eitaa logo
تفقه
1.3هزار دنبال‌کننده
588 عکس
77 ویدیو
493 فایل
و ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِروا كافَّةً فَلَولَا نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُم طَائِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُوا في الدِّينِ وَ لِيُنذِرُوا قَومَهُم إِذا رَجَعوا إِلَيهِم لَعَلَّهُم يَحذَرُونَ (التوبة/ ۱۲۲) @MehdiGhanbaryan @jargeh @tarikht @halqat
مشاهده در ایتا
دانلود
تفقه
#منبع_درخواستی 📚 #معرفی_منبع درباره #دانش_زبان_و_ادبیات_عربی #علم_نحو_عربی #دانش_مفردات_عربی #مغنی
✔️ عزیزانِ اهلِ حتماً از این کانال بهره ببرند؛ ان شاء الله. مجموعه‌ی پرباری از ، مقالات، پژوهش‌ها و دروس در حالِ بارگذاری است. @sepentaLiterary @tafaqqoh
📌 💠 عرضه آثار علامه محمد تقی جعفری از ۲۴ لغایت ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۹ با ۳۰ درصد تخفیف به مناسبت بیست و دومین سال رحلت علامه محمد تقی جعفری و هفته کتاب 🌿 نکات مورد توجه : 🔹 ۱- فروش از طریق سایت ketabfroosh.com و در تاریخ فوق انجام می شود. 🔸 ۲- سقف خرید جهت استفاده از تخفیف ۵۰۰ هزار تومان است. (‌تمام خرید های زیر ۵۰۰ هزار تومان شامل تخفیف هستند و تفاوتی در مبلغ سفارش وجود ندارد.) 🔹 ۳- تخفیف محدود به آثار داخل تصویر نیست و با مراجعه به سایت می توانید سایر آثار موجود را مشاهده نمایید. 🌿 @allameh_jafari
هدایت شده از میراث فقاهت خراسان
🔹آدرس پایگاه‌ها و کانال‌های دروس خارج و تفسیر حوزه علمیه خراسان ◾️درس خارج فقه آیت‌الله حاج سید حسن مرتضوی https://www.eshia.ir/Feqh/Archive/Mortazavi/Feqh/99 ◾️درس خارج اصول آیت‌الله حاج شیخ رجبعلی رضازاده https://www.eshia.ir/Feqh/Archive/Rezazadeh/Osool/99 ◾️درس خارج فقه آیت‌الله حاج شیخ مصطفی اشرفی شاهرودی https://www.eshia.ir/Feqh/Archive/Ashrafi/Feqh/99 ◾️دروس خارج فقه و اصول آیت‌الله حاج شیخ مهدی مروارید http://sapp.ir/morvarid.ostad ◾️دروس تفسیر و عقاید آیت‌الله حاج سید جعفر سیدان @ayatollah_seyyedan t.me/ayatollah_seyyedan ◾️دروس خارج فقه و اصول و تفسیر حجت‌الاسلام والمسلمین گرایلی @doroseomominavab ◾️دروس خارج فقه و اصول و تفسیر حجت‌الاسلام والمسلمین زمانی @doroseomominavab https://eitaa.com/joinchat/3372613666C5ffd04fa67 ◾️درس خارج فقه و اصول حجت‌الاسلام والمسلمین تبادکانی @soutosooltabadkani https://eitaa.com/joinchat/1300037697C62083a4748 ◾️درس خارج فقه و اصول حجت‌الاسلام والمسلمین درایتی https://eitaa.com/joinchat/1567555648Cda064430ba ◾️درس خارج فقه و اصول حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ محمد مروارید https://eitaa.com/joinchat/202571800Ca178642322 ◾️درس خارج فقه و اصول حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی آملی https://eitaa.com/joinchat/3278307392C7cda4bd0bb ◾️دروس خارج و تفسیر حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی بیرجندی http://eitaa.com/joinchat/189857804Cd05e5011f3 @rabbanibirjandi ◾️دروس خارج و تفسیر حجت‌الاسلام والمسلمین خزاعی https://eitaa.com/khozaee ◾️دروس خارج فقه و اصول حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی فقیه @hosseinifaghihostad ◾️دروس خارج فقه و اصول حجت‌الاسلام والمسلمین عادلی‌نیا @adelinia99 ◾️دروس خارج فقه و اصول حجت‌الاسلام والمسلمین ملکی @malakimohsen ◾️درس خارج اصول حجت‌الاسلام والمسلمین ایازی @emamhasaneaskari ◾️درس خارج فقه حجت‌الاسلام والمسلمین نقیبی @emamhasaneaskari ◾️درس خارج فقه و اصول حجت‌الاسلام والمسلمین قربانی t.me/ostadalighorbani ◾️درس خارج فقه و اصول حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان http://sapp.ir/ostad_ansariyan ◾️درس خارج فقه و اصول حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی سیستانی https://eitaa.com/joinchat/576979010Cef2006f57d ◾️درس خارج فقه و اصول حجت‌الاسلام والمسلمین باقری‌کیا @bagherikia ◾️درس خارج فقه حجت‌الاسلام والمسلمین سجادی زاده https://eitaa.com/joinchat/406978577C54a4fd2469 ◾️درس خارج فقه و اصول حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی (در بجنورد) https://eitaa.com/joinchat/556793924C57b665682b ◾️درس خارج فقه و اصول حجت‌الاسلام والمسلمین مقیسه (در سبزوار) @madras_sabzevar ◾️درس خارج فقه و اصول حجت‌الاسلام والمسلمین عصمتی (در تربت حیدریه) https://eitaa.com/kharejhozehtorbat http://sapp.ir/kharejhozehth این لیست تکمیل می‌شود... @masathe4
🔖 تازه منتشر شده واکاوی نظریه «وقوع در مشیخه [کتاب] من ‌لایحضره ‌الفقیه و دلالت آن بر وثاقت مؤلّف» با تأکید بر کتاب «النّوادر» ابراهیم بن هاشم قمی 🖊 استاد محقق سید علی‌رضا حسینی شیرازی زید عزه 🌐 http://majaleh-a.ir/WebUsers/majaleh-a/UploadFiles/OK/13990809250485-F.pdf ✔️ بر پایه مقدّمه «کتاب من لایحضره الفقیه»، پشتوانه شیخ صدوق برای تدوین کتابی که به و روایاتش از معصومان علیهم السلام دارد، کتاب‌هایی حدیثی است که ضمن در جامعه علمی آن‌روز، مورد عمل و مراجعه نیز بوده است. علّامه مجلسی، نخستین اندیشمندی است که از یادکرد نام در صدوق، مدح او را برداشت می‌کند. برخی رجالیان، این مسأله را حاکی از دانسته و برخی، هرگونه دلالتی را برای آن نفی کرده‌اند. در برخی جوامع رجالی ، از این قاعده برای توثیق بهره‌برداری شده است. پس از تحلیل و ارزیابی قاعده، این نتیجه به‌دست آمد که نه راویان واقع‌شده در آغاز اَسناد کتاب، همگی صاحب کتاب‌اند و نه مقدّمه الفقیه، همه‌جانبه منابع کتاب را می‌رساند؛ بلکه تنها در صدد بیان «اعتبار نسبی و فی ‌الجمله» منابع خود می‌باشد. از این رو نمی‌توان حکم شیخ صدوق را بر صاحب تألیف‌بودن و وثاقتِ افراد نام‌برده در آغاز سندها حمل کرد. نگاشته حاضر، پس از تحلیل ۱۰ روایت ابراهیم بن هاشم در الفقیه، با نظر به این‌که آوردن نام وی در آغاز اَسناد، گزارش‌گر نقل از کتاب «النوادر» اوست و نیز شیخ صدوق در ابواب فقه مانند و به این روایات، فتوا داده، می‌توان نتیجه گرفت که این کتاب در شمار کتاب‌های مشهور و مُعتمَدبه بوده است. تدوین کتابی متقن که مورد اعتماد شیخ صدوق واقع شده، می‌تواند نشان‌گر و اعتماد به نویسنده آن باشد. هرچند نباید از نظر دور داشت که پذیرش روایت‌های کتاب النوادر، می‌تواند به دلیل بهره‌گیری آن از منابع مورد اعتماد پیشین مانند کتاب‌های یا تکیه بر شواهد اطمینان‌بخش بوده باشد که در این صورت، الزاما وثاقت نگارنده آن را نتیجه نخواهد داد. @tafaqqoh
با سلام این کانال جهت اطلاع رسانی برنامه های انجمن کلام اسلامی حوزه تأسيس شد. لطفا لینک ما را منتشر کنید. 👇👇👇👇👇👇 کلام اسلامی کانال اطلاع رسانی برنامه های انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم ایتا:  https://eitaa.com/Islamic_theology تلگرام: https://t.me/Islamic_theology1
🔖 تاملی در حجیت خبر موثق 🌐 http://hoquq.iict.ac.ir/article_22917_16884cbe20d58f4de3734aef9a910378.pdf ✔️ بحث در حجیت (خبر غیرامامی ثقه)، از مهم ترین مباحث در و است؛ زیرا در احادیث شیعه صدها حدیث به عنوان معرفی می شود و یا آن تاثیر فراوانی در احکام شرعی دارد. اقوال در این مسئله گوناگون است که مهم ترین آن ها دو قول است: «حجیت مطلقه» که به ویژه در چند قرن اخیر به نسبت داده شده است و «عدم حجیت» که آن را نیز به مشهور نسبت داده است. ادله حجیت خبر موثق، گذشته از برخی روایات، ست و در مقابل، مخالفان حجیت خبر موثق به برخی آیات مثل آیه نبا و آیه نهی از رکون به ظالمان و روایات فراوانی که مستفاد از آن، عدم رضای شارع به خبر موثق است، استناد کرده اند و ادله موافقان را اعم از روایات یا سیره عقلا پاسخ داده اند. این مقاله با بیان ادله طرفین، به این قول متمایل شده است که ادله مخالفان راجح است و حداقل امضای رضای شارع به سیره عقلا، با وجود آن ممکن نیست. @tafaqqoh
🔖 حدیث موثّق و اعتبار آن نزد دانشمندان امامی 🌐 https://s-hadith.kashanu.ac.ir/article_111023.html 🌐 https://s-hadith.kashanu.ac.ir/article_111023_0e41ee6fdfcef44814adf949f2f9796a.pdf ✔️ بحث و سخن دربارۀ خبر به دلیل فراوانی مصادیق آن در شیعه، از اهمیت به سزایی برخوردار است. در یک نگاه کلی، دانشمندان شیعه را می‌توان به دو گروه دسته‌بندی کرد: گروهی باور به اعتبار دارند که این نظر خود دو دیدگاه را شامل می‌شود، برخی خبر موثّق را به طور و بعضی دیگر تنها موثّقاتی را که بدان ها عمل کرده‌اند، معتبر می‌دانند؛ گروه دیگر، مخالف دستۀ نخست، به دلیل عدم احراز شرایط ایمان و عدالت در راویِ غیرِ امامی مذهب، برای حدیث موثّق اعتباری باور ندارند. در این نوشتار، افزون بر اشاره به دیدگاه های مختلف و معتقدان هر یک، دلایل باورمندان عدم اعتبار خبر موثّق، مورد بحث و مداقه قرار گرفته و در نهایت، به این نکته اشارت رفته است که نمی‌تواند دلیل مطلق بر بی‌اعتباری خبر موثّق باشد. @tafaqqoh
تربت - استاد سید محمدجواد شبیری حفظه الله.pdf
2.33M
➖ صلّی اللّه علیک یا ابا عبدالله ➖ 🔖 مدخل «تُربَت» از دانشنامه‌ی جهان اسلام / ج ۶ / سال ۱۳۹۳ ش 🖊 استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی حفظه الله ✔️ ابتدای : تربت در لغت به معنای خاک است و در فرهنگ شیعی صرفاً به خاکی که از اطراف قبر امام حسین علیه السلام برداشته می‌شود، اطلاق می‌گردد. 🌐 https://b2n.ir/820370 🌐 http://lib.eshia.ir/23019/1/3421 @tafaqqoh
◾️ انّا للّه و انّا الیه راجعون ◾️ آیةالله سید عباس مدرسی یزدی رضوان الله تعالی علیه (۱۳۲۲ - ۱۳۹۹ ش) دار فانی را وداع گفتند. ◾️ جهتِ آشنایی با این فقید سعید، مصاحبه‌ای که از ایشان در نشریه‌ی حریم امام، شماره‌ی ۳۵۴ منتشر شده است را از نظر بگذرانید: 🌐 https://b2n.ir/268709 @tafaqqoh
📖نماذج الأصول فی شرح مقالات الاصول. ✍🏻تالیف:آیت الله سید عباس مدرسی یزدی(رحمه الله). 📚۴جلد از ابتدای اصول تا مباحث مطلق مقید. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
✨✨معرفی کتاب✨✨ «نماذج الاصول فی شرح مقالات الاصول»، اثر آیت الله سید عباس مدرسی یزدی، شرح کتاب «مقالات الاصول» محقق عراقی، به زبان عربی است. کتاب «مقالات الاصول»، بسیار دقیق و حاکی از دقت نظرها، ابتکارات و ژرف اندیشی‌های محقق عراقی است و استفاده از آن، نیاز به تبحر در مسائل اصولی دارد؛ در این راستا، آیت‌الله مدرسی یزدی، برای زنده داشتن یاد آن بزرگ، به مناسبت گذشتن نیم قرن از وفات وی، به شرح این مهم پرداخته که در شناخت دیدگاه‌های اصولی محقق عراقی بسیار سودمند است. چهار جلد از این کتاب که تا کنون به چاپ رسیده، مشتمل بر تمام مباحث الفاظ است. شارح، در هر بحثی، بخشی از عبارت کتاب «مقالات الاصول» را آورده و قسمت‌های مورد نظر را شماره گذاری کرده و به فاصله یک خط تیره در زیر آن عبارت، به شرح و بررسی آن قسمت ‌ها پرداخته است. •┈••✾••┈• ♨️موسسه امام هادي(عليه السلام): https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
هدایت شده از حدیث آرزومندی
مهمترین اثر مرحوم آیت الله مدرسی یزدی که خودشان به بنده گفتند حاصل سه دوره تدریس خارج اصول است. مرحوم مدرسی تدریس و مرجعیت محدودی داشتند و نوعی انزوای خود خواسته را برگزیده بودند. رحمه‌الله تعالی
بررسی نظام تربیتی ملاصدرا.pdf
417.1K
📖 بررسی نظام تربیتی ملاصدرا 🔗 کارشناسی ارشد علوم تربیتی ٫ دانشگاه شهید باهنر کرمان 📝 چند برگ نخست: 🌐 yun.ir/cukke3 📂 تمام متن: 🌐 yun.ir/1kc363 📈 منبع: ایران داک 🌐 yun.ir/bvyyma 🌐 ganj.irandoc.ac.ir @tafaqqoh
تفقه
📖 #معرفی_پایان‌نامه بررسی نظام تربیتی ملاصدرا 🔗 کارشناسی ارشد علوم تربیتی ٫ دانشگاه شهید باهنر کرما
✔️ بررسی نظام تربیتی ملاصدرا با توجه به اهمیتِ وجودِ یک مبنای فلسفی مستحکم در جهت ارائه مبانی، اصول، روش‌ها و اهداف ، این پژوهش، با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی، به بررسی ملاصدرا پرداخته است. در این راستا پس از بررسی ۴ نظریه اساسی ( و ، ، و و قوای آن) که هر یک به نوبه خود مسائل و مشکلات فلسفی بسیاری را پاسخ‌گو بوده‌اند، نتایج زیر به دست آمد: 1⃣ در جستجوی نظامِ تربیتیِ ملاصدرا دارای، وجود الهی و عزتمند، ، تفاوت‌های اکتسابی، وجود انحصاری، حرکت کمالی، نیازمندی، ناطقیت، تاثیر گذاری و تاثیر پذیری، قوه ذاتی تمام کمالات، حرکت وجودی، به کمالات، نفس قابل رشد، بالقوه معقول بودن، تفاوت در نفوس و قوای نفس است. 2⃣ در جستجوی نظامِ تربیتیِ ملاصدرا باید ایجاد کردن زمینه عزّت، برابری، ، تمایز، زمینه‌سازی برای حرکت تعالی جویانه، در علم‌آموزی، ، ، به رساندن کمالات ذاتی، تعالی دادن ، شناختن کمالات، رسیدن به مرحله عقل بالفعل، یافتن نسبت به مادی نفس، تعالی دادن فضایل نفس و تعالی دادن قوای کمال نفس را در خصوص مد نظر قرار دهد. 3⃣ در جستجوی های نظام تربیتی ملاصدرا مربی باید، ورع و تقوا، ، کردن از خطا، چشم‌پوشی کردن از تفاوت‌های ، توجه کردن به ، توجه کردن به توانایی‌ها، کشف کردن کمالی، عدم چشم‌داشت، شناخت توانایی و ضعف، مواجهه با نتایج کار، فراهم کردن شرایط دهی به ، دل کندن از ، شناخت نقص‌ها و کمبودها، ایجاد کردن زمینه مجهول، آموزش دادن مطلوبات، نفس، کردن قوه‌های نفس، کنار زدن حجاب‌های نفس، را در خصوص تربیت به کار گیرد. 4⃣ در جستجوی نظام تربیتی مربی باید، و دادن، حفظ ، تعالی رتبه وجودی، و همکاری، تربیت کردن ، به خویشتن، هوشیاری داشتن نسبت به تبعات موجودیت خود و دیگران، تعالی رتبه وجودی، صعود کردن به مراتب عالیه وجودی، شعله‌ور ساختن عشق به کمالات، عالَم عقلی شدن، رسیدن به ، تعالی منزلت، علم به را هدف امر تربیت قرار دهد. @tafaqqoh
🧥 لباسِ مشکوک یکی از مباحث فقهی که محلّ و کاربردِ قواعدِ مختلف خصوصاً قواعد اصولیست، بحثِ نماز با است؛ به همین سبب بین فقهاء به ویژه بعد از مرحوم شیخ انصاری رضوان الله تعالی علیه نوشتنِ رساله‌هایی با عنوان «اللباس المشکوک» یا «الصلاة في المشکوک» رایج شده‌است. از محققینی که در این موضوع قلم زده‌اند می‌توان مرحوم میرزای نائینی اعلی الله مقامه الشریف را نام برد؛ نگاشته ایشان اولین بار به عنوان ملحق «منیة الطالب» که تقریر دروس بیع و مکاسب مرحوم محقق نائینی است، چاپ شد. بعد از آن توسط نوه‌ی بزرگوارشان استاد شیخ جعفر غروی نائینی دام عزه با تحقیق جدید و توضیحات به صورت مستقل به چاپ رسید. مؤلف فقید در مقدمه فرموده‌اند این رساله زمانی که در ، کبرای مسأله (علم اجمالی) را بررسی می‌کردند نوشته شده است؛ امّا زمانی که در به مبحث از «کتاب الصلاة» رسیده‌اند، آن را بازنویسی کرده‌اند و تحقیقاتی به آن افزوده‌اند. نکته‌ی مهم درباره‌ی کتاب، اشتمالِ آن بر بسیاری از مبانی مرحوم نائینی است؛ استاد محقق سید هاشم هاشمی رحمه الله از آیةالله سیستانی حفظه الله این‌گونه نقل کرده‌اند: يقول السيد السيستاني دام ظله عن (رسالة اللباس المشكوك) للمحقق النائيني قدس سره: «قد كتبها بقلمه و يلاحظ أنّها قد اشتملتْ على و قد كتبها كتابةً في الدّقة و و لعلّها المحقق النائيني قدس سره.» (تقريرات في علم الأصول بقلم المرحوم السيد الهاشمي / ج ۵ / ص ۳۴) با توجه به این نکته به نظر می‌رسد برای احاطه بر و مرحوم نائینی، خواندن این رساله یا درس گرفتن از بسیار راه‌گشاست. 📚 رسالة الصلاة فی المشکوک 🖊 میرزا محمدحسین غروی نائینی رحمه الله 🌐 http://ijtihad.ir/images/EditorUpload/Al-manshoor/21323%20k.pdf @tafaqqoh
📚 مسند الامام العسکری أبی محمد الحسن بن علی علیه السلام (یک مجلد) 🖊 محقق فقید مرحوم شیخ عزیزالله عطاردی رضوان الله علیه ✔️ مجموعه احادیث نقل شده از امام حسن عسکری سلام الله علیه همراه با مقدمه‌ای مختصر در زندگی‌‌نامه آن حضرت 🌐 http://www.mediafire.com/?588p1z4l72wzw8c 🌐 https://drive.google.com/open?id=1U7Fs_rPTVN7D_mHFYM0Dp8kGb2RAhzIm @tafaqqoh
🔖 تعلیم و تربیت مبتنی بر فطرت (تربیت فطرت گرا) با تاکید بر دیدگاه آیة الله شاه آبادی: مدل سازی فطرت با هرم سه وجهی 🌐 https://jphilosophy.um.ac.ir/article/view/21486/7850 ✔️ «فطرت» به عنوان یکی از بنیادی‌ترین مباحث و ، همواره مورد توجه اندیشمندان، فیلسوفان و مربیان مسلمان قرار داشته است. با این همه، با توجه به تفاوت منظر و موضعی که هر اندیشمند اتخاذ نموده، تفاسیر متنوع و تا حدی متفاوت از ارائه شده است؛ لذا تعریف، قلم‌رو و انواعی که برای فطرت در نظر گرفته می‌شود، تأثیر مستقیمی در الگوی ارائه شده در مورد ساختار انسان از منظر اسلام خواهد داشت. آیة الله شاه آبادی [رحمه الله] از جمله برجسته‌ترین اندیشمندان معاصری است که بحث فطرت را مورد کنکاش قرار داده و بر اساس آن تلاش نموده است تا برای بسیاری از مباحث عمده اسلام، بنیانی نوین برپا نماید و از همین رو «فیلسوف فطرت» لقب گرفته است. این مقاله با پذیرفتن این مفروضه که «فطرت» به عنوان تقریر دینی از سرشت مشترک ، می‌تواند در تعریف، قلم‌رو، اهداف و ارکان و مبانی، اصول و روش‌های و اسلامی نقش عمده‌ای ایفا نماید، بر آن است تا با بهره‌گیری از آرا و تقریر این ، و معاصر، تصویری از الگوی ساختار روانی انسان بر اساس فطرت ارائه نماید. آیة الله شاه آبادی [رضوان الله علیه] علاوه بر ویژگی‌هایی هم‌چون بودن و بودن فطرت در میان همه انسان‌ها، به ویژگی‌هایی چون بودن، از خطا و بودن فطرت اشاره می‌نماید. وی با ذکر جلوه‌های مختلف فطرت (از جمله فطرت های ، ، و )، «فطرت عاشقه» را هسته اصلی انسان معرفی می‌نماید. بر این اساس می‌توان فطریات انسان را در قالب هرمی سه وجهی (با ابعاد ، و ) توصیف نمود که که قاعده آن با مرکزیت «خود»، از عشق بهره برده است. همه فطریات (وجوه هرم و یال‌های آن) ریشه در فطرت عاشقه دارند و «عشق» انسان خواهد بود. @tafaqqoh