قیام امام حسین.pdf
2.37M
📚 قیام حسین علیه السلام
🖋 دکتر سید جعفر شهیدی رحمهالله
@aminseydi
@tafaqqoh
هدایت شده از سیدالعلماء
🏴 توسل به اباالفضل العباس سلاماللهعلیه برای دستیابی به همتی عالی
🔺 از مرحوم #صاحب_جواهر - زمانیکه در #نجف به اشتغالات علمی مشغول بود- منقول است که: مدتی در #فکر بودم که کتابی #فقهی در شرح #شرایع_الاسلام بنویسم و مطالب لازم را دربارهاش بیان کنم، ولی گرفتاریهایی پیش میآمد و مانع میشد، اما من در خودم همتی ایجاد کردم که با آن #همت اگر میخواستم، میتوانستم از آسمان ستارهای را به زمین وارد کنم!، و #علما اثر او را ( #جواهر_الکلام) معجزهی قرن نامیدند. با این همه تفصیل وقتی ایشان با قصیدهی شیخ کاظم #ازری که در مورد #اهلبیت (علیهمالسلام) سروده بود، برخورد کرد، آرزو نمود این قصیده در نامهی عملش به جای کتاب جواهرش نوشته شود!.
بنابراین از این مطلب مشخص میشود که ارادت به اهلبیت (علیهمالسلام) میتواند عصای کار ما باشد و به وسیلهی #توسل به #خاندان_رسالت میتوانیم همتی به کار گیریم و إنشاءالله در #روحانیت به جایی برسیم.
توسل به چه کسی؟ به صاحبان همت اعلی، مثل حضرت اباالفضل #عباس (علیهالسلام) که میفرماید: "و الله أن قطعتمو یمینی" قسم به خدا دست مرا زدید، دستم را از من گرفتید؛
والله إن قطعتمو یمینی
إنی احامی ابداً عن دینی
من هیچگاه دست از حسینم نمیکشم و از یاری #حسین علیهالسلام دست بر نمیدارم.
خدایا به آبروی همت اباالفضلی، به همهی #مسلمین، #شیعیان توفیق فهم وظیفه و عمل به آن مرحمت بفرما.
سایهی مبارک #ولیعصر عجلاللهفرجه را بر سر #رهبر معظم، مجتهدین، علما، حوزهها، مؤمنین و مؤمنات، ممالک اسلامی مستدام بدار.
۸۹٫۱٫۲۲
مرحومآیتاللهسیدابراهیمخسروشاهی
@seyedololama
هدایت شده از تاملات قرآنی - روایی
📖 سوره امام حسین (ع)
🔸 بنا بر روایات معصومین (ع) #سوره_فجر، سوره امام حسین (ع) است . مرحوم صدوق از امام صادق (ع) نقل کرده اند: «اقْرَءُوا سُورَةَ الْفَجْرِ فِی فَرَائِضِكُمْ وَ نَوَافِلِكُمْ فَإِنَّهَا سُورَةٌ لِلْحُسَینِ بْنِ عَلِی (ع)»؛ سوره فجر را، در نمازهای واجب و مستحب تلاوت کنید، این سوره متعلّق به امام حسین (ع) است...
🔹 «وَ هَذِهِ السُّورَةُ فِی الْحُسَینِ بْنِ عَلِی وَ شِیعَتِهِ وَ شِیعَةِ آلِ مُحَمَّدٍ خَاصَّةً»؛ این سوره به شکل خاص در شأن امام حسین (ع) و شیعیان حضرت و شیعیان آل محمد (عهم) است. «مَنْ أَدْمَنَ قِرَاءَةَ الْفَجْرَ كَانَ مَعَ الْحُسَینِ فِی دَرَجَتِهِ فِی الْجَنَّةِ»؛ کسی که بر تلاوت این سوره مداومت کند، در بهشت همراه با امام حسین (ع) و در درجه ایشان خواهد بود.
👈 در روایات فرموده اند وجود مقدس سیدالشهداء (ع) در گودی قتلگاه، با آیات آخر سوره فجر مورد خطاب قرار گرفتند. در حالی که همه عالم، مضطرب و متلاطم بودند، حضرت در گودی قتلگاه، در کمال آرامش و در مقام رضایت نفس قرار داشتند و خدای متعال ایشان را مورد خطاب قرار داد و فرمود «یا أَیتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ * ارْجِعی إِلى رَبِّكِ راضِیةً مَرْضِیةً»
البته میتوانیم بگوییم #کلّ_سوره_فجر متعلّق به حضرت هست، از همان «وَ الْفَجْرِ» تا آیات پایانی، ولی قدر متیقن این است که فرمودند مخاطب اصلی در آیات پایانی سوره، وجود مقدس سیدالشهداء (ع) هستند.
🔻برای شنیدن تفسیر #استاد_میرباقری از سوره فجر مراجعه کنید به🔻
https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/959
https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/960
هدایت شده از AL MUSTAFA International University's Students
📌 بمناسبت آغاز سال تحصیلی ۹۹_۹۸ جامعة المصطفی العالمیه
📖 درس خواندن در حوزه، عبادت است 📖
📚 #درس در حوزههای علمیه یك #عبادت محسوب میشود. تربیت طلبگی از اوّل این است، درس یك عمل عبادی است. لازمهاش این است كه این كار مقدس به حساب بیاید. اساتیدی كه قبل از درس #وضو میگیرند تا با وضو بروند سر درس و طلابی كه پیش از رفتن به جلسهی درس وضو میگیرند تا با وضو در درس حاضر بشوند، در حوزهها كم نیستند. این یكی از چیزهای معمولی و رائج است كه وضو بگیرند بروند درس. درس را آن روزی كه در حوزهها هیچ امتحانی وجود نداشت و هیچكس از كسی نمیپرسید كه شما چقدر درس خواندید و بیا ببینم چی خواندید. درس را در همان روزها هم طلبهی حوزه با #شوق و #رغبت و به صورت #خستگیناپذیر و با فراموش كردن بسیاری از جلوههای زندگی دنبال میكرد هیچ انگیزهای جز انگیزهی #معنوی و #اخروی و #الهی نمیتواند یك طالب علم را آن وقتی كه از او نمیپرسند آقا شما چی خواندید و پیش كی خواندی؟ اینجور وادار به درس خواندن نمیكند. ما متأسفانه یك تحلیل درست و حسابی از زندگی طلبگی نداریم.
🎙 ۱۳۶۴/۰۹/۲۶
#امام_خامنه_ای
#حوزه
#درس_خواندن
#کانال_طلاب_المصطفی:
🆔 https://eitaa.com/almustafauni
🔊 #دریافت_صوت آموزش روانشناسی #مشاوره (۹ جلسه)
🎤 استاد حجةالاسلام نوید جانباز دام عزه
۱. http://thaqalain.ir/wp-content/uploads/2017/02/13951126-Janbaz-AmoozeshMoshavere-ThaqalainSite.mp3
۲. http://thaqalain.ir/wp-content/uploads/2017/02/13951203-Janbaz-AmoozeshMoshavere-ThaqalainSite.mp3
۳. http://thaqalain.ir/wp-content/uploads/2017/02/13951210-%D9%80Janbaz-RavanShenasi-ThaqalainSite.mp3
۴. http://thaqalain.ir/wp-content/uploads/2017/03/13951215-Janbaz-AmoozeshMoshavere-ThaqalainSite.mp3
۵. http://thaqalain.ir/wp-content/uploads/2017/03/13951217-Janbaz-AmoozeshMoshavere-ThaqalainSite.mp3
۶. http://thaqalain.ir/wp-content/uploads/2017/04/13960115-Janbaz-AmoozeshMoshavere-ThaqalainSite.mp3
۷. http://thaqalain.ir/wp-content/uploads/2017/04/13960127-Janbaz-AmoozeshMoshavere-ThaqalainSite.mp3
۸. http://thaqalain.ir/wp-content/uploads/2017/04/Janbaz-13950203-Janbaz-AmoozeshRavanShenasi.mp3
۹. http://thaqalain.ir/wp-content/uploads/2017/05/Janbaz-13950210-Janbaz-AmoozeshRavanShenasi.mp3
@tafaqqoh
هدایت شده از استاد فتوحی
✍ ️#حواشی_استاد_فتوحی_بر_مختصر_المعانی
🔸ف فرمت: pdf
🔹 حجم فایل: ۶۸.۷ MB
📚 تعداد صفحات: ۳۵۷
♻️ تهیه و تدوین: جمعی از طلاب مدرسه مبارکه رضویه قم
🗓 سال تحصیلی ۹۷-۹۸
دانلود با لینک مستقیم:
http://s9.picofile.com/d/8367866384/caa3a3aa-eee4-4775-8ce6-6cab6fa3b9cc/Havashi_Ostad_Fotouhi_Bar_Mokhtasar.pdf
هدایت شده از استاد فتوحی
‼️نکته مهم اینکه برای انتشار حواشی کتاب #استاد_فتوحی از ایشان اجازه گرفته شده است.
هدایت شده از استاد فتوحی
🔸نکته دیگر اینکه همه صفحات کتاب #مختصر_المعانی در این سند نیامده و تقریبا فقط صفحاتی که استاد در آنها حاشیه نوشته اند، در این سند آمده است.
هدایت شده از استاد فتوحی
Havashi Ostad Fotouhi bar Jvaher-Al-Balaghah.pdf
39.66M
#حواشی_استاد_فتوحی_بر_جواهر_البلاغه
🔸 فرمت: pdf
🔹 حجم فایل: ۳۷.۸ MB
📚 تعداد صفحات: ۲۳۵
♻️ تهیه و تدوین: جمعی از طلاب مدرسه مبارکه رضویه قم
🗓 سال تحصیلی ۹۷-۹۸
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
💠 حسنات عصر
(شماره1)
❖ از بیانات آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی: 🔻
📝 یکی از شهرهای مستعد ایران شهر #شوشتر است. اگر بخواهیم فهرست بزرگانی را که از این شهر برخاستهاند، ذکر کنیم در یکی-دو ساعت میسر نمیشود، ولی اجمالاً عرض میکنم که هم در رشتههای علمی و هم در رشتههای معنوی شخصیتهای روحانی بزرگی از این شهر برخاستهاند همانند شیخ مرتضی دزفولی شوشتری، شیخ اسدالله شوشتری، سید علی شوشتری و ...
یکی از رجال معنوی درجه اول که مورد قبول خاص و عام بوده، شیخ جعفر شوشتری است. ایشان موعظه فوقالعادهای داشته و کسی نبوده که در محضر موعظه ایشان باشد و حالش تغییر نکند.
یکی از آن اشخاصی که همین دقت نظر و معنویت و زهد را به ارث برده، نتیجه ایشان آقای حاج شیخ محمد تقی شوشتری است که هم خودشان و هم کتابشان «قاموس الرجال» را باید جزء حسنات عصر حاضر به شمار آورد، هم مؤلَّف و هم مؤلِّف. از قاموس الرجال میتوان فهمید که کتابهای دیگر ایشان نیز بدینگونه است.
📚 جرعهای از دریا، ج1، ص72
#رجال
#قاموس_الرجال
#شیخ_محمد_تقی_شوشتری
@zanjani_net
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
💠 حسنات عصر
(شماره2)
❖ از بیانات آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی: 🔻
📝 از ویژگیهای مؤلف «قاموس الرجال» دقت نظر، وسعت اطلاع و استفاده از منابع مختلف و توجه به تصحیفات و یافتن علل تصحیفات و توجه به اشتباهات بزرگان و علل اشتباه آنها است. ایشان در این جهات از افراد کمنظیر یا بینظیرند، هم از لحاظ دقتنظر، هم از لحاظ آگاهی.
آقای حاج شیخ محمد تقی شوشتری اطلاع کامل از رجال شیعه دارد؛ مثلاً در فلان کتاب تاریخ، یا در فلان کتاب شعر و کتب ادبی دیگر به مطالبی برخورد کردهاند و به نکاتی دست یافتهاند که تا تضلّع در رجال نباشد، توجه به آنها حاصل نمیشود.
ایشان در اثر کثرت تنبهات و کثرت احاطهای که در علم رجال داشتهاند، گاهی مطلب دور از ذهنی را از یک مطلب شعری یا یک مطلب تاریخی برای موضوع رجالی کشف کردهاند و برای مطالب رجالی به کار بردهاند و این ابتکاری است که کمتر کسی دارد. ممکن است شخصی از استعداد و نبوغ بینظیر برخوردار باشد، ولی اگر سنین متمادی کار نکرده باشد، نمیتواند بعضی از مشکلات و جهات مخفی را به دست بیاورد؛ مثلاً فرض کنید در باب حدود و دیات روایتی باشد که متضمن نکتهای متناسب با باب طهارت است. شخص فقیهی که به فقه احاطه دارد، میتواند بگوید که از این روایت برای فلان مطلب میتوان سود جست؛ چون نقاط تاریک مسائل فقهی را میداند و میتواند بگوید که این روایت در غیر بابش ذکر شده و آن نقطه و نکته تاریک را میتواند روشن کند. ایشان چون در رجال سیر کرده و جهات تاریک و مبهم رجال را میداند، یک وقت در شعری مطلبی مییابد که متنبه میشود که این شعر آن نقطه تاریک را روشن میکند.
ایشان علاوه بر احاطه بسیار، فهم فوق العادهای نیز دارند و از این احاطه و فهم هم استفادههای بسیار زیادی کردهاند.
📚 جرعهای از دریا، ج1، ص73
#رجال
#قاموس_الرجال
#شیخ_محمد_تقی_شوشتری
@zanjani_net
هدایت شده از دروس استاد سید محمد صادق علم الهدی | کانال اصلی
e (001) Halaghah-3 j1 Alamolhoda_org.mp3
15.51M
#حلقه_ثالثه_جلد۱
جلسه ۱
ص۱۴: دروس في علم الأصول، تمهيدٌ ...
+ توصیههایی در مورد نحوه خواندن حلقه ثالثه
+ معرّفی شرحهای حلقه ثالثه
۲۵ شهریور ۹۸
#سید_محمدصادق_علم_الهدی
#تعریف_علم_اصول
#حلقه_ثالثه
#دروس_في_علم_الاصول_ح۳
🎙 @Alamolhoda_org
هدایت شده از سیدالعلماء
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 معنای #مراقبه: «یا اخوانى! ما الحیاة الدنیا إلّا لعب و لهو، و إنّ الدار الآخرة لهى الحیوان و لا وظیفة للانسان فى ادون حیاتیه إن کان انساناً إلّا التجهّز للاخرى»¹
۹۱٫۶٫۳۰
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
________
۱) [مقدمهی مرحوم علامه #طباطبایی بر کتاب شریف #المراقبات]
@seyedololama
هدایت شده از سیدالعلماء
🔺 در سالروز ارتحال مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبایی رضوان الله تعالی علیه؛ (۱۸ #محرم الحرام ۱۴۰۲=۲۴ #آذر ۱۳۶۰)، متن کامل مصاحبهای از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی منتشر میگردد
@seyedololama
هدایت شده از سیدالعلماء
🔺 مطالبی پیرامون شخصیت مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبایی رضوان الله تعالی علیه؛ (۱۸ #محرم الحرام ۱۴۰۲=۲۴ #آذر ۱۳۶۰)
بسم الله الرحمن الرحیم
"و صلی الله علی اشرف انبیائه و خاتم اوصیائه، صلی الله علیهم اجمعین"
🔺 برکات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
🔹 از برکات حرم مطهر #اهلبیت (علیهمالسلام)؛ شهر مقدس #قم، مهاجرت شخصیتی مانند مرحوم آیت الله #حائری_یزدی و تأسیس #حوزه علمیهی قم در آن و مهاجرت آیت الله #بروجردی و سپس ادامهی حوزه و طلوع شخصیتهایی مانند #مرحوم_امام راحل و مرحوم علامه #طباطبایی میباشد.
🔺 اثرات جلسات معارفی و شروع استفاده از مرحوم علامه طباطبایی
🔹 جلسات #اخلاقی و هشداردهندهی مرحوم امام و دیگر اساتید؛ امثال مرحوم استاد شهید #مطهری و دیگر بزرگان را بسیار آمادگی داد که در جستجوی هر چه بیشتر اساتید #انسان_سازی باشند. ولذا استاد شهید در سفری به #اصفهان با استاد #نهج_البلاغه؛ مرحوم حاج میرزا علی آقای #شیرازی برخورد کرده و اعتراف کردند که ما با استفاده از آن بزرگوار موفق به شناخت نهجالبلاغه شدیم و ای کاش ما توفیق شناخت #قرآن را نیز پیدا کنیم. این خواست و عطش نیز به وسیلهی #مهاجرت مرحوم علامه طباطبایی (رضیاللهعنه) از الطاف خاصهی الهی برآورده شد و ما طلاب ابتدایی نیز بحمدالله تعالی از این خرمن فیض اگر نه گندم ولی به کاهی رسیدیم و ابتداً -در اثر نداشتن مکان مناسبی- قرار شد روزها در باغی که نزدیک منزل ایشان بود از بیانات تفسیری و اخلاقی ایشان استفاده کنیم.
🔺 بیداری از خواب غفلت و بندگیِ خدای متعال؛ اساس تعلیمات مرحومین قاضی و طباطبایی؛ نقش اساسیِ روایات در تفسیر المیزان
🔹 اساس تعلیمات و تدریسات ایشان که از استاد عالی مقامشان مرحوم #قاضی کسب شده بود، دستگیری و #نجات دادن #طلاب و #دانشجویان از خواب #غفلت و توجیه آنان به سوی بندگی و صرف چند روزهی عمر در #عبودیت الهی بود، به طوریکه تمامی لحظات زندگی حتی برای کسب امور معیشتی یا ادارهی پستها و مقامها و یا تشکیل خانواده، دارای بُعد و جنبهی بندگی باشد، آنگونه که در ابتدای #تفسیر سورهی #فاتحه در صفحات اول فرمودهاند: «أن الله سبحانه بیَّن فی مواضع من كلامه: أنَّ ما ليس لوجهه الكريم هالك باطل، و أنه: سيقدم إلى كل عمل عملوه مما ليس لوجهه الكريم، فيجعله هباء منثورا، و يحبط ما صنعوا و يبطل ما كانوا يعملون، و أنه لا بقاء لشیء إلّا وجهه الكريم، فما عمل لوجهه الكريم و صنع باسمه هو الذی يبقى و لا يفنى، و كل أمر من الأمور إنما نصيبه من البقاء بقدر ما لله فيه نصيب، و هذا هو الذی يفيده ما رواه الفريقان عن النبی صلیاللهعلیهوآله أنه قال: (كل أمر ذی بال لم يبدأ فيه باسم الله فهو أبتر الحديث). و الأبتر هو المنقطع الآخر، فالأنسب أن متعلق الباء فی البسملة أبتدئ بالمعنى الذی ذكرناه»¹؛ ایشان دربارهی اینکه اولین آیهی سورهی مبارکهی فاتحه که اولین سورهی قرآن است و با آیهی شریفهی "بسم الله" آغاز میشود، مطرح میکنند که آیا این "باء" به چه فعلی یا اسمی - طبق قاعدهی عربیت و ادبیات عرب- تعَلُّق دارد؟ ایشان انتخاب فرمودند به اینکه به فعل "أبتَدِءُ" بر میگردد یعنی من ابتدا میکنم به نام خداوند بخشایندهی مهربان. در صورتیکه شاید مفسرین و لغتشناسانِ دیگر اینطور نگفته باشند، ولی ایشان در این مسأله که اولین مسألهی تفسیرشان بود، از یک #روایت نبوی متابعت کردهاند که آن روایت این است که #پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) فرمودهاند: هر کار مهمی که به نام خداوند ابتدا نشود، انقطاع خواهد یافت، بریده خواهد شد و به سود نخواهد رسید. بنابراین ایشان هم معناً و هم لفظاً اول استفادهشان از روایت بوده است و این مطلبی است که شخصاً بنده از ایشان شنیدم و کمتر کسی دربارهی تفسیر "المیزان" این مطلب را یادآوری کرده که این تفسیر بسیار ارزنده، طرز استفادهاش از #روایات با سایر #تفاسیر هیچ فرقی ندارد، منتها آنها آیه را بیان میکنند و در تفسیرش روایت میآورند، ولی ایشان اول به روایات رجوع میکند و مطلب آیه را که از روایات به دست آورد، طوری تنظیم میکنند که با روایات تطبیق شود و روایاتش هم در آخر ذکر شود تا این افراط و تفریطی که در برخی محدثین و غیر آنها پیدا شده، که قرآن کریم جز با روایات نباید تفسیر شود، این افراط و تفریط جلویش گرفته شود، ولی رهنمودشان را از روایات گرفتهاند و بهترین شاهد همین مسأله است و از خود ایشان هم - در وقتیکه خدمتشان بودم- شنیدم که فرمود: اگر روایات نبود من در تفسیر چیزی نمیفهمیدم. این مطلب ای کاش تکرار میشد تا مردم بدانند که برکات تفسیر "المیزان" برکات روایات #ائمه اطهار (علیهمالسلام) است.
ص ۱
1⃣
@seyedololama
⬇️
هدایت شده از سیدالعلماء
⬆️
ص ۲
2⃣
🔺 ضرورت استفاده از تعالیم مرحوم علامه طباطبایی در اصلاح انقلاب اسلامی
🔹 مرحوم استاد شهید #مطهری فرمود: تفسیر #المیزان سالها بعد جلوه شایستهاش بُروز میکند. در تأیید فرمودهی ایشان عرض میشود که ببینید در زمان ما که سالها از #انقلاب مقدس اسلامی میگذرد، هنوز این مسأله جا نیفتاده و دورهای برای #اساتید محترم #دانشگاه ترتیب داده نشده، چه رسد به #دبیران و #آموزگاران عزیز و زحمتکش و دلسوز که مانند یک جهش #ریاضی یا #طبیعی و یا #اجتماعی با این تفسیر شریف و تفسیر اولین آیه؛ -تفسیر آیهی شریفه- "بسم الله الرحمن الرحیم" آشنا شوند و در نتیجه یک #انقلاب_فرهنگی شایستهی این رژیم الهی به وجود آورند. انقلابی که در درون انسانها، مسأله #فنای طبیعت و #بقای وجههی الاهیت را چنان پایهریزی کند، که اگر استاد #فیزیک یا #ریاضی متوجه شود که کلاس را #غافلانه گذرانده، #توبه و #استغفار کند.
مرحوم علامه #طباطبایی این بیت #مولوی را فراموش نمیکرد:
اهل دنیا از کهین و از مهین
لعنة الله علیهم اجمعین
#لعنت خدا، همان ابتر و منقطع الآخر بودن است که #فرد و #جامعه اسلامی باید به عنوان یک فاجعهی #انسانی از آن بپرهیزد. #مرحوم_امام (رحمهالله) هم دربارهی پیروزی در #جنگ با دشمنان، مسألهی #وظیفه را تکرار میکرد. وظیفه همان #بندگی خدای جهان و انسان است که حضرت #مهدی (ارواحنافداه) برای گسترش آن در کرهی زمین #قیام خواهد کرد و انقلاب فرهنگی اسلامی به معنای آشنا کردن #دولت و #ملت #ایران با آن است. آشنایی این فضیلت به این است که تمام #وزارتخانه ها چه رسد به #حوزه ها و #دانشگاه ها، از افرادی دوره دیده تشکیلات داده شوند. دورهای که از پیش از #دبستان آغاز شده باشد و به همان شیوهای که #کودک با #بهداشت دهان و دندان و نیروهای بینایی و شنوایی آشنا میشود، با بندگی انسان و جهان نسبت به پروردگار مهربانش هم آشنا شود.
#بدیهی است که #ظلم و #ستم فراگیر در جهان، ریشه در همین مسألهی بیخبری از جهان #ربوبیت دارد. این ایده و مرام در #زندگی و معاشرت اینگونه اساتید #انسانساز به وضوح دیده میشد.
🔺 تشکیل جلسات تفسیری مرحوم علامه طباطبایی در ماه مبارک رمضان در حرم مطهر
🔹 [ مرحوم علامه] فرمودند: من یاد ندارم در شبهای ماه #رمضان خوابیده باشم.
به خاطر دارم در ماه مبارک رمضان سالی، #تفسیر را در حدود بعد از نیمهشب، در صحن شریف #قم ترتیب دادند، به طوریکه پس از درس به #حرم مطهر مُشَرَّف شوند و برای صرف غذای سحری برگردند. بنده هم که ظرفیت لازم را نداشتم به این برنامه چند شب عمل کردم که در اثر کمخوابی و بیتوفیقی بیمار شده و از #روزه هم محروم گردیدم.
🔺 ظهور قابلیت افراد در إمتحانات الهی
🔹 #امتحانات در همهگونه امور برای ارائهی #قابلیات وجود دارد. فرمودند: روزی در حجره تدریس در خدمت مرحوم استاد [ #قاضی رحمهالله] بودیم و بحث #توحید را بیان میکردند، ناگهان سقف حجره و مدرسه طوری تکان خورد که گویا زمینلرزهای رخ میدهد. حاضران با عجله در صدد خروج از حجره بهطور ایجاد مزاحمت با یکدیگر بر آمدند! ولی بعداً با نبودن خطر بازگشت نموده و ایشان [ آیت الله قاضی رحمهالله] بعد که از جای خود تکان هم نخورده بود، فرمود: بفرمایید ای آقایان #موَّحد و آشنای با #معارف!.
🔺 از اویی و به سوی اویی!
🔹 مرحوم استاد شهید دورهی دروس #مقدمهای_بر_جهانبینی_اسلامی را به همین منظور برای نسل #جوان آماده کرده و بسیار مناسب است که در برنامهریزی های همهی دورههای #آموزشی و #فرهنگی از آن استفاده شود. در #مجموعه_آثار ایشان، جلد دوم صفحه ۸۳ به همین مسائل اصولی اشاره فرمودهاند.
«جهانبینی توحیدی یعنی درک اینکه جهان از یک مشیّت حکیمانه پدید آمده است و نظام هستی بر اساس خیر و جود و رحمت و رسانیدن موجودات به کمالات شایسته آنها استوار است. جهانبینی توحیدی یعنی جهانْ «یک قطبی» و «تکمحوری» است. جهانبینی توحیدی یعنی جهانْ ماهیت «از اویی» (إِنَّا لِلَّهِ) و «به سوی اویی» (إِنَّا إِلَیهِ راجِعُونَ) دارد». جهان مدرسهی #انسان است و خداوند به هر انسانی بر طبق #نیّت و کوشش صحیح و درستش #پاداش میدهد. این همان مسأله مرحوم علامه در مورد منقطعالآخر و مورد لعنت قرار نگرفتن است، که همین پی بردن به "انا لله و انا الیه راجعون" و آن را سرلوحهی اعمال قرار دادن و جهاد #فرهنگی و علمی، دربارهی اینکه لحظهای از آن در هیچ عملی، در هیچ تدریسی و در هیچ قدمی فراموش نشود. درست صد در صد برعکس و بر خلاف #فرهنگ های روز ما است، که حتی در کشورهای #اسلامی سران منفور #عرب دستور #دشمنان اسلام را به خاطر چند روز عیّاشی به دیدهی پذیرش مینهند و #فلسطینیان را رها میکنند.
ص ۲
2⃣
@seyedololama
⬇️
هدایت شده از سیدالعلماء
⬆️
ص ۳
3⃣
🔺 تعالیم غافلانه و تعالیم بیدارگرانه
🔹 مرحوم احمد #آرام و دانشمندانی دیگر در سالها قبل کتابی به نام #اثبات_وجود_خدا ترجمه کردند که از گفتارهای #دانشمندان درجهی یک #آمریکا است. در یکی از مقالات آن آمده است: #علم در پی #آگاهی از ماشین #طبیعت و استفاده از آن است و به سازندهی آن کاری ندارد. یعنی علوم روز بر اساس #حیوان سازیِ #انسان ها پیریزی شده است. این است یک معنای فراگیریِ جور و ستم در #دنیا که معنای #انقلاب_فرهنگی هم درست مبارزه با آن خواهد بود.
[ مرحوم علامه #طباطبایی] از اینطور توجیهات نسبت به نسل #جوان کوتاهی نمیکردند، حتی بعضی از کسانی که در #تهران - در عصر #طاغوت- #مدارس_دینی تأسیس کرده بودند، میآمدند در #قم و دروس نسبتاً #اسلامی خودشان را از ایشان استفاده میکردند که بعداً هم به صورت کتابی منتشر شد. بنابراین ایشان همهی توجهش به #اصلاحات #بشریت؛ چه #کودک، چه #نوجوان، چه #جوان و چه #اجتماع، بر اساس #توحید و #خداشناسی و اطاعت از دستورات الهی است، همان سخنیکه #مرحوم_امام هم داشتند به عنوان اینکه ما باید #وظیفه را تعقیب کنیم و در پی پیروزی نباشیم و از شکست هم دلآزرده نشویم، چون #هدف ما انجام وظیفه و #بندگی است. این را باید انقلاب فرهنگی ما، چه در #حوزه ها، چه #دانشگاه ها، چه در اجتماعات، و همچنین #صدا_و_سیما برای #بازاریان و #مردمان دیگر و #خانواده ها کاملاً جدی روشن کنند که ما وقتی میتوانیم ادعا کنیم که از #جمهوری_اسلامی بهره بردهایم و از اهداف مقدس بانیان آن و خون مقدس #شهدا قدردانی کردهایم که همهی مسایل با اساس "انا لله و انا الیه راجعون" شروع شود، ادامه یابد و ختم شود. و این مسائل در صفحات اول کتاب #المیزان مطرح شده است.
خداوند را به حق #قرآنش قسم میدهیم که این توفیق را به اجتماع ما و افراد ما مرحمت بفرماید.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
🔺 خاطراتی از مرحوم علامه طباطبایی
❔ حاج آقا خاطرهای از علامه دارید؟
🔹 #خاطره اینکه دربارهی اینکه ایشان به منازل ما چند تا #طلبه تشریف بیاورند و بعضی روزها مانند #جمعه ها ناهار هم در خدمتشان بودیم و از بیاناتشان استفاده کنیم، این مسأله بسیار جالب بود. چون آن موقع حتی اتوبوس هم در #قم ظاهراً برقرار نشده بود و ایشان با همان کفش معمولی یعنی نعلین اهل علم، راه نسبتاً طولانی منازل ما را پیاده طی میکردند و میآمدند و با خودشان هم یک نوشتهای یا دفترچهای همراه داشتند. این موضوع نشان میداد که ایشان معتقدند به اینکه #انسان باید #مدارک سخنش را قبلاً در نظر بگیرد به طور حضوری، نه اینکه از #فکر و #حافظه استفاده کند تا نکند شاید در بین سخن اشتباهی حاصل شود، ولی اگر انسان خلاصهی مطلب را در حضور داشته باشد، از خطا و اشتباه محافظت میشود. و آنوقت یک روایتی را و یا یک مطلبی را توضیح میدادند.
مثلاً در مورد همین بیتی را که ایشان میخواندند که:
اهل دنیا از کهین و از مهین
لعنة الله علیهم اجمعین
این را مثلاً وقتی تفسیر میدادند، به این مطلب میرسیدند که شهرسازی و #معماری و مهندسیِ اسلامی با این طرز ساختمانهای فعلی مناسبت ندارد، چون وقتی انسان به یک ساختمان مرتب و منظمِ عالی نگاه میکند، توجهاش از آن #هدف ممکن است برگردد یا ضعیف شود و مثلاً یا تظاهر خانوادهها در مجالس، که خانوادهی یک شخص اعیانمنش یا نسبتاً مستغنی اگر زیاد به خود جواهرات و طلا داشته باشد، خویشان او که این دسترسیها را ندارند یا حاضران مجلس وقتی به منزل بر میگردند، نسبت به شوهرانشان و پدر و مادرانشان گلهمند میشوند که خانوادهی فلانی اینطور و آنطور بودند!. همین مسأله در ساختمانها باید مراعات شود. معماری و مهندسی و شهرسازی نباید بر اساس جلب #توجه زیاد افراد به جنبهی #دنیا شود و از خدا #غافل شوند و در نتیجه به کارهای خلاف یا شبه خلاف بپردازند تا درآمدشان را زیاد کنند و از #آخرت شان باقی بمانند و جدا شوند. این هم از خاطره.
ص ۳
3⃣
@seyedololama
⬇️
هدایت شده از سیدالعلماء
⬆️
ص ۴
4⃣
🔺 اولین برخورد با مرحوم علامه طباطبایی
❔ اولین بار و آخرین باری که ایشان را دیدید؟
🔹 اولین بار ما در صحن #قم بودیم و طلبهای بودیم. میدیدیم که یک آقایی میآیند، ردّ میشوند و #طلاب و #دانشجویان دینی کتاب جلو میبرند و از ایشان مسألهای میپرسند. فقط این را دیدیم. ولی بعد که کمکم پرسیدیم گفتند: ایشان از علمای #تبریز هستند و از #نجف به قم آمدند و بعداً هم فهمیدیم که در مسایل #اخلاقی و #انسانسازی واردند، با ایشان که آشنا شدیم و این بنا را گذاشتیم که آن موقع در باغی با ایشان مجلس سه چهار نفری داشته باشیم و کمکم رابطه زیادتر شد و به منازل کشید و برخی شبهای #جمعه یا تعطیلی ایشان تشریف میآوردند منازل ما، گاهی روزها، گاهی هم به صرف ناهار در خدمتشان بودیم. این اواخر دیگر قسمت بنده نبود، چون از قم بیرون آمده بودم و در همین نواحی بودم که شنیدم ایشان رحلت فرمودند.
🔺 ضرورت ایجاد اشتیاق در جوانان و والدین و اساتید به منظور استفاده از تعالیم بزرگانی همچون مرحوم علامه طباطبایی
❔ یکی از درسهایی که میتوانیم از ایشان برای جوانها بگیریم چیست؟
🔹 عرض کنم که پرسش در مورد مسألهی آمادگیِ گرفتن #درس و در پی آن بودن، مشکلتر است؛ به اینکه #جوان چگونه مشتاق بشود که از فردی مثل ایشان دستوری بگیرد و آن به این است که دورهای برای #معلمین و #آموزگاران عزیز قرار دهند،- البته با خدمات مالی و #اقتصادی برایشان تا آنها فرصتی داشته باشند- که در هر سال در #تابستان و یکوقتی، در دورهای بیاموزند که چگونه نسل جوان را باید مشتاق فرمایشات اینها کرد. آنموقع وقتی این امر محقق شد، همین صفحات اول تفسیر #المیزان برای تمام #کشور کافیست و برای همهی #قانونگذاران دنیا کافیست. برای تمام نمایندگان #مجلس محترم شورا و #وزارتخانه ها و #بازاری ها کافیست که دیگر مسأله این است که "هر چه برای خدا باشد، آن به سود #انسان است و هر چه با #غفلت از خدا باشد، سودی به انسان نمیرساند". و این خاصیت و سنت الهی در جهان است. حال اگر این تفهیم شود به یک #ورزشکار، او #فکر میکند الآن #تکلیف الهی او چیست؟ و آیا آن تکالیف عمل شده یا نه؟ گاهی ممکن است که یکمرتبه ۵ سال کار ورزشیاش عقب بیفتد و امور #دینی و #معارفی اش جلو بیاید. همچنین #دانشآموز وقتیکه فهمید این دانشی که میخواهد بیاموزد، باید برای خدا باشد، باید در خدمت #بندگی خدا باشد، و وقتی نگاه میکند به #کلاس و #مدرسه و #مدیر و تنظیمات و قوانین مدرسه، گاهی میشود که باید وضعیتش را عوض کند و باید به #پدر و #مادر بگوید من اینجا نمیتوانم استفاده کنم و جای دیگری میروم. و همچنین راجع به پدر و مادر، برنامههایی که پدران و مادران را ملتفت تکالیفشان کند الآن کم است، یعنی نسبت به برنامههای #ورزشی، برنامههای رفت و آمد افراد و وقایع و حوادث دنیا که در همهی اینها، در گوشهای هم از این مسائل [بیدار کننده] یافت میشود! و حال اینکه باید #سعادت بشر را ریشهیابی کرد و سعادت #بشر را اگر دانشمندان ریشهیابی کنند به این میرسند که جهانْ، جهان خداوند است. و انسان بندهی خداوند است، و اینکه تا چقدر این #بنده دارد در این جهان به وظیفهاش عمل میکند. این باعث #انقلابی میشود که خانوادهها و ادارات و وزارتخانهها را عوض میکند، تا بلکه یک وزارتخانهای برای خصوص این امور تأسیس شود، تشخیص وظیفه بدهند، برای تشخیص وظایفی که #مرحوم_امام و مرحوم علامه #طباطبایی در پی آن بودند که #ائمه معصومین (علیهمالسلام) و #قرآن کریم دستور دادهاند.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
__________
۱) [ #المیزان ج ۱ صص ۱۵-۱۶]
@seyedololama
هدایت شده از فقه نظام ساز
#پاورپوینت
#روش_شناسی_علوم_انسانی
استاد #خسرو_پناه
🔸پاورپوینتی از سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع روش شناسی علوم انسانی 3 شهریور 1398
💾 دریافت پاورپوینت👇
🌐 yon.ir/ZQ5SL
👉 @taalinews
#تقسیم_مباحث
#مبادی_علم
#مبادی_علم_اصول
#تقسیم_مبادی
✅ بخش اول
در اکثر کتب اصولی مقدمهای وجود دارد که در آن از مباحثی مثل وضع، استعمال، صحیح و اعم و... بحث میشود.
این مقدمه در واقع بیانگر #مبادی_علم_اصول است که داخل در #مسائل_علم نیستند.
همانگونه که در تقسیم مباحث و مسائل علم اصول شیوههای مختلفی وجود دارد، مبادی هم با مبانی گوناگون، تقسیمات متفاوتی پیدا میکنند.
#مرحوم_مظفر در کتاب #اصول_الفقه در تقسیم مسائل علم از استادشان #مرحوم_محقق_اصفهانی پیروی کردهاند اما برای مبادی (مباحثی که در مقدمه کتاب، قبل از مقصد اول بیان شدهاند.) تقسیمی ذکر نکردهاند.
#مرحوم_محقق_اصفهانی ابتدای کتاب #الاصول_علی_النهج_الحدیث علاوه بر تقسیم مسائل علم اصول، پیرامون تقسیم مبادی نیز بحث کردهاند و مباحث کتابشان را بر همین منوال نگاشتهاند اما توفیق اتمام کتاب را پیدا نکردهاند.
✅ ادامه دارد...
@tafaqqoh
#تقسیم_مباحث
#مبادی_علم
#مبادی_علم_اصول
#تقسیم_مبادی
✅ بخش دوم
🔖 مکتب شیخ محمد حسین اصفهانی رحمهالله در تقسیم مبادی علم اصول فقه
وی مبادی را به دو گونه تصوری و تصدیقی فروکاسته و هر یک را به لغوی و حُکمی بخشپذیر میسازد.
مباحثی که در این مکتب به عنوان مبادی از آنها سخن میرود عبارتند از:
أ) مبادی تصوری لغوی:
۱- وضع
۲- معانی حرفی
۳- انشاء و اخبار
۴- نشانههای بازشناسی حقیقت و مجاز
ب) مبادی تصدیقی لغوی:
۱- حقیقت شرعی
۲- صحیح و اعم
۳- اشتراک
۴- استعمال لفظ در بیش از یک معنی
ج) مبادی تصوری حکمی:
۱- تقسیم حکم به تکلیفی و وضعی و گونههای وضع در احکام وضعی
۲- تقسیمات واجب
د) مبادی تصدیقی حکمی:
۱- قصد قربت
۲- مقدمیت ترک ضد و ترتب
۳- تعلق امر به طبیعت یا فرد
۴- ترکب و بساطت ایجاب و اینکه در صورت نسخ وجوب، چیزی (اصل مطلوبیت یا...) باقی خواهد ماند؟
این مکتب بر خلاف مکتب مشهور تعریف علم، موضوع، مسائل، تقسیم، غرض و فایده علم را تنها مقدمه شروع میشمارد.
گفتنی است نخستین بار در این مکتب بود که #مشتق از #مباحث_الفاظ دانسته شد و چنانکه از فهرست مباحث پیداست، این مکتب نه تنها به حذف پارهای مباحث از مبادی لغوی روی میآورد، بلکه آنها را از مباحث علم اصول نیز خارج میشمارد و آنچه که به عنوان مسائل مهم و اصلی اصول نزد مشهور دانشیان اصولی شناخته میشود را شایستهی مبادی بودن میداند.
@tafaqqoh
May 11
12941-ar-dorarol feghhiat-koli.pdf
39.56M
هدایت شده از مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
✳️ویژهنامه آغاز سال تحصیلی حوزههای علمیه
✨چگونه #تقریر بنویسیم؟ - بخش اول✨
🔹یکی از توصیههای مرحوم سید علی شوشتری که به درد طلبهها هم میخورد، این است که از مرحوم آخوند خراسانی میپرسد:
🔸ملّا کاظم! شما درس من را مینویسید یا نه؟ میگوید: بعد از اینکه شما درس فرمودید یادداشتهایم را مرتب میکنم و آنها را مینویسم.
🔹ایشان فرمودند که نه، مطلب را فکر کن، مطالعه کن، بنویس و بعد بیا پای درس، بعد با هم صحبت میکنیم. اگر مطلب من موافق بود، چه بهتر و اگر خلاف آن بود که شما نوشتید، با هم صحبت میکنیم؛ یا شما مرا قانع میکنید یا من شما را، و بعد از تجدید نظز آن را حک و اصلاح میکنید.
👈این درجه از رشد فکری باید مورد توجّه صاحبان نظر قرار گیرد.
▪️جرعهای از دریا، ج۱، ص ۷۳
____
📣کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام
👉@mfeqhi
هدایت شده از تفقه
🔈 #دریافت_صوت دروس استاد سید محمد مهدی نبویان «دامعزه»
🔹 المنطق مرحوم مظفر ۶۵ جلسه
🌐 http://yon.ir/Yxf1I
🔹 آموزش عقاید آیةالله مصباح یزدی «حفظهالله» ۶۱ جلسه
🌐 http://yon.ir/gpLv4
🔹 بدایة المعارف آیةالله خرازی «حفظهالله» (نبوت، امامت و معاد) ۱۰۴ جلسه
🌐 http://yon.ir/QNA4l
🔹 مختصر المعانی (علم بدیع) ۴۲ جلسه
🌐 http://yon.ir/gZMRw
🔹 خدا شناسی فلسفی ۱۴ جلسه
🌐 http://yon.ir/iOoyc
🔹 انسان شناسی ۱۴ جلسه
🌐 http://yon.ir/rlyeG
🔹 پاسخ به شبهات و مسائل اعتقادی ۹ جلسه
🌐 http://yon.ir/XDGfF
🔹 مدرنیته ۱۶ جلسه
🌐 http://yon.ir/yfVGA
🔹 مبانی تفسیری ۱۱ جلسه
🌐 http://yon.ir/VIcaQ
🔹 الغدیر (امامت) ۱۳ جلسه
🌐 http://yon.ir/nQN7M
📖 #دریافت_جزوه علم صرف
🌐 http://yon.ir/xscqH
@tafaqqoh
أساس النحو - السيد علي البهبهاني.pdf
16.83M
📕 اساس النحو
🖊 آیةالله سید علی بهبهانی رحمهالله
@tafaqqoh