تأملات اجتماعی
📌در جست و جوی نظریه ی اجتماعی شهید مطهری (بخش دوازدهم) 🔹هستی شناسی جامعه ۱ پرداختن به اصل وجود جام
📌 بعد التحریر
🔹چشمه ای که استاد شهید مطهری و استاد پارسانیا از آن بهره می گیرند، همان نسخه نهایی و متکامل حکمت اسلامی، یعنی حکمت متعالیه است که کسان بسیار دیگری را نیز سیراب کرده است.
از اینرو شرح کلام یک استاد با کلمات آن استاد دیگر نه تنها نکوهیده نیست، بلکه گامی است در جهت نشان دادن پیوستگی جریان علم در جهان اسلام و قوت و گستردگی جریان حکمت و اجتهاد؛
چنانکه در آینده نیز در جهت تبیین اندیشه ی انقلاب اسلامی، از کلمات سایر متفکران جریان حکمت و اجتهاد نیز بهره خواهیم برد.
#جریان_حکمت_و_اجتهاد
#نظام_جامع_اندیشه_اسلامی
@taamollat
هدایت شده از امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
🔰✅📚
👈دانشگاه مک گیل کانادا یکصد عنوان کتابی را که با دانشگاه تهران مشترکاً منتشر کرده است را به صورت رایگان در پیوند زیر قرار داده است. فرصت مناسبی است که منابع مورد نیاز را دانلود کنید.
https://www.mcgill.ca/islamicstudies/tehran-branch/tehran-branch-publications
تأملات اجتماعی
🔰✅📚 👈دانشگاه مک گیل کانادا یکصد عنوان کتابی را که با دانشگاه تهران مشترکاً منتشر کرده است را به صورت
انصافا مجموعه ی ارزشمندی را عرضه کرده که بسیاری از آنها در جهان حقیقی، به راحتی به دست نشود.
بسیاری از کتاب ها حاوی مقدمه هایی از اساتید نامدار فرهنگ و تاریخ و فلسفه است که ثمره ی عمر علمی آنهاست و بسیار ارزشمند است.
یک نمونه از کتابها را که حاوی مقدمه ای درباره ی تاریخ فلسفه، به قلم استاد مهدی محقق است در اینجا می گذارم. بنگرید.
ممنون از استاد محقق و متتبع، استاد سیدمهدی موسوی🌷
📌اقتراح
🔹شرایط اجتماعی ما را به سمتی سوق داده که بدون اندیشه و تفکر عمیق، برای اصلاح امور، دست به هر کاری می زنیم.
نمونه اش همین مسئله ی حجاب است که اکنون که به این نقطه رسیده، هر کسی هر کاری به ذهنش می رسد انجام می دهد، بدون علم کافی، بدون اطلاع دقیق و بدون پیش بینی لوازم مسئله.
تردیدی نیست که این مدل مدیریت اجتماعی و مدیریت فرهنگی به هیچ جایی نمی رسد، چون اصلا مدیریت نیست، بلکه بازی کردن با پدیده های اجتماعی است. صرفا خودمان را سرگرم کرده ایم.
استخراج نظریات متفکران بزرگ انقلاب -که با سرانگشت آنان حرکت را آغاز کردیم- و سپس اجتهاد در آن برای حل مسائل نوپدید، بار بر زمین مانده ی جریان فکری انقلاب است، که تا برداشته نشود، اقدامات دیگر راه بجایی نخواهد برد.
ما انقلاب را با اندیشه ی امام و طباطبایی و مطهری و بهشتی و خامنه ای آغاز کرده ایم، حال آن گنجینه ی عمیق و عریق را رها کرده و کاسه ی چه کنم چه کنم به دست گرفته ایم.
بی تدبیری ازین بالاتر.
جوانمردانی باید....
#جریان_حکمت_و_اجتهاد
#بار_بر_زمین_مانده
#علوم_انسانی
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌در جست و جوی نظریه ی اجتماعی شهید مطهری (بخش دوازدهم) 🔹هستی شناسی جامعه ۱ پرداختن به اصل وجود جام
📌در جست و جوی نظریه ی اجتماعی شهید مطهری ره (بخش سیزدهم)
🔹هستی شناسی جامعه۲
(ماهیت دوگانه ی انسان اجتماعی)
🔻چنانکه در تقریر استاد پارسانیا، از نحوه ی اتحاد افراد انسانی با صور علمی مشترک، و نحوه ی شکل گیری جامعه انسانی ذکر شد، انسان در مسیر صیرورت وجودی خود از مرحله جمادی به نباتی و سپس حیوانی وارد می شود و سپس از طریق اتحاد با صور علمی مشترک میان آدمیان هویتی جدید و افزون بر حیات های گذشته پیدا می کند.
حال یک سوال در برابر ما قرار دارد:
❓آیا با پیوستن انسان به آن صور علمی مشترک، مراتب قبلی حیات او زائل می شود یا اینکه انسان ضمن حفظ صورت های قبلی دارای هویت جدیدی به نام هویت اجتماعی می گردد؟
جواب این سوال از مسائلی است که به زبان های مختلف میان فیلسوفان اجتماعی مورد بحث قرار گرفته. رفت و برگشتی میان آثار استاد شهید و استاد پارسانیا و دیگرانی که در این حوزه قلم زده اند -بمانند استاد یزدان پناه- پاسخ بهتری به این سوال فراچنگ خواهد آورد.
استاد شهید در کتاب جامعه و تاریخ ضمن تاکید بر ترکیب حقیقی جامعه، به دلیل پای بندی به فطرت انسانی، به هیچ وجه از اصالت فردی انسان در برابر جامعه عقب نشینی نکرده و نهایتا قائل به اصالت توامان فرد و جامعه می شود.
به عبارت دیگر اگرچه انسان به جهت اتحاد با سایر انسانها در صور علمی مشترک، به ساحتی به نام جامعه وارد شده، اما این اتحاد همه ی ابعاد وجودی او را در بر نمی گیرد و همه ی وجود او را تسخیر نمی کند؛ بلکه ساحت هایی از وجود او هست که ازین ترکیب برکنار است؛ از اینرو انسان این ظرفیت و امکان را دارد که علیه جامعه ای که در آن وارد شده دست به شورش و طغیان بزند.
چنانکه روشن است چنین استنتاجی، برآمده از رویکرد #انسان_شناسی #حکمت_اسلامی است.
🔻بحث از رابطه ی فرد و جامعه و تبیین فلسفی آن را باید یکی از نمونه های برجسته ی #امتداد_حکمت قلمداد کرد.
این مسئله - که در فضاهای جامعه شناسی، از آن به مسئله ی #عاملیت_و_ساختار تعبیر می شود - ، از مسائل بنیانی علوم اجتماعی است و هیچ نظریه ی علوم اجتماعی نیست که از پاسخگویی به این دوگانه خلاصی داشته باشد.
استاد شهید و سایر فیلسوفان اجتماعی نیز، به بیانی که خلاصه ای از آن گذشت، ظرفیت حکمت اسلامی را در حل این مسئله به نمایش گذاشته اند.
#نظریه_اجتماعی
#جریان_حکمت_و_اجتهاد
#انسان_شناسی
#فطرت
#عاملیت_و_ساختار
@taamollat
هدایت شده از نظام جامع اندیشه اسلامی
💠 در ارائۀ مبانی فکری انقلاب بسیار ضعیف عمل کردیم!
♦️اغلب ماها هنوز نمیدانیم چه کار عظیمى انجام گرفته! با اینکه ما خیلى چیزها میدانیم؛ امّا اغلبمان #عظمت این انقلاب را هنوز #نمیدانیم. این انقلاب یک چیز #فوقالعادهاى است؛ یک چیز #عجیبى است. همهی دنیاى #استکبار و طغیان و جاهلیّت یک طرف و این یک طرف. چیز خیلى مهمّى است.
♦️ما [چون] درون آن قرار گرفتهایم، #نمیفهمیم چقدر بزرگ است، چقدر #مهم است.
♦️خب، این انقلابِ با این عظمت و با این ابعاد و با این آثار عملى، از لحاظ ارائهی #مبانى_فکرى خودش یکى از #ضعیفترین و کمکارترین انقلابها که هیچ، [بلکه حتّى] تحوّلات دنیا است.
♦️ما چهکار کردیم؟ من میخواهم عرض بکنم ما کارى که در این زمینه کردیم، واقعاً #خیلى_کم است. گاهى انسان دلش نمیآید بگوید در حدّ صفر؛ چون واقعاً کسانى با اخلاص کارهایى کردهاند؛ امّا اگر نخواهیم ملاحظهی این جهات عاطفى را بکنیم، باید بگوییم یک ذرّه بیشتر از صفر! خیلى کم، خیلى خیلى کم.
♦️این یکى از کارهاى #حوزه است. نمیخواهم بگویم کسانى که بیرون حوزهها نشستهاند مسئولیّتى ندارند، امّا #بیشترین_مسئولیّت را حوزهی علمیّه دارد.
📌 ۱۳۶۸/۰۹/۰۷- بیانات در دیدار اعضاى مجمع نمایندگان طلّاب و فضلاى حوزهی علمیّهی قم
🔗 https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=2228
@andisheh_tahzib
هدایت شده از علی صمیمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 حتی به تذکر لسانی هم نکشید!
🌸 این خانوم قبل از هرچیز دیگری محبت و رابطه پدر دختری را درک کرده بود نه یک نگاه بالا به پایین و نه نگاه تند و زننده و نه باتوم!
🌸 ارتباط را گرم کنید آدمها هزاران خصوصیت خوب دارند تا بشود به آنها وصل شد بعد به نهی از منکر هم میرسیم.
گاه تدریج لازم است.
گاه صبوری میخواهد.
گاه حتی ملاقات اول نهی نمیخواهد.
(هرچند از رسانه نهی عمومی رهبری را میشنود)
🌸 مطهری عزیز زیبا گفت که هنگام نهی از منکر باید محبت جایگزین تعصب و خشم باشد.
🌸اینهم نمونه عینی اش از رهبری!
✅ @ali_samimi71
📌در جست و جوی نظریه ی اجتماعی شهید مطهری ره (بخش چهاردهم)
🔹هستی شناسی جامعه ۳
(تغییرات اجتماعی)
🔻درباره ی تغییرات اجتماعی، بیشتر، این سرفصل ها مورد توجه جامعه شناسان بوده است:
-تطور تاریخی جوامع انسانی
-روش شناسی تغییر اجتماعی
-رویکرد های ساختارگرایانه و تغییرات اجتماعی
- عاملیت و تغییر اجتماعی
-الگو های تغییر اجتماعی
-روش شناسی مطالعه ی تغییر اجتماعی
-مبانی فلسفی تغییر
-تغییرات اجتماعی و تکامل
-پایان تاریخ (پایان تغییرات اجتماعی)
و.....
🔻متفکران مسلمان و تغییرات اجتماعی
-مسئله ی تغییرات اجتماعی به انحاى گوناگون مورد توجه متفکران مسلمان قرار گرفته و گاهی نیز با اتخاذی رویکردی خاص به ان، به تحلیل وقایع تاریخی و اجتماعی پرداخته اند.
کتاب «تغییرات اجتماعی از منظر متفکران مسلمان» مشتمل بر مجموعه مقالاتی درباره ی این مسئله است از یدگاه امام خمینی ره، آیت الله خامنه ای، علامه طباطبایی، شهید مطهری، شهید صدر، علامه مصباح و برخی از روشنفکران جهان عرب.
در این میان برخی مبتنی بر رویکرد توحیدی به عالم و فطرت انسانی به تحلیل تغییرات اجتماعی پرداخته اند(امام) و برخی به نظر به روبناها، مفهوم تغییر اجتماعی را در پیوند با سیاست و اجتماع بررسیده اند. (آیت الله خامنه ای)، برخی دیگر با رویکردی قرآنی و در بستر سنت های تاریخی(شهیدصدر) و برخی دیگر نسبت دین و تغییرات اجتماعی و وصول به تمدن نهایی، تغییرات اجتماعی را برجسته کرده اند.(علامه طباطبایی).
علامه مصباح نیز به به ه گیری از تلاش گذشتگان، بحث از تغییرات اجتماعی را به عینیت اجتماعی نزدیک تر کرده و آن را در نهادهای اجتماعی چون خانواده، اموزش، خقوق، حکمرانی و.... امتداد بخشیده است.
در این میان استاد شهید تلاش نموده تا لایه های اساسی و بنیانی این پدیده را مورد نظر قرار دهد و در نهایت الگویی جامع برای مواجهه با آن عرضه نماید.
🔹 شهید مطهری و تغییرات اجتماعی
استاد شهید در لایه ی فلسفی و بنیانی تحلیل خود، تغییر اجتماعی را در پیوند با واقعیات حیات انسانی بررسی کرده و نسبت آن را با تکامل معین می نماید.
مسئله ی نسبت تغییرات اجتماعی با تکامل، از عمیقترین مباحث فلسفه ی اجتماعی استاد شهید است که از همان ابتدا خط او و سایر متفکران مسلمان را از جریانهای روشنفکری دینی و جریانات مدرن جدا میکند. (اسلام و مقتضیات زمان)
همین موضع مبنایی می شود برای مرحله س دوم نظریه ی استاد دربار تغییرات اجتماعی.
🔹استاد شهید در باب نحوه ی مواجهه با تغییرات اجتماعی، بخشی از مبانی کلامی خود ( مانند حقیقت دین، فلسفه ی دین، انبیا و تکامل تاریخی و...) را به خدمت می گیرد و در نهایت راهبرد دینی و عقلانی اجتهاد را بعنوان راهبرد نهایی نحوه ی مواجهه با دین عرضه می کند.
اجتهاد در نگاه استاد شهید (بمانند سایر متفکران مسلمان) بمعنی تکرار فهم های گذشته نیست، بلکه راهبردی است برآمده از بطن شریعت که به مدد قوه ی عقل، در پی همگام سازی دین با تغییرات اجتماعی است.
مجموع رویکرد استاد شهید به مقوله ی تغییرات اجتماعی در آثار زیر قابل ردیابی و مشاهده است:
- اسلام و نیازهای زمان
-خاتمیت
_نظام حقوق زن در اسلام
-مقاله ی اصل اجتهاد در اسلام
-مقاله ی حق عقل در اجتهاد
و.....
#نظریه_اجتماعی_شهید_مطهری
#تغییرات_اجتماعی
#نظام_اندیشه_متفکران_مسلمان
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌در جست و جوی نظریه ی اجتماعی شهید مطهری ره (بخش چهاردهم) 🔹هستی شناسی جامعه ۳ (تغییرات اجتماعی) 🔻د
🔹بعدالتحریر۱
📌تغییرات اجتماعی در منظومه ی فکری متفکران مسلمان
-متفکران مسلمان علی رغم اختلاف در لایه ی تحلیل، در روش فکری خود، به اصول مشخصی پای بند بوده اند که آن اصول را می توان بعنوان بخشی از نظام اندیشه ی متفکران مسلمان قلمداد نمود.
مانند:
- پای بندی به قرآن و سنت پیامبر و اهل بیت
- تعریف خود در امتداد جریان علمی مستقر در جهان اسلام
-توجه به همه ی لایه های هستی و حیات اجتماعی
- توجه به فطرت انسانی و وحدت نوعیه ی انسانها
-توجه به عقلانیت ناب اسلامی و بکارگیری آن در همه ی لایه ی نظر و عمل
-تفکیک مقام نظر از عمل و پرهیز از در افتادن در دام عملگرایی بی ضابطه
-توجه به تمام لایه های رفتار ارادی انسان (قانون، فرهنگ، شریعت) در مقام افتا و تجویز
🔸اینها بخشی از اصول آن جریان علمی سترگی است که با ظهور اسلام متولد شد و در زمان حیات اهل بیت نضج گرفت و پس از آن منجر به جامعه سازی و تمدن سازی گردید.
ما معتقدیم که این جریان علمی و عملی ارزشمند ، نزدیکترین جریان علمی به مبانی اسلام است و سابقه و تاریخ هزار و چندصد ساله ی آن، مؤید پیوستگی و قوام آن است.
این جریان (چه در حوزه های نظری مانند فلسفه و کلام) و چه در حوزه های عملی (مانند فقه و اخلاق) گلم به گام مسیر تکامل را پیموده و جلو آمده است. و ما در این عصر بیشاز هر زمان دیگری به احیا و بکارگیری آن نیازمندیم.
#جریان_علمی_حکمت_و_اجتهاد
@taamollat
📌مناظره ی دیشب غنی نژاد و علیزاده در حالی محل بحث داغ بچه های انقلابی شده، که آنان هیچ نماینده ای در این مناظره نداشتند.
غنی نژاد که رسماً نماینده ی اقتصاد لیبرال و علیزاده نیز شخصیت چپ رسانه ای نوظهور که مثل امید دانا قاپ خیلی از انقلابی ها را زده و نسبت اصیلی با بنیانهای انقلاب ندارد.
یک علت بیشتر در میان نیست، و آنهم فقر کار فکری و تئوریک در مسائل انقلاب.
⁉️ تا کی می شود نان از همسایه قرض گرفت؟
تأملات اجتماعی
🔹بعدالتحریر۱ 📌تغییرات اجتماعی در منظومه ی فکری متفکران مسلمان -متفکران مسلمان علی رغم اختلاف در ل
🔹بعد التحریر ۲
📌نقدها و نتایج تبیین صدرایی از هستی جامعه
قبلاً گذشت که استاد شهید بر اساس مبانی صدرایی به تحلیل هستی جامعه می پردازند و استاد پارسانیا نیز تفصیل آن بیان را در فصل دوم جهان های اجتماعی عرضه نموده اند که شرح آن در یادداشت دوازدهم ( https://eitaa.com/taamollat/598) گذشت.
درباره ی هستی شناسی جامعه بر اساس مبانی صدرایی، بحث در دو مقام قابل امتداد است:
اول: نقد استاد یزدان پناه بر تبیین استاد پارسانیا، که در کتاب چیستی فرهنگ بیان نموده اند.
دوم: نتایج و فروعات «تبیین صدرایی از هستی جامعه» که در تحقیقات و آثار یکی از دانشوران حوزوی مورد مطالعه قرار گرفته.
در یادداشت های سپس تر، به این دو مسئله خواهیم پرداخت؛ انشالله
@taamollat
❖ کاری که علامه طباطبایی برای انقلاب کرد هیچ فیلسوفی نکرد.
📝 #حمید_پارسانیا
• ما فیلسوفان بزرگی در حال حاضر داریم، اما چه کسی است که مانند علامه طباطبایی (ره) برود با آنها درگیر شود؟ کیست که اصول فلسفه بنویسد؟ کیست که وقتی مارکسیسم آمده، پاسخ آن را بدهد؟ یا کیست که در المیزان در جا به جای آن به هجمهی رویکردهای مدرن پاسخ دهد؟
❞ زندگی برای علوم انسانی ❝
.
.
.
.
#علامه_طباطبایی #فلسفه #انقلاب
#عکس_نوشته
༺ https://eitaa.com/joinchat/2795962370C57415e19ef ༻
تأملات اجتماعی
این، کتابی است که هفته ی گذشته یکی از برادران عزیز، به کلاس آوردند و طبق تورقی که در آن داشتم، کاملا بر مباحث این چند روز اخیر ما در مسئله ی «قوه و فعل» و «حرکت» منطبق است.
اصل مسئله ی آنست که مسئله ی «تغییر» و نیازمندی آن به امر ثابتی به نام «موضوع» تنها حکما را دلمشغول خود نکرده، بلکه پای فیزیکدانان را نیز به میدان کشیده و آنان را به اظهار نظر در این میدان و تحقیق در باب ماده اولی و... وارد کرده.
بحث «قوه و فعل» و «حرکت» میدان مقابله ی حکما و عالمان علوم طبیعی است که هر یک به زبان خود به تحلیل ماده ی اولی و حرکت و تبدیل قوه به فعل پرداخته اند.
سرک کشیدن در کتابخانه فیزیکدانان قطعا برای ما دلبستگان روش عقلی جذاب است و حتما برای آنان نیز.
خصوصا آنکه آنان (فیزیکدانان) ره بجاهایی برده اند که ما می گوییم.
به قول آن حکیم: «انچه ما می گوییم آنها می بینند و...»
بحث از تکامل و توسعه ی دائمی عالم، از بحث های مشترک هر دو رشته است و در باب پایان جهان نیز، احتمالا هر دو به دیدگاه های قریب به هم برسند.
این، کوچه پس کوچه های شهر زیبای علم و معرفت است، که گاهی به نور وحی و گاهی با چراغ عقل و گاه دگر با فانوس تجربه طی می شود و همه ی کوچه ها هم بهم راه دارند.
عالم برای ما که کوچکیم خیلی بزرگ است و آنگاه که پرده ها بیفتد بینیم که دانه ای بود در دست خالق و مدبر هستی؛ فتبارک الله الملک الحق.
دیگر آنکه توصیه ام به برادران اهل علم همواره این بود که به دانش فیزیک مثل یک غریبه نگاه نکنید.
فیزیک و قواعد آن پایه ی فهم جهان جدید است و ما بدون آن فهمی از ریشه های جهان مدرن نداریم، و در نتیجه ممکن است به دام آن فرو افتیم.
ادعای این قرابت و نزدیکی یکبار دیگر ظاهر شد.
@taamollat
📌مرهمی که درمان نمی کند.
🔹در سالهای اخیر مناسک مذهبی جدیدی به طومار مناسک مذهبی افزوده شده که نه تنها درد لامذهبی و شل مذهبی را درمان نمی کند، بلکه آن را از دسترس دورتر و درمان آن را دشوار تر می کند.
اگر بجای میدان خراسان، در همه ی میدانهای شهر جشن بگیریم و بجای چهار مداح سلبریتی ، چهل مداح سلبریتی هم بیاوریم، تا زمانیکه ذهن ها را اقناع و قلب ها را آرام نکنیم، کمکی به دین و ایمان مردم نکرده ایم، بلکه تنها خود را گول زده ایم.
مع الاسف حدود یک دهه ای هست که با بهادادن بیشتر به مناسک، از مغز دین دورتر و دورتر افتاده آیم و به همین هم دل خوش کرده ایم و فکر می کنیم با مناسک مسلمان تر شده ایم.
هیهات، هیهات!
#سبک_دینداری
#دین_منسکی
@taamollat
🔴امام خامنه ا ی:
♦️مَا خُيِّرَ عَمَّارٌ بَيْنَ أَمْرَيْنِ إِلَّا اخْتَارَ أَرْشَدَهُمَا...
عمار همیشه کار سخت تر را انجام میداد.
بین دوکار خیر، کار سخت تر را انجام میداد.
♦️این حدیث در صدد این است که یک ضابطه کلی به ما بدهد. ضابطه کلی این است که انسان در امور خیر، سراغ کار سخت تر برود.
♦️در مواجهه با جبهه عظیمی از دشمن که با ابزارهای سخت و نرم در مواجهه با پرچم برافراشته اسلام قرار گرفته بعضی کارها آسان است و بعضی کارها سخت.
♦️در بعضی کارها پیدا کردن یار لازم است، فحص لازم است، مطالعه و بررسی لازم دارد و ... ولی ما معمولا سراغ کارهای سهل میرویم.
♦️امروز حوزه های علمیه خصوصا حوزه علمیه قم وظایف سنگینی برعهده دارند که کارهای سختی هم هست. اینکه شاگردانی بپرورانیم کارخوبی است ولی کار آسانی است. من نمیگویم درس ندهند ولی از کارهای سخت نباید غفلت کرد.
♦️امروز ابزار دشمن برای تغییر باورها چیست؟
ما برای جلوگیری از تغییر باورهای مردم چه باید بکنیم؟
انجام دادن آن هم نوشتن کتاب نیست؛ بنشینیم و کتابی درباره ولایت فقیه بنویسیم؛ اینها کار سهل است.
کار سخت این است که:
راه دشمن را بشناسیم.
راه نفوذ به او را بفهمیم.
♦️میلیونها دانشجو مشتاقند یک تعریف درست از اسلام بشنوند ببینیم چگونه میشود این را انجام داد.
♦️مَا خُيِّرَ عَمَّارٌ بَيْنَ أَمْرَيْنِ إِلَّا اخْتَارَ أَرْشَدَهُمَا ... این درس است برای ما...
📍22 فروروین 95 درس خارج فقه
@taamollat
💠 آمادگی كه حضرت امام برای انقلاب در سطح جامعه به وجود آورده بود، حتی در زمان مشروطه نيز اتفاق نيفتاد.
📝 #حمید_پارسانیا
❇️ امام با استفاده از ظرفيت مرجعيت توانست حركت بزرگی در حوزه های مختلف اعم از اجتماعی و سیاسی و دیگر حوزه ها ايجاد كند.
🌀 فقه به تنهايی واقعيت اجتماعی ايران و فرهنگ ايران نمیتواند شكل دهد و امام به اسم فقه و نهاد مرجعيت كه يک واقعيت اجتماعی بود، ظرفيت نهان ولايت را آشکار كرد.
✳️ امام خمینی (ره) دغدغه تاريخ و تمدنی و فرهنگی داشتند. ما نمیتوانيم از قلمرو فلسفه و فرهنگ و زيست اسلامی عقبههای استدلالی را برداريم و فقط فقه را مورد توجه قرار دهيم.
💢 امروز اگر جمهوری اسلامی آن مجاری اسلامی خود را به غرب تغيير دهد، يعنی به جای ابن سينا ، كانت باشد با غلبه مبانی غرب چيزی به نام فقه باقی نخواهد ماند. امام، ميراث معرفتی جهان اسلام را زمانی احيا كرد كه حوزههای علميه داشتند افول میكردند.
✴️ شخصيت فلسفی امام جدای شخصيت كلامی ايشان نبوده است و از هويت فلسفی جامعه شيعه آمده است. باید گفت امام شخصيت همه جانبهای است كه تمام ابعاد را در خود دارد. شخصيت فلسفی امام به گذشته فلسفه و تاريخ شيعه باز میگردد.
♻️ امام خمینی يک شخص نيست كه فرهنگ با او كاری نداشته باشد؛ ياران و همراهانی دارد و در آينده اين حركت در صورتی ادامه پيدا خواهد کرد كه اين جامعيت ادامه داشته باشد. لذا انقلاب اسلامی بايد هويت خود را تحكيم ببخشد و هويت های ديگر را بشناسد تا بتواند پيام خود را به جهان نشان دهد.
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی":👇
🆔 @mirkhalili
تأملات اجتماعی
📌در جست و جوی نظریه ی اجتماعی شهید مطهری ره (بخش چهاردهم) 🔹هستی شناسی جامعه ۳ (تغییرات اجتماعی) 🔻د
📌 در جست و جوی نظریه ی اجتماعی شهید مطهری (بخش پانزدهم)
🔹هستی شناسی جامعه ۴
🔻تبیین صدرایی از هستی جامعه که تبیین آن از کلام استاد پارسانیا در یادداشت های قبل گذشت، در یادداشت های یکی از اندیشورزان فاضل توسعه و عمق بیشتری پیدا کرده است.
استاد سیدمهدی موسوی، در سلسله یادداشت هایی با عنوان «واقعیت اجتماعی در بستر حکمت متعالیه»، طی سیزده یادداشت نسبتا مبسوط، به تشریح دیدگاه شهید مطهری و استاد پارسانیا در باب هستی جامعه پرداخته اند.
ایشان پس از تحلیل وجودی حقیقت «معنا»، و اشاره به «معناساز» و «معنایاب» بودن انسان، به نقش معنا در شکل گیری جهان اجتماعی انسان ها پرداخته و سپس به نقش فلسفه و علوم در «ساخت» و «شناخت» معانی پرداخته اند.
چنانکه استاد پارسانیا در کتاب «جهان های اجتماعی» اشاره کرده اند، جهان اجتماعی امر ثابتی نیست و بر اثر دخالت انسانها، مدام در حال بازتولید است، استاد موسوی به رشته ای دیگر از عوامل موثر بر بازتولید و تکامل جهان اجتماعی اشاره کرده و نقش «دین» را در «تعالی شبکه مفاهیم و کشف نظام معنایی واقعیت» تشریح نموده اند.
ایشان در این بخش با استناد به کلماتی از مرحوم علامه طباطبایی ره در کتاب «علی ع و فلسفه ی الهی» به ناتوانی عقل و تجربه در توسعه ی کمی و کیفی جهان اجتماعی اشاره کرده و دین را مهمترین عامل توسعه ی جهان اجتماعی انسانها قلمداد نموده است.
بیان علامه ره در باب نقش دین در تکامل تاریخی بشر، دقیقا با نگاه استاد مطهری ره در باب دین و تکامل تاریخی همراستا ست.
گویا همه ی متفکران انقلاب اسلامی معتقدند که دین مهمترین عامل تراکم و تکامل جهان اجتماعی است.
فصول بعدی یادداشت های استاد موسوی به نقش فلسفه در «تعالی شبکه ی مفاهیم» و «کشف نظام معنایی واقعیت» اختصاص دارد.
فصول پایانی نیز عهده دار تبیین فلسفی برخی از مفاهیم مورد نیاز علم الاجتماع، مانند واقعیت، تغییر اجتماعی و... است.
#نظریه_اجتماعی_شهید_مطهری
#هستی_شناسی_جامعه
#تغییرات_اجتماعی
#نظام_اندیشه_متفکران_مسلمان
@taamollat
🔗حلقه ی مطالعاتی و پژوهشی
📌اولین حلقه ی مطالعاتی و پژوهشی «نظریه ی اجتماعی شهید مطهری ره» بامداد امروز، در «مدرسه ی حکمت سلمان» برگزار گردید.
موضوع این حلقه، بررسی «فلسفه ی دین از دیدگاه استاد مطهری ره» بود.
فلسفه ی دین از نگاه استاد شهید، بمانند سایر مسائل، از مبانی فکر اسلامی ایشان مایه می گیرد و به عبارت دیگر فلسفه ی دین استاد مطهری، یکی از نتایج و امتداد های دیدگاه فلسفی، کلامی و اجتماعی ایشان است.
وجه پرداختن به فلسفه ی دین استاد شهید نیز همین است که ما فلسفه ی دین استاد شهید را یکی از پنجره های ورود به نظریه ی اجتماعی ایشان می دانیم.
استاد شهید دیدگاه فلسفه ی دین خود را بر اساس برداشتی از انسان، تاریخ و تکامل اجتماعی مطرح می کند و از این رو بسیار قابل توجه و دقت است.
در جلسات اینده، پس از مرور آثار استاد شهید، به امتداد های تربیتی و اجتماعی آن خواهیم پرداخت.
جلسات پایانی نیز به گفت و گو و مناظره با آثار استاد شهید در موضوعات جدید -بمانند عرفی شدن، دین و زندگی مدرن و...- خواهیم پرداخت و در جلسات پایانی نیز نظریه ی اجتماعی استاد شهید را از دریچه ی فلسفه ی دین تنقیح و جمع بندی خواهیم نمود.
پیش بینی می شود که مباحث «فلسفه ی دین و نظریه ی اجتماعی» حدود ده هفته ادامه داشته باشد. پنج شنبه ها، پس از نماز صبح، تهران، مدرسه ی حکمت سلمان.
@taamollat
📌 درباره ی پروژه ی کلان نظریه اجتماعی شهید مطهری ره
🔹نظریات اجتماعی متفکران همواره از شرایط فرهنگی و تاریخی شأن متاثر بوده.
از اینرو نظریه ی اجتماعی الزاما دارای مسائل یکسان نیست بلکه نظریات تنوع و گونه گونی بسیاری دارند. برخی خردند و برخی کلان، برخی فردگرایانه اند و برخی جامعه گرا و....
درگیر و دار تغییر نظامات سیاسی در فرانسه، «همبستگی و تغییر مدل آن» ، هسته ی مرکزی نظریه ی دورکیم قرار می گیرد، در حالیکه چند سال بعد و تحت تأثیر معرفت شناسی و انسان شناسی کانت، و تاثیر پذیری از تاریخ، این رفتارهای خرد انسانی است که هسته ی مرکزی نظریات ماکس وبر قرار می گیرد.
استاد پارسانیا در مقاله ی «نظریه و فرهنگ» -که بسیار مورد عنایت و استناد خودشان است- به عوامل متعدد اثرگذار بر شکل گیری نظریات اشاره می کنند.
با اینحال رشته ای از مسائل مشترک در نظریات اجتماعی وجود دارد که آنها را بهم پیوند می دهد؛ مانند:
هستی شناسی جامعه
نسبت فرد و جامعه
تاریخ و.... .
نظریات متفکران مسلمان نیز در همین بستر قابل ارزیابی و مطالعه است.
بطور خاص، استاد شهید مطهری پس از بیان برخی رئوس نظریه ی اجتماعی (مانند هستی شناسی جامعه، فلسفه ی تاریخ، عاملیت و ساختار) بقیه ی مسائل نظریه ی خود را بر اساس موقعیت تاریخی و فرهنگی خویش اختیار می کند.
فلسفه ی دین، تغییرات اجتماعی، زن و خانواده، اصلاح اجتماعی، احیای فرهنگی و... از جمله مسائلی هستند که استاد شهید در چارچوب نظریه ی اجتماعی خود می گنجاند و از آنها بحث می کند.
نقص کار فضایهای علمی ما آنست که این حجم از تولیدات فکری آن استاد فرزانه را جمع بندی نکرده و بصورت نظام مند و در قامت یک نظریه اجتماعی عرضه نکرده است.
🔹اما چند توضیح درباره ی دیدگاه ما و چشم انداز مان:
۱. گام اول فعالیت ما در «مدرسه ی حکمت سلمان» مطالعه و مباحثه ی تک به تک این مسائل، در جهت یافتن نظم موجود میان آنها و در نهایت دستیابی به نظریه ی اجتماعی استاد مطهری ره است.
۲. واقفیم که این طرح کلان خود نیازمند بحثی مقدماتی درباره ی ذات نظریه ی اجتماعی، ویژگیهای و عوامل موثر بر آن است.
بحث از خود نظریه ی اجتماعی مورد توجه متفکرین اجتماعی -هم در جهان اسلام و هم در غرب- بوده و ما نیز انشالله برخی از جلسات آتی مدرسه ی حکمت را به این موضوع اختصاص خواهیم داد.
۳. معتقدیم که نظریه ی اجتماعی استاد شهید، در امتداد #نظام_جامع_اندیشه_اسلامی متولد شده و پیش رفته است.
نظام جامع اندیشه اسلامی همان مدل فکری عمیقی است که دارای بنیانهایی عمیق و ریشه دار در سنت اسلامی است و در هر دوره ای متناسب با شرایط ثمر و میوه ی خاص خود را داده است.
از اینرو نظریه ی اجتماعی استاد شهید، دیدگاهی جدا و منفک از نظرگاه سایر متفکرین و عالمان گذشته نیست، بلکه همان نظام جامع اندیشه ی اسلامی تولید شده در سده های گذشته است که در مقطع کنونی، به شکل یک نظریه ی اجتماعی پدیدار شده.
همین اشتراک نظام مند میان استاد شهید و سایر متفکران، معبری خواهد بود برای استخراج نظریه ی اجتماعی دیگر متفکران مانند امام و آقا و...
امیدواریم که به آن روز برسیم که با جمع بندی و تحلیل نظریات همه ی متفکران مسلمان، نظریه ی اجتماعی انقلاب اسلامی را عرضه کنیم، بعون الله
#نظریه_اجتماعی_شهید_مطهری
#نظریه_اجتماعی_متفکران_مسلمان
#جریان_حکمت_و_اجتهاد
#نظام_جامع_اندیشه_اسلامی
@taamollat
🏴شهادت امام جواد(علیه السلام) تسلیت باد
🌹سائل شبی که زائر باب المراد شد
تسبیح وار، گرم دمِ "یا جواد" شد
🌹در اولین قدم به مراد دلش رسید...
سائل دمی که ساجد بابالجواد شد
@taamollat
📣 جلسه ی دوم کارگروه «فلسفه ی دین از منظر شهید مطهری ره» ، پنجشنبه، اول تیر، پس از نماز صبح (حدود۳:۴۵بامداد) برگزار می شود.
آدرس: تهران، خ۱۷شهریور، بالاتر از میدان خراسان، مسجد سلمان
🔹موضوع جلسه ی فردا: تبارشناسی دیدگاه ها درباره ی خاستگاه دین بر اساس کتاب «کلام جدید» و سایر کتب استاد شهید.
🔻جهت هماهنگی حضور با آدرس @mrkarbs
در ارتباط باشید.
#مدرسه_حکمت_سلمان
@taamollat
تأملات اجتماعی
📣 جلسه ی دوم کارگروه «فلسفه ی دین از منظر شهید مطهری ره» ، پنجشنبه، اول تیر، پس از نماز صبح (حدود۳:۴
🔖گزارش جلسه
🔗دومین جلسه ی کارگروه «فلسفه ی دین از دیدگاه شهید مطهری ره»، دقایقی پیش به پایان رسید.
دستور کار این جلسه، بررسی دیدگاه ها درباره خاستگاه دین بود. استاد شهید بعنوان نمونه به مواردی چون جهل، ترس و کنترل اجتماعی، بعنوان بخشی از ادله ی توجیه حضور دین در جامعه اشاره کرده اند.
نکته ی جالب توجه آنکه تمام کسانی که بدنبال توجیهی برای حضورم دین در جامعه هستند، گویا پیش فرضشان این است که دین نسبتی با جامعه ندارد و اگر می بینم جامعه ای به سمت دین می رود، باید در پی علل آن باشیم.
دیدگاه استاد شهید دقیقا بر خلاف این مطلب است و ایشان معتقدند دینداری اتفاقا نه تنها خلاف اقتضای حیات بشر نیست، بلکه اگر اجتماع بشری در مسیر طبیعی خودش قرار داده باشد، میل به سمت دین یک امر قطعی خواهد بود.
از نکات مهم و قابل توجه دیگر در این جلسه، بررسی دیدگاه فروید در باب خاستگاه دین بود که در بستر روانشناسی خاص وی مطرح گردیده است.
الحمدلله، جلسه خوب و پرباری بود.
#فلسفه_دین
#نظریه_اجتماعی
#شهید_مطهری
@taamollat
📌اندک اندک جمع مستان می رسند🏃♂🏃
🔹با گذشت دو هفته از آغاز به کار حلقه های علمی #مدرسه_حکمت_سلمان به لطف خدا این حلقه مورد توجه و اقبال اهل علم و دغدغه مندان تفکر انقلاب اسلامی قرار گرفته است.
دوستان و علاقمندانی بصورت حضوری و مجازی برای شرکت در جلسات یا تشکیل حلقه های جدید ابراز تمایل کردند.
انشالله و با عنایت امام عصر (عج) از این هفته دو حلقه ی مطالعاتی جدید، به مجموع حلقات علمی مدرسه ی حکمت سلمان اضافه می شود.
🔸اول: حلقه ی فلسفه ی تاریخ
چنانکه قبلاً هم متذکر شده ایم، فلسفه ی تاریخ و رویکرد استاد شهید به تاریخ، بی شک یکی از قطعات پازل #نظریه_اجتماعی استاد شهید خواهد بود؛ بطوریکه امیدواریم پژوهش های حلقه ی «فلسفه ی دین»، در نقطه ای با مباحث فلسفه ی تاریخ پیوند بخورد.
اداره ی این حلقه به عهده ی یکی از دانشوران ارجمند و دانش آموختگان حوزه و دانشگاه خواهد بود که بعداً به تفصیل معرفی خواهد گردید.
🔸🔸دوم: حلقه ی اقتصاد اسلامی
بدون شک تحلیل مسائل اجتماعی، بدون اطلاع از اقتصاد و تاثیرات آن بر پدیده های اجتماعی امکانپذیر نیست.
ولی شناخت تاثیر اقتصاد بر جامعه، خود متوقف بر اشراف حداقل کلی بر دانش پیچیده ی اقتصاد است.
در اولین جلسه ی #حلقه_اقتصاد_اسلامی، یکی از دانشوران حوزوی و دانشگاهی که در رشته اقتصاد مشغول به تحصیل است، کلیات دانش اقتصاد و برخی از مفاهیم اولیه ی آن را شرح خواهد داد.
🕰جزییات زمان جلسات در روزهای بعد اطلاع رسانی خواهد شد.
#مدرسه_حکمت_سلمان
#نظام_اندیشه_متفکران_مسلمان
#نظریه_احتماعی_شهید_مطهری
#فلسفه_دین
#فلسفه_تاریخ
#اقتصاد_اسلامی
@taamollat
تأملات اجتماعی
📌 در جست و جوی نظریه ی اجتماعی شهید مطهری (بخش پانزدهم) 🔹هستی شناسی جامعه ۴ 🔻تبیین صدرایی از هستی
📌بعد التحریر
🔹اینطور به نظر میرسد که آنچه استاد شهید مطهری،استاد پارسانیا و سایرین در باب ترکیب حقیقی جامعه و نقش معنا در شکل گیری آن می گویند، امتداد همان کلمات معلم ثانی در باب فلسفه، دین و زبان است که در کتاب الحروف نگاشته شده.
فارابی در آن کتاب توضیح می دهد که ذهن آدمی چگونه از طریق معنا به واقعیت خارجی دست پیدا می کنند و سپس از طریق زبان دیگران را نیز در فهم و نیل به آن معنا سهیم می کند و تشکیل جامعه نیز چیزی جز این نیست.
کیفیت درک ماهیت معنا، چگونگی و عوارض آن و همچنین نحوه ی دخالت انسان در شکل گیری آن، تغییر و تحول در معنا، رابطه ی معنا و واقعیت و اشتراک بین الاذهانی معنا (که منجر به تشکیل جامعه ی انسانی می شود) همگی از مسائلی است که ذیل این بحث قابل طرح است و کلیدی است برای تحلیل اندیشه ی متفکر بزرگ استاد شهید مطهری ره.
در اینجا دو مقاله می گذارم که گمان می کنم فضای بحث را کمی روشنتر می کند.
هنیئا لکم.
@taamollat