تبیین
⭕️شرط اولقدم
💠آیت الله العظمی بهجت (ره):
🔹تا انسان #قلب خود را از غیر خالی نکند، #خدای در آن جای نگیرد؛ «ما جَعَلَ اللهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ في جَوْفِه». [۱] #توبهای_حقیقی و راستین نیاز است تا انسان را از هر آنچه سبب دوریش از خداست، #خالص گرداند، تا به سراپردهی محبوب درآید.
🔹«كُلُّ تائِبٍ مُتَطَهِّرٌ لأنَّ التَّوْبَةَ تَخْلِيَةٌ وَ تَطْهيرٌ مِنَ الذُّنوُبِ؛ فَالتَّوْبَةُ تَخْلِيَةٌ وَ تَحْلِيَةٌ بِالطَّهارَةِ، وَالتَّطْهيرُ وَالتَّوْبَةُ تَحْلِيَةٌ. وَالتَّحْلِيَةُ لُبْسٌ لِلْمُتَطَهِّرِ، فَهُوَ لُبْسٌ بَعْدَ لُبْسٍ»؛ (هر #توبه_كنندهاى پاكيزه است، زيرا #توبه تخليه و پاكيزگى از #گناهان است؛ پس توبه، #تخليه و #تحليه و آراسته شدن به #طهارت است، و پاكيزگى و توبه #تحليه است؛ و #تحليه يك نوع #پوشش براى شخص پاكيزه است؛ پس #توبه، پوششِ بعد از پوشش است).
🔹 #توبه دارای مراتبی است و تنها #لقلقه_زبان جز خسارت دنیا و آخرت ثمری ندارد. شرط اول نیز ادای #حقّالناس است و پس از آن، خروج از #گناهان فردی. «البته #توبهى هر چيز به حسب خود آن چيز است؛ اگر #مال كسى را از بين برده باشيم، بايد اول آن را به #صاحبش برگردانيم، سپس از آن #استغفار كنيم».
🔹 #سالکالیالله باید به #مراقبه_کامل از #اعمال خویش بپردازد، و خود را هر لحظه به #حساب بکشد که «لَيْسَ مِنَّا مَنْ لَمْ يُحَاسِبْ نَفْسَهُ فِي كُلِّ يَوْم». [۲] #سالک تمام #اعمال و حرکات و #سکنات خود را به #حولوقوهیالهی میداند؛ از اینرو وقتی عمل #حسنهای در کارنامه خود میبیند، به خود نمیبالد و از خدا توفیق بیشتر میطلبد، و چون کار #ناپسندی از او سر زد، به تضرع و #توبه سعی در جبران گذشته دارد.
🔹«ما بايد اهل #محاسبه باشيم، هر چند اهل توبه نباشيم و تدارك نكنيم، خود #محاسبه مطلوب است. اگر بدانيم فلان روز #حسينى و فلان روز #يزيدى هستيم، بهتر از اين است كه اصلاً ندانيم يزيدى هستيم يا حسينى. سرانجام ممكن است روزى به خود بياييم و بخواهيم تدارك كنيم».
پی نوشتها؛
[۱] أمالی شیخ مفيد، ص۲۳۳؛ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۳۱۸. [۲] کافی، ج۲، ص۴۵۳؛ وسائل الشيعة، ج۱۶، ص۹۵
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️اولین چیزی که انسان باید در مورد آن «تفکر» و «اندیشه» کند چه موضوعی است؟
🔹مسلماً نخستين چيزى كه بايد روى آن فكر كنيم اين است كه #آغاز_هستى ما از كجا شروع شده؟ «مبدأ اين عالم» چيست؟ و اين راه دراز را ما چگونه پيموده ايم؟ موضوعى قبل از اين براى #فكر و #انديشه نداريم، چه اينكه آشنایی با #مبدأ_هستى و حل اين معما مى تواند كمك زيادى به حل معماهاى ديگر كند. ممكن است بگوئيد بسيار خوب بايد نيروى انديشه را بكار انداخت، ولى مگر نه اين است كه پاره اى از مكتب هاى فلسفى جديد «مانند پراگماتيسم» به ما توصيه مى كنند كه ارزش و اصالت بلكه وجود هر پديده بسته به نتايج آن است؛
🔹يعنى چيزى كه در زندگى ما نتيجه اى ندارد اصلا بايد گفت وجود ندارد و يا وجود و عدمش در ترازوى فكر و انديشه ما يكسان است. ما چه الزامى به شناسائى مبدأ نخستين هستى از نظر ادامه زندگى فردى و اجتماعى داريم؟ مگر نه اين است كه ملتهایی همچون «ملت چين» بدون حل اين مسئله زنده هستند و شايد از ما هم بهتر زندگى مى كنند، و هرگز زحمت مطالعه در چنان مسئله پيچيده اى را هم به خود نمى دهند؟ ولى كسانى كه با اين منطق مى خواهند خود را حتى از زير بار #فكر و #انديشه در مورد اين حقيقت بزرگ كنار بكشند دو مطلب را فراموش كرده اند:
🔹نخست اينكه براى #كاوش و #مطالعه در مسائل مختلف نتيجه اى بالاتر از #درك_واقعيت تصور نمى شود، و به عبارت ديگر ما هميشه #علم را بخاطر علم مى خواهيم و #حقايق را بخاطر درك واقعيت آنها مى جوئيم، نه فقط بخاطر اثرى كه در زندگى ما دارند. (دقت بفرمائيد) #علم بزرگترين گمشده بشر، و درك واقعيات جهان هستى، آخرين هدف و آرزوى انسانهاست، و لذا در تمام طول تاريخ زندگى بشر شاهد تلاشها و كوشش هاى خستگى ناپذير انسان براى درك حقايق هستيم،
🔹و به خوبى احساس مى كنيم كه «انگيزه درونى نيرومندى» ما را به سوى اين هدف مى راند، بدون اينكه خود را مسئول ارتباط علوم و دانش هایی كه به خاطر آنها زمين و آسمان را جستجو مى كنيم، با زندگى روزمره، بدانيم. مگر اين همه تلاش و كوشش كه براى پى بردن به اسرار كهكشان ها و سحابی ها و چگونگى پيدايش عوالم دور دست مى شود به خاطر اثرى است كه آنها در زندگى روزانه ما دارند؟ با اينكه در شرایط فعلى هيچگونه اثر محسوسى براى آنها در زندگى ما به چشم نمى خورد،
🔹حتى اگر به فرض محال موشك هایی به سرعت سير نور ساخته شود باز دسترسى ما به آنها امكان پذير نيست و يا اينكه پى بردن به اسرار زندگى مورچگان، و تمدن خيره كننده موريانه و حشراتى مانند آنها كه ساليان دراز افكار دانشمندان را به خود جذب كرده است به خاطر تأثير آنها در زندگى مادى ماست؟ چرا دانشمندان فلكى يا حشره شناس از اين همه تلاش هاى خود خسته نمى شوند؟ زيرا آنها «درك اسرار آفرينش» را (هر چه باشد) بزرگترين پاداش خود در برابر زحمات طاقت فرسا مى دانند و از عمل خود احساس غرور و افتخار مى كنند.
🔹جایی كه درباره موضوعات سادهاى از جهان هستى چنين فكر كنيم، آيا مى توانيم درباره بزرگترين و اساسى ترين مسئله مربوط به پيدايش اين جهان يعنى درباره #مبدأ_نخستين عالم آفرينش (فرضاً كه در زندگى و سرنوشت ما اثر نداشته باشد) از #فكر و #مطالعه خوددارى نمائيم؟ ثانياً: اصولا اين مسئله اثر عميقى در زندگى فردى و اجتماعى، مادى و معنوى ما دارد، و سرنوشت ما تا حدود زيادى به آن مربوط است، و اصلاح نابسامانی هاى كنونى و شكست بن بست هایی كه در زندگى ماشينى فعلى پيدا شده بدون اعتقاد به آن #مبدأ ميسر نيست.
🔹آرامش روح و جان ما و باز يافتن قدرت معنوى براى مقابله با مشكلات زندگى، بدون اتكاء به چنين مبدئى ممكن نيست. در كاوشها و پژوهش هاى علمى نيز اعتقاد به يك «مبدأ علم و قدرت»، كه طرح اصلى #آفرينش را با نظام خاصى ريخته، به ما روشن بينى می دهد و به #دقت و #تفكر هر چه بيشتر در همه پديده ها و نظامات هستى بر می انگیزد، و اين خود سرچشمه بسيارى از #اكتشافات_علمى خواهد بود. بنابراين چگونه می توان گفت حل اين مسئله در زندگى ما اثر محسوسى ندارد و به همين دليل بايد آن را كنار گذاشت و فكر خود را به خاطر آن خسته نكرد؟
📕معماى هستى، مكارم شيرازى، ناصر، نسل جوان، قم، ۱۳۸۶ش، چاپ شانزدهم، ص ۹۶
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت).
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
تبیین
⭕️اسلام از ما خواسته انتظار داشته باشیم
🔹در #اسلام از ما خواسته شده است که #انتظار داشته باشیم. «انتظار»، فراتر از نیازمندی است، فراتر از احساس نیاز است. گفتهاند #منتظر باشید؛ انتظار یعنی #امید، «انتظار» یعنی اعتقاد به اینکه یک آیندهی قطعیای وجود دارد؛ صِرف نیاز نیست؛ #انتظار، سازنده است، لذا در روایات ما، معارف ما، #انتظار_فرج جایگاه بسیار مهمّی دارد. در توقیع شریف #حضرت_ولیعصر (ارواحنا فداه) به ابن بابویه از قول پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل شده که فرمود: «اَفضَلُ اَعمالِ اُمّتی انِتِظارُ الفَرَج» [۱]
🔹یعنی برترینِ اعمال امّت من این است که #منتظر_فرج باشند؛ [یعنی] #امید. در یک روایتی از موسی بن جعفر (عليه السلام) [آمده]: «اَفضَلُ العِبادَةِ بَعدَ المَعرِفَةِ اِنتِظارُ الفَرَج». [۲] معرفت یعنی توحید و معرفتِ حقایق الهی، [برترین اعمال] بعد از آن، #انتظار_فرج است. از امیرالمؤمنین (عليه السلام) [نقل شده]: «اِنتَظِرُوا الفَرَجَ وَ لا تَیأَسوا مِن رَوحِ الله» [۳] #انتظار_فرج داشته باشید، از رَوح و رحمت و گشایش الهی مأیوس نشوید. پس در «انتظار فرج»، #امید هست، #تحرّک هست، #اقدام وجود دارد که البتّه حالا در مورد انتظار فرج گفته شده است،
🔹و مسلّم است که «انتظار فرج»، یعنی انتظار فرج #حضرت_ولیعصر؛ این یک مصداق از انتظار فرج است. اینکه #پیغمبر میفرماید: «اَفضَلُ اَعمالِ اُمَّتی اِنتِظارُ الفَرَج»، ناظر به همهی مشکلاتی است که برای زندگی انسان پیش میآید؛ مشکلات گوناگونی در زندگی پیش میآید، انسان در مواجههی با این مشکلات نبایستی مأیوس بشود؛ باید #انتظار_فرج داشته باشد؛ باید بداند که «فرج» خواهد آمد.
🔹خود انتظار فرج، یک نوع فرج است که این روایتی است از حضرت موسیبنجعفر: «لَستَ تَعلَمُ اَنَّ اِنتِظارَ الفَرَجِ مِنَ الفَرَج»؛ خود انتظار فرج و انتظار گشایش، یک گشایشی است برای انسان که او را از آن حالت یأس، از حال درماندگی که به کارهای عجیب و غریبی وادار میکند، نجات میدهد. خب، اینکه #پیغمبر و #ائمّه این جور فرمودند، معنایش این است که امّت محمّدی (صلی الله علیه و آله و سلّم)، در هیچ حادثهای از حوادث زندگی دچار یأس و ناامیدی نمی شوند و همیشه در همه حال #انتظار_فرج دارند.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۹/۰۱/۲۱
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_زمان #امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چه تناسبی ميان «خورشید پشت ابر» و «امام زمان» (عجل الله تعالی فرجه الشریف) وجود دارد؟
🔸در روايتى از #امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در پاسخ به پرسش هاى اسحاق بن يعقوب چنين آمده است: « ... وَ أَمَّا وَجْهُ الِانْتِفَاعِ بِی فِی غَيْبَتِي فَكَالانْتِفَاعِ بِالشَّمْسِ إِذَا غَيَّبَتْهَا عَنِ الْأَبْصَارِ السَّحَابُ». [۱] ( ... و اما كيفيت نفع بردن به وسيله من در #زمان_غيبتم، به مانند نفع بردن به واسطه خورشيد است هنگامى كه ابرها او را از ديدگان مستور مى نمايند).
💠از اين حديث شريف وجوهى از شباهتها بين خورشيد در پشت ابر و «امام مهدی» در «عصر غيبت» استفاده مى شود كه به برخى از آنها اشاره مى كنيم:
1⃣همان گونه كه مردم، هر آن انتظار خارج شدن #خورشيد از پس #ابرها را دارند، تا تمام و كامل از وجود و ظهورش استفاده ببرند، در ايام #غيبت آن حضرت نيز مردم #منتظر_ظهور و خروج اويند و از ظهورش مايوس نمى گردند.
2⃣منكر وجود #حضرت_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در عصر غيبت همانند منكر وجود #خورشيد است هنگامى كه در پشت #ابرها از ديده ها پنهان گردد.
3⃣همان گونه كه ابر كاملا #خورشيد را نمى پوشاند، و نور خورشيد به زمين و زمينيان مى رسد، #غيبت هم مانع كاملى براى بهره دهى حضرت نيست، و مردم در #زمان_غيبت حضرت را نمى بينند، اما از وجود او بهره مى برند. مثلاً #توسل يكى از راه هاى بهره بردن از #امام_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است.
4⃣همان گونه كه در مناطقى كه هوا غالباً ابرى است، گاهى خورشيد ابرها را مى شكافد و خود را از لابلاى آنها بيرون مى آورد و به عده اى از مردم نشان مى دهد، هر از چند گاهى نيز عدهاى به محضر #امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) شرفياب مى شوند، و از وجودش استفاده مى برند و از اين راه وجود آن حضرت براى مردم به اثبات مى رسد.
پی نوشت:
[۱] الإحتجاج على أهل اللجاج، طبرسى، نشر مرتضى، چ اول، ج ۲، ص ۴۷۱
📕موعود شناسی و پاسخ به شبهات، رضوانی، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، قم، چ هفتم، ص ۴۰۰
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت).
#امام_زمان #امام_مهدی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️معرفی قوانین مترقی اسلام
🔹#اسلام برای همه چیز، برای همه #زندگیها، برنامه دارد. این را کی باید معرفی کند جز #علمای_اسلام؟ علمای اسلام - کثّر الله امثالهم - با همه زحمت هایی که می کشند، با همه رنج هایی که میبرند، لکن #مسئولیتشان زیادتر از این معانی است. خدای تبارک و تعالی به آنها عزت داده است، به آنها عظمت داده است، دیگران را تَبَع آنها قرار داده است، ملت را تابع آنها قرار داده است؛ اینها همه #مسئولیت میآورد؛
🔹همانطوری که #رسول_اکرم - صلی الله علیه و آله و سلم - مسئولیت داشت و قیام کرد بر مسئولیت خودش؛ قیام کرد به مسئولیت خودش. باید قیام کرد به مسئولیت؛ باید #اسلام را آنطوری که هست، نه آنطوری که حالا در دست مثلًا چهار تا فرض کنید مقدس مآب فقط کتاب مفاتیح است، و عرض میکنم که باید آنطوری که هست #احکام_اسلام را معرفی کرد. گفت به دنیا که ما یک همچو کالای بزرگی داریم، یک همچو #قوانین_مترقی داریم.
بیانات حضرت امام در جمع علمای نجف ۴۴/۰۸/۲۳
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد