eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️رشد اقتصادی کشور 🔹چهار علّت دارد که ما بایستی به این چهار دلیل و به این چهار علّت حتماً دنبال باشیم... علّت سوّم؛ ما زیاد داریم؛ خوشبختانه یکی از افتخارات و امتیازات ما در کشور این است که ما نیروی متخصّص خیلی داریم. خب، از اوّل انقلاب که مثلاً حدود ۱۵۰ هزار دانشجو داشتیم، حالا مثلاً میلیون‌ها دانشجو و میلیون‌ها فارغ‌التّحصیل در مقاطعِ مختلفِ علمی داریم؛ خب، اینها شغل لازم دارند، اینها کار می‌ خواهند. بله، داشتنِ نیروی انسانیِ جوانِ متخصّص یک افتخار است، امّا اگر شغل نداشت و بیکار ماند چه؟ 🔹یک سرافکندگی است، دیگر افتخار نیست. ما آن وقت بنشینیم مدام به خودمان بگوییم: «چرا مهاجرت می‌ کنند، چرا خارج می روند»! خب باید کار بدهید. من، چند وقت پیش که در این حسینیّه یک جلسه‌ای بود گفتم، آن جوانِ کارآمدِ تحصیل‌کرده‌ی ما که حالا از خارج آمده یا در خارج تحصیل کرده یا در داخل تحصیل کرده، دو چیز بیشتر از ما نمی خواهد: اوّلی شغل است؛ دوّمی هم امکان پیشرفت علمی است؛ ما شغل را باید برایش فراهم بکنیم. بدون یک رشدِ بالا، نمی توانیم اشتغال ایجاد کنیم، برای این مجموعه‌ی عظیمِ جوانِ متخصّص و دانشمند. این هم دلیل سوّم. بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۱/۱۱/۱۰ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️پنج اثر زیان بار گناه (بخش چهارم و پایانی) 🔸 موضوعی است که در زندگی مومن آژیر خطری است که مدام باید نسبت به آن متوجه باشد و هیچگونه غفلتی از این موضوع نباید صورت پذیرد که اگر لحظه ای غافل شود، دچار مشکلات متعددی میگردد. همچون کاردی است در دست انسان خواب آلود، و در حال فرود آمدن بر تکه گوشتی که با اندک غفلت و خواب آلودگی انسان بر گوشت فرو می‌رود. 💠 پنجمین اثر؛ تغییر یافتن نعمت‌ها. در برخی از احادیث آمده که برخی از باعث تغییر یافتن نعمتها میشوند؛ گناهانی چون: 🔹«ظلم و ستم به مردم»؛  و ستم از جمله گناهانی است که باعث می‌شود عقوبت سختش زود به سراغ گناهکار بیاید؛ چنانچه در روایتی پیامبر اکرم (ص) فرمود: «ثَلاثَهٌ مِنَ الذُّنُوبِ تُعَجَّلُ عُقُوبَتُها وَ لا تُؤَخَّرُ إلى الاخِرَهِ: عُقُوقُ الْوالِدَیْنِ، وَ الْبَغْیُ عَلَى النّاسِ، وَ کُفْرُ الاْحْسانِ؛ [۱] عقاب و مجازات سه دسته از گناهان زودرس مى باشد و به قیامت کشانده نمى شود؛ ایجاد ناراحتى براى پدر و مادر، در حقّ مردم، ناسپاسى در مقابل کارهاى نیک دیگران». از این حدیث فهمیده می شود که گناه  و ستم به دیگران، از گناهانی است که عقوبتش دامن آدمی را در همین دنیا می گیرد و هم از گناهانی است که را تغییر می دهد.   🔹«از دست دادن عادت به کار خیر»؛ از برخی احادیث چنین برمی آید که اگر انسان مدتی به انجام خیر و نیکی عادت کرده باشد و سپس آن عادت را ترک کند، باعث می شود که تغییر کنند؛ چنانچه در روایتی از امام سجاد (ع) آمده که فرمود: «الذّنوب الّتی تغیّر النّعم... الزّوال عن العادة فی الخیر...؛ [۲] از جمله گناهانی که نعمت را تغییر می دهند، ترک عادت خوب است». یکی از عادت های خوب انسان می تواند صبر بر مشکلات باشد که امیرالمومنین (ع) به فرزندش امام مجتبی (ع) می فرماید: «و عَوِّد نَفسَکَ التَّصَبُّرَ (الصَّبرَ) عَلى المَکروهِ، و نِعمَ الخُلقُ التَّصَبُّرُ فِی الحَقِّ؛ [۳] خویشتن را به صبورى در برابر ناخوشایندها عادت ده و چه نیکو خصلتى است صبورى در راه حق». 🔹حال اگر انسان صبور پس از مدتی عادت به این خصلت نیک، آن را کنار بگذارد و راه بی صبری و بی تابی پیشه کند، نعمت ها را از دست داده و باعث تغییر یافتن آن خواهد شد؛ البته برای جبران آن باید به خداوند پناه ببرد، چرا که امام سجاد (ع) در دعای هشتم صحیفه سجادیه می فرماید: «اللَّهُمَّ إِنی أَعُوذُ بِک مِنْ... ضَعْفِ الصَّبْرِ؛ خدایا من به تو پناه می برم از سستی صبر». البته راهکارهایی برای قوی شدن صبر می توان بیان نمود که در این مجال نمی گنجد. پس  آثار مختلفی دارند که برخی از آنها در این پنج بخش مورد بررسی قرار گرفت. پی نوشت‌ها؛ [۱] أمالى طوسى، ج ۱، ص ۱۳ [۲] وسائل‏ الشیعة، ج ۱۶، ص ۲۸۲، ۲۸۳ [۳] نهج البلاغة، نامه۳۱ منبع: وبسایت راسخون @tabyinchannel
⭕️امام حسن عسكرى (ع) در درود فرستادن بر ولى امر منتظَر (عج): 🔹بار خدايا، بر ولىّ خود و فرزند اوليایت درود فرست؛ همانان كه اطاعت از ايشان را فرض دانستى و حقّ آنان را واجب شمردى و پليدى را از وجودشان زدودى و به كلّى پاك و پاكيزه شان گردانيدى. بار خدايا، به واسطه او دينت را مدد و حمايت كن و به وسيله او دوستان خود و دوستان او و شيعيان و يارانش را يارى رسان و ما را از آنان قرار ده. بار خدايا! او را از گزند هر بيدادگر و سركشى و از گزند همه آفريدگانت، محفوظ بدار و از پيش رو و پشت سر و از راست و چپش، او را نگهدار و از اين كه بدى و آسيبى به او برسد، پاسدارى و حراستش فرما و با حفظ او، رسول و خاندان رسول خود را حفظ كن؛ 🔹عدالت را با دست او آشكار ساز و او را نصرت عطا فرما و يارانش را يارى رسان و كسانى را كه تنها و بى ياورش گذارند، تنها و بى ياور گذار و به دست او، جبّاران كفر پيشه را در هم شكن، و كافران و منافقان و ملحدان را، هر چه باشند و هر كجا باشند، در شرق عالم و غرب آن، در خشكى و در دريا، همگى را نابود كن و به وسيله او زمين را آكنده از عدل و داد گردان و دين پيامبرت - درود بر او و خاندانش - را رونق بخش و ما را، بار خدايا! از ياران و مددكاران و پيروان و شيعيان او قرار ده و مرا زنده بدار تا ببينم كه خاندان محمّد (ص) به آرمانها و آرزوهايشان رسيده اند و دشمنان آنان به آن چه از آن بیم می‌ترسیدند، گرفتار آمده اند، آمين اى معبود راستين. 📕مصباح المتهجّد، ۴۰۹ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️مردم سالاری از ديدگاه امام خمينی (بخش دوم) 🔸 و در بيانات امام خمینی (ره) به دو شكل به كار گرفته شده است: نخست، و مثبت و ديگر، و به تعبير امام، غيرحقيقی‌ و جعلی كه در مغرب زمين بنا نهاده شده و طبق نظر ايشان اساساً دموكراسی نيست. در اين ميان، نكته آن است كه امام خمینی (ره) طرح خود از دموكراسی مطلوب را بر تعريف و قرائت ويژه ای از مفهوم دموكراسی بنا گذشته اند. حضرت امام برای دموكراسی مطلوب خود ويژگی ها و مشخصاتی بيان كرده اند كه طرح آن می‌تواند به شكل گرفتن تصوير نسبتاً واضحی از دموكراسی و مردم سالاری مطلوب ايشان بینجامد. 💠ويژگی‌ها و شاخصه‌های دموكراسی و مردم سالاری مطلوب امام خمینی (۱) 1⃣«نافی استبداد و ديكتاتوری»؛ ايشان در اين باره ميفرمايد: «اصول دموكراسی، در تضاد با رژيم شاه قرار دارد»؛ [صحیفه‌ نور، ج۲، ص۵۰] و يا «دست از مبارزه بر نمی‌داريم، تا حكومت‌ دموكراسی به معنای واقعی آن، جايگزين ديكتاتور ها شود»؛ [همان، ص۲۶۹] و يا «با قيام ملت، شاه خواهد رفت و حكومت دموكراسی برقرار خواهد شد». [همان] 🔹در جمع بندی سخنان فوق، يك نكته آشكار می‌شود و آن تضاد مردم‌سالاری با نظام‌ سياسی‌ مستبد است. استبداد و ديكتاتوری از جمله صفات محوری حكومت پهلوی است و بر همين اساس، امام خمینی (ره) تحقق مردم سالاری در ايران را منوط به زوال نظام شاهنشاهی دانسته اند. اين ادعا هنگامی به واقعيت نزديكتر ميشود كه بدانيم حضرت امام، تحقق دموكراسی را در زمان حكومت پهلوی امری محال توصيف كرده اند. [همان] 2⃣«تأمين و حفظ آزادی»؛ ديگر مشخصه دموكراسی مطلوب امام خمینی (ره)، تأمين و حفاظت از آن در مقابل موانع تحقق آزادی است. ايشان با اشاره به اين مطلب كه «هيچكس مثل اسلام، آزادی طلب نيست»، [همان، ج۵، ص۲۵۸]  مشخصاً به دو نوع از موجود در دموكراسی مطلوب خود اشاره كرده اند. نخستين آزادی مد نظر ايشان را می‌توان، آزادی‌ در مشاركت‌ سياسی دانست. حضرت امام آزادی‌ مردم در انتخابات را از جمله مبانی دموكراسی و مردم سالاری دانسته اند، [همان، ج۲، ص۲۲۲] و به عنوان نمونه از آزادی مردم در گزينش نمايندگان مجلس ياد كرده اند. 🔹 و عقيده، دومين نوع آزادی است كه امام خمینی (ره)، دموكراسی مطلوب خويش را بانی و حافظ آن معرفی كرده اند: «در اسلام، دموكراسی مندرج است و مردم در بيان عقايد آزادند». [همان، ج۸، ص۲۳۴] و نكته قابل توجه آن است كه حضرت امام، محدوده‌ی آزادی مورد نظرشان را انحراف انسانها از مسير صحيح و همكاری با دشمنان نظام می‌دانند؛ [همان، ج۴، ص۲۳۴] به اين معنی كه در دموكراسی مطلوب ايشان، آزادی بيان و عقيده تا آنجا به رسميت شناخته شده و حفاظت ميشود، كه منجر به انحراف اذهان و سوء استفاده دشمنان نظام نشود. ... نویسنده: محمدصادق‌ کوشکی (تأملاتی در انديشه سياسی امام خمينی ره) ص۷۱ منبع: وبسایت‌ مرکز مطالعات و پاسخگویی‌ به‌ شبهات حوزه علمیه @tabyinchannel
⭕️امام علی علیه‌السلام: 🔸إن جَعَلتَ دِينَكَ تَبَعاً لدُنياكَ أهلَكتَ دينَكَ و دُنياكَ و كُنتَ فی الآخرةِ مِن الخاسِرينَ، إن جَعَلتَ دُنياكَ تَبَعاً لِدينِكَ أحرَزْتَ دِينَكَ و دُنياكَ و كُنتَ فی الآخرةِ مِن الفائزينَ؛  🔹اگر دينت را تابع دنيايت كنى، دين و دنيايت، هر دو را از بين برده‏ اى و در آخرت از زيانكاران خواهى بود، اما اگر دنياى خود را تابع دينت كنى، دين و دنيايت، هر دو را به دست آورده‏ اى و در آخرت از رستگاران خواهى بود. 📕غرر الحكم ۳۷۵۰ - ۳۷۵۱ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️تقوا در کار (بخش دوم) 🔸 در کار یعنی چه؟ چطور میتوانیم در کارهای تشکیلاتی تقوا را رعایت کنیم. «تقوا» ملکه ای نفسانی است که بر اثر آن، انسان از خود در برابر خداوند سبحان به شدت مراقبت می‌کند تا دچار لغزش رفتاری نشود. معنای اصطلاحی تقوا در کلام امام صادق (ع) خلاصه می‌شود: یعنی آنجا که خداوند دستور داده حاضر باشی، تو را غایب نبیند و آنجا که نهی کرده، تو را مشاهده نکند. شایسته است هر انسان مومنی در کار، به زیور تقوا آراسته باشد. 💠بعضی از شاخصه های تقوا در کار (۱) 1⃣«عدم پذیرش مسئولیت»؛ اگر از لحاظ علمی شایستگی اداره کاری را ندارد، مسئولیت آن کار را نمی‌پذیرد. اگر کسی مهارت لازم را نداشته باشد و با این حال، مسئولیت قبول کند، موجب تباهی و ضایع شدن کارها می‌شود. پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: «کسی که بر مسلمانان پیشی گیرد، در حالی که در میان آنان کسی شایسته‌تر از او وجود دارد، به خدا، پیامبر و مسلمانان خیانت کرده است». 2⃣«داشتن سعه صدر»؛ به این دلیل که در کار، انسان هر روز با تعداد بسیاری ارباب رجوع، با افکار و اندیشه‌ های متفاوت و سلیقه‌های گوناگون برخورد می‌کند، به و حوصله فراوانی نیاز دارد. مقاومت در برابر تهدیدها و تطمیع‌ها، تحمل همکارانی با روحیات و رفتارهای متفاوت و نیز سایر فشارهای روحی، نیازمند داشتن حوصله فراوانی است. 🔹عدی بن حاتم (پسر حاتم طائی) از شام خدمت پیامبر اکرم (ص) آمد تا مسلمان شود. وی چون رئیس قبیله بود، حضرت به او احترام کردند. علاوه بر آن اینکه او را در کنار خود نشاندند، موقع نهار نیز به خانه خود بردند. عدی میگوید: مسلمان شدنم دو علت داشت: یکی اینکه همراه پیامبر (ص) در حال حرکت بودم که پیرزنی رسید و بیش از یک ساعت پیغمبر را معطل کرد؛ ایشان با تبسم و تسلط، جواب آن پیرزن را داد، به حدی که من از آن همه حوصله و صبر خسته شدم، اما آن حضرت با کمال طمأنینه و با پیرزن گفت‌وگو میکرد. این حالت را که دیدم دریافتم که آن حالت، عادی نیست. 🔹رسول خدا (ص) فرمود: «سازگاری و مدارا با مردم، نصف ایمان، و نرمی و مهربانی با آنان، نصف زندگی است». امام علی (ع) نیز خطاب به مالک اشتر میفرماید: «درشتی و سخنان ناهموار مردم را بر خود هموار کن و تنگ خویی و خودبزرگ بینی را از خود دور ساز، تا خدا درهای رحمت خود را به روی تو بگشاید و پاداش اطاعت ببخشایدت. آنچه به مردم می‌بخشی، به تو گوارا باشد. اگر چیزی را از کسی باز می‌داری آن را با مهربانی و پوزش خواهی همراه کن». ... منبع؛ پرسمان @tabyinchannel
⭕️ابعاد وجودی‌ شخصیت‌ امام علی (ع) 🔹این بزرگوار شخصیتی است که دارای ابعاد بسیار است و است که دارای است. تمام اسماء و صفات الهی در ظهور و در بروز در دنیا و در عالم، با واسطه رسول اکرم در این شخصیت ظهور کرده است. و ابعادی که از او مخفی است، بیشتر از آن ابعادی است که از او ظاهر است. 🔹همین ابعادی هم که دست بشر به آن رسیده است و میرسد، در یک مردی، در یک جمع شده است، جهات متناقض، جهات متضاد. انسانی که در حال این که و بزرگترین زاهد است، جنگجو و بزرگترین جنگجوست در دفاع از اسلام. اینها در افراد عادی جمع نمیشود، آنکه زاهد است، به حسب افراد عادی، جنگجو نیست، آنکه جنگجوست زاهد نیست. 🔹در عین حالی که در آنطور زهد میکردند و آنطور در خوراک و در آنطور چیزها به حداقل قناعت میکردند، قدرت بازو داشتند، آن را، و این هم جزء اموری است که جمعش، جمع متضادین است. در عین حالی که دارای و دارای و روحانیه و سایر است، در عین حال می‌بینیم که در هر رشته‌ای، مردمی که اهل آن رشته‌اند او را از خودشان میدانند، 🔹 حضرت امیر را از خودشان میدانند،  حضرت امیر را از خودشان میدانند،  حضرت امیر را از خودشان میدانند،  حضرت امیر را از خودشان میدانند، هر قشری که اهل یک رشته است، حضرت امیر را از خودش میداند. و حضرت امیر از همه است، دارای است و دارای . بیانات‌ حضرت‌ امام ۶۳/۰۶/۲۳ منبع: سایت جامع امام خمینی @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️مردم سالاری از ديدگاه امام خمينی (بخش سوم) 🔸 و در بيانات امام خمینی (ره) به دو شكل به كار گرفته شده است: نخست، و مثبت و ديگر، و به تعبير امام، غيرحقيقی‌ و جعلی كه در مغرب زمين بنا نهاده شده و طبق نظر ايشان اساساً دموكراسی نيست. در اين ميان، نكته آن است كه امام خمینی (ره) طرح خود از دموكراسی مطلوب را بر تعريف و قرائت ويژه ای از مفهوم دموكراسی بنا گذشته اند. حضرت امام برای دموكراسی مطلوب خود ويژگی ها و مشخصاتی بيان كرده اند كه طرح آن می‌تواند به شكل گرفتن تصوير نسبتاً واضحی از دموكراسی و مردم سالاری مطلوب ايشان بینجامد. 💠ويژگی‌ها و شاخصه‌های دموكراسی و مردم سالاری مطلوب امام خمینی (۲) 3⃣«پيوند با استقلال»؛ از شيوه بكارگيری عبارات، در بيانات حضرت امام چنين استفاده ميشود كه دموكراسی مطلوب ايشان، ملازم با مفهوم بوده و در كنار آن معنی می‌يابد: نظام حكومتی ايران، است كه حافظ‌ استقلال و خواهد بود». [همان، ج۳، ص۱۶] همچنين «برنامه‌ی سياسی ما آزادی، دموكراسی حقيقی و استقلال است». [همان، ج۳، ص۹۶] دقت در عبارات فوق نشان می‌دهد كه امام خمینی (ره) به شكلی از مردم سالاری اعتقاد داشتند كه ضامن و حافظ استقلال جامعه باشد، و از اين رو اشكالی از دموكراسی كه منجر به زوال يا ضعف استقلال جامعه باشد را مردود می‌شمارند. 4⃣«عدالت خواه»؛ ، نفی تبعيض و اهميت قائل شدن برای ضعفا، از ديگر مشخصات دموكراسی و مردم سالاری مطلوب حضرت امام است كه به روشنی در عبارات زير نمايان است: «آن دموكراسی كه در اسلام است، در جاهای ديگر نيست. هيچ دموكراسی مانند دموكراسی موجود در اسلام به ضعفا اهميت نداده است». [صحیفه‌ نور، ج۵، ص۲۵۸] همچنين «حكومت اسلامی يعنی يك حكومت مبتنی بر عدل و دموكراسی»؛ [همان، ج۳، ص۲۶۸] و يا «نظام صدر اسلام، دموكراسی بوده؛ اينگونه كه ميان حاكم جامعه و رعيت هيچ تبعيضی دربرخورداری از امكانات وجود نداشته است.» [همان، ص۹] ... نویسنده: محمدصادق‌کوشکی (تأملاتی در انديشه سياسی امام خمينی ره) ص۷۱ منبع: وبسایت‌ مرکز مطالعات و پاسخگویی‌ به‌ شبهات حوزه علمیه @tabyinchannel
⭕️امان علی علیه السلام امام و پیشوای همه در تمام مسائل است 🔹از خلیل‌ بن‌ احمد [۱] که نزد شیعه و سنی مقبول است ـ و از مخلصین شیعیان امیرالمؤمنین علیه‌ السلام است، و بنده یقین دارم که شیعه است، رضوان الله تعالی علیه ـ سؤال شد: «مَا الدلیلُ عَلی أن عَلِیاً ـ علیه‌السلام ـ إِمامُ الْکل فِی الْکل؟؛ دلیل بر اینکه - علیه السلام - پیشوای همگان در است، چیست؟»؛ ایشان پاسخ دادند: «إِفْتِقارُ الْکل، إِلَیهِ فِی الْکل وَ اسْتِغْناؤُهُ عَنِ الْکل فِی الْکل، دَلیلٌ عَلی أَنَهُ اِمامُ الْکل فِی الْکل؛ [صحابه] به او در تمام مسائل، و او از همگان در همه مسائل، دلیل بر این است که او امام و پیشوای همه در است». [۲] پی نوشت‌ها؛ [۱] ابو عبدالرحمان خلیل‌ بن‌ احمد فراهیدی، قرن دوم، از پیشوایان لغت و نحو، و صاحب کتاب «العین». [۱] با اندکی تفاوت: مقدمه کتاب ترتیب العین، ص۲۸ 📕در محضر بهجت، ج۱، ص ۱۱۶ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️آرزوهای طولانی و اقسام آن (بخش سوم) 🔸 همچون سرابی است که تشنگان را در بیابان زندگی به دنبال خود می کشانند و چهره واقعیت ها را به گونه ای دروغین نشان می دهند و انسان به خاطر آنها درک نمی کند. امید و آرزوی پسندیده، دل بستن به آینده ای است که دسترسی به آن معقول است و با تلاش می توان به آن رسیده و این یک امر فطری است. 💠اسباب آرزوهای دراز 1⃣«جهل و بی خبری»؛ انسان نسبت به دنیا، قدرت و لطف خدا، آخرت و نعمت های بی پایان آن و همچنین نسبت به وضع خویش و عدم توجه به این حقیقت که هر لحظه ممکن است پایان عمر او فرا رسد، او را به وادی آرزوهای دراز می کشاند. امام علی (ع) می فرماید: «اتَّقُوا خِدَاعَ الْآمَالِ فَکَمْ مِنْ مُؤَمِّلِ یوْمٍ لَمْ یدْرِکْهُ وَ بَانِی بِنَاءٍ لَمْ یسْکُنْهُ وَ جَامِعِ مَالٍ لَمْ یأْکُلْهُ؛ [۱] از بپرهیزید؛ چه بسیار کسانی که آرزو داشتند روزی را (در آغوش ناز و نعمت بگذارنند) و هرگز به آن نرسیدند. چه بسیار کسانی که خانه و قصری ساختند، ولی هرگز در آن ساکن نشدند و چه بسیار کسانی که اموال زیادی اندوختند ولی هرگز از آن نخوردند. 2⃣«حب دنیا»؛ هنگامی که دلبستگی نسبت به ظواهر دنیا جای «زهد» را گرفت و انسان در زرق و برق دنیا غرق شد، کم کم از خدا می شود و زشتی ها در نظرش به صورت زیبایی جلوه می کند و او را گرفتار و دراز می سازد، لذا حق را به دست فراموشی سپرده و به آن پشت می کند. ... پی نوشت؛ [۱] تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص ۳۱۳ منبع: حوزه نت به نقل از وبسایت پژوهه @tabyinchannel
⭕️امیرالمؤمنین امام على عليه السلام:  🔸أدَلُّ شَىءٍ عَلى غَزارَةِ العَقلِ حُسنُ التَّدبيرِ. 🔹بزرگترين دليل بر ، نيكْ عاقبت نگرى است. 📕غررالحكم و دررالكلم، ح ۳۱۵۱ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️رذیله اخلاقی سخن چینی و آثار آن 🔹 و انتقال مسائل افراد به دیگران با هدف کوبیدن شخصیت و بردن آبروی آنها، از صفات رذیله و بسیار ناپسند است. در نکوهش سخن چینی می فرماید: «وَیلٌ لِکلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ؛ [همزه، ۱] وای بر هر بدگوی عیب جوی». همچنین می فرماید: «هَمَّازٍ مَشَّاءٍ بِنَمِیمٍ؛ [قلم، ۱۱] (و از هر فرومایه ای فرمان مبر) که عیب جوست و برای خبرچینی گام بر می‌دارد». رسول خدا (ص) فرمود: «آیا شما را از بدترین افرادتان آگاه نکنم؟ عرض کردند: چرا ای رسول خدا! حضرت فرمود: بدترین افراد آنهایی هستند که می کنند و میان دوستان جدایی می افکنند و در جستجوی عیب برای افراد صالح و پاکدامن هستند». [بحارالانوار، ج۷۲، ص۲۶۶] 💠آثار سخن چینی 🔹آثار شوم و عواقب وخیم - چه برای فرد و چه اجتماع - روشن است. فرد سخن چین نزد همه خوار و خفیف است و کسی حاضر به دوستی و معاشرت با او نیست؛ در نتیجه روح و روانش همیشه خسته و وجدانش در عذاب است، به علاوه در اولین مرحله پس از مرگ، با عذاب الهی مواجه می گردد. امام علی (ع) می فرماید: «سخن چینی، غیبت و دروغ، موجب عذاب قبر است». [همان، ص۲۷۶] رسول اکرم (ص) نیز می فرماید: «سخن چین، وارد بهشت  نمی‌شود. [همان، ص۲۶۸] آفات اجتماعی نیز بسیار زیاد و گاهی جبران ناپذیر است. سخن چینی سبب دو دستگی و جنگ و جدال در جامعه می گردد و محبت ها به کینه تبدیل شده و همکاری های اجتماعی از بین می رود. 💠انگیزه های سخن چینی ⬅️«کینه و دشمنی»؛ به خاطر کینه ای که از همکار یا دوست خود در دل دارد، تلاش می کند تا با سعایت و بدگویی او را بدنام کند و از نظرها بیندازد. ⬅️«هرزه گویی و مجلس آرایی»؛ یکی از انگیزه های سخن چینی، تفریح و سرگرمی ناسالم است. بسیاری از افراد، چون سخنی برای گفتن در مجالس و شب نشینی ها ندارند، مسائل زندگی دیگران را نُقل مجلس می کنند، تا بدین وسیله هم وقتی بگذرانند و هم خود را مطرح کنند. ⬅️«اضافه خواهی و حسادت»؛ انگیزه دیگری که ممکن است سبب سخن چینی شود، طمع مالی و بدست آوردن موقعیت های اجتماعی و سیاسی یا حسادت نسبت به سایرین است. کارمند یا کارگری که نسبت به موقعیت همکار خود حسادت می ورزد، تلاش می کند با سخن چینی موقعیت او را متزلزل کند، و یا بدین وسیله خود را به شخص مورد نظر نزدیک و از این راه موقعیتی کسب کند. اینجاست که مسئولین باید هوشیارانه عمل کنند و تحت تأثیر واقع نشوند. امام علی (ع) می فرماید: «هرگز سخن چین را تصدیق مکن، گرچه خود را در لباس خیرخواهی جلوه دهد». [نهج‌البلاغه، نامه۵۳] منبع: راسخون به نقل از حوزه نت @tabyinchannel
⭕️رشد اقتصادی کشور 🔹چهار علّت دارد که ما بایستی به این چهار دلیل و به این چهار علّت حتماً دنبال باشیم... دلیل چهارم هم اینکه ما امروز در کشورمان جوان خیلی داریم امّا آیا فردا هم همین اندازه جوان خواهیم داشت؟ معلوم نیست. با این وضعی که من مشاهده میکنم، با این‌‌همه تأکیدی هم که کردیم، در عین حال نتایج، خیلی نتایجِ دلگرم‌کننده‌ای نیست؛ ممکن است فردا این‌همه جوان نداشته باشیم؛ ما باید کشور را برای آن روز ثروتمند کنیم. اگر آن روزی که ما جوان کم داریم، کشور ثروتمند نباشد، نمیتواند دیگر ثروتمند بشود. این هم دلیل چهارم برای اینکه امروز باید رشد ایجاد کنیم تا کشور ثروتمند بشود برای اینکه فردای محتمَل که این‌قدر جوان نداریم، واقعاً کشور بتواند خودش را اداره کند. بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۱/۱۱/۱۰ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️تقوا در کار (بخش سوم) 🔸 در کار یعنی چه؟ چطور میتوانیم در کارهای تشکیلاتی تقوا را رعایت کنیم. «تقوا» ملکه ای نفسانی است که بر اثر آن، انسان از خود در برابر خداوند سبحان به شدت مراقبت می‌کند تا دچار لغزش رفتاری نشود. معنای اصطلاحی تقوا در کلام امام صادق (ع) خلاصه می‌شود: یعنی آنجا که خداوند دستور داده حاضر باشی، تو را غایب نبیند و آنجا که نهی کرده، تو را مشاهده نکند. شایسته است هر انسان مومنی در کار، به زیور تقوا آراسته باشد. 💠بعضی از شاخصه های تقوا در کار (۲) 3⃣«دوست داشتن مردم»؛ از ویژگی‌ های بارز تقوا در کار، است. تا زمانی که کسی مردم را از خود نداند و دوستی آنان در دلش راه ندهد، اگر به پست و مقامی نیز برسد، شوق خدمت به مردم را نداشته و بلکه به شدت از آنان گریزان است و زیر بار انجام بهتر مسئولیت نمی‌رود. امام علی (ع) در فرمانش به مالک اشتر می‌نویسد: «مهربانی با مردم را پوشش دل خویش قرار ده، با همه دوست و مهربان باش. مبادا هرگز چونان حیوان شکاری باشی که خوردن آنان را غنیمت دانی، زیرا مردم دو دسته‌اند، دسته‌ای برادر دینی تو و دسته دیگر همانند تو در آفرینش هستند». 4⃣«سازگاری و مدارا با مردم»؛ مهربانی و نرم خویی با مردم و تحمل رفتارهای بد، از ویژگی‌ های ممتاز یک کارمند نمونه است. رواست مسئولان و کارمندان دولت بکوشند وجود خود را به چنین صفاتی زینت بخشند. 5⃣«خوش رفتاری»؛ ویژگی مهم دیگر تقوا در کار، داشتن و خوش رفتاری با مردم است. گشاده‌رویی و برخورد نیکو، باعث جذب مردم شده و آنان را به حکومت و کارگزاران آن امیدوار می‌کند. سخنان و گفتار نیکو و خوشرفتاری، تأثیری مثبت در روح و جان افراد دارد. پیامبر اکرم (ص) در ارزش و فضیلت اخلاق نیکو فرمود: «محبوب‌ترین شما و نزدیک‌ترین تان به من در روز قیامت، خوش‌خلق‌ ترین و متواضع ‌ترین شماست». امام علی (ع) نیز در نامه خود به «حُذَیفة بن یمان» دستور می‌دهد: «و امر می‌کنم تا آنجا که می‌توانی، روش نیکو داشته باشی. به درستی که خداوند به نیکوکاران اجر و پاداش می‌دهد». 🔹یکی از ارزش‌های اخلاقی در نظام اسلامی این است که کارگزاران و مسئولان و کارمندان آن، با خوش رویی و گشاده‌رویی با مردم برخورد کنند، و آنچنان رفتار کنند که به جای نفرت و انزجار، جذاب و گیرا به نظر آیند. طبیعی است که مسئولان و کارکنان یک سازمان و اداره، در هر شرایطی قادر به حل مشکلات مراجعه کنندگان نیستد، ولی می‌توانند با گشاده‌رویی و چهره بشاش با آنان روبه‌رو شوند، تا به این وسیله اندکی از دردهای آنان بکاهند و خاطره خوشی از خود به یادگار بگذارند. امام علی (ع) در این باره می‌فرماید: «با مردم، فروتن، نرم خو، مهربان، گشاده رو و خندان باش». و در جای دیگر به یکی از کارگزاران خود نوشت: «پر و بال خودت را در برابر مردم بگستران و با آنان گشاده رویی کن و فروتن باش». ... منبع؛ پرسمان @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️زندگی مؤمنانه به سبک حضرت زینب (بخش اول) 🔸به راستی (س) را می توان به عنوان منظومه ای از و معرفی کرد، کسی که در ابعاد مختلف ارتباط معنوی با خدای متعال، ارتباط با خانواده و خویشاندان و ارتباط اجتماعی و سیاسی در بردارنده زیبای های اخلاقی فراوانی بودند. 💠ارتباط معنوی با خدای متعال 🔹براساس جهان بینی اسلامی، سرآمد همه فضایل و کمالات دینی و اخلاقی، ارتباط صحیح و اصولی با خدای متعال است؛ زندگی بدون ارتباط صحیح با خدا هیچگونه معنا و مفهومی ندارد، کما اینکه در فرهنگ قرآن نیز فلسفه و هدف زندگی، بندگی حق تعالی معرفی شده است: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ؛ [ذاریات، ۵۶] من جنّ و انس را نیافریدم جز براى اینکه عبادتم کنند (و از این راه تکامل یابند و به من نزدیک شوند)!» اهتمام و توجه (س) به مقوله عبودیت و بندگی حقّ تعالی را باید در میدان بحران و تنش سال ۶۱ هجری مشاهده کرد، سالی که ایشان شاهد سخت ترین و ناگوارترین بلایای تاریخ اسلام بود و در کمتر از نصف روز عزیزترین نزدیکان خود را از دست داد، و در نهایت با عده ای از نزدیکان خود به اسارت برده شد، ولی در این حال غمبار ارتباط معنوی خود را با خدای متعال فراموش نکرد. [۱] 🔹عبودیت و بندگی عقیله بنی هاشم را امام حسین (ع) بهتر می‌شناست، کما اینکه در آخرین ساعات وداع خود با خواهرش این چنین بیان میدارد: «یا اختاه، لا تنسینی فی نافلة اللیل؛ [۲] خواهرم من را در نافله شب فراموش نکن». از فاطمه صغرى، دختر امام حسین (ع) روایت شده که می‌فرمود: عمه ام زینب در شب دهم محرم تا به صبح در محراب عبادتش به نماز ایستاده بود». [۳]   💠مقام صبر و رضای الهی 🔹یکی از ابعاد وجودی و فضایل اخلاقی (س) برخورداری از مقام والای صبر و رضای الهی بود. توضیح و تبیین این مقام عرفانی حضرت زینب (س) از عهده این چند سطر برنمی آید، فقط در توصیف این ویژگی حضرت میتوان به این عبارت بسنده کرد که هیچ مصیبتی در طول تاریخ سخت تر و دردناک تر از واقعه عاشورا نبود؛ از شهادت برادرها، برادرزاده ها، فرزندان و تشنگی روز عاشورا گرفته، تا ایام اسارت و توهین و تحقیرهایی که کوفیان و شامیان به خاندان اهل بیت کردند، ولی با وجود این همه سختی و رنج و محنت و ناملایمات، عقیله بنی هاشم (س) لب به شکوه و ناسپاسی به درگاه الهی باز نکرد. صبر زینبی، صبری قرآنی  بود، به شکلی که می‌توان ایشان را مصداق روشن این آیه شریف دانست: «فَاصْبِرْ صَبْراً جَمیلاً؛ [معارج، ۵] پس صبر جمیل پیشه کن‏». همین صبر قرآنی بود که موجب شده بود عقیله بنی هاشم مجذوب رضایت الهی شود و سختی ها و محنت ها را جز زیبایی نبیند: «ما رَاَیْتُ اِلاّ جَمیلا». [۴] ... پی نوشت‌ها؛ [۱] ریاحین الشریعه (ذبیح الله محلاتی)، ج۳، ۶۲. «از امام سجاد (ع) نقل شده است که فرمودند: عمه ام زینب با همه رنج ها از کربلا تا شام، نافله شب را به پا می داشت». [۲] عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآیات و الأخبار و الأقوال (مستدرک سیدة النساء إلى الإمام الجواد)، ج‏ ۱۱، قسم۲، فاطمة(س)، ص۹۵۴ [۳] همان [۴] اللهوف على قتلى الطفوف (ترجمه فهرى)، ص ۱۶۰ منبع: راسخون با مقداری تلخیص @tabyinchannel
⭕️وجود عصمت در غیر انبیاء و اولیاء 🔸پرسش: آیا صحیح است که در مورد کسانی غیر از انبیاء و ائمه علیهم‌ السلام مانند سیده حوراء، حضرت زینب سلام‌ الله‌ علیها، یا اباالفضل العباس علیه‌ السلام معتقد به باشیم؟ آیا عصمت دارای مراتب است؟ 🔹پاسخ: ، شرط [دریافت] منصب برای و علیهم‌ السلام است و بنابراین برای آن‌ها است، و این به‌ این‌ معنا نیست که در غیر ایشان محال است. گواه بر این مطلب آنکه هر یک از ما، مکلف به ترک همۀ معاصی در همه‌ جا و هر زمان تا آخر عمر هستیم، و لازمۀ یک نوعی از این تکلیف، است و در این‌ صورت آیا ممکن است که همه، مکلف به امری باشند که برای غیر انبیاء و اوصیاء علیهم‌ السلام محال است؟! افزون بر اینکه از برخی از صالحین صادقین از علیهم‌ السلام و دیگر ، ادعای ترک جمیع معاصی شده است و صحت این ادعا یقینی است. 📕رحمت واسعه، ص ۳۱۰-۳۰۹ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا