eitaa logo
معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان
718 دنبال‌کننده
12.4هزار عکس
7هزار ویدیو
725 فایل
جهت ارتباط با معاون تهذیب @Amomen313 جهت ارتباط در مورد فعالیتها و شبهات قرآنی @ghadirmohyi جهت ارتباط با ادمین محتوایی کانال @boreshha_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 رحلت خاتم نبوت، پیامبر مهربانی، حضرت رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله و شهادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(علیه السلام) تسلیت باد🏴 📌 معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان @tahzibkerman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 دل فاطمه غوغاست »چشای علی دریاست 🎤مداحی حاج محمود کریمی برای رحلت پیامبر اکرم (ص) 📌 معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان @tahzibkerman
☑️ 🔰طلبگی منافقانه ۱؛ درد شناسی ⚠️خواننده گرامی! این یک نوشتار معمولی نیست؛ بلکه یک نیش نوشت می باشد. اگر از نظر شما غیر واقعی است، آن را از باب مبالغه هم که شده قبول کنید، جای دوری نمی رود. 🔹در نگاه ابتدایی طلبه نمی تواند باشد؛ چرا که در تعریف منافق گفته اند: «منافق به کسی می‌گویند که در دل مخالف اسلام است، اما اظهار می‌کند که به اسلام اعتقاد دارد».(مطهری، مجموعه آثار، ۱۳۹۰ش، ج۲۵، ص۲۰۶.). مگر طلبه می تواند مخالف اسلام باشد. اما آنچه مسلم است بین و قطعا تفاوت وجود دارد و اگر بیماری نفاق صفات جدی گرفته نشود، حتما به نفاق ذات منجر خواهد شد. پس طلبه می تواند منافقانه طلبگی کند. 🔸قرآن کریم یکی از ویژگی های منافقان را نه انجام ندادن اعمال دینی؛ بلکه انجام با اعمال می داند؛ اما اشتباه نکنیم در ظواهر اعمال آنها هیچ نشانی از اکراه وجود ندارد؛ بلکه خود را مؤمن تر از مؤمنان هم نشان می دهند؛ اما وقتی با خود می نشینند، مافی الضمیر خود را بروز می دهند و خداوند حال واقعی آنها را گزارش می کند. 🔘خداوند نماز و انفاق و حتی جهاد منافقان را با و توصیف می کند: ➕«وَ لا يَأْتُونَ الصَّلاةَ إِلاَّ وَ هُمْ كُسالى‏ وَ لا يُنْفِقُونَ إِلاَّ وَ هُمْ كارِهُون». (سوره توبه آیه 54) ➕«وَ إِذا قامُوا إِلَى الصَّلاةِ قامُوا كُسالى‏ يُراؤُنَ النَّاسَ وَ لا يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلاَّ قَليلا». (سوره نساء، آیه 142) ➕«فَرِحَ الْمُخَلَّفُونَ بِمَقْعَدِهِمْ خِلافَ رَسُولِ اللَّهِ وَ كَرِهُوا أَنْ يُجاهِدُوا بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ » (سوره توبه آیه 81) 🔳اما در مقابل مؤمنان را به شوق متمایز کرده است: وقتی که به خاطر نداشتن اسلحه از جهاد باز می مانند، امان شان نمی دهد: ➕«وَ لا عَلَى الَّذينَ إِذا ما أَتَوْكَ لِتَحْمِلَهُمْ قُلْتَ لا أَجِدُ ما أَحْمِلُكُمْ عَلَيْهِ تَوَلَّوْا وَ أَعْيُنُهُمْ تَفيضُ مِنَ الدَّمْعِ حَزَناً أَلاَّ يَجِدُوا ما يُنْفِقُون»(سوره توبه آیه 92) علی (ع) در حج را به هجوم حیوانات تشنه برای رساندن خود به لب چشمه و سرعت کبوتران برای ورود به لانه شان تشبیه می کند. ➕«وَ فَرَضَ عَلَيْكُمْ حَجَّ بَيْتِهِ الْحَرَامِ الَّذِي جَعَلَهُ قِبْلَةً لِلْأَنَامِ يَرِدُونَهُ وُرُودَ الْأَنْعَامِ وَ [يَوْلَهُونَ‏] يَأْلَهُونَ إِلَيْهِ [وَلَهَ‏] وُلُوهَ الْحَمَام» (نهج البلاغه خطبه یک) 🔺اینها چند مورد از آیات و روایاتی است که مؤمنان و منافقان را به وصف شان معرفی می کند. مؤمن و منافق هر دو نماز می خوانند و هر دو به روزه و سایر اعمال دینی مشغولند؛ اما ویژگی مختص منافق انجام اعمال دینی با است و صفت خاص مؤمنان انجام اعمال دینی با و می باشد. 🔻اکنون با همین با من همراه باشید تا برسیم به مکانی که آن را می نامند و عده ای از نوجوانان و جوانان مشغول آموزش علوم دینی هستند. خط کش را با احتیاط و بدون سر و صدا ‏از کیف در می آرویم و تک تک طلاب را با آن می سنجیم گرچه این یک خط کش عمومی است و توانایی سنجش صفات مؤمنانه و منافقانه همه افراد مرتبط با حوزه علمیه را از بالاترین سطح تا پایین ترین سطح دارد؛ اما فعلا دست تقدیر ما را به جمع طلاب کشانده است و می خواهیم صفات مؤمنانه و منافقانه طلاب را بررسی کنیم. .
🔸طلابی که به زور نمره استاد و تنبیه معاون و تهدید مدیر، خود را به سرکلاس می رسانند اما روحشان شاید یک دقیقه هم در کلاس حاضر نباشد و مدام عقربه های ساعت را دنبال می کنند؛ اما در مقابل طلابی هم هستند که اگر هیچ تنبیه و تهدیدی در کار هم نبود، خود را ملزم به حضور در کلاس می دانند و اگر روزی روح و فکرشان حضور کافی در کلاس درس نداشته باشد، در آن کوتاهی را به عنوان یک حساب کرده و برایش استغار می کنند و عزم بر عدم وقوع دوباره آن. 🔹طلابی که اگر ساعت مطالعه و مباحثه اجباری نباشد، «في‏ خَوْضِهِمْ يَلْعَبُون» اند و به مدد روز را به شب و شب را به روز می رسانند ؛ اما در مقابل طلاب و مباحثه هم هستند که از خود هم برای آموزش بهره می برند؛ هم چنان که از نقل شده که در تأخیرهای ابتدای کلاس اساتیدش 15 جزء از قرآن را حفظ کرده بودند و در مسیر رفت و آمد به درس، قرآن و نهج البلاغه را حفظ کرده بودند. 🔸طلابی هستند که برای حضور در حالی ندارند و نماز را در می خوانند؛ نه از باب دریافت ثواب بیشتر؛ بلکه فقط از این جهت که آن را به قدری سنگین می یاند که شان تحمل سر وقت خواندن آن را ندارد. « إِنَّها لَكَبيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخاشِعين»؛ آن هم نمازی بدون اذان و اقامه و تعقیبات؛ اما هستند کسانی که ندای «ارحنی یا بلال» رسول خدا (ص) را با گوشت و پوست خود احساس می کنند و همین به آنها توان صبر بر مسیر عنایت می کند. 🔹طلابی هستند که پنج دقیقه حضور در قرائت یک صفحه از برایشان تحمل ناپذیر است و از آن فراری اند و با و روانخوانی و غریبه اند و در مقابل هستند طلابی که جلیس و انیس قرآنند و با آن نفس می کشند و زندگی می کنند. 🔹و قس علی هذا فعلل و تفعلل. این تقابل در جلسه اخلاق و جلسه دعا و مناجات و حضور در راهپیمایی و محافل شهدایی و انقلابی و مواعد تبلیغ دین هم برقرار می باشد. 🔹این اگر درمان نشود، چه بسا از مرحله به مرحله پیشرفت خواهد کرد و سعادت انسان را به منتهی کند و اگر پیشرفت هم نکند قطعا آینده شغلی و کاری طلاب را با چالش های جدی مواجه خواهد کرد و میوه ای جز پشیمانی، افسردگی، ناامیدی و تبلیغ سوء علیه نظام حوزه و روحانیت نخواهد داشت‌. 📌 معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان @tahzibkerman
🔰شما هم نویسنده کانال شوید. ❇️از همه طلاب محترم و اساتید بزرگوار دعوت می شود مقالات و نوشته های خود را برای انتشار در کانال "معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان" به ادمین کانال ارسال کنند تا پس از بررسی، به اسم خود بزرگواران منتشر گردد. 📌 معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان @tahzibkerman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ ➕ انتقال حضرت امام خميني(ره) از تركيه به عراق (1344 ش) ➕ هجرت تاريخي حضرت "امام خميني"(ره) از عراق به پاريس (1357 ش) ➕ حمله سنگين متجاوزان بعثي به شهر خرمشهر (1359 ش) ➕ روز نيروي انتظامي 🌙 ◼️ رحلت جانسوز پيامبر گرامي اسلام "حضرت محمد (ص)" (11 ق) 🏴 شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام(50 ق) ❄️ ➕ روز بين ‏المللي معلم ➕ درگذشت استیو پاول جابز، بنیانگذار اپل (2011م) ❇️ وقایع مهم شیعه: 🔹رحلت پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله، 11ه-ق 🔹شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام، 50ه-ق 🔹آغاز امامت امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام، 11ه-ق 🔹شروع بیعت اجباری و غصب خلافت امیرالمومنین، 11ه-ق 📆 روزشمار: ▪️2 روز تا شهادت امام رضا علیه السلام ▪️6 روز تا وفات حضرت سکینه بنت الحسین علیها السلام ▪️9 روز تا شهادت امام حسن عسکری علیه السلام ▪️10 روز تا عید غدیر ثانی، آغاز امامت امام زمان عج ▪️18 روز تا ولادت پیامبر و امام صادق علیهما السلام 📌 معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان @tahzibkerman
💠به مناسبت رحلت پیامبر اکرم (ص)💠 ✍ ۲۸ماه صفر، سالروز رحلت برترين آفريده خدا محمد مصطفي (ص) است. وجود مقدسي كه خداوند متعال تمام جهان را به يمن او و عترت پاكش آفريد. پيامبري كه خداوند حكيم بارها در قرآن كريم او را ستوده است. ✅ سخن در فضايل و مناقب آن حضرت بسيار است، اما آنچه در اين مقام بايد گفت عظمت مصيبت خاتم الانبياء (ص) است؛ تا آنجا كه امام باقر (ع) در روايتي چنين مي فرمايد: 🌹 «مَنْ أُصِيبَ بِمُصِيبَةٍ فَلْيَذْكُرْ مُصَابَهُ بِالنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَإِنَّهُ مِنْ أَعْظَمِ اَلْمَصَائِبِ» هر كس به مصيبتي گرفتار شد، پس بايد مصيبت خود را نسبت به پيامبر (ص) بياد آورد پس همانا كه مصيبت پيامبر از بزرگترين مصيبتهاست. (1) ✅ روايات متعددي از آخرين روزهاي حيات شريف رسول خدا (ص) و نيز آخرين لحظات آن حضرت نقل شده است از جمله: صحيح بخاري معتبرترين كتاب اهل سنت چنين نقل مي كند: «زماني كه حال تب بر پيامبر شديد شد؛ فرمود: كاغذي بياوريد تا برايتان نوشته اي بنويسم كه پس از آن گمراه نشويد. عمر گفت: تب بر پيامبر خدا غالب شده است وكتاب خدا نزد ماست و براي ما كافي است. پس اصحاب حاضر در جلسه با هم اختلاف پيدا كردند و بگو مگو زياد شد. پيامبر فرمودند: از نزد من برخيزيد و شايسته نيست در نزد من تنازع كنيد. پس ابن عباس خارج شد در حالي كه مي گفت: مصيبت! و تمام مصيبت! زماني بود كه بين رسول خدا و نوشته او مانع شدند.»(2) ------------------------------ (1) كافي ج۳ ص۲۲۰. (2) صحيح بخاري ج۱، ص۳۶. 📌 معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان @tahzibkerman
💠 امام حسن مجتبی علیه السلام ✍ امام حسن مجتبی(ع)، (۳-۵۰ق)، به مدت ۱۰ سال (۴۰-۵۰ق.) امام مسلمین بود. او هفت سال از عمر خود را با پیامبر(ص) همراه بود و در بیعت رضوان و ماجرای مباهله با مسیحیان نجران حضور داشت. ایشان یکی از اصحاب کسا است که آیه تطهیر درباره آنان نازل شد. آیه اطعام و آیه مودت و آیه مباهله نیز درباره او و پدر و مادر و برادرش نازل شده است. او دو بار کل دارایی‌اش را در راه خدا بخشید و سه بار نیمی از اموالش را به نیازمندان داد. و به سبب همین بخشندگی‌ها، او را «کریم اهل بیت» خوانده‌اند. ✅ در دوره خلافت امام علی(ع) همراه او به کوفه رفت و در جنگ‌های جمل و صفین از فرماندهان سپاه بود. پس از شهادت پدر به امامت رسید و در همان روز، بیش از چهل هزار نفر با او بیعت کردند. معاویه، خلافت او را نپذیرفت و با لشکری از شام به سوی عراق حرکت کرد. امام مجتبی(ع) نیز سپاهی به فرماندهی عبید الله بن عباس به سمت معاویه فرستاد و خود به همراه یک گروه دیگر به ساباط رفت. پس از برخوردی که میان دو سپاه رخ داد و به شکست شامیان انجامید، معاویه تلاش کرد با دسیسه و توطئه میان سپاهیان امام حسن(ع)، زمینه را برای برقراری صلح فراهم کند. ✅ در این شرایط، امام حسن مورد سوءقصد یکی از خوارج قرار گرفت و زخمی شد وگروهی از سران کوفه به معاویه نامه نوشتند و قول دادند حسن بن علی(ع) را به وی تسلیم کنند یا به قتل برسانند. معاویه نامه‌های کوفیان را برای حسن بن علی(ع) فرستاد و به او پیشنهاد صلح داد. سرانجام امام مجتبی(ع) به ناچار صلح و واگذاری خلافت به معاویه را پذیرفت به این شرط که معاویه بر اساس کتاب خدا و سنت پیامبر(ص) عمل نماید و برای خود جانشین تعیین نکند و همه مردم از جمله شیعیان علی(ع) در امنیت باشند. بعدها معاویه به هیچ‌یک از این شرط‌ها عمل نکرد. ✅ امام(ع) پس از ماجرای صلح در سال ۴۱ق، به مدینه بازگشت و تا پایان عمر در آنجا ماند. و مرجعیت علمی را بر عهده داشت. وقتی معاویه تصمیم گرفت برای ولایتعهدی پسرش یزید بیعت بگیرد، صد هزار درهم برای جعده (همسر امام حسن) فرستاد تا امام را مسموم و به شهادت برساند. و او این چنین کرد. بنابر نقلی، امام(ع) وصیت کرده بود کنار قبر پیامبر(ص) دفن شود ولی مروان بن حکم و عده‌ای از بنی امیه مانع این کار شدند. سرانجام پیکر او در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد. 📌 معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان @tahzibkerman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ روایټۍ از رݩج هاۍ امام زماݩ ارواحناالفداه بہ خاطر شیعیاݩ 🎤 📌 معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان @tahzibkerman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ 🔶 امام الرحمة ◼️ به مناسبت ایام رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم 📌 معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان @tahzibkerman
🖤 ☑️ 🏴رنجی که امام حسن (علیه‌السلام) از دوستان دیدند رهبر معظم انقلاب: پیغمبر (صلی‌الله علیه وآله وسلم) با همه‌ى شدّتها و رنجها و امیرمؤمنان (علیه‌السلام) با همه‌ى دردها و غمها و ائمّه‌ى دیگر با همه‌ى ستمدیدگی‌ها، هیچ‌کدام در وضعیّت امام حسن (علیه‌السلام) قرار نگرفتند و این عظمت حسن‌بن‌على (علیه‌السلام) را نشان می‌دهد؛ زیرا آن دیگران، ائمّه‌ى هداة معصومین (علیهم‌السلام) اگر از سوى دشمن رنج می‌دیدند، از سوى دوستان آن زخمها را التیام می‌یافتند، امّا امام حسن مجتبى (علیه‌السلام) این‌جور نبود، نزدیک‌ترین یاران امام حسن (علیه‌السلام) به او گفت یا مذلّ المؤمنین. ۱۳۵۹/۰۵/۰۶ 📌 معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان @tahzibkerman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ انقلابی‌تر از پیامبر(ص)! گزارشی از صلح حدیبیه 📌 معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان @tahzibkerman
☑️ 🌀 علامه حسن زاده چگونه از امام خمینی حمایت کرد؟ 📝 پیشنهاد حق‌التدریس سنگین شریعتمداری به علامه 👤 حجت الاسلام حسین زاده از شاگردان مرحوم علامه 🔸 از خود علامه شنیدم که در طول زندگی تحصیلی همان زمانی که در خانه مشترک زندگی می کرد در توصیف فقر و بی پولی خود می گوید که نمی توانست برای همسرش یک پیراهن خریداری کند که در همان دوران از طرف مدارس آیت الله شریعتمداری پیشنهاد تدریس فلسفه به ایشان می شود که در ازای هر درس هزار تومان به علامه هدیه و دستمزد بدهند؛ این مبلغ در پیش از انقلاب می‌توانست زندگی را به شدت متحول کند. 🔹 علامه این پیشنهاد را قبول نمی‌کند که من از علامه پرسیدم چرا؟ ✅ علامه گفت: اگر در مدارس آقای شریعتمداری تدریس فلسفه می کردم حاج آقا روح الله تضعیف می شد؛ چقدر مرید امام بود که فقر و نداری را تحمل کرد تا انقلاب و امام تضعیف نشود؛ علاقه زیاد ایشان به نظام و رهبری را شاهد بودم. 📌 معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان @tahzibkerman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴کلیپ تصویری: شهادت امام حسن علیه السلام ◼️با نوای: مجید بنی فاطمه 📌 معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان @tahzibkerman
shab02safar139305_5794003602057986483.mp3
3.35M
🏴 فوق العاده دلنشین 🎼 مدینه ای شهر پیغمبر .... 🎤 📌 معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان @tahzibkerman
☑️ 🔺روز ۲۷ ام صفر بود. استاد پوشیده بود. با همان شور و حرارت همیشگی درس می داد. یک ساعت و نیم درس داد و پایان درس را اعلام کرد. 🔻آماده رفتن بودم که استاد نشست پشت میز، گویا هنوز کلاس ادامه داشته باشد. گفت: «کلاس درس تمام شده و من اصراری برای ماندن تان ندارم. این نیم ساعت را می خواهم درباره مسئله ای حرف بزنم که برای همه ما مهم است». 🔺یکی دو تا کتاب قطور که روی میز گذاشته بود، را جلو کشید و شروع کردن به خواندن. کتاب های مرجع شیعه و سنی درباره رحلت (ص) بودند؛ اسم کتاب را توانستم تشخیص دهم. می خواند و ترجمه می کرد؛ انگار سال هاست که در این مباحث ورود داشته. 🔺اتفاقات منتهی به رحلت پیامبر خدا (ص) و خیانت ها و بدعت های آن روزها را می خواند. صدایش بغض خاصی داشت. 🔺وقتی به لحظات وفات رسید، صدایش می لرزید. ما هم سرمان را پایین انداخته بود و گریه می کردم. وقتی نگاهش می کردم، تمام وجودش غرق اندوه شده بود. دیگر استاد نبود؛ بود. ع ص ؛ خرده روایت های زندگی شهید مجید شهریاری. نویسنده: فاطمه شایان پویا. ناشر: نشر شهید کاظمی. نوبت چاپ: اول-بهار ۱۳۹۸؛ صفحه ۱۴۷-۱۴۸. 📌 معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان @tahzibkerman
معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان
🔸طلابی که به زور نمره استاد و تنبیه معاون و تهدید مدیر، #جسم_خسته خود را به سرکلاس می رسانند اما روح
نقدهای دریافتی از برخی بزرگواران به یادداشت "طلبگی منافقانه" : در نقد یادداشت اخیر باید به عرض برسانم که بد نیست انسان در نگاه خود تمام ابعاد یک مسئله رو به خوبی موشکافی کند، این که ما طلاب علوم دینی را جدای از حوزه و دروس و مدیریت آن بنگریم اشتباه بزرگی است. شاید بتوان گفت قریب به اتفاق کسانی که وارد حوزه شده اند اولین هدفی که داشته اند، شناخت دین و عالم شدن بوده است اما با ورود به حوزه هر درس و بحثی را می بینند مگر خواندن و کار کردن با منابع دین یعنی قرآن و سنت. یاد کلامی از شهید بزرگوار مطهری عزیز افتادم که می فرمودند: در این حوزه هزاران نفر پیدا می شوند که کافیه را چهار لا بلد هستند اما دو نفر پیدا نمی شود که قرآن را بفهمند. بگذریم.... آدم بیچاره ایی که به عشق دین شناسی وارد حوزه شده با دروسی مواجه می شود که بسیاری از آنها اگر مخل به دین شناسی نباشد مفید هم نیست. خوب این طلبه هر چه می گذرد می بیند تنها چیزی که یاد گرفته یک مشت اصطلاحات و بحث های بی ربط و بی ثمر است. از تعارض و جمع بین روایات خوانده اما نمی داند با آنها چه کند، از اصول علمیه شنیده است اما نمی داند چطور از آنها استفاده می شود، تا به حال وقت نکرده لای کتاب کافی و تهذیب را باز کند تا چه برسد که بخواهد ارزیابی حدیثی را انجام دهد. خوب برادر بزرگوار چنین آدمی با کدام شوق و اشتیاق سر کلاس درس حاضر شود؟ به چه امیدی مباحثه داشته باشد؟ آدمی وقتی پیشرفت و مفید بودن را در خود نبیند واقعا انسان خطرناکی می شود؟ خوب است نویسنده محترم از بزرگان امروز حوزه بپرسد که آیا بزرگان زمانشان در بین آنها رفت و آمد داشته اند یا نه؟ آیا استاد مثل پدری مهربان کنارشان بوده یا نه؟ (مدیونید اگر فکر کنید مثل پدر مهربان بوده، نه دو تا درس می گفته و پولش رو می گرفته و می رفته ) خودم از بزرگان فعلی شنیده ام که امثال مرحوم آیت الله اشتهاردی هر هفته به آنها و حجره هایشان سر می زده و امتحانات هفتگی و رسیدگی مالی و روحی و .... داشته است.( مشت نشانه از خروار است.) نویسنده باید از خود بپرسد آیا منطقی است که طلاب، با استعدادها و ظرفیت های مختلف در یک مسیر قرار داده شوند؟ آیا این امر باعث پژمردگی روح و از دست رفتن استعداد و عمرشان نخواهد بود؟ آیا شخصی که استعداد در اموری مانند منبر یا تاریخ یا فلسفه دارد را در مسیر اجتهاد تک بعدی قرار دادن، عاملی برای گریز و ناامیدی و سست شدن آنها در دینداری نیست ؟ این را به یاد داشته باشیم شخصی که هیچ هویت مفیدی برای خودش ندارد( خود را انگل می انگارد) بسیار خطرناک است. حال وای به روزی که نزدیکانش هم به او چنین نگاهی داشته باشند. : به نظرم نویسنده دارای نگاه صفر و صدی است و متن را هم با هدف صد و برای رسیدن به فضای مطلوب نوشته است ،به طوریکه از فضای موجود یکم به دوره چرا که این تقسیم ثنائی ، شاید در واقع قسم سومی هم داشته باشه که شامل طلابی هستن که از هر دو گروه به ارث بردن و اینجا است که اکراه مسئولین ،نیروی محرک آنها است.البته نافی این نیستم که تا زمانیکه خود طلبه نخواهد هیچ اتفاقی نمی افتد اما این گروه اکثر طلاب سطح متوسط را شامل می شوند که هشیاری و زکاوت و برنامه ریزی مسئولین، محرک آنها است. نکته دیگر هم اینکه ،این گروه همان بی انگیزه گانی هستن که به دلایل مختلف انگیزه حرکت رو ندارن و استعمال کلمه نفاق بار منفی در ذهن دارد گرچه استعمل غلطی نیست و علقه مجازی دارد (و وجود اینگونه افراد هم جدی است، و قابل انکار هم نیست.) در آخر اینکه نوشته تنها بیان عیب کرده و ،عیب بدون راه حل زیاد مثمر ثمر نیست.
☑️ شهید مطهری در نامه اش به فرزندش نوشته بود: حدالامکان از مطالعه روزی یک حزب که فقط پنج دقیقه طول می کشد مضایقه نکن و ثوابش را هدیه به روح مبارک حضرت رسول اکرم (ص) بنما که موجب برکت عمر و موفقیت می شود انشاءالله. ؛ صفحه 55. 📌 معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان @tahzibkerman
☑️ استاد معظم احمد عابدی ✅ سفارش به قرآن خواندن 💠 باید در بین ما طلبه‌ها متعارف باشد که حداقل ماهی یک ختم قرآن داشته باشیم. مطمئن باشید، امتحان کنید؛ یک روز که قرآن کم خواندید، ببینید درسی را که مطالعه می‌کنید چقدر وقت می‌گیرد و یک روز که زیاد قرآن می‌خوانید، همان درس چقدر وقت می‌گیرد. اگر مسائل معنوی را هم لحاظ نکنید و عادی نگاه کنید، در وقت انسان صرفه‌جویی می‌شود. 💠 آن‌هایی که خیلی قرآن می‌خواندند، خیلی خدمت کرده‌اند. حدیثی در امالی سید مرتضی است که خانه‌ای که در آن قرآن خوانده نشود صفر است؛ یعنی چیزی نیست و قابل ذکر نمی‌باشد. 💠 حدیث دیگری می‌فرماید: «القرآن مأدبة الله؛ قرآن سفره خداست». هر نعمتی بخواهید در قرآن هست. احتمال هم دارد به معنی _ادبستان خدا باشد، چون "مأدبة" به معنای ادب هم می‌باشد. قرآن ادبستان خداست و خداوند به واسطه قرآن انسان را تربیت می‌کند. 💠 قرآن کتاب تعالی و انس با خداست. ائمه علیهم‌السلام چقدر قرآن می‌خواندند؟ علما چقدر می‌خواندند؟ در کتاب هزار و یک نکته، یکی از نکته‌هایش این است؛ اسم چهل نفر از بزرگان را می‌آورد که زیاد قرآن می‌خواندند؛ مثلاً در مورد بوعلی سینا گفته که قرآن می‌خوانده و این کتاب‌ها را نوشته است! 💠 اواخر عمرش فقط قرآن می‌خواند. آن روزی که شهید شد می‌گویند یک صفحه مطلب نوشته و الّا همه‌اش قرآن می‌خوانده است. خود (ره) روزهای معمولی روزی سه جزء قرآن می‌خوانده و ماه مبارک رمضان هرچند روز یک ختم داشته است. 💠 خلاصه قرآن زیاد بخوانید و این خیلی زشت است که کسی طلبه باشد و روخوانی‌اش اشتباه باشد. این عیب را آدم کجا ببرد؟! 📌 معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان @tahzibkerman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 میروم مشهد خیابانها شلوغ میروم در قم شبستانها شلوغ کربلا هم کل ایوانها شلوغ در مسیرش هم بیابانها شلوغ «هیچکس مثل تو بی زوّار نیست» یا امام حسن 📌 معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان @tahzibkerman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ کریم گنبد و صحن و علم نمی‌خواهد... 📌 معاونت تهذیب حوزه علمیه کرمان @tahzibkerman