eitaa logo
تعلیقات
1.3هزار دنبال‌کننده
428 عکس
62 ویدیو
30 فایل
📚 در این صفحه گاهی #خاطراتم را می‌نویسم 📝 و گاهی #یادداشت هایی درباره مسائل گوناگون #حوزه و #جامعه و #انقلاب ... (حسین ایزدی _ طلبه حوزه قم) @fotros313h (📲 نشر مطالب فقط با ذکر #لینک)
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پس از ترور و افزایش تهدیدها از سوی رژیم منحوس صهیونیستی نماز جمعه تاریخی رهبر معظم انقلاب سفر پزشکیان به قطر سفر عراقچی به لبنان و سوریه سفر قالیباف به لبنان و قدم زدن در ضاحیه همه یعنی مبارزه با دشمن، پیام ایستادن در کنار مقاومت و https://virasty.com/Hoseyn_izadi/1728730368539075465 ➖➖➖➖ 🆔@taalighat
📝 تأملی در مکتب "نصرالله" (آسیب‌شناسی نوع کنش‌گری ما جبهه انقلاب) 0. طرح مسئله 🔹 این روزها تأمل در زندگانی و بیش از آن آقا برایم بسیار رشک برانگیز است که چگونه چنین بنیان مرصوصی را بنانهادند و جهان استکبار را به چالش حیاتی کشیدند. امروز بیش از سوگ سیدحسن به سیره سیدحسن محتاجیم. 🔹 ما در طول حیات انقلابی مان نیاز به ارزیابی مسیر و نوع کنش‌گری خود داریم. اینکه آیا جایی که ایستاده‌ایم درست است؟ نقشی که ایفا می‌کنیم درست است؟ آیا ما باری از روی دوش انقلاب برمی‌داریم؟ آیا مسئله‌ای از مسائل رهبری را حل می‌کنیم؟ اینکه چرا سیدحسن و حاج قاسم و... برای دشمن خطر هستند؟ مواردی را مرور کنیم که فقدان آن در زندگی ما به کاهش اثرگذاری منجر شده: 1. تشخيص نقطه تمرکز 🔹 آقا فرمودند: "هر تلاش خوب و به‌جایی، جهاد نیست. جهاد یعنی تلاش برای هدف‌گیری دشمن، و در هر زمان باید عرصه جهاد را به درستی تشخیص داد." 🔹 خیلی از ما معمولاً زیاد کار می‌کنیم، تلاش می‌کنیم اما ثمره خاص یا فایده چشمگیری نمی‌بینیم، چون را درست تشخيص نمی‌دهیم و متمرکز بر کار نمی‌کنیم. اقدام‌های در خلاء، بدون نسبت جدی با موقعیت، بدون ادراک در آن نقطه و در نتيجه بدون هرگونه خطر و تهدید برای دشمن! بیش از این، فرآیند اخذ مسئله ما روشن نیست که با چه مکانیسمی و از کجا و چگونه مسئله خود را انتخاب می‌کنیم که تفصیل آن بماند برای بعد. 2. تمحض و تمرکز 🔹 آقا فرمودند: "در جمهوری اسلامی، هرجا که قرار گرفته‌‌‌اید، همان‌‌‌جا را مرکز دنیا بدانید و آگاه باشید که همه‌‌‌ی کارها به شما متوجه است." 🔹 ما معمولاً کارهایی را که انجام می‌دهیم بنابر ادبیات قرآني "أخذ به قوه" نمی‌کنیم. یک کار در کنار ده‌ها کار... ما معمولاً صاحب یک پروژه و که تمرکز عمری ما را به خود اختصاص دهد، نیستیم. 🔹 ما معمولاً کارهای متفرق و متعددی انجام می‌دهیم که کثرت در عین کثرت هستند، درحالی‌که انسان دارای پروژه همه کارهایش از جنس "وحدت در عین کثرت" است و در واقع یک کار را به پیش می‌برد. لذا بعد از سال‌ها کار و تلاش هیچ ملموس و عینی نداریم به‌نحوی که بتوان گفت ما فلان بار را برداشتیم یا فلان را حل کردیم یا به پیش بردیم. چند یادداشت سابقاً با این موضوع تقدیم شد که مناسب است الان ذیل این طرح بحث مجدد دیده شود. 🔻🔻 📝 تحول، رهین تمحض https://eitaa.com/taalighat/999 3. اتقان در انجام کار 🔹 ما کار زیاد انجام می‌دهیم، کارهای خوب هم انجام می‌دهیم اما کار زیاد و خوب را خوب و با اتقان انجام نمی‌دهیم. برای توضیح بیشتر: کار را با اتقان انجام دادن یعنی: مراحل و ابعاد یک حرکت را موشکافانه و دقیق دیدن، برای حل یک مسئله وقت گذاشتن، طراحی کردن، دخیل کردن اندیشه، بهره‌مندی از عنصر تجربه و... 4. اعتقاد به صبر راهبردی صبر در اندیشه رهبران الهی و در نگاه آقا یک عنصر راهبردی است. بخشی از مبارزه و بلکه یکی از سخت‌ترین مراحل است. در بستر صبر راهبردی است که بنیان مرصوص فراهم می‌آید. بماند که عده‌ای سهل‌اندیش این جنس عناوین را به سخره گرفتند و معمولاً هرمفهوم مهمی را چنين سخیف می‌کنند، اما این یک عنصر مهم در اندیشه رهبری است. 5. عبودیت و معنویت اگر کار امام ثمر داد، اگر کار آقا و سیدحسن نصرالله ثمر داد، تنها برای این است که چیزی جز نبوده است. فعل انقلاب، فعل عبادی روح‌الله بود. تا زمانی‌که جزءجزء کارهای ما از بستر عبودیت برنخیزد، ریشه در آب دارد و هبا منثوراً است. و انسان اهل عبودیت، انسان اهل معنا و معنویت می‌شود و در بستر معنویت است که را می‌توان به دوش کشید. و اینجا راهگشا و بی‌بدیل است... 🔻 لزوم توجه به مکانیسم تحقق اهداف جامعه ولایی اعضای جامعه ذیل طرح و اندیشه ولایت، اجزای به‌هم پیوسته‌ای هستند که باهم یک طرح را به پیش می‌برند. در هر عضو کوچک و بزرگی در جای خود دارای اهمیت است. اگر هرکسی در همان نقطه‌ای که هست، کار را صحیح و ممحض و متقن انجام دهد، عملاً به کلیت حرکت جامعه ولایی مدد رسانده است و اگر کم بگذارد، به‌همان میزان مسیر را کند کرده است. منطق کلام آقا مبنی براینکه هرجا ایستاده‌اید آنجا را مرکز عالم بدانید اینطور تبیین می‌شود. اگر هریک از ما در نقطه‌ای که ایستاده‌ایم اقدامات مان دارای این اوصاف باشد یعنی: هم ناظر به طرح دشمن باشد هم با تمحض و تمرکز باشد هم با اتقان انجام شود هم با صبر و استقامت پیش رود هم با محوریت عبوديت باشد این را ضرب کنید در همه اضلاع کنش‌گر جامعه ولایی، خروجی چه می‌شود؟ عناصری مترابط و متراکم و متضاعد هدف واحدی را پیش می‌برند. 🆔 @taalighat
تعلیقات
📝 تأملی در مکتب "نصرالله" (آسیب‌شناسی نوع کنش‌گری ما جبهه انقلاب) 0. طرح مسئله 🔹 این روزها تأمل در
📍بسیاری از ما بچه‌های به همه یا برخی از این آسیب‌ها دچار هستیم و تا در نحوه کنش‌گری خود بازبینی نکنیم، نمی‌توانیم باری از دوش انقلاب برداریم.
"تجليل از اقدام مهمی که دیده نشد" 🔻 استاد از اندیشمندان معاصری است که توصيف ماهیت و ابعاد پروژه فکری وی و امتدادهای آن نیاز به بحث تفصیلی دارد. 🔻 در ابتدای سالتحصیلی خبری منتشر شد که درس شرح اسفار جناب استاد پارسانیا به‌دلیل اشتغال به تدوین بخش‌هایی از دروس فصوص فعلاً تعطیل است. https://eitaa.com/parsania_net/3870 خب، خبر ساده است اما به پشت صحنه آن دقت نشد. 🔻 استاد که خود اندیشمندی برجسته، و مؤسس است، بیش از سه دهه خود را وقف تنظیم و تدوین و نشر اندیشه‌های حکمی آیت‌الله جوادی آملی کرده است. 🔻 مجموعه ارزشمند ، شرح فصوص و برخی آثار دیگر نتیجه کوشش این استاد فرهیخته است. بااینکه او می‌توانست زمان خود را تدوین آثار و کتب خود اختصاص دهد، اما این ایثار با یک هدف راهبردی اتفاق افتاد: 1. استاد پارسانیا درصدد است موسوعة و زیربنای حکمی تحول را مبتنی بر اندیشه و خوانش یکی از مقررین برجسته حکمت متعالیه را بنیان بگذارد. اتفاقی به ظاهر ساده، اما در حقیقت دارای یک جهت‌گیری راهبردی و زمینه‌ساز تکیه به تراث در زمینه تحول علمی. 2. استاد پارسانیا تنها مدون آثار آیت‌الله جوادی آملی نیستند، بلکه در ارتقای محتوا، قالب و نظارت یافتن آن به حوزه‌های نیاز فکری روز نیز نقش‌آفرینی محوری دارند. 🔻 استاد پارسانیا یک ایثار و از خودگذشتگی راهبردی انجام می‌دهند و به‌جای آنکه خود آثار خود را ترویج و تولید کنند، به آثار استادشان می‌پردازند تا جایی که حتی تدریس خود را نیز این‌چنین تعطیل می‌کنند. این اقدام ارزشمند به‌عنوان یک سرمایه راهبردی به‌چشم نمی‌آید. 🔻 تبیین ابعاد شخصیت اخلاقی استاد، پروژه فکری، اقدامات راهبردی، اثرگذاری در لایه‌های زیرین سیاست‌گذاری کشور و نقش‌آفرینی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، امتداد اندیشه، تربیت نسل جدید و... ابعادی است که می‌توان بعدا به آن به‌صورت مستوفی پرداخت. سایه‌ی این استاد عزیز مستدام... 🆔 @taalighat
قطعاً سننتصر... سید گفته بود: تضحک قلیلاً و تبکی کثیراً عملیات مقتدرانه امشب حزب‌الله نشان‌ داد حزب‌الله زنده است و سیدحسن با اقتدار تا محو صهیون ایستاده... گویی امشب باید این آیه را با همه وجود فهمید: وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ 🆔 @taalighat
تعلیقات
📝 تأملی در مکتب "نصرالله" (آسیب‌شناسی نوع کنش‌گری ما جبهه انقلاب) 0. طرح مسئله 🔹 این روزها تأمل در
📍در ادامه یادداشت "آسیب‌شناسی نوع کنش‌گری ما در جبهه انقلاب"، مطلب زیر تقدیم می‌شود: 📝 مقوله اثرگذاری واقعی و عینی (1) (خلط بین اقدام و اثر) 🔻 جبهه انقلاب با یک مواجه است و آن عبارت است از غفلت از مقوله . اثرگذاری واقعی یعنی تصرف در عینیت و تغییر وضعیت موجود. اثرگذاری واقعی یعنی نوعی انقلاب در مقیاس کوچک و حول مسئله‌ها، یعنی کمک به تغییر پازل اجتماعی. اثرگذاری واقعی يعني تغییر واقعی وضع موجود. 🔻 توضیح مسئله: هر فعالیت فرهنگی، علمی و اجتماعی با هدفی آغاز می‌گردد. هر کدام از ما دنبال رسیدن به مطلوبی هستیم. اما در بسیاری از مواقع خود به تبدیل می‌شود نه وسیله تحقق هدف. ما ناظر به اقدام هستیم نه ناظر به عینیت. 🔻 برای مثال: وقتی می‌خواهیم را به‌سمت کتاب‌خوانی سوق بدهیم و نسلی اهل مطالعه تربیت کنیم، اقدام ما می‌شود برگزاری نمایشگاه کتاب. بعدها از این‌که نمایشگاه برگزار کردیم بسیار خوشحال می‌شویم و به‌همین اقدام راضی. اما فراموش می‌کنیم نمایشگاه یک اقدام بود برای تحقق هدف، هدفی که عبارت بود از کتاب‌خوان کردن نسل جوان. 🔻 این موجب شده تا بسیاری از کارهای گسترده، متراکم، پر زحمت و پرهزینه ما اثر عینی و واقعی و متناسب با هزینه مادی و معنوی و انسانی پرداخت شده را نداشته باشد. و ما به خود ، عاری از نتیجه اکتفا می‌کنیم. 🔻 عوامل متعددی موجب این غفلت و خطای راهبردی شده است از جمله سخت بودن و دشواری فوق‌العاده اثرگذاری واقعی است. 🔻 عامل دیگر کثرت و تنوع اقدامات و مقدمات یک فعالیت است که انسان را از هدف غافل می‌کند. 🔻 رهبر معظم انقلاب به‌عنوان جامعه به موقعیت‌های عینی جامعه نظر دارد. یک دیده‌بان و را نمی‌توان با آمار و اعداد راضی کرد. او تحول عینی را هدف گرفته است. در ادامه به برخی فرمایشات رهبری در زمینه اثرگذاری واقعی اشاره می کنیم 📝 مقوله اثرگذاری واقعی و عینی (2) (خلط بین اقدام و اثر) 🔹 یکی از بیانات مهم رهبری درباره متن زیر است. ابتدا متن را مرور کنیم تا چند نکته عرض کنم: 🔻🔻🔻 "لکن از جمله‌ی نکات مهمّی که من در این زمینه روی آن اصرار دارم که تکرار بشود، مسئله‌ی روایت درست جنگ است که من بارها تأکید کرده‌ام." " این فعّالیّتهایی که تا حالا شده فعّالیّتهای خوبی بوده؛ یعنی فعّالیّتها، فعّالیّتهای خوبی است. من به دوستان هم بیرون [از حسینیّه] که این نمایشگاه را نگاه کردیم گفتم؛ آنچه تا حالا اتّفاق افتاده است؛ اینها زیرساخت‌هایی است که برای فعّالیّت فرهنگی، فعّالیّت فکری، فعّالیّت سیاسی، فعّالیّت تاریخی، از این زیرساخت‌ها میشود استفاده کرد؛" "امّا این فعّالیّتها لازم است؛ باید را مشاهده کنید. آن وقتی کنید که ببینید نوجوان دبیرستانی شما، جوان دانشجوی شما با همان چشم به دفاع مقدّس نگاه میکند که شما نگاه میکنید و همان برداشت را از دفاع مقدّس و از حوادثی که در پی دفاع مقدّس پیش آمده دارد. اگر چنانچه این [طور] شد، در آینده در میدانهای گوناگون حتمی است؛ (بیانات در دیدار با پیشکسوتان دفاع مقدس30/6/1401) 🔻 پیش از این دیدار نمایشگاهی از کتب تولید شده در زمینه دفاع مقدس برپا شده بود. از منظر دست‌اندرکاران تولید این حجم کتاب یک دستاورد بزرگ است. اما مقام معظم رهبری همه این کتب را در حد و امر لازم و نه کافی معرفی می‌کنند. 🔻 در این مصداق دستاورد واقعی زمانی است که رخ دهد و آن عبارت است از تغییر نگرش جوانان است. تغییر نگرش و زاویه دید یک دستاورد واقعی و یک تحول عینی است که دستی به آن فوق‌العاده دشوار است. 🔻 از نگاه آقا نبايد در اقدامات پرحجم که قابلیت گزارش‌دهی های وسیع دارند، متوقف شد. بلکه باید به‌دنبال اثر واقعی بود. يعنی باید امر دیگری را مورد هدف‌گذاری قرار داد. 🔰️ چقدر در کارهایمان اثرگذاری واقعی را هدف می‌گیریم؟ 🆔 @taalighat
این جنس تیترها آشنا نیست؟ ارگان رسانه‌ای اصلاحات... تیترهای تئوریسین خشونت... حملات هدفمند به آیت‌الله مصباح... به‌عنوان محوری‌ترین عنصر حوزوی که جلوی سیاست‌های جريان غرب‌گرا در میانه میدان ایستاده و نقش‌آفرینی می‌کند... آیا ابهامی در مسئله می‌ماند؟ راه همان راه است... ➖➖➖➖➖ 📝 یادداشت مرتبط: استاد میرباقری، جایگاه و کارکردها (حاشیه‌ای بر تخریب‌های اخیر نسبت به استاد) 🔻🔻🔻 https://eitaa.com/taalighat/1652 🆔@taalighat
به‌بهانه آغاز درس اخلاق استاد رشاد چندی پیش خبری منتشر شد که احساس کردم دیده نشد، اهمیت آن درک نشد و بدون پرداختن به آن تبدیل به امری حاشیه‌ای خواهد شد. خبر عبارت بود از: آغاز درس اخلاق در تهران آیت‌الله رشاد، عالمی اخلاقی، از شاگردان مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی و از نظریه‌پردازان برجسته معاصر است که در جهان اسلام شناخته شده است. تواضع و فروتنی مثال‌زدنی، شاگردپروری و تجلی صفات برجسته اخلاقی از ویژگی‌های این استاد عزیز است. تعامل با این استاد فرهیخته به‌ویژه برای نخبگان بسیار سازنده، راهگشا و رشددهنده است. چه آنکه وی اشراف عمیقی به مبانی و مسائل نظام اسلامی دارد. جبهه انقلاب که امروز صاحب مسائل متعددی و دغدغه‌های نو است باید راه را از نقطه‌ای قابل اتکا دنبال کند. درس اخلاق آیت‌الله رشاد، بستری مناسب برای ارتباط، تعامل و امکان جبهه انقلاب است. این فرصت‌ها را قدر بدانیم. این دست فرصت‌ها امکان‌های جدیدی را برای ذائقه های مختلف فراهم می‌کند. سخن از ابعاد فعالیت، پروژه فکری، و ویژگی‌های انحصاری و راهبردی جناب استاد، امری ضروری است که انشاالله در جای خود به آن خواهم پرداخت. ✅ درس اخلاق سه‌شنبه شب‌ها 🔻🔻 https://eitaa.com/Rashad_ir/2838 ➖➖➖➖ 🆔 @taalighat
تعلیقات
☘ به‌بهانه آغاز درس اخلاق استاد رشاد چندی پیش خبری منتشر شد که احساس کردم دیده نشد، اهمیت آن درک ن
شاید در شلوغی اخبار و دغدغه‌های مختلف ما، این خبر برای خیلی از ما اهمیتی نداشته باشد، اما به‌نظرم مهم است و در یادداشت بعدی وجه اهمیت آن را بیان می‌کنم انشالله
🖤❤️ یحیی در آغوش اسماعیل ... 🆔 @taalighat
کجا ایستاده‌ایم؟ داغ بدجوری روی دلمان سنگینی می‌کند، این غصه از آن غم‌هایی است که آرام نخواهد شد. حالا داغ سنوار هم اضافه شد... اما دائم از خودم می‌پرسم ما داریم چه می‌کنیم؟ ما کجا ایستاده‌ایم؟ امثال سیدحسن و همه عمر در وسط میدان جهاد، حول مجاهدانه زندگی می‌کردند و با همه وجود به وظیفه خود عمل کردند و در میدان عمل به وظیفه شهید شدند. آیا ما به وظیفه عمل می‌کنیم؟ آیا وظایف مان را با همه وجود و مجاهدانه انجام می‌دهیم؟ آیا ما همان‌جایی ایستاده‌ایم که ولی امرمان می‌خواهد؟ آیا زندگی ما زندگی یک است یا عافیت‌طلبانه است؟ 📝 یادداشت زیر در فضای همین دغدغه بود 🔻🔻 https://eitaa.com/taalighat/1794 ➖➖➖➖ 🆔 @taalighat