eitaa logo
سیدمصطفی
8 دنبال‌کننده
320 عکس
69 ویدیو
8 فایل
جهت ارتباط: 🆔 @smht63
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷شش نکته دربارۀ گناه 1️⃣انجام محرمات و ترک واجبات، گناه محسوب می شود. 2️⃣ کسی نمی تواند گناه دیگری را بر عهده گیرد. قرآن می فرماید: وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزرَ أُخری و هیچ گنهکاری گناه دیگری را متحمل نمی شود. 3️⃣ کاری که گناه است فرق نمی کند شخص، اثر منفی آن را درک کند یا نه، مانند مصافحه با نامحرم. (برخی تصور می کنند چون گناه اثر سویی بر روح و روان آنها ندارد مانعی ندارد) 4️⃣ خوشحالی از گناه، آشکار کردن گناه، کوچک شمردن گناه و اعتراف به گناه، گناه دیگری محسوب می شود. 5️⃣ تمام کارهایی که در احکام باید فوری انجام شود، تأخیر عمدی آن گناه محسوب می شود. 6️⃣ تخلف از وظایف شرعی، گناه محسوب می شود.
•┈┈• 🍃 در اين است ▫️به عرض شد كه محمد بن مسلم مريض است، امام مقدارى آب بوسيله غلامى برايش فرستاد. غلام آب را برد به او گفت به من دستور داده همين جا باشم تا بياشامى و بعد بيائى با من برويم خدمت ايشان. محمد بن مسلم فكر ميكرد با اين حالى كه دارد و قدرت حركت در او نيست چگونه ميتواند برود. همين كه آب را آشاميد و در شكمش قرار گرفت مثل اينكه بندها را از پايش گشادند از جاى حركت نموده خدمت امام رسيد اجازه خواست صداى امام را شنيد كه فرمود خوب شدى داخل شو. داخل شد سلام كرد اشك ميريخت. فرمود چرا گريه ميكنى؟ عرض كرد بواسطه دورى كه از شما دارم و رنج و مشقتى كه بايد براى شما بكشم و در ضمن اينكه قدرت ندارم زياد خدمت شما باشم و سير شما را ببينم. 🔅امام علیه السلام فرمودند: اما اينكه قدرت ندارى صحيح است خداوند دوستان و ارادتمندان ما را چنين قرار داده بلاء بسوى آنها بسرعت راه مى يابد. ▫️و اما اينكه گفتى در فاصله دور قرار گرفته اى در اين دورى بحضرت ابو عبد الله الحسين. شبيه شده اى كه او نيز فاصله بسيار دورى از ما قرار دارد در كنار شط فرات است (صلى الله عليه). ▫️و اما جريان گرفتاريها كه گفتى مؤمن در اين دنيا غريب است و در ميان اين مردم ناشناخته و بى ارزش است تا از دنيا بجوار رحمت الهى برود. ▫️و آنچه گفتى كه علاقمندى نزديك ما باشى و بيشتر ما را ببينى و قدرت اين كار را ندارى اين نيت بنفع تو است و بر اين نيت پاداش خواهى گرفت. 📚 المناقب ج ۳ ص ۳۱۶.
💠 زوال نعمت ها به سبب گناهان امیر المومنین علی علیه السلام در فرازی از خطبه ۱۷۸ نهج البلاغه می فرماید: 🌷....... به خدا سوگند، ملتى كه در فراخى نعمت ها و كاميابى بوده اند و آن نعمت ها از آنها گرفته شد و این زوال نعمت جز به سبب ارتكاب گناهان نبوده است؛ زيرا خداوند بر بندگانش ستم روا نمی دارد. اگر مردم هنگامى كه محنت و بلايى بر آنها فرود مى آيد و نعمتهايشان زوال مى يابد، از روى صدق و صفاى نيت و شيفتگى دل به درگاه خداوند زارى كنند، خداوند نعمت های زائل شده را به آنان باز مى گرداند و كارهاى تباهشان را به صلاح مى آورد. مى ترسم از مهلت داده شدگانى باشيد كه غافلگير مى شوند. 🌹........وَ اَيْمُ اَللَّهِ مَا كَانَ قَوْمٌ قَطُّ‌ فِي غَضِّ نِعْمَةٍ مِنْ عَيْشٍ فَزَالَ عَنْهُمْ إِلاَّ بِذُنُوبٍ اِجْتَرَحُوهَا لِأَنَّ اَللّٰهَ لَيْسَ بِظَلاّٰمٍ لِلْعَبِيدِ وَ لَوْ أَنَّ اَلنَّاسَ حِينَ تَنْزِلُ بِهِمُ اَلنِّقَمُ وَ تَزُولُ عَنْهُمُ اَلنِّعَمُ فَزِعُوا إِلَى رَبِّهِمْ بِصِدْقٍ مِنْ نِيَّاتِهِمْ وَ وَلَهٍ مِنْ قُلُوبِهِمْ لَرَدَّ عَلَيْهِمْ كُلَّ شَارِدٍ وَ أَصْلَحَ لَهُمْ كُلَّ فَاسِدٍ وَ إِنِّي لَأَخْشَى عَلَيْكُمْ أَنْ تَكُونُوا فِي فَتْرَةٍ....... 📗 نهج البلاغه، خطبه ۱۷۸.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 عظمت سید الشهدا علیه السلام ✍ در روایت داریم قبل از ولادت امام حسین(ع)، زهرای مرضیه گاهی اوقات دچار پریشانی می‌شدند. رسول اکرم(ص) وارد می‌شدند و می‌دیدند حضرت زهرا(س) گریان هستند و وقتی سبب را سوال می‌کردند؛ می‌فرمودند: این فرزندی که در رحم دارم گاهی با من حرف می‌زند و چیزهای می‌گوید. گاهی اوقات می‌گوید: 🌹 انا الغریب و انا العتشان. به هر حال این امر موجب ناراحتی مادر می‌شود. لذا وقتی پیامبر(ص) می‌خواهد حضرت زهرا(س) را تسلی بدهند یکی از بشارت‌هایی که به حضرت زهرا(س) دادند همین بود که «و الائمة من ولدة» که امامان پس از حسین بن علی(ع) همه از نسل حسین تو هستند و مهدی ما از نسل حسین توست که یک روز خواهد آمد و انتقام همه ظلم‌ها و ستم‌ها را خواهد گرفت.(۱) ✅ روایات بسیار مفصلی در باب زیارت امام حسین(ع) وجود دارد. این تاکیدات بخاطر عظمت سیدالشهداست که دائما بشریت و خصوصا محبین و شیعیان، راه ایشان را فراموش نکنند. این همه تاکید و تحریک قطعا همین است که هیچ وقت دچار فراموشی نشود. 📚 (۱) بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۲۴۸.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دربارۀ نحس‌بودن ماه صفر برخی اهل طاعت و دعا، ماه صفر را نحس‌ (بدیُمن، ناخجسته، بدشگون) می‌دانند. این باور ممکن است برخاسته از نوشته‌های زیر باشد: 1️⃣ مرحوم شیخ عباس قمی می‌نویسد: بدان که این ماه [صفر]، معروف به نحوست است و برای رفع نحوست هیچ چیز بهتر از تصدق و ادعیه و استعاذات وارده نیست و اگر کسی خواهد که محفوظ ماند از بلاهای نازله در این ماه، در هر روز ده مرتبه بخواند، چنانکه محدث فیض و غیره فرموده: «یا شدید القوی و یا شدید المحال ...» (مفاتیح الجنان، اعمال ماه صفر). 2️⃣ مرحوم میرزا جواد آقا تبریزی می‌نویسد: معروف است که ماه صفر، به خصوص چهارشنبۀ آخر آن، نحس می‌باشد (المراقبات، ماه صفر). 3️⃣ پیامبر خدا(ص) فرموده است: «من بشّرنی بخروج صفر بشّرتُه بالجنة» ؛ هر کس مرا به پایان ماه صفر مژده دهد من به او نوید بهشت می‌دهم. 4️⃣ خواندن این دعا در ماه صفر برای در امان‌ماندن از شرور این ماه سفارش شده است: «سبحان الله، یا فارج الهَمّ و یا کاشف الغمّ فرّج همّی ...» 🔸 می‌گویم: به نظر می‌رسد این سخنان همگی بر پایۀ شهرتی است که ریشۀ روایی نداشته و برای آن هیچ مدرک معتبری در دست نیست. دعاها و روایت یادشده هم در هیچ منبع روایی یافت نشد. بر این پایه، اعتقاد به نحس‌بودن ماه صفر، باوری بی‌اساس است که سوگمندانه، طرح و به آن دامن زده می‌شود. صفر هم به مانند دیگر ماه‌ها ماه خداست، بی‌هیچ بدشگونی و نحوستی. آن چه نحس است، کارهای بد و ناروایی است که از ما انسانها سر می‌زند و عواقب ناگوارش دامنمان را می‌گیرد و گاه آتشی به همه عالم می‌زند که اثرش سالهای سال برجا می‌ماند. «أیام نَحِسات» و «یوم نَحس» در قرآن کریم آمده است (فصلت:16، قمر:19) که در نهایت بهترین معنا برای آنها همان است که گذشت؛ نه اینکه خود آن روز یا آن روزها نحس باشند. ☑️ برای آگاهی بیشتر بنگرید به ترجمه تفسیر المیزان، 19/115؛ تفسیر نمونه، 23/41 و مقالۀ «پندارۀ نحوست ماه صفر» نوشتۀ آقای عبدالهادی مسعودی. @pishgar
💠وقایع روز اول ماه صفر سال 61 ق 💠 ✍ سرانجام در روز اول ماه صفر سال 61 ق، اُسراى خاندان اهل بیت(علیهم السلام) را پس از گردش در شهرها و آبادى ها همراه با سرهاى شهدا، از کوفه به منطقه شام رساندند. وقتى که نزدیک دمشق رسیدند، ام کلثوم از شمرخواست که آنها را از دروازه اى که کمتر محلِّ اجتماع مردم است، وارد شهر کنند و همچنین سرهاى شهدا را از محمل ها دور نمایند، تا مردم متوجه آن سرها شوند و نوامیس خاندان پیامبر(صلى الله علیه وآله) را نظاره نکنند؛ ولى شمر برخلاف خواسته آن حضرت، دستور داد که سرها را دقیقاً در میان محمل ها حرکت دهند تا جلب نظر بیشترى کند! ✅ نخست آنها را کنار دروازه ساعات، نگه داشتند و مردم با طبل و شیپور، شادى کنان و کف زنان به استقبال کاروان اسیران آمدند. در مقاتل آمده که چون اسرا را وارد شام کردند، یزید در قصر خود در مکانی مشرف بر «جیرون» (مکانى نزدیک مسجد اموى) نشسته بود، و کاروان اسیران و سرهاى شهدا را نظاره مى کرد. ✅ اوضاع شام و جوّ آن براى اهل بیت (علیهم السلام) بسیار سخت و دشوار بود و آنقدر به امام سجاد و اهل بیت (علیهم السلام) در آنجا سخت گذشت که این بیت شعر از آن حضرت نقل شده است: «فَیالَیْتَ لَمْ اَنْظُرْ دِمَشْقاً وَلَمْ اَکُنْ * یَرانی یَزیدُ فِى الْبِلادِ اَسِیرُهُ» اى کاش چشمم به دمشق نیفتاده بود و یزید مرا با این وضع در اسارت نمى دید. 📗 مقتل الحسين مقرّم، ص 348.
❓مترفین چه کسانی هستند؟ ✍ واژه "مترفین" در قرآن در مورد كسانی كه فزونى نعمت آنها را غافل و مغرور و مست كرده و به طغيان واداشته، آمده است و مصداق آن غالباً پادشاهان، جباران، ثروتمندان مستکبر و خودخواه هستند؛ که امروزه بیشترین ظلم و فساد در دنیا، از همین "مترفین" سر چشمه می‌گیرد. ♻️ویژگی های مترفین در قرآن: 1⃣ انکار توحید و معاد. (سوره مؤمنون/33). و دیدار آخرت را تکذیب می‌کردند. 2⃣ تقلید کورکورانه از آئین گذشتگان خود. (سوره زخرف/23). ما پدران خود را بر آیینی یافتیم و به آثار آنان اقتدا می‌کنیم. 3⃣ ملاک و معیار قرار دادن ثروت و امکانات مادّی خود. (سوره سبأ/35) و گفتند اموال و اولاد ما بیشتر است و ما هرگز مجازات نخواهیم شد! 4⃣ ظلم و جرم. (سوره هود/116) و آنان که ستم می‌کردند، از تنّعم و کامجویی پیروی کردند و گناهکار بودند. 5⃣ فسق. (سوره اسراء/16) و هنگامی که بخواهیم، شهر و دیاری را هلاک کنیم. نخست اوامر خود را برای «مترفین» (و ثروتمندان مست شهوت) آنجا، بیان می‌داریم سپس هنگامی که به مخالفت برخاستند و استحقاق مجازات یافتند، آنها را به شدّت درهم می‌کوبیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 عمل نکردن به استخاره یا تکرار استخاره 💠 سؤال: درباره موضوعی کرده ام جواب آن زیاد موافق نظر بنده نبود، خلاف استخاره عمل کردن یا جایز است؟ ✅ جواب: شایسته است انسان در اموری که می خواهد دربارۀ آنها تصمیم بگیرد، ابتدا تأمل و دقت کند یا با افراد با تجربه و مورد اطمینان کند و در صورتی که تردیدش برطرف نشد، استخاره کند. در هر صورت در عمل به استخاره، وجود ندارد ولی اگر برای انجام کاری استخاره کردید، بهتر است بر خلاف آن عمل نشود و تا زمانی که موضوع و شرایط آن تغییر نکرده است، دلیلی برای استخاره مجدد وجود ندارد. 🆔 @leader_ahkam 🆔 @smht11014
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠از جمله شعارهای امام حسین علیه السلام در نهضت عاشورا💠 ✍️ یکی از شعار های امام حسین(ع) در طول جریان نهضت عاشورا این بود که: اَلا تَرَوْنَ اَنَّ الْحَقَّ لايُعْمَلُ بِهِ، وَ اَنَّ الْباطِلَ لايُتَناهي عَنْهُ، لِيَرْغَبَ الْمُؤْمِنُ في لِقاءِ اللَّهِ مُحِقّاً، فَاِنّي لا اَرَي الْمَوْتَ اِلَّا سَعادَةً وَ لَا الْحَياةَ مَعَ الظَّالِمينَ اِلَّا بَرَمَاً.(۱) ❓ آيا نمي نگريد که به حق عمل نمي شود و از باطل روي نمي گردانند. در چنين شرایطی انسان باید به ديدار پروردگارش شور و عشق نشان دهد، من در چنين شرائطي مرگ را جز نيک بختي و زندگي با خودکامگان را چيزي جز رنج و نکبت نمي دانم. ✅ این جمله حضرت خیلی مهم است که «لیرغب المومن». واجب است این مومن به صحنه بیاید؛ و از دو حالت خارج نیست؛ یا پیشروی می‌کند و ظالم و ستمکش را زمین می‌زند که به هدف خود رسیده است. یا اینکه در مصاف با ظالم شکست می‌خورد. در این حالت «لیرغب المومن فی لقاءالله محقا» یعنی پاداشش را نزد خدا دارد. اگر در این راه جانش به خطر افتاد، سعادتمند می‌شود. «لیرغب المومن» یعنی هر کسی که مومن هست این وظیفه را دارد. این راهی است که سیدالشهدا باز کرد. ✅ در آن زمان اصحاب پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله) هنوز زنده بودند. خیلی از کسانی که با امام حسین هم مرتبط بودند، حضور داشتند اما مگر چند نفر از آنها فریاد بر آوردند؟! مگر چند نفر این سکوت کذایی را در مقابل حرکات یزید شکستند؟! نه تنها سکوت در برابر حرکات یزید، بلکه قبل از او در مقابل حرکات معاویه هم سکوت را شکستند. این است که مومن وظیفه دارد و باید به صحنه بیاید و در مقابل ظلم و ظالم بایستد. لازمه این حضور بصیرت است. -------------------------- 📗 (۱) تحف العقول، ص ۲۴۵
🌷 امام علی علیه السلام : 🔴بنِيَ الإسلامُ على خَمْسٍ : عَلى الصَّلاةِ ، و الزَّكاةِ ، و الصَّومِ ، و الحَجِّ ، و الوَلايةِ ، و لَمْ يُنادَ بِشَيْءٍ كَما نُودِيَ بالوَلايةِ . 🔵اسلام بر پنج پايه استوار است: نماز، زكات، روزه، حج و ولايت؛ و بر هيچ چيز به اندازه ولايت تأكيد نشده است. 📚 الكافي : ٢ / ١٨ / ٣ . 🆔 @smht11014
💠 پرسش| این صحبت که علیه السلام در جنگ با ایرانیان حضور داشته اند، صحیح است؟ ✅ پاسخ: در منابع معتبر اولیه تاریخی و همچنین منابع متأخر از حضور امام علی علیه‌السلام در فتح ایران هیچ گزارشی وجود ندارد، اما درباره حضور امام حسن و علیهماالسلام برخی از منابع مانند طبری (1) و بلاذری (2) به حضور ایشان در فتح ایران اشاره‌کرده‌اند؛ اما این گزارش‌ها از جهات مختلف مخدوش است از جمله اینکه: 1. در تاریخ خلیفه بن خیاط و یعقوبی که هر دو مقدم بر طبری هستند اسمی از حضور امام حسن و علیهماالسلام در فتح ایران نیامده است. 2. از این گزارش‌ها به دست می‌آید که فتح ایران(آغاز جنگ از زمان ابوبکر و اوج آن در زمان خلیفه دوم بود) در زمان عثمان انجام‌شده است و زمان عثمان زمانی بوده که حضرت علی علیه‌السلام در بسیاری از موارد تقیه نمی‌کردند و در حد مشاوره نیز به عثمان کمک نمی‌کردند تا چه رسد به اعزام فرزندان خودشان به جنگ‌ها. 3. در جنگ صفین وقتی امام حسن علیه‌السلام به میدان رفت امام علی فرمودند: از طرف من جلوی این جوان را بگیرید تا با مرگش پشت مرا نشکند که من از رفتن این دو (امام حسن علیه‌السلام و علیه‌السلام) به میدان نبرد دریغ دارم تا مبادا با مرگ آن دو، نسل رسول خدا صلی‌الله علیه واله و سلم قطع شود.(3) چگونه امکان دارد با چنین اکراهی حضرت حاضرشده باشند فرزندانشان فرسنگ‌ها دورتر برای جنگ بروند آن‌هم در زمان عثمان! 4. بلاذری به حضور حسنین علیهماالسلام در فتح ایران با تعبیر «یقال» (گفته می‌شود) اشاره‌کرده است. به کار بردن فعل مجهول نشانگر عدم اعتماد نویسنده به این گزارش است.(4) 5. ناقل روایت طبری، علی بن مجاهد است که هر فردی ضعیف و کذاب بوده و اعتباری در نقل آن نیست.(5) درنتیجه دلیل معتبر و موجهی بر حضور اهل‌بیت در فتح ایران وجود ندارد و گزارش‌های موجود نیز ضعیف هستند. پی نوشت ها: 1. طبری، تاریخ ‏الطبری، ج‏4، ص 269. 2. بلاذری، فتوح‏ البلدان، ص 326. 3. طبری، تاریخ طبری، ج 4 ص 440؛ ابن صباغ مالکی، الفصول المهمه، ص 82، ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه ج 1 ص 244. 4. بلاذری، همان. 5. الجرح و التعدیل، ابوحاتم رازی، ج ۶، ص ۲۰۵ 🆔 @smht11014
💐 ولادت حضرت امام "محمد باقر(ع)" (57 ق) ✍ حضرت امام محمد باقر(ع) امام پنجم شيعيان در در سال 57ق، در مدينه به دنيا آمد. مادرش، فاطمه معروف به ام عبداللَّه، مي‏ باشد. ابوجعفر كنيه‏ ي ايشان و باقر و باقرالعلوم نيز از القاب آن حضرت مي‏ باشند. سن آن حضرت 57 سال و مدت امامتش 19 سال و اندی ذکر شده است. ✅ وليد بن عبدالملك، سليمان بن عبدالملك، عمر بن عبدالعزيز و هشام ابن عبدالملك در زمان حيات آن امام همام حكومت مي‏ كردند. اولاد آن حضرت را پنج پسر و دو دختر نقل كرده‏ اند. ✅ در زمان امام باقر(ع) علي‏ رغم هرج و مرج موجود به جهت تغيير حاكميت اموي به عباسي، زمينه‏ اي براي قيام عليه دستگاه جور فراهم نبود. با اين حال، قيام عِلمي ممكن بود. امام باقر(ع) در آن دوران، مطالب علمي و اسلامي را بازگو مي‏ كرد و چنان در بسط علوم متبحّر بود كه به باقرالعلوم يعني شكافنده‏ ي دانش‏ ها، معروف گرديد. ✅ اين تلاش مقدس به حدي بود كه شيخ مفيد آن را منحصر به فرد مي‏ داند و ميزان ظهور علوم دين، آثار و سنت و علوم قرآن، تاريخ و فنون آداب را در اين زمان، بي‏ نظير توصيف مي كند. اگر به روايات شيعه رجوع كنيم، خواهيم ديد كه بيشترِ آنها از امام باقر و امام صادق عليهماالسلام است، زيرا امامانِ ديگر، مانند آن دو بزرگوار، براي نشر حقايق مجال نيافته‏ اند.
💠اثرات بسيار خطرناك گناه بر روح و جان انسان 🌷 قَال الباقر علیه السلام: إِنَّ لِلَّهِ عُقُوبَاتٍ فِي الْقُلُوبِ وَ الْأَبْدَانِ ضَنْكٌ فِي الْمَعِيشَةِ و َوَهْنٌ فِي الْعِبَادَةِ و َمَا ضُرِبَ عَبْدٌ بِعُقُوبَةٍ أَعْظَمَ مِنْ قَسْوَةِ الْقَلْبِ؛ 🌹 امام باقر علیه السلام فرمودند: گناه باعث: 1⃣ تنگى و ناخوشايندى زندگى 2⃣ سستى و بى حالى در عبادت 3⃣ قساوت قلب و سنگدلى مى شود كه هيچ ضربه و ضررى خطرناك تر و بيچاره كننده تر از سنگدلى نيست. 📚 بحارالانوار، ج، 75، ص، 176
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 ادرار بچه شیرخوار 💠 سؤال: آیا بچه است؟ جواب: ادرار بچه شیر خوار نجس است و در این حکم بین دختر و پسر تفاوتی نیست. 🆔 @leader_ahkam 🆔 @smht11014
❇️ ویژگی های منحصر به فرد امام حسین (ع) از زبان پیامبر(ص) ✍ در مورد خصائص سیدالشهدا(ع) روایتی از پیامبر اکرم(ص) آمده است که سه ویژگی، مختص آن حضرت است. بر اساس این سه ویژگی، امام حسین(ع) با دیگر اهل بیت و معصومین متمایز شده است. ✅ ۱- یکی «الشِّفَاءَ فِي تُرْبَتِهِ» است. که در تربت مضجع شریف امام حسین(ع) شفا قرار داده شده است. خوردن خاک حرام است ولی تربت سیدالشهدا به میمنت آن حضرت و مبارکی و تبرک ایشان نه تنها حرام نیست بلکه خوردن آن مستحب است. ✅ ۲- دومین خصوصیت «وَ إِجَابَةَ الدُّعَاءِ تَحْتَ قُبَّتِهِ» است که دعا زیر قبه امام حسین(ع) مستجاب است. لذا فرمودند: وقتی به آنجا مشرف شدید حاجات خود را طلب کنید. طبق این فرمایش نبوی یکی از جاهایی که دعا مستجاب است همین زیر قبه امام حسین(ع) است. ✅ ۳- سومین ویژگی که رسول اکرم(ص) در خصوص امام حسین(ع) فرموده است، عبارت است از: «وَ الْأَئِمَّةَ مِنْ ذُرِّيَّتِهِ» یعنی ائمه بعد از امام حسین(ع) همه از اولاد آن حضرت هستند. لذا امام زمان هم که می خواهند خود را معرفی کنند می فرمایند: من نهمین فرزند از نسل حسین(ع) هستم. -------------------- 📚 بحارالانوار: ج۴۳، ص۲۴۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴قال الإمام الصادق عليه السلام: اِنهَزَمَ النّاسُ يَومَ اُحُدٍ عَن رَسولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آلهفَغَضِبَ غَضَبا شَديدا ، قالَ : وكانَ إذا غَضِبَ انحَدَرَ عَن جَبينِهِ مِثلُ اللُّؤلُؤِ مِنَ العَرَقِ ، قالَ : فَنَظَرَ فَإِذا عَلِيٌّ عليه السلام إلى جَنبِهِ فَقالَ لَهُ : اِلحَق بِبَني أبيكَ مَعَ مَنِ انهَزَمَ عَن رَسولِ اللّه ِ . فَقالَ : يارَسولَ اللّه ِ ، لي بِكَ اُسوَةٌ . قالَ : فَاكفِني هؤُلاءِ فَحَمَلَ فَضَرَبَ أوَلَّ مَن لَقِيَ مِنهُم . فَقالَ : جَبرَئيلُ عليه السلام : إنَّ هذِهِ لَهِيَ المُؤاساةُ يا مُحَمَّدُ . فَقالَ : إنَّهُ مِنّي وأ نَا مِنُه . فَقالَ جَبرَئيلُ عليه السلام : وأ نَا منِكُما يا مُحَمَّدُ . فَقالَ أبو عَبدِ اللّه ِ عليه السلام : فَنَظَرَ رَسولُ اللّه ِ صلي الله عليه و آلهإلى جَبرَئيلَ عليه السلام عَلى كُرسِيٍّ مِن ذَهَبٍ بَينَ السَّماءِ وَالأَرضِ ، وهُوَ يَقولُ : لا سَيفَ إلاّ ذُو الفَقارِ ولا فَتىً إلاّ عَليٌّ . ▪️امام صادق علیه السلام می فرمایند: در روز نبرد اُحُد ، مردم از اطراف پيامبر صلي الله عليه و آله گريختند . پيامبر خدا به شدّت خشمگين شد و هرگاه خشمگين مى شد ، از گونه هايش عرق ، مانند مرواريد ، فرو مى ريخت . آن گاه پيامبر صلي الله عليه و آله نگاه كرد و على عليه السلام را در كنار خود ديد . به وى فرمود : «تو هم به [آن دسته از] برادرانت كه از پيامبر خدا گريختند ، بپيوند» . على عليه السلام گفت : اى پيامبر خدا! تو برايم الگو هستى . پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود : «پس مرا از شرّ اينها در امان بدار» . على عليه السلام بر آنان يورش بُرد و به نخستين كسى كه از دشمن ديد ، ضربتى زد . جبرئيل عليه السلام گفت: اى محمّد! اين همان مُواسات (از خود گذشتگى/فداكارى) به معناى آن است كه كسى ، ديگرى را در مال و جان ، همچون خويشتن بشمارد (ر . ك : لغت نامه دهخدا ، ذيل «مواسات») . است . پيامبر صلي الله عليه و آله فرمود : «او از من است و من از اويم» . جبرئيل عليه السلام هم گفت : و من از شمايم ، اى محمّد! امام صادق عليه السلام فرمود : «پيامبر صلي الله عليه و آله به جبرئيل عليه السلام نظر افكند كه بر تختى طلايى ميان آسمان و زمين نشسته و مى گويد: " جز و جوان مردى جز نيست"» . الكافي : ج 8 ص 110 ح 90 .
حاج محمود کریمی_شب سوم محرم 95_زمینه_حاج محمود کریمی_شبی که من جا موندم و وجودم و ماتم گرفت-1477486301.mp3
12.23M
شبی که من جا موندم و وجودم  ماتم گرفت صدات زدم نشنیدی و تنها شدم گریم گرفت هر کاری کردم گریه نکنم نشد خواستم به لبهات بوسه بزنم نشد تار میبینم سرم سنگینه عجب دستی داشت خیر نبینه  بالا سرم رسید و گفت کجا میخوای فرار کنی موهام هی کشید و گفت حالا میخوای چیکار کنی هر چی دوییدم تا که برسم نشد انقدر که هق هق بود تو نفسم نشد بیابون بود و منه سرگردون با اون بی رحم نامسلمون  زهرا اومد کمک ولی نشد برام کاری کنه دشمن نزاشت که مادرم ازم پرستاری کنه مادر میخواست ارومم کنه نشد موهام و اومد شووه بزنه نشد پای چشمام گل اتیشه دیگه تا زندم خوب نمیشه یا علیه السلام 🆔 @smht11014
💠از جمله شعارهای امام حسین علیه السلام در نهضت عاشورا💠 ✍ یکی از شعار های امام حسین(ع) در طول جریان نهضت عاشورا این بود که: اَلا تَرَوْنَ اَنَّ الْحَقَّ لايُعْمَلُ بِهِ، وَ اَنَّ الْباطِلَ لايُتَناهي عَنْهُ، لِيَرْغَبَ الْمُؤْمِنُ في لِقاءِ اللَّهِ مُحِقّاً، فَاِنّي لا اَرَي الْمَوْتَ اِلَّا سَعادَةً وَ لَا الْحَياةَ مَعَ الظَّالِمينَ اِلَّا بَرَمَاً.(۱) ❓ آيا نمي نگريد که به حق عمل نمي شود و از باطل روي نمي گردانند. در چنين شرایطی انسان باید به ديدار پروردگارش شور و عشق نشان دهد، من در چنين شرائطي مرگ را جز نيک بختي و زندگي با خودکامگان را چيزي جز رنج و نکبت نمي دانم. ✅ این جمله حضرت خیلی مهم است که «لیرغب المومن». واجب است این مومن به صحنه بیاید؛ و از دو حالت خارج نیست؛ یا پیشروی می‌کند و ظالم و ستمکش را زمین می‌زند که به هدف خود رسیده است. یا اینکه در مصاف با ظالم شکست می‌خورد. در این حالت «لیرغب المومن فی لقاءالله محقا» یعنی پاداشش را نزد خدا دارد. اگر در این راه جانش به خطر افتاد، سعادتمند می‌شود. «لیرغب المومن» یعنی هر کسی که مومن هست این وظیفه را دارد. این راهی است که سیدالشهدا باز کرد. ✅ در آن زمان اصحاب پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله) هنوز زنده بودند. خیلی از کسانی که با امام حسین هم مرتبط بودند، حضور داشتند اما مگر چند نفر از آنها فریاد بر آوردند؟! مگر چند نفر این سکوت کذایی را در مقابل حرکات یزید شکستند؟! نه تنها سکوت در برابر حرکات یزید، بلکه قبل از او در مقابل حرکات معاویه هم سکوت را شکستند. این است که مومن وظیفه دارد و باید به صحنه بیاید و در مقابل ظلم و ظالم بایستد. لازمه این حضور بصیرت است. -------------------------- 📗 (۱) تحف العقول، ص ۲۴۵
🌺 ✅وَعِندَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لَا يَعْلَمُهَا إِلَّا هُوَ وَيَعْلَمُ مَا فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَمَا تَسْقُطُ مِن وَرَقَةٍ إِلَّا يَعْلَمُهَا وَلَا حَبَّةٍ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ وَلَا رَطْبٍ وَلَا يَابِسٍ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ 💠ﻭ ﻛﻠﻴﺪﻫﺎﻱ ﻏﻴﺐ ﻓﻘﻂ ﻧﺰﺩ ﺍﻭﺳﺖ ، ﻭ ﻛﺴﻲ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺟﺰ ﺍﻭ ﻧﻤﻰ ﺩﺍﻧﺪ . ﻭ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺧﺸﻜﻲ ﻭ ﺩﺭﻳﺎﺳﺖ ، ﺁﮔﺎﻩ ﺍﺳﺖ ، ﻭ ﻫﻴﭻ ﺑﺮﮔﻲ ﻧﻤﻰ ﺍﻓﺘﺪ ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﺪ ، ﻭ ﻫﻴﭻ ﺩﺍﻧﻪ ﺍﻱ ﺩﺭ ﺗﺎﺭﻳﻜﻲ ﻫﺎﻱ ﺯﻣﻴﻦ ، ﻭ ﻫﻴﭻ ﺗﺮ ﻭ ﺧﺸﻜﻲ ﻧﻴﺴﺖ ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺑﻲ ﺭﻭﺷﻦ [ ﺛﺒﺖ ] ﺍﺳﺖ . آیه ۵۹ سوره انعام 📡 @ayegraphy
💎 ☑️كيفَ يَدّعي حُبَّ اللّهِ مَن سَكنَ قلبَهُ حُبُّ الدُّنيا 🌹كسى كه محبّت دنيا در دلش خانه كرده است، چگونه مدّعى محبّت خداست؟ 🆔 @hadisgram1