#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#شخصیت_ها
✅ پیشنهاد سرویس فرانسه برای ترور امام خمینی
🔶 امام خمینی، رهبرِ در تبعیدِ انقلاب، مهرماه ۱۳۵۷ عراق را به مقصد فرانسه ترک کرد. پاسپورت و مدارک آنها از نظر قانونی مشکلی نداشت؛ او و همراهان کمتعدادش نیازی به گرفتن ویزا برای اقامت سهماهه در فرانسه نداشتند. این سفر هم ساواک و هم سرویس اطلاعاتی فرانسه را غافلگیر کرده است.
🔶 اولین کسی که این خبر را به تهران مخابره میکند، شاپور بهرامی، سفیر ایران در پاریس است. رئیسجمهور فرانسه که در سفر برزیل به سر میبرد، پیامی رسمی به آیتالله میدهد؛ با این مضمون که از نظر ما سفر شما به فرانسه، توریستی و اقامتتان در کشور ما موقت خواهد بود و در این بازه زمانی، باید از فعالیت سیاسی خودداری کنید. ساواک هم در پیامی فوری از سرویس اطلاعاتی فرانسه میخواهد درباره همراهان و افراد مرتبط با آیتالله خمینی اطلاعاتی کسب و خطوط تلفن محل اقامتش را نیز شنود کند.
🔶 چند روز بعد، ۲۰ مهرماه، سرتیپ علیمحمد کاوه، معاون اطلاعات خارجی ساواک، در یک سفر سهروزه راهی پاریس شد تا با مقامات اطلاعاتی فرانسه درباره مهمان جدیدشان تبادل نظر کند. او فردای آن روز با کنت الکساندر دمارانش، رئیس سرویس اطلاعات فرانسه، ملاقاتی سه ساعت و نیمه دارد. دمارانش در این ملاقات میگوید که اخراج آیتالله از عراق، پیشنهاد چندی پیش او به صدام بوده است. او همچون ساواک، برخی اطرافیان امام مثل قطبزاده و بنیصدر را به خاطر تفکرات متمایل به چپشان، کمونیست مینامد و میگوید گویا آنها قصد دارند آیتالله را به ایتالیا ببرند. دمارانش صراحتا به نماینده ساواک پیشنهاد میکند «خوب است وسایل رفتن او به ایتالیا فراهم شود و با استفاده از هرجومرجی که در آنجا است، عوامل شما به آسانی میتوانند او را از بین ببرند.»
🔶 کاوه که متوجه میشود فضای ذهنی دمارانش بیش از ساواک از واقعیات ایران دور است پاسخ میدهد «اگر چنین کاری بشود، آیا تصور نمیکنید از این شخص شهید ساخته شود و حربه جدیدی بدست کمونیستها داده شود که با استفاده از روشهای خاص تبلیغاتی خود از آن بهرهبرداری کنند؟» و در ادامه به ماجرای فوت مرحوم حجتالاسلام کافی در جریان یک تصادف و شکلگیری موج شایعات درباره شهادت او توسط رژیم شاه در چند ماه قبل اشاره میکند. دمارانش از پیشنهادش عقب مینشید و کوتاه پاسخ میدهد «صحیح است، این کار درستی نیست.»
🔸 #منبع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#انقلاب_اسلامی
✅ ماجرای کمیته استقبال از امام
🔶 چهار روز پس از تشکیل شورای انقلاب در تاریخ ۲۲ دی به دستور امام، خبر خروج شاه از کشور تیتر یک روزنامهها شد. رخدادی که عزم امام را برای بازگشت به کشور، راسختر کرد. بسیاری این اقدام را پرخطر میدانستند اما پیامهای مختلف از سوی آمریکا و عوامل رژیم شاه برای متقاعد کردن ایشان به عدم بازگشت؛ امام را به این نتیجه رساند که نباید فرصت را از دست داد.
🔶 شورای انقلاب که از تصمیم قطعی امام مطلع شد؛ لازم دید تا با تشکیل کمیتهای، ضمن مهیا کردن زمینه ورود امام حفاظت از جان ایشان را هم عهده دار شوند. این کمیته در ۳ بهمن ۱۳۵۷ با ترکیبی از گروههای مختلف سیاسی از جمله آیت الله مرتضی مطهری رابط با شورای انقلاب، حجت الاسلام محمد مفتح رابط با روحانیت مبارز، حجت الاسلام شیخ فضل الله محلاتی رابط با روحانیت مبارز، هاشم صباغیان رابط با نهضت آزادی، اسدالله بادامچیان رابط با مؤتلفه اسلامی، کاظم سامی رابط با جاما، حسین شاهحسینی رابط با جبهه ملی، تهرانچی رابط با بازار، علی دانش منفرد رابط با انجمن اسلامی معلمان، تشکیل شد و در اولین تصمیم خود، مدرسه رفاه را به عنوان مرکز استقرار خود انتخاب و اقدام به جذب نیرو نمود.
🔶 جذب نیرو به دلیل امنیتی با احتیاط و فقط با معرفی اعضای اصلی کمیته صورت میگرفت اما با این حال در مدت زمان کوتاهی نزدیک به صد هزار نفر جذب کمیته استقبال شدند. هدف اصلی کمیته، آماده کردن زمینه برای ورود امام به ایران و تأمین امنیت ایشان بود. به همین منظور به سرعت واحدهایی چون انتظامات، تدارکات مالی، برنامه ریزی و تشریفات، برنامه ریزی داخلی، تبلیغات و روابط عمومی تشکیل داد و موفق شد با برنامه ریزی دقیق ضمن آماده کردن و تأمین امنیت فرودگاه، بهشت زهرا، مسیر انتقال امام و مدارس رفاه و علوی و همچنین با برگزاری تظاهرات و تحصن، در زمانی که بختیار اقدام به بستن فرودگاه کرده بود، زمینه را برای ورود امام مهیا کند.
🔶 این کمیته که از خود تصویر یک تشکیلات منضبط، گسترده و موفق به نمایش گذاشت، بعد از ۱۲ بهمن به کار خود ادامه داد و ضمن حفظ امنیت مدرسه رفاه و علوی و تدارکاتی جهت دیدارهای مردمی با امام نقش مهمی در حوادث منتهی به پیروزی انقلاب ایفا نمود و حتی بعد از پیروزی انقلاب تا زمان تشکیل نهادهای انقلاب به کار خود ادامه داد.
🔸 #منبع : موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی
🆔 @tahlil_shjr
#عدالت_و_مبارزه_با_فساد
#معنویت_و_اخلاق
#عفو
✅ دهمین پدرانه...
🔶 عفو رهبری خبرساز بود؛ آنهم بلافاصله بعد از عکس های دلنشین جشن تکلیف با فرشته های کوچک و پاک. ایندو را باید با هم دید. هردو پدرانه است. هم خنده های صمیمانه و هم گذشت آموزنده.
🔶 محبت پدر برای همه فرزندان است و البته جلوتر از اخمش. چه بسا اخمش نیز از سر محبت است و همه اش نیز از ابتدا تا انتها دستگیری. اشتباه نشود؛ رفتار پدرانه را نباید تنها به عفو و گذشت دید. از روز اول اغتشاشات چنین است، همه اش از همین جنس است.
1⃣ روز اول بها ندادند و هیچ نگفتند. عبور کردند و چشم پوشیدند. خطائی بود که نباید برجسته می شد. خلاصه اولین پدرانه بی اعتنایی به خطای فرزند بود.
2⃣ از سخنرانی دوم به بعد انگشت را سمت خناسان و شیاطین اصلی بردند. حتی به بداخلاقی چهره ها نیز توجه نکردند. تاکید کردند این جماعت نیز با مردم اند و انقلاب. دومین پدرانه شان بی اعتنایی به اختلاف های داخلی و انگشت اشاره به بیرون از خانه بود.
3⃣ تلاش کردند تحلیل فرزندان را نسبت به وقایع اصلاح کنند. اصرار داشتند که این اغتشاشات ثمره پیشرفت شماست نه ضعف ها. نخواستند تلخی های آن ایام باعث شود، واقعیت ها دیده نشود و اعتماد به نفس ملی لطمه ببیند. سومین پدرانه تصویر و ترسیم قدرت ملی بود، نشان دادن حرکت و پیشرفت در زیر آتش کین ها.
4⃣ تصریح داشتند به سطح بندی خطاها. مدام هم تکرار کردند؛ "نکند همه را با یک چوب قضاوت کنید." اینکه بین جاهل و غافل و مجرم تفاوت است. بین هیجان زده و دشمن فاصله است. چهارمین پدرانه تفکیک میان خطاها بود.
5⃣ اجازه رفتار تحکم آمیز به نظمیه و امنیه ندادند. سیاست "کشته دهیم اما نکشیم" برای چنین مرشدانه ای بود. گوئی می دانستند این اغتشاشات ثمره جهل مجازی است و راهش خون ریختن نیست. پنجمین پدرانه این بود که هزینه دهیم، اما فرصت دهیم تا آگاهی رشد کند و دیگران بهوش شوند.
6⃣ مانع ظاهرگرایی شدند. فرمودند چه بسا دختران شل حجابی که دلشان با انقلاب و اسلام است: "همین ها مشت محکم بر دهان دشمن زدند."ششمین پدرانه عبور از ظاهر و دیدن باطن فرزندانش بود.
7⃣ انقلابی ها را دعوت به خویشتنداری کردند. اینکه صبوری بخرج دهید و اجازه ندهید از سر خشم و ناراحتی گرفتار قانون شکنی شوید. هفتمین پدرانه دعوت به صبر انقلابی بود.
8⃣دیگری صداقت در اوج اغتشاش بود. وقتی از خودی ها خطا دیدند، بلافاصله واکنش نشان دادند و دلجوئی کردند. ماجرای اعزام سفرای شفقت به زاهدان از این جهت الگو بود. هشتمین پدرانه درس حریت و صداقت در پذیرش خطا بود؛ آنهم خطای دیگران.
9⃣ خونخواهی برای فرزندان مظلومش بود. لاله های پرپری که به نام انقلاب و اسلام جاودانه شدند تا بیرق "آرمان" بالا بماند. از روح الله تا دانیال و حسین و ... را به آغوش کشیدند و سر مزارشان سلام دادند تا نام شان ثبت بر تاریخ شود. نهمین پدرانه خونخواهی از سر غیرت مقابل شیاطین بود.
🔟 عفو. گذشتند چون احساس کردند تلنگری بس است. چون غرض نهایی، دستگیری است نه مچ گیری. هدایت است نه صرفا مجازات. فرماندهی کل قوا اول معلم است و راهبر. واپسین پدرانه، انتقال محبت به فرزندان خطا کار بود تا بدانند دوستدار و دلسوز نهایی آنها اسلام است و انقلاب. روزهای تلخ اغتشاش گذشت؛ اما باید سالها نوشت و نوشت. یکی اش پدرانه های رهبری...
🔸 #به_قلم_اساتید: محسن مهدیان
🆔 @tahlil_shjr
#سبک_زندگی
#معنویت_و_اخلاق #طلاق
✅ درباره طلاقِ نیکو
🔶 از مهمترین ویژگی جوامع در حال گذار، سرعت تحولات اجتماعی آنهاست و خانواده و قلمروهای جنسیتی ناظر بر آن از جمله این عرصههای پرتحول است. جامعه ایرانی در دهههای اخیر تغییرات پرشتابی را در عرصه خانواده تجربه کرده است که افزایش نرخ طلاق و روند غالبا صعودی آن نسبت به گذشته از جمله مصادیق آن است. امروزه دیگر پدیده طلاق ماهیت هنجارین خود را از دست داده و از یک امر تابو و مذموم به یک تصمیم عادی زوجین تغییر یافته است.
🔶 در ادبیات دینی ما، نگاهی که به طلاق وجود دارد را میتوان با تعبیر «حلالِ مبغوض» توضیح داد. یعنی اگرچه طلاق نزد خداوند بسیار مذموم و ناپسند است و عرش را به لرزه میاندازد، اما ممنوع نیست و حتی در برخی شرایط و مواقع تبدیل به یک امر مُرَجَّح نیز میشود و در قرآن پیرامون کیفیت طلاق رهنمود ارائه شده است. لذا به نظر میرسد که جریانهای فرهنگی اجتماعی در کشور باید به موازاتِ تاکید بر قبح طلاق(کما فیالسابق) بر ارائه آموزش درباره کیفیتِ «طلاقِ نیکو» نیز متمرکز شوند.
🔶 طلاق نیکو اما ویژگیهایی دارد. اولین ویژگیاش این است که آخرین راهکار رفع چالشهای موجود در مناسبات زوجین محسوب میگردد. یعنی طلاق در شرایطی نیکو و دارای ترجیح است که تمامی توصیههای اسلام مبنی بر مدارا، سازش، گذشت، مراعات حقوق یکدیگر و... از سوی دو طرف اتفاق نمیافتد و تواصیِ بزرگان خانواده و فامیل به آشتی نیز موثر نمیافتد و خلاصه راهکاری جز طلاق پیش روی آنها نیست. پس معلوم است که «طلاق توافقی» به شیوه رایج امروز طلاق نیکو نیست! چون همیشه اولین راه انتخابی است.
🔶 البته نگرانی و مخالفت من با طلاق توافقی، به کمرنگ شدن عاملیت نهادهای عرفی و قانونیِ حمایت از خانواده مربوط میشود. انقلابِ طلاق توافقی در ایران امروز، معطوف به از بین بردن مناسبات فرهنگی، قضایی و قانونی حامی خانواده است که در دعاوی مربوط به طلاق از مکانیسمهای حداکثری جهت ممانعت از این تصمیم زوجین بهره میگیرد. اساسا ایده طلاق توافقی به معنای غلبه اراده زوجین به مثابه کنشگر، بر اراده عرف و قانون به مثابه ساختار، در عرصه تحکیم یا تضعیف نهاد خانواده است.
دومین ویژگی طلاق نیکو این است که همراه با تلخی و «کینهتوزانه» نیست. این که امروزه طلاق به نقطه آغاز تخاصم دو فرد و خانواده و فک و فامیلشان تبدیل شده است، کاملا برخلاف نگاه اسلامی درباره طلاق است. همین که اسلام پس از طلاق زمانی را تحت عنوان عدّه برای زن در نظر گرفته و به زندگی زیر یک سقف در این دوران هم توصیه کرده است، یعنی طلاق را امری بازگشتپذیر دیده است. اما امروزه ما شاهد وضعیتی در طلاق زوجین هستیم که وجود حس انتقام و تلافی در طرفین، امکان هرگونه مواجهه مسالمتآمیز در آینده را میان آنها منتفی میکند.
🔶 طلاق نیکو آداب و ویژگیهای متعددی دارد که هدف این نوشتار، احصاء آن ویژگیها نبود بلکه غرض من از نوشتن این یادداشت این بود که بگویم وضعیت طلاق چه به لحاظ کمّی و چه به لحاظ کیفی در شرایطی قرار دارد که ضرورت دارد جریانی فرهنگی در کشور جهت ارائه چنین آموزشهایی به خانوادهها راه بیافتد. ضمنا این به معنای عادیسازی طلاق نیست بلکه دیدن واقعیتهای طلاق در کشور است.
🔸 #به_قلم_اساتید: ابوالفضل اقبالی
🆔 @tahlil_shjr
گفتار.pdf
148.4K
#سبک_زندگی
#زن #خانواده #مادر
✅ شرحی بر محورهای دیدار بانوان
🔰سیاستگذاری کرامتبخش به مادر
🔸فرهنگ جامعه ایرانی مادر را نماد زندگی میداند. لزوم حرکت به سمت سیاستهای دوستدار مادر.
🔸قوانین باید کاری کند تا یک زن از مادر شدن حس دلگرمی و عزت پیدا کند.
🔸 #گفتگو_با_اساتید: دکتر فاطمه قاسمپور
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#تاریخ_معاصر
✅ این داستان: قربانی اعلیحضرت
🔶 #امیرعباس_هویدا زندانی شاه در مصاحبه با خبرنگار فرانسوی: من یک #قربانی هستم. خسرو اقبال، مؤسس حزب پیکار، صاحبامتیاز #روزنامه نبرد، برادر نخستوزیر منوچهر اقبال در خاطرات خود میگوید وقتی طرح مبارزه با فساد سران مملکتی را به #شاه دادند تا با بازداشت افراد سرشناش خشم مردم فرونشیند.
🔶 شاه در حال سقوط ابتدا به شدت با دستگیری #هویدا مخالف بود. اقبال نقل میکند که شاه گفت: بازداشت #هویدا یعنی محکومیت حکومت خودم.
🔶 بالاخره او قریب به سیزده سال نخست وزیر شاه بوده و اگر شخص #شاه دستور بازداشت او را #صادر کند در واقع نتیجه کار خودش را به زندان فرستاده است.
🔶 خانم دکتر فرشته انشا، پزشک خصوصی و از خویشاوندان هویدا میگوید ساعت سه عصر شاه شخصا با منزل #هویدا تماس گرفت و او را در جریان بازداشت قرار داد. هویدا را در دو مرحله به خانههای سازمانی ساواک بردند. در بین مردم شایعه پخش شد که #دستگیری هویدا دروغ است و او به خارج از ایران گریخته است.
🔶 اما هویدا در #مهمانسرای ساواک در زعفرانیه در بازداشت بود تا روز پیروزی انقلاب که دکتر فرشته انشا می گوید از ترس خشم مردم حاضر در خیابانها #هویدا را سوار بر آمبولانس کردیم تا از آنجا خارج شود.
🔶 بخش جالب داستان اینجاست: دکتر انشا میگوید پس از اعدام #هویدا حدود تا ۳ ماه برای ما امکان تدفین وجود نداشت و شایعه ای پخش شد که #پیکر او را به فرانسه برده اند ما هم به این شایعه دامن زدیم تا اوضاع عادی شود. دلیل آن هم ترس از #هجوم مردم و حتی خارج کردن جسد از قبر بود.
🔶 ترس شاه از #خشم مردم #هویدا را قربانی کرد تا به زندان رود. ترس از #خشم مردم او را سوار آمبولانس کرد. ترس از #خشم مردم جنازه او را چند ماه معطل گذاشت. دلیل خشممردم چه بود؟ اهل تحقیق باشیم.
🔶 منبع خاطرات: مصاحبه شفاهی خسرواقبال و دکتر فرشته انشا با بخش تاریخ دانشگاه هاروارد آمریکا/ ضیاصدقی
🔸 #به_قلم_اساتید: علیرضا زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#تاریخ_سیاسی
#شهید_مطهری
#معنویت_و_اخلاق
✅ امیرالمؤمنین علی(ع) را «که کُشت» و «چه کُشت»؟
🔶 یک وقت میگوييم على(ع) را كه كشت و يك وقت میگوييم علی(ع) را چه كشت؟
🔶 اگر بگوييم على(ع) را كه كشت، البته عبدالرحمن بن ملجم. اگر بگوييم على(ع) را چه كشت، بايد بگوييم جمود و خشکمغزى و خشكهمقدسى. همينهايى كه آمده بودند على(ع) را بكشند، از سر شب تا صبح عبادت میکردند.
🔶 واقعاً خيلى تأثرآور است. على(ع) به جهالت و نادانى آنها ترحم میكرد، تا آخر هم حقوق آنها را از بيتالمال میداد و به آنها آزادى فكرى میداد.
📚 اسلام و نيازهای زمان، ج۱، ص۷۷
🔸 #به_قلم_اساتید: علیرضا زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#تاریخ_معاصر
✅ این داستان: یک شیشه وُدکا و فحش به مادر هویدا
🔶 شاید تا به امروز نام #شاهین_آقایان را نشنیده باشید. وکیل دادگستری و نماینده مجلس در دوره پهلوی، در این قسمت سه #خاطره مهم او را مورد بررسی و بازنگری قرار میدهم به این دلیل که ارزش تاریخی دارند. اما علت رجوع به او رفاقت صمیمی و طولانی با #امیرعباس_هویداست.
🔶 اگر بخواهیم پنج #شخصیت نزدیک به هویدا را چه در ایام تحصیل در #بلژیک و یا در ایام نخست وزریری نام ببریم قطعا #شاهین_آقایان یکی از آنهاست. آقایان میگوید: "حتی در دوره نخست وزیری هر هفته دو نوبت با هویدا منظما ملاقات داشتم و همیشه با او #صریح صحبت میکردم.
🔶 دو سه سال آخر نخست وزیری که اوضاع اقتصادی بهم خورده بود از هویدا خواستم #استعفا دهد. هویدا گفت: در مملکت ما استعفا مقابل شاه #معنا ندارد مگر اینکه #شاه مرا اخراج کند! هرچند شاه دوست دارد خودش #نخست_وزیر باشد. منظور هویدا این بود که شاه شخصا میخواهد همه امورات کشور را پیش ببرد و ما کاره ای نیستیم.
🔶 اما دو بخش خاطرات #شاهین_آقایان اهمیت خاصی دارند. در سال ۵۷ پیش از انقلاب وقتی قرار شد #هویدا و سایر وزرا دستگیر شوند تا به این بهانه خشم مردم فروکش کند #اردشیر_زاهدی را در هواپیما دیدم. به او گفتم #اردشیر_خان اوضاع چطور خواهد شد؟
🔶 اردشیر زاهدی فحشی به مادر #هویدا داد و گفت دیشب تا نیمه شب پیش شاه بودم و بالاخره او را راضی کردم تا هویدا و سایر وزرا و افرادی که در این سالها در ناراضیتی مردم نقش داشتند را بازداشت کنند، شاه هم بعد از اصرار زیاد قبول کرد چون شاه معتقد بود #بازداشت هویدا یعنی بازداشت خودش!
🔶 شاهین آقایان میگوید: اما #شاه گفته بود او را به حبس خانگی ببرید و حتما روزی یک #شیشه_ودکای روزانه امیرعباس را بدهند.
🔶 بررسی خاطرات سیاسی ما را با شخصیت و عملکرد افراد آشنا میسازد. هویدا مخالفان زیادی در لایه های سیاسی داشت و اصرار به #زندانی کردن و اعدام او پیش از انقلاب داشتند.
🔶 در خاطرات #شاهین_آقایان مفصلا به این روابط پرداخته شده است.
📚 مصاحبه با #حبیب_لاجوردی پروژه تاریخ شفاهی دانشگاه هاروارد آمریکا.
🔸 #به_قلم_اساتید: علیرضا زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#تاریخ_معاصر
✅ "جنگ عراق و ایران"
🔰 محمدرضا پهلوی: چرا ترسیده اید؟
🔶 یکی از کسانی که مرور خاطرات او لازم است، #ارتشبد_فریدون_جم فرزند #محمود_جم وزیر دربار حکومت رضاخان و همسر شمس پهلوی خواهر ارشد #محمدرضا_پهلوی است. او در دوره محمدرضا به ریاست ستاد ارتش و پس از مدتی به #اسپانیا تبعید شد.
🔶 مصاحبه فریدون جم با پروژه تاریخ شفاهی ایران در #دانشگاه هاروارد آمریکا بخوانید. او از وضعیت فرماندهی در #ارتش خاطرات جالبی بیانمیکند. در ارتش هیچ کس اختیاری از خود نداشت حتی فرماندهان ارشد حق جلسه مشترک بدون حضور شاه را نداشتند.
🔶 شاه مدام از کودتا و همدستی فرماندهان هراس داشت، او میگوید حتی جزییات باید به #شرف_عرض میرسید. دلیل فروپاشی زودهنگام ارتش پس از فرار شاه از ایران را همین می داند که هیچ کس از خود اختیار و توانی نداشت.
🔶 هنگام درگیری شاه با عراق، #ارتشبد_فریدون_جم جانشین آریانا بود. خاطره ای از جلسله سران ارتش پس از تهدید عراق با شاه را نقل میکند که شاه با عصبانیت در جلسه گفت: چرا ترسیده اید؟ شما برای این روزها #آموزش دیده اید؟
🔶 بخش دیگری از خاطرات او که به #ارتشبد_طوفانیان مسئول خرید ارتش میپردازد اهمیت دارد. چون عین این مطلب را #سپهبد_آذربرزین جانشین نیروی هوایی هم نقل میکند که سران ارتش هیچ نقشی در خرید ادوات نظامی نداشتند و طوفانیان مستقیما از شاه دستور میگرفت.
🔶 بخاطر همین #ادواتی خریداری میشد که یا ما نیاز نداشتیم و یا اصلا امکان استفاده از آنها وجود نداشت. مثلا هواپیماهایی که پیش خرید شده بود اما باند فرود آنها #هنوز ساخته نشده بود. بعدها مشخص شد هدف طوفانیان از خرید این هواپیماها نجات چند شرکت ورشکسته آمریکایی بوده است.
🔶 یکی از رموز مهم دوره پهلوی بررسی عملکرد همین فرد یعنی طوفانیان است. در مجموع خاطرات #فریدون_جم در باب ضعف و عملکرد ارتش شما را با واقعیت آشنا میسازد. او بدلیل همین برداشتها بعنوان سفیر ایران به اسپانیا تبعید شد تا دیگر در کار نظامی دخالت نکند.
🔸 #به_قلم_اساتید: علیرضا زادبر
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#شخصیت_ها
#انقلاب_اسلامی
✅ دو جمله ساده امام و همه انقلاب
🔶 دو تعبیر ساده از حضرت امام در دوازده بهمن ماه 57 ثبت شده است که زیربنای همه انقلاب اسلامی است.
1⃣ حماسی ترین جمله امام در 12 بهمن ماه این بود: " من به پشتوانه این ملت بر دهن این دولت می زنم..." در نگاه اول، مخاطب امام دولت بختیار است. اما ماجرا فراتر از یک دولت بود. این جمله امام زیربنای اندیشه ای او را شکل می داد. توجه کنید: " من به پشتیبانی این ملت..." یعنی چون خواست مردم است، چون اراده جمعی یک ملت در پس زدن استبداد است. مردم در صحنه باشند یدالله شکل می گیرد. یدالله، ظهور و بروز قدرت حق است. این قدرت یارای مقابله با شرق و غرب عالم دارد. از همین جهت آن جمله تاریخی استمرار داشت؛ انقلاب بر دهان این دولت و دولتها و شرق و غرب عالم زد و می زند؛ آنهم به پشتوانه مردم.
2⃣ روز دوازده بهمن ماه وقتی هواپیمای حامل امام خمینی وارد آسمان ایران شد از ایشان پرسیدند: «چه احساسی دارید؟» و امام پاسخ داد: «هیچ»
🔶 انقلاب 57 را باید با همین هیچ شناخت. روزی که نه تنها امام و بلکه یک امت چنان اوج گرفت که صف بندی اصیل و دوقطبی حقیقی عالم رابه "هیچ" و "همه" شناخت. یک سو فقر مطلق که جمله عالم است و سوی دیگر غنای مطلق که اسم اعظم الله جل جلاله است.
🔶 فرمود هیچ؛ چون خود را نمی دید ، چون هرچه هست «او»ست و «او»ست که همه است.
ریشه «هیچ» را باید در مبانی عرفانی امام جست و چه خوش نشسته است در دیوان شعرشان:
نیستم نیست، که هستی همه در نیستی است
هیچم و هیچ، که دَر هیچ نظر فرمائی و اما جمع ایندو؛ "هیچ" نسبت امام و مردم و این عالم در برابر حضرت حق است و پایه اسلامیت این انقلاب را شکل داد.
🔶 " به پشتیبانی این مردم" نیز نسبت این انقلاب با مردم است و جمهوریت را تحقق بخشید. ما همه "هیچیم" مقابل حق، که اگر به سمت "او" همه با هم حرکت کنیم، ید الله می شویم و بالاترین قدرت در عالم و شکست ناپذیر.
🔶 کوتاه سخن می گفت و سهل و بی پیرایه و عامیانه؛ اما حرف حرفش مشحون از حکیمانه های عرفانی و حقایق فلسفی و آرای فقهی بود که چون بر جانش این حقایق نشسته بود، ساده و گویا همواره بر زبانش روان می شد.
🔶 این نیز پی نوشت و رد شوم:
بزرگترین نقص این چهل و اندی سال این بود که اندیشه امام را نتوانستیم معرفی کنیم؛ بلکه عمق آنرا بفهمیم.
🔸 #به_قلم_اساتید: محسن مهدیان؛ تحلیلگر
🆔 @tahlil_shjr
#عزت_ملی
#استقلال_و_آزادی
#دهه_فجر
#انقلاب_اسلامی
✅ کمیته استقبال از امام به روایت شهید فضلالله محلاتی
🔶 یک روز صبح بعد از اذان من در منزل در حال استراحت کردن بودم، تلفن زنگ زد. مرحوم مطهری بود، گفتند: دیشب حاج احمد آقا تلفن کردند و گفتند که امام تصمیم گرفتهاند بیایند ایران. شما رفقا را خبر کنید و به منزل ما بیایید. من به بعضی از دوستان تلفن کردم و رفتیم صبح اول آفتاب، منزل مرحوم شهید مطهری. آقای مطهری فرمودند که باید اول فکر محلی باشیم. بعد هم کمیته استقبال را تشکیل بدهیم.
🔶 تلفن کردیم به مرحوم شهید بهشتی که ایشان هم بیایند آنجا، گفتند که بعضی دوستان اینجا هستند و دارند مذاکره می کنند. دیدیم که دو تا کار می شود، الان مرحوم مطهری با یک نیرویی دارد کمیته تشکیل می دهد و آقای بهشتی هم با یک دسته دیگر صحبت کرده اند. برای اینکه هماهنگ کنیم به اتفاق مرحوم مطهری رفتیم منزل شهید بهشتی. بقیه افراد جامعه روحانیت را هم خبر کردیم، شورای مرکزی تشکیل شد.
🔶 گفتیم هرکس که می خواهد از هر جمعیتی که کمیته استقبال تشکیل بدهد، از بین دوستان روحانیت مبارز باید در کمیته استقبال حضور داشته باشد و تمام کارها زیر نظر جامعه روحانیت باشد. این پیشنهاد پذیرفته شد، قرار شد سه نفر انتخاب شوند. معمولا توی جمعیت رای مخفی میگرفتند. وقتی رأی گرفتند، مرحوم شهید مطهری، مرحوم شهید مفتح و من به عنوان کمیته استقبال از طرف جامعه روحانیت انتخاب شدیم.
🔶 به من گفتند شما زودتر بروید آنجا را آماده کنید و مدرسه رفاه را هم برای ورود امام در نظر گرفتند. گفتند: خانهای که امام می خواهد الان خالی نیست، مدرسه رفاه خالی است، آنجا هم مربوط به خودمان است، چون اختیارش دست مرحوم بهشتی و مرحوم باهنر و آقای هاشمی رفسنجانی و اینها بود. تصویب شد که اولین جلسه کمیته استقبال در مدرسه رفاه تشکیل شود و خلاصه شش نفر در آنجا انتخاب شدند.
🔶 شروع کردیم به مقدمات را فراهم کردن، با جامعه روحانیت دائم جلسه می گرفتیم و هر روز تماس داشتیم. قرار بر این شد که روحانیت مبارزی که صددرصد مورد اعتمادند در مساجدشان افراد را برای انتظامات شناسایی کنند. در طول مدتی که من در کمیته استقبال بودم شصت و پنج هزار نفر را مسئول انتظامات برای ورود امام کردیم.
🔶 ما هم یک دسته کارتهای دعوت فراهم کردیم، وسائل انتظامات فراهم کردیم، ماشینهایی که برای ورود ایشان بود، پرچمهایی که لازم بود، شعارها و پوسترهایی که لازم بود فراهم کردیم.
🔸 #منبع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی
🆔 @tahlil_shjr
#ولایت_فقیه
#سرخط_دیدار
#نوزدهم_دی #وحدت
✅ مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
🔶 درباره حادثه نوزدهم دی و تحول ایجاد شده در ارتش
🔶 این حادثه یک پیشدرآمد مؤثّری بود برای پیروزی نهضت، برای پدید آمدن عملی و واقعی انقلاب.
📌چرا؟ چون این حرکت موجآفرینی کرد.
⏪نوزدهم بهمن همیشه پیشقراول بیستودوّم بهمن بوده.
💎روز بیستودوّم بهمن روزِ عظمتِ ملّتِ ایران است، روزِ نشان دادن عزّتِ ملّتِ ایران است.
🔶 حادثه نوزدهم بهمن؛ نمایانگر الگویی برای ارتش جدید
🔻حادثهی نوزدهم بهمن... قواره و ترکیب و حقیقت ارتش جدیدی را که بنا بود در نظام جدید تشکیل بشود، نشان داد.
نشان داد که ارتش جدید یک ارتشی است:
🔹مردمی
🔸انقلابی
🔹مؤمن
🔸مقیّد به نظم
🔹خطرپذیر و شجاع
✔️نشان دادند که ارتش مشتِ گرهکردهای است در مقابل متجاوز
📍ارتش بنا بود کنار مردم بِایستد و ایستاد و انقلابی ماند.
📍امروز ارتش ما بمراتب از آن روزهای اوّل انقلابیتر است.
🔶 درباره تحول ایجاد شده در ارتش
👌مقایسهی ارتشِ امروز، ارتش جمهوری اسلامی، با ارتش دوران پهلوی، یکی از معرّفههای حقیقت و هویّت انقلاب ما است.
🔻ارتش دوران پهلوی در قضیّهی شهریور ۱۳۲۰ که کشور مورد تهاجم قرار گرفت، چند ساعت بیشتر نتوانست مقاومت کند.
♦️در ۲۸مرداد سال ۳۲ این ارتش در کنار جواسیس آمریکایی و انگلیسی علیه مردم قیام کرد و مردم را سرکوب کرد.
❇️ارتش امروز:
🔸نماد استقلال و استحکام است.
🔹هم پیش مردم عزیز است، هم پیش مسئولین
🔸هم مورد اعتماد مردم است، هم مورد اعتماد مسئولین
🔹با مردم و در کنار مردم است، جزو مردم است
🔸در قطعهسازی، در ساخت کارهای بزرگ، در ساخت کارهای شگفتآور... مایهی خرسندی و احساس عزّت مردم است.
🔹دارای ابتکار است.
🔶 هر کدام از اینها یک ارزش است، امّا همین ارزشها روی هم که جمع میشود... محبوب خدا میشوید.
🔶 دو توصیه
1️⃣هم ملّت قدر ارتش را میداند، هم مسئولین میدانند؛ شما خودتان هم قدر سازمانتان را بدانید.
2️⃣افتخار کنید که جزو ارتش جمهوری اسلامی هستید؛ واقعاً افتخار دارد.
🔶 درباره زنده نگه داشتن انقلاب
💎ما در تاریخ طولانیای که داریم هیچ روزی برای ملّت ایران افتخارآمیزتر از بیستودوّم بهمن نیست. بیستودوّم بهمن زنده نگه داشته شده؛ باید هم زنده بماند.
🔶 انقلابِ زنده آن انقلابی است که بتواند در هر دورهای:
📌نیازهای خودش را بشناسد،
📌خطرات متوجّه به خودش را بشناسد،
📌راه تأمین آن نیازها را پیدا کند،
📌راه خنثی کردن آن خطرات را پیدا کند.
🚨اینکه میبینید انقلابهای بزرگ تاریخ زنده نماندند... علّت این بود که نیازهای انقلاب، خطرات انقلاب را، اقتضائات انقلاب را درک نکردند، توجّه نکردند، مشغول دعوا و مسائل شخصیِ خودشان شدند.
🔶 انقلاب زنده آن انقلابی است که بتواند خودش را از این آفتها مصون نگه دارد؛ انقلابِ جمهوری اسلامی خودش را مصون نگه داشت. بله، ما هم مشکلاتی داشتهایم؛ بالاخره همّتها در طول این چهل و چند سال یکسان نبوده.امّا حرکت، حرکت مستمر به سمت قلّه بوده، حرکت به سمت پیشرفت بوده؛ هم پیشرفت مادّی، هم پیشرفت معنوی.
🔶 درباره نیاز ما به اتحاد ملی
یکی از نیازهای مهمّ امروزِ ما اتّحاد ملّی است. نقشهی دشمن برای ما روشن است.
👈یک هدف وجود دارد، یک راهبرد وجود دارد و تاکتیکها:
🔶 هدف دشمن ⬅️ به زانو درآوردن انقلاب و نظام جمهوری اسلامی . چرا؟
🔶 علل مختلفی دارد:
1️⃣بالاخره جمهوری اسلامی آمده این منطقهی مهم و راهبردی و پُرمنفعت و پُرمعدن طبیعی و انسانی را از دست اینها خارج کرده.
2️⃣جمهوری اسلامی ندای استقلال و ندادنِ باج را بلند کرده.
🔶 راهبرد دشمن ⬅️ ایجاد اختلاف، ایجاد بیاعتمادی.
🔶 تاکتیکها ⬅️ مختلف است؛ هر زمانی با یک تاکتیک؛ عمدهی تاکتیک هم دروغپردازی و شایعهسازی است.
🔶 توصیهی من هم به همهی آحاد مردم عزیزمان این است که سعی کنند این راهپیمایی[بیستودوّم بهمن] را، این روز بزرگ را، این حرکت باشکوه را، مظهر اتّحاد ملّی و وحدت ملّی قرار بدهند و این پیام را به طور صریح به دشمن برسانند که تلاش او برای از بین بردن اتحاد ملّی، تلاش خنثیشدهای است.برای برادران مصیبتزدهمان در دو کشور سوریه و ترکیه متأسّف هستیم... درد آنها را احساس میکنیم و برایشان از خدای متعال صبر و آرامش روحی طلب میکنیم.
🍀خداوند متعال روح مطهّر امام را شاد کند که او ما را به این راه آورد و وارد کرد، ما را هدایت کرد و درجات گذشتگان و شهدا را انشاءاللّه عالی کند.
🆔 @tahlil_shjr