eitaa logo
تاملات
766 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
348 ویدیو
80 فایل
تاملاتی پیرامون آنچه در اکنون میگذرد... 🌐وبلاگ: http://noghte-sarkhat.blog.ir/ 👤ادمین: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
تاملات
📍تفکر شریعتی و روزگار ما آیا اندیشه شریعتی برای امروز ما اهمیت دارد ؟! چه بخواهیم یا نخواهیم اندی
🔹طبیعی است که شریعتی به دلیل خواستگاه ناموزون او، بیش از سایرین مورد بی‌اعتنایی باشد. از سویی نه اسلام‌شناسی او مورد اقبال متفکران اسلام‌شناس است و نه دانشگاهیان او را فیلسوف و جامعه‌شناس می‌دانند، شاید هم از هر دو سمت مورد نقد باشد؛ با این حال با تمام انتقادات درست و به‌جایی که در اندیشه او وجود دارد، آیا هیچ ظرفیت و پتانسیلی از تفکر شریعتی برای نسل جدید و امروزه ما راه‌گشا نیست؟ 🔹خب مسلما من با شخص شریعتی کاری ندارم. من معتقدم تفکر شریعتی پتاسیل‌های مهمی برای امروز ما دارد و باید با نگاهی واقع‌بینانه‌تر به جای سلب و نفی او، ضمن خودآگاهی به اندیشه‌های التفاطی‌اش، ظرفیت‌ها و بینش‌های راه‌گشای شریعتی را جست. 🔹بازخوانی مدرن او از سنت هر چند نابه‌جاست، اما هندسه فکری شریعتی آن چیزی است که امروزه بیش از پیش احساس می‌شود. اندیشه شریعتی، اندیشه مبارزه بود، مبارزه با زر و زور و تزویر. در بسط نئولیبرالیسم، شریعتی می‌تواند راه‌گشا باشد. منطق انتقادی که شریعتی بر اساس تجربه، روحیات و خلقیات و بینش خودش تولید کرده، می‌تواند در جامعه امروزی افق‌گشایی کند و لااقل زمینه‌ساز رهایی باشد. در عصری که اندیشه انتقادی سرکوب می‌شود، مسیری که شریعتی برای خودآگاهی به جامعه در پیش گرفت، راهگشاست و میتواند روح پرسشگری جامعه را زنده کند. 🔹البته که با نوشریعتی‌هایی که دم از شریعتی می‌زنند و بعضا همخون شریعتی هستند، زاویه جدی دارم. نوشریعتی‌ها هرچند که میخواهند به قول خود دیالوگ با شریعتی پیدا کنند تا بتوانند مسائل جدید را از زاویه شریعتی توضیح و بسط بدهند، اما خود در دام نئولیبرالیسم مخفی افتاده‌اند و عامدانه یا غیرعامدانه، دین را هدف قرار داده‌اند. @Taammolat74
🔰 نشست مجازی: «نقش سینمای شناختی در جهت‌دهی اندیشه» گفتگوهای برخط اینستاگرامی 💢 بازنمایی زن در سینمای ایران 👤 مریم بحرالعلومی؛ کارگردان و تهیه کننده 🔸سه‌شنبه۲۹شهریور، ساعت۲۱ 💢 سینما و ایدئولوژی؛ فرصتها و تهدیدها 👤 دکتر مرضیه ادهم؛ پژوهشگر سینما 🔸چهارشنبه۳۰شهریور، ساعت۲۱ 💢 سینمای اندیشه‌ای و جایگاه آن در انقلاب اسلامی 👤 دکتر رامتین شهبازی؛ مدیر گروه سینمای دانشگاه سوره 🔸پنج‌شنبه۳۱شهریور، ساعت۲۱ 💢 سینما؛ راه حلی برای مسائل اجتماعی و یا وسیله‌ای برای سیاه‌نمایی؟ 👤 سیدمجید صالحی؛ کارگردان سینما 🔸جمعه ۱ مهر، ساعت۲۱ 💢 سیر تطور سینما در ایران قبل و بعد از انقلاب 👤 دکتر رضا غلامی؛ استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 🔸‌شنبه ۲ مهر، ساعت ۲۱ 🛑 پخش از صفحه اینستاگرام فکرت @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵 آرمان و روح‌‌الله رفتند که آرمانِ روح‌الله بماند... ⚜️ @Taammolat74
🇮🇷🇮🇷🇮🇷 گرفتار تاریکی بودیم که امام خمینی از قلب تاریخی که می‌رفت تا فراموش شود، چون محمد فریاد برآورد که «واعتصموا بحبل‌الله جمیعا و لاتفرقوا» و ما که هنوز دست و پا می‌زدیم تا به خویشتن خویش بازگردیم، از این سخن تازه شدیم و دریافتیم که آنچه می‌جستیم، یافته‌ایم و به یقین رسیدیم و حتی من که همواره بویی از محمد در مشام داشتم در آغاز باور نمی‌کردم که در این ظلمت‌کده‌ی زمین بتوان نقبی به سوی نور زد و برق یقین بی‌هیچ واسطه‌ای بر دلم نشست. همانگونه که بر کوه سینا، و ایمان آوردم برادر! ✍️ شهید مرتضی آوینی ⚜️ @Taammolat74
📍پرسشگری آغاز تفکر... گاه حوادث و رخدادهایی پیرامون این زندگانی روزمره آدمی پدیدار می‌شود که انسان را به توقف و تأمل وامی‌نهد. این تأملات است که بی‌خبری و مشغولیت ما را در هم می‌شکند و ما را با این واقعیت روبرو می‌کند که برخلاف تصورمان، هیچ چیز عادی و معمولی‌ای وجود ندارد... ⚜️ @Taammolat74. 👇👇👇
تاملات
📍پرسشگری آغاز تفکر... گاه حوادث و رخدادهایی پیرامون این زندگانی روزمره آدمی پدیدار می‌شود که انسان
🔹 گابریل مارسل در بخشی از مقاله "در باب راز هستی‌شناختی" از تعبیر "کاهش قوه حیرت" استفاده می‌کند و آن را از اوصاف جهانِ کنونی ما می‌داند؛ جهانی اجتماعی‌شده که در آن از صبح که بیدار می‌شویم درگیر مسائلِ برآمده از زیستن در اجتماع هستیم: از غم نان و اشتیاقِ داشتن چیزها گرفته تا ترس از آینده‌ی اقتصاد و سیاست، و تا رقابت و تلاش برای خوب به نظر رسیدن در چشم این و آن. 🔹 این فهرست را می‌توانید همینطور ادامه بدهید و چیزهای مثبت و منفی فراوانی را به آن اضافه کنید. وجه مشترک همه آن‌ها این است که از ما انسانی اجتماعی می‌سازند؛ انسانی درگیر با اشیاء، روابط و اتفاقات، انسانی هضم شده در "ورّاجی‌های روزمره"، بلعیده شده توسط "درگیری" و همیشه "مشغول" به چیزی. به عقیده او چنین جهانی، نیاز هستی‌شناختی انسان را سرکوب می‌کند و قوه حیرت او را تقریباً از بین می‌برد. 🔹 اما گاه حوادث و رخدادهایی پیرامون این زندگانی روزمره آدمی پدیدار می‌شود که انسان را به توقف و تأمل وامی‌نهد. این تأملات است که بی‌خبری و مشغولیت ما را در هم می‌شکند و ما را با این واقعیت روبرو می‌کند که برخلاف تصورمان، هیچ چیز عادی و معمولی‌ای وجود ندارد. این حوادث غیرمعمولی که اتفاق می‌افتد، گویی انسان را فریز می‌کند و آن وقت است که اغلب ما برای مدت کوتاهی به جای "مشغول بودن به هستی" به آن "فکر می‌کنیم" و کمی از قوه حیرتمان بهره می‌گیریم. آنگاه است که وزن چیزها تغییر می‌کند و برای مدتی کوتاهی با جهانی متفاوت روبرو می‌شویم که بودن متفاوتی را طلب می‌کند. 🔹انسان گاه به پرسش‌هایی بر می‌خورد که حکم همان حوادث و رخدادها را دارد. این دم غنیمت می‌شود که انسان را به تفکر وادار سازد تا برای مدتی هم که شده از قفس آهنین روزمرگی خارج شود و به سرآغاز و سرانجام بیاندیشد. این پرسش‌ها شروعی است برای خارج شدن از زندگی روزمره، برای وسعت‌بخشیدن به عمق معنای زندگی، و فرصتی برای شکستن خود، برای دیدن واقعیتی که خلاف تصورمان بوده است. البته قرار نیست این کنش‌های فکری ما را از عمل باز بدارند بلکه قرار است ما را از افراطی‌گری، احساساتی‌گری و گرفتار شدن به هذیانِ فکری دور کنند. در امتداد این خودآگاهی و تفکر است که می‌توان دوباره به همه چیز از منظری متفاوت اندیشید. نسل ما به عنوان نسل جوان انقلاب باید در پس این تفکر جهان خویش را بازسازی کند و با عقلانیت دینی، آرمان‌های انقلابی را محقق سازد. در این مسیر چاره‌ای جز پرسشگری، تفکر، گفتگو و بازاندیشی اندیشه‌ها و شنیدن صداهای گوناگون نیست. ⚜️ @Taammolat74
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 تاملاتی درباره آزادی، پرونده جذاب شماره جدید نشریه گفتمان پیشرفت 🔹تازه‌ترین شماره این مجله تصویر جلد و تیتر یک خود را به بهانه فضای سیاسی و اجتماعی ماه های اخیر ایران به بررسی مفهوم اختصاص داده است. از نظر ، «آزادی به عنوان یکی از آرمان‌های مهم جمهوری اسلامی عمدتا با رویکرد لیبرالیستی آن در رقابت بوده است؛ چنانکه آرمان استقلال با رویکرد ماتریالیستی آن. این روزها یک‌بار دیگر مفهوم و مصداق آزادی لیبرالیستی با جمهوری اسلامی به میدان جنگ آمده است.» 🔹 گفتمان پیشرفت تلاش دارد در این شماره آزادی را در مبنای جمهوری اسلامی هم زمان با نقد آزادی لیبرالیستی بازخوانی کند. محور این شماره اندیشه‌های شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی یکی از بزرگترین قربانیان ترورهای دهه ۶۰ توسط چپ های دیروز و آزادی خواهان غرب‌گرای امروز است. ⚜ @Taammolat74
✅ «فصلنامه گفتمان پیشرفت ـ شماره ۸ ـ پائیز ۱۴۰۱» را از طاقچه دریافت کنید https://taaghche.com/book/142478 🔻گفتمان پیشرفت با مدیرمسئولی عطاءالله رفیعی آتانی و هدایت شورای سردبیری متشکل از عطاءالله رفیعی آتانی، علی سهیلی و بهزاد جامه‌بزرگ منتشر می‌شود. ⚜ @Taammolat74
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | آزادی یعنی حق انتخاب متعالی، مسیری که انقلاب پیشروی ملت گذاشت 🎙 اصغر طاهرزاده سلسله جلسات تحلیل شعار «زن، زندگی، آزادی» رسانه کتاب‌چی ⏰ ۱ آبان ۱۴۰۱ ⚜️ @Taammolat74 👇👇👇
طاهر زاده DENIS_01.mp3
16.53M
🔉 سخنرانی 🔶 موضوع | یعنی حق انتخاب متعالی، مسیری که انقلاب پیشروی ملت گذاشت 🎙 🔹در شعار «زن، زندگی، آزادی»، هیچ حقیقتی نهفته نیست؛ زن به ماهو زن معنا ندارد. شما زنان بد دارید، زنان خوب دارید. زن در ازای این که رجوع به حقیقت دارد معنا می‌شود. 🔹انسانیتی که باید در مرتبۀ عالی‌تر باشد و از مرتبۀ مادون به سوی عالی بیاید، جایگاهش کجاست؟ ما هم قبول داریم که زن باید زندگی داشته باشد. البته زندگی به معنای حقیقی‌اش یعنی انسان بتواند در انتخاب‌های متعالی آزاد باشد و مانع نداشته باشد؛ این زندگی خوب است. برای همین در دل زندگی، باید آزادی قرار بگیرد و آزادی یعنی اگر می‌خواهید بروید، مانعی نداشته باشید. ⚜️ @Taammolat74