولی همراه با #«قوچی» نازل شد و آن را به جای قربانی کرد. عبادت در و عید بسیار سفارش شده و شب به دعا، و فراوانی دارد. در روز عید اعمالی مانند ، عید ، کردن، زیارت حسین(ع) و خواندن دعای ، مستحب است. بر اساس منابع دینی گرفتن در عید مانند است. سنّت در روز عید در سرزمین به یاد آن رخداد است. که برای ، به زیارت خانه می‌روند، طبق شروطی وظیفه دارند در قربانی کنند عید در کشورهای ، تعطیل است و در این روز می‌گیرند. دیگر عید نام دیگر عید ، #الاضحی و است. از این روز با نام عید نیز می‌کند. این همان روز و امتحان حضرت (ع) و حضرت (ع) است که از آن بیرون آمدند تاریخچه : ذبح حضرت بنابر رؤیایی که دیده بود مأمور کردن شد. در هنگام ، پیشانی را بر زمین نهاد و تیغ تیز بر او گذارد اما کارد او را نبرید و سرانجام هنگامی که و تسلیم بودن کامل خود در برابر فرمان را نشان دادند عمل او را قبول نمود و به جای قربانی فرزندش قوچی را که آورده بود قربانی نمود سنّت در روز عید یادبود رخداد ذبح می‌باشد. بنابر برخی روایات، تمام که در سرزمین در روز عید ذبح می‌شوند؛ فدیه حضرت می‌باشند در عصر کردن از پلیدی شرک مبرا نبود. را با خون آلوده می‌کردند و گوشت آن را بر خانه می‌آویختند تا آن را قبول کند. در این مذموم خوانده می‌شود و شرط قبولی معرفی می‌شود. همین و برای کردن است که این روز ، نامیده می‌شود اعمال شب عید از امام (ع) روایت شده که از چنین نقل فرمودند: «امام (ع) دوست داشت چهار از سال، خود را فارغ نماید؛ شب اول ، شب ، شب عید و شب عید » به نظر می‌رسد که منظور از فراغت، فراغت برای در آن با زنده نگهداشتن آن باشد. همچنین در شب و روز عید زیارت امام (ع) مستحب است اعمال روز عید روز عید روز پر است. این روز چند چیز است: : که به گفته ، در آن روز مؤکد است تا آنجا که بعضی از علما آن را دانسته‌اند عید: این در زمان حضور امام (ع) است؛‌ اما در زمان امام (عج) مطابق فتوای مشهور ، مؤکد است (خواه به صورت خوانده شود یا فرادی) است را که پیش از نماز و قبل از آن وارد شده است خوانده شود. بهترین دعاها، و است که با عبارت «أللّهُمَّ هذا یومٌ مُبارَک» آغاز می‌شود و اگر و قرائت شود بهتر است دعای : خواندن دعای در این روز و سایر مستحبّ است. کردن: انجام بر حاضر در مکه است؛ اما انجام در این روز برای همه مسلمانان مؤکد است، تا آنجا که برخی از علما آن را بر کسانی که توانایی دارند دانسته‌اند و است بعد از ، کمی از گوشت آن خورده شود است هنگام این دعا که از امام (ع) نقل شده است خوانده شود: «وَجَّهْتُ وَجْهِی لِلَّذی فَطَرَ السَّمواتِ وَ الارْضَ، حَنیفاً مُسْلِماً وَ ما أنَا مِنَ الْمُشْرِکینَ، إنَّ صَلاتی وَ نُسُکی وَ مَحْیای وَ مَماتی لِلّهِ رَبِّ الْعالَمینَ، لا شَریک لَهُ، وَ بِذلِک أُمِرْتُ وَ أَنَا مِنَ الْمُسْلِمینَ. اَللّهُمَّ مِنْک وَلَک، بِسْمِ اللّهِ وَاللّهُ اَکبَرُ. اَللّهُمَّ تَقَبَّلْ مِنّی» در حدیثی نقل شده است که امام (ع) فرمود: امام (ع) و امام (ع) گوشت را سه قسمت می‌کردند: یک قسمت آن را به می‌دادند و یک قسمت آن را به و قسمت سوم را برای خانه نگه می‌داشتند. اسرار کردن سر رسیدن به قبول طولی است. مثلا شرط است اما برای رسیدن به سر باید بود و شرط قبول طولی ،‌ است. انما یتقبل الله من الم
تقین. برای کردن اسراری ذکر شده است: قربانی و شدن به است که اگر عمل بر پایه باشد این نزدیک شدن حاصل می‌شود. لَن ینَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا وَلَٰکن ینَالُهُ التَّقْوَیٰ مِنکمْ. ترجمه: هرگز [نه‌] آن‌ها و نه به نخواهد رسید، ولی [این‌] شماست که به او می‌رسد هدف از یاد و همه از جمله دام‌های است و با یاد حلیت پیدا می‌کند.لِّیشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ وَیذْکرُ‌وا اسْمَ اللَّهِ فِی أَیامٍ مَّعْلُومَاتٍ عَلَیٰ مَا رَ‌زَقَهُم مِّن بَهِیمَةِ الْأَنْعَام. ترجمه: تا شاهد خویش باشند، و نام را در روزهای بر زبان‌بسته‌ای که روزی آنان کرده است ببرند عید در کشورهای عید ق، یکی از تعطیلات در است که در کشورهای از یک روز تا یک هفته به این بزرگ تعطیل بوده و در این مدت و مراسم باشکوهی در این برگزار می‌شود. در # ایران به مناسبت عید یک روز تعطیل رسمی است. تون شاءالله ها تون 😊🤲🏻
هدایت شده از یوسف الزهرا
بحق ثامن الحجج اللهم عجل لولیک الفرج
هدایت شده از یوسف الزهرا
4_319907705579896976.mp3
573.9K
هدایت شده از یوسف الزهرا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. اللهم صل علی علی بن موسی الرضاالمرتضی الامام التقی النقی وحجتک علی من فوق الارض ومن تحت الثری الصدیق الشهیدصلوة کثیرةتامةزاکیةمتواصلةمتواترة مترادفةکافضل ماصلیت علی احدمن اولیائک