eitaa logo
شجر
1.2هزار دنبال‌کننده
772 عکس
38 ویدیو
1.6هزار فایل
شبکه جهادی رشد ⚡شتاب سابق💡 جهت کسب اطلاعات بیشتر با @ad_shajar در ارتباط باشید. ایتا eitaa.com/tahlil_shjr بله ble.ir/tahlil_shjr روبیکا rubika.ir/tahlil_shjr سروش splus.ir/tahlil_shjr تلگرام t.me/tahlil_shjr
مشاهده در ایتا
دانلود
آیا پیاده روی و زیارت اربعین ابداع جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر است؟ آیا این حرکت در تاریخ سابقه دارد؟ 🔶 هر گاه در کشور یک حرکت جمعی بزرگ شکل میگیرد که با اقبال مردم روبرو میشود عده ای که توان تقابل برای حذف آن را ندارند دست به تحریف و تحقیر می زنند. در وسائل الشیعه جلد10، صفحه 373 امام حسن عسکری(ع) برای مومن پنج ویژگی نام می‌برند: عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ که یکی از آن پنج مورد زیارت اربعین است. 🔶 از حدود ۷۲۵ حدیث در کتاب شریف کامل الزیارات قریب به ۵۰۰ حدیث به اهمیت زیارت امام حسین(ع) و  پیاده رفتن به این سفر اشاره شده است. باب چهل و نهم: مَنْ خَرَجَ مِنْ مَنْزِلِهِ یُرِیدُ زِیَارَهَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ص إِنْ کَانَ مَاشِیاً. 🔶 کسى که از منزلش بیرون آید و قصدش زیارت قبر حضرت حسین ابن على علیهما السّلام باشد اگر پیاده رود خداوند منّان به هر قدمى که برمیدارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو می‌فرماید. 🔶 در همین باب ۴۹ کتاب کامل الزیارات که در سال متوفای ۳۶۷ق تدوین شده یعنی قرن ها پیش از جمهوری اسلامی ایران هشت حدیث دیگر به زیارت پیاده امام حسین(ع) اشاره شده است. 🔶 این سبک امروزی پیاده روی اربعین در دوره شیخ انصاری نیز رونق داشت اما پس مدتی توسط میرزا حسین نوری احیا شد و خود ایشان آخرین بار در سال ۱۳۱۹ در این حرکت عظیم شرکت داشت. در دوره حزب بعث و قدرت صدام به دلیل سرکوب شدید مردم فروکش کرد اما به محض رهایی از شر دیکتاتور مجددا جان گرفت. 🔶 دشمنان اهل بیت تا جایی که می توانستند در این سالها سعی کردند این جمعیت و اجتماع عظیم را نادیده بگیرند و با سانسور از کنار آن عبور کنند اما شکوه بی مانند اجتماع میلیون‌ها انسان در یک نقطه، آنان را از سانسور به سمت تخریب کشانده و این ذات دشمن حقیر است. 🔸 : دکتر زادبر 🆔 @tahlil_shjr
راهکار حل‌وفصل بی‌حجابی در جامعه در اجرای تقوا و رعایت اصول اخلاقی است.pdf
66.9K
راهکار حل‌وفصل بی‌حجابی در جامعه در اجرای تقوا و رعایت اصول اخلاقی است 🔶 مدیر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران گفت: یکی از دلایلی که امروز به مسئله بی‌حجابی و بدحجابی در جامعه مواجه شدیم عملکرد نادرست و بی‌خردانه برخی مدیران در حوزه فرهنگی و آموزشی بودیم. 🔸 : عباس سلیمی نمین؛ مدیر مطالعات و تدوین تاریخ معاصر ایران 🆔 @tahlil_shjr
آیا پیاده روی و زیارت اربعین ابداع جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر است؟ آیا این حرکت در تاریخ سابقه دارد؟ 🔶 هر گاه در کشور یک حرکت جمعی بزرگ شکل میگیرد که با اقبال مردم روبرو میشود عده ای که توان تقابل برای حذف آن را ندارند دست به تحریف و تحقیر می زنند. در وسائل الشیعه جلد10، صفحه 373 امام حسن عسکری(ع) برای مومن پنج ویژگی نام می‌برند: عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ که یکی از آن پنج مورد زیارت اربعین است. 🔶 از حدود ۷۲۵ حدیث در کتاب شریف کامل الزیارات قریب به ۵۰۰ حدیث به اهمیت زیارت امام حسین(ع) و  پیاده رفتن به این سفر اشاره شده است. باب چهل و نهم: مَنْ خَرَجَ مِنْ مَنْزِلِهِ یُرِیدُ زِیَارَهَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ص إِنْ کَانَ مَاشِیاً. 🔶 کسى که از منزلش بیرون آید و قصدش زیارت قبر حضرت حسین ابن على علیهما السّلام باشد اگر پیاده رود خداوند منّان به هر قدمى که برمیدارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو می‌فرماید. 🔶 در همین باب ۴۹ کتاب کامل الزیارات که در سال متوفای ۳۶۷ق تدوین شده یعنی قرن ها پیش از جمهوری اسلامی ایران هشت حدیث دیگر به زیارت پیاده امام حسین(ع) اشاره شده است. 🔶 این سبک امروزی پیاده روی اربعین در دوره شیخ انصاری نیز رونق داشت اما پس مدتی توسط میرزا حسین نوری احیا شد و خود ایشان آخرین بار در سال ۱۳۱۹ در این حرکت عظیم شرکت داشت. در دوره حزب بعث و قدرت صدام به دلیل سرکوب شدید مردم فروکش کرد اما به محض رهایی از شر دیکتاتور مجددا جان گرفت. 🔶 دشمنان اهل بیت تا جایی که می توانستند در این سالها سعی کردند این جمعیت و اجتماع عظیم را نادیده بگیرند و با سانسور از کنار آن عبور کنند اما شکوه بی مانند اجتماع میلیون‌ها انسان در یک نقطه، آنان را از سانسور به سمت تخریب کشانده و این ذات دشمن حقیر است. 🔸 : دکتر زادبر 🆔 @tahlil_shjr
بار دیگر اقتدار 🔰 قسمت اول 🔶 بیش از ۴ دهه از انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد، انقلابی که با همه فراز و نشیب‌ها و دشمنی‌های شرق و غرب امروز بر بلندای اقتدار و صلابت ایستاده است چرا که تلاش شبانه‌روزی دانشمندان و متخصصان این مرز و بوم ایران اسلامی را از هر وابستگی به خارج از مرز‌ها رهانده است. 🔶 تا جایی که امروز در پزشکی، تولید علم و فناوری، در حوزه امنیتی و دفاعی، تولید دارو و واکسن و تولیدات صنعتی و مواد غذایی جزو سرآمدان هستیم. 🔶 از تحریم تا پیشرفت این پیشرفت و اقتدار به ویژه با تحریم دشمن و بعد از آنکه در جنگ ۸ ساله و دفاع مقدس و در برابر موشک‌باران دشمن دست رزمندگان و مدافعان آب و خاک سرزمینمان خالی ماند و حتی یک موشک برای دفاع به ما داده نشد، بیشتر نمود یافت. 🔶 متخصصان و مهندسان تصمیم گرفتند با وجود همه تحریم‌ها و کاستی‌ها از روی لاشه موشک دشمن سلاحی برای مقابله بسازند و این آغاز راه موشکی ایران بود. حالا بعد از سه دهه و اندی از ماجرا ایران اسلامی در نقطه‌ای ایستاده که هر روز سامانه و سلاح و موشکی با آخرین فناوری به روز دنیا رونمایی می‌کند؛ و از همین روست که دشمن دست روی صنعت موشکی ایران می‌گذارد و این صنعت اقتدار افزا را تحریم می‌کند و در مذاکرات خواهان تعطیلی آن می‌شود، اما ایران اسلامی روز به روز با تلاش دانشمندان و مهندسان و متخصصان بومی قله‌های موفقیت را یکی پس از دیگری فتح می‌کند. 🔶 موشک مافوق صوت کروز چنانچه هفته گذشته متخصصان صنایع دفاعی کشورمان به فناوری طراحی موشک سوپرسونیک مافوق صوت کروز دست یافته‌اند. 🔶 این موشک که در حقیقت نسل جدیدی از موشک‌های کروز ایرانی است، هم‌اکنون در حال گذراندن آزمایش‌های خود است و فصل جدیدی در قدرت دفاعی کشورمان را آغاز خواهد کرد. موشکی که فصل جدیدی از اقتدار و صلابت را برای میهن اسلامی به ارمغان آورده است تا بار دیگر شاهد عقب‌نشینی و خلا سلاح دشمن باشیم. 🔶 فناوری پیشرفته دنیا دستیابی به این فناوری از این لحاظ اهمیت دارد که به این ترتیب سرعت موشک‌های کروز ایرانی به‌صورت چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد و مقابله با این موشک‌ها به‌شدت دشوار خواهد بود. 🔶 در صنعت هوانوردی از اصطلاح سوپرسونیک و هایپرسونیک برای توصیف سرعت اجسام استفاده می‌شود، هر دوی این کلمات به سرعت فراتر از صوت اشاره دارند، اما تفاوت زیادی بین آن‌ها وجود دارد. 🔶 سرعت بالا نسبت سرعت اجسام به سرعت صوت با «عدد ماخ» توصیف می‌شود، بنابراین ۱ ماخ برابر سرعت صوت، یعنی چیزی حدود ۳۴۳ متر بر ثانیه است. 🔶 برابر این تعریف اجسامی که زیر یک ماخ سرعت دارند «ساب‌سونیک»، اجسامی که بین ۱ تا ۵ ماخ سرعت دارند «سوپرسونیک» و اجسامی که بیش از ۵ ماخ سرعت دارند «هایپرسونیک» نام‌گذاری می‌شوند. موشک‌های کروز ایرانی تا پیش از این از یک موتور راکتی برای تأمین شتاب اولیه و سپس موتور‌های توربوجت ساخت داخل به‌نام «طلوع» برای فاز پیمایشی حرکت خود استفاده می‌کردند. 🔸 :ملیحه زرین‌پور 🆔 @tahlil_shjr
بار دیگر اقتدار 🔰 قسمت دوم 🔶 توان واکنش بالا بهره‌برداری از موتور‌های رم‌جت در موشک‌های کروز دریایی و دستیابی به موشک‌های کروز سوپرسونیک (مافوق‌صوت) از آن‌جایی مهم و قابل توجه است که در صورت بروز هرگونه درگیری، قدرت واکنش جمهوری اسلامی ایران را بسیار سریع‌تر خواهد کرد و از سویی فرصت واکنش را نیز از نیرو‌های مهاجم خواهد گرفت. امروز دشمنان این نظام و انقلاب توان رویارویی در خود نمی‌بینند و شاید از همین روست که نیرو‌های خود را از منطقه تخلیه می‌کنند. 🔶 بومی‌سازی باید گفت تمامی انواع موتور‌های توربین گاز، موتور‌های راکتی شامل سوخت مایع و جامد و نیز موتور‌های رم‌جت، اسکرم‌جت و... پیشرانه‌هایی هستند که بر اساس قانون عمل و عکس‌العمل کار می‌کنند و از جت خروجی سیال، نیروی رانش را ایجاد می‌کنند. در این بین، موتور‌های توربین گاز به‌عنوان موتور‌های هواتنفسی و موتور‌های راکتی به‌عنوان پیشرانه‌هایی که سوخت و اکسیژن لازم برای احتراق را با خود حمل می‌کنند، بسیار پرکاربرد هستند. هر دو دسته این موتور‌ها قابلیت کار در گستره بسیار وسیعی از سرعت شامل لحظه سکون وسیله تا سرعت‌های بالاتر از سرعت صوت را دارند. 🔶 اما بین این پیشرانه‌ها به‌جز راکت سوخت جامد، باقی مدل‌ها دارای اجزاء متعدد مکانیکی‌اند که هم هزینه تمام شده توسعه، ساخت و آزمایش را بالا می‌برند و هم برای کسب قابلیت اطمینان کافی در سری‌های تولیدی باز هم به صرف هزینه‌های بالا احتیاج است. هزینه‌های سنگین دیگری نیز برای دوره عمر این موتور‌ها باید صرف نگهداری و تعمیرات شود. اما ایران اسلامی با بومی‌سازی تمام هزینه‌ها را کاهش داده است. هر چند دشمن تصورش را هم نمی‌کند که ایران اسلامی تا چه حد پیشرفت کرده، اما نگران و مستاصل است. 🔶 نظام اسلامی ایران امروز به یکی از قدرت‌هایی مبدل شده که گزینه مقابله نظامی را از دشمن ستانده و جایگاه اقتدار و صلابتش را همچنان افزایش می‌دهد. 🔸 :ملیحه زرین‌پور 🆔 @tahlil_shjr
راهبرد «توافق کوچک با نتایج برابر» 🔶 سیاست خارجی ایران در مواجهه با آمریکا دو دهه درگیر دو گزاره متناقض «هر توافقی بهتر از عدم توافق است» و «عدم توافق بهتر از توافق بد است» بوده است. توجه به هر یک از این گزاره‌ها از سوی دستگاه سیاست خارجی مسیر مواجهه با غرب را بین یک نگاه حداقلی و دیدگاه حداکثری دچار تغییر کرده است. 🔸با شناختی که از دنیای غرب داریم، اگر در روی پاشنه گزاره اول که همان «رسیدن به توافق به هرقیمت ممکن» است بچرخد، آنگاه داده‌ها بر ستانده‌ها فزونی خواهد داشت و لاجرم کفه ترازو به نفع طرف مقابل سنگین خواهد شد و دقیقاً نتایج به دست آمده همان می‌شود که در دولت دوازدهم به دست آمد و اگر گزاره دوم که همان «یا هیچ یا آنچه ما می‌خواهیم» را دنبال کنیم، باید پاشنه در مذاکره را از جا درآوریم؛ چرا که نه میزی برای مذاکره چیده خواهد شد و عملاً نه داده‌ای و نه ستانده‌ای خواهد بود. این مدل را پیشتر در برهه‌ای از تاریخ آزموده‌ایم و حاصل آن نتایجی بود که هنوز با آنها گلاویز هستیم. 🔶 واقعیت آن است که هیچ یک از این دو نگاه و گزاره صفر و صدی منافع ملی را تأمین نخواهد کرد و اینجاست که یک سیاستمدار هوشمند، آرمان‌خواه و واقع‌بین می‌طلبد تا از تألمات اقتصادی بکاهد و ترسی هم برای نشستن پشت میز مذاکره نداشته باشد؛ چرا که استخوان هویت و غرور ملی آنچنان محکم است که در مقابل زیاده‌خواهی بیگانگان تسلیم نمی‌شود. اینجاست که نقش توازن‌گرای دیپلماسی دولت سیزدهم نمایان می‌شود؛ زیرا دولت سیزدهم سعی کرده است تا همزمان با ارتقای ارتباط با شرق همچنان بر سر میز مذاکره با غرب نیز بماند، چرا که مناسبات اقتصادی ما سال‌ها از این مسیر دنبال شده است. بنابراین به ناچار باید راهی بینابین را جست‌وجو کرد، راهی که بتواند در حصول به توافق میان داده و ستانده تعادل نسبی برقرار کند. 🔸از آنجایی که رسیدن به یک «توافق بزرگ با نتایج برابر» حداقل در کوتاه‌مدت دور از دسترس به نظر می‌رسد، دستیابی به چندین «توافق کوچک با نتایج برابر» می‌تواند تا حدودی از بار تنش‌ها بکاهد. توافق اخیر میان ایران و آمریکا را در این راستا می‌توان ارزیابی کرد. 🔸 :حسین حسینی‌نژاد 🆔 @tahlil_shjr
کارنامه دو ساله.pdf
14.82M
کارنامه دو ساله | عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم 🔶 یه کار تمیز؛ آماری، تحلیلی 🆔 @tahlil_shjr
قلّه پاسداری 🔰قسمت اول 🔶 نگاهی به جایگاه تقوا و مراقبت از خود در مسیر رسیدن به اهداف انقلاب براساس بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 🔻معنای تقوا 🔶 زندگی امروز عرصه مواجهه و مبارزه با دو دشمن درونی و بیرونی است، یکی استکبار خبیث و دیگری نفس درون. برای پیشرفت مادی و معنوی در این میدان، باید با رعایت تقوا گام برداشت و تصمیم گرفت. تقوا به معنای سکون و اقدام نکردن به بهانه نیفتادن در چاه معصیت نیست. تقوا در بستر حرکت و اقدام معنا می‌یابد. «تقوا یعنی پرهیز با حرکت نه پرهیز با سکون، یک وقت هست شما در حال سکون پرهیز می‌کنید، یعنی برو در خانه‌ات بنشین و کاری به کار چیزی نداشته باش و با رانندگی نکردن پرهیز کن به این که به کوه نخوری و از دره پرتاپ نشوی، پرهیز از کوهنوردی کردن، حرکت نکردن در خارزارها که خارهای مغیلان دامن شما را نگیرد، این یک جور پرهیز است و اسلام این را به شما توصیه نمی‌کند. بلکه می‌گوید در سینه‌ی قضایا و واقعیت‌ها با حوادث روبرو بشوید و در عین حال پرهیز کنید. مثل راننده‌ای که رانندگی می‌کند اما پرهیز هم می‌کند و این پرهیز همان است که گفته شد، مراقبت کردن و مواظب خود بودن.» ۱۳۷۰/۷/۲۴ 🔻هرگاه جامعه و اعضای آن به سمت 🔶 اهداف والا قدم بردارند و به گام‌های خود سرعت بخشند، در معرض لغزش و خطا قرار می‌گیرند و اگر از خطرات راه پرهیز نکنند حرکت آنها متوقف یا به بی‌راهه کشیده خواهد شد. به همین دلیل است که موفقیت در دنیا و آخرت مرهون پاسداری از خویشتن و رعایت تقواست. «همه انسان‌ها در معرض لغزشند. همه سازمان‌ها در معرض لغزشند، در معرض کسالت و تنبلی و مغرور شدن و گرایش‌های گوناگون گمراه‌کننده و [مانند] اینها هستند؛ همه این‌جورند، غیر از معصومین. همه رؤسا، همه مدیران، همه رهبران، همه فرماندهان، همه ماها، همه ماها در معرضیم، پس نیازمندیم به خودحفاظتی؛ در درجه‌ی اوّل نیازمندیم به پاسداری از خویش. این پاسداری از خویش در فرهنگ قرآنی اسمش «تقوا» است. تقوا یعنی همین، یعنی پاسداری از خویش.» ۱۴۰۲/۵/۲۶ 🔻تزکیه مقصد اعلی حکومت اسلامی 🔶 مقصد اعلی حکومت اسلامی تزکیه انسان‌ها و رسیدن افراد و جامعه به مراحل بالای تقواست. «همه چیز مقدمه‌ی تزکیه و طهارت آدمی است. عدالت در جامعه و نیز حکومت اسلامی در میان اجتماعات بشری هم با این‌که هدف بزرگی محسوب می‌شود ولی خود آن یک مقدمه برای تعالی و رشد انسان است که در تزکیه‌ی آدمی نهفته است. «قد افلح من تزکّی. و ذکراسم ربّه فصلّی» آن کسی که تزکیه بکند، فلاح و رستگاری را به دست آورده است.» ۱۳۷۰/۸/۱ 🔻هویت حقیقی جامعه 🔶 هویت جامعه نیز به تزکیه وابسته است. ظهور بیرونی تزکیه در روابط اجتماعی و فضای عمومی در رشد فضائل و کرامات اخلاقی جامعه جلوه می‌کند. «سازه‌ی اصلی برای یک اجتماع، شاکله‌ی اخلاقی آن جامعه است و همه چیز بر محور آن شکل می‌گیرد. ... اخلاق‌های رفتاری افراد جامعه؛ مثل انضباط اجتماعی، وجدان کاری، نظم و برنامه‌ریزی، ادب اجتماعی، توجه به خانواده، رعایت حق دیگران - اینکه دیگران حقی دارند و باید حق آن‌ها رعایت شود، یکی از خلقیات و فضایل بسیار مهم است.» ۱۳۸۳/۹/۱۱ 🔻اهمیت تزکیه و درونی‌سازی فضائل 🔶 اخلاقی برای مسئولین دو چندان است. خواص جامعه و نخبگان علمی، سیاسی و فرهنگی که تلاشی برای زدودن موانع درونی خود نمی‌کنند چگونه می‌خواهند موانع بیرونی و مشکلات را برطرف کنند؟ نتایج غفلت از مراقبت از خود، در لحظات سرنوشت‌ساز زندگی فردی و اجتماعی نمایان میشود و خسارات جبران ناپذیری را پدید می‌آورد. «در جنگ اُحد، آنهایی که پایشان لغزید و صحنه‌ی پیروزی را تبدیل به شکست کردند و آن خسارت بزرگ را به جبهه‌ی حق وارد کردند، اِنَّمَا استَزَلَّهُمُ الشَّیطانُ بِبَعضِ ما کَسَبوا، مشکل مالِ قبل بود؛ رفتارشان با خودشان رفتار خوبی نبوده، اثرش در جبهه، در آن منطقه‌ی حسّاس، در آن پیچ حسّاس ظاهر میشود.» ۱۴۰۲/۵/۲۶ 🆔 @tahlil_shjr
قلّه پاسداری 🔰قسمت دوم 🔻جهاد اکبر 🔶 نظام اسلامی به دنبال این است که با استفاده از شیوه‌های مختلف فساد را از جامعه ریشه‌کن کند و تقوا مهم‌ترین عامل ریشه‌کنی زمینه فساد درونی انسان‌ها و در جامعه است. «اگر در نظامی، مسئولان نظام باتقوا باشند، فساد در آن نظام راه پیدا نمی‌کند. اگر در یک جبهه جنگ، مسئولان و فرماندهان باتقوا باشند - یعنی همین مراقبت دائمی از خود - موجب می‌شود که هیچ خسارتی وارد نشود.» ۱۳۷۶/۶/۲۶ نباید آثار مهم تقوای اجتماعی را نادیده گرفت و آن را صرفاً محصور در ساحت فردی دانست. در این نگاه، جهاد نظامی و نبرد سخت با دشمنان که از خطیرترین آزمون‌های یک ملت است، در برابر جهاد با نفس یک کار کوچک محسوب می‌شود. «نبی‌اکرم اسلام، بعد از آن‌که از میدان جنگ سختی برگشتند، فرمودند: «این جهاد اصغر بود و بعد از این، نوبت جهاد اکبر است». جهاد اکبر یعنی جهاد با نفس. جهاد با نفس را فقط در یک محدوده‌ی شخصی نباید محصور کرد...آدمی با آن شیطان درونی خود باید دائم مبارزه کند و او را مهار بزند تا نتواند انسان را به کارهای زشت وادار کند. لکن جهاد با نفس، در محدوده‌ی عظیم اجتماعی هم معنا دارد. آن، این است که این روحیات پیروزی‌آفرین و احساسات و تفکراتی را که توانست آن امتحان را به آن شکل افتخارآمیز به پایان برساند، در خودمان حفظ کنیم و خود را رها نکنیم.» ۱۳۷۱/۷/۲۹ 🔶 از دیگر ثمرات تقوا، امیدواری و دوری از یأس است. تقوا به معنای مراقبت از خود و پرهیز از هرچیزی است که مانع رشد انسان است و در نقطه مقابل یأس مهم‌ترین عامل توقف و بی‌تحرکی است. «تقوا یعنی خود را مرتّباً مراقبت‌کردن و مواظب بودن. مراقب خودتان باشید که دچار یأس و ناامیدی و [اینکه] نمی‌شود و فایده‌ای ندارد و مانند این حرف‌ها نشوید.» ۱۴۰۱/۲/۶ 🔶 تقوا موجب فلاح توأمان دنیوی و اخروی و پایبندی به تقوا راه‌حل گرفتاری‌های امروز جوامع بشری است. «در جامعه‌ای که بد عمل کردن نسبت به محرومان با بی‌اعتنا بودن نسبت به آنان همراه نباشد؛ مال مردم خوردن وجود نداشته باشد؛ اگر خُلقيّات اسلامی همان چیزهایی که در اسلام برای یک انسان فضیلت است، همان چیزهایی که به تعبیر روایات، جنود عقل است رواج پیدا کند؛ مردم اهل صبر و استقامت باشند؛ اهل توكل و تواضع و حلم باشند، نسبت به یکدیگر بدبین نباشند؛ نسبت به احوال یکدیگر بی‌تفاوت نباشند؛ نسبت به سرنوشت جامعه قناعت وجود داشته باشد؛ زیاده‌روی و اسراف و ریخت‌وپاش و این چیزها نباشد و نشانی از حرص و افزون‌طلبی در امور مادّی نباشد، این جامعه به بهشت و گلستان تبدیل می‌شود. گرفتاریِ امروز مردم دنیا، حتّی کشورهای ثروتمند و پیشرفته، این چیزهاست. تهی‌دستی از اخلاقیات است که انسانيت را امروز در دنیا پریشان کرده است.» ۱۳۷۶/۱/۱ 🔻ریشه تقوا و پرهیزکاری اعتقاد به عالم 🔶 معنا و محدود ندانستن زندگی به حیات دنیوی است. معنویت در عرصه نزاع جبهه حق و باطل در جهان امروز نیز جایگاه والایی دارد. «وجهه‌ی جهانی و بین‌المللی انقلاب، عبارت از پیام معنویت در سطح جهان است. دنیا غرق در مادّیت است. دسته‌ای سردمداران و شبکه‌های اختاپوسی مادّی، از یکی دو قرن پیش، دنیا را به‌سوی مادی‌گری سوق داده و ملت‌ها را در منجلاب مادی‌گری غرق کرده است.» ۱۳۷۴/۳/۱۴ حرکت عظیم انقلاب اسلامی به سمتی است که معنویت در دنیا زنده شده و جهان غرق در مادیات از اسارت نجات یافته و فلاح واقعی را برای بشریت به ارمغان آورد. 🔶 پایان اینکه در راه این حرکت عظیم همه باید در برابر عوامل خطرزایی چون: غفلت از خدا، مغرور شدن به دستاوردها، خسته شدن از کار جهادی، بی‌توجهی به نعمت‌های الهی در زمان مشکلات، تردید، شک، کسالت و ناامیدی هشیار باشیم و بدانیم که «ما فصل مُشبعی را حرکت کرده‌ایم؛ این سربالایی، این شیب تند را عبور کرده‌ایم، به قلّه‌ها نزدیک شده‌ایم. نباید خسته بشویم. امروز روز خسته شدن نیست، روز ناامیدشدن نیست؛ امروز روز شوق است، روز امید است، روز حرکت است؛ مسئولین کشور در بخش‌های مختلف باید با این روحیه حرکت کنند.» ۱۴۰۲/۵/۲۶ 🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزب‌الله 🆔 @tahlil_shjr
اقتصاد را شرطی نکنیم 🔶 استفاده از عملیات روانی و جنگ رسانه‌ای در حین مذاکرات هسته‌ای، یکی از مهم‌ترین وجوه تقابل غرب با مردم ایران بوده است. حتی در پدیده‌های سیاسی و مذاکرات حاشیه‌ای که ارتباط چندان مهمی با موضوعات هسته‌ای ندارد، آمریکایی‌ها سعی دارند به گونه‌ای محیط داخلی ایران به خصوص حوزه اقتصاد را متأثر سازند. متأسفانه جریانی در داخل کشور نیز خواسته یا ناخواسته به این هدف دشمن کمک می‌کنند. این راهبرد غربی‌ها و پادوهای آنان در داخل کشور، در مذاکرات اخیر تبادل زندانیان و آزادسازی بخشی از دارایی‌های ایران به وضوح قابل مشاهده است. 🔰گزاره تحلیلی: 🔸بدیهی است که دو سیستم سیاست و اقتصاد در تعامل گسترده‌ای نسبت به یکدیگر به سر می‌برند و نظریات معطوف به تقدم هر کدام بر دیگری، بر وجهی از تقلیل‌گرایی گرفتار آمده است. حکمران سیاسی از بین گزینه‌های که‌ بر روی میز مدیریت دارد می‌تواند به اشکال مختلف آنها را انتخاب کند. بسته به اینکه این گزینه‌ها به صورت خطی، اولویت‌دار یا توأمان عملیاتی شوند، می‌توانیم بگوییم که حکمران، اقتصاد را به سیاست شرطی کرده یا خیر؟ 🔶 آنچه مشخص است این می‌باشد که سیاست به اقتصاد وابسته است؛ اما چنانچه حکمران اقتصادی، انتخاب‌هایش را محدود به یک گزینه (مثلا سیاست) نماید، در این صورت می‌گوییم اقتصاد به سیاست شرطی شده است. موضوعی که در دهه نود شاهد آن بودیم و در دولت سیزدهم اصلاح شد. چرا که مذاکرات هسته‌ای برای رفع تحریم‌ها را توأمان با گزینه‌های دیگر پیش برده است. 🔸برای مثال گسترش روابط سیاسی با کشورهای همسایه، توازن بین شرق و غرب، حضور مؤثر و نقش‌آفرینی در پیمان‌ها و ائتلاف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، حضور در آفریقا، گسترش دامنه نفوذ خود به حیاط خلوت واشنگتن در آمریکای لاتین و نیز گام‌های مؤثر اقتصادی برای مهار تحریم‌ها از طریق اصلاح قوانین داخلی، در کنار توسعه روزافزون برنامه هسته‌ای نشان می‌دهد رویکرد دولت سیزدهم خطی نیست، بلکه استفاده از همه ظرفیت‌ها می‌باشد. 🔶 نکته مهم؛ در مذاکرات اخیر تبادل زندانیان در ازای آزادسازی دارایی‌ها، وضعیت نباید به گونه‌ای پیش برود که به بازار پیام شرطی‌سازی مخابره شود. موضوعی که در تحولات برجامی گذشته مثل کانال مالی اینستکس، FATF، انتخابات آمریکا و... مشاهده می‌شد و متعاقب آن اقتصاد دچار تکانه‌های متعدد می‌گردید. البته این مهم ظرافت‌هایی دارد که باید پیوست‌های رسانه‌ای آن به درستی تدوین و عملیاتی شوند. 🔶 باید توجه شود که وقتی پیام(وعده) بهبود اقتصاد از مسیر مذاکره و پدیده‌های حول آن مثل آزادسازی دارایی‌ها مخابره می‌شود، در واقع ناخواسته قدرت چانه‌زنی در میز مذاکره نیز از دست می‌رود. لذا تحریک‌کننده در اعمال تحریم‌های خود و ایجاد حواشی رسانه‌ای و روانی مصرتر می‌شود و این موضوع تداوم تحریم‌ها و اثرگذاری منفی بر اقتصاد را حاصل می‌سازد. 🔸به نظر می‌رسد خطیرترین مأموریت دولت سیزدهم در عرصه مذاکرات هسته‌ای و گفت‌وگوهای اطراف آن، باید اصلاح رابطه اقتصاد و سیاست باشد. اینکه نگاه تک‌بعدی به هر کدام از دو سیستم اقتصاد و سیاست نباید داشت چون منجر به ضایع شدن فرصت‌ها می‌شود. زیربنای هر برنامه‌ای برای رفع مشکلات اقتصادی، باید بر روی توانمندی‌های داخلی و حضور مردم قرار گیرد. به عبارتی باید نقطه ثقل اقتصاد از برجام خارج شود. البته این به معنای نادیده گرفتن مذاکره و تلاش برای رفع تحریم‌ها و آزادسازی منابع کشور نیست و باید همزمان مسیر مذاکره برای رفع تحریم‌ها نیز دنبال گردد. 🔸 :علی محمدی؛ تحلیلگر 🆔 @tahlil_shjr
روایت‌پردازی برای کم‌فروغ کردن پیروزی 🔶 سرانجام توافق مبادله زندانیان و آزادسازی منابع مالی ایران نزد کره جنوبی با آمریکایی‌ها با میانجی‌گری کشور ثالث انجام شد. تحلیل و تجزیه ابعاد گوناگون این رویداد مهم در سطح بین‌الملل از منظرها و زاویه‌دیدهای مختلف بنا بر نوع ایدئولوژی حاکم بر تفکر سیاسی کشورها، مقامات، جریان‌ها و افراد سیاسی و رسانه‌های گروهی در حال انجام است. بررسی معرکه روایت‌پردازی‌های گوناگون نشان می‌دهد، غالب و قاطبه این افراد، جریان‌ها و رسانه‌ها با استانداردی دوگانه با رهیافت جنگ شناختی دارند با موضوع مبادله برخورد می‌کنند و از این رو، در وهله اول آن را معامله‌ای می‌نامند که در آن ایران ضرر کرده است. 🔰این در حالی است که واقعیت صحنه چیز دیگری است: 1⃣ در تحلیل زوایای این توافق نباید از جنگ شناختی دشمن غفلت کرد؛ امروز سوژه تبادل در کانون جنگ شناختی و تعارض معرفتی و رسانه‌ای قرار گرفته است. این رسم آمریکایی‌هاست که برخلاف واقعیت میدان، بیشترین تمرکز خود را بر تصویرسازی رسانه‌ای معطوف می‌کنند. جالب است که نقطه آغاز این جنگ نرم رسانه‌ای و تبلیغی نیز با اظهارنظر و توئیت وزیر خارجه آمریکا کلید می‌خورد و دیگران آن خط را به راحتی در داخل ایران امتداد می‌دهند! 2⃣ نقش دو جریان بسیار برجسته است؛ نئوکان‌ها و جمهوری‌خواهان در آمریکا که این مبادله را به نفع ایران تحلیل می‌کنند و جریان‌های سیاسی اصلاحات، اعتدال و برخی از انقلابی‌نماهای رادیکال در ایران که هر یک از منظری جمهوری اسلامی را بازنده تبادل می‌دانند. واقعیت این است که این پیروزی دیپلماتیک از سوی این دولت مردمی برای آنها سنگین است و بازنده‌نمایی از تهران، دست آنها را با چاشنی بهره‌برداری از آن در انتخابات پیش‌رو پر می‌کند. البته تصادفاً در آمریکا همین طور است و آنها انتخابات ریاست‌ جمهوری را در پیش دارند. جماعت غرب‌مدار داخلی که تا دیروز با دیپلماسی التماسی دنبال کمتر از این توافق بودند تا آن را فتح‌الفتوح نمایش دهند، امروز تاب توافق عزت‌مدار را ندارند؛ چراکه از سوی رقیب آنها بسته شده و آنها از چیدن میوه آن در انتخابات محروم شده‌اند! 3⃣ در واقع مسئله سوای مشخص کردن برنده و بازنده در این مبادله، این است که منافع ایران برمی‌گردد و عزت ایرانی‌ها حفظ می‌شود. همین مسئله بزرگ‌ترین پیروزی دیپلماتیک بر ابرقدرت پرمدعایی است که حدود 20 سال است ایران را درگیر پرونده‌های متعدد کرده تا ترمزی باشد بر روند رو به جلوی ایران اسلامی در عرصه‌های منطقه‌ای و جهانی. اتفاقاً، این دستاورد مهم که «فرامتن» تبادل است، باید بیشتر مدنظر تحلیلی ما قرار گیرد و بقیه مسائل روایت‌سازی و قصه‌پردازی برای وارونه‌نمایی این پیروزی است. 🔸 :فتح‌الله پریشان؛ کارشناس مسائل سیاسی 🆔 @tahlil_shjr
روایت عباس رمزی عطایی از نقش و مسئولیت شاه در انقلاب ۱۳۵۷ 🔶 س- شما گفتید که [در دیداری که پس از انقلاب با شاه در مکزیک داشتید] شاه هیچ صحبتی از اینکه نقش خود را در این انقلاب چه جور می‌دید، به شما نداد. ولی مشاهدات شما از اینکه خودش، شخص شاه، خودش را چگونه مسئول یا غیرمسئول در این انقلاب می‎دید، چگونه است؟ مشاهدات شما در موقع آن مصاحبه‎ای که با هم داشتید، آن برخوردی که با هم داشتید؟ 🔶 ج- والله، من اینطور که تشخیص دادم، اعلی‌حضرت خودش را مسئول نمی‌دانست. در حالی‌که این اشتباه است. همینطور که آدم خوبی‌های یک فرد را می‌گوید، نقاط ضعفش را هم بگوید. این اشتباه است. خودش می‌دانست که مسئول همه‌چیز خودش بود. من فکر می‎کنم ایشان مسئول، خیلی مسئول بزرگی هم بودند در مورد این انقلاب. اعلی‌حضرت یک کتاب خدمات دارد به این مملکت، واقعا یک کتاب خدمات دارد. ولی حقش نبود مملکت را ول کند. ایشان می‌دانستند فقط خودشان هستند که تصمیم می‎گیرند. ایشان می‎دانند هرکی کاری داشته به خودشان مراجعه می‎کند. هیچ‎وقت در ایران سلسله مراتب رعایت نشده. نباید ول می‎کرد. یعنی می‎دانید، یک دفعه رفتند. ۲۸ مرداد. اعلی‌حضرت دیگر در حدود شصت‌سالش بود. دیگر توی آن سیر، می‌گویند مریض هم بوده. خودش هم می‌دانسته مریض است. من عرض‌شان رساندم. گفتم: “می‌ماندید کشته می‌شدید.” 🔶 س- همینطور به ایشان گفتید؟ 🔶 ج- بله. من همیشه به اعلی‌حضرت صریح صحبت کردم. فوقش می‌گفتند آخرین پادشاه ایران برای حفظ تاج و تختش کشته شد. یا ولیعهد را جای خودش می‌گذاشت، قدرت را می‌داد دست یک نظامی، ولیعهد را جای خودش می‌گذاشت. 🔶 منتها به دلایلی که نکرد، چرا نکرد؟ من اصلا نمی‌دانم. برای اینکه من در ایران نبودم. نزدیک هم نبودم. نمی‌دانم. من معتقدم در این مورد در یک همچین موردی که مملکت ما ازآنجا به اینجا رسیده، هرکسی هرچه می‌داند، چه خوب چه بد، شما هم خوب نمی‌توانید بگویید یک نفر پرفکت است که. یک نفر صددرصد نمی‌تواند خوب باشد. از صددرصد ۹۹٪ خوب است، ۱٪ بدی‌هایش است. 🔶 من فکر می‌کنم هرکس هرچه می‌داند باید خیلی‌خیلی باوجدان بدون رودربایستی بگوید. برای اینکه ما فردا جوابگوی تاریخ به بچه‎‌های‌مان هستیم. هر نقطه‌ای از تاریخ تجربه است. یکی در گذشته چه شده و چه کرده شده؟ چه بر مملکت ما گذشته؟ و یکی هم ما از گذشته درس بگیریم. کجا اشتباه شد دیگر آن اشتباه تکرار نشود. اگر آنهایی که واقعا حقایق را می‌دانند، در آن لحظاتی که لحظات بسیار مشکل و دشواری برای مملکت ما بوده و احتیاج به تصمیم‌گیری خیلی خیلی جدی بوده و می‌دانند چه جوری تصمیم گرفته می‌شد و نگویند، واقعا به عقیده‌ی من خیانتی است که به تاریخ مملکت می‌کنند. باید بگویند آنهایی که نزدیک بودند، صرف‌نظر از “آقا به من چه؟ حالا که خب، خدابیامرز مرده، من دیگر چرا بگویم؟“ نه. این برای آتیه است. 🔶 س- خوب. بنا بر این برداشت شما، شما فکر می‌کنید که چرا شاه پس نه مسئولیت قبول می‌کند و نه آن کاری را کرد که فکر می‌کرد برایش رسالت دارد؟ 🔶 ج- والاّ من فکر می‌کنم اعلی‌حضرت لحظات آخر وحشت کرده بود. یعنی فکر کرد هم انگلیسی‌ها به جانش افتادند هم آمریکایی‌ها. من فکر می‌کنم. در حالی‌که این فکر اشتباهی بود. هیچ‌کدام قدرت نداشتند کاری به او بکنند. من به این ایمان دارم که می‌‌گویم. هیچ‌کدام قدرت این کار را نداشتند که بتوانند به او کوچک‌ترین صدمه‌ای بزنند. اعلی‌حضرت حتی خودش کودتا باید می‌کرد. 🔶 اگر اطمینان نمی‌کرد به یک امیر، خودش باید می‌کرد. ببینید، شما در مورد یک تاریخ دوهزاروپانصد ساله دارید صحبت می‌کنید. در مورد بقای یک مملکت دارید صحبت می‌کنید. برای یک مملکت سی‌وپنج سی‌وشش ‌میلیونی، فدا کردن یک‌میلیون‌ونیم هیچ اشکالی ندارد. شما دارید یک مملکت را survive می‌کنید. ممکن است توی یک مملکت توی جنگ، روسیه بیست میلیون نفر کشته داد، بیست میلیون نفر، یعنی ده درصد از جمعیت روسیه‌ی آن‌موقع، دویست ومثلا سی‌میلیون نفر بوده زمان جنگ دوم، ده درصدش کشته شد. ما می‌گوییم یک‌درصد ولی شما یک تاریخ را حفظ کردید. یک مملکت را حفظ کردید. شما سی‌وپنج‌میلیون بقیه را حفظ کردید و من مطمئنم که اعلی‌حضرت بعدها خودش فهمیده که بایستی این کار را می‌کرد. 🔶 مصاحبه با عباس رمزی عطایی با پروژه تاریخ شفاهی ایران در دانشگاه هاروارد، نوار سوم 🔸 : دکتر زادبر 🆔 @tahlil_shjr