eitaa logo
طرائف
5.6هزار دنبال‌کننده
107 عکس
125 ویدیو
19 فایل
ارتباط با ادمین @mh_vakili
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️استاد وکیلی؛معرفت شناسی (21) دیدگاه اعتدالی در یقین(منطق دانان) 💠در نگاه منطق دانان،یقین ها به دو قسمت پایدار و ناپایدار تقسیم می شوند. 🌀گاه به این صورت است که به چیزی یقین پیدا می کنیم و این یقین،هرگز از بین نمی رود و همیشه استوار است. 🌀اما گاهی یقین به گونه ای است که می توان در آن تشیک نمود و به تعبیری کاری کرد که این یقین زائل شود. 🌀ارزیابی منطق دانان این گونه است که از جهت پایداری یا عدم پایداری آن را بسنجیم یعنی اگر شخص خواست یقینش را ارزیابی کند،باید مشخص شود که چه مقدار ثبات دارد و براساس این ثبات،میزان اعتماد به یقین یه دست می آید. ⁉️حال شخص چگونه باید میزان ثبات یقینش را بسنجد❓ 💠منطق دانان عقیده دارند که قضایای یقینی مورد اعتماد با دو دسته از قضایای یقینی غیر قابل اعتماد اشتباه گرفته می شوند و آن دو دسته ((مشهورات )) و ((وهمیات))هستند. 📚معرفت شناسی ص ۷۱ و ۷۲ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح رسائل علامه طباطبایی. ج۵. الفصل الرابع۵ -0.mp3
861K
📜 شرح رسائل توحیدیه مرحوم علامه طاطبایی (۲۳) ✨ بررسی تطبیق عالم ظلال بر عالم اعیان ثابتة 📌 معنای تعبیر به «عین ثابت» در نزد عرفا و حکما ❓مرتبه اعیان ثابته کجاست؟ ❓ آیا این معانی موجود در روایات از باب «رُبّ حامل فقه» است؟ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی:رسالة الوضع(23) ✨ تبدیل برخی از مفاهیم مطلق و مقید به مجمل و مبین 💠 « المسالة الثامنة: الثمرة الفقهیة للمختار فی حقیقة الوضع » (۳) 🔰 ... و من ثمرات البحث الفقهیة أن کثیرا مما یعد من المطلق و المقید و یرجع فیه الی المرجحات یصیر من المجمل و المبین. و ذلک مثل الغناء و الغناء الملهی و المنزل و المنزل المستوطن. 🔹 فإذا ورد «اذا بلغت منزلک فلاتقصر» و « اذا بلغت منزلک الذی تستوطنه فلا تقصر» فلا ینبغی أن نعتبرهما مطلقا و مقیدا. فإن «المنزل» قد یطلق علی «مایعد للسکن مع استحکام و ثبات» سواء سکن فیه أحد أم لا. و قد یطلق علی خصوص «مایسکن فیه الانسان» مثلا اذا سئل أحد : «أین منزلک» و کان له دار لایسکنه لا یأذن العرف له أن یذکره فی الجواب نظرا الی هذا المعنی الخاص. فـ«المنزل» مشترکا لفظا بین معنیین بینهما عموم و خصوص . فإذا قید بالسکنی و الاستیطان کانا بیانین للمجمل لا قیدین للمطلق. 🔅 أضف إلی ذلک أن الاخبار تنقل بالمعنی غالبا فلا بعد أصلا فی فرض أن الراوی اذا سمع « المنزل المستوطن» من الامام (علیه السلام) لایتفوه بالقید لمکان کونه توضیحیا عند نقل الحدیث. 📚رسالة فی الوضع و اقسام الکلمة و الکلام، الصفحة ۷۶ (مع تصرف یسیر) ⚠️ برای اطلاع دقیق از تفصیل نظریه مختار به سطور کتاب مراجعه فرمایید. 🏷 برای نظریة «وضع الالفاظ للمعانی العامة» تقریرات گوناگون و احتمالات متعددی ذکر شده است که به برخی از آنان به مرور اشاره شد. https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
[@Nooremojarrad_com]14450101-02- lq_1.mp3
2.13M
⭕️استاد وکیلی ؛ 💠داستان مرحوم نظام رشتی و امام حسین علیه السلام https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی؛انسان شناسی (1) ⁉️راه تصور و شناخت عالم مجردات⁉️ 💠همانطور که در روایات اشاره شده است راه تصور و شناخت عالم مجردات،شناخت نفس خود انسان است. 🌀شاهد آن سخن امیرالمومنین علیه السلام است که فرمودند : (( مَن عَرَفَ نَفسَه عَرَفَ رَبَّه)) همچنان که مرحوم ملا صدرا در مواضع متعدد در اسفار می فرمایند که؛ ((کلید فهم معارف مبدأ و معاد،معرفت نفس است و از معرفت نفس،می توان به فهم دیگر معارف رسید)) 🌀زیرا تنها موجود مجردی که ما مستقیما با آن در ارتباطیم همان نفس ما است و درنتیجه،تنها پلی که برای شناخت عالم مجردات داریم نیز همان نفس انسانی است. 💠از این رو می توانیم با تمرکز بر درون خود، با عالم مجردات ارتباط برقرار کنیم و آن را بشناسیم؛در غیر این صورت از طریق عالم بیرون یا همان عالم حس،هیچ گاه نمی توان به عالم مجردات متصل شد. 📚انسان شناسی ص 24 و 25 https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی.ج.رابع.۵.mp3
1.63M
📜 علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی (۲۳) ✨ النفس کمال اول لجسم طبیعی آلی ❓آیا تقیید به جسم طبیعی صرفا توضیحی است؟ 📌 سعی مرحوم ملا صدرا در ارائهت تعریف عام از نفس https://eitaa.com/taraef110
[@Nooremojarrad_com]14450702-04_1.mp3
4.23M
⭕️استاد وکیلی؛ 💠دعایی که امام هادی علیه السلام زیاد میخواندند و از مقام باطن خودشان استمداد می طلبیدن. https://eitaa.com/taraef110