⭕️استاد وکیلی؛شهیدان عشق(5)
💠عشق و دلدادگی به امام
و خصوصیت اصحاب امام حسین علیه السلام
🔶در بین همۀ امور قلبی ای که انسان را به خداوند متعال متصل میکند آن چیزی که بیشـــتر از همه اثر دارد، عشـــق و دلدادگی است که منجر به محو شـــدن و از خود بیخود شدن میشود.
وجود امام علیه السلام به مثل دالانی میماند که یک سر آن در این عالم است و سر دیگر آن در عالم بالا و همه را در خود کشیده و در خودش به طرف خداوند متعال میبرد.
🔷اگر کســـی بخواهد در این عالم در امور معنوی موفق شود، راهش این است که خودش را در امام علیه السلام محو و فانی کند و آنقدر دلدادۀ حجّت خدا بشود تا حجت خدا که آینۀ خدا و متصل به خداســـت او را هم با خودش ببرد و الا اگر هیچ اتصال و ارتباطی برقرار نشـــود، هر چه انســـان زحمت بکشد به مقصد نمیرسد. لذا فرمود:
قُلْ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ
🔸خصوصیت اصلی اصحاب سید الشهداء همین دلدادگی است که این دلدادگی محصول عشق و محبت است؛عشق و محبت از یک طرف انســـان را می کشـــاند و می کشـــاند تا جایی کـــه دیگر از خود بیخود میشود و محو می گردد.
اصحاب سیدالشهداء علیه السلام محب بودند و در مراتـــب بعدی عاشـــق نیز شـــدند؛ اما آن درجـــات و مقامات مربوط بـــه وقتی بود که خودشـــان را در وجود سیدالشـــهداء علیه السلام گـــم کردند و در آنجا محو شدند.لذا مرحوم علامه طهرانی فرمودند ((اصحاب حضرت در عصر عاشورا همگی به فنا رسیدند و رفتند.))
🔹جَوْن آن موقع که به محضر سیدالشهداء آمد هنوز به فنا نرسیده بود،ولی وقتی در راه سیدالشهداء خودش را فانی کرد و از همه چیزش گذشت،سیدالشهداءهم او را به حریم خصوصی خود راه داده و پذیرفتتند؛آنجا بود که رسید
و ((منا اهل بیت ))شد.
عده ای از اولیای خدا در همین دار دنیا، در همین اواســـط حیاتشان((منا اهل بیت))می شوند؛سلمان علیه السلام از این دسته بود.عده ای از اصحاب سیدالشهداء نیز از همین دسته بودند.عده ای دیگر نیز همان عصر عاشورا رسیدند و رفتند.
📚شهیدان عشق ص۲۳و۲۴
#شهیدان_عشق
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
امام شناسی استاد وکیلی جلسه اول .MP3
24.56M
✨هو العلیم
#جلسه_اول_امام_شناسی
#استاد_وکیلی
درس اول:
🔸اختلاف اساسی بین شیعه و سنی
🔸امام به منزله قلب در پیکر انسان است
🔸لزوم امام معصوم در جامعه
🔸عصمت پیامبران دارای سه مرحله است
🔸عصمت در تلقی و تبلیغ وحی،عصمت از گناه
🔸مناظره هشام بن حکم با عمرو بن عبید درباره لزوم وجود امام در جامعه
🔸گریه تمام موجودات در سوگ شهادت سیدالشهداء
درس دوم:
🔹اصل وراثت از سنن غیر تبدیلی الهی است
🔹پیامبر اکرم مظهر تام و تمام تجلی آن نورالهی است که در باطن آدم ابوالبشر به ودیعت نهاده شده بود
🔹نورالهی و حقیقت محمدی پس از پیامبر اکرم به امیرالمؤمنین و به واسطه ایشان به سائر ائمه طاهرین انتقال یافت
🔹احادیث راجع به حقیقت نورانیه پیامبر اکرم و امیر المؤمنین قبل از خلقت حضرت آدم
🔹تفسير آيه « ثم اورثنا الكتاب الذين اصطفينا من عبادنا »
🔹روایات علمای معروف اهل سنت در مقام امیرالمؤمنین علیه السلام
🔹عزاداری پرندگان و وحوش بر سیدالشهداء علیه السلام
#امام_شناسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛انسان شناسی (8)
⁉️ آیا من همین تن هستم یا من، حقیقتی ورای این تن دارم که از دریچۀ این تن، نظارهگر این عالمم؟: ⁉️🤔 (قسمت دوم)
ادعای ما این نکته است که انسان محصور در همین تن نیست بلکه انسان مرتبۀ دیگری غیر از این تن هم دارد؛ برای این ادعا، شش دلیل در کتاب ذکر شده است:
1️⃣دلیل اول: طبقه بندی ادراکات انسان
2️⃣ و 3️⃣ دلیل دوم و سوم: این دو دلیل محکمتر و عمیقتر از دلیل اول هستند و طبیعتاً از نظر فلسفی هم پیچیدهترند. لذا این دو برهان تجرّد از جسم و جسمانی را اثبات میکند. اصل استدلال در قالب شکل دوم قیاس منطقی به این شکل است:
عالم اجسام این خصوصیات را دارد.
ما این خصوصیات را نداریم.
پس ما از جنس عالم اجسام نیستیم.
⬅️خصوصیات عالم اجسام:
1. امتداد زمانی: عالم اجسام دارای حرکت و امتداد زمانی است. در فلسفه خواندیم که کمیت متصل یا قار و یا غیرقار است. کمیت متصل غیرقار، همان زمان است. چرخۀ زمان رو به جلو حرکت میکند و در اثر جلورفتن، گذشته را از آینده جدا میکند. کار زمان این است که همواره گذشتهها و آیندهها را از یکدیگر بریده و جدا میکند و در نتیجه این دو نمیتوانند در کنار یکدیگر حضور داشته باشند.
2. امتداد مکانی: عالم دنیا عالم اجسام است و اجسام، ملازم مکان و امتداد مکانیاند. مکان و امتداد مناط غیبت است. از خصوصیات مکان این است که هیچ موجود مکانی با موجود مکانی دیگر نمیتواند رابطۀ حضوری داشته باشد بلکه همه از یکدیگر غائبند.
⬅️خصوصیات نفس انسانی:
وقتی به خودمان رجوع میکنیم متوجه میشویم که «من» موجودی دارای دو ساحت هستم:
1. یک ساحت وجود من همین طبقه و مرتبۀ ادراکات حسی (بینائی، شنوائی، چشایی...) است که در گذر زمان قرار دارد و تغییر میکند.
2. ساحت دیگر وجود من در مرتبهای عالیتر قرار دارد که گذشته و حال و آینده را در کنار هم و باهم داراست و همه در نزدش حاضر هستند.
برای کشف این ساحت وجودی خود، باید در برخی از خصوصیات درونیمان تأمل کنیم.
مثلاً «من» واقعاً اینگونهام که میتوانم دیروز را با امروز مقایسه کنم و مثلاً بگویم «دیروز از امروز بهتر بود» یا «امروز از دیروز سردتر بود». یعنی «در حال حاضر» میتوانم راجع به گذشته اظهارنظر کنم و این نشان میدهد که من در زمان حال، گذشته را نزد خود دارم و گذشته و حال با هم نزد من حاضر است. هرکس مقایسهای میکند باید هر دو طرف را در دست داشته باشد تا میان آن دو، مقایسه نماید و هرکس دربارۀ گذشته قضاوتی میکند باید به گذشته دسترسی داشته باشد.
🔰پس من ساحتی دارم که در چرخۀ زمان قرار ندارد.
📚انسان شناسی (خلاصه چندین صفحه)
#انسان_شناسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
TaAseman09_6.mp3
1.06M
💠استاد وکیلی؛#پرسش_پاسخ(62)
❓چیکار کنیم که رزق و روزی ما زیاد شود؟
#پرسش_پاسخ
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛ کتاب عزیز(4)
💠شبهه:قرآن قلب را مرکز ادراک میداند‼️
#کتاب_عزیز
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛پاسخ شبهه(4)
📌در معنای قلب در این آیه دو احتمال و به تبع دو پاسخ وجود دارد:
----------------------------
🟢 پاسخ اول
💠 مراد از قلب معنای مجازی آن است.‼️
✅ ما در گفت و گوهای خود و بیش از همه در متون ادبی کلمات زیادی را در غیر معنای خود به کار میبریم که به این نحوه استعمال {استعمال مجازی} می گویند. گاهی استعمال مجازی درباره کلمه ای آن قدر شایع می شود که می توان آن کلمه را بدون هیچ قرینه و شاهدی در آن معنا به کار برد.
🔶یکی از این کلمات «قلب» است که در زبان عربی و فارسی و بسیاری از زبانهای دیگر از دیرباز در معنای عقل روح مرکز ادراک و احساس و.... به کار رفته و این استعمالات حتی در بین کسانی که برای قلب هیچ نقشی در ادراک قائل نیستند نیز بسیار شایع است و کسی به آنها نسبت خطا نمی دهد؛
🔸مثلاً در زبان فارسی هم اکنون نیز به کسی که توان فهم حقایق را آن گونه که هست ندارد «کوردل» می گوییم نه «کور مغز» یا برای ابراز محبت میگوییم «از صمیم قلب دوستت دارم» و هنگام به کاربردن كلمه قلب به سینه و قلب درون آن اشاره میکنیم و کسی ایراد نمی گیرد که قلب صرفاً عضله ای برای پمپاژ خون است و نقشی در احساسات ما ندارد.
🔷 با کمی تأمل موارد زیادی از این نمونه ها پیدا می کنیم که در آن واقعاً ادراک و احساس به قلب و بلکه همین قلب درون سینه نسبت داده شده است.
🔹در زبان عربی و در عصر نزول قرآن هم قلب در هر دو معنا به کار می رفته و نمونه های آن در کتب لغت موجود است و مفسران قرآن نیز از گذشته تا به امروز در بسیاری از موارد در تفسیر آیات قلب را به همین معنا حمل کرده اند؛
از جمله همین آیه محل بحث.
پس اولاً اصلاً معلوم نیست که قلب در این آیه معنای قلب صنوبری که قطعه ای گوشت در سینه است باشد.
💠در نتیجه این شبهه که: در آیات قرآن و همچنین در سنت ،تفکر ،ایمان احساس و امثالهم به قلب درون سینه نسبت داده شده است که غلطی فاحش است. کلام بی اساسی است.‼️
📚کتاب عزیز ص ۴۱و۴۲و۴۳
#کتاب_عزیز
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛پاسخ شبهه(4)
🟢 پاسخ دوم
💠 قلب ابزار ادراک است نه مرکز آن ‼️
✅حتی اگر قلب را در این آیه به معنای حقیقی آن تفسیر کنیم باز هم از آیه نمی توان استفاده نمود که قلب مرکز ادراک است بلکه این آیه قلب را فقط ابزاری برای ادراک می داند؛ یعنی برای آن در فرایند ادراک، نقش قائل است. آیه کوری چشم و قلب را در یک سیاق قرار داده و از این جا استفاده می شود کوری قلب مانند کوری چشم است؛ زیرا وقتی تعبیر کوری و بینایی درباره چشم به کار می رود به این معنا است که چشم نقش خود را در وساطت ادراک از دست می دهد، نه این که چشم مرکز دیدن بوده است؛ و حق هم همین است که چشم مرکز بینائی نیست و مرکز بینائی یا مغز است و یا در بیانی دقیق تر روح و نفس انسان است. پس کورشدن قلب نیز به معنای از دست دادن نقش قلب در وساطت ادراک است. آری قلب و چشم از این جهت متفاوتند که چشم ابزاری برای ادراک محسوسات و قلب ابزاری برای ادراک امور غیر حسّی است. حال باید دید این بخش از شبهه که مدعی است .... قلب یک پمپ ساده عضلانی است تا چه میران از دقت علمی برخوردار است.❕❗️❕
⚪️ حقیقت این است که این حرف پذیرفتنی نیست زیرا امور عدمی قابل تجربه نیستند و نمی توان گفت تجربه ثابت میکند که قلب یک پمپ ساده عضلانی است و هیچ نقشی در ادراک ندارد در واقع علی رغم تحقیقات ارزشمند فراوانی که در دوره اخیر در حوزه علوم شناختی صورت گرفته، همچنان در این زمینه سؤالات بی جواب فراوانی پیش رو است و شناخت ما از مقوله ادراک بسیار محدود است.
🔶 به علاوه بر خلاف آنچه در متن شبهه بیان شده مغز محل و مرکز ادراک نیست و تنها واسطه ادراک است حکمای مسلمان ادله و شواهد فراوانی را اقامه کرده اند که نشان میدهد نفس انسان حقیقتی مجرد از ماده است و ادراک در بستر مادی و جسمانی تحقق پیدا نمیکند و مغز واسطه ای میان بدن و نفس می باشد. در عین حال نفس و بدن ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و بدن گرچه خود مدرک نیست اما بخشهای مختلف آن از مغز گرفته تا سلسله اعصاب و اندامهای حتی در فرایند ادراک نقش دارند با این حال نحوه ارتباط نفس و بدن و نقش بخشهای مختلف در فرایند ادراک به صورت کامل شناخته نشده است. از طرفی طبق اعتقاد حکما و اطباء قدیم که برای آن شواهد و ادله ای هم اقامه شده، نخستین عضوی که نفس به آن تعلق گرفته و وساطت نفس و بدن را به عهده دارد قلب انسان است؛ در این صورت حتی اگر عملکرد قلب با ابزارهای حسی قابل مشاهده نباشد باز هم قلب جایگاه مهمی در ادراک خواهد داشت. لذا حتی اگر شواهد تجربی ای بر نقش قلب در ادراک وجود نداشته باشد نهایتاً باید بگوییم : تاکنون تجربه بشر نقش قلب را در ادراک بدست نیاورده است. اگر چنین شد هیچ تعارضی میان ظاهر آیه با علوم تجربی نیست چراکه آیه مطلبی را میگوید که تجربه به آن نرسیده است؛ نه اینکه تجربه بر ابطال آن دلالت کند. با این همه برخی یافته های اخیر که متخصصان باید آن را اعتبار سنجی نمایند نشان میدهد سیستم عصبی قلب شامل ۴۰۰۰۰ نورون است که در نزد برخی به مغز قلب یا سیستم عصبی درونی قلب موسوم است و برخی از محققان بر پایۀ شواهدی مدعی اند که این سیستم به صورت مستقل از مغز نقش مهمی در ادراک دارد؛ گرچه هنوز این مسأله به شکل شفاف اثبات نشده است. یکی از مجموعه هایی که در این زمینه تحقیقات گسترده ای انجام داده مؤسسه Heartmath با مدیریت دکتر رولن مک کرانی است که کتابها و مقالات زیادی در این موضوع منتشر کرده است در یکی از مقالات با عنوان «قلب، مغز مخصوص به خود را دارد» ذکر شده که قلب صرفاً یک پمپ ساده عضلانی نیست و مغز قلب او را قادر می سازد که عملکردهایی نظیر یادآوری و تصمیم گیری را جدای از قشر مخ انجام دهد. گزارشی از این مقاله به زبان فارسی در مجله اینترنتی مغز و شناخت به نشانی neurosafari.com با عنوان قلب انسان مغز دارد؟ ارائه شده است.‼️
#کتاب_عزیز
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
📌در این مقاله میگوید:
🔶 یک پژوهش جدید نشان میدهد که بر خلاف باورهای رایج، مغز احتمالاً تنها مرکز هوشیاری کل بدن نبوده و قلب نیز ممکن است نقش مهمی در روند هوشیاری ایفا میکند. به گزارش نوروسافاری به نقل از یونیورسیتی هرالد نوروکاردیالوژی Neurocardiology یک رشته نوظهور در طب در بیش از یک دهه گذشته بوده که تمرکز اصلی آن بر روی چگونگی ارتباط مغز و قلب از طریق سیستم عصبی است.
🔶 تحقیقات اخیر در این زمینه نشان میدهد که قلب، احتمالاً دارای یک مغز منحصر به خود است به این معنی که قلب نیز دارای یک مرکز بوده که اطلاعات را حمل و دریافت میکند...
🔶 بنابراین نه معنای آیه منحصر در آن چیزی است که منتقد پنداشته و نه علم اثبات نموده که قلب صنوبری هیچ نقشی در ادراک ندارد.
📚کتاب عزیز ص۴۳تا۴۶
#کتاب_عزیز
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
صعوبت شناساییِ امورِ خلافِ فطرت.فقه جنسی ج ۲۰.mp3
9.93M
⭕️استاد وکیلی؛تربیت جنسی(9)
🌀صعوبت شناساییِ امورِ خلافِ فطرت❗️
🌀ذکر نمونه مورد اختلاف بین علامه طباطبایی و علامه حسن زاده
🌀سماعِ جنابِ مولوی چگونه با کمالِ او قابلِ جمع است❓
🌀 از مختصاتِ امامان و رسول الله ص کشفِ اتمِّ محمدی است،بخلافِ سایرِ اولیاءِ کامل.
#خارج_فقه_تربیت_جنسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛شهیدان عشق(6)
💠حتی حرّ هم فانی شد
▪️این تعبیر حضرت امام کاظم علیه السلام که فرمودند در روز قیامت وقتی ندا می آید:
اَینَ حَوارِی الحُسَین (ع) ؟ حواریین حسین بن علی کجا هستند؟ فَیقُومُ کل مَنِ استَشْهَدَ مَعَهُ وَ لَمْ یتَخَلفْ عَنهُ »خیلی عجیب است؛ظاهرش جناب حرّ بن یزید ریاحی رانیز در بر می گیرد با این که جناب حر در کنار مزار حضرت دفن نشدند.
زیارت نامه هایی که ما برای اصحاب حضرت قرائت میکنیم و در کنار ضریح مطهر آنها را میخوانیم شاید بااین صراحت شامل جناب حر نشود؛اما این تعبیر امام کاظم علیه السلام بیانگر این است که جناب حر هم به حضرت ملحق شده است.
❓سؤال اینجاست که جناب حر چه مقدار زحمت کشیده بود؟
آنچه مسلم است اینکه حتما ایشان سابقه و پیشینهای در اموری مانند ایثار و...داشته است.بالاخره خداوند متعال بی حســـاب و کتاب کسی را ســـر این سفره نمی نشاند؛ ولی از ســـوی دیگر حر بزرگترین خطایی راهم کـــه ممکن بود انجام دهد، انجام داد؛ به تعبیر خودش ((فقد ارعبت قلوب اوليائك و اولاد بنت نبيّك))
اولیای خدا و اهل بیت پیامبر(ص) را ترسانده بود و دلهای آنها را به لرزه درآورده بود.
ِ ولی وقتی می آید وسیدالشهدا علیه السلام در رحمتشـــان را باز میکنند و او را می پذیرنـــد، در وجود آن حضرت گم می شود و به درجه معیت ولحوق می رسد.
پس این رسیدن، محصول آن عشق است؛ آن عشق، مقدمه است و این رسیدن، نتیجه.
▫️بزرگان فرموده اند در بین اهل بیت علیهم السلام سیدالشهداء در این جاذبه از همه قویترند. خداوند متعال ایشـــان را مظهر رحمت واسعه خودش قرار داده است و حضرت سیدالشهداء علیه السلام باب رحمة اللـه الواسعه هستند؛ هرچنـــد که اهل بیت همگی باب رحمت هســـتند. هرکســـی اگر دلدادۀ امیرالمؤمنین علیه السلام باشد و در وجود ایشان محو شود، همین است. اگر کسی در وجود حضرت صاحب الامر ارواحنا فداه هم گم بشـــود همین اســـت.
حتی در وجود حضرت اباالفضل علیه السلام هم انسان گم بشود، همین است؛ و فرقی ندارد همگی باب اللــــه هســـتند. ولی سیدالشـــهداء علیه السلام بیشتر، افراد را به خودشـــان راه میدهند. نور جلوه های جمال و رحمت خداوند متعال در حضرت، بیشـــتر و بیشتر است. اصحاب سیدالشهداء علیه السلام به برکت این اتصالشان با حضرت هر کدامشان در این عالم عظمتی دارند.
نکته ای که هست آنقدر امام حسین علیه السلام بزرگ و با عظمت اند که اینها در کنار امام حسین گم شده اند.
اگر شهری بود و جناب جبیب بن مظاهر
یا مسلم بن عوســـجه یا دیگر اصحاب در آنجا دفن بودند، مـــردم از راه دور بـــه قصد زیـــارت آنها حرکت میکردنـــد و به آنجا میرفتند. چه برســـد به حضرت علی اکبـــر و حضرت اباالفضل و ســـادات اهل بیت علیهم السلام که هر کدامشان برای دستگیری کردن از هزاران هزار نفر کافی اند.
📚شهیدان عشق ص ۲۴ تا ۲۶
#شهیدان_عشق
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
جلسه دوم امام شناسی استاد وکیلی،طریق توحید.MP3
15.25M
✨هو العلیم
#امام_شناسی
#استاد_وکیلی_زید_عزه
🔹نهایت کمال و آرامش مطلق، تنها با لقا خداوند است که حاصل می شود
🔹اخلاص منشا و مولد تمامی کمالات و به ثمر رساننده جمیع مجاهدات و مراقبات است.
🔹رکن رکین رسیدن به مقام مخلصین، آرامش و سکون نفس سالک الی الله است
🔹لزوم موفقیت در نفی خواطر،قوت قلب و راه رسیدن به قوت قلب؛مجاهده با نفس و مراقبه ی تامه است
🔹مخلصین در تمامی عوالم و موجودات و حتی شیطان، جمال الهی را شهود می کنند
🔹عصمت در طریق به چه معناست و مخصوص چه کسانی است؟
🔹عصمت در طریق لازم بلاشک هر انسان کامل است و اختصاصی به پیامبران و امامان معصوم علیهم السلام ندارد
🔹هرگونه دریافتی از معصوم حتی با وجود عدم مطابقت با واقعیت بیرونی مقرب الی لله است.
🔹سر دستور تسبیح پیش از تحمید در ماثورات دین برای انسان های مادون مقام اخلاص تام
🔹سیر انسان به سمت الله جل و علا سیر در نفس و مراتب و شئون ادراکی اوست
🔹صاحب عمل نامحدود و بینهایت، برخوردار از اجر و پاداش بینهایت است
🔹خواطر مبدله، مغیره و مبعده در مراتب وجودی مخلصین راهی ندارد
🔹رسول اکرم صل الله علیه و آله بر اساس آیات و روایات خاتم النبیین هستند نه خاتم المرسلین
🔹عیت ملائکه الهی با پبامبران و اولیا الهی تابعی از طهارت نفس آن هاست
🔹ولادت حضرت امیرالمونین علیه السلام در خانه کعبه حاوی اسرار و مبین فضایل و درجات عالیه آن حضرت و مادر گرامی ایشان
#امام_شناسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛علم الاخلاق (2)
📝نسبت معنای لغوی و اصطلاحی توکل
💠توکّل در لغت
🔷 توکّل درلغت با کمی مسامحه به معنای تکیه نمودن و اعتماد کردن است.
🔸 اگر انسان دقت کند متوجه میشود که وقتی شخصی به دیگری تکیه میکند در واقع نیازی دارد و برای رفع نیازش به او اعتماد کرده است بنابراین توکل و تکیه کردن وقتی معقول است که دو شرط در آن وجود داشته باشد:
اولاً؛ شخص متوکل که به دیگری تکیه میکند باید نیازمند باشد زیرا موجود مستقل هچگاه بر دیگری تکیه نمیکند.
ثانیا؛ شخص متوکل علیه که بر او توکل میشود باید قدرت بر طرف کردن نیاز را داشته باشد.
💠توکّل در آموزه های دینی
🔶آنچه در ادبیات دینی درباره توکّل بیان شده است این است که انسان در تمام امور فقط و فقط باید بر خداوند توکل کند یعنی در توکّلی که در آموزههای دین به آن اشاره شده است دو نکته وجود دارد:
اوّل؛انسان در تمام امور و تمام زوایای زندگی نیازمند است پس باید در تمام امور توکل کند
دوّم؛ فقط خداست که میتواند نیاز انسان را تامین کرده و مشکل او را حل نماید لذا انسان تنها و تنها باید بر خداوند تکیه کند.
🔷 با توجه به این مطالب اگر انسان میخواهد اهل توکّل باشد باید دو حقیقت را دریابد:
اوّل؛ اینکه با تمام وجود در تمام زوایای زندگی احساس نیاز کند
دوّم؛ اینکه انسان تنها و تنها و تنها بر خداوند متعال تکیه داشته باشد و در وجودش غیر از خداوند متعال بر هیچ موجود دیگری تکیه و اعتمادی نداشته باشد.
🎙اخلاق توحیدی بحث توکل
#علم_الاخلاق
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
جلسه1-22 شوال المكرم 29_2.mp3
2.99M
👤استاد وکیلی؛علم اللغة(2)
💠ماهیت زبان چیست؟
📝ویژگی زبان عربی
📆سال تدریس:
سال۱۴۲۹هجری قمری
مصادف با ۱۳۸۷هجری شمسی
#علم_اللغة
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛معادشناسی(2)
💠 وجود معاد در زمان حال
❓چرا به زندگی در مجموع اطراف انسان به جای
((الحیات الدنیه)) یا ((الحیات الدانیه)) ؛
((الحیات الدنیا)) اطلاق شده است؟
به عبارت دیگر چرا معنای ((نزدیکتر ))به جای معنای نزدیک ، انتخاب شده است ؟
زیرا آخرت نیز در حد خودش به آدمی نزدیک است و همین حالا هم در باطن دنیا وجود دارد؛ فقط در توهم و تصور انسان ها دور به نظر می رسد. دوری آخرت به علت غفلت ماست و اگر پرده های غفلت کنار بروند ، مشخص می شود آخرت به خودی خود دور نیست.
📜در آیه
( بَلْ هُمْ فِي شَكٍّ مِنْهَا ۖ بَلْ هُمْ مِنْهَا عَمُونَ)
کلمه عمون به معنای کور دل دال بر این هست که آخرت وجود دارد نه این که آخرت نیست و بعدا به وجود می آید . یا دور دست است و به جهت دوری دیده نمی شود ؛بلکه عده ای به علت غفلت ، از دیدن آن عاجز هستند.
📚معاد شناسی ص ۳۱
#معاد_شناسی
#طرائف
#دروس_حوزوی_استاد_وکیلی
https://eitaa.com/taraef110