eitaa logo
شجر
1.2هزار دنبال‌کننده
773 عکس
38 ویدیو
1.6هزار فایل
شبکه جهادی رشد ⚡شتاب سابق💡 جهت کسب اطلاعات بیشتر با @ad_shajar در ارتباط باشید. ایتا eitaa.com/tahlil_shjr بله ble.ir/tahlil_shjr روبیکا rubika.ir/tahlil_shjr سروش splus.ir/tahlil_shjr تلگرام t.me/tahlil_shjr
مشاهده در ایتا
دانلود
نوروز ایرانی، نه نوروز باستانی 🔶 ملت ایران در طول تاریخ محتوای غلط نوروز را تغییر دادند. نوروز در ایران، جشنی در خدمت حکومت های استبدادیِ قبل از اسلام بود! به همین خاطر است که «نوروز باستانی» می‏گویند! «نوروز» اش خوب است، ولی «باستانی» اش بد است! «باستانی» یعنی این که همه این جشنهای دوره سال - مثل جشن «نوروز»، یا جشن «مهرگان»، یا جشنهای دیگری نظیر «خردادگان»، «مردادگان» و جشن‌های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است - در خدمت حکومت‌های استبدادی و سلطنت های پوسیده دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! 🔶 ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند. این محتوای امروز نوروز ایرانی، غیر از محتوای باستانی است. نوروز برای ملت ما، امروز عبارت است از اوّلاً: توجّه مردم به خدا. اوّلِ تحویلِ سال که می‏شود، مردم دعا می‏خوانند، «یا محوّل الحول والاحوال» می‏گویند، آغاز سال را با یاد خدا شروع می‏کنند، توجّه خود را به خدا زیاد می‏کنند. این، ارزش است. 🔶 ثانیاً نوروز را بهانه‌ای برای دید و بازدید و رفع کدورت ها و کینه‌ها و محبّت به یکدیگر قرار می‏دهند. این همان برادری و عطوفت اسلامی و همان صله رحم اسلام است؛ بسیار خوب است. ضمناً نوروز را بهانه‌ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار می‏دهند؛ به مشهد مسافرت می‏کنند - که همیشه یکی از پرجمعیت‌ترین اوقات سال در مشهد مقدّس، اوقات عید نوروز بوده است - این بسیار خوب است. 🔶 پس می‌بینید که نوروز را نگه داشتند، محتوای آن را که غلط بود، به محتوای صحیح و درست تبدیل کردند. این هنر ملت ایران و ذوق و سلیقه ایرانی مسلمان است. 🔶 ما عید نوروز را از دیدگاه کسانی که با اسلام سر و کار دارند، تأیید می‏کنیم. عید نوروز، چیز خوبی است. وسیله‌ای است که با آن دلها شاد می‏شود، انسانها با یکدیگر ارتباط برقرار می‏کنند، صله رحم و صله احباب می‏کنند؛ چون دوستان و رفقا هم مثل ارحام، احتیاج به صله دارند. انسان باید با ارحام صله کند، باید با دوستان و رفقا هم صله کند؛ یعنی ارتباط برقرار کند. این، ارتباط عید نوروز است که بسیار خوب است. 🔶 بیانات مقام معظم رهبری در صحن مطهّر حضرت ثامن الحُجج، امام رضا (علیه السلام) ۱۳۷۷/۰۱/۰۱ 🆔 @tahlil_shjr
عدالت در جمهوری اسلامی ایران 🔶 عدالت از اصلی‌ترین شعار‌های نظام جمهوری اسلامی ایران است. به عبارت بهتر، اساسا انقلاب اسلامی برای برپایی عدالت در گستره جهان پدید آمد و نخستین دستاورد بزرگ این انقلاب پس از پیروزی با فروریختن رژیم منحوس، فاسد، مستبد و سراسر وابسته پهلوی، استقرار جمهوری اسلامی در ایران عزیز بود. بنابر این، بسیار روشن است که نظام سیاسی بر آمده از یک انقلاب اسلامی عدالت گستر، باید اصلی‌ترین رویکردش عدالت گستری باشد؛ چرا که خود این نظام با عنوان، جمهوری اسلامی، بر اساس اندیشه توحیدی و عدل الهی شکل گرفت. 🔶 پرسش اصلی آن است که آیا نظام اسلامی، در مسیر اجرای عدالت در حرکت می‌باشد؟ به طور طبیعی در جامعه ما، همه به این سوال یکسان پاسخ آری یا نه نمی‌دهند! نگارنده بر این اعتقاد است نظام و محوریت آن در طول چهل و پنج سال گذشته، همواره برای استقرار عدالت تلاش کرده، لکن به دلایل مختلف با وجود دستاورد‌های ارزشمند در این مهم، حرکتش برای تحقق عدالت، کند بوده است. رهبر حکیم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم، به خوبی با نگاهی عالمانه، واقع بینانه و منصفانه، این موضوع را تشریح کردند. یکی از مطالبات حضرت امام خامنه ای، مدظله‌العالی، در بیانیه گام دوم، شتاب بخشی به حرکت نظام در مسیر عدالت گستری در کشور در تمامی ابعاد آن است؛ بنابراین بر تمامی نیرو‌های مومن، ولایی و انقلابی، واجب است که موضوع عدالت را جدی گرفته و هرکس، در هر موقعیتی که قرار دارد، برای تحقق آن تمام توان خود را به میدان بیاورد. 🔶 بدون تردید، یکی از راه‌های اصلی و بدون جایگزین برای رسیدن به یک جامعه عدالت محور، مبارزه حقیقی و مستمر با هر نوع فساد است. بسیار روشن است که در این مسیر، هیچ خط قرمزی نباید وجود داشته باشد. معنای مبارزه با فساد بدون خط قرمز، آن است که هرکس مرتکب فساد شد، بدون توجه به موقعیت، رتبه، جایگاه و مقام و پیشینه، باید طبق قانون با او برخورد شود و به تناسب جرمی که مرتکب شده مجازات گردد. 🔶 اراده نظام و محوریت آن طی چهل و پنج سال گذشته در امر مبارزه با فساد، یک مبارزه حقیقی، مستمر و بدون خط قرمز بوده است. با رجوع به بیانات امامین انقلاب اسلامی و به ویژه با تمرکز بر فرمان هشت ماده‌ای رهبر حکیم انقلاب اسلامی به سران سه قوه برای مبارزه جدی و بدون اغماض با فساد در سال ۱۳۸۰، و همچنین مطالبات مکرر معظم له از مسئولان نظام در این موضوع، نشان می‌دهد، رویکرد نظام برای مبارزه با فساد، یک رویکرد مبارزه بدون خط قرمز است. 🔶 با این وضوح و اراده قاطع برای ستیز با فساد در نظام اسلامی، ما با یک واقعیت تلخی مواجه هستیم و آن اینکه فساد به تعبیر رهبر حکیم انقلاب اسلامی، همانند، اژد‌های هفت سر، می‌باشد؛ بنابراین باید مبارزه با فساد، یک امر مستمر و بدون خط قرمز و بدون اغماض باشد. 🔶 هرچند در جنگ شناختی دشمن علیه جمهوری اسلامی، تلاش می‌شود ایران در ردیف کشور‌های پر فساد معرفی شود، ولی واقعیت این است که ایران در نقطه مقابل قرار داشته و در صدر کشور‌های فساد ستیز می‌باشد. هر چند مردم از مسئولان امر، انتظار بیشتر و به حقی در سال‌های گذشته برای مبارزه جدی‌تر با فساد آن هم بدون تبعیض داشتند، لکن آن چه در این مسیر رخ نمود و صاحب منصبان و یا منسوبین به مسئولین عالی کشور محاکمه و مجازات شدند، نشان می‌دهد نظام در مسیر مبارزه با فساد و تحقق عدالت جدی است. البته اگر برخی ضعف‌های قوه قضائیه در سال‌های گذشته در این مسیر، به موقع بر طرف می‌شد و اگر در ریشه یابی زمینه‌های فساد در دستگاه‌های دیگر و به ویژه در دستگاه‌های اجرایی به موقع شناسایی و بر طرف می‌گردید، امروز ما از نظر مبارزه با فساد و اجرای عدالت، در شرایط بسیار بهتری بودیم. 🔶 اما در این میان، به یک نکته ویژه و راهبردی هم باید توجه داشت و آن، رعایت خود اصل عدالت، در امر مبارزه با فساد است. مبارزه با فساد برای تحقق عدالت است، فلذا اگر در مسیر این مبارزه، عدالت به معنای دقیق کلمه نادیده انگاشته شود، در نهایت خود عدالت آسیب می‌بیند؛ بنابراین کسانیکه در این مسیر قدم بر می‌دارند، به ویژه مطالبه گران و اصحاب رسانه، باید به این مهم توجه خاص داشته باشند. 🔸 : آقای دکتر یدالله جوانی؛ تحلیلگر 🆔 @tahlil_shjr
جهش تولید بر پایه‌ی جمهور مردم 🔰 قسمت اول 🔶 هفت نکته درباره‌ی‌ تحقق شعار سال ۱۴۰۳ 1⃣ تعیین شعار سال توسط رهبر گرامی انقلاب، سیاستی گفتمانی در فقه حکومتی ماست که باید نظام حکمرانی ملی، جهت‌گیری اصلی خود را بر این سیاست متمرکز کند؛ افزون بر این، توجه به این شعار باید در زنجیره‌ای از گفتمان‌ها و شعار سال‌های پیشین باشد. درک دقیق و درست سیاستگذاران ملی مطابق با آنچه رهبر گرامی انقلاب و توسعه‌ی معنایی این گفتمان در منظومه‌ی فکری امام خمینی (ره) و معظم‌له از نکات ضروری و لازم است. 2⃣ اقتصاد مقاومتی، نظریه‌ی سیاستی نظام اسلامی در مسیر پیشرفت اقتصادی ماست؛ اقتصاد مقاومتی بیش از همه بر مدار تولید ملی، امکان تحقق خواهد داشت و تقویت و رشد زیرساخت‌های فرهنگی و سیاسی و اقتصادی تولید، از ضروریات این مهم است؛ بنیادهای نظری جهش تولید بر مدار مردم، باید بر پایه ادبیات نظری درباره‌ی‌ اقتصاد مقاومتی طرح شود و جغرافیای گسترده‌ی مباحث طرح‌شده در بیانات رهبر گرامی انقلاب، این مهم را تمهید خواهند کرد. 3⃣ مردم، محور شکل‌گیری، پیروزی و بقای انقلاب اسلامی هستند و جهش تولید نیز وابسته به همین رکن اساسی است. «مردم در همه‌ی این دوران ها قهرمان اصلی ماجرا و سرگذشت انقلاب بوده‌اند.» (رهبر انقلاب ۰۸/ ۰۶/ ۱۴۰۱) 🔶 «مسئله‌ی اصلی، کلید اصلی، اینجا است: حضور مردم در همه‌ی مسائل، حل‌کننده‌ی مشکلات است. آن چیزی که حضور مردم را تأمین بکند، مردم را تشویق به حضور در عرصه و در میدان بکند -میدانهای مختلف مورد ابتلای کشور- مغتنم است. و حضور مردم هیچ جایگزین دیگری ندارد؛ هنر اصلی انقلاب هم همین بود؛ هنر اصلی انقلاب این بود که جمهور مردم را از یک مجموعه و توده‌ی منفعل و مصرفی و فاقد یک نگاه ملّی و عمومی، تبدیل کرد به یک مجموعه‌ی پُرانگیزه، علاقه‌مند، همّت‌دار، هدف‌دار، آرمان‌خواه، و وارد میدان کرد؛ کار بزرگ انقلاب این بود.» (۱۲/ ۰۵/ ۱۴۰۰) 🔶 «ما ابزارهای نظامی، ابزار‌های سیاسی، ابزارهای اقتصادی را قدرت‌افزا و قدرت‌زا میدانیم برای کشور، امّا هیچ کدام به اندازه‌ی حضور مردم نیست؛ حضور مردم، نظام جمهوری اسلامی را به معنای واقعی کلمه قدرتمند میکند.» (۲۶/ ۰۳/ ۱۴۰۰) 4⃣ الزام بزرگ در جهش تولید، شناخت مسئله‌ها و چالش‌های تولید در یک نظام تحلیلی منسجم و منظومه‌ای است؛ اهمیت مسئله‌ها، منطق اولویت‌ها را می‌سازد‌ و راه برون‌رفت از تزاحم‌ها را فراهم می‌کند. شعار و گفتمان «رفع موانع تولید» باید به‌مثابه یک پیش‌فرض سیاستی در کنار الزامات و ضروریات دیگر، مطرح و برجسته باشد. بر این پایه، نقش موانع و عوامل تضعیف‌کننده‌ی داخلی در تولید و پیشرفت (مثل فساد، کم‌کاری و تنبلی، ضعف بهره‌وری، ضعف نگاه بلندمدت و راهبردی و…) را بیش از گذشته برجسته نگریست و پیوسته این پرسش را برجسته ساخت که چگونه می‌توان نقش و جایگاه مردم در تولید و پیشرفت ملی را برجسته‌تر کرد؟ 🔸 : آقای سعید اشیری 🆔 @tahlil_shjr
شجر
#اقتصاد #جهش_تولید_با_مشارکت_مردم #جهاد_تبیین #مردمی_سازی #انقلاب_اسلامی #پیشرفت ✅ جهش تولید بر
جهش تولید بر پایه‌ی جمهور مردم 🔰 قسمت دوم 5⃣ تحلیل نقش موانع خارجی و به‌ویژه تحریم‌های استکبار جهانی، یکی دیگر از جنبه‌های ضروری در این موضوع است؛ نکته‌ی کلیدی در تحلیل این وضعیت، توجه به نقش و جایگاه مردم است. 🔶 «اگر ما کاهش حضور مردم را داشته باشیم، از آن طرف افزایش فشارهای دشمن را خواهیم داشت؛ یعنی اینها با همدیگر به معنای واقعی کلمه یک نسبت معکوسی دارند. اگر چنانچه ما در کشور افزایش حضور مردم را کم داشته باشیم، از آن طرف افزایش فراوان فشار دشمنان را خواهیم داشت. اگر ما بخواهیم فشارهای دشمنان از قبیل فشارهای اقتصادی مثل تحریم و امثال اینها از بین برود یا کاهش پیدا کند، راهش این است که حضور مردم در کشور افزایش پیدا کند و پشتوانه‌ی مردمی به رخ دشمنان کشیده بشود.» (۲۶/ ۰۳/ ۱۴۰۰) 6⃣ بازخوانی الگوها و تجربه‌های موفق اقتصادی در چهل و پنج سال گذشته، الهام‌بخشی انقلاب اسلامی در ساحت اقتصاد را برجسته خواهد کرد. معانی و آرمان‌های بزرگ، همواره به اسوه‌هایی‌ نیازمندند که تحقق آنها را امکان‌پذیرتر و میسّرتر خواهد کرد. 7⃣ در پرتو مطالبه‌ی مؤکد «جهاد تبیین» از سوی رهبر انقلاب، نیازمند نهضت فرهنگی بزرگ و فراگیری هستیم که بتواند در گفتگو و ارتباط با جمهور مردم، بر «اقناع‌سازی» متمرکز شود؛ فهرست وسیعی از عناوین و موضوعاتی را می‌توان برشمرد که نیازمند تقویت وضعیت گفتمانی آنها در سطح عمومی هستیم، از جمله: تقویت روحیه‌ی‌ کار و تولیدگرایی، پرهیز از مصرف‌گرایی و توجه به ساده‌زیستی، تقویت توجه به کالاهای داخلی، بهبود اتقان کاری، افشای اهداف دشمن در اعمال تحریم‌ها، قوت‌ها و دستاوردهای نظام اسلامی به‌ویژه در حوزه‌ی اقتصاد. 🔶 به‌ سخنی دیگر، جهش تولید بر مدار جمهور مردم، در یک سپهر فراگیر فرهنگی و مبتنی بر فرهنگ جهادی و انقلابی امکان‌پذیر خواهد بود؛ این مهم، نیازمند طرح و برجسته شدن در فضای جهاد تبیین است. 🔸 : آقای سعید اشیری 🆔 @tahlil_shjr
تاریخ تکرار می شود 🔶 مهم‌ترین کارکرد «امام» تنظیم‌گری و محرکیت است. تنظیم جامعه، تنظیم مردم. حرکت دادن مردم به سمت ارزش‌ها و اهداف. طبیعتاً او بهتر از همه، موانعی که در مسیر هست را می‌شناسد. او بهتر از بقیه اقتضائات حرکت در یک مسیر طولانی را بلد است. او مثل یک ناخدای کاربلد عمل می‌کند، حواسش به همه‌جا و همه‌چیز و همه کس هست. به موقع هشدار می‌دهد، به موقع انگیزه می‌دهد، به موقع تشویق می‌کند، به موقع تشر می‌زند و در صورت لزوم تنبیه هم می‌کند. 🔶 او اهل «تکرار» مکررات نیست، بلکه چون میدان را می‌شناسد، تمام گفته‌های او دقیق و نقطه‌زن است. توجه به نقشۀ او موجب پیشرفت و بی‌توجهی به آن ما را عقب می‌اندازد. در این میان، عده‌ای به جای آنکه خود را با شاقولِ امام تنظیم کنند، امام را با خواسته‌های خود می‌سنجند. او را به «آنچه می‌فهمند» تطبیق می‌دهند. در اینجا امام می‌شود «ضربه‌گیر» اینها. پشت برش‌هایی از الفاظ و عبارات امام قایم می‌شوند تا بتوانند به خواسته‌هایشان برسند. البته اشتباه نشود! خواسته‌های اینها لزوما دنیا و پول و زر و منصب و مقام نیست. گاهی خواسته‌هایشان خیلی رنگ و لعاب مقدسی هم دارد. از قضا گاهی عناوین خواسته‌هایشان همان مطالبات امام است، لکن با قالبی که اینها دوست دارند. 🔶 با چهارچوبی که اینها تشخیص می‌دهند. یعنی اینها تمامِ امام را یا نمی‌خواهند یا قبول ندارند. اینها بخشی از امام را می‌پسندند. آن بخشی که طبق میل اینهاست. مثل بعضی از دورو بری‌های امیرالمومنین علیه‌السلام که همه‌چیزِ علی را نمی‌خواستند. آن‌قدر «عدالت» را نه! آن‌قدر «توجه به تقوا و معنویت» را نه! آن‌قدر «عقلانیت» را نه! یک علیِ معمولیِ یه ذره بهتر از بقیه! آن علی‌ای را می‌خواستند که بتوانند از قِبَل او به آنچه می‌خواهند برسند! اینها شعارهای امیرالمومنین را هم داد می‌زدند اما نه همۀ شعارها را و نه همیشه! ملاک خودشان بودند نه «امام». 🔶 چون تاریخ تکرار می‌شود پس می‌توان همان دست از آدم‌های عجیب اما به ظاهر دوست‌دار امیرالمومنین را هم الآن دید. 🔸 : حجت الاسلام اسماعیل فخریان 🆔 @tahlil_shjr
تبیینی بر شعار سال 🔰 قسمت دوم 🔶 آسیب شناسی روند گذشته مردمی سازی تولید: 🔶 نگاهی به روند شاخص های کلان اقتصادی بعد از انقلاب نشان می دهد که نقطه شروع چالش های اقتصادی از سال ۱۳۸۹ بوده است. حکیم انقلاب ۵ سال قبل از موعد آغاز این چالش ها، با دوراندیشی مسئله ی آینده اقتصاد کشور را تشخیص می دهند و با ابلاغ سیاست های کلی اصل ۴۴، گامی بزرگ برای مردمی سازی تولید برمی دارند‌. 🔶 اما متاسفانه عملکرد مسئولین در تحقق این مهم رضایت بخش نبود و از قضا رهبری در برهه‌های مختلف از نحوه اجرای اصل ۴۴ گلایه می کردند. ایشان در ۱۹دی ماه سال قبل فرمودند:"ما سیاست های اصل ۴۴ را ابلاغ کردیم به فلان دولت، مدام سفارش کردیم. چند مورد کردند، از چند مورد نصفش فاسد از آب درآمد...." 🔶 سیاست های اصل۴۴ گام اول مردمی سازی اقتصادی است‌‌، اما همین سطح از مشارکت مردم در اقتصاد نیز به درستی انجام نشد. چرا؟ 🔶 نکته اول در عدم توفیق خصوصی سازی در ایران این است که غالبا معیار واگذاری‌های دولتی به بخش خصوصی، تنها وجه درآمدی آن بوده است. در حالی که در سایر کشورها صرفا وجه درآمدی آن واگذاری نیست و حتی گاهی رایگان واگذار می شود. آنچه مهم است نقش هدایتگری و نظارت دولت در واگذاری هاست. این در حالی است که اولا در ایران اولویت اصلی برای انجام واگذاری ها بحث درآمدی آن بود، ثانیا کمترین نظارت و هدایت ممکن در واگذاری‌ها وجود داشت. تاکید این است که خصوصی سازی یک فرایند اجرایی و حقوقی به نفع مردم است. 🔶 نکته دوم اینکه واگذاری این بنگاه ها بر اساس مذاکره به جای مزایده است به نحوی که قریب به اتفاق این واگذاری‌ها در بستر مردمی سازی اقتصاد و از طریق بورس یا اعلان عمومی و مزایده نبوده و عمدتا از طریق رانت، مذاکره یا واگذاری های تعریف شده و پنهانی صورت گرفته است. در واقع فرایند مربوطه، اجرایی و حقوقی نبوده است. 🔶 چنین رویه ای دو اشکال ایجاد کرد: یکی واگذاری بنگاه ها در قیمت های غیر واقعی انجام شد و دیگری اینکه در برگزاری مزایده برای واگذاری ها، افراد غیرمتخصص خریدار این بنگاه ها شدند و این موضوع بر جهت گیری و بازدهی بنگاه اثر منفی گذاشت. 🔸 : آقای علی محمدی؛ تحلیلگر 🆔 @tahlil_shjr
جنگ شناختی در نهج البلاغه 🔶 جنگ شناختی، نبردی است که بر ذهن‌ها و قلب‌های انسان‌ها متمرکز است و با هدف تغییر باورها، ارزش ها و درنهایت با سوگیری‌های شناختی و اختلال محاسباتی منتج به تغییر رفتار آنان می شود. این نوع جنگ، از ابزارهای مختلفی مانند شایعه پراکنی، پروپاگاندا، دروغ پردازی و تحریف واقعیت استفاده می کند و بستر اصلی امروز آن فضای رسانه و سایبر با سرویس‌ها و خدماتش در لایه زیر متن و فرامتن پیام‌هاست. 🔶 امیرالمومنین علی (ع) در نهج البلاغه، به طور مفصل به موضوع جنگ شناختی و راه های مقابله با آن پرداخته اند. ایشان در خطبه 50 نهج البلاغه، می فرمایند: «إِنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ أَهْوَاءٌ تُتَّبَعُ وَ أَحْکَامٌ تُبْتَدَعُ، یُخَالَفُ فِیهَا کِتَابُ‌الله وَ یَتَوَلَّى عَلَیْهَا رِجَالٌ رِجَالًا عَلَى غَیْرِ دِینِ اللَّهِ.» 🔶 «آغاز پیدایش فتنه‌ها پیروى از هوا و هوس‌ها و بدعت‌هایى است که با کتاب خدا مخالفت دارد و گروهى (چشم و گوش بسته یا هواپرست آگاه) به پیروى آنان برمى‌خیزند و برخلاف دین خدا از آنها حمایت مى‌کنند.» 🔶 در این کلام، حضرت علی (ع) به دو ریشه اصلی جنگ شناختی اشاره می کنند: 1⃣ پیروی از هوا و هوس: زمانی که انسان ها از عقل و منطق خود فاصله گرفته و به دنبال امیال نفسانی خود می روند، زمینه برای سوء استفاده دشمنان در جنگ شناختی فراهم می شود. 2⃣ بدعت گذاری: دشمنان با ایجاد بدعت ها و تحریف آموزه های دینی، سعی در انحراف افکار عمومی و ایجاد تفرقه در جامعه دارند. حضرت علی (ع) در ادامه این خطبه، به راه های مقابله با جنگ شناختی اشاره می کنند: 1⃣ بصیرت و آگاهی: اولین قدم برای مقابله با جنگ شناختی، افزایش بصیرت و آگاهی عمومی است. افراد باید با آموزه های دینی و معارف اسلامی آشنا باشند تا بتوانند در برابر شایعات و دروغ پردازی ها مقاومت کنند. 2⃣ تبعیت از قرآن و عترت: تنها راه نجات از فتنه ها و جنگ های شناختی، تبعیت از قرآن و عترت است. قرآن کریم و اهل بیت (ع) چراغ های هدایتی هستند که انسان ها را در مسیر حق و حقیقت راهنمایی می کنند. 3⃣ جهاد تبیین: در عصر حاضر، جهاد تبیین از مهم ترین راه های مقابله با جنگ شناختی است. افراد باید با روشنگری و تبیین حقایق، به مقابله با دروغ پردازی‌ها و تحریف واقعیت‌ها بپردازند.رهبر حکیم انقلاب اسلامی نیز بارها دستور به فریضه قطعی و‌ فوری جهاد تبیین داده‌اند. 4⃣ حفظ وحدت: دشمنان در جنگ شناختی، سعی در ایجاد تفرقه و اختلاف در جامعه دارند. حفظ وحدت و انسجام، یکی از مهم ترین راه های مقابله با این توطئه دشمن است. 5⃣ دشمن شناسی: شناخت دشمن و ترفندهای او، از دیگر راه های مقابله با جنگ شناختی است. افراد باید با روش های جنگ شناختی آشنا باشند تا بتوانند در برابر آنها هوشیاری و نهج البلاغه به عنوان یک منبع غنی از آموزه های دینی و سیاسی، می تواند راهنمای انسان ها در مقابله با جنگ شناختی باشد. با مطالعه و تدبر در این کتاب ارزشمند، می توان به بصیرت و آگاهی لازم برای مقابله با ترفندهای دشمنان دست یافت ان شا الله 🔸 : سید علیرضا آل‌‌داود؛ کارشناس رسانه 🆔 @tahlil_shjr
مفهوم شناسی "جهش تولید با مشارکت مردم" 🔶 برای شعار سوال؛ مقام معظم رهبری از واژگان جهش تولید و مشارکت مردم استفاده نموده‌اند که می‌توان آن را بدین شرح توضیح داد؛ جهش یا موتاسیون ( Mutation )، به معنی جستن، پریدن، دگرگونی، تحول، تغییر، تغییر ناگهانی، انقلاب و... و واژه تولید (Production) در لغت به معانی استخراج، فراورده، محصول، کار، عمل و... آمده‌است. 🔶 از طرفی تولید یا فرآوری، در علم اقتصاد، به معنی تهیه کالا و خدمات مورد نیاز با استفاده از منابع و امکانات معنی گردیده است. همچنین فعالیّت تولیدی شامل فرایند یا سلسله اقداماتی است که برای تبدیل منابع و یا مواد اولیه به کالا‌ یا خدمات مورد نیازصورت می‌گیرد. 🔶 از سویی منظور از جهش تولید، جهش در کمیت و کیفیت تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور است که بتواند اقتصاد را بر روی سطح بالاتر روند رشد بلندمدت قرار دهد. بدهي است که منظور از جهش تولید در این معنی، رشد اقتصادی متناوب؛ از دو جهت کمی و کیفی است که بر اساس تولید واقعی در بازارهای مولد شکل گرفته باشد و منظور از آن رشد تولید در بازارهای نامولد (و موقتی) نیست. 🔶 جهش تولید مانند همه مفاهیم دارای الزاماتی هست که عبارتند از؛ 1⃣ مواد اولیه در دسترس 2⃣ نیروی انسانی ماهر و متخصص 3⃣ دانش و فن آوری های پیشرفته 4⃣ قوانین مترقی و حمایتی و برطرف کردن موانع تولید 5⃣ نظام بهروری 6⃣ بازار رقابتی 7⃣ سهولت در واردات و صادرات و رفع موانع و قوانین گمرکی 8⃣ سهولت دریافت مجوزهای کسب و کار و... 🔶 مقام معظم رهبری در شعار سال ۱۴۰۳ از واژه مشارکت مردم نیز استفاده کردند؛ مشارکت (دخالت) مردم به معنی واگذاری اقتصاد (تولید) به خود مردم. 🔶 اینکه مردم از سه جهت تولید، سرمایه گذاری و رقابت در آن تاثیر مستقیم داشته باشند. اگر مردم در جهات مختلف مذکور در تولید و جهش آن دخیل باشند، اقتصاد و تولید از انحصار دولت خارج شده و دولت با واسپاری آن به مردم، وظیفه خود را به عنوان یک حامی و نقش واسطه ای می تواند به درستی ایفا کند، و از طرفی مردم یا سرمایه گذار خصوصی و یا هر تعبیر دیگر در این زمینه موجب می شود تا ظرفیت عظیم مردم موجب مقوم شدن تولید و اقتصاد گردیده و تحت شدیدترین تکانه های اقتصادی، تاب آوری و رونق خود را باز یابد. 🔸 : آقای امین یادگاری 🆔 @tahlil_shjr
فصل امامت قرآن؛ بهار غزه 🔶 شهید سید نورالدین ابراهیمی اهل روستای کماجین قزوین، در دست‌نوشته ای که از او به جا مانده نوشته است: 🔶 اگر دنیا ما را محاصره اقتصادی کند، ما مرد رمضانیم و امام‌مان علی (ع) است و اگر ما را محاصره نظامی کند ما فرزند محرمیم و امام‌مان حسین (ع) است. امروز فرزندان محرم و رمضان بزرگ شده اند و در مقابل عظمت و هیمنه کفر ايستادگي می‌ورزند. 🔶 امروز رمضان و محرم که هیچ، قمر به قمر و شمس الشموس، رسیدن صدای فتح و ظهور به ارمغان می‌آورد. حقانیت از اولین قبله‌گاه مسلمین طلوع کرده است و مقاومت، علمداری مستضعفین در جهان را می کند. 🔶 اگر به سالها قبل از انقلاب اسلامی ایران برگردیم، مشاهده خواهیم کرد که چگونه جهان اسلام تقریبا داشت با خود حل میکرد که دیگر رمضان نمیتواند نشان از فتح و محرم نشان از بیداری باشد بلکه بهترین راه حل و راه نجات کنار آمدن ظالم و مظلوم است، اما انقلاب اسلامی بازی پادر میانی، بین ظالم و مظلوم را به هم زد و امام راحل توانست ایده نوینی را برای حل مظلومیت فلسطین ارایه کند. 🔶 انقلاب اسلامی پادرمیانی را رد کرد و تز مقاومت را به میان کشید و به دنبال شکل دادن بسیج جهانی مستضعفین گام برداشت. در گوشه گوشه‌ی منطقه، جریان مقاومت رشد کرد و به قدرت بازدارندگی رسید و امروز بر هیچ ابرقدرتی پوشیده نیست که ایران اسلامی توانست نظریه خود را به عرصه کارآمدی برساند و رمضان و محرم ها سالیانی برای غزه، نشان فتح شده است. 🔶 دشمن هیچ غلطی نتوانسته بکند، نتوانسته به مقاومت ضربه بزند. مبارزین مقاومت به بیرون پیغام دادند ــ که حالا به گوش ما هم رسیده ــ که از ناحیه‌ی ما نگران نباشید؛ بیش از اغلب، یعنی مثلاً نزدیک به نود درصد امکاناتمان و توانایی‌هایمان محفوظ است. این خیلی مهم است. چند ماه است که [صهیونیست‌ها] با انواع سلاحها، با انواع کمکهای خائنانه‌ و ظالمانه‌ی آمریکا و دیگران دارند با مقاومت فلسطین می جنگند، مقاومت همچنان قدرتمند، همچنان ایستاده، آنجا حضور دارد و به توفیق الهی، به فضل الهی، مقاومت بینی صهیونیست‌ها را به خاک خواهد مالید.(۱) 🔶 ماه رمضانِ غزه امسال را با سالهای دیگر متفاوت می بینیم زیرا امسال، اولین سالی است که استقامت تهاجمی نظریه مقاومت در حال ظهور است و انسان جدیدی در عالم ظهور کرده است و هویت شیعی توانسته به مناطق اهل سنت منتقل شود و در رمضان غزه، آیه شَهۡرُ رَمَضَانَ ٱلَّذِيٓ أُنزِلَ فِيهِ ٱلۡقُرۡءَانُ هُدٗى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَٰتٖ مِّنَ ٱلۡهُدَىٰ وَٱلۡفُرۡقَانِ به ظهور رسیده است. 🔶 رمضان، بهار قرآن است و امروز در غزه، قرآن به امامت رسیده است. غزه از امروز به بعد نقطه امامت قرآن در عالم است. و طوفان الاقصی مبدا این امامت در تاریخ شده است. که فرمود: إنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ اَلثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِی مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِی أَبَدا (۱): بیانات رهبری در دیدار با قاریان قرآن در روز اول ماه مبارک رمضان ۱۴۰۲ 🔸 : آقای حمیدرضا شب‌بویی 🆔 @tahlil_shjr
✅ ⁠از فیلتر خبری تا حباب فیلتر /دنیای آزاد اطلاعات در فضای سایبر فعلی بزرگترین دروغ قرن است 🔶 «نوام چامسکی» و «هرمان»، پیش از بوجود آمدن اینترنت، تئوری‌ای داشتند تحت عنوان «فیلترهای خبری.» بر مبنای این نظریه، رسانه‌ها با پنج فاکتور مجبور می‌شدند خود و مخاطبانشان را فیلتر کنند. از سیاست رسانه گرفته تا صاحبان آگهی و حتی گاه بازخوردهای خود مخاطبان شاکله این نظریه را تشکیل می‌داد. 🔶 اما با پیشرفت رسانه‌ها به خصوص رسانه‌های ارتباطی و اجتماعی سایبر پایه، این تئوری - که روزی با فیلترهای خبری رسانه را وادار می‌کرد مواضعی خاص و جهت دار اتخاذ کنند- امروز با شکلی دیگر با عنوان "حباب اطلاعاتی" بسیار حرفه‌ای تر به موضوع فیلتر خبری می‌پردازد، به طوریکه مخاطب در سانسور خبری بسیار عمیق قرار گرفته و تنها به اطلاعات و اخباری در بستر رسانه‌های وب ۳ یا وب مفهومی دسترسی پیدا می‌کند که صاحبان این سکوها و رسانه‌ها می‌خواهند. 🔶 این رسانه‌های ارتباطی و اجتماعی با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و ابزارهای هوشمند نظیر تلفن‌های همراه با سیستم‌عامل ‌های اندروید ‌و ios کاربر را به دقت تحلیل و پردازش کرده و سپس برایش ذائقه و رفتار سازی می‌کنند. 🔶 اینگونه است که مخاطب به صورت هدفمند و سازمان یافته با محتواهای ضد ارزش‌ها- اعتقادات- فرهنگ و هویت خودش بمباران اطلاعاتی شده و کم کم بینش، نگرش و رفتارش در همین سکوهای هوشمند تغییر پیدا می‌کند و اصطلاحا دچار اختلال شناختی و خطای محاسباتی- ادراکی شده و دروازه بانان خبری نیز با سو استفاده از این امکان، برایش سوگیری‌های شناختی مدنظرشان را می‌سازند. 🔶 همچنین «مانوئل کاستلز» ؛ هم بر این باور بود که شبکه‌های اجتماعی، «قدرت شبکه‌ای» ایجاد کرده‌ است و این قدرت در بستر شبکه‌های اجتماعی می‌تواند جنبش‌های اجتماعی نظیر فتنه ۸۸ و جنگ شناختی-ترکیبی به بهانه مهسا امینی و... را ایجاد کنند که با درنظر گرفتن هوش مصنوعی و الگوریتم‌های خاص طراحی شده برای این شبکه‌های اجتماعی آمریکایی، این سکوها می‌توانند تبدیل به سلاح‌های کشتارجمعی افکار عمومی در جنگ شناختی ترکیبی شوند. 🔶 نقطه‌ی عطف کارکرد و نمایش این حباب فیلتر و اطلاعاتی نیز در انتخابات ۲۰۲۰ ریاست‌جمهوری آمریکا بود که پس از توییت ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات، وی و تمام کمپینش را در حالیکه هنوز رئیس جمهور آمریکا بود بستند و سپس در حصر رسانه‌ای سایبری قرارش دادند و حتی اجازه ندادند شبکه‌ی اجتماعی مخصوص خودش را هم راه اندازی کند. 🔶 حال در این دنیای جدید شهروند آنلاین باید با مختصات محیط زیست جدیدش با مسلح شدن به سلاح تربیت رسانه‌ای آشنا شده تا در این جنگ شناختی-ترکیبی مورد اصابت تیر های آن قرار نگرفته و در توهم لایک و اثرگذاری مخصوصا در سکوهای دشمن قرار نگیرد.در لایه حاکمیتی و مدیریتی نیز علاوه بر ارتقای تربیت رسانه‌ای مدیران باید راهبردهایی نظیر توجه به حاکمیت سایبری مستقل ایران اسلامی و سیاستگذاری برای این فضا و... مورد توجه جدی قرار بگیرد. 🔶 تجویز اصلی برای مواجهه فعال و هوشمند با این فضا را هم بارها رهبر حکیم انقلاب اسلامی برای ما داشته‌اند، اما پیاده سازی منویات امام امت در باب فضای مجازی یک‌ نفر مانند شهید حاج قاسم سلیمانی می‌خواهد... کجاست حاج قاسم سلیمانی فضای مجازی؟؟؟ 🔸 : آقای سید علیرضا آل‌داود؛ کارشناس رسانه 🆔 @tahlil_shjr
بازهم مردم! 🔶 فرمود حرف نوی ما برای جهان «مردم‌سالاری دینی» است. آنچه انقلاب ما را از همۀ انقلابی‌های دیگر متمایز می‌کند همین دو کلمه است. مردم و دین. از بن دندان معتقد است که مردم اصل‌اند و همه‌کاره و مشکل‌گشا. فرمود باید به مردم تکیه کرد و ظرفیت و ابتکارات مردمی را به میدان آورد. فرمود دولت بایستی مردمی باشد. فرهنگ را مردمی می‌داند. معتقد است فرهنگ یعنی ذهنیت‌های مردم و بایستی فرهنگ‌سازی به‌دست مردم باشد. سیاست را هم مردمی می‌داند. اقتصاد هم که جای خود. اما چرا مردم؟ 🔶 چون هم آنها همه کاره‌اند و هم زورِ بازویشان از همه کس و همه چیز بیشتر است. مردم انقلاب را به‌وجود آوردند. مردم یعنی مردم. همه در نهضت مشارکت کردند، خُرد و کلان، زن و مرد، باسواد و بی‌سواد. جنگ را مرد پیروز کردند. مردم یعنی همه. از چمران تا برونسی. از فهمیده تا پیرمرد ریش سفید. حتی زنان و دختران در پشت جبهه و گاه در خط مقدم. چون همه آمدند و امام رحمه‌الله همه را پذیرفت و کسی را کنار نگذاشت، کسی را بی‌نقش رها نکرد، اتفاق‌هایی افتاد که جهان انگشت به دهان ماند. نه پیروزی در نهضت معمولی بود و نه پیروزی در جنگ. عامل پیروزی، ارادۀ مردمِ خداباور بود. فرمود اگر در اقتصاد عقبیم و مشکل داریم، چون مردم آنجا حضور ندارند. حضوری مثل حضور در نهضت و جنگ. فرمود مدل مدیریت در جنگ را بایستی در عرصۀ مدیریت کشور بیاوریم. 🔶 آن الگو، الگویی است که هم منحصر به فرد است و هم امتحان پس داده و هم موفق. الگو، الگوی تکیه به فکر، اراده، ابتکار، قدرت و خواست مردم است. الگویِ حساب کردن روی مردم. آنجا که مردم کنار زده شدند، کشور عقب ماند، پیشرفت متوقف شد. این همه مسجد و حسینیه و هیئت و مدرسه و بیمارستان را چه کسانی ساختند؟ مردم. در سیل و زلزله چه کسانی آمدند؟ مردم. آنانکه مردم را فقط برای رأی دادن می‌خواهند یا نادان‌اند یا خائن. یا نمی‌دانند که نبایستی کارکرد مردم را در سیاست آن‌هم فقط در انتخابات خلاصه کرد. یا چون می‌خواهند بخورند و ببرند، حضور مردم را مانع می‌دانند. اما برای آنان که کشور مهم است و پیشرفت، نیک روشن است که بدون مردم نمی‌توان پیش رفت. فرمود با مطالعه به این نتیجه رسیده‌ایم که کلید حل مشکلات اقتصادی «تولید» است. البته نه با حرکت معمولی که بایستی «جهش» در تولید داشته باشیم و چون این کار سخت است، بزرگ است، جز «مردم» کسی نمی‌تواند آن را انجام دهد. این کار، کار دولت و امثال آن نیست. کار، کارِ خود مردم است. مردم و باز هم مردم. 🔸 : حجت الاسلام اسماعیل فخریان 🆔 @tahlil_shjr