سیدابراهیم(شهیدصدرزاده)
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 امام (علیه السلام) هنگامى که این سخن خوارج را که میگفتند «لا حکم الا لله» (حکم مخصو
✅ شرح و تفسیر حکمت ۱۹۸ نهجالبلاغه...👇🏻👇🏻👇🏻
✨ پیش از این که این سخن را شرح بدهیم به سراغ روایتى مىرویم که قاضى نعمان مغربى در کتاب شرح الاخبار آورده است.
🔺 او مىگوید: على (علیه السلام) از #صفین بازگشته بود و در مسجد مشغول بیان خطبهاى بود که یک نفر از گوشه مسجد شعار «لا حُکْمَ إلاَّ لِلّهِ» را سر داد. امام (علیه السلام) سکوت کرد و پاسخى نداد. مقدارى گذشت نفر دومى همین شعار را از گوشه دیگر سر داد. باز امام (علیه السلام) اعتنایى نکرد. سرانجام جمعى (از #خوارج که در مجلس حضور داشتند) با هم این شعار را سردادند. امام (علیه السلام) فرمود: این سخن #حقى است که #اراده_باطل از آن شده است. ما سه امتیاز به شما (خوارج) مىدهیم: شما را از شرکت در مساجد و نماز خواندن (با ما) باز نمىداریم و تا زمانى که (با ما) هم دست باشید سهم شما را از بیتالمال مىدهیم و اگر آغازگر جنگ نباشید ما آن را آغاز نخواهیم کرد، سپس فرمود: «گواهى مىدهم به خدا سوگند پیامبر راستگو از فرشته وحى روحالامین به من خبر داد که گروهى از شما چه کم باشد چه زیاد بر ما خروج نمىکند مگر این که مرگشان به دست ما خواهد بود». 💠 توضیح: همان طور که اشاره شد، امام (علیه السلام) این کلام را بعد از جنگ صفین و پس از داستان حکمین ایراد فرمود. با این که داستان حکمیت بر امام (علیه السلام) تحمیل شد ولى جمعى که بعداً به عنوان #خوارج نامیده شدند بر امام (علیه السلام) خرده گرفتند که چرا مسئله #حکمیت را پذیرفته است با این که که قرآن مجید مىگوید: «حکم مخصوص خداست». این در حالى است جمله پیش گفته که در سه جاى از قرآن آمده با قرائنى که قبل و بعد از آن است هیچ گونه ارتباطى به ادعاى خوارج ندارد.
✨ قرآن در سوره «انعام» آیه ۵۷ خطاب به پیغمبر(صلى الله علیه وآله) مى گوید: «(بگو من دلیل روشنى از پروردگارم دارم ولى شما آن را تکذیب کردهاید. آنچه شما (از عذاب الهى) درباره آن شتاب مىکنید در اختیار من نیست، حکم و فرمان تنها از آنِ خداست حق رااز باطل جدا مىکند و او بهترین جداکننده (حق از باطل) است».
🔸 در آیه ۴۰ از سوره «یوسف» نیز در پاسخ بتپرستان که اسمهاى بى مسمایى را بر بتها نهاده بودند مىفرماید: «آنچه غیر از خدا مىپرستید، جز اسمهایى (بى مسمّا) که شما و پدرانتان آنها را (خدا) نامیدهاید، نیست؛ خداوند هیچ دلیلى بر آن نازل نکرده، حکم تنها از آن خداست،فرمان داده که غیر از او را نپرستید. این است آیین ثابت و پایدار، ولى بیشتر مردم نمىدانند».
✅ روشن است که حکم در این آیه اشاره به فرمان الهى در امر #توحید و #مبارزه با #شرک و مانند آن است.
🔹 همچنین در آیه ۶۷ سوره «یوسف» از زبان یعقوب پیغمبر مىگوید: «(و (به هنگام حرکت، یعقوب) گفت: پسران من! همگى از یک در وارد نشوید، بلکه از درهاى مختلف وارد گردید (تا توجه مردم به سوى شما جلب نشود)، و (من با این دستور،) نمىتوانم تقدیر حتمى الهى را از شما دفع کنم! حکم و فرمان، تنها از آنِ خداست! بر او #توکّل کرده ام، و همه متوکّلان باید بر او توکّل کنند!». #حکم در این آیه نیز اشاره به این است که اگر من به سراغ عالم اسباب مىروم و به شما دستوراتى مىدهم تا گرفتار چشمزخم یا توطئه مخالفان نشوید، باید بدانید که #مسببالاسباب حقیقى خداست و باید به او توکل کنید.
✨ قرآن مجید در مسئله اختلاف دو همسر با یکدیگر دستور مىدهد که حَکَمى از سوى مرد و حَکَمى از سوى زن انتخاب شود تا بنشینند و تصمیم #عادلانهاى بگیرند و به اختلاف میان آنها پایان دهند. اصولاً کار تمام قضات حَکَمیت براى رسیدن به دعاوى و فصل خصومت است، آیا هیچ عاقلى مىگوید: خداوند باید در محکمه قضاوت بنشیند و براى فصل خصومت و رسیدن به دعاوى مردم حکم کند؟ و یا این که اگر اختلافى بین زن و شوهر پیدا شد، خداوند بیاید و تصمیم عادلانهاى درباره آنها بگیرد و یا این که امر حکومت بر مسلمانان را خدا بر عهده بگیرد؛ فرمانده جنگ و صلح او باشد، غنائم را او تقسیم کند؟ آرى باید این کارها به دست انسانهاى #آگاه و #عادلى صورت گیرد که در تمام موارد بر طبق #احکام_الهى و فرمان و دستورات او حکم کنند، بنابراین حکم به معناى #حَکَمیت براى رفع اختلاف که خوارج مىپنداشتند هرگز در قرآن مجید به خدا نسبت داده نشده است و این مطلب به قدرى روشن است که نیاز به توضیح ندارد.
🔹 احکامى که در قرآن مجید آمده به صورت قوانین کلى است که به دست رسول اکرم (صلى الله علیه وآله) و اولىالامر براى اجرا داده شده است و در اختلافات به دست قضات و مأمورانى که از طرف آنها براى اجراى احکام برگزیده شدهاند.
🔺 هیچ عاقلى نمىگوید خدا باید حد سرقت یا حد زنا را بر کسانى که مستحقاند اجرا کند. هیچ کس نمىگوید که در اختلاف حقوقى و خانوادگى که میان افرادى معین یا بین چند قبیله یا خانواده است، خداوند بیاید و قضاوت و فصل خصومت کند.
✅ البته خداوند احکام کلى و قوانی
سیدابراهیم(شهیدصدرزاده)
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇 💠 امام (علیه السلام) هنگامى که این سخن خوارج را که میگفتند «لا حکم الا لله» (حکم مخصو
ن جامعى مقرر فرموده که مدیران جامعه و مجریان احکام و قضات باید اعمال خود را بر آنها #تطبیق دهند. این چیزى است که خوارج بر اثر ضعف عقل و حماقت و تعصب شدید نمىتوانستند آن را درک کنند.
💠 امیرمؤمنان على (علیه السلام) در خطبه ۴۰، از اجراى احکام و مدیریت جامعه تعبیر به «إمرة» (امیرى و فرمانروایى) مىکند و از این رو در ادامه همان خطبه مىفرماید: «مردم نیازمند امیر و حاکمى هستند (که #فرمان_خدا را در میان آنها اجرا کند)» اشاره به این که مسئله حکمیت در این دایره قرار داشت نه در دایره قانونگذارى الهى.
💠 با توجه به این که لشکر معاویه قرآنها را بر سر نیزه کردند و در توطئهاى خطرناک گفتند ما هم مسلمانیم و قرآن در میان ما حکومت کند که چه کسى امیر در میان مسلمانان باشد و از آنجا که قرآن تعیین امیرى به صورت شخصى و معین به اعتقاد آنها نکرده بود گفتند: ما باید از هر طرف حَکَمى انتخاب کنیم تا در پرتو آیات قرآن بنشینند و یک نفر را به عنوان امیر مسلمانان انتخاب کنند و این امر بر على (علیه السلام) و یاران خاصش تحمیل شد. سپس اقلیت خوارج با آن مخالفت کردند که اصلا انتخاب حَکَم کار غلطى است و حَکَم خداست و شعار «لا حُکْمَ إلاّ لِلّهِ» با این مفهوم انحرافى بعد از شکست مسئله حَکَمیت بالا گرفت، از این رو امیرمؤمنان على (علیه السلام) مىفرمود: شعار «لا حُکْمَ إلاّ لِلّهِ» یک واقعیت و سخن حقى است که آنها معناى باطلى را از آن اراده کرده اند؛ #حق است به این دلیل که توحید در قانونگذارى حکم مىگوید: #تشریع قوانین و احکام تنها از سوى خداست و رسول اکرم (صلى الله علیه وآله) #مبلغ و #مجرى آن است و اما مفهوم باطلى که آنها از آن اراده مىکردند این است که حکومت و فرماندهى و اجراى احکام و مدیریت جامعه باید به وسیله خداوند صورت گیرد. غافل از این که هرگز خدا نمىآید فرمان جنگ و صلح یا تقسیم غنائم و یا نصب امراى بلاد را صادر کند و اگر منظور آنها این بوده که اصلاً نیازى به امیر و زمامدار در جامعه نیست و مردم خودشان احکام را باید عمل کنند همان گونه که در طول تاریخ گذشته و امروز افرادى طرفدار نفى حکومت بودند، سستى و بى پایگى این مسئله نه تنها کمتر از اول نیست بلکه بیشتر است، همان طور که حضرت در خطبه چهلم نیز اشارهاى به آن دارد که تمام جوامع بشرى در طول تاریخ حاکمى داشته؛ خواه ظالم خواه عادل و حتى وجود حاکم ظالم از نبودن آن که باعث هرجومرج و به هم ریختن شیرازه تمام جامعه مىشود بهتر است حاکم ظالم براى حفظ خود هم که باشد ناچار است اجمالاً نظم و امنیتى در جامعه ایجاد کند، قاضى براى حل خصومتها تعیین کند، زندان و بندى براى سارقان و مجرمان ترتیب دهد و حتى گاه خدمات اقتصادى فراوانى براى جلب توجه مردم و حفظ موقعیت خویش داشته باشد. اگر هیچ حکومتى نباشد جوامع بشرى پس از مدت کوتاهى #نابود مىشوند.
@syed213
1_142641473.mp3
4.35M
🌸 #ولادت_حضرت_عبدالعظیم_حسنی
💐راوی قرآن تویی مظهر ایمان تویی
💐کوکب شهرری و قبله تهران تویی
🎤 #حاج_حسین_سازور
@syed213
#چگونه_یک_نماز_خوب_بخوانیم
#قسمت_ششم
✅ بهترین و آسونترین راه #ترک_گناه!
💠🌹❓➖💥
#استا_ پناهیان...
⁉️ من نمیدونم چرا بعضیا زود با خدا پسرخاله میشن!!!
😘😐
وقت نماز که میشه میگن: خدایا فعلا #حالشو ندارم!!
😩😣😩
ببینم مگه فوتباله که هر وقت حال داشتی بری سراغش!!!
⁉️ به نظرتون چرا خدا خواب نازنین و دلنشین تو رو صبحها بهم زده...؟
✨ الله اکبر الله اکبر...
📢⏰
...بلند شو #نماز بخون!
✅خب معلومه! چون خدا میخواد حالتو بگیره!!
🌹
اما طرف میگه هر موقع حال پیدا کردم نماز میخونم!!!😳
🔴💢👆
⭕️ حواست هست؟!
نماز که برای حال کردن #هوای_نفس نیست!
اتفاقا باید هوای نفستو با# نماز بزنی داغون کنی...
✅✅✅
❤️ آخ فدای این خدا بشم با دینش ...
✅
خدا پیشنهاد نمیکنه مثل مرتاضهای هندی بری روی میخها بخوابی یه هفته یه ماه تا رشد پیدا کنی...
➖➖➖➖
میفرماید نمیخواد روی میخ بخوابی که میخها توبدنت فرو بره و آخ نگی تا همهی قدرتها رو بهش برسی!
💥💥💥💥
اگه میخوای با #نفست مبارزه کنی "سر #نماز مبارزه کن..."
👆❗👆💥💥خیلی مهم!
😔 جوونه میاد میگه من هر چی سعی میکنم نمیتونم چشمم رو کنترل کنم!!!
😔 اون یکی میگه من نمیتونم زبونم رو کنترل کنم!
✅ خوب توجه کنید: هرکی هرچی رو میگه نمیتونم ،
بخاطر این هست که:
✨"یه کاری رو می تونسته انجام بده و نداده"✨
💥و اون کار، این بوده که به وقتش بلند شه بگه "الله اکبر"......💥
🌺🌺🌺🌺🌺
@syed213
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صحبت های مهم و صریح وحید یامین پور خطاب به انقلابی ها
برداشت اشتباه بعضی از انقلابی ها از امام جامعه...
@syed213
چفیه را میاندازیم روی سرمان و گریه میکنیم
بعد هم حس میکنیم که حالمان خیلی خوب شده است
و خوشحال باز میگردیم خانه هایمان
و زندگی تکراریمان را از سر میگیریم.
و تازه خیلی هم خرسندیم که سبک شدهایم
و معنویتمان زدهاست بالا و پیشخودمان
میگوییم که چهقدر آدم خوبی هستیم که مثلا
وقتمان را صرف زیارت شهدا کردهایم و چه و چه ...
چرا شهدا را واسطهی تخلیهی روحی خودمان قرار میدهیم.
چند نفرمان به این فکر میکند که شهدا چه کردند؟
چند نفرمان به این میاندیشد که حالا من
چه طور بشوم شهید امروز، مجاهد امروز؟
اصلا زمانی که فرهنگ و علم مضافالیه سنگر
قرار میگیرند، یعنی چه؟
آیا جهاد علمی و جهاد فرهنگی یعنی همین بازی ما
با درسها و کتابهایمان، یعنی همین تفریحات فرهنگی
که برای تنوع انجام میدهیم و یحتمل بعدش هم
کلی منت میگذاریم بر خدا و پیغمبر و شهدا و انقلاب
که ما اهل خدمت خالصانه هستیم و از این حرفها.
چند نفرمان سعی میکنیم شرایط آن زمان دفاع مقدس
را با زندگی امروز معادلسازی کنیم و همانند شهدا
یا همسران شهدا زندگی کنیم؟
کداممان جهاد را کلیدواژهی سبک زندگی خودمان قراردادهایم؟
چرا همه چیز را خلاصه کرده ایم در زیبا گریستن؟
مواظب باشیم انس با شهدا را با شهیدبازی اشتباه نگیریم!
@syed213
سیدابراهیم(شهیدصدرزاده)
بنظر بنده یکی از بهترین جای دنیا همینجاست...
وقتی کنار مزار شهدا وایمیستی..طرف راست مسجد مقدس جمکران رو میبینی...سمت چپ حرم بی بی حضرت معصومه سلام الله علیه..و بالاسرت هم مسجد مقدس کوه خضر نبی علیه السلام...
خلاصه جای بسیار باصفاییه واسه وقتای دلتنگی از دنیا...
حتمن یه شب امتحان کنید....بیاید
سیدابراهیم(شهیدصدرزاده)
اینم صوتیکه پشت بلندگو طنین اندازه و فضارو بسیار دلنشین کرده...❤️
سیدابراهیم(شهیدصدرزاده)
اگه کامل این مداحی رو دارین لطفن بفرستین بذاریم کانال↙️↙️↙️
https://eitaa.com/b_i_g_h_a_r_a_r
.
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠 امام علیهالسلام در بیان صفت تودههاى بىبندوبارى که گاه دست به دست هم مىدهند و مفاسدى در جامعه ایجاد مىکنند فرمود: آنها کسانى هستند که هر وقت هماهنگ شوند غالب مىگردند و هنگامى که پراکنده شوند شناخته نخواهند شد. آنها کسانى هستند که هرگاه متحد شوند زیان مىرسانند و هر زمان متفرق گردند سود به بار مىآورند.
کسى سؤال کرد: زیان آنها را به هنگام متحد شدن دانستیم، منفعت آنها به هنگام پراکنده شدن چیست؟ امام علیهالسلام فرمود: پیشهوران و اهل کسب (از آنها) به کارهاى خود باز مىگردند و مردم از کار آنها بهرهمند مىشوند؛ بنّا به سراغ بنّایى مىرود و بافنده مشغول بافندگى مىشود و نانوا به پخت نان مىپردازد.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت199
@syed213
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
✅ شرح و تفسیر حکمت ۱۹۹ نهجالبلاغه...👇🏻👇🏻👇🏻
🍃 فِی صِفَةِ الْغَوْغَاءِ: هُمُ الَّذِینَ إِذَا اجْتَمَعُوا غَلَبُوا، وَإِذَا تَفَرَّقُوا لَمْ یُعْرَفُوا. وَقِیلَ بَلْ قال(علیه السلام): هُمُ الَّذِینَ إِذَا اجْتَمَعُوا ضَرُّوا، وَإِذَا تَفَرَّقُوا نَفَعُوا. فَقِیلَ: قَدْ عَرَفْنَا مَضَرَّةَ اجْتِمَاعِهِمْ، فَمَا مَنْفَعَةُ افْتِرَاقِهِمْ؟ فَقَالَ: یَرْجِعُ أَصْحَابُ الْمِهَنِ إِلَى مِهْنَتِهِمْ، فَیَنْتَفِعُ النَّاسُ بِهِمْ،کَرُجُوعِ الْبَنَّاءِ إِلَى بِنَائِهِ، وَالنَّسَّاجِ إِلَى مَنْسَجِهِ، وَالْخَبَّازِ إِلَى مَخْبَزِهِ... 🍃
✨ «غوغاء» در لغت چنان که بسیارى از واژهپژوهان گفتهاند داراى دو معناست:
1⃣ نخست معناى #وصفى دارد و به کسانى اطلاق مىشود که جزء قشر منحط اجتماع یا به بیان دیگر از #اوباش مردماند. افرادى هستند که از عقل و درایت قابل توجهى برخوردار نیستند و غالباً تحت تأثیر #عوامل_عاطفى قرار مىگیرند که به آسانى ممکن است آنها را تحریک کرد و براى مقاصد سوئى به کار گرفت؛ کسانى که مدیران فاسد و مفسد جامعه همیشه از آنها بهره مى برند و نمونه هاى روشن آن را در حکومت بنىامیه و بنىعباس مىتوان مشاهده کرد. این واژه مفرد است و مانند سایر اسم جمعها معناى جمعى دارد.
2⃣ معناى دیگر «غوغاء» همان معناى #مصدرى یا اسم مصدرى است که به ایجاد #جاروجنجال اطلاق مىشود، این معنا در فارسى امروز ما رایج است ولى معناى اول رایج نیست.
💠 توضیح این که جوامع انسانى از گروههاى مختلفى تشکیل مىشود که سه گروه از آن را مىتوان در اینجا نام برد:
1⃣ نخست افراد #فهمیده و #باسواد و #عاقل که آلت دست این و آن نمیشوند.
2⃣ دوم تودههاى #کماطلاع و پایبند به اصول #اخلاق و #ایمان که آنها نیز بر پایه ایمان و اخلاقشان در گروههاى شرور شرکت نمىکنند، هرچند ممکن است گاهى با نقشه هایى آنها را #اغفال کرد. این گروه همانها هستند که امیرمؤمنان على (علیه السلام) از آنها در عهدنامه مالک اشتر تعبیر بلیغى کرده و به عنوان «عامه مردم» آنان را ستوده و #پناهگاه روز جنگ و صلح شمرده و به «مالک» توصیه مىکند مصالح آنها را در نظر بگیرد و مصالح خواص پرادعا و زیاده طلب را فداى مصالحشان کند.
3⃣ سوم گروهى که سطح #پایینى از فکر و اخلاق دارند و به اصطلاح #بىبندوبار و #فاقد_تربیت لازم #اسلامى هستند و در میان آنها گاه افراد شرور و موذى نیز یافت مىشود.
🔸 امیرمؤمنان على (علیه السلام) در حدیث معروف کمیل که در کلام حکمت آمیز ۱۴۷ گذشت درباره آنها مىفرماید: «و احمقانِ بى سروپا و بىهدفى که دنبال هر صدایى مىروند و با هر بادى حرکت مىکنند؛ آنهایى که با نور علم روشن نشدهاند و به ستون محکمى پناه نبردهاند».
🔺 این گروهاند که چون جمع شوند غالباً سبب #ضرر و #زیان مىگردند. به کمترین چیزى تحریک مىشوند و بیشترین #خسارات را مىرسانند؛ ولى اگر با #برنامهریزى_صحیح جلوى اجتماع آنها گرفته شود و هر کدام به دنبال کار خود باشند و به شغلى که دارند بپردازند، به جامعه #منفعت مىرسانند، زیرا بسیارى از کارهاى سنگین اجتماعى معمولا بر دوش این گروه است.
❇️ زمامداران و مدیران جوامع اسلامى باید مراقب باشند دشمنان اسلام یا افراد شرور جامعه از وجود این گروه استفاده نکنند و آنها را در مسیر اهداف شوم خود به کار نگیرند.
@syed213
#چگونه_یک_نماز_خوب_بخوانیم
#قسمت_هفتم
#استاد_پناهیان...
🌻🌻
✨ به هیچ وجه عبادتی که هر روز و روزی #پنج_مرتبه انسان باید انجام بده این عبادت لازمهاش "این نیست که حتماباید سر نماز #گریه کنی"
اگر بنا بود هر وقت نماز میخونی گریه هم کنی، خدا میفرمود:
عزیزم هر موقع #حال داشتی نماز بخون!
👌😒
ولی اتفاقا خداوند متعال دستور نماز رو یجوری صادر کرده که "حالِ شما رو هم بگیره !"
😯
طرف گفت: آقا من چیکار کنم از نمازخوندم #لذت ببرم؟!
❓
گفتم پس کی میخوای #آدم بشی؟!
❗
😳 گفت یعنی چی؟؟؟!!
گفتم: خدا گشته (به تعبیر بنده) یه عبادتی رو پیدا کرده و به تو پیشنهاد داده که "اتفاقا ازش لذت نبری..."
💢💥💢
اما تو از همین نمازم میخوای لذت ببری؟؟؟
😳
توسختیِ تلخیِ این امرِ مکرر (که طبیعتا چون تکراریه لذتش ازبین میره) رو باید تحمل کنی،
تا تو آدم بشی و #رشد کنی و بالا بری.
اگه از نماز خوندن ابتدای راه لذت ببری که رشد نمیکنی
✨💠✨
زمانی نمازخوندن شروع میکنه انسان رو رشد دادن، اونوقتی نماز چرک روح آدم رو میگیره که "لبه ی زبر نماز بیاد روحتو بسابه "
مثلا نشستی غرق در بازی هستی یا غرق کار یا غرق استراحت یه دفعه صدای اذان میاد:
✨ الله اکبر ✨
📢📣📢📣
چیه حالت گرفته شد!؟
💥😣
مؤذن اذان گفت...
" بلندشو تا رشد کنی و #آدم_حسابی بشی"
💠💠💠
برای رشد #معنوی اول باید کتک نماز رو بخوری....
دقت کردی؟
فعلا باید:
"کتک نماز رو بخوری..."
✨✨✨🌍💢🌎✨
@syed213
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | پاسخ های جالب مردم به #روحانی!
🔺خودت خبر داشتی رئیس جمهوری؟
آقای #فریدون خودتی....
@syed213
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
افشاگری زاکانی در مورد خیانت های زنگنه
@syed213
علمدار.mp3
9.87M
#روایتگری (حاج حسين#یکتا)
#صوت_الشهدا
علمداری کردن برای امام زمان روحی له الفدا
@syed213