eitaa logo
معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان
719 دنبال‌کننده
12.5هزار عکس
7هزار ویدیو
726 فایل
جهت ارتباط با معاون تهذیب @Amomen313 جهت ارتباط در مورد فعالیتها و شبهات قرآنی @ghadirmohyi جهت ارتباط با ادمین محتوایی کانال @boreshha_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 انقلابی بودن باید با عقلانیت همراه باشد/ برای بازسازی انقلابی و عقلانی همه عرصه‌های مدیریتی همت کنید 🔻 رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار رئیس‌جمهور و هیئت دولت سیزدهم: یک جلوه‌ی مردمی بودن همین رفتن میان مردم و شنیدن بی‌واسطه از مردم است. این حرکت بسیار خوب و مستحسنی که دیروز جناب آقای رئیسی انجام دادند که رفتند خوزستان در میان مردم با مردم، از آنها شنیدند، با آنها حرف زدند، این یک جلوه‌ای از مردمی بودن است که بسیار کار خوبی است. ۱۴۰۰/۶/۶ |
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📅 امروز یکشنبه ☀️ 07 شهریور ماه 1400 شمسی 🌙 20 محرم 1443 قمری ❄️ 29 آگوست 2021 میلادی ☀️ ➕ درگذشت فقيه و مرجع بزرگوار تقليد آيت ‏اللَّه "سيدمحمدتقي خوانساری" (1331 ش) ➕ رحلت آيت ‏اللَّه "سيد شهاب الدين مرعشي نجفي" عالم رجالي و مرجع بزرگ تقليد شيعيان (1369 ش) 🌙 ➕ عزل "اميركبير" از صدارت ناصرالدين شاه بر اثر بدگويي ديگران عليه او (1268ق) ❄️ ➕ آزمايشِ پنهانی اولين بمب هسته‏ اي اتحاد جماهير شوروی (1949م) 📆 روزشمار: ▪️5 روز تا شهادت امام سجاد علیه السلام ▪️14 روز تا شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها ▪️29 روز تا اربعین حسینی ▪️37 روز تا شهادت حضرت رسول و امام حسن علیهما السلام ▪️38 روز تا شهادت امام رضا علیه السلام
◾️رحلت آيت ‏اللَّه "سيد شهاب الدين مرعشي نجفي" عالم رجالي و مرجع بزرگ تقليد شيعيان (1369 ش) ✍ آيت‏ اللَّه سيدشهاب الدين مرعشي نجفي، فقيه اصولي و محدث رجالي در سال 1276 ش ( 1315 ق) در شهر نجف به دنيا آمد. تحصيلات ابتدايي و مقدمات علوم را نزد پدرش فرا گرفت و پس از طي سطوح، در درس خارج فقه و اصول حضرات آيات: آقاضياءالدين عراقي، سیدعلی قاضی طباطبایی و شيخ احمد كاشف الغطاء و شماري از استادان و مدرسان برجسته حوزه نجف شركت كرد. ✅ حافظه قوي، هوش سرشار و علاقه شديد به اهل بيت(ع)، از ايشان عالمي ساخت كه نه تنها در علوم ديني از جمله فقه و اصول به مرحله اجتهاد رسيده بود، بلكه در بسياري از علوم مانند: كلام، اديان، انساب، حديث، رجال، درايه و علم حروف نيز مهارت بسيار داشت. ✅ وی در 27 سالگي پس از بازگشت به ايران، در قم رحل اقامت افكند و تا پايان عمر در همانجا به تدريس و تأليف مشغول گرديد. حاصل عمر پربركت ايشان در حدود يكصد و پنجاه اثر نفيس علمي در زمينه‏ هاي مختلف علمي است. در طول بيش از هفتاد سال تدريس، از محضر ایشان، شاگردان فاضلي پرورش يافتند که حضرات آيات: سيد مصطفي خميني، سيد محمود طالقاني، مرتضي مطهري، سيدمحمد بهشتي، شهاب الدين اشراقي، محمد مفتح، امام موسي صدر، سيد مهدي روحاني و... از آن جمله‏ اند. ✅ کتابخانه وی از لحاظ تعداد و کیفیت نسخه‌های خطی کهن اسلامی، نخستین کتابخانه ایران و سومین کتابخانه جهان اسلام به شمار می‌رود. از ديگر خدمات معظم‏ له بناي، مسجد، مدارس، حسينيه‏ ها و مراكز درماني مي‏ باشد. آيت‏ اللَّه مرعشي در طول نهضت اسلامي ايران به رهبري امام خميني(ره)، همواره حامي و پشتيبان نهضت و رهبري آن بود و بارها در حمايت از حضرت امام، اقدام نمود. پس از پيروزي انقلاب نيز، ايشان هماره از نظام اسلامي حمايت مي‏ كرد و در مناسبت‏ هاي مختلف، با ارسال پيام‏ها، به تقويت نظام مي‏ پرداخت. ✅ سرانجام اين اسوه فضيلت و علم، در هفتم شهريور 1369 ش برابر هفتم صفر 1411 ق، در 96 سالگي دار فاني را وداع گفت و پس از تشييعي باشكوه، بر حَسَب وصيت معظم‏ له، در ورودي كتابخانه‏ اش به خاك سپرده شد.
شهادت آیت الله سید محمدباقر حکیم (۱۳۸۳ ش) 🔰 یکی از دوستان نزدیک حاج قاسم نقل می کند: « یک بار حاج قاسم گفت:« دوست دارم طوری شهید شوم که همه ذرات بدن من را متاثر کند و چیزی از من باقی نماند.» و بعد شهید آیت الله حکیم را مثال زد و گفت: «دوست دارم مثل او شهید شوم.»» 🔹شهید محراب، آیت الله سید محمدباقر حکیم، از علمای بزرگ شیعه در عراق و رئیس و بنیان‌گذار مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق و از بنیانگذاران حزب الدعوة الاسلامیة بود و سال‌ها با حزب بعث مبارزه کرد، با سرنگونی رژیم بعث، در سال ۱۳۸۲ به عراق بازگشت و در هفتم شهریور همان سال، در حال خروج از صحن مبارک حضرت امیرالمومنین علی (ع)، بر اثر یک انفجار تروریستی به شهادت رسید. مقتل خوانی های روز عاشورای این عالم بزرگ هیچ گاه از خاطره عاشقان اهل بیت علیهم السلام پاک نخواهد شد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از مرز ابرهای بهاری عبور کرد چشمی که رد پای شما را مرور کرد تنها به شوق لمس شما ابر بی‌امان یک شهر را به وسعت باران نمور کرد روزی هزار مرتبه تقویم نا‌امید تاریخِ روز آمدنت را مرور کرد تأثیر یک غروب غم‌انگیز جمعه بود مضمون این غزل که به ذهنم خطور کرد اصلاً خیال روی شما سال‌های سال دیوان شاعران جهان را قطور کرد شاعر: سید حمیدرضا برقعی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام حسین (علیه السلام) فرمودند: 🔅اعمَل عَمَلَ رَجُلٍ یَعلَمُ اَنَّهُ مَأخوذٌ بِالإجرامِ، مَجزِیٌ بِالإحسانِ؛ ✳️همچون کسی عمل کن که می داند به خاطر گناهانش مؤاخذه می شود و به خاطر نیکوکاری، پاداش می یابد. بحارالانوار، ج44، ص127 ▪️شرح حدیث: آنچه انسان را به انجام کار نیک وامی دارد، امید به پاداش است. آنچه آدمی را از ارتکاب به عمل خلاف و مجرمانه باز می دارد، ترس از عقوبت است. کسی که به پاداش امید دارد و از کیفر و عقاب بیمناک است، انگیزه ای درونی پیدا می کند که نیکوکار باشد و از بدیها پرهیز نماید. خداوند، اساس عالم را بر این قرار داده که هر کس، نتیجه ی کار نیک و بد خویش را چه در دنیا و چه در آخرت ببیند. این مقتضای حکمت و عدالت الهی است و بارها در آیات قرآن بر آن تأکید شده و گرفتاریهای بشر را هم پیامد عملکرد سوء آنان دانسته است و آخرت را هم بازتاب دنیا معرفی کرده و بهشت برین یا دوزخ سوزان را پاداش و کیفر صالحات و سیّئات مردم برشمرده است. داشتن این باور و عقیده، هم انگیزه آفرین است برای کارهای نیک، هم عامل بازدارنده است از مفاسد و رذایل. پس نتیجه ی نیک و بدمان به خودمان برمی گردد. اگر اهل عمل صالح باشیم، گلی بر سر خود زده ایم و اگر بدکار و مردم آزار باشیم، ریشه ی خود را زده ایم. این همان حکمتی است که سعدی هم به آن اشاره کرده است: از مکافات عمل غافل مشو گندم از گندم بروید، جو ز جو و کیست که بدی بکارد و خوبی برداشت کند! 📖منبع: حکمت های حسینی (ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام حسین علیه السلام)، جواد محدثی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
؛ آداب مدح اهل بیت از نگاه امام خمینی ره: 🔅مجالس روضه، ملتها را بسیج و از آسیب حفظ می‌کند 🔻نه سیدالشهدا به این گریه‌ها دارد و نه این گریه‌ها خودش- فی نفسه- کاری از آن می‌آید، لکن این مجلس ها مردم را همچو مجتمع می‌کنند. این مجالس بالاتر از همۀ جنبه‌های دیگر است. 🔺بی‌خود بعضی از ائمۀما نمی‌فرمایند که برای من در منابر بخوانند و اینکه هر کس که بگرید، بگریاند یا صورت گریه، گریه کردن به خودش [بگیرد] اجرش فلان فلان است. 🔻مسأله، مسئلۀ گریه نیست. مسأله، مسأله، است که ائمۀ ما با همان دید الهی که داشتند، می‌خواستند که این ملتها را با هم کنند و یکپارچه کنند از راههای مختلف. اینها را کنند تا آسیب پذیر نباشند. ۱۳۵۹/۸/۱۴ رسالت هیئات؛ یک شاخصه از .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💫 ع ❇️مرحوم سیّد عبدالکریم کفاش هفته‌ ای یک مرتبه محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می رسید. حضرت از او پرسید اگر ما را نبینی چه خواهی کرد؟ 🔹عرض می‌ کند:آقا جان می میرم. آقا می فرماید:اگر چنین نبودی،ما را نمی‌ دیدی!! ⚜️⚜️وقتی از او علّت باز شدن راه ملاقات با مولا را پرسیدند، گفته بود؛یک شب جدّم رسول خدا را در عالم رؤیا دیدم ،از ایشان تقاضای ملاقات با حضرت را نمودم. به‌من فرمودند در شبانه روز دو مرتبه برای فرزندم علیه السلام گریه کن. 🔸ازخواب بیدار شدم و این برنامه را یک سال اجرا نمودم، وبه تشرف خدمت حضرت‌نائل آمدم. 📚به نقل از کتاب دستور العمل تشّرف/تألیف حجت الاسلام موسوی مطلق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖بازخوانی کتاب حماسه حسینی (25) 🔅زینب (سلام اللّه علیها) و احساس شخصیت در آن كسی كه بیش از همه این درس را آموخت و بیش از همه این پرتو حسینی بر روح مقدس او تابید، خواهر بزرگوارش (سلام اللّه علیها) بود. راستی كه موضوع عجیبی است: زینب با آن عظمتی كه از اول داشته است- و آن عظمت را در دامن زهرا علیها السلام و از تربیت علی علیه السلام به دست آورده بود- در عین حال زینبِ بعد از كربلا با زینب قبل از كربلا متفاوت است، یعنی زینب بعد از كربلا یك شخصیت و عظمت بیشتری دارد. ما می بینیم در زینب یكی دو نوبت حتی نمی تواند جلوی گریه اش را بگیرد. یك بار آن قدر گریه می كند كه بر روی دامن حسین بیهوش می شود و حسین علیه السلام با صحبتهای خودش زینب را آرام می كند: «لا یُذْهِبَنَّ حِلْمَكَ الشَّیْطانُ» خواهر عزیزم! مبادا وساوس شیطانی بر تو مسلط بشود و حلم را از تو برباید، صبر و تحمل را از تو برباید. وقتی حسین به زینب می فرماید كه چرا این طور می كنی، مگر تو شاهد و ناظر وفات جدم نبودی؟ جد من از من بهتر بود، پدر ما از ما بهتر بود، برادر همین طور، مادر همین طور، زینب با حسین اینچنین صحبت می كند: برادر جان! همه ی آنها اگر رفتند بالأخره من پناهگاهی غیر از تو داشتم، ولی با رفتن تو برای من پناهگاهی باقی نمی ماند. اما همین كه ایام عاشورا سپری می شود و زینب، حسین علیه السلام را با آن روحیه ی قوی و نیرومند و با آن دستورالعمل ها می بیند، زینب دیگری می شود كه دیگر احدی در مقابل او كوچكترین شخصیتی ندارد. امام زین العابدین فرمود: ما دوازده نفر بودیم و تمام ما دوازده نفر را به یك زنجیر بسته بودند كه یك سر زنجیر به بازوی من و سر دیگر آن به بازوی عمه ام زینب بسته بود. می گویند تاریخ ورود اسرا به شام دوم ماه صفر بوده است. بنابراین بیست و دو روز از اسارت زینب گذشته است؛ بیست و دو روز رنج متوالی كشیده است كه با این حال او را وارد مجلس یزید بن معاویه می كنند، یزیدی كه كاخ اخضر او (یعنی كاخ سبزی كه معاویه در شام ساخته بود) آنچنان بارگاه مجلّلی بود كه هركس با دیدن آن بارگاه و آن خدم و حشم و طنطنه و دبدبه، خودش را می باخت. بعضی نوشته اند كه افراد می بایست از هفت تالار می گذشتند تا به آن تالار آخری می رسیدند كه یزید روی تخت مزیّن و مرصّعی نشسته بود و تمام اعیان و اشراف و اعاظم سفرای كشورهای خارجی نیز روی كرسیهای طلا یا نقره نشسته بودند. در چنین شرایطی این اسرا را وارد می كنند و همین زینب اسیر رنج دیده و رنج كشیده، در همان محضر چنان موجی در روحش پیدا شد و چنان موجی در جمعیت ایجاد كرد كه یزیدِ معروف به فصاحت و بلاغت را كرد. یزید شعرهای ابن زبعری را با خودش می خوانَد و به چنین موقعیتی كه نصیبش شده است افتخار می كند. زینب فریادش بلند می شود: «اَظَنَنْتَ یا یَزیدُ حَیْثُ اَخَذْتَ عَلَیْنا اَقْطارَ الْأرْضِ و آفاقَ السَّماءِ فَاَصْبَحْنا نُساقُ كَما تُساقُ الْاُساری اَنَّ بِنا عَلَی اللّهِ هَواناً وَ بِكَ عَلَیْهِ كَرامَةً؟ » ای یزید! خیلی باد به دماغت انداخته ای (شَمَخْتَ بِاَنْفِكَ! ). تو خیال می كنی اینكه امروز ما را اسیر كرده ای و تمام اقطار زمین را بر ما گرفته ای و ما در مشت نوكرهای تو هستیم، یك نعمت و موهبتی از طرف خداوند بر توست؟ ! به خدا قسم تو الآن در نظر من بسیار كوچك و و بسیار پست هستی و من برای تو یك ذره قائل نیستم. ببینید، اینها مردمی هستند كه به جز ایمان و و معنوی همه چیزشان را از دست داده اند. آن وقت شما توقع ندارید كه شخصیتی مانند شخصیت زینب چنین حماسه ای بیافریند و در شام انقلاب به وجود بیاورد؟ همان طور كه انقلاب هم به وجود آورد. یزید مجبور شد در همان شام روش خودش را عوض كند و اسرا را محترمانه به مدینه بفرستد، بعد تبرّی كند و بگوید: «خدا لعنت كند ابن زیاد را، من چنان دستوری نداده بودم، او از پیش خود این كار را كرد. » چه كسی این كار را كرد؟ زینب چنین كاری را كرد. ؛ شهید مرتضی مطهری. ناشر: انتشارات صدارا. نوبت چاپ: 34 ام. جلد یک صفحه 53-51.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کتاب آه 16.mp3
7.01M
فصل شانزدهم: خطبه های حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) در کوفه و حرکت اسیران به سمت شام .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ تاثیر یاد امام حسین علیه‌السلام... 🎞 💠 حجت‌الاسلام والمسلمین عالی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 رابطه بین امام زمان علیه السلام و امام حسین علیه السلام... 🎤 آیت الله بهجت
28.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❤️💚عاشورا به ظهور گره خورده است... 🏳️چند بار به ندای " هل من ناصر ینصرنی" امام عصر لبیک گفتید؟! اصلا چند بار شنیدید؟! 🔹استاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 "ولایت پذیری" با تأسی از سیره حضرت اباالفضل العباس علیه السلام ریاحی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 استاد : محدودیت‌های نامعقول را بردارید! 🔻راز کم بودن کرونا در عراق چیست؟ پزشکان ما باید پاسخ‌ علمی بدهند که راز کم بودن و اوج نگرفتن کرونا در عراق با وجود عدم استفاده‌‌ی مردم از ماسک در مراسمات میلیونی چیست؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴ماه نزول قرآن ناطق 🏴 ۱۴۰۰ 🔸ماه رمضان ماه نزول قرآن است و ماه محرم ماه نزول قرآن ناطق. اگر نزول به اين معنا باشد كه «چيزي در دسترس ما قرار گيرد» در بين امامان، اباعبدالله‌ الحسين(علیه السلام) بيش از هر امامي در دسترس فهم و عاطفۀ ما قرار گرفته. 🔸لذا محرم مي‌تواند ماه نزول قرآن ناطق به‌حساب بيايد. وقتی حسين(ع) در گودي قتلگاه به زمين افتاد؛ اين نزولي است كه به دلهاي ما پيدا كرد... 🎤استاد پناهیان
* ‌ ‌ 🔺حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸جز زیبایی چیزی ندیدم🔸 خداوند همۀ مهره‌ها را به‌خوبی چیده است تا هرچه بیشتر این بازی زیبا و تماشائی باشد، انواع فرهنگ‌ها و زبان‌ها و انواع اسم‌ها و ایسم ها. جهان یک پازل است اگر آن را حل کردی آن را می‌بینی و می‌شناسی و محو زیبایی آن می‌شوی. زینب کبری پازل را حل کرده بود و همۀ مهره‌ها را در جای خود دیده بود. مجموع صحنه زیباست. دیگران نتوانسته‌اند تکه‌های پازل را پیدا کنند و به هم بچسبانند تا همۀ پازل را باهم ببینند و زیبایی آن را درک کنند. دیگران می‌گویند از ظلم و شکنجه بدتر چیست؟ از کشتار بی‌رحمانه و محاصره و آب را بر انسان‌ها بستن و از آب دادن به طفل چندماهه مضایقه کردن و گلوی او را با تیر پاره کردن بدتر چیست؟ زینب کبری می‌گوید: همۀ این مسائل و مصائب را تحمل کردن و بر پاکی و طهارت ماندن زیباتر از آن چیست؟ به ناپاک نه گفتن و بر این نه گفتن تا آخر ایستادن چه زیباست. «ما رَاَیْتُ اِلاّ جَمیلا».
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖کتاب آفات الطلاب (12) 🔰سه: خوب درس نخواندن ؛ قسمت اول یکی از مواردی که به آسیب و زیان می‌رساند و جزء می‌باشد، خوب است؛ زیرا اگر در درس‌خواندن جدی نباشی، کم‌کم از درس‌خواندن دلسرد می‌شوی و به خودت می‌گویی ای بابا چند وقت است که به مدرسه می‌آییم ولی چیزی نمی‌فهمیم؛ مثل این‌که ما به درد این کار نمی‌خوریم پس بهتر است را انتخاب کنیم و از این قبیل حرف‌ها و البته هم در این زمینه هم فکر تو و هم عقیده‌ی تو با توست و نظر تو را تأیید می‌کند. زیرا او دوست ندارد که در دین شوی. پیامبر اسلام صلوات‌الله‌علیه و آله و سلم فرمودند: «قسم به کسی که جان محمد در دست اوست، وجود یک عالم برای شیطان، سخت‌تر از هزار عابد است؛ زیرا عابد در فکر اصلاح خودش است و عالم در اندیشه‌ی اصلاح دیگران» . ولی اگر برای درس وقت بگذاری و قائل باشی، چون درس را می‌فهمی، لذا در کلاس درس می‌بری و بعدها خودت می‌توانی کتاب‌هایی را که خوانده‌ای کنی، و از تدریس دلهره و ترس نداشته باش و از شاگردهای دقیق و نکته بین نترس . مبادا از وجود چنین شاگردانی در کلاس درست ناراحت شوی، بلکه این‌گونه شاگردان باعث ترقی تو خواهند بود. می‌گویند یکی از رموز موفقیت مرحوم شیخ الفقها و المجتهدین حاج شیخ مرتضی انصاری، این بود که شاگردان قوی و درس‌خوان و بااستعدادی در کلاس درسش حاضر می‌شدند و مرتباً اشکال می‌کردند و همین امر باعث می‌شد که مرحوم شیخ با مطالعه بیشتری در کلاس درس حاضر شود. شما هم اگر بدانی که چنین شاگردانی داری، هیچ‌وقت در کلاس درس حاضر نخواهی شد و اگر شاگردان تو قوی و اشکال گیر نباشند، ممکن است که تو درس را خوب مطالعه نکرده و آن را با سهل‌انگاری به اتمام برسانی و همین امر به مرور زمان، هم شاگردانت را و یا کم‌سواد می‌کند و هم خودت چندان بهره‌ای از تدریس نخواهی برد. پس نتیجه خوب درس نخواندن؛ یا در کلاس درس منظم شرکت نکردن، علاوه‌براین که نمی‌گذارد درس را خوب بفهمی و خوب تدریس کنی، چون پایه‌های علمی تو ضعیف است، بلکه در تو هم مانع خواهد بود. ؛ صفحه 26-27. .