⭕️امام محمد باقر (عليه السلام):
🔸«كُلُ عَيْنٍ باكِيَةٌ يَوْمَ القِيامَةِ اِلاّ ثَلاثَ عُيُونٍ: عَيْنٌ سَهَـرَتْ فِى سَبـيلِ اللهِ، وَ عَيْنٌ فاضَت مِنْ خَشْيَةِ اللهِ، وَ عَيْنٌ غَضَّتْ عَنْ مَحارِمِ اللهِ».
🔹روز #قيامت همه چشم ها گريان است مگر سه چشم: چشمى كه در #راه_خدا بيدار مانده است، چشمى كه از #خوف_خدا گريسته است، چشمى كه از #محارم_الهى فرو بسته شده است.
📕معدن الجواهر و رياضة الخواطر، ص ۳۴
#امام_باقر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️قرار گرفتن «امام معصوم» در رأس جامعه
🔹#امام_معصوم، انسان والایی است که از لحاظ دینی، قلب او آیینهی تابناک انوار هدایت الهی است؛ روح او به سرچشمهی وحی متّصل است؛ هدایت او، هدایت خالص است؛ از لحاظ اخلاق انسانی، رفتار و اخلاق او صددرصد همراه با فضیلت است؛ هوای نفس در او راهی ندارد؛ گناه بر او چیره نمی شود؛ شهوت و تمایلات انسانی، او را مغلوب خود نمی کند؛ خشم و غضب، او را از راه خدا دور نمیکند؛
🔹از لحاظ سیاسی، بینش وسیع او آنچنان است که آرام ترین حرکات و ریزترین حوادث را در صحنهی زندگی جامعه، با چشم تیزبین خود می بیند - که #امیرالمؤمنین (عليه السلام) فرمود: «والله لا اکون کالضبع تنام علی طول اللدم»؛ یعنی من کسی نیستم که بشود با لالایی او را خواب کرد - در مواجههی با حوادث زندگی و وقایع کمرشکن، از خود شجاعت و اقتدار روحی و معنوی نشان میدهد؛ جانش برای او ارزشی ندارد، اما برای جان انسان ها، حتّی مردم دور دست، حتّی زنانی که جزو پیروان دین او نیستند، ارزش قائل است و می گوید اگر کسی از غصّه دق کند، حق دارد.
🔹#امیرالمؤمنین (عليه السلام) در مقابله با خطرها آنچنان شجاعانه عمل میکند که میگوید کسی نمی توانست با فتنهای که من چشم آن را درآوردم - منظور، فتنهی خوارج است - یا فتنهی ناکثین درافتد. آن معنویّت و دین و اخلاق و فضیلت از یک طرف، آن بینش عمیق و شجاعت و فداکاری و عواطف رقیق انسانی در کنار صلابت و استحکام معنوی و روحی از طرف دیگر؛ همهی اینها ناشی از #عصمت است؛ چون خدای متعال او را به #مقام_عصمت برگزیده است و گناه و اشتباه در کار او وجود ندارد. اگر چنین کسی در رأس جامعه باشد، اوج مطلوب همهی رسالت هاست...
بیاناتمقاممعظمرهبری ۸۰/۱۲/۱۲
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثارمعظمله
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️زندگینامه علما همچون کتاب اخلاق
🔹مراجعه به تراجم #علمای_سلف، به منزله مراجعه به کتاب های معتبر اخلاقی است. هر کس که طالب #تهذیب و ترقی در #امور_معنوی است و می خواهد از #زندگی و #عمر خود چیزی استفاده کند، شایسته است به شرح احوال آنها نگاه کند که چه کارها می کردند.
🔹آقایی می گفت: «یکی از اساتید ما اهل برهان و استدلال بود، به گونهای که هیچ مطلبی را بدون برهان قبول نداشت» ـ به طوری که یکی از شاگردانش درباره او فرمود: «این مطلب را از ایشان یاد گرفتیم که همه جا باید چشممان را باز کنیم. اگر برهانی باشد، قبول کنیم، وگرنه خیر و هیچ مطلبی را از کسی بدون برهان نپذیریم» ـ همان استاد، با اینکه برهانی بود، احوال #علمای_سابق را بدون پرداختن به استدلال و برهان ذکر میکرد.
📕در محضر بهجت، ج۱، ص ۱۰۹
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«کفران نعمت» چه پيامدهای سوئی به دنبال دارد؟
🔹#ناسپاسى در برابر «نعمت های الهی»، آثار سوء گسترده اى از نظر معنوى و مادى در #زندگى_انسانها دارد؛ از يك سو سبب #زوال_نعمتها مى شود، زيرا مى دانيم خداوند حكيم است، نه بى حساب و كتاب چيزى به كسى مى بخشد و نه بى جهت چيزى را از كسى مى گيرد. در واقع #انسانهای_ناسپاس با زبان حال مى گويند: ما لايق اين #نعمت نيستيم و #حكمت_خداوند ايجاب مى كند كه اين نعمت را از آنها بگيرد، و آنها كه #شكر_نعمت را بجا مى آورند در واقع مى گويند: ما لايق و شايسته ايم، #نعمت را بر ما افزون كن.
🔹اميرالمؤمنين #امام_على (عليه السلام) در حديثى می فرمايد: «مَنْ شَكَرَ النِّعَمَ بِجَنانِهِ اِسْتَحَقَّ الْمَزيدَ قَبْلَ اَنْ يَظْهَرَ عَلى لِسانِهِ» [۱] (كسى كه قلباً #شكر_نعمت كند، پيش از آن كه به زبان شكر گويد، لياقت خود را براى #افزونشدننعمت ثابت كرده است). حتى در حديثى از #امام_صادق (عليه السلام) نقل شده که به مجرد اين كه انسان #نعمتى را بشناسد و #حمد_خدا را بگويد، بلافاصله #فرمان_افزايش از سوى خداوند درباره او صادر مى شود.
🔹آن حضرت مى فرمايد: «ما اَنْعَمَ اللهُ عَلى عَبْد مِنْ نِعْمَة فَعَرَفَها بِقَلْبِهِ وَ حَمِدَ اللهَ ظاهِراً بِلِسانِهِ فَتَمَّ كَلامُهُ حَتّى يُؤْمَرَ لَهُ بِالْمَزيد». [۲] به يقين تأثير #ناسپاسى در #سلب_نعمتها نيز چنين است. ممكن است بر اساس لطف خداوند، مجازات سلب نعمت تأخير بيفتد، ولى به هر حال اگر انسان بيدار نشود و #جبران نكند، اين مجازات حتمى است، چرا كه لازمه حكمت خداوندى است. از سوى ديگر #ناسپاسى سبب مى شود كه انسان از «معرفة الله» دور بماند و اين #بزرگترين_خسران و زيان است.
🔹بزرگان علم كلام در نخستين گام از بحث انگيزه های معرفة الله، به مسأله #شكر_نعمت می پردازند، و از آن به عنوان نخستين انگيزه شناخت پروردگار نام مى برند، زيرا #تشكّر و سپاسگزارى از #بخشنده_نعمت يك امر وجدانى است. انسان هنگامى كه خود را غرق نعمت مى بيند و مى داند اين همه #نعمت در درون و برون وجود خويش از سوی #پروردگار_عالم است، به فكر تشكر از بخشنده نعمت مى افتد، و همين امر #راه_خداشناسى را براى او هموار مى سازد.
🔹اما #انسان_ناسپاس، بی اعتنا به نعمت و بخشنده نعمت، از #معرفة_الله نيز محروم مى شود. از سوى ديگر #ناسپاسى در برابر نعمت هاى خالق، سبب ناسپاسى انسان در برابر #مخلوق مى شود، به طوری که نه تنها ارزشى براى محبت ها و خدمات بى شائبه ديگران قائل نمی شود، بلكه خود را #طلبكار آنان می داند، و اين صفت، سبب تنفّر و #بيزارى_مردم از چنين افرادی مى شود؛ و به اين ترتيب #انسان_ناسپاس گرفتار انزواى اجتماعى و نداشتن يار و ياور، در برابر مشكلات زندگى خواهند شد.
پی نوشتها؛
[۱] غرر الحكم و درر الكلم، تميمى آمدى، دارالكتاب الإسلامی، قم، ۱۴۱۰ق، چ دوم، ص ۶۶۱، قصار ۱۴۴۷
[۲] الكافی، كلينى، دار الكتب الإسلامية، تهران، چ ۴، ج ۲، ص ۹۵، باب الشكر، ح ۹
📕اخلاق در قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، مدرسه الامام على بن ابیطالب(ع)، قم، ۱۳۷۷ش، چ ۱، ج ۳، ص ۷۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#نعمت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️«کلام نور»
🔸«وَ إِنْ كُنْتُمْ فِی رَيْبٍ مِمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُمْ مِنْ دُونِ اللهِ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ» ﴿٢٣﴾
🔹(و اگر در آنچه ما بر #بنده_خود [محمّد (صلی الله علیه و آله)] #نازل کرده ایم، شک دارید [که وحی الهی است یا ساخته بشر] پس #سورهای مانند آن را بیاورید، و [برای این کار] غیر از خدا، شاهدان و گواهان خود را [از فُصحا و بُلغای بزرگ عرب به یاری] فرا خوانید، اگر [در گفتار خود که این قرآن ساخته بشر است نه وحی الهی] راستگویید).
🔸«فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا وَ لَنْ تَفْعَلُوا فَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِی وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ» ﴿٢٤﴾
🔹(و اگر این کار را انجام ندادید ـ که هرگز نمی توانید انجام دهید ـ بنابراین از #آتشی که هیزمش مردم و سنگ هایند، بپرهیزید؛ آتشی که برای #کافران آماده شده است).
📕قرآن کریم، سوره مبارکه بقره
#قرآن #کلام_نور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️مقصود از «شيطان» در قرآن چيست؟
🔹كلمه #شيطان از ماده «شطن» گرفته شده و «شاطن» به معنى #خبيث و #پست آمده است، و «شيطان» به #موجود_سركش و متمرّد اطلاق مى شود، اعم از #انسان و يا #جن و يا جنبندگان ديگر، و به معنى #روح_شرير و دور از حق نيز آمده است كه در حقيقت همه اينها به يك قدر مشترك بازگشت مى كنند. بايد دانست كه #شيطان اسم عام (اسم جنس) است، در حالى كه #ابليس اسم خاص (علم) مى باشد و به عبارت ديگر #شيطان به هر موجود موذى و منحرف كننده و طاغى و سركش، خواه انسانى يا غير انسانى مى گويند؛
🔹و #ابليس نام آن شيطانی است كه #آدم را فريب داد و اكنون هم با لشكر و جنود خود در #كمين_آدميان است. از موارد استعمال اين كلمه در #قرآن نيز بر مى آيد كه #شيطان به #موجود_موذى و مضر گفته مى شود، موجودى كه از راه راست بركنار بوده و درصدد #آزار_ديگران است، موجودى كه سعى مى كند ايجاد دو دستگى نمايد و #اختلاف و #فساد به راه بياندازد، چنانكه مى خوانيم: «إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَ الْبَغْضَاءَ...» [۱] (#شيطان مى خواهد بين شما #دشمنى و #بغض و كينه ايجاد كند...).
🔹با توجه به اينكه كلمه «يريد» فعل مضارع است و دلالت بر استمرار دارد، حاكى از اين معنى است كه اين اراده، اراده هميشگى #شيطان است؛ و از طرفى مى بينيم كه در «قرآن مجید» نيز #شيطان به موجود خاصى اطلاق نشده، بلكه حتى به #انسانهای_شرور و مفسد نيز اطلاق گرديده است؛ آنجا كه مى خوانيم: «وَ كَذَلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوّاً شَيَاطِينَ الْاِنْسِ وَ الْجِنِّ» [۲] (بدينگونه ما براى هر پيامبرى دشمنى از #شيطان هاى انسانى و يا جن قرار داديم).
🔹و اينكه به #ابليس هم شيطان اطلاق شده بخاطر #فساد و شرارتى است كه در او وجود دارد. علاوه بر اينها گاهى كلمه شيطان بر #ميكروبها نيز اطلاق شده است. به عنوان نمونه #امام_علی (علیه السلام) مى فرمايد، «لَاتَشْرَبُوا الْمَاءَ مِنْ ثُلْمَةِ الْإِنَاءِ وَ لَا مِنْ عُرْوَتِهِ؛ فَإِنَّ الشَّيْطَانَ يَقْعُدُ عَلَى الْعُرْوَةِ وَ الثُّلْمَةِ» [۳] (از قسمت شكسته و طرف دستگيره ظرف، آب نخوريد، زيرا #شيطان بر روى دستگيره و قسمت شكسته شده ظرف مى نشيند). و نيز #امام_صادق (علیه السلام) مى فرمايد: «وَ لَا يُشْرَبُ مِنْ أُذُنِ الْكُوزِ وَ لَا مِنْ كَسْرِهِ إِنْ كَانَ فِيهِ فَإِنَّهُ مَشْرَبُ الشَّيَاطِينَ» [۴] (از دستگيره و قسمت شكسته كوزه آب مخوريد كه جايگاه آشاميدن #شيطانها است).
🔹از قول #پيامبر_اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) مى خوانيم: «موهاى #شارب [سبيل] خويش را بلند مگذاريد؛ زيرا #شيطان آنرا محيط امن براى زندگى خويش قرار مى دهد و در آنجا پنهان مى گردد!». [۵] به اين ترتيب روشن شد كه يكى از معانى #شيطان، ميكروب هاى زيانبخش و مضر است؛ ولى بديهى است منظور اين نيست كه: #شيطان در همه جا به اين معنى باشد، بلكه منظور اين است كه: #شيطان معانى مختلفى دارد كه يكى از مصداق هاى روشن آن #ابليس و لشكريان و اعوان او است، و مصداق ديگر آن، #انسانهای_مفسد و منحرف كننده و احيانا در پاره اى از موارد به معنى ميكروب هاى موذى نيز آمده است. (دقت كنيد). [۶]
پی نوشتها؛
[۱] سوره مائده، آيه ۹۱. [۲] سوره انعام، آیه ۱۱۲. [۳] الكافی، كلينى، دار الكتب الإسلامية، چ ۴، ج ۶، ص ۳۸۵. [۴] الكافی، همان. [۵] الكافی، همان، ص ۴۸۸. [۶] تفسير نمونه، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الإسلامية، تهران، ۱۳۷۴ش، چ ۱، ج ۱، ص ۱۹۱
📕 ۱۸۰ پرسش و پاسخ، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: حسينى، سيد حسين، دار الكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۸۶ش، چ چهارم، ص ۵۴۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#شیطان #ابليس
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️طمع اسرائیل بر تمام منطقه است
🔹...اگر جلوی این #جرثومه_فاسد (اسرائیل) گرفته نشود، طمع او بر تمام منطقه است و او قناعت نمی کند فقط بر #فلسطین و #مسجد_الاقصی؛ او همه جا را می خواهد غلبه کند. بر #مسلمین و بر دولت های اسلامی است که با هم متحد بشوند و این جرثومه فساد را از بن و بیخ برکنند و [به] کسانی که پشتیبانی آنها را می کنند اجازه ندهند که پشتیبانی کنند.
بیانات حضرت امام ۵۸/۰۱/۳۱
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی #فلسطین
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️در روایات اسلامی چه کسانی به عنوان هوشیارترین مردم معرفی شده اند؟
🔹در بعضى از احاديث اسلامى می خوانيم كه: «از رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) پرسيدند: #هوشيار ترين مؤمنان كيست؟ فرمودند: «أَكْيَسُ الْمُؤْمِنِينَ أَكْثَرُهُمْ ذِكْراً لِلْمَوْتِ، وَ أشَدُّهُمْ لَهُ اسْتِعْدَاداً» [۱] (#هوشيارترين مردم كسى است كه از همه بيشتر به #ياد_مرگ باشد و خود را براى آن مهيّا كند).
🔹در حديث ديگرى از #پیامبر_اکرم (صلی الله علیه و آله) اين روايت به عنوان: «أَكْيَسُ النَّاسِ وَ أَحْزَمُهُمْ» (#هوشيارترين مردم و دورانديش ترين آنها)، ياد شده، و در آخر همين روايت آمده: «أُولئِكَ الْأَكْياسُ ذَهَبُوا بِشَرَفِ الدُّنْيَا وَ كَرَامَةِ الْآخِرَةِ» [۲] (#هوشياران واقعى آنها هستند كه هم #شرف_دنيا را براى خود فراهم كرده اند و هم #كرامت_آخرت را).
🔹دليل آن هم روشن است، زيرا #ياد_مرگ و پايان زندگى، «عامل بازدارنده مهمّى» در برابر #گناهان - كه معمولاً از حبّ دنيا سرچشمه مى گيرد - و تلاش هاى بيهوده آميخته با #حرص و طمع - كه معمولاً از #فراموشى_مرگ حاصل مى گردد - محسوب مى شود.
🔹بگذريم از آن گروهى كه به مضمون آيه شريفه: «فَإِذَا رَكِبُوا فِي الْفُلْكِ دَعَوُا اللهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ إذَا هُمْ يُشْرِكُونَ» [۳] (هنگامى كه گرفتار #طوفانهاى_بلا مى شوند به ياد #قيامت مى افتند، همين كه طوفان نشست همه چيز را فراموش مى كنند)، يقيناً نابخردترين مردم دنيا هستند.
🔹از جمله امورى كه در #اسلام به مسلمان ها دستور داده شده، #زيارتاهلقبور است كه از يكسو، احترامى است به ارواح گذشتگان از مؤمنان و از سوى ديگر، يكى از #عواملمهمبيدارى است، چرا كه هركس در آنجا با زبان حال اين شعر را زمزمه مى كند: هر كه باشى و به هر جا برسى - آخرين منزل هستى اين است.
پی نوشت:
[۱] الكافی، كلينى، دار الكتب الإسلامية، تهران، ۱۴۰۷ق، چ ۴، ج ۳، ص ۲۵۸
[۲] تنبيه الخواطر و نزهة النواظر (مجموعة ورّام)، ورام بن أبی فراس، مكتبة فقيه، قم، ۱۴۱۰ق، چ اول، ج ۱، ص ۲۶۹
[۳] قرآن کریم، سوره عنکبوت، آیه ۶۵
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۸۶ش، چ اول، ج ۴، ص ۳۴۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#هوشیار #هوشیاری #مرگ #قيامت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد