eitaa logo
طرائف
5.6هزار دنبال‌کننده
108 عکس
126 ویدیو
19 فایل
ارتباط با ادمین @mh_vakili
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ❓معنای صلوة❓ 🔵کلمه صلاة در زبان عربی معانی متعددی دارد. بعضی از بزرگان علم لغت،معنای اصلی صلاة را ((ثنا و درود گفتن))دانسته اند. لذا ((صَلَّی علیه)) یعنی تهنیت،مبارک باد،درود گفت و مدح او رابیان کرد. برخی دیر معنای اصلی را ((دعاکردن))شمرده اند؛صلاة به این معنا در اشعار جاهلی فراوان آمده است،مثلا ((صلّی علیه)) یعنی او را دعا کرد. 🔴برخی از بزرگان نیز معنای ((صلوة)) را انعطاف و خم شدن به طرف چیز دیگری دانسته اند و عقیده دارند که به همین دلیل این کلمه با حرف((علی)) استعمال می شود. برخی نیز معنای عام تری برای آن در نظر گرفته اند وصلوة را به معنای ((طلب خیر)) تفسیر کرده اند. ⚫️تأمل در استعمالات گوناگون و سیاق آن ها نشان می دهد همین دو نظر آخر به واقع نزدیک تر است و گویا صلاة نوعی مهرورزی و خیر رساندن به دیگران،همراه با احترام و تعظیم است. ⚪️آیه شریفه قرآن می فرماید : إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ 🔵وقتی خداوند متعال بخواهد بر بنده ای صلوات بفرست و او را مدح و ثنا گوید یا برایش دعا کند یا خیر برساند به نوع خاصی عمل می کند و هنگامی که ملائکه بنده ای را مورد صلوات خود قرار می دهند به طرز دیگری رفتار می کنند؛مابندگان نیز به حسب شأن خود و گونه ای خاص رفتار می کنیم؛یعنی همان طور که از ظاهر آیه استفاده می شود (که صلاة،در استعمال واحد به خداوند،ملائکه و انسان ها نسبت داده شده است) صلاة مشترک معنوی و دارای معنای عام است که شامل ((صلاة الله)) ((صلاة الملائکه)) ((صلاة الانسان)) می شود اما مصادیق و نحوه تحقق آن متفاوت است. 📚ریسمان محبّت/ص ۱۶ و ۱۷ و ۱۸ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح رسائل علامه طباطبایی (7).mp3
1.31M
📜 شرح رسائل توحیدیه مرحوم علامه طاطبایی (۷) ✨ تکثری که در عالم وجود وجدان میکنیم چگونه با لا غیر للوجود (لاتکثر للواجب)جمع میشود؟ ❓حل تعارض بین گزاره های وهمی و گزاره های عقلی ❓شاخص عقلی یا وهمی بودن یک گزاره https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی:رسالةالوضع (7) ✨ تشکیکی بودن موضوع له 5⃣ «الثمرة الخامسة فی رأی المختار فی تفسیر الدلالة الوضعیة اللفظیة» الموضوع له اللفظ ذو مراتب تشکیکیة بمعنی عدم تماثل جمیع المعانی الداخلة فی الموضوع له فی علاقة اللفظ بها. فمن المعنی ما یکون اتصال اللفظ به آکد و یتقین صحة اطلاق اللفظ حقیقة علیه و منها ما دون ذلک الی ان یبلغ هوامش الموضوع له التی تکون صلة اللفظ بها ضعیفة بحیث یشک فی کون اللفظ حقیقة فیها أیضا. فلیس الحد بین المراتب التشکیکیة مضبوطا معینا. و الناس مختلفون فالمتوغل فی العلوم العقلیة أو التقنینیة یعتاد تحدید المفاهیم و تمییزها عن مشابهاتها. بخلاف اهل العلوم الادبیة و الشعراء فإن دأبهم الانتقال من الامور الی ما یشبهها. 📚رسالة فی الوضع و اقسام الکلمة و الکلام، الصفحة ۵۱ (مع تصرف یسیر) 🏷 از برخی عبارات مرحوم محقق آشتیانی نیز این مطلب فهمیده میشود. تظیر آنچه در ثمره سوم اشاره شد. 🏷 ثمره چهارم ضرورت نداشتن اخذ جامع بین مصادیق مشترک معنوی است لکن توضیح و تبیین آن مستلزم مراجعه به مباحث صحیح و اعم کتاب میباشد. ⚠️نظریه برگزیده حضرت استاد در باب تفسیر دلالة وضعیة و عدم پذیرش مقوماتی همچون قرن اکید در پیام های قبل ذکر شد. https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی.م.ثانی۲.mp3
1.3M
📜 علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی (۷) ✨ عالم طبیعت خودش عالم بالاتری را اثبات میکند 📌طبیعت دائما در حال افزوده شدن است. 📌تصویر صحیح ماده و صورت تصدیق به واهب صور را برای انسان تسهیل میکند. 📌دیدگاه خاص مرحوم ملاصدرا در بحث مزاج https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️علم دینی(7) 💠محل نزاع میان طرفداران و مخالفان علم دینی 🆔eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا