هدایت شده از خانه طلاب جوان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببينيد| توصیه به طلاب برای بهرهگیری از تعطیلات تابستانی طلاب
💟 در این تعطیلی درس، کار فقهی نباید تعطیل شود
@Khamenei_Hawzah
🔈🔈 خانه طلاب جوان 🔰🔰
@khaneTolab
🔈 #دریافت_صوت دروس استاد سید محمد مهدی نبویان «دامعزه»
🔹 المنطق مرحوم مظفر ۶۵ جلسه
🌐 http://yon.ir/Yxf1I
🔹 آموزش عقاید آیةالله مصباح یزدی «حفظهالله» ۶۱ جلسه
🌐 http://yon.ir/gpLv4
🔹 بدایة المعارف آیةالله خرازی «حفظهالله» (نبوت، امامت و معاد) ۱۰۴ جلسه
🌐 http://yon.ir/QNA4l
🔹 مختصر المعانی (علم بدیع) ۴۲ جلسه
🌐 http://yon.ir/gZMRw
🔹 خدا شناسی فلسفی ۱۴ جلسه
🌐 http://yon.ir/iOoyc
🔹 انسان شناسی ۱۴ جلسه
🌐 http://yon.ir/rlyeG
🔹 پاسخ به شبهات و مسائل اعتقادی ۹ جلسه
🌐 http://yon.ir/XDGfF
🔹 مدرنیته ۱۶ جلسه
🌐 http://yon.ir/yfVGA
🔹 مبانی تفسیری ۱۱ جلسه
🌐 http://yon.ir/VIcaQ
🔹 الغدیر (امامت) ۱۳ جلسه
🌐 http://yon.ir/nQN7M
📖 #دریافت_جزوه علم صرف
🌐 http://yon.ir/xscqH
@tafaqqoh
هدایت شده از استاد علی صفایی حائری
4_5913728843385931622.mp3
650K
🔸«تسليك النفس إلى حظيرة القدس»
كتابى است كلامى كه توسط حسن بن يوسف بن مطهر، معروف به علامه حلّى به درخواست فرزندش محمد به نگارش درآمده است.
كتاب حاضر به موضوعات ذيل پرداخته است: امور عامّه، تقسيم موجودات، بحث از اقسام موجودات، احكام موجودات، اثبات واجبالوجود و صفات او، عدل، نبوت، امامت و معاد. هر يك از اين موضوعات خود مشتمل بر مباحث متعددى است.
نویسنده اثر حاضر را به مهمترين مسائل كلامى اختصاص داده و آنها را در قالبهاى فلسفى و برهانى مورد بحث و بررسى قرار داده است. اين كتاب بسيار شبيه كتاب «تجريد الاعتقاد» استاد علامه حلّى؛ يعنى خواجه نصيرالدين طوسى است كه خود علاّمه به شرح آن پرداخته و آن را «كشف المراد» نام نهاده است. تفاوتى كه «تسليك النفس» با «تجريد الاعتقاد» دارد بيان ساده و روان آن است و حال آن كه «تجريد الاعتقاد» خواجه از عبارات و متنى صعب و دشوار بهرهمند است. اما نقطۀ اشتراك استاد و شاگرد در اين دو اثر روش فلسفى و برهانىاى است كه در اثبات مسائل كلامى در پيش مىگيرند روشى كه نزد متكلمان متأخر مقبوليت يافته است.
نسخهاى خطى از اين اثر در موزۀ بريتانيا در لندن موجود است. كاتب اين نسخه على بن الحسن بن الرضى الحسينى است كه از كتابت آن در /18صفر716/ق فراغت يافته است.
نسخه خطى دوم در كتابخانۀ آيتاللّه حكيم در نجف اشرف به شماره 929م نگهدارى مىشود. ناسخ اين نسخه ناشناخته است؛ اما تاريخ اتمام استنساخ آن /22صفر722/ق قيد گرديده است.
از هر يك از اين دو نسخه خطى، ميكروفيلمى در «مركز احياء التراث الاسلامى» قم موجود است اولى به شمارۀ 1804 و دومى به شمارۀ 689/2.
نسخه حاضر در برنامه با تحقيق و پژوهش سركار خانم فاطمه رمضانى در قطع وزيرى با جلد گالينگور در 264 صفحه براى نخستين بار در سال 1426ق توسط انتشارات «موسسۀ امام صادق عليهالسلام» قم، منتشر گرديده است.
لینک در سایت موسسه امام صادق (ع)🔻
@E_Sobhani
http://tohid.ir/fa/index/book?bookID=510
هدایت شده از حسین سوزنچی
📝 نقدی بر آرای آقای #سید_کمال_حیدری
آقای سید کمال حیدری مواضعی در پیش گرفته است که جنجالهایی را برانگیخته است.
چندی قبل در برنامه #چهارسو نظرات و دلایل نظر خود درباره چهار موضوع #اختلاف_قرائات ؛ #تقریب_مذاهب؛ جواز #تعبد_به_جمیع_ادیان و #حقوق_زن را مطرح نمود.
برگزارکنندگان برنامه چهارسو از این جانب #حسین_سوزنچی نیز خواستند نظرات ایشان را نقد کنم که فیلم آن را از طریق لینک زیر در #آپارات میتوانید مشاهده کنید:
📹 http://aparat.com/v/e2RS1
لینک کانال #چهارسو در شبکه اجتماعی #سروش
🔖http://sapp.ir/chaharsootv
ضمنا از آنجا که امکان بارگذاری فایل مذکور در #ایتا وجود ندارد (پایین ترین کیفیت فایل مذکور 71 مگابایت بود و در ایتا بارگذاری فایل بیش از 50 مگابایت ممکن نیست)، کسانی که پیامرسان سروش را دارند از طریق لینک زیر میتوانند فیلم مصاحبه را در خود پیامرسان ملاحظه کنند:
🆔https://sapp.ir/souzanchi.ir
✅ نقد مکتوب سخنان وی ان شاء الله بزودی در همین کانال بارگذاری خواهد شد.
@souzanchi
هدایت شده از حسین سوزنچی
نقد نظرات سید کمال حیدری درباره تعدد قرائات و ....docx
78.1K
نقد مکتوب نظرات سید کمال حیدری در برنامه چهارسو در موضوعات #اختلاف_قرائات ؛ #تقریب_مذاهب؛ جواز #تعبد_به_جمیع_ادیان و #حقوق_زن
@souzanchi
هدایت شده از حسین سوزنچی
نقد نظرات سید کمال حیدری درباره تعدد قرائات و ....pdf
635K
نقد مکتوب نظرات سید کمال حیدری در برنامه چهارسو در موضوعات #اختلاف_قرائات ؛ #تقریب_مذاهب؛ جواز #تعبد_به_جمیع_ادیان و #حقوق_زن
@souzanchi
#حکمت_مطهر
🔹 یکی از وجوهِ مشابهتِ انسان و جهان این است که همانطور که جهان را نمیتوان با به عمل آوردن یک مطالعه #حسی شناخت، تار و پودش بیش از اینهاست، بشر نیز که #عالم_صغیر است و #جهان_اکبر در او مُنطوی است، چنین است.
🔹 #الکسیس_کارل کتابی دارد به نام «انسان موجود ناشناخته»، باید گفت انسان جهان ناشناخته.
🔹 در جزوه سخنرانی آقای #شریعتی به نام «علی شاهد رسالت» مینویسد:
«شما یک خانه تاریک را در نظر بگیرید. کسی که وارد آن خانه میشود نخواهد توانست اثاثیه آن خانه را ارزیابی کند، مثلًا پایش را روی فرش بگذارد و دستش را به سینی یا قندان بزند. از کجا میتواند دریابد که این قندان مثلًا طلا یا نقره یا برنج است؟! درست مانند کسانی که در تاریکی با لمس کردن بدن فیل میخواستند آن را بشناسند (که ملّا در #مثنوی نقل کرده است). ولی به محض اینکه چراغی در خانه روشن شود جنس فرش یا قندان یا شکل مبل معلوم میشود. #وجود آدمی همان خانه است، #قوا و #غرائز و نیروی #روحی و #جسمی او حکم همان اثاثیه را دارد و #علوم_بشری در حکم همان قوه لامسه است. در این #تاریکی نمیتوان ارزش این نیروها را تعیین کرد. مثلًا غریزه جنسی، حبّ ثروت، جاه طلبی، دانش دوستی هر کدام ارزشی دارند...
#انبیا که میآیند مهمترین عملشان روشن ساختن #نور_فطرت سراچه قلب انسان است.»
📚 یادداشتهای استاد شهید مطهری، ج ۱، صص ۳۶۶ و ۳۶۷، عنوان «انسان و جهان»
@tafaqqoh
97_05_14_Dr_Vaseti_EjtehadSistemi[3].mp3
19.24M
💢 اجتهاد سیستمی
🔊 استاد عبدالحمید واسطی «دام عزه»
✔️ ارائه شده در اردوی مشهد، سال ۹۷ مرکز استعدادهای برتر و نخبگان حوزه علمیه
https://eitaa.com/nokhbegan_howzeh
@tafaqqoh
هدایت شده از کانال رسمی مرکز مدیریت حوزه های علمیه
بیانات امام خامنه ای(حفظه الله).mp3
20.67M
🎙 صوت| بیانات امروز رهبرانقلاب در جمع طلاب حوزههای علمیه ۹۸/۲/۱۸
💠سابقاً شاید ایمانهای قرص وجود داشت لکن جلوهی عملی نداشت. در تهران #شیخ_فضل_الله را وسط تهران بر دار کشیدند، عدهای هم گوشهوکنار اشکی ریختند اما حرکتی صورت نگرفت؛ با آنکه آن روز رضاخانی هم سر کار نبود.
💠علما در مقام ورثهی انبیا باید برای عملی شدن توحید و اقامهی قسط، #مجاهدت کنند.
💥کانال رسمی مرکزمدیریت حوزههای علمیه👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/329121809Cc8e3511428
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #فیلم| نخستین جلسه #درس_گفتارهای_رمضانی
🔹 فقه ارتباطات؛ حجة الاسلام و المسلمین #اسلامی_تنها
🆔 @vasael_ir
@tafaqqoh
🔸 آغاز برگزاری #درس_گفتارهای_رمضانی
🔹 فقه ارتباطات؛ حجة الاسلام و المسلمین #اسلامی_تنها
🆔 @vasael_ir
@tafaqqoh
هدایت شده از احمد فربهی
1_54720167.pdf
508.7K
تفکر منطقی در کتاب و سنت؛
۱- ارزش تفکر منطقی از نظر کتاب و سنت
۲- نقش تفکر منطقی در کتاب و سنت
۳- استنباط مباحث منطقی از کتاب و سنت
#مناظره٫ امکان یا امتناع #علم_دینی٫ مصطفی ملکیان و سید محمدمهدی میرباقری
🔹 ملکیان: به نظر من دينی بودن علم دينی به اين معناست كه استدلالهای موجود در آن علم، از #متون_مقدس دينی و مذهبی استفاده كرده است...
🔸 میرباقری: ما در هر علمی نياز دارم كه #كارآمدی انديشه را به اثبات برسانيم. امروزه از اين با عنوان «روش» ياد میكنند...
🌐 http://www.isaq.ir/vdcj.mevfuqeyvsfzu.html
@tafaqqoh
هدایت شده از پندهای سعادت
@Pand_Saadat.pdf
1.26M
📕متن کامل جلسات تبیین و تحلیل " گام دوم انقلاب " توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله
#پندهای_سعادت
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب
#گام_دوم_انقلاب
#تبیین_و_تحلیل
🔗 @pand_saadat
#دریافت_مقاله استدلال در اعتباریات
🖊 آیةالله صادق لاریجانی دام عزه
#چکیده
اعتباریات از مسائل مهم #فلسفه جدید اسلامی و نیز علم #اصول است. در #فلسفه_اسلامی سنتی #اعتباریات به صورت مستقل مورد بحث قرار نگرفته است؛ تا اینکه علامه طباطبایی [رحمهالله] در کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» آن را مطرح میکند. در علم اصول هم، صرفاً مجموعه مباحثی #پراکنده در این زمینه وجود داشته و تحت عنوان واحدی مطرح نشده است و آن مباحث هم عمق کافی ندارد. در سلسله بحثهای «فلسفه علم اصول» بحث اعتباریات را به صورت برجسته مورد تحقیق قرار دادهام. یکی از مباحث قابل طرح در این زمینه جریان استدلال منطقی در اعتباریات و عدم آن است. علامه طباطبایی و شاگرد بزرگ او شهید مطهری، بر #عدم_جریان استدلال منطقی در اعتباریات استدلال میکنند. راقم این سطور گمان میکند که این نظر درست نیست. مقاله حاضر این استدلال را بازگو میکند.
🌐 http://pfk.qom.ac.ir/article_319_b8f5d9e5c4678881e4e6c412980b92b9.pdf
@tafaqqoh
هدایت شده از حسین سوزنچی
مباحث نقد آقای #سید_کمال_حیدری برای استفاده مستمر در فضای وب نیز قرار داده شده است به آدرس
http://www.souzanchi.ir/review-of-sayed-kamal-heidari-s-comments/
این بحث در آنجا با نقدها و پاسخهایی همراه بوده است که از عزیزانی که مایلند در این بحث مشارکت کنند، و بحثشان برای دیگران هم قابل استفاده باشد دعوت میشود که در قسمت «دیدگاه» در انتهای صفحه اینترنتی مذکور نظرات خود را وارد کنند.
از جمله،در قسمت دیدگاه، به شبههای که در کلیپی از ایشان درباره #مهدویت منتشر شده بود نیز پاسخ داده ام.
@souzanchi
هدایت شده از حسین سوزنچی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جناب آقای #سید_کمال_حیدری به بخشی از نقدهای بنده (#حسین_سوزنچی) پاسخ گفتهاند که پاسخ ایشان را میتوانید در پیوند زیر مشاهده کنید:
https://www.instagram.com/p/BxO-TEPnwXf/
فایل ضمیمه، پاسخی است به جوابیه ایشان
@souzanchi
هدایت شده از حسین سوزنچی
پاسخ به سید کمال حیدری2.docx
21.5K
پاسخ مکتوب #حسین_سوزنچی به جوابیه آقای #سید_کمال_حیدری
@souzanchi
هدایت شده از حسین سوزنچی
پاسخ به سید کمال حیدری2.pdf
388.7K
پاسخ مکتوب #حسین_سوزنچی به جوابیه آقای #سید_کمال_حیدری
@souzanchi
#دریافت_مقاله نگاهی به حاشیه محقق خوانساری رحمهالله بر شروح اشارات
🖊 استاد احمد عابدی دام عزه
#pdf ⬇️
🌐 http://jap.isca.ac.ir/article_2881_e3c6f26a5512a0d58aa137151fbec413.pdf
#html ⬇️
🌐 http://ensani.ir/fa/article/51367/نگاهی-به-حاشیه-محقق-خوانساری-بر-شروح-اشارات
@tafaqqoh
#دریافت_مقاله نقدهای علامه حسنزاده آملی حفظهالله بر براهین «تناهی ابعاد اجسام»
#چکیده
🔹 مسئله #تناهی یا #عدم_تناهی عالم طبیعت که از جمله مسائل مطرح شده در #هندسه و #طبیعیات قدیم بوده، یکى از مسائل فلسفى بهشمار میرود که با #استعانت و استمداد از قضایاى #ریاضى مبرهن شده است. غرض از بیان این مسئله، اثبات #محدودیت عالم جسم و جسمانى و تعیین پایان و منتهیالیه جهان ماده و عالم طبیعت بوده است؛ اما نه از این حیث که چون هر جسمی ابعاد سهگانه محدودی دارد، پس عالم نیز محدود است چون عالم چیزی نیست جز موجودات آن، بلکه سخن بر افلاک، بهویژه محدد الجهات متمرکز شده است.
🔹 پرسش این است که اصولاً #ماوراء_افلاک و اصطلاحاً فراتر از سطح #فلکالافلاک چست؟ آیا #خلأ است یا #ملأ، یا نه خلأ و نه ملأ؟ اگر خلأ است آیا میتوان در آنجا امتدادی را تصویر نمود؟ اگر چنین است، چه نوع امتدادی است؟
🔹 طبیعیدانان در پاسخ به پرسشهای بالا، براهینی آوردهاند که منتج به اثبات مسئله تناهی ابعاد شده است. نوشتار حاضر، پس از بیان براهین ارائه شده در آثار فلسفی #ابنسینا، #سهروردی و #ملاصدرا ـبه نمایندگی از فلسفههای #مشاء، #اشراق و #متعالیهـ به بیان نقدهای علامه حسنزاده آملی حفظهالله بر این براهین پرداخته است.
🔹 از نظر وی چون براهین مذکور در اثبات تناهی عالم جسمانی #ناتوانند و از آنجا که آثار و #افعال_الهى منحصر به عالم #شهادت_مطلقه نیست ـبلکه ورای عالم جسم، عالم یا عوالم دیگری با مخلوقات و موجودات خاص هر عالم نیز وجود داردـ ما را به این حقیقت میرساند که نه تنها #کلمات_وجودی خداوند سبحان که اطوار و #شئون_اسمائى او هستند، غیر متناهىاند، بلکه کلمات عالم جسمانى و همچنین #عالم_جسمانی نیز #غیر_متناهى است.
🌐 http://pms.journals.pnu.ac.ir/article_3428_77ba5b7ec967a2badeca14d7bfc08a12.pdf
@tafaqqoh