⭕️نقشه آن بود که زنان و مردان را آن طور که میخواهند تربیت کنند
🔹درود بر #بانوان سراسر کشور که در این نهضت شریف #معلم_مردان بودند، و حالا هم به همان نحو باقی ماندند. #ایادی_اجانب کوشیدند این قشر محترم که ساختمان صحیح کشورها به دست توانای آنها بجاست، از شما #بانوانی که باید ایران را بسازید و باید مردان را بسازید، #عروسکهایی درست کنند و دست ملعبه های فاسد بسپارند، و بحمدالله موفق نشدند.
🔹نقشه این بود که این قشر موثر را که از دامن آنها زنان و مردان موثر تربیت میشود طوری کنند که اطفال خودشان را از دامن های خودشان برانند، و در جاهای دیگری که اطفال در آنجا جمع میشوند انباشته کنند؛ و شما را از مهر مادری و آنها را از سرپرستی مادرانشان جدا کنند، که این افرادی که باید که در دامن های شما تربیت بشوند از شما جدا بشوند، و نتوانند برای کشور خودشان و برای #اسلام_عزیز عمل کنند.
🔹نقشه این بود که با توطئه #کشف_حجاب مفتضح در زمان قُلْدرِ نافهم، رضاخان، این قشر عزیز را که جامعه را باید بسازند تبدیل کنند به یک قشری که فاسد کنند جامعه را. و این نقشه نه اختصاص به شما بانوان داشت، بلکه #جوانان و #مردان را همین طور بکشانند به مراکز فساد، و آن طور که میخواهند آنها را تربیت کنند که چنانچه کشورشان به دست هر کس بیفتد، بیتفاوت باشند یا مویّد.
بیانات حضرت امام ۵۹/۱۲/۲۵
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جایگاه «امر به معروف» و «نهی از منکر» (بخش اول)
🔹ما این همه دستور #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر داریم، و از «واجبات مسلم اسلام» هم هست، اما چرا ما این گونه شدیم! قاعدتا اگر این وظیفه انجام میگرفت، دیگر در میان ما #فساد نبود، یا بسیار کم بود. درباره اهمیت و جایگاه «امر به معروف» و «نهی از منکر» آیات فراوانی هست که نمونه هایی از آنها را اشاره می کنیم. «کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللهِ...» [۱] (شما بهترین امتی بودید که پدید آمدید، از این رو که #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر می کنید و به خدا ایمان دارید). در این آیه از #امت_اسلام به عنوان «بهترین امت» یاد شده، زیرا این دو وظیفه را انجام می دهند.
🔹همچنین این دو #فریضه در شمار فرایض الهی و هم ردیف ایمان به خدا قرار گرفته اند. «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَ یُطِیعُونَ اللهَ وَ رَسُولَهُ ۚ أُولَٰئِکَ سَیَرْحَمُهُمُ اللهُ ۗ إِنَّ اللهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ». [۲] (مردان و زنان با ایمان، ولی و یار همدیگرند، یکدیگر را #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر می کنند و نماز را برپا می دارند و زکات را می پردازند و خدا و رسولش را اطاعت می کنند؛ خدا به زودی آنان را مورد #رحمت خویش قرار خواهد داد؛ خداوند توانا و حکیم است).
🔹این آیه #قیام به انجام وظیفه «امر به معروف» و «نهی از منکر» از اوصاف لازم #مؤمنان شمرده و افزون بر آن، چنین اقدامی را از شئون ولایت برخی از مؤمنین بر گروهی دیگر قرار داده است. «الَّذینَ إِن مَکَّنّاهُم فِی الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ أَمَروا بِالمَعروفِ وَ نَهَوا عَنِ المُنکَرِ ۗ وَ للهِ عاقِبَةُ الأُمورِ». [۳] (و کسانی که هرگاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم نماز را بر پا می دارند و زکات را ادا می کنند و #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر می نمایند، و پایان همه کارها از آن خداست). آیه یاد شده افزون بر این که در مدینه و اواخر هجرت پیامبر است، در مورد #یاران_خدا که در آیه قبل وعده یاری به آنان داده شده این ویژگی ها را نیز بیان کرده است.
🔹همچنین اشاره دارد که چنین افرادی هرگز پس از پیروزی، روش خودکامگان و جباران را فرا روی خود قرار نداده و به عیش و نوش، و لهو و لعب نمی پردازند، و در غرور و سرمستی فرو نمی روند، بلکه این پیروزی را نردبان ترقی برای ساختن خویش و جامعه قرار می دهند. به همین منظور نخست به رابطه با خالق که مظهر آن «نماز» است پرداخته، سپس پیوند با مردم را از راه «زکات» پی گرفته، آنگاه به دو فریضه #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر پرداخته و آنها را به کار می گیرند. بنابراین، آیه یادشده درس بزرگی برای امت فداکار ایران است تا پس از پیروزی انقلاب اسلامی هر چه بیشتر و بهتر به این دو فریضه مهم جامه عمل بپوشانند. #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] قرآن کریم، سوره آل عمران، آیه ۱۱۰
[۲] همان، سوره توبه، آيه ۷۱
[۳] همان، سوره حج، آيه ۴۱
📕مهم ترین واجب فراموش شده؛ امر به معروف و نهی از منکر، آیت الله ابراهیم امینی، ص ۲۳-۱۸، مؤسسه بوستان کتاب (مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم) چ دوم
منبع: راسخون
#امر_به_معروف #نهی_از_منکر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️«کلام نور»
🔸«وَ لَقَدْ أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ آيَاتٍ بَيِّنَاتٍ ۖ وَ مَا يَكْفُرُ بِهَا إِلَّا الْفَاسِقُونَ».
🔹«ما #نشانههای_روشنی برای تو فرستادیم؛ و جز #فاسقان کسی به آنها #کفر نمیورزد».
🔸«أَوَكُلَّمَا عَاهَدُوا عَهْدًا نَبَذَهُ فَرِيقٌ مِنْهُمْ ۚ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ».
🔹«آیا چنین نیست که هرگاه #یهود #پیمانی [با خدا و رسولانش] بستند، گروهی از آنان، آن را شکستند؟ [آنان نه فقط عهد شکنند] بلکه بیشترشان #ایمان نمی آورند».
🔸«وَ لَمَّا جَاءَهُمْ رَسُولٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَهُمْ نَبَذَ فَرِيقٌ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ كِتَابَ اللهِ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ كَأَنَّهُمْ لَا يَعْلَمُونَ».
🔹«و زمانی که #فرستادهای از سوی خدا به سویشان آمد که تصدیق کننده #کتابی است که با آنان است، گروهی از آنان که [دانش] کتاب به آنان داده شده بود [با کمال گستاخی] کتاب خدا را پشت سر انداختند [و با آن به مخالفت برخاستند]، گویی نمی دانند [که کلام خداست]».
📕قرآن کریم، سوره بقره، آیات ۹۹ تا ۱۰۱
#قرآن #کلام_نور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️جایگاه امر به معروف و نهی از منکر (بخش دوم و پایانی)
💠«جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در سخنان پیامبر اکرم» (صلی الله علیه و آله)
🔹در کلام #رسول_اکرم (صلی الله علیه و آله) رهنمود های گوناگونی درباره این دو #فریضه و اهمیت آن آمده است که نمونه ای از آن چنین است: «قالَ النَّبيُّ صلى الله عليه و آله: إنَّ اللهَ عَزَّ و جلَّ لَيُبْغِضُ المُؤْمِنَ الضَّعيفَ الّذی لا دِينَ لَهُ، فقيلَ لَهُ: و ما المُؤْمِنُ الّذي لا دِينَ لَهُ؟ قالَ: الّذی لا يَنهى عَنِ المُنكَرِ» [۱] (خداوند عزّ و جلّ از #مؤمن_ضعيفى كه #دين ندارد نفرت دارد. عرض شد: مؤمنى كه دين ندارد كيست؟ فرمود: كسى كه #نهى_از_منكر نمى كند).
🔹#اسلام به واسطه «امر به معروف» و «نهی از منکر»، نوعی «مراقبت عمومی و وظیفه نظارت بر همگان» را بر عهده همه قرار داده است، لذا یک #مسلمان نمی تواند فقط خودش خوب بوده و کاری به دیگران نداشته باشد. باید به وسیله #امر_به_معروف دیگران را نیز به خوبی ها واداشته و به وسیله #نهی_از_منکر آنان را از کارهای زشت باز دارد. هر فردی در برابر همه #مسئولیت دارد، اجتماع، خانواده، زیردستان و بالادستانش. خلاصه در حد توان، #مسئولیت_نظارت دارد، که اگر این مسئولیت را انجام داد، وظیفه دینی اش را انجام داده و مسلمان درستی است وگرنه اسلامش ناقص است.
🔹یک فرد نمی تواند بگوید: «من فقط خودم نماز می خوانم، حالا دیگران بی نماز هستند، باشند»؛ یا پدر بگوید: «من خودم نماز می خوانم، اما اگر پسرم بی نماز باشد کاری ندارم، یا چنانچه برادر و خانواده ام و یا دیگران بی نماز باشند ربطی به من ندارد». #اسلام این را نمی پذیرد، بلکه می گوید: خودت نماز بخوان و #مسئولیت داری دیگران را هم نمازخوان کنی: «کُلُکم راع و کُلُکم مسؤول عَن رَعیته»؛ همه در مقابل یکدیگر مسئولیت دارید. حتی سرباز در برابر فرماندهش مسئولیت دارد. آحاد رعیت در برابر رئیس و نیز کل حکومت مسئولیت دارند.
🔹#اسلام چنین وضعی را خواسته است. ما این همه دستور «امر به معروف» و «نهی از منکر» داریم، و از #واجبات_مسلم اسلام هم هست، اما چرا ما این گونه شدیم! قاعدتا اگر این وظیفه انجام میگرفت، دیگر در میان ما #فساد نبود، یا بسیار کم بود. در #جامعه_اسلامی باید همه خوب باشند، اما متأسفانه این واجب از بین ما رخت بربسته، اصلا احساس مسئولیت در برابر گناهان نمی کنیم. اگر کسی را ببینیم ظلم می کند، یا فعل حرامی را مرتکب می شود، به راحتی رد می شویم و فکر نمی کنیم که ما هم مسئولیم. میگوییم: «او گناه می کند، ما را که با او داخل یک قبر نمی گذارند!»
🔹این تفکر، غلط و غیر اسلامی است. اگر انسان گناهی را می بیند و #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر نکند و وظیفه اش را انجام ندهد، در #قیامت مسئول است. فردی که واجباتش را انجام می دهد و محرمات را ترک می کند، آدم مقدس خوبی است؛ در منزل عبادت می کند، اما کاری به خانواده اش و دیگران ندارد، او خودش فکر می کند خیلی آدم خوبی است و توقع دارد همین که از دنیا رفت، ملائکه فوری به استقبالش آمده و او را به بهشت می برند! اما چنین نیست؛ گرچه او کارهای خوبی دارد و انجام وظیفه کرده، اما وظایف بالاتر و دو واجب مهم را ترک گفته و آن #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر است...
پی نوشت؛
[۱] الكافی، ۵/۵۹/۱۵
📕مهم ترین واجب فراموش شده؛ امر به معروف و نهی از منکر، آیت الله ابراهیم امینی، ص ۲۳-۱۸، مؤسسه بوستان کتاب (مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم) چ دوم
منبع: راسخون
#امر_به_معروف #نهی_از_منکر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️امام محمد باقر (عليه السلام):
🔸«كانَ فيما وَعَظَ بِهِ لُقمانُ ابنَهُ أن قالَ: يا بُنَيَّ، إن تَكُ فی شَكٍّ مِنَ المَوتِ فَارفَع عَن نَفسِكَ النَّومَ وَ لَن تَستَطيعَ ذلِكَ، و إن كُنتَ في شَكٍّ مِنَ البَعثِ فَادفَع عَن نَفسِكَ الاِنتِباهَ وَ لَن تَستَطيعَ ذلِكَ، فَإِنَّكَ إذا فَكَّرتَ عَلِمتَ أنَّ نَفسَكَ بِيَدِ غَيرِكَ، وَ إنَّمَا النَّومُ بِمَنزِلَةِ المَوتِ، و إنَّمَا اليَقَظَةُ بَعدَ النَّومِ بِمَنزِلَةِ البَعثِ بَعدَ المَوتِ».
🔹«در #نصايح_لقمان به پسرش است كه گفت: «اى پسرم! اگر درباره #مرگْ ترديد دارى، #خواب را از خود دور كن ـ كه نخواهى توانست ـ و اگر درباره #رستاخيزْ ترديد دارى، #بيدارشدن از خواب را از خود دور كن ـ كه نخواهى توانست ـ ؛ زيرا اگر انديشه كنى، مى دانى كه #جان تو در دست ديگرى است و همانا خواب، به منزله مرگ است و بيدارى پس از خواب، به منزله برانگيخته شدن پس از مرگ» .
📕بحار الأنوار، ج ۱۳ ص ۴۱۷ ح ۱۱
#امام_باقر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️منابع تاريخی چگونه از جايگاه رفيع علمی «امام باقر» (علیه السلام) ياد می كنند؟ (بخش اول)
🔹«موقعیت علمی» #امام_باقر (عليه السلام) آنقدر ممتاز بود كه بی تردید از نظر بسیاری از علمای اهل سنت، ايشان در زمان حیات خویش شهرت فراوانی داشته و همواره محضر او از دوستدارانش، از تمامی بلاد و سرزمین های اسلامی پر بوده است. موقعیت علمی ایشان، به مثابه شخصیتی عالم و فقیه، به ویژه به عنوان نماینده علوم #اهل_بیت (علیهم السلام) بسیاری را وا میداشت تا از محضر او بهره گیرند و حل اشکالات علمی و فقهی خود را از او بطلبند. در این میان اهل عراق که شیعیان بسیاری در میان آنها وجود داشت، مفتون شخصیت آن حضرت شده بودند. [۱]
🔹در میان مراجعه کنندگان، آنچنان خضوعی نسبت به شخصیت علمی #امام_باقر (عليه السلام) به چشم می خورد که «عبداللّه بن عطای مکی» میگفت: «مَا رَأَيْتُ اَلْعُلَمَاءَ عِنْدَ أَحَدٍ قَطُّ أَصْغَرَ مِنْهُمْ عِنْدَ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ وَ لَقَدْ رَأَيْتُ اَلْحَكَمَ بْنَ عُيَيْنَةَ مَعَ جَلاَلَتِهِ فِي اَلْقَوْمِ بَيْنَ يَدَيْهِ كَأَنَّهُ صَبِيٌّ بَيْنَ يَدَيِ مُعَلِّمِهِ» [۲] (علما را در محضر هیچکس کوچکتر از آنها در محضر #ابوجعفر ندیدم؛ حکم بن عیینه با تمام عظمت علمی اش در میان مردم، در برابر آن حضرت مانند دانش آموزی در مقابل معلم خود به نظر می رسید).
🔹#شهرتعلمیحضرت، در حدّ تعبیر «ابن عنبة»، «كانَ واسِعَ الْعِلْمِ وَ وافِرَ الْحلْمِ» مشهورتر از آن است که کسی بخواهد آن را بیان کند. [۳] این شهرت در زمان خود ایشان، نه تنها در حجاز که «كَان سَّيِّد فُقَهَاء الْحِجَاز» [۴]، بلکه حتی در عراق و خراسان نیز بطور گسترده فراگیر شده بود. چنانکه راوی می گوید: «دیدم که مردم خراسان دورش حلقه زده و اشکالات علمی خود را از او می پرسیدند». [۵] همچنین «ذهبی» درباره #امام_باقر (عليه السلام) می نویسد: «وَ کانَ احدَ مَن جَمعَ بَینَ العِلمِ و العَملِ و السُّؤَدد وَ الشَّرفِ وَ الثِّقهِ وَ الرِّزانهِ وَ کَانَ اَهلاً لِلخِلافَهِ» [۶] (از کسانی است که بین #علم و #عمل و #آقائی و #شرف و #وثاقت و #متانت جمع کرده و اهلیّت برای #خلافت داشت).
🔹استاد «ابو زهره» درباره مرجعیت عام امام می نویسد: «#امام_باقر (علیه السلام) وارث امام سجاد (عليه السلام) در #امامت و #هدایت مردم بود، از این رو علمای تمام بلاد اسلام از هر سو به محضر او می شتافتند و کسی از مدینه دیدن نمی کرد، جز این که به خدمت او شرفیاب شده و از علوم بی پایانش بهره ها می گرفت». و همو می نویسد: «كانَ يقْصُدُهُ مِنْ ائِمَّةِ الفقه وَالْحَديثِ كَثيرونَ» [۷] (از #بزرگانفقهوحدیث، خیلی ها به قصد بهره گیری علمی پیش حضرتش می آمدند). و از عیون الاخبار نقل شده است که: «قَدْ اَخَذَ عَنْهُ اهلُ الْفِقْهِ ظاهِرَ الْحَلالِ وَالْحرام» [۸] (#فقیهان، احکام حلال و حرام را از او می گرفتند).
🔹او همانند پدرش امام سجاد (عليه السلام) که شهرت عظیم علمی در میان مردم داشت، مورد احترام خاص و عام بود. «محمد بن منکدر» که خود یکی از محدثان معروف اهل سنت بود، در «عظمت امام پنجم شیعیان» چنین می گوید: «من جانشین علی بن الحسین (عليه السلام)، از میان فرزندان او را - که نزدیکترین آنان به او از نظر علم و فضیلت هم می بایست باشد - ندیده بودم تا روزی که به محضر فرزندش #محمد_باقر (عليه السلام) رسیدم». [۹] بسیاری از دانشمندان بزرگ اسلامی درباره #مقام_علمی و #موقعیت_فقهی حضرتش جملات زیبایی بر زبان رانده اند که استاد «اسد حیدر» آنها را در کتاب خود گرد آورده است. [۱۰] #ادامه_دارد...
#مآخذدرمنبعموجوداست
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_باقر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
تبیین
⭕️«کلام نور»
🔸«وَاتَّبَعُوا مَا تَتْلُو الشَّيَاطِينُ عَلَىٰ مُلْكِ سُلَيْمَانَ ۖ وَ مَا كَفَرَ سُلَيْمَانُ وَ لَٰكِنَّ الشَّيَاطِينَ كَفَرُوا يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَ مَا أُنْزِلَ عَلَى الْمَلَكَيْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَ مَارُوتَ ۚ وَ مَا يُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّىٰ يَقُولَا إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلَا تَكْفُرْ ۖ فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا يُفَرِّقُونَ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ زَوْجِهِ ۚ وَ مَا هُمْ بِضَارِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللهِ ۚ وَ يَتَعَلَّمُونَ مَا يَضُرُّهُمْ وَ لَا يَنْفَعُهُمْ ۚ وَ لَقَدْ عَلِمُوا لَمَنِ اشْتَرَاهُ مَا لَهُ فِی الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ ۚ وَ لَبِئْسَ مَا شَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ ۚ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ».
🔹«و [یهودیان] از آنچه #شیاطین در زمان پادشاهی سلیمان [از علم سحر بر مردم می خواندند] پیروی کردند. و [سلیمان دست به سحر نیالود تا کافر شود، بنابراین] سلیمان کافر نشد، ولی #شیاطین که به مردم #سحر می آموختند، #کافر شدند. و [نیز یهودیان] از آنچه بر دو فرشته هاروت و ماروت در شهر بابل نازل شد [پیروی کردند]، و حال آنکه آن دو فرشته به هیچ کس نمی آموختند مگر آنکه می گفتند: ما فقط مایه آزمایشیم [و علم سحر را برای مبارزه با ساحران و باطل کردن سحرشان به تو تعلیم می دهیم]، پس [با به کار گرفتن آن در مواردی که ممنوع و حرام است] کافر مشو؛
🔹اما آنان از آن دو فرشته مطالبی [از سحر] می آموختند که با آن میان مرد و همسرش جدایی می انداختند؛ در حالی که آنان به وسیله آن سحر جز به اذن خدا قدرت آسیب رساندن به کسی را نداشتند؛ و همواره چیزی را می آموختند که به آنان آسیب می رسانید و سودی نمی بخشید؛ و یقیناً [یهود] می دانستند که هر کس خریدار #سحر باشد، در #آخرت هیچ بهره ای ندارد. و همانا بدچیزی است آنچه خود را به آن فروختند اگر معرفت می داشتند».
🔸«وَ لَوْ أَنَّهُمْ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَمَثُوبَةٌ مِنْ عِنْدِ اللهِ خَيْرٌ ۖ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ».
🔹«و اگر آنان [از روی حقیقت] #ایمان می آوردند و [از سحر و جادو] پرهیز می کردند، قطعاً #پاداشی که از جانب خداست [برای آنان] بهتر بود، اگر می دانستند».
📕قرآن کریم، سوره بقره، آیات ۱۰۲ و ۱۰۳
#قرآن #کلام_نور
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد