📚 #دریافت_کتاب افتخار مادری
🔹 انتشارات مجمع جهانى اهل بیت (علیهم السلام)
🔸 چاپ سال ۱۳۸۷
✔️ معرفی
این کتاب ذکر گوشههایی از #فضایل و مناقب بانو ام البنین (سلام الله علیها) است.
در این داستان به آن بخش از زندگانی بانو #ام_البنین (سلام الله علیها) توجه داده شده است که وی به هنگام ورود به خانه امیرالمؤمنین (علیهم السلام)، خود را خدمتگزار ایشان و فرزندانش تلقی میکرد و در طول زندگی همواره فرزندان فاطمه (علیها السلام) را بر فرزندان خود مقدم میداشت.
او همچنین به چهار پسر خود آموخته بود که اگرچه با فرزندان زهرا (علیها السلام) از جهت پدر مساویند، اما هیچگاه به مقام و #منزلت آنان نمیرسند.
در این نگاشته به اهتمام بانو ام البنین (سلام الله علیها) در #بیعت با امام حسن (علیه السلام) و امام حسین (علیه السلام) و غمگین بودن در شهادت امام حسین (علیه السلام) نیز اشاره شده است.
استفاده از تصاویر #کودکانه و مناسب با هر فراز از داستان در تمامی صفحات آن و بیان مشخصات فردی از جمله: نام و نام پدر، کنیه و شهرت و نام طایفه و همچنین اشاره به #منابع نقل #داستان، در صفحه پایانی کتاب، از دیگر ویژگیهای این اثر میباشد.
@tafaqqoh
افتخار مادری.pdf
4.6M
📚 #دریافت_کتاب افتخار مادری
🔹 انتشارات مجمع جهانى اهل بیت (علیهم السلام)
🔸 چاپ سال ۱۳۸۷
@tafaqqoh
📚 مرحوم علامه شیخ محمد تقی شوشتری در مجلد دوازدهم کتابِ سودمند «قاموس الرجال» به شرحِ حال زنانی که نامآورانِ تاریخ اسلام یا راویان احادیث معصومانند، پرداخته است:
✔️ أم البنين الكلابية [سلام الله علیها]
قال [المصنّف العلّامة المامقانی اعلی الله مقامه]:
هي فاطمة بنت حزام بن خالد بن ربيعة بن عامر المعروف بالوحيد ابن كلاب بن عامر بن صعصعة.
أقول: أسقط من نسبها عدة، ففي نسب قريش مصعب الزبيري: أم البنين بنت
حزام بن خالد بن ربيعة بن الوحيد بن كعب بن عامر بن كلاب بن ربيعة (نسب قريش / ص ٤٣).
و في الطبري: أم البنين بنت حزام أبي المجل بن خالد بن ربيعة بن الوحيد بن
كعب بن عامر بن كلاب (تاريخ الطبري / ج ٥ / ص ١٥٣).
فتراه أسقط بين " الوحيد " و " كلاب " نفرين " كعبا " و " عامرا " كما أسقط بين
" كلاب " و " عامر بن صعصعة "، " ربيعة " و لعله استند في إسقاطه الأول إلى ما في المقاتل: " أم البنين بنت حزام بن خالد بن ربيعة بن الوحيد و هو عامر بن كلاب بن ربيعة بن عامر بن صعصعة " (مقاتل الطالبيين / ٥٣) لكن لا يبعد كونه من #تصحيف النسخة فنسخته كثير التصحيف، و الأصل في قوله: " و هو عامر "، " بن كعب بن عامر " حتى يتّفقَ مع كلام الزبيري و الطبري.
و عليه فقوله: " عامر المعروف بالوحيد " - أيضا - وهمٌ، لعدم قول أحدٍ به
سوى ما في تلك النسخةِ.
هذا، و وهمَ هنا المفيدُ أيضاً، فقال في الإرشاد: " أم البنين بنت حزام بن خالد
ابن دارم " (الارشاد / ص ١٨٦) فبدّل ربيعة بدارم.
ثُمّ تسميةُ المصنّف لها بِفاطمةَ لم أدر إلى أي شئ استند، فلم يذكر الزبيري
و الطبري و الإصبهاني و العمدة (عمدة الطالب / ص ٣٥٦) و المفيد لها اسما، بل ظاهرُهم أنّ #أم_البنين اسمُها.
قال المصنف: أول ما ولدت #العباس ثم عبد الله ثم جعفر ثم عثمان.
قلت: بل جعفر الرابع، ففي المقاتل: قتل عثمان و هو ابن إحدى و عشرين سنة
و جعفر و هو ابن تسع عشرة سنة (مقاتل الطالبيين / صص ٥٤ و ٥٥).
هذا، و روى المقاتل عن الصادق (عليه السلام) قال: كانت أم البنين تخرج إلى #البقيع فتندب بنيها أشجى ندبة و أحرقها، فيجتمع الناس إليها يستمعون منها و كان #مروان يجيء في من يجيء لذلك فلا يزال يسمع ندبتَها و يبكي (مقاتل الطالبيين / ص ٥٦).
و في عمدة الطالب: روى أنّ أميرالمؤمنين (عليه السلام) قال لأخيه #عقيل - و كان نسابةً عالماً بأنساب العرب و أخبارهم -:
" أنظر إلى امرأة و قد ولدتها الفحول لأتزوّجها فتلِدَ لي غلاماً فارِساً "
فقال له: تزوّجْ " أم البنين الكلابية " فإنّه ليس في العرب #أشجع مِن آبائها (عمدة الطالب / ص ٣٥٧).
@tafaqqoh
✔️ دیشب هنگامِ تورّق کتاب «آموزگارِ فقاهت» به ۲ سندِ جالب از #کارنامه_حوزوی مرحوم امام خمینی رحمهالله برخوردم؛
✔️ پیش از این در کتاب «نهضت امام خمینی رحمهالله/ سید حمید روحانی زید عزه» و برخی کتبِ شرح حالِ دیگر نیز این اسناد درج شده بودند.
🔹 ملاحظه بفرمایید:
@tafaqqoh
✔️ #کارنامه_حوزوی امام خمینی رحمهالله ۱
🔹 بنا بر گزارش #ساواک در اسفند ماه سال ۱۳۳۵ #درس_خارج مرحوم امام بعد از درس آیةالله بروجردی اعلی الله مقامه با حدود ۵۰۰ طلبه #شلوغ_ترین درس از میانِ دروسِ مطرح حوزه علمیه قم بودهاست:
🔸 آقای حاج آقا روحالله خمینی که از لحاظ درس، درسی حایز اهمیت است./ تعداد طلاب درس خارج حوزه: در حدود ۵۰۰ نفر/ مسجدی که اقامت میکنند: اقامت نمیکنند. / منطقه نفوذ و تقلید: ایالات مرکزی و غرب ایران
✔️ در انتهای سند هم مرحوم امام خمینی و مرحوم علامه طباطبایی «افاض الله علینا من برکات تربتهم» به عنوان علمای علاقهمند به #مسائل_اجتماعی معرفی شدهاند.
@tafaqqoh
✔️ #کارنامه_حوزوی امام خمینی رحمهالله ۲
🔹 در گزارش #روزنامه_کیهان (شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۴۰) بعد از رحلتِ آیةالله بروجردی اعلی الله مقامه از میان علمای قم، مرحوم امام به عنوان گزینه اول برای تصدی #مرجعیت معرفی شدهاند:
🔸 ۱. حضرت آیةالله حاج آقا روحالله خمینی که اکنون در حوزه علمیه قم کلاس دارند و بیش از ۴۰۰ نفر را تدریس مینمایند.
@tafaqqoh
✅ نرمافزار آموزگار فقاهت به همت شرکت نسیم شاخص اطلاعات نور (نشان)، وابسته به مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)، تولید و عرضه شد.
گفتنی است، این نرمافزار که با همکاری مؤسسه #کتابشناسی_شیعه، تهیه و تولید شده است؛ تصویر ۱۰۰ دفتر از تقریرات دروس مرحوم آیة الله محقق داماد (رحمهالله) به قلم شاگردان ایشان و دستنوشتههایی به قلم ایشان را در خود جای داده است.
تقریرات حضرات آیات سید محمد علم الهدی، شیخ علی حیدری کاشانی، سید ابوالفضل میرمحمدی (رحمهم الله)، سید محسن خرازی، ناصر مکارم شیرازی، سید موسی شبیری زنجانی، سید محمدعلی علوی گرگانی (حفظهم الله) و ... از جمله تقریرات ارائه شده در نرمافزار آموزگار فقاهت است که بهصورت تصویری (PDF) در اختیار کاربر قرار گرفته است.
جهت اطلاعات بیشتر و تهیه نرمافزار #آموزگار_فقاهت لینک ذیل را کلیککنید:
🌐 https://plink.ir/0Jwtk
✔️ آی تی گفت؛ رسانه تخصصی فناوری اطلاعات قم
@itgoft
@tafaqqoh
هدایت شده از گروه علمی فرهنگی فتح
🎶💠🎶💠🎶💠🎶💠🎶💠
🎧 #بشنو
🎤#کارگاه
💠کارکردهای حدیث در روانشناسی اسلامی+ #دو_فایل_صوتی
💠〰💠〰💠〰💠〰💠
💥اصلی ترین منبع برای پژوهش های روانشناسی اسلامی ، #آیات و #روایات است .
💥اما چگونه می توان فهمی روانشناختی از متون دینی بدست آوریم ؟
💥چه چالش هایی در این مسیر وجود دارد ؟
💥برای یافتن پاسخ این پرسش باید به سراغ افرادی رفت ، که پژوهش هایی روانشناختی ناظر به آیات و روایات انجام داده اند .
💥حجت الاسلام دکتر محمد کاویانی
( عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ) تالیفات متعددی در حوزه روانشناسی اسلامی دارند . روانشناسی در قرآن ، روانشناسی و تبلیغات با تاکید بر تبلیغ دینی ، روانشناسی سلامت ، روانشناسی اجتماعی با نگرش به منابع اسلامی و ... تنها بخشی از آثار و تالیفات ایشان می باشد .
💥حجت الاسلام دکتر عباس پسندیده ( رییس پژوهشکده اخلاق و روانشناسی پژوهشگاه قرآن و حدیث ) نیز سالیان زیادی است که بر موضوع روانشناسی اسلامی متمرکز شده اند . پژوهشی در فرهنگ حیا،رضایت از زندگی،مثلث ایمان،رضایت زناشویی، الگوی شادی ،الگوی اسلامی شادکامی و ... نیز از جمله تالیفات استاد پسندیده می باشد .
💠〰💠💠💠〰💠
لینک دریافت دو فایل صوتی📥
⚫ Www.fatehan.net/post/99
◀️کانال ایتا
eitaa.com/fatehan
◀️کانال بله
http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm
◀️کانال سروش
Sapp.ir/fatehan.net
هدایت شده از گروه علمی فرهنگی فتح
کارگاه_حدیث_در_روانشناسی_بخش_اول.wma
2.08M
↩ #فایل_صوتی_اول_کارگاه
💠کارکردهای حدیث در روانشناسی اسلامی
✳با #فتح همراه باشید
◀️کانال ایتا
eitaa.com/fatehan
◀️کانال بله
http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm
◀️کانال سروش
Sapp.ir/fatehan.net
هدایت شده از گروه علمی فرهنگی فتح
کارگاه_کارکردهای_حدیث_در_روانشناسی.wma
14.4M
↩ #فایل_صوتی_دوم_کارگاه
💠کارکردهای حدیث در روانشناسی اسلامی
✳با #فتح همراه باشید
◀️کانال ایتا
eitaa.com/fatehan
◀️کانال بله
http://ble.im/join/ODU1M2Y4Mm
◀️کانال سروش
Sapp.ir/fatehan.net
آمرزشِ من از تو خدایا #غریب نیست
از بنده جُرم و عفو ز مولا غریب نیست
وهّابی و #جوادی مُعطیِ ذوالمِنَن
بنوازی ار بهلطف گدا را غریب نیست
افتادهام بهخاکِ درت از ره #نیاز
راهَم دهی بهعالم بالا غریب نیست
سودی نمیرسد بهتو از طاعتِ کسی
گر بُگذری ز جُرم #برایا غریب نیست
از بنده دور نیست که جُرم و خطا کند
بخشیدن از خدای تعالیٰ غریب نیست
#اقرار میکنم به گناهانِ خویشتن
رحمی کن ای کریم و ببخشا غریب نیست
گر طاعتم #سزا نبود رایگان ببخش
کالا و ریش صاحب کالا غریب نیست
گر #معصیت سزا نبود معصیت مَبین
بیچارگی ببین، ز تو اینها غریب نیست
از من غریب نیست که سوزم در آتشت
ور تو دهی بهنزد خودت جا غریب نیست
از حد خود زیاده اگر میکنم طلب
در حضرتِ کریم تمنّا غریب نیست
فیضست و درگه تو، ازین در کجا رود
إلحاح بر در تو #خدایا غریب نیست
دارم مَحبّت #نبیّ و #خاندانِ او
گر در جوارشان دهیم جا غریب نیست
#فیض_کاشانی رحمهالله
@tafaqqoh
کفایت غسل از وضو.pdf
504.4K
#مقاله_فقهی
✔️ کفایت غسل از وضو
#چکیده
✔️ کفایتِ #غسل از #وضو از مسائلى به شمار مىرود که فقیهان نظریاتى گوناگون درباره آن دارند. مشهور به #کفایت_غسل جنابت از وضو معتقد است، ولى در این میان گروهى به استناد تعدادى از احادیث به کفایت #تمام غسلهاى #واجب یا #تمام غسلهاى واجب و #مستحب نظر دادهاند.
با این حال هیچ فقیهى به مشروعیت و استحبابِ غسل در همه موارد مشروعیت وضو فتوا نداده است؛ بلکه مشروعیت و استحباب غسل در هر موردى باید #دلیل_خاص داشته باشد. بنابراین اختلاف نظر در کفایت غسل از وضو پس از فرض مشروعیت و استحباب غسل در موارد خاص است.
این مقاله با استناد به ادلّه نظریه کفایت غسل از وضو را در #همه غسلهاى واجب و مستحب تقویت مىکند و آنگاه با استناد به برخى ادلّه این احتمال را مطرح مىکند که غسل به طور مطلق همانند وضو براى یکى از #غایات مشروع مستحب و یا #مستحب_نفسى باشد و از این رو اثباتِ #مشروعیت_غسل نیاز به دلیل خاص ندارد.
📚 مجله «فقه» پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ٫ دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
🌐 http://jf.isca.ac.ir/article_3128.html
@tafaqqoh
🔊 #دریافت_صوت دروس آیةالله حسن ممدوحی حفظه الله در پیامرسان #ایتا
✔️ شرح نهجالبلاغه / مشغولِ شرح حکمتها هستند. / چهارشنبهها برگزار میشود.
@ayatollah_mamdouhi
✔️ رساله الانسان علامه طباطبایی رحمهالله / ۱۲۲ جلسه / تمام شده است.
@allama92
✔️ رسائل توحیدیة علامه طباطبایی رحمهالله / تا کنون ۴۵ جلسه / در حال تدریس
@allama92
✔️ در هر ۲ کانال گاهی صوت #درس_اخلاق حضرت استاد دامت برکاته هم بارگذاری شده است.
@tafaqqoh
با تبریک میلادِ حضرت مادر زهرای اطهر - جانها به قربانش - همه دعوتید به حلقهای که برونند زان هُشیارها ⬇️
🌐 https://chat.whatsapp.com/ErEmMkBn6zQ7c2fJ3NdYap
@tafaqqoh
«قاعده الواحد» را با تو شناختم؛
چرا که «لا یصدرُ منکِ الّا العشقُ».
🌹 روزت مبارک، نهایتِ حکمتِ صدرایی!
#میلاد_حضرت_زهرا سلام الله علیها
#روز_مادر
🔹 https://chat.whatsapp.com/ErEmMkBn6zQ7c2fJ3NdYap
@tafaqqoh
🔹 کانال درس قطع و ظن رسائل استاد سید عبدالحسین آل یاسین (دام عزه)
ارتباط با مدیر کانال:
@k_M_mohammadi
✔️ @rasaell
🔹 کانال درس مکاسب محرمه استاد سید مصطفی حسینی نسب دام عزه
این کلاس در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار میشود.
سال ۹۸_۹۹
✔️ @makaseb_1
🔹 کانال درس استصحاب رسائل استاد حمید وحیدی دام عزه
✔️ @esteshab_Ostad_Vahidi
🔹 کانال درس خیارات مکاسب استاد حمید وحیدی دام عزه
✔️ @kheyarat_ostad_vahidi
🔹 کانال دروس رسائل (اصول ۱ و ۴ طرح جدید) استاد امین اسدپور دام عزه
ارتباط با مدیر کانال:
@Hossein_iranpour
اطلاع دادن خرابی صوتها:
@Ahmadi_1397
✔️ @rasaeel_asadpour
🔹 کانال دروس مکاسب استاد سید حسین هاشمیان دام عزه
ارتباط با مدیر کانال:
@Mohyieddin
✔️ @do_hashemiyan
🔹 کانال دروس رسائل ۳ و کفایه ۱ استاد سید مهدی هاشمیان دام عزه
ارتباط با مدیر کانال:
@A_aliz135
✔️ @ostad_hashemian
🔹 کانال درس کفایه ۱ استاد محمدحسین عبدی دام عزه
✔️ @feghahat_1
@tafaqqoh
#دریافت_کتاب
🔹 مغنی الادیب
🌐 https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlY2lVNVlQal9xMzg
🔹 ثورة نحویة؛ فی هیئة تعلیقة استدلالیة علی مغنی الادیب
🌐 https://drive.google.com/open?id=1WLfaMzYi9zXT-P1aeNcXzfDIM0rQ-7As
🔹 تهذیب المغنی
(خلاصهای از #مغنی_اللبیب که قبل از #مغنی_الادیب منتشر شده است.)
🌐 https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlWU1PYXZSUGJjZHc
@tafaqqoh
1580735059-9934-98-1-2.pdf
940.2K
#مقاله بررسی فقهی _ حقوقی #تخصیص عام منطوقی با #مفهوم_مخالف با تاکید بر رابطه ماده یک قانون مسئولیت مدنی با ماده ۳۲۸ ق.م
@tafaqqoh
#دریافت_آثار مرحوم آیةالله محمدهادی معرفت اعلی الله مقامه:
🌐 http://alfeker.net/authors.php?id=989
✔️ پایگاه حفظ و نشر آثار:
🌐 http://www.maerefat.com
@tafaqqoh
20120326114719-1142-35.pdf
1.53M
#مقاله معرفی ترجمهای کهن از قرآن کریم اثر نِظام الدین نیشابوری (نویسنده شرح شافیه)
#چکیده
#نظام_نیشابوری از دانشمندان قرن هشتم هجری [۱] است که کتابهای متعددی در زمینههای علوم عربی و قرآنی از خود بر جای نهاده که از جملهی آنها ترجمه است از #قرآن_کریم به زبان فارسی، که دراین مقاله سعی شده است تا ضمن اثبات نگارش چنین ترجمهای از سوی نظام، به معرفی ویژگیهای این ترجمه نیز پرداخته شود.
[۱. در تذکرهها و شرح حالهای مختلف، قرنی که نظام در آن میزیستهاست، متفاوت ذکر شدهاست؛ ر.ک: صوت جلسه اول تدریس شرح نظام بر شافیه مرحوم مدرس افغانی و مقدمه شرح نظام استاد درهصوفی دام عزه چاپ دارالحجة]
@tafaqqoh
محکی موجود بما هو موجود از دیدگاه ابن سینا.pdf
378.5K
#مقاله
محکی #موجود_بما_هو_موجود از دیدگاه ابن سینا
#چکیده
هر چند که نظام فلسفی #ابنسینا نظام عقلانی محضی است که بسیاری از اصول زیربنایی آن را اصول فلسفه #ارسطویی تشکیل میدهد و فلسفه او فلسفه #مشائی خوانده میشود، ولی با این وجود، ابنسینا هرگز خود را ملزم به حفظ تمامی مبانی فلسفه ارسطویی نمیداند و در بسیاری از موارد به نقد آنها نیز میپردازد. ابنسینا با پذیرش برخی مبانی ارسطویی و ارائه اصول خاص فلسفی خود، مؤسس نظام فلسفه #مشاء_اسلامی به شمار میرود که فلسفهای بر محور #موجود است. او موضوع مابعدالطبیعه خود را موجود بما هو موجود میداند و اصول مابعدالطبیعی خود را بر مبنای آن بنا میکند.در طول تاریخ فلسفه، علاوه بر ابنسینا بسیاری از فیلسوفان پس از او نیز در عالم اسلام و در مغرب زمین، موضوع مابعدالطبیعه را موجود بما هو موجود میدانند، اما این هرگز بدین معنا نیست که همه این فلاسفه دارای ساختار مابعدالطبیعی واحدی هستند؛
در فلسفه ابنسینا موجود، مفهومی #مشترک_معنوی است که به #تشکیک بر مصادیقش صدق میکند. معنای موجود بما هو موجود به قدری عام و #فراگیر است که تمام موجودات عالم، محکی و مصداق آن قرار میگیرند. دامنه وسیع موجود بما هو موجود، همه موجودات را شامل میشود؛ از خداوند تبارک و تعالی گرفته تا ممکنات #مجرد و سپس ممکنات #مادی و در نهایت در پایینترین مرتبه وجود، #هیولای_اولی.
در میان این موجودات، خداوند وجود محض #مستغنی داشته، به هیچ موجود دیگری #وابسته نیست و در مقابل، ممکنات وجود ربطی و #تعلقی به واجبالوجود داشته و در حدوث و بقاء نیازمند وجود واجباند.
@tafaqqoh
تشکیک و خارجیت وجود.pdf
407K
#مقاله وحدت موضوع ما بعد الطبیعه؛ تأملی بر رویکرد ابنسینا در احراز #وحدت_موضوع ما بعد الطبیعة
#چکیده
#ارسطو در بیان موضوع مابعدالطبیعه تعابیر متعددی دارد که موجب #ابهام در تعیین مقصود نهایی او و شکلگیری دو فهم #الٰهیاتی و #هستیشناختی از سرشت مابعدالطبیعه شده است.
همبسته با همین مسأله، در آثار #کلاسیک و نیز پژوهشهای ثانوی مکرر اشاره شده است که ابنسینا با طرح #تفکیک میان #موضوع و #مسائل مابعدالطبیعه، #موجود بما هو موجود را به عنوان موضوع این علم و خدا و مفارقات را از مسائل آن دانسته و در نتیجه این ابهام را #مرتفع نموده است. ولی ارسطو در تعیین موضوع مابعدالطبیعه، وجود را نه مشترک معنوی و نه مشترک لفظی، بلکه از سنخ πρὸς ἓν دانسته است و از سوی دیگر وحدت علم را به وحدت موضوع و شرط موضوع قرار گرفتن یک مفهوم را برای علم اشتراک معنوی دانسته است.
این مقاله با تمرکز بر #مفهوم_تشکیک در فلسفه اسلامی نشان میدهد که چگونه ابنسینا و #ملاصدرا، با مشترک معنوی دانستن #مفهوم_وجود و در عین حال قائل شدن به حقیقتی عینی برای آن، موضوع مابعدالطبیعه را به عنوان حقیقتی #نفسالامری در جهان خارج احراز کرده و در نتیجه مابعدالطبیعه را اولاً دانشی درجه اول و ثانیاً ناظر به تمام مراتب وجود دانستهاند.
@tafaqqoh
🔖 علامه طباطبایی رحمهالله قبل از نوشتن #المیزان شروع به نوشتن تفسیری به نام «البیان فی الموافقة بین الحدیث و القرآن» کردند؛
این تفسیر از ابتدای قرآن تا اواسط سوره مبارکه #یوسف را در بر دارد؛
روش مرحوم علامه در این کتاب متفاوت از #المیزان است؛ غرضِ تألیف #البیان جمعِ دِلالی روایات تفسیری با هم و با متن قرآن است نه تفسیر #قرآن_به_قرآن؛ اگرچه بسیاری از مطالب #البیان در #المیزان ذیل عناوینی چون «بحثٌ روائی» آمده است؛
🏷 مطالعه این کتاب برای طالبانِ حقائقِ قرآنی و سالکانِ حدائقِ ایمانی نافع است؛ ان شاء الله.
📚 #دریافت_کتاب «البیان فی الموافقة بین الحدیث و القرآن» ۶ مجلد:
1⃣ https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlV2F0eWZEc19OZmc
2⃣ https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlbHJ0RmZoRmotUzQ
3⃣ https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlTFF2QVluMW1kXzg
4⃣ https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlaDZTWDJpZ0xRNTQ
5⃣ https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlQU5WZ2RnWVRBd0k
6⃣ https://drive.google.com/open?id=0B5UvkM76IiOlRFFuQWp1dTRiTVk
@tafaqqoh
تفقه
🔖 علامه طباطبایی رحمهالله قبل از نوشتن #المیزان شروع به نوشتن تفسیری به نام «البیان فی الموافقة بین
#دریافت ۲ مقاله در معرفی تفسیر البیان فی الموافقة بین الحدیث و القرآن اثر علامه طباطبایی رحمهالله
✔️ روش علامه طباطبایی (رحمه الله) در تفسیر «البیان فی الموافقة بین الحدیث و القرآن» در مقایسهی اجمالی با تفسیر «المیزان»
🌐 https://jqst.ut.ac.ir/article_51936.html
✔️ علاّمه طباطبائی (رحمه الله) و تفسیر البیان فی الموافقة بین الحدیث و القرآن
🌐 http://tat.atu.ac.ir/article_5713.html
@tafaqqoh
#پژوهش_لغوی
#روز_مهندس
✔️ ۵ اسفند، بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی رحمهالله
✔️ علامه حسنزاده آملی حفظهالله:
#هندسه از #لغت_فارسی «اَندَزَه» مخفّف کلمه «اندازه» گرفته شده است؛ عرب #اندزه را معرّب و همزه را قلب به هاء کردهاند. زیرا از تلفظ همزه ابا دارند؛ چنانکه در شرح شاطِبی و مجمع البیان آمدهاست.
ایشان میکوشند #همزه را تخفیف دهند و در این تخفیف همزه را قلب به «واو»، «الف» و «یاء» مینمایند. نمیگویند: «أ أنتَ قُلْتَ؟» بلکه میگویند: «آنْتَ»؛ تلفظ همزه را مانند تجشُّع یعنی #آروغ زدن میدانند.
به همین جهت میگویند: اگر در قرآن همزه نبود، ما آن را اصلاً تلفظ نمیکردیم!
اینجا نیز همزه «أندزه» را به «هاء» و «ز» را به دلیل قرب مخرج به «س» تبدیل کردند.
اسم فاعل آن #مهندس است. در #کافی از امام صادق علیهالسلام منقول است: حضرت به یونس بن عبدالرحمن فرمود: «ما الْقَدرُ؟» آیا میدانی قدر چیست؟ #قدر، ایجاد شیء به حد معین میباشد؛ در مقابل #قضا که #حکم_کلی است. قدر پیاده شدن کلیات در حدّ معیّن است؛ «فَتَعلَمُ ما القدر؟ هي الهندسة» یعنی قدر اندازه است.
📚 شرح فارسی الاسفار الاربعة، ج ۱، پاورقی ص ۱۵۹
@tafaqqoh