✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آثار روانی تهمت به دیگران از منظر قرآن کریم (بخش اول)
🔸 #تهمت به دیگران یکی از #گناهان_کبیره به شمار میآید که خدای متعال، کننده این کار را مورد عذاب سختی قرار میدهد. در #تهمت، شخصی را به دروغ به کار نادرستی نسبت میدهند، در حالیکه اینگونه نیست؛ ضمن اینکه تهمت، زمینه ساز بی اعتمادی میان افراد یک جامعه نیز هست. در این نوشتار با آثار روانی تهمت به دیگران از نگاه قرآن کریم، و نیز با تعریف تهمت و تفاوت آن با بهتان و سوءظن و آثار آن بیشتر آشنا میشوید.
💠مقدمه
🔹یکی از مشکلات جامعه بشری که از دیرباز شایع بوده و آسیب های فراوانی به زندگی وارد کرده است، بیماری نابود کنندهی #تهمت است. تهمت یکی از گناهان زبان است، و پیامدها و آثار شوم و مخربی دارد؛ بدین سبب باید در راه درمان آن بسیار تلاش کرد.
💠تعریف تهمت
🔹 #تهمت از ریشه ی وهم به معنای اظهار گمان بدی است که به دل انسان راه یافته است و سرچشمه ی آن سوءظن است. [۱]
💠تفاوت سوءظن با تهمت
🔹هرگاه کسی از رفتار، گفتار یا حالات دیگران برداشت بدی داشته باشد، ولی این برداشت را بروز ندهد و فقط در درونش پنهان بماند، به #سوء_ظن مبتلا شده است، ولی اگر برداشت ناشایستش را اظهار کند، به رفتار او #تهمت گفته میشود؛ پس تفاوت سوءظن و تهمت، در آشکار کردن گمانی است که از رفتار دیگری برداشت شده است. [۲]
💠تفاوت بهتان با تهمت
🔹در #بهتان، انسان میداند کسی که به او نسبت ناروا میدهد، کار اشتباهی انجام نداده است، ولی از روی غرض مانند دشمنی، کینه و حسد، صفت یا رفتار ناشایستی را به او نسبت میدهد؛ اما در #تهمت، انسان برداشت خود از رفتار دیگری را مد نظر قرار میدهد و او را متهم میسازد، در حالی که نمیداند این رفتار از او سر نزده است. برای نمونه اگر انسان، شخصی را با سلاح گرم کنار مقتولی ببیند و به او نسبت قتل بدهد، در حالی که میداند قاتل نیست، رفتارش #بهتان نامیده میشود و اگر نداند او قاتل نیست، به رفتارش #تهمت گفته میشود. [۳]
💠تاثیر تهمت بر شنونده آن
🔹در #تهمت، شنونده از تهمت زننده، اخباری را میشنود که بر حدس و گمان استوار است و از درستی و نادرستی آن آگاه نیست؛ حال آن که اگر شنونده نفسی ضعیف داشته باشد، تحت تاثیر تهمت قرار میگیرد و نگاهش در مورد متهم عوض میشود. حتی اگر با گویندهی تهمت برخورد کند و تهمت او را برگرداند، امکان دارد از لحاظ اخلاقی و روانی تحت تاثیر قرار گرفته و اعتمادش به متهم کم شود. [۴] امام علی (ع) میفرماید: «ای مردم! کسی که برادر دینی اش را اینگونه شناخت که او در دین محکم و استوار است و کردار و رفتارش در مسیر شرع قرار دارد، دیگر نباید درباره او به حرف دیگران گوش کند؛ همانا کسی که تیر می اندازد، گاهی تیرش به خطا میرود و آنچه که گفته میشود و نادرست است، از بین میرود و خداوند شنوا و گواه است. هوشیار باشید همانا بین حق و باطل به جز چهار انگشت فاصله نیست». [۵] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] اخلاق الهی، ج۴، ص۱۴۴
[۲] همان، ص۱۴۵
[۳] اخلاق الهی، ص۱۴۵
[۴] همان، ص۱۵۰
[۵] بحارالانوار، ج۷۲، ص۱۹۷
منبع: وبسایت راسخون
#تهمت #بهتان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️نقش زنان ایرانیِ مسلمان در نهضت انقلابی ملت
🔹از بعد از پیروزی انقلاب، درباره مسأله #زن و تلاش برای دفاع از #حقوق_زنان، فعّالیت های زیادی شده است. در حقیقت باید گفت که بعد از انقلاب، از #زن_ایرانی تجلیل شده است. پیشقراول این تجلیل هم امام بزرگوار بود که با همه وجود برای #زنایرانىِمسلمان ارزش و احترام قائل بود.
🔹همین بینش بود که موجب شد #زنان کشور در انقلاب اسلامی سهم بزرگی را ایفا کردند؛ به طوری که اگر حضور زنان در نهضت انقلابی ملت ایران نمی بود، به احتمال زیاد این انقلاب به این شکل پیروز نمی شد؛ یا اصلاً پیروز نمیشد، یا مشکلات بزرگی در سر راه آن پدید میآمد. بنابراین، حضور #زنان مشکلگشا بود. در جنگ هم همین طور بود، در مسائل دیگر از اوّل انقلاب تا بهحال هم همین گونه بوده است. بنابراین، تلاش زیادی شده است...
بیانات مقام معظم رهبری ۷۶/۰۷/۳۰
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️دو پیشنهاد راهبردی برای ارتقای سواد رسانهای
🔸همه ما باید نسبت به ارتقای #سواد_رسانهای خود اقدام کنیم که نیازمند مطالعه و تمرین است. برای شروع به این دو اصل کلیدی پایبند باشیم:
💠«طراحی رژیم مصرف رسانهای»
🔹به اینکه چه میزان اطلاعاتمان را از کدام رسانه دریافت میکنیم، حساس باشیم. کسانی که سواد رسانهای دارند، رژیم مصرف متعادلی دارند و از منابع و رسانه های مختلف به میزان مشخصی اطلاعات دریافت میکنند. اگر رژیم مصرف رسانهای به درستی طراحی نشود، در فضای اشباع رسانهای و بمباران اطلاعاتی خفه خواهیم شد.
💠«تبدیل شدن از مخاطب منفعل به مخاطب فعال و منتقد»
🔹اگر بدانیم #رسانهها واقعیت را میسازند، از این به بعد استراتژی مطالعه و تماشای انتقادی را در مواجهه با رسانه ها در پیش خواهیم گرفت. برای تبدیل شدن به خواننده، بیننده و شنونده فعال رسانهها، همیشه این سه سوال را از خود بپرسید: ۱) چه کسی این پیام را خلق کرده است و چرا این پیام ارسال شده است؟ (هدف او چه بوده است؟)؛ ۲) چه ارزشها و دیدگاههایی را در این پیام به صورت پنهان جاسازی و تبلیغ کرده اند؟ ۳) احتمالا چه بخش هایی از واقعیت حذف شده و چه بخش هایی از واقعیت برجسته سازی شده است؟
منبع: وبسایت عصر هوشمندی
#سواد_رسانه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️احساس خطر دشمنان از قدرت اسلام
🔹در یک همچو عصری که #دنیا پُر است از #اشرار، و دنیا پُر است از #ستمکاران، در #ایران یک همچو تحولی پیدا شد به عنایت خدای تبارک و تعالی. یک همچو عنایتی از جانب خدای تبارک و تعالی شد که این ملت را متحولش کرد از آن وضعی که سابق داشت به این وضعی که حالا دارد. شما بدانید، هر چه #تبلیغات_دنیا و #شیاطین_دنیا بر ضد شما میگویند، دلیل بر قدرت شماست. اگر شما یک #ملت_قدرتمند نبودید به تبع #اسلام و به تبع پاسداران حقیقی اسلام، اینها با شما کار نداشتند.
🔹این همه #تبلیغاتی که شما الآن در دنیا می بینید که هر وقت یک رادیوی خارجی را باز بکنید می بینید که راجع به ایران یک #تبلیغ_سوئی دارد - و لو با صورت های مختلف - این برای این است که، فهمیدند اینجا قدرت است، #احساس_خطر کردند از شما جوانها، احساس خطر کردند از شما قوای مسلحه. این احساس خطر است که راه افتادند این ور، آن ور، همه جا دنبال ایناند که یک فکری بکنند که این را خاموشش کنند. این آتشی که به نظر آنها آتش است - و رحمت است و آنها به نظرشان آتش است - این آتش را میخواهند خاموش کنند با هر حیله...
بیانات حضرت امام ۶۴/۰۲/۰۴
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️پيامبر اکرم صلی الله عليه و آله:
🔸مُرُوا صِبيانَكُم بِالصَّلاةِ إذا بَلَغُوا سَبعَ سِنينَ.
🔹كودكان خود را وقتى به هفت سالگى رسيدند، به خواندن #نماز امر كنيد.
📕مستدرك الوسائل، ج ۱۴، ص ۲۲۸
#پيامبر_اکرم
#نماز
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️رازداری در اسلام (بخش دوم و پایانی)
🔸تیری که از کمان رها گشت و گلوله ای که از سلاح شلیک شد، دیگر به کمان و سلاح برنمیگردد. #راز، همان تیر و گلوله است که وقتی از چنگ گریخت، دیگر از اختیار بیرون است. اگر تا آن لحظه، راز در گروگان بود، پس از افشاء، فرد در گرو آن است.
🔹آموزههای اسلامی، ما را از #افشای_راز خود و دیگران بازداشته است و حد مجاز آن را به میزانی مصلحت میداند که مشکلی پیش نیاید. از این رو، به همه توصیه میکند دوست خود را از رازت باخبر نکن، مگر بر رازی که اگر دشمنت هم بداند به تو زیانی نرساند؛ زیرا گاهی دوست نیز دشمن گردد. امام صادق (ع) در این باره میفرماید: «دوستت را از #راز خود آگاه مكن، مگر بر رازى كه اگر دشمن از آن آگاه شود، نتواند به تو زيانى رساند؛ زيرا دوست نيز ممكن است روزى دشمن شود». نظامی گوید: «چنان گو راز خود با بهترین دوست/ که پنداری که دشمن تر کسی او است». این مسئله، از چنان اهمیتی برخوردار است که امام سجاد (ع) حاضر است به جبران دو خصلت شیعیان، مقداری از گوشت دست خود را فدیه دهد (فدا کند)؛ شتابزدگی و #رازنگهدار نبودن؛ حضرت میفرماید: «کاش پاره ای از گوشت دستم فدای دو صفت برای شیعه میشد؛ شتابزدگی بهنگام خشم و کم ظرفیتی در نگهداری راز».
🔹یکی دیگر از جلوههای زیبای بحث هنر بهره گیری از گوش و زبان و مسئله رازداری، فاصله گرفتن از جایگاه گفتن یا شنیدن است. انسان دیندار نیاز دارد گاهی از مردم چیزی نشنود و چیزی به ایشان نگوید؛ چنانکه رسول اکرم (ص) از خاموشی، به طلا، و از سخن، به نقره یاد میکند. این حالت خاموشی و سکوت را #صمت گویند که زیبایی ویژه ای به دیندار می بخشد؛ چرا که زیبایی گل، در سکوت اوست. آن حضرت ضمن سفارش به صمت، علت این تأکید را نیز گوشزد مینماید: «بر تو باد خاموشی بسیار که باعث دوری شیطان، و یاور تو در کار دینت است». صائب تبریزی گوید: «به غیر شهد سکوت، آن کدام شیرینی است / که از حلاوت آن، لب به یکدگر چسبد».
🔹امام علی (ع) نیز ضمن اینکه سکوت را ایمنی بخش از خطرها و ناراحتی ها میداند، درباره آن به نکته جالبی اشاره میکند: «در خاموشی، ایمنی از پشیمانی است، و جبران آنچه به خاطر سکوت از دست رفته، آسان تر است از جبران فایده ای که به دلیل سخن گفتن از کف دادهای». اولیای الهی، به دلیل فتنه های زبان، صمت و سکوت را در مواردی که لازم میدانستند، برابر با فرمان های حق، شعار خود قرار میدادند. آنها دنیای خلوت، سکوت و خاموشی را برای تفکر و اندیشه در حقایق غنیمت میشمردند، و برای یافتن واقعیت های معنوی و الهامات غیبی به کار فکری می پرداختند؛ چنان که پیامبر گرامی اسلام (ص) از حضرت حق روایت میکند که به من سفارش فرمود: «آن یکون صمتی فکرا؛ خاموشی و سکوتم اندیشه باشد».
📕اسلام و زیباییهای زندگی؛ رویکردی تحلیلی و تربیتی به سبک زندگی (دکتر داود رجبینیا) صص ۴۹۱-۴۹۶، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، چاپ اول
منبع: وبسایت راسخون
#راز #رازداری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️حدیث ثقلین و اثبات غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه
🔹 #حدیث_ثقلین از ادله اثبات غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است؛ زیرا در آن حدیث میفرماید: «إِنهُما لَنْ یفْتَرِقا؛ قرآن و عترت از هم جدا نمیشوند». [۱] یعنی چه حاضر باشند یا غایب. اگر کسی این حدیث را تحقیق و معنای آن را تحصیل کند، #مسئله_غیبت خیلی برای او واضح خواهد بود؛ زیرا در غیر این صورت، «لَزِمَ الْإِنْفِکاک بَینَ الْقُرْآنِ وَ الْعِتْرَةِ؛ لازمه آن جدایی بین قرآن و عترت خواهد بود».
📕در محضر بهجت، ج۱، ص۶۹
پی نوشت؛
[۱] اصل حدیث به این صورت از رسول اکرم (ص) نقل شده است: «إِنی تارِک فیکمُ الثقْلَین، أَحَدُهُما أَکبَرُ مِنَ الآخَرِ کتابَ الله حَبْلٌ مَمْدُودٌ مِنَ السماءِ إِلَی الأَرْضِ وَ عِتْرَتی اهلبیتی وَ إِنهُما لَنْ یفْتَرِقا حَتی یرِدا عَلَیَّ الْحَوْضَ؛ من دو چیز سنگین و گرانبها در میان شما به یادگار میگذارم که یکی از دیگر بزرگتر است: یکی کتاب خدا، که ریسمانی است که از آسمان به سوی زمین کشیده شده است و دیگری بستگان و خاندانم. این دو هرگز از هم جدا نخواهند شد، تا اینکه در [کنار] حوض [کوثر] بر من وارد شوند. (مسند احمد، ج۳، ص۱۴. نیز ر.ک: مسند احمد، ج۳ ،۲۷ و ۵۹؛ مجمعالزوائد هیثمی، ج۹، ص۱۶۳؛ مسند ابنجعد، ص۳۹۷، منتخب مسند عبدبنحمید، ص۱۰۸؛ خصایص نسایی، ص۹۳؛ مسند ابییعلی، ج۲، ص۲۹۷ و ۳۷۶؛ معجم صغیر طبرانی، ج۱، ص۱۳۱ و...) .
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#امام_زمان #آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آثار روانی تهمت به دیگران از منظر قرآن کریم (بخش دوم و پایانی)
🔸 #تهمت به دیگران یکی از #گناهان_کبیره به شمار میآید که خدای متعال، کننده این کار را مورد عذاب سختی قرار میدهد. در #تهمت، شخصی را به دروغ به کار نادرستی نسبت میدهند، در حالیکه اینگونه نیست؛ ضمن اینکه تهمت، زمینه ساز بی اعتمادی میان افراد یک جامعه نیز هست. #تهمت_زدن آثار و نتایج متعددی دارد که به برخی از آنها اشاره می کنیم:
💠گناه آشکار
🔹قرآن مجید درباره #تهمت و #بهتان تعبیر به #گناه_آشکار میکند. همچنین امام صادق (ع) فرمود: «کسی که برادر مسلمان خود را متهم کند، ایمان در دل او ذوب میشود، همانگونه که نمک در آب ذوب می شود». [۱] شخصی که #تهمت میزند چندین گناه مرتکب میشود. از طرفی دروغ میگوید که نسبت ناروا به دیگری میدهد، و از سوی دیگر غیبت آن شخص را میکند؛ زیرا او را به چیزی که کراهت دارد و راضی نیست متصف میکند، و از سویی انسان پاک و بی گناهی را متهم ساخته و آبرویش را می برد. بنابراین کسی که #تهمت میزند، بار گناهش بسیار سنگین می باشد و تهمت همانند تیری است که به محض اصابت به هدف، آن را متلاشی میکند، و شخصیت و آبروی متهم را بر باد میدهد و قلب او را برای همیشه جریحه دار میسازد، در نتیجه عذاب دردناکی در انتظار او خواهد بود. پیامبر اکرم (ص) میفرماید: «کسی که به مرد یا زن با ایمان #بهتان بزند یا دربارهی او چیزی بگوید که در او نیست، خداوند در روز قیامت او را بر کوهی از آتش قرار میدهد تا از مسئولیت گفتارش بیرون آید». [۲]
💠عیب جویی و کفر
🔹کسی که با برادر دینی خود تظاهر دوستی میکند و اعتماد او را به خود جلب میکند، ولی در باطن با او دشمن است و لغزشها و اشتباهات و نقاط ضعف او را به خاطر میسپارد تا در فرصتی مناسب او را بی آبرو کند، سرانجام خود را به مرز #کفر نزدیک میکند. امام صادق (ع) میفرماید: «دورترین حالات انسان از خدا این است که با کسی طرح دوستی بریزد و لغزش های او را به خاطر بسپارد تا روزی او را رسوا سازد». [۳]
💠عذاب دردناک
🔹کسانی که به جای انتقاد سالم و سازنده، فقط به فکر آشکار کردن عیوب مردم باشند تا از اعتبار آنان بکاهند، مرتکب گناهی بزرگ شده اند که به خاطر آن عذابی دردناک پیش رو خواهند داشت. [۴] قرآن کریم در این باره میفرماید: «إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَن تَشِیعَ الْفَاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَاللهُ یَعْلَمُ وَ أَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ؛ [نور، ۱۹] کسانی که دوست دارند زشتیها در میان مردم با ایمان شیوع یابد، عذاب دردناکی برای آنان در دنیا و آخرت است؛ و خداوند میداند و شما نمیدانید!». بر هر انسان مسلمانی به حکم اخلاقی واجب است زمانی که از برادر دینی خود اشتباهی دید، در پنهان به او تذکر دهد تا در صدد رفع آن گناه برآید، نه اینکه بعد از دیدن خطا و اشتباه، آبروی او را ببرد و خود را مستحق عذاب آتش کند. چون با این کار، رابطه خود و او را خراب کرده و نزد دیگران غیر قابل اعتماد جلوه میکند.
💠نشانه بی ایمانی
🔹برای هر چیزی نشانه ای است. امور باطنی نشانه هایی دارد. یکی از نشانه های ایمان، ترک تهمت است و گرفتاری به تهمت، نشانهی بی ایمانی است. انسان مومن، به دیگران نسبت ناروا نمیدهد، و آرامش را از خود و آن فرد سلب نمیکند. امام علی (ع) میفرماید: «مومن با برادر مومنش فریبکاری نمیکند و به او خیانت نمی ورزد و او را خوار نمیسازد و به او تهمت نمیزند». [۵]
💠توبیخ
🔹کسی که به دیگری به ویژه همسرش نسبتی ناروا دهد، از سوی خداوند مورد توبیخ قرار میگیرد. همچنان که قرآن کریم میفرماید: «وَ إِنْ أَرَدْتُمُ اسْتِبْدَالَ زَوْجٍ مَكَانَ زَوْجٍ وَ آتَيْتُمْ إِحْدَاهُنَّ قِنْطَارًا فَلَا تَأْخُذُوا مِنْهُ شَيْئًا أَتَأْخُذُونَهُ بُهْتَانًا وَ إِثْمًا مُبِينًا؛ [نساء، ۲۰] و اگر تصمیم گرفتید که همسر دیگری به جای همسر خود انتخاب کنید، و مال فراوانی (بعنوان مهر) به او پرداختهاید، چیزی از آن را پس نگیرید! آیا برای بازپس گرفتن مهر آنان، به تهمت و گناه آشکار متوسل میشوید؟!».
💠نتیجه گیری
🔹با توجه به مطالبی که در مقاله عنوان شد، نتیجه میگیریم #تقوای_زبان در زمان ما کم شده است، خصوصا اگر کسی نظرش با دیگری مخالف باشد، گاها به خودش اجازه میدهد هر تهمتی را به او نسبت دهد. چنانچه تقوای زبان ما کم شود، لطف خداوند هم بر ما کم میشود. وقتی مردم احترام و حیثیت یکدیگر را رعایت نکنند، خدا نیز آبروی آنها را حفظ نخواهد کرد و لطف بی کرانش را از ما دریغ خواهد کرد.
پی نوشتها؛
[۱] اخلاق عملی، ص۸۶
[۲] اخلاق عملی، ص۸۷
[۳] همان، ص۸۸
[۴] همان
[۵] الخصال، ج۲، ص۶۲۲
منبع: وبسایت راسخون
#تهمت #بهتان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️امام موسی كاظم عليه السلام:
🔸لَو كانَ فِيكُم عِدَّةُ أهلِ بَدرٍ لَقامَ قائمُنا.
🔹اگر به تعداد اهل بدر [مؤمن كامل] در ميان شما بود، #قائم ما قيام میكرد.
📕مشكاة الأنوار، ص ۱۲۸
#امام_کاظم #امام_زمان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️حضور گسترده مردم در ۲۲ بهمن حقایق زیادی را بیان کرد
🔹لازم میدانم به ملّت ایران اظهار تعظیم کنم به خاطر این حرکت ارزشمندی که در #بیستودوّمبهمن امسال نشان دادند. امسال این شنبهای که گذشت ـ شنبهی بیستودوّم بهمن ـ یک شنبهی تاریخی، یک بیستودوّم بهمن تاریخی بود؛ در سرتاسر کشور مردم به معنای واقعی کلمه حماسه آفریدند. این همه تبلیغات مخالف، این مشکلاتی که مردم آن را با همهی وجودشان، با جسم و جانشان حس میکنند، تحریکات دشمنان، هوای سرد، در بعضی نقاط کشور هوای زیر صفر، همهی اینها تحت تأثیر گرمای #ایمان و #بصیرت مردم ایران نادیده گرفته شد؛
🔹مردم با این عظمت آمدند. این آمدنِ مردم حقایق زیادی را بیان کرد... اظهار ارادت به ملّت ایران [میکنم] در همه جا: از منتهاالیه شرق کشور تا منتهاالیه غرب کشور؛ از شمال تا جنوب کشور؛ در شهرهای دوردست، در مراکز، در شهرهای بزرگ مثل تبریز، اصفهان، مشهد و جاهای دیگر، تا روستاها! ملّت ایران همه با هم صدا بلند کردند؛ اینها خیلی ارزشمند است. ملّت ایران! شَکَرَ الله سعیکم. البتّه بنده خودم را شایستهی این نمیدانم که من تشکّر کنم؛ خدا باید تشکّر کند؛ خداوند متعال شاکر است: اِنَّ رَبَّنا لَغَفورٌ شَکور.
بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۱/۱۱/۲۶
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️از انقلاب اسلامی ایران تا انقلاب جهانی موعود (بخش اول)
🔹در اواخر قرن بیستم که نظریه پردازان غربی مکتب لیبرال دموکراسی را پایان تاریخ و نجات دهنده بشریت معرفی می کردند، در #ایران، انقلابی در آستانه تحقق بود که تمام مناسبات و محاسبات آنها را بر هم می زد. #انقلاب_اسلامی_ایران در دوره و زمانی پا به عرصه گذاشت که #مدرنیته، تمام آنچه را که داشت به مرحله عمل در آورده و بیش از پیش بشر را دچار سر درگمی کرده بود. #مدرنیته با مشخصه هایی همچون اومانیسم [۱]، سکولاریسم [۲]، جدایی اخلاق از تار و پود عالم، و... ادعا کرده بود که سعادت و خوشبختی را برای انسان به ارمغان آورده و مسیر رشد و پیشرفت او را مسطح کرده است. در حالی که به تدریج انسان را در ابعاد مادی و معنوی در سراشیبی سقوط قرار داده و موجبات تنفر مردم از آن را فراهم می ساخت.
🔹در این اثناء، نظامی بر خواسته از متن وحی و منطبق با فطرت انسان پا به عرصه گذاشت که شعارش برای انسان شکست خورده جامعه آن روز «و لَقَدْ كَرَّمْنا بَنی آدَم...؛ [اسراء، ۷۰] به یقین فرزندان آدم را کرامت دادیم...» و الگویش برای حاکمان، حکومت عدالت محور علوی بود. انقلابی که با دست خالی در مقابل دشمنِ تا بُن دندان مسلح ایستاد و مسیر شکوفایی خود را طی کرد تا نمونه و مدل حکومتی جدید و متعالی را به دنیا عرضه کند. مخاطب این مکتب نه تنها ایرانیان، که تمام مردم دنیا است. از این رو سران غرب دست به کار شدند و سانسورهای خبری شدید بر اخبار انقلاب اسلامی اعمال کرده و طرح شوم اسلام هراسی را در دستور کار خود قرار دادند. اما وعده خداوند است که: «یُرِیدُونَ أَنْ یُطْفِئُوا نُورَ اللهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَ یَأْبَى اللهُ إِلَّا أَنْ یُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ؛ [توبه، ۳۲] همواره می خواهند نور خدا را با سخنان باطل [و تبلیغاتِ بیپایه] خود خاموش کنند؛ ولی خدا جز اینکه نور خود را کامل کند، نمی خواهد، هر چند کافران خوش نداشته باشند».
🔹بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) فرمودند: «مسئولان ما باید بدانند که #انقلاب ما محدود به ایران نیست؛ انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت [علیه السلام] است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منّت نهد و ظهور فرجش را در عصر حاضر قرار دهد». [۳] البته آنان که با مقیاس های غربی، انقلاب اسلامی را می سنجند و از دریچه نگاه آنان به این نظام مقدس می نگرند، هیچ گاه نمی فهمند که #انقلاب_اسلامی در امتداد غدیر بود و در راستای ظهور. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] انسان محوری در مقابل خدامحوری.
[۲] تنظیم امور معاش و زندگی انسان، بدون دخالت دادن خدا و آخرت.
[۳] بخشی از بیانات حضرت امام ۶۸/۰۱/۰۲
نویسنده: سهیلا آقاجانلو
منبع: تبیان
#انقلاب #انقلاب_اسلامی #جمهوری_اسلامی #ظهور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
هدایت شده از خبرگزاری فارس
واحد - سیدرضا نریمانی.mp3
14.83M
🎙 #حسینیه_فارس| شهادت موسیبنجعفر(ع)
@Farsna
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آیا مى توان با توجه به آیه «امام» ضرورت وجود پیشوایى معصوم را در هر زمان اثبات نمود؟
🔹از جمله آیاتى که دلالت بر ضرورت وجود #حجّت و #امام_معصوم در هر عصر و زمان دارد، #آیه_امام است. خداوند متعال مى فرماید: «یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناس بِإِمامِهِمْ فَمَنْ أُوتِیَ کِتابَهُ بِیَمِینِهِ فَأُولئِکَ یَقْرَؤُنَ کِتابَهُمْ وَ لا یُظْلَمُونَ فَتِیلا؛ [سوره اسراء، ۷۱] به یاد آور روزى را که هر گروهى را به #پیشوایشان مى خوانیم. کسانى که نامه عملشان به دست راستشان داده شود آن را (با شادى و سرور) مى خوانند و به قدر رشته شکاف هسته خرمایى به آنان ستم نمى شود». از آیه «امام» استفاده مى شود که هر فردى در #روز_قیامت همراه با #امامش بوده و او را با پیشوایش مى خوانند؛ چه امام هدایت و یا امام ضلالت.
🔹پس باید در هر زمانى «امام به حقّ» که از #مقام_عصمت برخوردار است وجود داشته باشد تا با اعتقاد به او و پیروى از دستوراتش رستگار شده و نامه عملش به دست راستش داده شود. و به تعبیر دیگر از اصحاب الیمین گردد که خداوند متعال در قرآن کریم درباره آنان مى فرماید: «وَ أَصْحابُ الَْیمِینِ ما أَصْحابُ الَْیمِینِ - فِی سِدْر مَخْضُود - وَ طَلْح مَنْضُود - وَ ظِلّ مَمْدُود - وَ ماء مَسْکُوب - وَ فاکِهَة کَثِیرَة...؛ [واقعه، ۲۷ تا ۳۲] و اصحاب یمین و خجستگان! چه اصحاب یمین و خجستگانى! آنان در سایه درختان (سدر) بى خار قرار دارند. و در سایه درخت (طلح) پر برگ (درختى خوشرنگ و خوشبو). و سایه کشیده و گسترده. و در کنار آبشارها و میوه هاى فراوان....».
🔹از طرفى صرف اعتقاد به یک امام و لو امام ضلالت و گمراهى باشد کافى نیست، بلکه باید امامى باشد که انسان را به سوى هدایت راهنمایى کند، پس علاوه بر اینکه هر گروهى از مردم داراى یک امام و پیشوا هستند، آن امام باید #امام_هدایت باشد تا غرض الهى از دعوت مردم به سوى رشد و صلاح را تأمین کند، نه آنکه مانند امامانى باشد که خداوند در وصف آنان مى فرماید: «وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً یَدْعُونَ إِلَى النّارِ؛ [قصص، ۴۱] ما با رها کردنشان به حال خود، آنان را امامانى قرار دادیم که مردم را به دوزخ دعوت مى کنند».
🔹از این دسته افراد، قرآن به «اصحاب الشمال» تعبیر کرده است، آنجا که می فرمايد: «وَ أَصْحابُ الشِّمالِ ما أَصْحابُ الشِّمالِ - فِی سَمُوم وَ حَمِیم - وَ ظِلّ مِنْ یَحْمُوم - لا بارِد وَ لا کَرِیم؛ [واقعه، ۴۱ تا ۴۴] و اصحاب شمال، چه اصحاب شمالى! (که نامه اعمالشان به نشانه جرمشان به دست چپ آنان داده مى شود). آنان در میان بادهاى کشنده و آب سوزان قرار دارند. و در سایه دودهاى متراکم و آتش زا، سایه اى نه خنک است و نه آرام بخش». از طرف دیگر کسانى که معتقد به هیچ امامى نیستند، اگر در عدم انتخاب امامِ بر حقّ، کوتاهى کنند داخل در «اصحاب الشمال خواهند بود.
📕امام شناسی و پاسخ به شبهات، علی اصغر رضوانی، انتشارات مسجد مقدس جمکران، چ اول، ج ۱، ص ۱۸۷
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام #امامت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️مبارزه پیشوایان اسلام با شاهان
🔹علمای اسلام، پیغمبر اسلام، ائمه اسلام، همیشه مخالفت با این سلاطین عصرشان کردهاند. زمان آنها دیگر سلاطین بوده [اند]؛ اینهایی که به اسم خلفا سلطنت میکردند. حضرت #موسی_بن_جعفر (ع) را پانزده سال یا ده سال در حبس نگه میدارد، آیا برای اینکه نماز میخواند؟ ... هارون و مامون خودشان نماز میخواندند. امام جماعت هم بودند، امام جمعه هم بودند؛ برای اینکه نماز میخواند ... گرفتند ایشان را؟! برای اینکه یک سید، اولاد پیغمبری است یا امامی است؟! برای اینهاست؟
🔹نه، برای این است که حضرت #موسی_بن_جعفر (ع) #مخالف_با_رژیم بوده است، با آن #رژیم_طاغوتی مخالف بوده. مخالفتش با رژیم، اسباب گرفتاریاش بوده، نه اینکه یک آدمی بوده است چون نماز میخوانده، گرفتند او را؛ چون آدم خوبی [بوده]، چون که پسر پیغمبر بوده. آنها پیغمبر را فریاد میکردند در اذانشان و پیغمبر را ثنا میکردند، لکن وقتی مخالف رژیم میبینند این آدم هست، باید بگیرند حبسش بکنند...
بخشی از سخنرانی حضرت امام در جمع ایرانیان مقیم خارج (مبارزه اسلام علیه شاهان و سرمایه داران) ۵۷/۰۷/۳۰
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_کاظم #موسی_بن_جعفر #امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد