eitaa logo
شجر
1.2هزار دنبال‌کننده
773 عکس
38 ویدیو
1.6هزار فایل
شبکه جهادی رشد ⚡شتاب سابق💡 جهت کسب اطلاعات بیشتر با @ad_shajar در ارتباط باشید. ایتا eitaa.com/tahlil_shjr بله ble.ir/tahlil_shjr روبیکا rubika.ir/tahlil_shjr سروش splus.ir/tahlil_shjr تلگرام t.me/tahlil_shjr
مشاهده در ایتا
دانلود
نظریه دوعاملیتی 🔶 فدریک هرزبرگ نظریه ای در علم  دارد به نام نظریه دوعاملیتی. 🔶 ساده و خلاصه ش این می‌شود که بعضی کارها وظیفه یک مدیر در قبال زیردستانش هست و اگر آن ها را انجام ندهد کارمندانش از دست او شاکی می شوند. درمقابل بعضی کارها لطف و فراتر از وظیفه  است که اگر آن هارا انجام دهد، زیردستانش او را تمجید و تحسین می‌کنند و کارایی و اثربخشی شان بالا می رود. 🔶 وقت هایی که میبینم  های داخلی ما با شادی و خوشحالی خبرهایی از جنس حضور یک مسئول در میان مردم بدون تشریفات منتشر می کنند، یاد این نظریه دوعاملیتی می افتم. رسانه ها وظیفه یک مسئول که باید مردمی باشد، یک اقدام خاص و تحسین برانگیز بازنمایی میکنند! 🔶 یعنی اینکه آقای رئیسی درمیان مردم میرود یا اینکه آقای اژه ای در فِرست کلاس پرواز نمی نشیند یا اینکه فلان نماینده با حمل و نقل عمومی به محل کار می رود وظیفه شان است و اقدام عجیبی نباید باشد که برای مردم فاکتور بشود! 🔶 در ۴۴مین  انقلاب اسلامی هستیم.خدا نگذرد از عالیجنابانی که برایمان مردمی بودن یک مسئول دیگر را آرزو و ارزش و مایه مسرت کرده اند. 🔸 : محمدامین حسام 🆔 @tahlil_shjr
خاطره سازی بدون معرفی دقیق منبع 🔶 از روزنامه نگاران مشهور دوره پهلوی، مؤسس حزب پیکار (۱۳۲۱) صاحب‌امتیاز روزنامه نبرد، برادر نخست وزیر و مدیرعامل شرکت نفت زمان شاه در خاطرات شفاهی خود نکته مهمی درباره دوره طولانی امیرعباس هویدا بیان می دارد: 🔶 بودجه محرمانه : 🔶 «طول مدت نخست‌وزیری امیرعباس یکی از عوامل سقوط رژیم پهلوی بود. بنده همان وقت‌ها می‌گفتم که این امیرعباس هویدا آمده تا را ساقط کند؛ چون کارهایی که ایشان می‌کند ــ این گله‌گشادبازی‌ها، رفیق‌بازی‌ها و بی‌بندوباری‌ها ــ آخر به سقوط سلسله پهلوی منجر خواهد شد. او اواخر دوره نخست‌وزیری‌اش، در سال هشتصدمیلیون تومان داشت؛ یعنی این بودجه را به هر طریقی که دلش می‌خواست می‌توانست خرج کند؛ بدون اینکه رسید بدهد؛ بدون اینکه به دیوان محاسبات پس بدهد.»  🔶 : تاریخ شفاهی دانشگاه هاروارد، مصاحبه با خسرو اقبال، نوار شماره 6، صص 14-15 🔶 خسرو اقبال در سن ۹۵ سالگی در واشنگتن آمریکا درگذشت. 🔸 : علیرضا زادبر 🆔 @tahlil_shjr
حوزه زنان تفرج‌گاه علوم انسانی است! 🔶 من اهمیت‌یافتگی موضوع و مسئله زن را مفید می‌دانم. بخشی از این رویه‌، طبیعی است و نشان از حرکت به‌سوی غایتی می‌دهد که من آن را با تعادل جنسیتی و جامعه متعادل توصیف می‌کنم. اما فارغ از این فرصت باید از تهدیدها هم گفت. من احساس می‌کنم بخشی از این اهمیت‌یافتگی در این حوزه با نوعی اقلیت‌پنداری قشری از زنان مصادف و مقارن است. به این معنا که در ذهن نخبگان و نظرورزان جامعه این توجه شکل می‌گیرد که «مسائل مربوط به قشری از جامعه به نام زنان هم اهمیت دارد، من هم چیزی بگویم و بنویسم!». این نقطه که زنان قشری در کنار همه‌ی اقشار و اصناف جامعه تصور می‌شوند که دست بر قضا با مسائلی هم مواجه هستند، آغاز بازتولید دردسرهای ریشه‌دار تاریخی آن‌ها است؛ چرا که درب را بر همان پاشنه‌ی مسبوق به سابقه می‌گرداند. 🔶 در این وضعیت که زن شیئیت پیدا کرده و موضوع اطلاق هویت قشری قرار می‌گیرد، مقوله جنسیت نه به عنوان یک واقعیت انسان‌شناسانه و نفس‌شناسانه و نه حتی به مثابه‌ی یک منظر تحلیلی انتقادی، بلکه به عنوان یکی از همه‌ی پدیده‌های اجتماعی موجود، زیر تیغ اندیشمندان و اهالی فکر و علوم انسانی قرار می‌گیرد. به همین نسبت به زنان هم به‌نحو طبیعی و ناخودآگاه نگاه قشرشناسانه می‌شود. من این حوزه را دیگر حوزه‌ی تخصصی نمی‌دانم؛ این «تفرج‌گاه» علوم انسانی است. 🔶 برخورد صنفی، قشری و اقلیت‌پندارانه ریشه‌ی تمام استضعاف‌ها و گرفتاری‌های زنان بوده و است و نوع ورود اهالی علوم انسانی که با این حوزه به صورت تفننی و نه به صورت تخصصی، بدون شناخت دقیق پرسش‌های اصلی مواجهه می‌کنند، باز سر از همین نقطه‌ی انحرافی در‌می‌آورد. حوزوی‌ها و دانشگاهی‌ها همان‌طور که راجع به کارگران، حکمرانی، فضای مجازی،‌ محیط زیست یا هر موضوع دیگری اظهار نظر و موضع‌گیری می‌کنند، زنان را هم موضوع شناخت کرده و به نظرورزی می‌پردازند. مادامی که مقوله‌ی جنسیت تنها در ساحت شناخت انسان و نحوه‌ی تحقق انسانیت قرار نگرفته و عامل تمایز‌آفرین میان زن و مرد تلقی نگردد، هر حرف درستی خطا و موضع خوبی غلط است. 🔶 آسیب جدی‌تر اما «کلی‌گویی» است. مردانِ «دور» از موضوع زن و جنسیت که با ارتکازات عرفی و با ذهنیت‌های از پیش‌شکل‌گرفته، پا در این وادی می‌گذارند و گویی می‌خواهند از نوعی عذاب وجدان درونی یا مسئولیت اجتماعی رهایی یابند، غالباً با اظهار فضل‌های کلی، تشریفاتی و شعاری صحنه را مشوش‌تر و انتزاعی‌تر می‌کنند. آن‌ها فکر می‌کنند دارند گره‌ها را باز می‌کنند، حال آن‌که در حقیقت بازی کردن با گره‌ها به کورتر شدن آنها می‌انجامد. 🔶 مردانی که با حوزه زنان بدون شناخت مستقیم‌تر و بدون اطلاع و دانش تخصصی (من وراء حجاب) تعامل می‌کنند غالباً به پرسش‌های غیراصیل، قدیمی، منقضی‌شده و بسیط التفات دارند و جز تورم ادبیات کلی‌گویانه، زینتی و سرگیجه‌آور رهاوردی نخواهند داشت. با این وضعیت باید مقابله کرد. با این وضعیت که «من هم کتابی در مورد زنان بنویسم و از منظر خودم تکلیف آن‌ها را یکسره کنم» باید مقابله کرد. این حوزه تفرجگاه و ساعت استراحت و ساحت فراغت اندیشه نیست و جور دیگر و با جهازی دیگر باید به آن وارد شد. 🔸 : مهدی تکلّو 🆔 @tahlil_shjr
مجاهدی خستگی‌ناپذیر در همه دورانها.pdf
89.2K
نگاهی به ابعاد شخصیتی و مبارزاتی مرحوم عباس شیبانی 🔶 در سال ۱۳۴۰ مرحوم شیبانی به ما آموزش داد که اگر دستگیر شدید چطور جواب بازجوها را بدهید تا خیلی به شما آسیب وارد نکنند. ایشان تا سال ۱۳۴۰ بارها به زندان افتاده و بسیار باتجربه بودند. 🔶 در سال ۱۳۳۴ که جمال عبدالناصر کانال سوئز را ملی کرد، مرحوم شیبانی در دانشگاه تهران تجمعی طراحی کرده و به سخنرانی پرداخته بود. دانشگاه هم ایشان را بعد از آن سخنرانی اخراج کرد. عبدالناصر بعد از مطلع شدن از این ماجرا پیغام داد که اگر ایشان را اخراج کنید من ایشان را به مصر می‌آورم. 🔶 سال ۱۳۴۹ که روحانی شهید سیدمحمدرضا سعیدی در زندان زیر شکنجه شهید شد، آیت‌الله طالقانی مراسم ترحیمی برای مرحوم سعیدی برگزار کردند. در مجلس همه ساکت بودند که دکتر شیبانی بلند می‌شود و با صدای بلند می‌گوید: «مردم این سیّد بزرگوار را زیر شکنجه شهید کردند. چرا ساکت نشسته‌اید؟» 🔶 در زندان که بودیم تصمیم گرفته بودیم که اگر خواستیم در دادگاه صحبتی بکنیم، از امام خمینی هم حتماً بگوییم که آنجا فکر نکنند که ما فقط ملی هستیم و رویکرد مذهبی نداریم. بعد که حزب جمهوری اسلامی تأسیس شد، دکتر شیبانی آنجا عضو شد و گفت دیگر عضو نهضت آزادی نیستم. 🔸 : جناب آقای سیّد محمدمهدی جعفری؛ از مبارزین دوران انقلاب اسلامی 🆔 @tahlil_shjr
پیشنهاد سرویس فرانسه برای ترور امام خمینی 🔶 امام خمینی، رهبرِ در تبعیدِ انقلاب، مهرماه ۱۳۵۷ عراق را به مقصد فرانسه ترک کرد. پاسپورت و مدارک آنها از نظر قانونی مشکلی نداشت؛ او و همراهان کم‌تعدادش نیازی به گرفتن ویزا برای اقامت سه‌ماهه در فرانسه نداشتند. این سفر هم ساواک و هم سرویس اطلاعاتی فرانسه را غافلگیر کرده است. 🔶 اولین کسی که این خبر را به تهران مخابره می‌کند، شاپور بهرامی، سفیر ایران در پاریس است. رئیس‌جمهور فرانسه که در سفر برزیل به سر می‌برد، پیامی رسمی به آیت‌الله می‌دهد؛ با این مضمون که از نظر ما سفر شما به فرانسه، توریستی و اقامتتان در کشور ما موقت خواهد بود و در این بازه زمانی، باید از فعالیت سیاسی خودداری کنید. ساواک هم در پیامی فوری از سرویس اطلاعاتی فرانسه می‌خواهد درباره همراهان و افراد مرتبط با آیت‌الله خمینی اطلاعاتی کسب و خطوط تلفن محل اقامتش را نیز شنود کند. 🔶 چند روز بعد، ۲۰ مهرماه، سرتیپ علی‌محمد کاوه، معاون اطلاعات خارجی ساواک، در یک سفر سه‌روزه راهی پاریس شد تا با مقامات اطلاعاتی فرانسه درباره مهمان جدیدشان تبادل نظر کند. او فردای آن روز با کنت الکساندر دمارانش، رئیس سرویس اطلاعات فرانسه، ملاقاتی سه ساعت و نیمه دارد. دمارانش در این ملاقات می‌گوید که اخراج آیت‌الله از عراق، پیشنهاد چندی پیش او به صدام بوده است. او همچون ساواک، برخی اطرافیان امام مثل قطب‌زاده و بنی‌صدر را به خاطر تفکرات متمایل به چپشان، کمونیست می‌نامد و می‌گوید گویا آنها قصد دارند آیت‌الله را به ایتالیا ببرند. دمارانش صراحتا به نماینده ساواک پیشنهاد می‌کند «خوب است وسایل رفتن او به ایتالیا فراهم شود و با استفاده از هرج‌ومرجی که در آنجا است، عوامل شما به آسانی می‌توانند او را از بین ببرند.» 🔶 کاوه که متوجه می‌شود فضای ذهنی دمارانش بیش از ساواک از واقعیات ایران دور است پاسخ می‌دهد «اگر چنین کاری بشود، آیا تصور نمی‌کنید از این شخص شهید ساخته شود و حربه جدیدی بدست کمونیست‌ها داده شود که با استفاده از روش‌های خاص تبلیغاتی خود از آن بهره‌برداری کنند؟» و در ادامه به ماجرای فوت مرحوم حجت‌الاسلام کافی در جریان یک تصادف و شکل‌گیری موج شایعات درباره شهادت او توسط رژیم شاه در چند ماه قبل اشاره می‌کند. دمارانش از پیشنهادش عقب می‌نشید و کوتاه پاسخ می‌دهد «صحیح است، این کار درستی نیست.» 🔸 : موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی 🆔 @tahlil_shjr
ماجرای کمیته استقبال از امام 🔶 چهار روز پس از تشکیل شورای انقلاب در تاریخ ۲۲ دی به دستور امام، خبر خروج شاه از کشور تیتر یک روزنامه‌ها شد. رخدادی که عزم امام را برای بازگشت به کشور، راسخ‌تر کرد. بسیاری این اقدام را پرخطر می‌دانستند اما پیام‌های مختلف از سوی آمریکا و عوامل رژیم شاه برای متقاعد کردن ایشان به عدم بازگشت؛ امام را به این نتیجه رساند که نباید فرصت را از دست داد. 🔶 شورای انقلاب که از تصمیم قطعی امام مطلع شد؛ لازم دید تا با تشکیل کمیته‌ای، ضمن مهیا کردن زمینه ورود امام حفاظت از جان ایشان را هم عهده دار شوند. این کمیته در ۳ بهمن ۱۳۵۷ با ترکیبی از گروههای مختلف سیاسی از جمله آیت الله مرتضی مطهری رابط با شورای انقلاب، حجت الاسلام محمد مفتح رابط با روحانیت مبارز، حجت الاسلام شیخ فضل الله محلاتی رابط با روحانیت مبارز، هاشم صباغیان رابط با نهضت آزادی، اسدالله بادامچیان رابط با مؤتلفه اسلامی، کاظم سامی رابط با جاما، حسین شاه‌حسینی رابط با جبهه ملی، تهرانچی رابط با بازار، علی دانش منفرد رابط با انجمن اسلامی معلمان، تشکیل شد و در اولین تصمیم خود، مدرسه رفاه را به عنوان مرکز استقرار خود انتخاب و اقدام به جذب نیرو نمود. 🔶 جذب نیرو به دلیل امنیتی با احتیاط و فقط با معرفی اعضای اصلی کمیته صورت می‌گرفت اما با این حال در مدت زمان کوتاهی نزدیک به صد هزار نفر جذب کمیته استقبال شدند. هدف اصلی کمیته، آماده کردن زمینه برای ورود امام به ایران و تأمین امنیت ایشان بود. به همین منظور به سرعت واحدهایی چون انتظامات، تدارکات مالی، برنامه ریزی و تشریفات، برنامه ریزی داخلی، تبلیغات و روابط عمومی تشکیل داد و موفق شد با برنامه ریزی دقیق ضمن آماده کردن و تأمین امنیت فرودگاه، بهشت زهرا، مسیر انتقال امام و مدارس رفاه و علوی و همچنین با برگزاری تظاهرات و تحصن، در زمانی که بختیار اقدام به بستن فرودگاه کرده بود، زمینه را برای ورود امام مهیا کند. 🔶 این کمیته که از خود تصویر یک تشکیلات منضبط، گسترده و موفق به نمایش گذاشت، بعد از ۱۲ بهمن به کار خود ادامه داد و ضمن حفظ امنیت مدرسه رفاه و علوی و تدارکاتی جهت دیدارهای مردمی با امام نقش مهمی در حوادث منتهی به پیروزی انقلاب ایفا نمود و حتی بعد از پیروزی انقلاب تا زمان تشکیل نهادهای انقلاب به کار خود ادامه داد. 🔸 : موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی 🆔 @tahlil_shjr
دهمین پدرانه... 🔶 عفو رهبری خبرساز بود؛ آنهم بلافاصله بعد از عکس های دلنشین جشن تکلیف با فرشته های کوچک و پاک. ایندو را باید با هم دید. هردو پدرانه است. هم خنده های صمیمانه و هم گذشت آموزنده. 🔶 محبت پدر برای همه فرزندان است و البته جلوتر از اخمش. چه بسا اخمش نیز از سر محبت است و همه اش نیز از ابتدا تا انتها دستگیری. اشتباه نشود؛ رفتار پدرانه را نباید تنها به عفو و گذشت دید. از روز اول اغتشاشات چنین است، همه اش از همین جنس است. 1⃣ روز اول بها ندادند و هیچ نگفتند. عبور کردند و چشم پوشیدند. خطائی بود که نباید برجسته می شد. خلاصه اولین پدرانه بی اعتنایی به خطای فرزند بود. 2⃣ از سخنرانی دوم به بعد انگشت را سمت خناسان و شیاطین اصلی بردند. حتی به بداخلاقی چهره ها نیز توجه نکردند. تاکید کردند این جماعت نیز با مردم اند و انقلاب. دومین پدرانه شان بی اعتنایی به اختلاف های داخلی و انگشت اشاره به بیرون از خانه بود. 3⃣ تلاش کردند تحلیل فرزندان را نسبت به وقایع اصلاح کنند. اصرار داشتند که این اغتشاشات ثمره پیشرفت شماست نه ضعف ها. نخواستند تلخی های آن ایام باعث شود، واقعیت ها دیده نشود و اعتماد به نفس ملی لطمه ببیند. سومین پدرانه تصویر و ترسیم قدرت ملی بود، نشان دادن حرکت و پیشرفت در زیر آتش کین ها. 4⃣ تصریح داشتند به سطح بندی خطاها. مدام هم تکرار کردند؛ "نکند همه را با یک چوب قضاوت کنید." اینکه بین جاهل و غافل و مجرم تفاوت است. بین هیجان زده و دشمن فاصله است. چهارمین پدرانه تفکیک میان خطاها بود. 5⃣ اجازه رفتار تحکم آمیز به نظمیه و امنیه ندادند. سیاست "کشته دهیم اما نکشیم" برای چنین مرشدانه ای بود. گوئی می دانستند این اغتشاشات ثمره جهل مجازی است و راهش خون ریختن نیست. پنجمین پدرانه این بود که هزینه دهیم، اما فرصت دهیم تا آگاهی رشد کند و دیگران بهوش شوند. 6⃣ مانع ظاهرگرایی شدند. فرمودند چه بسا دختران شل حجابی که دلشان با انقلاب و اسلام است: "همین ها مشت محکم بر دهان دشمن زدند."ششمین پدرانه عبور از ظاهر و دیدن باطن فرزندانش بود. 7⃣ انقلابی ها را دعوت به خویشتنداری کردند. اینکه صبوری بخرج دهید و اجازه ندهید از سر خشم و ناراحتی گرفتار قانون شکنی شوید. هفتمین پدرانه دعوت به صبر انقلابی بود. 8⃣دیگری صداقت در اوج اغتشاش بود. وقتی از خودی ها خطا دیدند، بلافاصله واکنش نشان دادند و دلجوئی کردند. ماجرای اعزام سفرای شفقت به زاهدان از این جهت الگو بود. هشتمین پدرانه درس حریت و صداقت در پذیرش خطا بود؛ آنهم خطای دیگران. 9⃣ خونخواهی برای فرزندان مظلومش بود. لاله های پرپری که به نام انقلاب و اسلام جاودانه شدند تا بیرق "آرمان" بالا بماند. از روح الله تا دانیال و حسین و ... را به آغوش کشیدند و سر مزارشان سلام دادند تا نام شان ثبت بر تاریخ شود. نهمین پدرانه خونخواهی از سر غیرت مقابل شیاطین بود. 🔟 عفو. گذشتند چون احساس کردند تلنگری بس است. چون غرض نهایی، دستگیری است نه مچ گیری. هدایت است نه صرفا مجازات. فرماندهی کل قوا اول معلم است و راهبر. واپسین پدرانه، انتقال محبت به فرزندان خطا کار بود تا بدانند دوستدار و دلسوز نهایی آنها اسلام است و انقلاب. روزهای تلخ اغتشاش گذشت؛ اما باید سالها نوشت و نوشت. یکی اش پدرانه های رهبری... 🔸 : محسن مهدیان 🆔 @tahlil_shjr
درباره طلاقِ نیکو 🔶 از مهم‌ترین ویژگی جوامع در حال گذار، سرعت تحولات اجتماعی آن‌هاست و خانواده و قلمروهای جنسیتی ناظر بر آن از جمله این عرصه‌های پرتحول است. جامعه ایرانی در دهه‌های اخیر تغییرات پرشتابی را در عرصه خانواده تجربه کرده است که افزایش نرخ طلاق و روند غالبا صعودی آن نسبت به گذشته از جمله مصادیق آن است. امروزه دیگر پدیده طلاق ماهیت هنجارین خود را از دست داده و از یک امر تابو و مذموم به یک تصمیم عادی زوجین تغییر یافته است. 🔶 در ادبیات دینی ما، نگاهی که به طلاق وجود دارد را می‌توان با تعبیر «حلالِ مبغوض» توضیح داد. یعنی اگرچه طلاق نزد خداوند بسیار مذموم و ناپسند است و عرش را به لرزه می‌اندازد، اما ممنوع نیست و حتی در برخی شرایط و مواقع تبدیل به یک امر مُرَجَّح نیز می‌شود و در قرآن پیرامون کیفیت طلاق رهنمود ارائه شده است. لذا به نظر می‌رسد که جریان‌های فرهنگی اجتماعی در کشور باید به موازاتِ تاکید بر قبح طلاق(کما فی‌السابق) بر ارائه آموزش درباره کیفیتِ «طلاقِ نیکو» نیز متمرکز شوند. 🔶 طلاق نیکو اما ویژگی‌هایی دارد. اولین ویژگی‌اش این است که آخرین راهکار رفع چالش‌های موجود در مناسبات زوجین محسوب می‌گردد. یعنی طلاق در شرایطی نیکو و دارای ترجیح است که تمامی توصیه‌های اسلام مبنی بر مدارا، سازش، گذشت، مراعات حقوق یکدیگر و... از سوی دو طرف اتفاق نمی‌افتد و تواصیِ بزرگان خانواده و فامیل به آشتی نیز موثر نمی‌افتد و خلاصه راهکاری جز طلاق پیش روی آنها نیست. پس معلوم است که «طلاق توافقی» به شیوه رایج امروز طلاق نیکو نیست! چون همیشه اولین راه انتخابی است. 🔶 البته نگرانی و مخالفت من با طلاق توافقی، به کمرنگ شدن عاملیت نهادهای عرفی و قانونیِ حمایت از خانواده مربوط می‌شود. انقلابِ طلاق توافقی در ایران امروز، معطوف به از بین بردن مناسبات فرهنگی، قضایی و قانونی حامی خانواده است که در دعاوی مربوط به طلاق از مکانیسم‌های حداکثری جهت ممانعت از این تصمیم زوجین بهره می‌گیرد. اساسا ایده طلاق توافقی به معنای غلبه اراده زوجین به مثابه کنشگر، بر اراده عرف و قانون به مثابه ساختار، در عرصه تحکیم یا تضعیف نهاد خانواده است. دومین ویژگی طلاق نیکو این است که همراه با تلخی و «کینه‌توزانه» نیست. این که امروزه طلاق به نقطه آغاز تخاصم دو فرد و خانواده و فک و فامیل‌شان تبدیل شده است، کاملا برخلاف نگاه اسلامی درباره طلاق است. همین که اسلام پس از طلاق زمانی را تحت عنوان عدّه برای زن در نظر گرفته و به زندگی زیر یک سقف در این دوران هم توصیه کرده است، یعنی طلاق را امری بازگشت‌پذیر دیده است. اما امروزه ما شاهد وضعیتی در طلاق زوجین هستیم که وجود حس انتقام و تلافی در طرفین، امکان هرگونه مواجهه مسالمت‌آمیز در آینده را میان آنها منتفی می‌کند. 🔶 طلاق نیکو آداب و ویژگی‌های متعددی دارد که هدف این نوشتار، احصاء آن ویژگی‌ها نبود بلکه غرض من از نوشتن این یادداشت این بود که بگویم وضعیت طلاق چه به لحاظ کمّی و چه به لحاظ کیفی در شرایطی قرار دارد که ضرورت دارد جریانی فرهنگی در کشور جهت ارائه چنین آموزش‌هایی به خانواده‌ها راه بیافتد. ضمنا این به معنای عادی‌سازی طلاق نیست بلکه دیدن واقعیت‌های طلاق در کشور است. 🔸 : ابوالفضل اقبالی 🆔 @tahlil_shjr
گفتار.pdf
148.4K
شرحی بر محورهای دیدار بانوان 🔰سیاست‌گذاری کرامت‌بخش به مادر 🔸فرهنگ جامعه ایرانی مادر را نماد زندگی می‌داند. لزوم حرکت به سمت سیاست‌های دوست‌دار مادر. 🔸قوانین باید کاری کند تا یک زن از مادر شدن حس دلگرمی و عزت پیدا کند. 🔸 : دکتر فاطمه قاسم‌پور 🆔 @tahlil_shjr
این داستان: قربانی اعلیحضرت 🔶 زندانی شاه در مصاحبه با خبرنگار فرانسوی: من یک هستم. خسرو اقبال، مؤسس حزب پیکار، صاحب‌امتیاز نبرد، برادر نخست‌وزیر منوچهر اقبال در خاطرات خود می‌گوید وقتی طرح مبارزه با فساد سران مملکتی را به دادند تا با بازداشت افراد سرشناش خشم مردم فرونشیند. 🔶 شاه در حال سقوط ابتدا به شدت با دستگیری مخالف بود. اقبال نقل می‌کند که شاه گفت: بازداشت یعنی محکومیت حکومت خودم. 🔶 بالاخره او قریب به سیزده سال نخست وزیر شاه بوده و اگر شخص دستور بازداشت او را کند در واقع نتیجه کار خودش را به زندان فرستاده است. 🔶 خانم دکتر فرشته انشا، پزشک خصوصی و از خویشاوندان هویدا می‌گوید ساعت سه عصر شاه شخصا با منزل تماس گرفت و او را در جریان بازداشت قرار داد. هویدا را در دو مرحله به خانه‌های سازمانی ساواک بردند. در بین مردم شایعه پخش شد که هویدا دروغ است و او به خارج از ایران گریخته است. 🔶 اما هویدا در ساواک در زعفرانیه در بازداشت بود تا روز پیروزی انقلاب که دکتر فرشته انشا می گوید از ترس خشم مردم حاضر در خیابان‌ها را سوار بر آمبولانس کردیم تا از آنجا خارج شود. 🔶 بخش جالب داستان اینجاست: دکتر انشا می‌گوید پس از اعدام حدود تا ۳ ماه برای ما امکان تدفین وجود نداشت و شایعه ای پخش شد که او را به فرانسه برده اند ما هم به این شایعه دامن زدیم تا اوضاع عادی شود. دلیل آن هم ترس از مردم و حتی خارج کردن جسد از قبر بود. 🔶 ترس شاه از مردم را قربانی کرد تا به زندان رود. ترس از مردم او را سوار آمبولانس کرد. ترس از مردم جنازه او را چند ماه معطل گذاشت. دلیل خشم‌مردم چه بود؟ اهل تحقیق باشیم. 🔶 منبع خاطرات: مصاحبه شفاهی خسرواقبال و دکتر فرشته انشا با بخش تاریخ دانشگاه هاروارد آمریکا/ ضیاصدقی 🔸 : علیرضا زادبر 🆔 @tahlil_shjr
امیرالمؤمنین علی(ع) را «که کُشت» و «چه کُشت»؟ 🔶 یک وقت می‌‏گوييم على‌(ع) را كه كشت و يك وقت می‌گوييم علی(ع) را چه كشت؟ 🔶 اگر بگوييم على(ع) را كه كشت، البته عبدالرحمن بن ملجم. اگر بگوييم على(ع) را چه كشت، بايد بگوييم جمود و خشک‌مغزى و خشكه‌مقدسى. همينهايى كه آمده بودند على(ع) را بكشند، از سر شب تا صبح عبادت می‌کردند. 🔶 واقعاً خيلى تأثرآور است. على(ع) به جهالت و نادانى آنها ترحم می‌‏كرد، تا آخر هم حقوق آنها را از بيت‌المال می‌‏داد و به آنها آزادى فكرى می‌‏داد. 📚 اسلام و نيازهای زمان، ج۱، ص۷۷ 🔸 : علیرضا زادبر 🆔 @tahlil_shjr
این داستان: یک شیشه وُدکا و فحش به مادر هویدا 🔶 شاید تا به امروز نام را نشنیده باشید. وکیل دادگستری و نماینده مجلس در دوره پهلوی، در این قسمت سه مهم او را مورد بررسی و بازنگری قرار میدهم به این دلیل که ارزش تاریخی دارند. اما علت رجوع به او رفاقت صمیمی و طولانی با . 🔶 اگر بخواهیم پنج نزدیک به هویدا را چه در ایام تحصیل در و یا در ایام نخست وزریری نام ببریم قطعا یکی از آنهاست. آقایان می‌گوید: "حتی در دوره نخست وزیری هر هفته دو نوبت با هویدا منظما ملاقات داشتم و همیشه با او صحبت می‌کردم. 🔶 دو سه سال آخر نخست وزیری که اوضاع اقتصادی بهم خورده بود از هویدا خواستم دهد. هویدا گفت: در مملکت ما استعفا مقابل شاه ندارد مگر اینکه مرا اخراج کند! هرچند شاه دوست دارد خودش باشد. منظور هویدا این بود که شاه شخصا می‌خواهد همه امورات کشور را پیش ببرد و ما کاره ای نیستیم. 🔶 اما دو بخش خاطرات اهمیت خاصی دارند. در سال ۵۷ پیش از انقلاب وقتی قرار شد و سایر وزرا دستگیر شوند تا به این بهانه خشم مردم فروکش کند را در هواپیما دیدم. به او گفتم اوضاع چطور خواهد شد؟ 🔶 اردشیر زاهدی فحشی به مادر داد و گفت دیشب تا نیمه شب پیش شاه بودم و بالاخره او را راضی کردم تا هویدا و سایر وزرا و افرادی که در این سالها در ناراضیتی مردم نقش داشتند را بازداشت کنند، شاه هم بعد از اصرار زیاد قبول کرد چون شاه معتقد بود هویدا یعنی بازداشت خودش! 🔶 شاهین آقایان می‌گوید: اما گفته بود او را به حبس خانگی ببرید و حتما روزی یک روزانه امیرعباس را بدهند. 🔶 بررسی خاطرات سیاسی ما را با شخصیت و عملکرد افراد آشنا می‌سازد. هویدا مخالفان زیادی در لایه های سیاسی داشت و اصرار به کردن و اعدام او پیش از انقلاب داشتند. 🔶 در خاطرات مفصلا به این روابط پرداخته شده است. 📚 مصاحبه با پروژه تاریخ شفاهی دانشگاه هاروارد آمریکا. 🔸 : علیرضا زادبر 🆔 @tahlil_shjr