eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️توزیع ثروت در اسلام 💠 برای در بین مردم چه راهکارهایی ارائه داده است؟ 🔷 ، بلای بزرگ و درد بی درمان دنیای معاصر است؛ اما در شيوه درمان خود، را با پیوند می دهد و آن را در لايه هاى مختلف اقتصاد، يعنى ، و كالا حاكم ميكند، تا فاصله بين فقير و غنى كم شده، و به طور توزيع گردد. از جمله این دستورات تاکید بر و ، و تحریم ربا و رشوه است. در واقع با طرح بايدها و نبايدهاى اخلاقى در حوزه اقتصاد، عملا چشمه هاى توليد ثروت نامشروع را مسدود ميکند. منبع: وبسایت آیت الله مکارم (بخش آئین رحمت) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️از قربانی کردن حیوان درون تا پرواز به ملکوت اعلی (بخش دوم) 🔸  یکی از مهم‌ترین و بارزترین اسناد و مدارکی است که گواه بر عظمت و بزرگی (ع) است. در واقع ، رزمگاه و میدان نبرد ابراهیم نبی (ع) با و هوای نفس است که پیام ها و درس های فراوانی را برای جامعه بشریت به دنبال دارد. در اهمیت و ارزش این عید بزرگ و قربانی کردن، در منابع روایی نکات طلایی و زیبایی به یادگار مانده است، ولی آنچه در این مهم از همه بیشتر اهمیت دارد، قربانی کردن هوای نفس است، که فاکتورهای خاص خود را می طلبد که در ادامه به برخی از این موارد اشاره خواهیم داشت. 2⃣عقلانیت، بصیرت و هوشمندی 🔹یکی از ویژگی های مهمی که موجب می شود انسان در مواجهه با به راحتی پیروز شود و هوای نفس خود را قربانی کند، مجهز شدن به شاخص تعقل، بصیرت و هوشمندی است. انسان هایی که به خوبی از قوه تعقل و اندیشه ورزی استفاده می کنند، به راحتی مغلوب هوای نفس خود نمی شوند؛ چرا که این دسته افراد به خوبی به جوانب و تبعات کارخود واقف هستند، از این رو برای لذات زود گذر مادی، آخرت خود را به دنیای ناپایدار نمی فروشند. 🔹در به خوبی به این نکته اشاره شده است که اگر انسان ها در حیات مادی و دنیوی خود از قوه تعقل و اندیشه ورزی استفاده می کردند، گرفتار عذاب اخروی نمی شدند: «وَ قَالُوا لَوْ کُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا کُنَّا فِی أَصْحَابِ السَّعِیرِ؛ [ملک، ۱۰] و می گویند: اگر ما گوش شنوا داشتیم یا میکردیم، در میان دوزخیان نبودیم!». خدا در قرآن کریم این چنین (ع) را با شاخص و ویژگی بصیرت و تعقل ورزی معرفی می فرماید: «وَ اذْکُرْ عِبادَنا إِبْراهیمَ وَ إِسْحاقَ وَ یَعْقُوبَ أُولِی الْأَیْدی وَ الْأَبْصارِ؛ [ص، ۴] و به خاطر بیاور بندگان ما ابراهیم و اسحاق و یعقوب را، صاحبان دستها (ى نیرومند) و چشمها (ى بینا)!». 3⃣معاد باوری و خداترسی 🔹بطور قطع و یقین هستند افرادی که اعتقادی به معاد و خدای متعال ندارند، و هیچگاه در برابر هوای نفس نمی توانند قد علم کنند. به حیات ابدی و اعتقاد به حساب و کتاب روز جزا است که موجب می شود انسان در عواقب و تبعات کارهای خود بیاندیشد و خود را تسلیم و تابع هوای نفس خود نکند، در واقع اگر کسی به دنبال قربانی کردن نفس خود می گردد، و تلاش دارد که سعادت و خوشبختی ماندگار را برای خود به ارمغان آورد، باید شناخت و معرفت خود را نسبت به حیات ابدی تقویت نماید، و این علم و شناخت را به ایمان و باور تبدیل نماید. اگر اندکی در آیات وحیانی قرآن کریم دقت و تأمل نمایید، متوجه خواهیم شد یکی از علل و عواملی که موجب جهنمی شدن افراد شده ضعف در معاد باوری ایشان بوده است؛ 🔹«مَا سَلَکَکُمْ فِی سَقَرَ، ... وَ کُنَّا نُکَذِّبُ بِیَوْمِ الدِّینِ؛ [مدثر، ۴۲ و ۴۶] چه چیز شما را در آتش [سقر] درآورد؛ ... و روز جزا را دروغ مى‏ شمردیم». خدا در قرآن کریم (ع) را به عنوان، شخصی که توانست به خوبی بر هوای نفس خود غلبه نماید را با ویژگی معاد باوری معرفی کرده و می فرماید: «إِنَّا أَخْلَصْناهُمْ بِخالِصَةٍ ذِکْرَى الدَّارِ؛ [ص، ۴۶] ما آنها را با خلوص ویژه‏اى خالص کردیم، و آن یادآورى سراى آخرت بود!». مفسران قرآن کریم در ذیل این آیه شریف این چنین بیان داشته اند: «آرى آنها پیوسته به یاد جهان دیگر بودند، افق دید آنها در زندگى چند روزه این دنیا و لذات آن محدود نمی شد، آنها در ماوراى این زندگى زودگذر، سراى جاویدان با نعمت هاى بى‏ پایانش را می‌ دیدند، و همواره براى آن تلاش و کوشش داشتند». [۱] ... پی نوشت؛ [۱] تفسیر نمونه، ج ۱۹، ص ۳۰۸ منبع: وبسایت‌ راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨ ✨ ⭕️ضرورت تربیت دینی (بخش پنجم) 🔶یکی از بر والدین این است که آن‌ها را با خدا و اهل بیت علیهم السلام و و آشنا سازند. با فطرتی پاک متولد می‌شود و این پدر و مادر هستند که باید فطرت او را در مرحله‌ی عمل و رفتار نیز هدایت کنند و به فعلیت تبدیل نمایند. 💠محبت و معرفت اهل بیت علیهم السلام 🔷از آیات و روایات استفاده می‌شود، پس از معرفت الهی، که آنهم در سایه سخنان اهل بیت علیهم السلام امکان پذیر است، و مهم‌ترین اعتقاد هر انسان است و بدون محبت و معرفت ایشان فلاح و رستگاری رخ نمی‌دهد. مودت و دوستی اهل بیت علیهم السلام [۱] و پیروی از پیامبر (ص) [۲] اساسی‌ترین پایه‌ی دین است؛ از این رو، ضروری است که پدر، مادر و مربیان از همان و به تدریج، بذر شیرین به (ع) را، در دل پاک فرزندان بکارند و آنان را به گونه‌ای پرورش دهند، که اطاعت و پیروی از ایشان را پیروی خدا بدانند. 🔷پیامبر اسلام (ص) می‌فرماید: فرزندان خود را با سه ویژگی و خصلت پرورش دهید: ۱) دوستی پیامبرتان؛ ۲) دوستی خاندان آن حضرت؛ ۳) قرائت قرآن. [۳] در حدیث دیگری فرمود: ای گروه انصار! فرزندان خود را بر دوستی علی (ع) پرورش دهید. [۴] در کتاب شریف «من لا یحضره الفقیه» آمده است: جابر بن عبدالله انصاری، که از اصحاب بزرگ و با فضیلت پیامبر (ص) بود، در کوچه‌های مدینه راه می‌رفت و می‌گفت: امیر مؤمنان علی (ع) بهترین انسان است؛ کسی که این را نپذیرد کافر است؛ پس ای گروه انصار! فرزندان خود را بر دوستی آن حضرت پرورش دهید. [۵] 🔷برای پرورش معرفت و محبت اهل بیت (ع) باید به تدریج، و با توجه به حرکت کرد. افزون بر رعایت‌ها، یادها و ذکرها، حتی در زمانی که کودک در رحم مادر است، یا همزمان با شیر دادن، در همه‌ی این مراحل بعدی باید با برنامه عمل کرد. از همان ابتدا که کودک گاهی زمین می‌خورد و می‌خواهد بلند شود، به او می‌گویید: یا علی بگو؛ و یا در آن زمان که آب می‌نوشید و بر امام حسین (ع) سلام می‌دهید و دشمنانش را لعن می‌کنید، گام‌هایی را برای و (ع) برداشته‌اید. 🔷آنگاه که را در مجالس و مراسم شادی یا عزای خاندان عصمت علیهم السلام می‌برید، زمانی که در محرم لباس سیاه و یا پیشانی بند بر پیشانی او می‌بندید، گام‌های دیگری را برداشته‌اید. زمانی که با قصه‌های ساده و کوتاه پیامبر (ص)، امامان (ع) و حضرت زهرا (س) را به صورت غیرمستقیم به کودک معرفی می‌کنید، گام‌های اساسی‌تری برداشته‌اید. همه این مراحل تا قبل از هفت سالگی رخ می‌دهند؛ در همین زمان‌ها و با توجه به آنچه که کودک مشاهده می‌کند، سؤالاتی را می‌پرسد که باید به دقت و ظرافت به آن‌ها پاسخ داد و این فرصت را برای آشنایی کودک با اهل بیت علیهم السلام غنیمت شمرد. ... پی‌نوشت‌ها [۱] شوری، ۲۳ [۲] آل عمران، ۳۱ [۳] کنزالعمال، ج۱۶، ص۴۵۶ [۴] روضة المتقین، ج۸، ص۶۴۴ [۵] من‌لایحضره‌الفقیه، ج۳، ص۴۹۳ 📕دوران‌طلایی‌تربیت (محمدعلی‌قاسمی) منبع: وبسایت‌راسخون @tabyinchannel
⭕️ حضرت‌ آیت‌الله‌ بهجت (ره) 🔹با اینکه میدانیم است، با گرفتن رشوه ها، اشاعه‌ی اکاذیب و اتهامات برای براندازی آن تلاش میکنیم، تا پست و مقام ديگران نصیب ما گردد! 📕در محضر بهجت، ج۳، ص۱۶۸ منبع: وبسایت‌مرکزتنظیم‌ونشرآثار ‌آیت‌الله‌ العظمی‌ بهجت @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️از قربانی کردن حیوان درون تا پرواز به ملکوت اعلی (بخش سوم و پایانی) 🔸  یکی از مهم‌ترین و بارزترین اسناد و مدارکی است که گواه بر عظمت و بزرگی (ع) است. در واقع ، رزمگاه و میدان نبرد ابراهیم نبی (ع) با و هوای نفس است که پیام ها و درس های فراوانی را برای جامعه بشریت به دنبال دارد. در اهمیت و ارزش این عید بزرگ و قربانی کردن، در منابع روایی نکات طلایی و زیبایی به یادگار مانده است، ولی آنچه در این مهم از همه بیشتر اهمیت دارد، قربانی کردن هوای نفس است، که فاکتورهای خاص خود را می طلبد که در ادامه به برخی از این موارد اشاره خواهیم داشت. 4⃣صبر، تعهد و وفاداری 🔹برای پیروزی بر و خواهش های شیطانی، هیچ انسانی بی‌نیاز از عنصر نیست. در واقع این صبر و بردباری است که مانع‌ نفوذ شیطان در سرزمین وجودی انسان می شود. انسان های مقاوم و صبور هیچگاه در برابر وسوسه‌ های شیطان سستی و ضعف از خود نشان نمی دهند، و همچون کوهی استوار در برابر لذات زودگذر نفسانی خویشتنداری می کنند. این دسته افراد زمانی که با خدای متعال عهدی را می‌ ببندند، بر پیمان خود ایستادگی می کنند و صداقت و درستی خود را به منصه ظهور می رسانند. خدای متعال این چنین وفاداری (ع) را به رخ جهانیان می کشد: «وَ إِبْراهیمَ الَّذی وَفَّى؛ [نجم، ۳۷] و [نیز در نوشته‏ هاى‏] همان ابراهیمى که کرد».   5⃣توکل و پیوسته در مسیر خدا بودن 🔹برخی افراد برای مبارزه با هوای نفس تنها به نیرو و توان خود تکیه و اعتماد می کنند، این در حالی است که انبیاء و اولیای الهی در مواجهه با شیطان و هوای نفس بهترین پناهگاه را نه نیرو و توان خود، بلکه مدد و یاری خداوند معرفی کرده اند؛ این موضوع به خوبی در داستان پیامبران و اولیای الهی مشهود است. بطور مثال داستان حضرت یوسف (ع) و زلیخا در قرآن کریم این چنین بیان شده است: «وَ مَا أُبَرِّئُ نَفْسِی إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّی إِنَّ رَبِّی غَفُورٌ رَحِيمٌ؛ [یوسف، ۵۳] من هرگز خودم را تبرئه نمی‌کنم، که (سرکش) بسیار به بدیها امر می‌ کند؛ مگر آنچه را پروردگارم رحم کند! پروردگارم آمرزنده و مهربان است». در سبک زندگی حضرت ابراهیم (ع) نیز به خوبی با عنصر و ویژگی و اعتماد بر خدا و در مسیر او بودن مواجه می شویم: «وَ قالَ إِنِّی ذاهِبٌ إِلى‏ رَبِّی سَیَهْدینِ؛ [صافات، ۹۹] و [ابراهیم‏] گفت: من به سوى پروردگارم رهسپارم، زودا که مرا راه نماید».   منبع: وبسایت‌راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️همه چيز درباره پديده «مد و مدگرايی» (بخش ششم) 🔶يکی از پديده‌های رايج اجتماعی معاصر، مسأله و است، شايد کمتر خانواده‌ای باشد که با اين پديده درگير نباشد؛ در اين نوشتار به بررسی چند وجهی اين پديده پرداخته می‌شود و مشخصاً برای پرسش‌های پیرامون این موضوع پاسخ مبسوط ارائه میگردد. 💠 در اشاعه‏ مد 🔷شرکت‌های توليدی از طرق روان‌سنجی و شناخت ، و با توجه به همين روحيه‏ى نوگرايی و ميل به امروزی شدن در جوانان، هر روز، يک فرم شلوار، پيراهن، کفش، کلاه، عينک، گوشی تلفن و... را عرضه ميکنند و اندک تغييری از جانب آنها، يک جديد ميشود، و حتّی گاهی برای آنکه کالای توليدی شان زودتر در جامعه شود، با بهره گیری از ، و با صرف هزینه‌های بالا، نسبت به انجام تبليغات مورد نظر خود اقدام می‌کنند. 🔷يکی از دلايل عمده ای که توليد کنندگان و طرّاحان خارجی توانسته اند در سطح جهانی برای خود، جايی باز کنند و داشته باشند، آشنايی آنها با مبانی روانشناختی و به کارگيری روش ها و اصول فنّی مناسب در کار است، در حالی که توليد کنندگان داخلی و محدود، معمولاً به الگوبرداری و تقليد از آنها می پردازند و به نحوی مدهای غربی را در جامعه ترويج ميکنند. 💠رسانه ها و ترويج مد 🔷برنامه های تلويزيونی داخلی نیز بعضا از طريق فيلم‌ها و سريال‌ها که در خانه‌های مجلل اعيانی و اشرافی، و با بازنمايی سبک و مدهای رايج اين قبيل طبقات ساخته ميشوند، همچنین شبکه‌های ماهواره‌ای، مجلات و پايگاه‌های اينترنتی، انواع را تبليغ ميکنند و از اين طريق، زمينه را برای گرايش خانواده‌‌ها و بخصوص جوانان به سوی مهيا ميسازند. ... ✍حجت‌الاسلام‌والمسلمين حسين هاشم‌نژاد، عضو هيئت علمی دانشگاه منبع: مشرق‌نیوز @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸 ☄ ⭕️ويژگیهای (عج) (بخش شانزدهم) 🔶در اين مقاله نگاهی گذرا به ابعاد و زوايای گوناگون زندگی اجتماعی در جامعه نبوی (عج) داريم و از آنجا كه اين مساله نقلی، و مستند به خبرهای آسمانی و وحی است (وگرنه بر اساس محاسبات ديگر، آينده بشريت تاريك است) طبعاً با استفاده از آيات و روايات بايد مورد مطالعه قرار گيرد و نگارنده در اين مقاله از همين زاويه، وضع دنيا در عصر (عج) را ترسيم نموده است. 💠بی نیازی عمومی (۲) 🔷 ...فيجی ء الرجل فيقول: يا مهدی أعطنی أعطنی فيحثی له فی ثوبه ما استطاع ان يحمله؛ [۱] مردی خدمت  (عج) ميرسد و ميگويد: ای (عج) به من كمك كن، به دستور امام تا آنجا كه ميتواند حمل كند به او درهم و دينار ميدهند. (يعنی حد و مرزی ندارد و ظاهراً اينها غير از آن تقسيمی بالسويه و اضافه بر آن است كه در خزانه وجود دارد و هر كس هر چه بخواهد به او می دهند، البته شرايط به گونه ای است كه اينگونه مراجعه كنندگان انگشت شمار می باشند و مثل اين زمانها نيست كه اگر اعلان شود فلانجا فلان ماده غذایی را ارزان ميدهند، يا مجانی تقسيم ميكنند و مردم بشنوند چه غوغایی ميشود و قيامتی به پا ميكنند، و چه بسا عده زيادی زير دست و پا له شوند و وقتی اين مقايسات انجام ميشود، عظمت ثروتهای عمومی در آن زمان معلوم ميشود). 🔷... يعطی المال بغير عددٍ... [۲] بی حساب و شمارش، مال را عطا ميكند و به افراد ميدهد. ...يطلب الرجل منكم من يصله بمآله و يأخذ من زكاته لايوجد احد يقبل منه ذلك استغنی الناس بما رزقهم آله من فضله؛ [۳] هرچه انسان میگردد كه كسی را پيدا كند و زكات اموالش را به او بدهد، كسی را نمی يابد و فقير و مسكينی پيدا نميشود، چرا كه همگان به واسطه آنچه خداوند از فضل خويش به آنها روزی كرده، بی نياز می باشند و نيازمندی نيست كه زكات قبول كند. ...ولا يجد الرجل منكم يومئذً موضعاً لصدقته و لالبره لشمول الغنی جميع المومنين.[۴] و آن روزگار مردی از شما ميخواهد صدقه بدهد، نيكی كند (و به كسی كمك مالی كند) ولی كسی را نمی يابد، چرا كه غنا و بی نيازی همه مومنان را فرا گرفته است. 🔷باری آرزوی بشر از ديرباز اين بوده كه روزی فقر و بدبختی را از جامعه خودشان ريشه كن كنند و همه آحاد مردم ثروتمند باشند، زندگی شرافتمندانه ای داشته باشند، و اين آرزوی ديرينه در زمان حضرت  (عج) جامه عمل می پوشد و همگان بی نياز ميشوند، و و خوش و خرمی پيدا ميكنند، و بدهكاری شرمنده طلبكار نميشود، هيچ مردی شرمنده اهل و عيال نميگردد، هيچ رئيس اداره و كارخانه شرمنده كاركنانش نميشود و... پی‌نوشت‌ها [۱] بحارالانوار، ج ۵۱، ص ۱۰۴ [۲] همان، ص ۱۰۵ [۳] همان، ج ۵۲، ص ۳۳۷ [۴] همان، ص ۳۳۸ نویسنده: علی‌محمدی‌خراسانی (مجموعه مقالات(۱) بررسی ابعاد وجودی حضرت مهدی عج) منبع: وبسایت‌مرکزمطالعات وپاسخگویی‌به‌شبهات @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️همه چيز درباره پديده «مد و مدگرايی» (بخش هفتم) 🔶يکی از پديده‌های رايج اجتماعی معاصر، مسأله و است، شايد کمتر خانواده‌ای باشد که با اين پديده درگير نباشد؛ در اين نوشتار به بررسی چند وجهی اين پديده پرداخته می‌شود و مشخصاً برای پرسش‌های پیرامون این موضوع پاسخ مبسوط ارائه میگردد. 💠نقد و بررسی مد 🔷از آنجا که پايه و اساس مد و ، است، ضروری است ابتدا به نقد و بررسی تقليد بپردازيم. غالباً يک رفتار منفی و مذموم تلقی ميشود. مذمّت کنندگان ، آن را ويژگی برخی حيوانات و پرندگان مانند طوطی دانسته اند. از اين رو معتقدند تقليد نامعقول، در شأن يک انسان کمال يافته نيست که مختار و موجودی انتخابگر آفريده شده است. 🔷قرآن کريم میفرماید: «وَ إِذَا قِيلَ لَهُمُ اتَّبِعُوا مَا أَنزَلَ اللّهُ قَالُواْ بَلْ نَتَّبِعُ مَا أَلْفَيْنَا عَلَيْهِ آبَاءنَا أَوَلَوْ کَانَ آبَاؤُهُمْ لاَ يَعْقِلُونَ شَيْئًا وَلاَ يَهْتَدُونَ؛ [بقره، ۱۷۰] و هنگامی که به آنها گفته شود از آنچه کنيد، ميگويند: بلکه ما از آنچه پدران خود را بر آن يافتيم پيروی مينماییم، آيا نه اين است که پدران آنها چيزی نمی‌فهميدند و هدايت نيافتند؟!» اما به نظر ميرسد اين مذمت‌ها مربوط به و نامعقول است، نه و ؛ پيروى و اطاعت عقلانى مانعى ندارد، مورد انتقاد قرآن، از كسانى است كه نه خود داراى بوده‌اند، و نه هدايت انبيا را پذيرفته‌اند. 🔷لذا اين پرسش پيش می‌آيد که مگر تقليد مثبت و معقول هم داريم؟ بله؛ مثلاً در ، به معنای پیروی‌ شخص‌ مکلَّف از مجتهد در احکام عملی دین است، که شخص مکلف از شخص متخصص در فقه، که به او مجتهد جامع الشرایط یا مرجع تقلید می‌گویند، تقلید می‌نماید. همچنین بسياری از فنون و مهارت‌ها در واقع با بين ملتها و جوامع گسترش يافته است. 🔷بعنوان مثال گاوآهن را ابتدائاً قومی ابداع کرده و سپس در بين ساير ملل گسترش يافته و اکنون ارتقاء یافته و مکانیزه شده است، يا نحوه کشت و کار بسياری از محصولات کشاورزی از ابتدا، که اکنون علمی شده، و يا نحوه‌ی ساخت و سازها و بدنبال آن ظهور علوم مهندسی در این زمینه، حتی ایجاد خاکريز در جبهه‌ های جنگ و کندن کانال در خطوط مقدم جنگ، همگی بر اساس گسترش يافته است. چنانچه نقل است در جنگ خندق، مسلمانان با تقليد از ايرانيان از طريق سلمان فارسی، اقدام به حفر خندق نمودند و پيروز شدند. 🔴پس بنابراین مبتنی بر و خردورزی نه تنها منفی نيست، بلکه باعث و توسعه است. ... ✍حجت‌الاسلام‌والمسلمين حسين هاشم‌نژاد، عضو هيئت علمی دانشگاه منبع: مشرق‌نیوز @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸 ☄ ⭕️جرعه ای از دریای بیکران در اندیشه (ع) - (بخش اول) 🔶یکی از مهمترین و اساسی ترین مبانی فکری و اعتقادی جامعه اسلامی بحث است؛ موضوعی بسیار مهم و راهبردی که بنیادی ترین مباحث فکری، اخلاقی، اعتقادی، فقهی و اجتماعی در گرو شناخت و آشنایی آن است. در اهمیت و جایگاه ممتاز در فرهنگ اسلامی، همین بس که در منابع روایی شیعه و سنی نقل شده است، هر گونه سهل انگاری و بی توجهی به این موضوع راهبردی موجب می شود، مرگ انسان مصادف با قلمداد شود. 🔷«حارث بن مغیره گوید: به امام صادق (ع) عرض کردم: پیغمبر فرموده است: هر که بمیرد و پیشوایش را نشناسد به مرده است؟ فرمود: آرى. عرض کردم: جاهلیت کامل یا جاهلیتى که امامش را نشناسد فرمود: و و ».[۱] از این رو بسیار لازم و ضروری است که انسان به این اهتمام جدی داشته باشد، و برای تحصیل معارف مرتبط با وقت بیشتری را صرف نماید. 🔷به همین منظور در این نوشتار تلاش داریم به مناسبت ولادت  (ع)، که از مهمترین اسناد ، یعنی را در اختیار جامعه بشری قرار دادند، خوشه ای از خرمن پر بار مباحث امام شناسی در اندیشه امام هادی (ع) برچینیم. 💠جامع ترین دانشگاه امام شناسی به روایت امام هادی(ع) 🔷در متون و منابع روایی و دینی هیچ آیه و روایتی در شأن و منزلت (ع) و شناخت زوایای وجودی حضرت، بالاتر از ، برای درک و فهم این مقام قدسی نمی توان یافت. برای درک بهتر و اهمیت معارفی که در زیارت جامعه کبیره بدان اشاره شده، باید این چنین یادآور شویم، که: 🔷اگر کسی بخواهد تحقیق جامعی در خصوص داشته باشد، باید کتاب ها و روایات فراوانی را مورد بررسی و  واکاوی قرار دهد، تا اینکه خوشه ای از دریای معارف اهل بیت (ع) را کسب نماید، ولی به اذعان منابع روایی، (ع) در عباراتی رسا و ارزشمند، کار محبان و شیعیان خاندان عمصت و طهار (ع)، بلکه تمام اسلام شناسان را راحت نموده اند و در مجموعه ای به یاد ماندنی و ارزشمند گوهر های نابی از  را در اختیار همه قرار داده است. ... پی‌نوشت [۱] الکافی، ج‏۱، ص۳۷۷، ح۳ منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸 ☄ ⭕️ در چه آثار و پيامدهای سویی برای ما دارد؟ (بخش دوم) 🔶 از اول وقت آن، بدون عذر، موجب محروم ماندن انسان از فيوضات و پاداش‏ هاى آن و عدم بهره مندی از بركات و آثار نماز اول وقت و نیز تضييع و سبك شمردن نماز است. در این نوشتار به بعضی از آثار سوء تاخير عمدی از نماز اول وقت اشاره میگردد؛ 💠نماز او را نفرين ميكند 🔷امام باقر (ع) میفرمایند: «هرگاه نماز در اول وقت بالا برود، سفيد و درخشان به سوی صاحبش باز ميگردد و به او خطاب ميكند: از من مواظبت نمودی، خدا تو را حفظ كند، و هرگاه در غير وقت خود و بدون شرايط بالا برود، سياه و تاريك به سوی صاحبش باز ميگردد و به او ميگويد مرا تباه ساختی، خدا تو را نابود كند.» [وسائل الشیعه ج۴ ص۱۰۸] 💠دوری از شفاعت پيامبر (ص) 🔷 (ص) میفرمایند: «لَا يَنَالُ شَفَاعَتِی غَداً مَنْ أَخَّرَ الصَّلَاةَ الْمَفْرُوضَةَ بَعْدَ وَقْتِهَا؛[امالی صدوق ص۳۹۹] در قيامت شامل كسی كه نمازهای واجبش را در وقت آن نخواند نميشود.» 💠فقيران بهشت 🔷شخصی به نام ابو سلام عبدی ميگويد: خدمت امام صادق (ع) رسيدم و عرض كردم چه ميفرماييد درباره كسی كه نماز عصرش را عمدا تاخير اندازد؟ حضرت فرمودند: «روز قيامت بی‌كس و تنها (و فقير) و بدون ثروت محشور ميگردد. عرض كردم: اگر چه از بهشتيان باشد؟ فرمود: اگر چه از اهل بهشت باشد. پرسيدم: منزل و جايگاهش در بهشت در كجاست؟ فرمود: يكه و تنها، بی زن و فرزند و مال و منال در بهشت سرگردان است و اهل بهشت به او چيزی میدهند».[ثواب الاعمال و عقاب الاعمال ص۲۳۱] 📕پرسشهاوپاسخهای‌نماز - سيد حسن موسوی (مركز تخصصی نماز) منبع: وبسایت‌انوار‌طاها @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨ ✨ ⭕️ضرورت تربیت دینی (بخش ششم) 🔶یکی از بر والدین این است که آن‌ها را با خدا و اهل بیت علیهم السلام و و آشنا سازند. با فطرتی پاک متولد می‌شود و این پدر و مادر هستند که باید فطرت او را در مرحله‌ی عمل و رفتار نیز هدایت کنند و به فعلیت تبدیل نمایند. 💠آموختن نخستین ذکرها 🔷بسیاری از پدران و مادران می‌پرسند، نخستین ذکری که باید به فرزندان آموخت چیست؟ این پرسش را از امام باقر یا امام صادق (علیهم السلام) پاسخ می‌فرمایند: در سه سالگی: وقتی کودک به سن سه سالگی رسید به او بیاموزید که هفت مرتبه بگوید: «لا اله الا الله» سپس او را آزاد بگذارید. در سه سال و هفت ماه و بیست روز: به او بیاموزید که بگوید: «محمّد رسول الله» سپس او را آزاد بگذارید. در سن چهار سالگی: هفت مرتبه بگوید: «صلّی الله علی محمّد و آل محمد» سپس آزادش بگذارید. در سن پنج سالگی: دست چپ و راستش را به او یاد بدهید؛ اگر دست راست و چپ را تشخیص داد، رو به طرف قبله وا داشته شود و به او بگویید تا سجده نماید؛ سپس آزاد باشد. در سن شش سالگی: نماز خواندن و رکوع و سجده را به او بیاموزید؛ سپس آزار بگذاریدش، در سن هفت سالگی: به او گفته شود: صورت و دو دستش را بشوید، وضو بگیرد، و نماز بخواند... [۱] 💠عبادت‌های کودکان 🔷هرگز را اگرچه از روی تقلید باشد، بازی و سرگرمی تصوّر نکنید؛ بلکه به ذهن و اراده‌ی کودک شکل می‌دهند و او را برای مراحل بعد آماده می‌سازند؛ بنابراین، متناسب با سن کودک باید او را با عبادت‌های اصلی آشنا ساخت. ... پی‌نوشت [۱] وسائل الشیعة، ج ۱۵، ص ۱۹۳ 📕دوران‌طلایی‌تربیت (محمدعلی‌قاسمی) منبع: وبسایت‌راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸 ☄ ⭕️جرعه ای از دریای بیکران در اندیشه (ع) - (بخش دوم) 🔶یکی از مهمترین و اساسی ترین مبانی فکری و اعتقادی جامعه اسلامی بحث است؛ موضوعی بسیار مهم و راهبردی که بنیادی ترین مباحث فکری، اخلاقی، اعتقادی، فقهی و اجتماعی در گرو شناخت و آشنایی آن است. در این نوشتار تلاش داریم از مهمترین اسناد ، یعنی ، که (ع) آن را در اختیار جامعه بشری قرار دادند، خوشه ای برچینیم. 💠تلنگری بر جایگاه فراموش شده اهل بیت (ع) 🔷در فرازهای ابتدایی زیارت ارزشمند جامعه کبیره، بعد از اقرار و شهادت به وحدانیت خدای متعال و حقانیت رسالت پیامبر اکرم (ص)، با و معنادار، زیارت آغاز می شود. عبارت بسیار زیبا و ارزشمندی که تداعی گر فراموش شده (ع) در جامعه اسلامی است. «السَّلامُ عَلَیکمْ یا أَهْلَ بَیتِ النُّبُوَّةِ وَ مَوْضِعَ الرِّسَالَةِ؛[۱] سلام بر شما‌ ای اهل بیت نبوّت، و جایگاه رسالت». 🔷هر چند آیات روشنی از به خوبی دلالت بر جایگاه اهل بیت پیامبر (ص) در فرهنگ اسلامی دارد، ولی گویی مردم بسیاری از آیات وحیانی را به فراموشی سپرده، و نسبت و قرابت و نزدیکی خاندان عصمت و طهارت (ع) را با پیامبر اکرم (ص) از یاد برده بودند. جایگاه ممتازی که دوستی و ارتباط و عشق به آنها اجر و مزد رسالت به شمار آمده بود. 🔷«قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی؛[شوری، ۲۳] بگو: «من هیچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمى‏ کنم، جز ‏داشتن‌نزدیکانم [اهل بیتم‏]»؛ در واقع اگر جامعه اسلامی (ع) را به فراموشی نمی سپرد، واقعه تلخ سقیفه، واقعه دردناک حمله به خانه دختر پیامبر، و واقعه فاجعه آمیز و اندوهبار سال ۶۱ هجری، به وقوع نمی پیوست، و عصر حضور اهل بیت (ع) مصادف با عصر خفقان و تحت فشار قرار گرفتن پیروان ایشان نمی شد. 💠امام معدن رحمت الهی 🔷در یکی از فرازهای زیارت جامعه کبیره، به عنوان معرفی می شوند. «وَ مَعْدِنَ الرَّحْمَةِ؛ و معدن رحمت»؛ اگر بخواهیم برای معنای ، نمونه عینی و مصداق دنیایی ذکر کنیم، علیهم السلام نمونه عینی و بارز آن به شمار می روند؛ چرا که ایشان در تمام ابعاد مادی و معنوی تلاش داشته اند، جلوه های ناب رحمانی را در ارتباط با مردم به منصه ظهور برسانند. 🔷چه در مباحث دنیوی و خلق حماسه های انسان دوستی و مهرورزی، و چه در مباحث معنوی و اخروی و هدایت جامعه انسانی به سوی قله های سعادت و شادکامی، (ص) مصداق بارز به شمار می آیند. در منابع روایی، امام علی (ع) در جلوه ای از عبارات رحمانی، خطاب به کارگزاران و آحاد مردم این چنین بیان می فرماید: «أشعِر قَلبَکَ الرَّحمَةَ لِجَمیعِ النّاسِ وَ الإحسانِ إلَیهِم وَ لا تُنِلهُم حَیفا وَ لا تَکُن عَلَیهِم سَیفا؛[۲] مهربانى با همه مردم و نیکى به ایشان را شعار دل خویش ساز، و به آنها ستمى مرسان و شمشیرى بر آنان مباش». 💠امام گنجینه ای از علم و معرفت الهی 🔷امام در فرازهایی از اشاره ای معنادار به کنه و اقیانوس علوم و معارف اهل بیت (ع) می نمایند: «وَ خُزَّانَ الْعِلْمِ؛ خزانه‌داران دانش». ... پی‌نوشت‌ها [۱] من لا یحضره الفقیه، ج‏۲، ص۶۱۰، ح۳۲۱۳ [۲] تصنیف غررالحکم و دررالکلم، ص۶۷، ح۸۹۶ منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️همه چيز درباره پديده «مد و مدگرايی» (بخش هشتم) 🔶يکی از پديده‌های رايج اجتماعی معاصر، مسأله و است، شايد کمتر خانواده‌ای باشد که با اين پديده درگير نباشد؛ در اين نوشتار به بررسی چند وجهی اين پديده پرداخته می‌شود و مشخصاً برای پرسش‌های پیرامون این موضوع پاسخ مبسوط ارائه میگردد. 💠 در اشاعه‏ مد 🔷شرکت‌های توليدی از طرق روان‌سنجی و شناخت روحيات افراد جامعه، و با توجه به همين روحيه‏ى نوگرايی و ميل به امروزی شدن در جوانان، هر روز، يک فرم شلوار، پيراهن، کفش، کلاه، عينک، گوشی تلفن و... را عرضه ميکنند و اندک تغييری از جانب آنها، يک جديد ميشود و حتّی گاهی برای آنکه کالای توليدی شان زودتر در جامعه شود، با بهره گیری از سلبریتی‌ها، و با صرف هزینه‌های بالا، نسبت به انجام تبليغات مورد نظر خود اقدام می‌کنند. 🔷يکی از دلايل عمده ای که توليد کنندگان و طرّاحان خارجی توانسته اند در سطح جهانی برای خود، جايی باز کنند و داشته باشند، آشنايی آنها با مبانی روانشناختی و به کارگيری روش ها و اصول فنّی در کار است، در حالی که توليد کنندگان داخلی و محدود، به جای استفاده از این روشها در مسیر درست، بعضاً به الگوبرداری و تقليد از آنها می پردازند و به نحوی را در جامعه ترويج ميکنند. 💠رسانه ها و ترويج مد 🔷برنامه های تلويزيونی داخلی نیز بعضا از طريق فيلم‌ها و سريال‌ها که در خانه‌های مجلل اعيانی و اشرافی، و با بازنمايی سبک و مدهای رايج اين قبيل طبقات ساخته ميشوند، همچنین شبکه‌های ماهواره‌ای، مجلات و پايگاه‌های اينترنتی، انواع را تبليغ ميکنند و از اين طريق، زمينه را برای گرايش خانواده‌‌ها و بخصوص جوانان به سوی مهيا ميسازند. ... ✍حجت‌الاسلام‌والمسلمين حسين هاشم‌نژاد، عضو هيئت علمی دانشگاه منبع: مشرق‌نیوز @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا