eitaa logo
شجر
1.2هزار دنبال‌کننده
770 عکس
38 ویدیو
1.6هزار فایل
شبکه جهادی رشد ⚡شتاب سابق💡 جهت کسب اطلاعات بیشتر با @ad_shajar در ارتباط باشید. ایتا eitaa.com/tahlil_shjr بله ble.ir/tahlil_shjr روبیکا rubika.ir/tahlil_shjr سروش splus.ir/tahlil_shjr تلگرام t.me/tahlil_shjr
مشاهده در ایتا
دانلود
خط حزب الله ۳۶۴.pdf
1.67M
ملت، مقابل شقاوت و خباثت 🔶  خط حزب‌الله در گزارش هفته خود، نگاهی به مواضع و اقدامات متناقض و آتش افروزانه آمریکا و غرب در برابر مردم ایران داشته و استاندارهای دوگانه آن‌ها در قبال حوادثی همچون اغتشاشات اخیر و حادثه تروریستی در حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه‌السلام در شیراز را بررسی کرده است. 🔸 سخن هفته این شماره خط حزب‌الله، با عنوان «بفهمید و اعلام موضع کنید» به مسئولیت خواص در شرایط خطیر و بزنگاه های کشور، پرداخته است. 🌷 شماره‌ این هفته خط حزب‌الله، به روح مطهر شهیدان حمله تروریستی در حرم مطهر حضرت احمد بن موسی علیهماالسلام (شاهچراغ) تقدیم می‌شود. 🔸 خط حزب‌الله، شماره ۳۶۴ 🆔 @tahlil_shjr
سه شنبه سیاه و رئیس جمهور روسیاه! 🔶 قسمت اول 🔸 اوضاع داخلی در فرانسه هر لحظه بحرانی تر می شود! در روزی که به «سه‌شنبه سیاه» در فرانسه معروف شده است، بسیاری از دانش آموزان دبیرستانی نیز در ۱۸ اکتبر به کارگران اعتصابی پیوستند. دانش آموزان اغلب دبیرستان‌های پاریس و برخی از شهرهای بزرگ در حمایت از ادامه اعتصاب های کارگری در این کشور، ورودی‌های مدارس خود را مسدود کردند و اجازه ندادند دانش آموزان و معلمان وارد شوند. همچنین اعتراض دبیرستانی‌ها در مخالفت با پروژه جدید دولت مبنی بر اصلاح روند ورودی به دانشگاه ها و مدارس مهم این کشور در راستای تحصیلات عالیه نیز هست. 🔸 به گفته اتحادیه‌های دانش آموزی، فقط تا ساعت ۱۱ صبح به وقت فرانسه (در روز سه شنبه) بیش از ۱۰۵ دبیرستان در این کشور به اعتصاب‌ها پیوستند و ناگزیر تعطیل بودند. وزارت آموزش پرورش فرانسه می گوید دست کم در ۳۰ دبیرستان، اغلب در پاریسِ، میان نیروهای پلیس و دانش آموزان درگیری‌هایی رخ داده است. در یکی از بزرگترین دبیرستان‌های پاریس، دبیرستان ولتر که در منطقه یازدهم قرارداد بیش از ۲۰۰ دانش آموزان لاستیک‌هایی را برای مقابله با پلیس به آتش کشیدند. نیروهای پلیس هم در واکنش گاز اشک آور پرتاب کردند. دانش آموزان دبیرستان نانتر در شمال پاریس بیش‌تر از یک هفته است که در اعتراض و اعتصاب هستند. در حمایت از اتحادیه های دانش آموزی، اغلب اتحادیه‌های معلمان نیز در فرانسه خواهان ادامه اعتصابها در روزهای آینده شده‌اند. 🔸 به جز پاریس، پایتخت، ورودی دبیرستان‌هایی در شهرهایی چون مارسی، آنژه، مولوز، ناربون و تولوز نیز مسدود شد. علاوه بر معلمان و دانش آموزان، ده‌ها اتحادیه کارگری و مشاغل گوناگون خواستار اعتصاب و برگزاری اعتراض در فرانسه هستند. بیش از ۱۵۰ تظاهرات کارگری در مخالفت با کاهش بی‌سابقه قدرت خرید و افزایش تورم در سراسر فرانسه در حال شکل‌گیری و برگزاری است. این اعتصابها طی روزهای آتی نیز ادامه خواهد یافت. بسیاری از اتحادیه‌های فرانسوی در پاریس میزبانیکی از بزرگترین تظاهرات‌های هفته‌های اخیر خواهند بود. 🔸 شرایط اعتصابها و اعتراضها در فرانسه برای مکرون و همراهانش در کاخ الیزه بهت آور است. این رخداد، انعکاسی از خشم عمومی فرانسوی ها نسبت به سیاستهای نامتوازن دولت این کشور می باشد. دولت فرانسه نه تنها کمترین اهمیتی برای مطالبات داخلی در این کشور قائل نیست، بلکه با مداخله گرایی در دیگر نقاط دنیا و حتی تشویق اوکراینی ها مبنی بر ادامه جنگ با روسیه، بر شدت و حدت این بحرانها افزوده اند. استمرار این وضعیت برای بسیاری از شهروندان فرانسوی غیر قابل تحمل است. کارکنان حمل و نقل شهری و بین شهری، فروشگاه‌های زنجیره‌ای مواد غذایی همراه با کارمندان در بسیاری از بخش‌های دولتی و خصوصی به معترضان و اعتصاب کنندگان پیوسته‌اند. 🔸 اولین اعتصاب‌ها در مخالفت با تورم بی‌سابقه و افزایش قیمت و نیز کمبود بنزین، از سوی کارگران پالایشگاه ها و انبارهای سوختی در سراسر کشور بیش از یک هفته پیش آغاز شد. در همین راستا بسیاری از پمپ بنزین‌ها بسته شده‌اند و بنزین و گازوييل در روزهای اخیر در فرانسه کمیاب شده است. 🔸 : فخرالدین اسدی، تحلیلگر 🆔 @tahlil_shjr
شجر
#عزت_ملی #روابط_خارجی #مرزبندی_با_دشمن #فرانسه ✅ سه شنبه سیاه و رئیس جمهور روسیاه! 🔶 قسمت اول 🔸
سه شنبه سیاه و رئیس جمهور روسیاه! 🔶 قسمت دوم 🔷 پیامهای سه شنبه سیاه در فرانسه 🔹 تبعات آنچه در روز سه شنبه سیاه در فرانسه رخ داد، بیانگر واقعیتی به نام پوشالی بودن دموکراسی و ادعای احترام به مردم در این کشور محسوب می شود. 🔹 در این معادله، می توان به محور و مولفه ای مهم به نام " انرژی" به عنوان پاشنه آشیل امنیتی-اجتماعی در فرانسه اشاره کرد. طی دو هفته اخیر نشستهای اضطراری زیادی در فرانسه بر سر مهار اعتراضها و اعتصابها صورت گرفته که هیچیک به سود منافع دولت و نهادهای امنیتی این کشور نتیجه بخش نبوده است. 🔹 امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در پی تداوم اعتصاب کارکنان پالایشگاه ها یک نشست اضطراری در کاخ الیزه تشکیل داد. وی این انتقاد را وارد کرد که برای پایان دادن به بحران سوخت در سریع ترین زمان ممکن سنگ تمام گذاشته نمی شود. 🔹 ژان لوک ملانشون، نامزد شکست خورده جناح چپ در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، دوباره در تظاهرات اخیر در پاریس وعده تغییر قدرت به چپ ها را داده و تأکید کرده است که اعتراضات اجتماعی جبهه مردمی جدیدی را به قدرت خواهد آورد. 🔹 استمرار این روند، می تواند وضعیتی مشابه دوران ظهور جلیقه زردها در خیابانهای پاریس و مارسی و دیگر شهرهای فرانسه را در ذهن تداعی کند. با این حال تحلیلگران معتقدند که دامنه و عمق این اعتراضات نسبت به اعتراضاتی که منجر به شکل گیری تجمعات گسترده جلیقه زردها در سال ۲۰۱۸ گردید به مراتب وسیع تر است. 🔶 ادامه بحران انرژی در فرانسه 🔸 فرانسوی ها درحالی به بازی نامتوازن و سرسختانه خود در تقابل با خواسته های عمومی ادامه می دهند که اعتصاب ها به طور فزاینده‌ای به یک آزمون استرس زا برای زندگی عمومی در فرانسه تبدیل شده و اتحادیه های کارگری همچنان به مخالفت خود با توافقنامه انجام شده در توتال انرژی که توسط دو اتحادیه دیگر تایید شده است، ادامه می دهند. 🔸 وضعیت عرضه بنزین در منطقه پایتخت به ویژه متشنج است. ۴۲ درصد از پمپ بنزین ها در منطقه بزرگ پاریس تحت تأثیر کمبود سوخت قرار گرفتند. سه پالایشگاه از هفت پالایشگاه و پنج انبار سوخت اعتصاب کرده اند. فراتر از آن، کارکنان راه آهن دولتی "اس ان.سی.اف"و شرکت حمل و نقل عمومی "آر.آ.تی.پی" نیز به جرگه اعتصاب کنندگان پویسته اند. 🔸 نکته جالب توجه اینکه امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه مدعی شده بود که قدرت حل و فصل بحران انرژی را پیدا کرده و شهروندان این کشور هرگز با کمبود گاز در زمستان سر اروپا مواجه نخواهند بود. با این حال اعتصابهای صورت گرفته در فرانسه از یک سو و افزایش تصاعدی قیمت سوخت، این ادعای دولت ناتوان و حداقلی مکرون را به چالش کشیده است. 🔸 فراموش نکنیم که رئیس جمهور فرانسه با اقبالی بسیار اندک در رأس معادلات سیاسی و اجرایی پاریس قرار گرفته و همین مسئله، ادامه کار را برای او دشوارتر می سازد. اکنون مکرون به خوبی می داند که در کشورش، به عنوان سیاستمداری منفور مورد شناسایی قرار گرفته است. در چنین شرایطی امکان دارد دولت مکرون قبل از فرا رسیدن سال ۲۰۲۷ میلادی (زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بعدی) ناچار به استعفای اجباری شود. 🔸 : فخرالدین اسدی، تحلیلگر 🆔 @tahlil_shjr
عربستان؛ سررشته آشوب 🔸 حدود یک هفته پیش بایدن رئیس جمهور آمریکا در واکنش به اتفاقات ایران گفته بود که «به مبارزه ادامه دهید، ما با شما هستیم. همه فکر می‌کنند من به خاطر مسئله نفت به خاورمیانه رفته بودم، اما به خاطر ایران رفته بودم.» 🔸 بایدن در آن سفر ابتدا به سرزمین‌های اشغالی رفت و بعد از دیدار با صهیونیست‌ها به عربستان سعودی رفت. صهیونیست‌ها و سعودی‌ها هر دو استراتژیشان را در قبال ایران بیان کرده بودند. بن‌سلمان پیش از این گفته بود که «نبرد را به درون ایران بکشانیم» و بنت نخست وزیر صهیونیست‌ها در اول سال میلادی جاری اعلام کرده بود «برخلاف رویه قبلی، قصد دارد "سر اختاپوس" را در تهران هدف قرار دهد.» 🔸 حالا بعد از آشوب‌های اخیر پرده از راز بر داشته می‌شود. این مثلث شوم ضلع رسانه‌ای مشخصی به‌نام اینترنشنال دارد. 🔸 اینترنشنالی که به نوشته هارتص اسرائیل، «موساد از آن به عنوان پایگاهی برای درز دادن اطلاعاتی استفاده می‌کند که نمی‌خواهد اثر انگشتش رویشان باشد.» موساد فیلم‌ها و اخبارش را از اینترنشنال منتشر می‌کند. منافقین نشست خود را از آن پخش می‌کنند. گروهک تروریستی الاحوازیه بعد از حمله‌ی تروریستی در اهواز با اینترنشنال مصاحبه می‌کند و… همین روزها مرکز آموزش آشوب شهری شده است. 🔸 گاردین گزارش داده که بنا بر اظهارات فردی که پیشتر برای محمد بن سلمان کار می‌کرده‌است، بودجه ۲۵۰ میلیون دلاری شبکه توسط دربار عربستان سعودی و از طریق شرکتی فراساحلی در جزایر کیمن تأمین می‌شود. این منبع ناشناس به چارچوب زمانی اشاره نکرده‌است اما به نوشته گاردین با احتساب اجاره دفتر و حقوق کارمندان، این بودجه برای ۵ سال فعالیت کافی است. 🔸 همه‌ی اقدامات سعودی‌ها در اینترنشنال خلاصه نمی‌شود. همان زمان در سال۹۶ ترامپ به عربستان رفت و در آنجا مرکز اعتدال، مرکز سایبری را افتتاح کرد. همان مرکز هشتگ‌ساز و ربات‌ساز و ترول پرور که بر لایک‌ها و دیس‌لایک‌ها و کامنت‌ها در شبکه اجتماعی تأثیر می‌گذارند. 🔸 درون شهر هم سعودی و هم اسراییل مشغول فعالیت هستند. هنوز خیلی از ماجرای ترور شهید خدابخشی، حمله‌ی پهپادی به پایگاه ایران در همدان و… توسط اسراییلی‌ها دور نشده‌ایم. 🔸 اما این روزها سمت مرز شرقی ایران آبستن حوادث تلخ شده است. حوادثی که نمی‌توان دست پشت‌پرده دولت سعودی را ندید. از اظهارنظرهای تحریک‌کننده از جانب برخی از افراد که شائبه ارتباط آنها با دولت سعودی مطرح است و شخصیت مذهبی آن منطقه هم محسوب می‌شوند. شهادت فرمانده اطلاعات منطقه سیستان، شهادت تروریستی دو نیروی سپاه سلمان، حرکت جیش‌الظلم به سمت مرزهای ایران از طرف پاکستان و…باعث تضعیف کمربند دفاعی مرزی می‌شود. 🔸 حادثه‌ی تروریستی شاهچراغ یک حلقه‌ی دیگر از پروژه‌ی آشوب خیابانی است. سررشته‌ی آشوب خیابانی آرام آرام خود را نشان می‌دهند. هرچند که افشای آن به بهای خون پدر و مادر آرتین‌ها شده است. 🔸 : کمیل خجسته 🆔 @tahlil_shjr
جنبش بددهنی 🔶 دانشگاه که چاله میدان نیست، پس این ادبیات چارواداری از کجا است؟ آنهم ذیل نام "شریف" و "خواجه نصیر" و "علم و صنعت". آنهم در هم صدایی دختر و پسر؛ آنهم به نام اعتراض. اصلا هدف فحاشی چیست؟ قرار است با بددهنی چه چیز و چه کس و چطور اصلاح شود؟ اساسا ریشه این خشم و نفرت کجاست؟ 🔸 سه نکته: 1⃣ یکم نسبت بددهنی با دانشجوئی. واقعا بددهنی نشانه هویت دانشجوئی ماست؟ حتما خیر. این سطح از سخیف بودن از حیای دختران و ادب پسران ما خارج است. اما هیجان جمع و سندرم دوقطبی های استادیومی، فحاشی را تسهیل می کند.  با این حال اگر فیلم تجمعات را به هر کدام از این معدود دانشجوها در خلوت عقلی نشان دهیم، حتما شرمنده می شوند. پس چرا فحش می دهند؟ 2⃣ دوم نقش معرکه گیرهاست. معرکه گردان ها چه کسانی اند؟ کسانی که از فحاشی نفع سرشار می برند. اینها دو خط را توامان دنبال می کنند؛ یکم "نمادسازی" و دوم "تحریک سازی". نمادسازی چیست؟ جریان آشوب، کف خیابان را از دست داده است. کف خیابان طی یک ماه گذشته محل آشوب های دست ساز و پراکنده ای بود که تنها پشت دست اتاق خبر خناسان را پر می کرد؛ با این حال بساط همین نیز جمع شد. اما سکه کاسبان آشوب در آتش است. اینجاست که به خبر نرسند به دروغ می رسند و می بافند؛ شبیه همین کشته هایی که روزانه از روی آمار متوفیان بهشت زهرا و پزشکی قانونی می سازند. اما وجه دیگر جعل خبر، نمادسازی است؛ چند نفر اجیر کنند تا دیوار بنویسد و بیلبورد شهری تخریب کند و بر حوضچه های پارک رنگ بریزد و غیره. نمادسازی باعث جلب توجه در جنگ صداها است؛ بددهنی نیز همینجاست. اما خط دوم معرکه گیرها تحریک مخالف است؛ تا طرف مقابل عصبی شود و تلافی کند و آتش این جنگ برای شیادهای رسانه فاکتور شود. اما این توصیف میدانداری ضدانقلاب است؛ تکلیف بددهنی دانشجو چیست؟ واقعا چرا؟ 3⃣ سوم "خلسه رسانه ای" است. کشور بدون اشکال است؟ حتما نه. اما این سطح از خشم و نفرت امتداد اعتراض به آسیب هاست؟ باز هم حتما نه. اشکال را مطالبه می کنند تا اصلاح شود. اساسا این فحاشی ها نقد به چیست؟ به کجاست؟ چه چیز باید اصلاح شود؟ چطور باید اصلاح شود؟ چه کسی باید اصلاح کند؟ هیچ؛ روشن نیست. این فحاشی ها تنها و تنها خروجی یک خلسه رسانه ای است که سالهاست پلتفرم رسانه ای دشمن ساخته است. "اغوای شبکه  ای" با "میدان داری رسانه های اهریمنی" قدرت دارد، خطای یک مسئول و نهاد را تبدیل به دسیسه یک هیولا کند و آدم ها را مشحون از خشم و نفرت سازد. در این باره حرف بسیار است و مجال اندک؛ اما همین یک جمله بس که "القای رسانه دشمن" در ساخت "استقرای ناقص" و "تعمیم شتابزده"، پروسه تبدیل اعتراض به اغتشاش و ایجاد جنبش فحاشی است. در "خلسه رسانه ای" و این "اغوای ذهنی" است که انسان ها با عبور از هویت شان به ادبیات چارواداری می رسند؛ مسخ اینجاست. 🔹 اما چه باید کرد: پاسخ این بند در شعار دانشجویان بااخلاق دانشگاه علم و صنعت است؛ آنجا که در واکنش به بددهنی ها فریاد زدند: «اگر بهم فحش بدی، بازم برات جون میدیم» این شعار از سرآگاهی است چون میداند شعار مقابل از سر هیجان است. چون می داند این نیز چون کف خیابان تخلیه می شود و کف دانشگاه می ماند با وجدانش. این شعار دعوت به خود انسانی است؛ هویت دانشجوی ما دین است و انقلاب. این شعار ترجمه عبارت عالمانه و دلسوزانه فرمانده سپاه است که رجزگونه گفت: «با همین جوانان کف خیابان به جنگ دشمن می رویم.» 🔸 : محسن مهدیان، تحلیلگر 🆔 @tahlil_shjr
بچه حزب اللهیِ شاهنامه! 🔸 «من یک وقت گفتم که اسفندیار مثل این بچه حزب اللهی های امروز خود ماست! در فرهنگ شاهنامه یک حزب اللهی غیور دین خواه مبارز وجود دارد.» رهبرانقلاب اسلامی؛ ۸۱/۱۱/۸ 🔸 اگر حزب اللهی امروز هم بخواهد مثل اسفندیار شاهنامه باشد: - رویش دائم مثل روئین تنی اسفندیار! - همیشه در صحنه و خسته نشو در هفت خان نبرد اسفندیار! - نبردها در میدان های متفاوت مثل اسفندیار؛ از نبرد با گرگ و شیر و اژدها و سیمرغ تا نبرد با زن جادوگر اما فریبا! را می خواهد. 🔸 اگر بخواهد از اسفندیار، تجربه فعال بسازد و "آینده از آن حزب اللهی هاست" را جای تراژدی اسفندیار شاهنامه قرار دهد؛ باید: - در کنار دین خواهی و غیرت اش، مراقب نقطه ضعف اسفندیار (چشم اسفندیار) باشد! صحنه را درست ببیند و دچار اشتباه محاسباتی نشود! اعتماد به خدا را هم از دست ندهد. - بین ایران و انیران (=ضد ایرانیان) فرق بگذارد! آنجور که با ارجاسپ و توران (انیران) می جنگد با هم وطن و دارای خدمت (حتی اگر رستم نباشد) نجنگد! در ایران گفتگو و حَکَم پذیری را بر نبرد ترجیح دهد! پ.ن: به روزهای سخت فحاشی و هتاکی و گفتگو گریزی آگاهم. همه دستِ همه انیران که رو شود، گفتگو ساز می گیرد! 🔸 : محسن قنبریان 🆔 @tahlil_shjr
برای دانش آموزان 1⃣ بلوغ دانش آموز در نظام آموزشی و تربیتی کشور نباید صرفا در بلوغ سنی، دینی و جنسی خلاصه شود. رسیدن به بلوغ مقدماتی می خواهد که در این مسیر عنصر "تربیت" با اهمیت است. سخنم این است ما در کنار سایر رده های بلوغ، باید به بلوغ سیاسی و اجتماعی دانش آموز بپردازیم. 2⃣ این مطلوب نیست که دانش آموز پس از ورود به دانشگاه و قرار گرفتن در محیط نو با ذهنی در خلا با مسائل سیاسی روبرو شود، اتفاقا بهترین زمان برای شکل گیری و حرکت در بلوغ سیاسی همین سن تربیت در مدارس است. 3⃣ شاید شما والدین محترم بگویید: من از سیاسی شدن فرزندم بیزارم. انتخاب با شماست. اما عرصه سیاست و سیاست در هر حال در زندگی انسان اثر دارد. انسان ذاتا موجود اجتماعی و در پی آن موجود سیاسی است. حتی اگر به سیاست پشت کنید، بهر حال در زندگی شما اثر مثبت یا منفی خواهد گذاشت‌. 4⃣ چکار کنیم!؟ فرزندانمان را دور از "فهم سیاسی" قرار ندهیم. دقت کنید. تکرار می کنم: فهم سیاسی یعنی قوه درک و تشخیص سیاسی اجتماعی. این یعنی دانش آموز نباید بازیچه احزاب و جریانات سیاسی شود‌‌. 5⃣ آموزش و پرورش باید در مسیر بلوغ سیاسی اجتماعی دانش آموزان هم سطح با بلوغ فکری، علمی، آموزشی و دینی افراد برنامه داشته باشد. 6⃣ ذهن دانش آموز نوجوان مستعد پذیرش سخن حق یا کلام باطل است. معلمین که می خواهند به دانش آموزان جهت بدهند بجای تحمیل نظر شخصی خود، به دانش آموز فهم و تحلیل سیاسی آموزش دهند‌. 7⃣ من خوشبینم به این وقایع، از این جهت که اگر نظام تربیتی آموزشی ما بلوغ سیاسی دانش آموزان را جدی بگیرد و به رسمیت بشناسند، آینده ایران تضمین خواهد بود و این خدمت دشمن در وقایع اخیر است. 8⃣ به ذهن دانش آموز رحم کنید. او بدون مقدمات نباید در تحلیل ها رها شود. تحلیل خود را به دانش آموز نقبولانید. او را در مسیر درست تشخیص دادن قرار دهید. نگویید این درست است یا آن! 9⃣ دانش آموزان آینده ایرانند. این گروهک ها و سازمان ها عمرشان کفاف نخواهد داد اما این آیندگان ایران هستند و خواهند درخشید. 🔟 از این فرصت استفاده کنید. طرف مقابل خواست با آوردن دانش آموزان به کف خیابان و خشونت از کشور هزینه بگیرد. بجای آموزش بسیاری از امور غیر ضروری به بلوغ سیاسی دانش آموز کمک کنید. 🔸 : دکتر زادبر 🆔 @tahlil_shjr
آیا معلم حق دارد نظر شخصی و سیاسی خود را به دانش آموز تحمیل کند؟ 🔸 "معلم" تربیت کننده و سازنده یک جامعه است‌‌. جایگاه و اهمیت معلم بر همگان واضح و مبرهن است. در روایات دینی نیز به نقش معلم (پدرگونه) اشاره شده است. 🔸 حقوق و جایگاه معلم در جامعه باید همطراز با اهمیت او باشد. معلم گرفتار معیشت و مسائل اقتصادی تمرکز لازم را نخواهد داشت. از آن بالاتر جایگاه و شان معلم است، جایگاه معلم از یک سلبریتی یا افراد مشهور بی هنر پایین تر است! این حق معلم نیست که ماه ها منتظر رتبه بندی و اجرای آن نباشد! 🔹 باز گردیم به پرسش خودمان، یک مسیر ایجاد بلوغ فکری، سیاسی و اجتماعی در دانش آموزان، قطعا بیان و کلام معلم است. آیا معلم می تواند دانش آموز خالی الذهن را با افکار سیاسی خود جهت دهد؟ نام این کار بلوغ سیاسی است؟ 🔹 خیر، این بیان نظر شخصی سیاسی معلمین سر کلاس (چه مثبت چه منفی چه در دفاع از انقلاب چه در مخالفت با انقلاب) دانش آموز را به بلوغ سیاسی نمی رساند. چون صرفا انتقال نظر است. ماهی دادن است. 🔹 معلم باید به دانش آموز "روش تحلیل کردن" بیاموزد. روش فهم و تشخیص را آموزش دهد. آنچه این روزها می بینیم و می شنویم آموزش روش تحلیل نیست، بحث از مصادیق و اخبار بر سر کلاس، آموزش روش فهم نیست. باید به دانش آموز ماهی گیری داد. 🔹 اگر در کلاس ها صرفا بر سر مصادیق و موارد یومیه بحث شود، دانش آموز به بلوغ سیاسی نمی رسد و حتی در مسیر آن قرار نمی گیرد به این دلیل که مدام در موارد بعدی نیاز به بیان دیگری دارد. 🔹 یک روش مهم در انتقال روش تحلیل و فهم سیاسی، تشخیص صحت و اعتبار منبع است‌. منبع شناسی در تحلیل اهمیت دارد. بر اساس چه منابعی تحلیل ارائه می‌شود؟ باید به دانش آموز منبع شناسی و واکاوی بین هزاران "داده" درست و غلط را آموزش داد‌. 🔹 منطق تحلیل چیست؟ آنچه این روزها می خوانیم مدل تحلیل صفر و صدی است! منطق صفر یا صد بودن در ارائه تحلیل، صحیح نیست. در تحلیل باید طیفی و نسبی به تحولات نگاه کرد. 🔹 کلام آخر: به جای دادن تحلیل به دانش آموز، روش تحلیل را به او بیاموزیم. 🔸 : دکتر زادبر 🆔 @tahlil_shjr
می‌دانند چه نمی‌خواهند، اما نمی‌دانند چه می‌خواهند 🔶 در تجمع چند روز پیش ایرانیان ساکن لندن، فردی هیجان زده حس لیدری بهش دست می‌دهد و برای تهییج حاضرین داد می‌زند برای ناموسمون باید فلان کار را بکنیم! به لحظه نکشیده، فحش می‌خورد که چرا از کلمه ناموس استفاده می‌کند. 🔸 از منظر فمینیست ها، از دل کلماتی مثل غیرت، ناموس، حمایت و ...؛ آزادی که مدنظر فمینیست ها هست در نمی‌دهد و احساس تسخیرشدگی می‌کند. از قضا این همان چیزی است که سرمایه داری می‌خواهد. یک نیروی ارزان و مطیعی برای تولید و کالای پرمشتری برای فروش به نام زن! اما نه زنی که برای خودش قید و بندی متصور است؛ زنی که از محوریت خانواده خارج شده و دنبال کنشگری بدون هیچ شرطی است. و کلیدواژه رسیدن به این افق یک چیز است و آن هم آزادی! 🔸 بزرگترین چالش معترضین کنونی این است که می‌دانند چه نمی‌خواهند، اما نمی‌دانند چه می‌خواهند! اعتراضشان نه تئورایز شده است و نه رهبری دارد. علی نژاد و اسماعیلیون و پهلوی و رجوی به رقابت پنهانی با هم افتاده اند و به اسم نافرمانی مدنی یک الگوی دور از منطق و متوحش ارائه میدهند و نتیجه‌اش شده است توده ای عربده کش مجازی و حقیقی که همانطور که در فیلم های این روزها دیده اید حتی قادر به تحلیل مطلب یا برقراری دیالوگ با مخالفان فکری‌شان نیستند! 🔸 : محمدامین حسام 🆔 @tahlil_shjr
شبکه‌های اجتماعی مجازی و قبح زدایی از محتوای مبتذل 🔶 آیا بکارگیری ادبیات و فحش های رکیک در جریان اعتراضات پدیده ای عجیب است؟ داده های آنلاین در این زمینه چه می‌گویند؟ 🔸 این روزها و در جریان اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی، فحش های رکیک و جنسی توسط برخی از معترضان داده می‌شود. این امر تعجب گروه های مختلفی از مردم را به دنبال داشته است. اما آیا واقعا این فحش ها، خصوصا در میان دانشجویان، پدیده ای غیرقابل پیش بینی و عجیب است؟ داده های آنلاین نشان می‌دهند که این روند از مدت ها پیش آغاز شده بود. 🔸 یافته های پژوهشی که حدودا ۴ سال پیش بر روی محتوای رکیک و مبتذل در توییتر انجام شده بود، نشان می‌دهند که این امر از سال ها پیش جریان داشته است. 🔸 این پژوهش با عنوان "شبکه های اجتماعی مجازی و قبح زدایی از محتوای مبتذل" بر روی داده های توییتر از سال ۸۸ تا ۹۶ انجام شده بود که مطابق با یافته های آن، با افزایش کاربران توییتری، تعداد توییت های رکیک و مبتذل افزایش یافته است. 🔸 مقایسه توییتر و تلگرام در آن مقاطع نیز نشان می‌دهد که این امر در توییتر شدت بیشتری داشته است. 🔸 از آنجا که رسانه ها و شبکه های اجتماعی، تا حدی واقعیت های اجتماعی را بازتاب می‌دهند، می‌توان مطابق با یافته های این پژوهش گفت که محتوای رکیک و مبتذل از سالها پیش به این سو، در جامعه و به تبع آن در فضای آنلاین به مرور عادی تلقی شده و زشتی گذشته را نداشته است. این امر در شبکه های اجتماعی، جایی که جوانان و نسل های جدید در آن فعالیت بیشتری دارند بارزتر است و شعارهای رکیکی که امروز در فضای اعتراضی شاهدش هستیم از سالها پیش به مرور در میان نسل های جدید قبح زدایی شده بود. 🔸 : محمد رهبری 🆔 @tahlil_shjr
جنبش زندگی خواهی در برابر تحریم خواهی 🔶 سوال: آیا روی هشتگ هایی که این چند هفته در فضای مجازی شکل گرفت کار تحلیل محتوا انجام داده‌اید که عمده نارضایتی های مردم چیست؟ 🔶 پاسخ: 🔸 به نظر من این جنبش اجتماعی را باید در دو سطح تحلیل کرد؛ یک سطح از این جنبش اعتراض به وضع موجود و سیاست‌های حاکم بر حوزه های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی است و سطح دیگری که خواهان تغییرات بنیادین در جامعه ایران و نظام سیاسی ایران است. در شعارهایی که در خیابان داده می‌شود و هشتگ هایی که در شبکه های اجتماعی زده می‌شود، هر دو سطح دیده می‌شود. 🔸 من نتوانسته ام هشتگ ها را بطور کامل تحلیل و تفکیک کنم. حتی می‌خواستم توییت هایی که با کلیدواژه " برای ..." شروع می‌شد تا آرزوها و خواسته های کاربران معترض را در توییتر مطالعه و بررسی کنم که فرصتش برایم فراهم نشد. 🔸 اما اگر آهنگ "برای ..." شروین حاجی پور را ملاک قرار بدهیم و محتوای آن را تحلیل کنیم، تصویر بهتری از مطالبات معترضان خواهیم داشت چرا که عموم مردم معترض در خانه و خیابان با آن همراهی کردند و به میزان زیادی مورد استقبال قرار گرفت. 🔸 وقتی شما این آهنگ را گوش می‌دهید، به ظاهر هیچ مطالبه سیاسی در آن نیست. یعنی مثلا نمی‌گوید برای انتخابات آزاد یا برای اینکه رئیس جمهورمان اینطوری باشد و یا احزاب و آزادی رسانه داشته باشیم؛ مطلقا هیچ مطالبه سیاسی در این نمی‌بینید. ولی مطالبه سبک زندگی در آن می‌بینید؛ مطالبات محیط زیستی و مطالبات اقتصادی در آن می‌بینید؛ که به نظر من وجه سبک زندگی و محیط زیستی آن حتی پررنگ تر از وجه اقتصادی است. 🔸 البته من معتقدم همه این مطالبات هم عمیقا سیاسی هستند. یعنی مسائل اقتصادی و سبک زندگی ما هم با سیاست گره خورده و هیچ کدام اینها از سیاست جدا نیست ولی حداقل، ظاهر و فرم آنها سیاسی نیست و توجه به این مطالبات در این جنبش همین را نشان می‌دهد که مردم می‌خواهند زندگی کنند و دنبال کار سیاسی و حتی شاید دموکراسی نباشند و یا اگر هم باشند، دموکراسی را برای آن "زندگی کردن" می‌خواهند؛ دموکراسی برای بسیاری از معترضان هدف نیست و شاید صرفا ابزاری برای زندگی بهتر باشد و شاید برای برخی دیگر همین هم نباشد. آنچه معترضان می‌خواهند زندگی است. 🔸 همانطور که این روزها برخی دیگر از جامعه شناسان گفته اند؛ مردم در این جنبش اعتراضی می‌خواهند زندگی‌شان را پس بگیرند. علت اقبال به آهنگ "برای..." هم همین است. مردم می‌خواهند محیط زیست سالم داشته باشند، نفس بکشند، هوا آلوده نباشد و آب داشته باشند. محیط زیست یکی از پارامترهای جدی در بحث کیفیت زندگی است. دوم اینکه می‌خواهند سبک زندگی آنها به رسمیت شناخته شود تا با فشار کمتری زندگی کنند. وجه اقتصادی هم با زندگی خواهی پیوند خورده و در شرایطی که هر روز ارزش پول ملی کمتر می‌شود و سطح رفاه مردم کمتر می‌شود، باز هم آن زندگی خراب تر می‌شود. 🔸 لذا به نظرم اینکه بخشی از شعارها، شعار "زن،زندگی، آزادی" خیلی پررنگ است به همین مساله بازمی‌گردد؛ یعنی مساله اصلی آنها "زندگی" است که ما می‌خواهیم زندگی کنیم و نگاه و باورشان این است که دارد زندگی از آنها گرفته می‌شود. برای همین من اسم این جنبش اعتراضی موجود را که شاید نمود کمتری در خیابان داشته، جنبش "زندگی خواهی" می‌گذارم. 🔸 البته به نظرم همه این مطالبات در ذات خود سیاسی است ولی چون لزوما وجه سیاسی ندارد، حاکمیت حتی اگر نمی‌خواهد به مطالبات سیاسی پاسخ بدهد و سراغ اصلاحات سیاسی و ساختاری برود، باز هم می‌تواند با معترضان گفتگو و بخشی از خواسته هایشان را محقق کند. 🔸 : محمد رهبری 🆔 @tahlil_shjr