eitaa logo
طرائف
5.6هزار دنبال‌کننده
103 عکس
122 ویدیو
17 فایل
ارتباط با ادمین @mh_vakili
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️استاد وکیلی:رسالة الوضع (24) ✨ در تعیین واضع سه قول بیشتر نداریم. 💠 « الکلام فی واضع اللغة العربیة » 🔰یرجع جمیع ما قیل فی الواضع الی ثلاثة مذاهب رئیسیة: 📗الاول: الوضع التعیینی البشری بمعنی أن شخصا واحدا أو عدة من الناس _فی کل لغة_ وضعوا الفاظ تلک اللغة و قواعدها و وافقهم الآخرون. فقد قیل بأن واضع لغة العرب إسماعیل النبی(علی نبینا و آله و علیه السلام) أو یعرب بن قحطان و نحو ذلک. 📘الثانی: الوضع التعیینی الالهی بتعلیمه تعالی الجیل الاول من أبناء کل لغة لغتَهم . و قیل فی طریق تفهیمه تعالی وجوه اکثرها موهونة و الموجه منها أن الله تعالی أوحی اللغة العربیة إلی آدم(علی نبینا و آله و علیه السلام) 📕الثالث: الوضع البشری التعینی و هو المشهور بین المعاصرین. 🔍 أما الوضع التعینی الالهی علی ما قرره المحقق النائینی(رحمه الله) بقوله :« فلا بد من انتهاء کشف الالفاظ لمعانیها إلیه تعالی شأنه بوجه،إما بوحی منه إلی نبی من انبیائه أو بالهام منه الی البشر أو بایداع ذلک فی طباعهم بحیث صاروا یتکلمون و یبرزون المقاصد بالالفاظ بحست فطرتهم حسب ما اودعه الله فی طباعهم...» فلاینبغی جعله قولا رابعا . فإن جمیع ما یقع فی العالم من الافعال الارادیة و غیرها ینتهی بالآخرة فی سلسلة الأسباب إلی الله تبارک و تعالی و لاینکره القائل بالثالث. فالقول بکون الوضع الهیا بحیال الوضع البشری لابد أن ینحصر فی الهامه تعالی انسانا أو قوما اللغة دفعا. فماذکره المحقق المذکور هو الوضع التعینی البشری. 📚رسالة فی الوضع و اقسام الکلمة و الکلام، الصفحة ۷۷ (مع تصرف یسیر) https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
eksir mohabat hoseiny 2_1.mp3
6.99M
⭕️استاد وکیلی؛ 💠داستان مرحوم سید مهدی قوام ویکی از اوباش تهران و عنایت سیدالشهداء https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی.ج.رابع.۶.mp3
1.29M
📜 علم النفس فلسفی در حکمت صدرایی (۲۴) ✨ بررسی دو معنای قید «آلی» ❓پیشنهاد مرحوم صدرا برای تقریر قید آلی چیست؟ 📌 فعلها باستخدام قوة أخری https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی؛انسان شناسی (2) ✅مقدمه «غیب» به معنای «پنهان» و «شهادت» به معنای آشکار و «حاضر» است. طبیعتاً غیب و شهادت دو معنای نسبی هستند و ممکن است شیئی برای زید آشکار و برای عمرو غائب باشد و از طرف دیگر شیئی برای عمرو حاضر و برای زید پنهان باشد. ⁉️اما فرق این دو اصطلاح (عیب و شهادت) با «عالم غیب» و «عالم شهادت» چیست؟⁉️ 💠 پاسخ این است که برخلاف اصطلاح غیب و شهادت دو اصطلاح عالم غیب و عالم شهادت نسبی نیستند. عالم غیب به آن مرتبه ای از عالم گویند که انسان به وسیله حواس عمومی (اعم از حس ظاهر و حس باطن) دسترسی به آن ندارد؛ پس معیار در تعریف عالم غیب انسانها هستند. انسانها آنچه را به حسب حواس عمومی خودشان میفهمند عالم شهادت؛ و آنچه را به وسیله حواس خودشان نمیفهمند عالم غیب مینامند. 🔰به تعبیر دیگر در اصطلاح به بخشی از عالم که از دسترسی حواس ظاهری خارج است و انسان فقط با عقل تفکر یا شهود میتواند به آن دست یابد عالم غیب گویند. 📚انسان شناسی ص 26 و 27 https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فرق مومن و کافر از نظر قرآن.هرد در یک مسیرند ولی کافر عبور نمیکند.الانسان ج۱۸.mp3
1.7M
⭕️استاد وکیلی 💠فرق مومن و کافر از نظر قرآن کریم⁉️ 🔹هردو در یک مسیرند ولی مومن عبور میکند بخلاف کافر 📜تفسیر آیه: يَعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِنَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غَافِلُونَ 📄تفسیر آیه: بَابٌ بَاطِنُهُ فِيهِ الرَّحْمَةُ وَظَاهِرُهُ مِنْ قِبَلِهِ الْعَذَابُ 📚رساله الانسان بعد الدنیا علامه طباطبایی https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی؛معرفت شناسی(23) 💠تفکیک بین یقینیات و وهمیات 🌀قضایای وهمیه قضایایی یقینی است که عامل درونی دارد.مشکل قضایای وهمیه این است که عامل بیرونی ندارد و از درون می جوشد و به همین علت شناخت آن سخت تر است.قوه واهمه درون انسان سبب می شود که بی جهت به برخی مفاهیم یقین پیدا کند.این قضایاچون عامل درونی دارد،به صرف جدا شدن از محیط و تادیبات و اطرافیان؛و تفکر در درون از بین نمی رود. 🔵مثلا اگر به شخصی بگویند که برخی موجودات وجود دارند که غیر جسمانی بوده و مکانیت ندارند،نمیتواند باور کند.وهم شخصی حکم می کند که موجود که بدون مکان و طول و عرض و ارتفاع محال است. ⁉️حال چگونه مشخص می شود که این یقین پایدار یا ناپایدار است❓ 🟢شیخ الرئیس راه حل را در ایجاد تعارض بین قوه واهمه و قوه عاقله میداند.در این تعارض باید دید که آیا ادراک وهمی باقی می ماند یاخیر.مثلا می توان با قیاس ثابت کرد که موجود مجرد وجود دارد . 🟡برای نمونه گفته می شود که چون هر جسمی به اجزای خود محتاج است،پس موجود جسمانی نیازمند علت استو علت العلل حتما باید مبری از احتیاج باشد؛پس علت العلل جسمانی نیست . 🟣وقتی این استدلال را بیان می کنیم؛وهم،با مقدمات آن همراهی میکند ولی وقتی به نتیجه می رسد،عقب نشینی کرده و نمی تواند وجود امر بی مکان را بپذیر،در نتیجه گزاره برهانی عقلی با گزاره وهمی تعارض پیدا میکند و در سایه آن گزاره عقلی،یقین به گزاره وهمی از بین می رود.البته صرف به فکر فرو رفتن درخلوت،آن یقین از بین نمی برد؛بلکه لازمه اینکه انسان بتواند در یقینیات تردید کند؛تمرکز عمیق تر و بهره گیری از بخش قوه عاقله است. 💠در نظر منطق دانان پس از آنکه شخص به گزارهای دست یافت، بــا انجــام چنــد مرحله میتوانــد یقیــن پایــدار را از ناپایــدار تمیز دهد.شــخص ابتــدا باید به فطــرت خود بازگردد و بررســی کند؛ اگرحاصل بررســی ایــن شــود کــه یقینــش پایدار اســت؛ در مرحلــۀ بعــد باید بین آن گــزاره و عقلیــات، تعــارض افکنَد، اگر بــاز هم یقینــش پایدار بود،بــه ایــن یقیــن، یقیــن اســتوار و پایدار و یــا به تعبیــری {یقیــن بالمعنی الاخــص} گوییــم. این یقین میتواند مبنای تفکــر و زندگی قرار گیرد، زیرا شــخص میداند که این گزاره، گزارهای اســت که هرگز از دستش خارج نخواهد شد. 📚معرفت شناسی ص ۷۵ و ۷۶ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
eksir_mohabat_hoseiny_4_1_xoxKAa
12.62M
⭕️استاد وکیلی؛ 💠تفال یکی از مومنین به دیوان حافظ در مورد شهر کربلا معلی 💠وصف و روضه اصحاب سیدالشهدا علیه السلام https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قبل از خواندن روایات باید فلسفه و یا علم تخصصیِ در زمینا موضوع شناسی خواند یا نه.آوکیلی.mp3
4.4M
⭕️استاد وکیلی؛تربیت جنسی(2) 💠قبل از خواندن روایات باید فلسفه و یا علم تخصصیِ در زمینه موضوع شناسی خواند یا خیر⁉️ 💠قاعده در این باره چیست❓ https://eitaa.com/taraef110
🇮🇷 در جمهوری اسلامی ایران با تمام توان از کلمه توحید محافظت می‌کنیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️استاد وکیلی؛ کتاب عزیز(1) 💠شبهه:قرآن منی را پست می داند‼️ https://eitaa.com/taraef110
⭕️استاد وکیلی؛پاسخ شبهه(1) 📕مَهین به معنای پست است و پستی بر دو نوع است: 1⃣ پستی تکوینی: یعنی بدون در نظر گرفتن روابط و تأثیراتی که میان شیء و افراد جامعه وجود دارد و صرفاً با نگاه هستی شناسی چیزی را نسبت به دیگر چیزها پست می شمریم چون درجه وجودی ضعیف تری دارد؛ 🌀 مانند پستی عموم جمادات نسبت به گیاهان و عموم گیاهان نسبت به جانوران و عموم جانوران نسبت به انسان. 2⃣پستی اجتماعی: یعنی به لحاظ آثار و روابطی که میان آن شی و افراد جامعه انسانی وجود دارد چیزی را پست بدانیم؛ چراکه اثر و ارزش کمتری در نزد انسانها دارد. 📖 از نگاه قرآن هیچ چیزی تکویناً به شکل مطلق پست نیست و همه موجودات از لحاظ تکوین شریف بوده و نشانه پروردگار و مظهر علم و قدرت وی می باشند. منی از این جهت که مبدأ خلقت انسان است از شرافت خاصی برخوردار بوده و از همین روی در شریعت برای عزل آن دیه تعیین شده است. البته این بدان معنا نیست که «منی از برترین پدیده های حیاتی است؛ زیرا انسان، بلکه تمام حیوانات، از چهارپایان و خزندگان و ماهیها همه نسبت به منی از جهت داشته های بالفعل تکوینی از شرافت بیشتری برخوردارند. 📌اما از نظر عقلایی و اجتماعی قرآن منی را پست شمرده است زیرا ملاک ارزشمند بودن یک شیء از نظر عقلاء «کمیت» و «میزان کارایی آن شی است؛ یعنی اگر چیزی کارایی نداشته باشد یا اگر بیش از نیاز و کارایی وجود داشته باشد ارزش آن از نظر عقلاء کم میشود و منی نیز چون بیش از مقدار نیاز و غالباً بی استفاده است؛ در نگاه عقلاء شی ارزشمندی نیست. همچنین از این جهت که بو و مشخصات ظاهری آن نزد مردم ناپسند است می توان گفت که منی آبی پست است. 🌀 قرآن در این آیه در مقام تربیت انسان است و غرض او این است که عجب انسان شکسته شود؛ پس از این زاویه به منی نگاه کرده و آن را آبی پست می شمارد. 🌐 به عبارت دیگر شبهه مذکور مثل این است که شخصی بگوید: مدفوع انسان پست است و شما به او اشکال بگیرید که اگر آن را زیر میکروسکوب بگذاری متوجه خواهی شد که همین مدفوع دنیایی از عجائب است و باکتری ها و سلولهای فراوانی در آن فعالیت میکنند. او در پاسخ به شما می گوید: این خصوصیات تکوینی هیچ منافاتی با پست بودن مدفوع از نگاه عقلاء و با توجه به اغراض و مقاصد آنها در زندگی ندارد. 📚کتاب عزیز ص ۲۵ و ۲۶ https://eitaa.com/taraef110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️استاد وکیلی؛ 💠موضوع:ادب عاشقی حافظا علم و ادب ورز که در مجلسِ شاه هر که را نیست ادب لایقِ صحبت نبود https://eitaa.com/taraef110
📗همزمان با اعیاد سعید شعبانیه نسخۀ چاپی کتاب «تأملاتی در یقین و یقینیّات» منتشر شد. 🔻نقد و پاسخ‌هایی پیرامون یقین و یقینیات براساس گفتگوهایی میان حجج‌الاسلام: حاج شیخ محمدحسن وکیلی و حاج شیخ محمدتقی سبحانی ✍️ از زمان ورود فلسفه به جهان اسلام جریان‌ها و شخصیت‌های متعددی با سلایق و دغدغه‌های گوناگون به مخالفت با آن برخاستند. حوزه‌های علمیۀ شیعه نیز –علی‌الخصوص در چندقرن اخیر- خالی از این گرایشات نبوده؛ اما در این میان کسی که به مخالفت با علم منطق پرداخته باشد و رأساً ارزش علم حصولی و یقین حاصل از آن را انکار کرده باشد به چشم نمی‌خورد مگر در جریانی که در قرن اخیر در حوزهٔ علمیهٔ خراسان شکل گرفت و مؤسس آن هرگونه برهان و علم حصولی را ضلالت می‌نامید. اثر پیش رو در 313صفحه، گفتگویی است که به بررسی انتقادهایی که از این زاویه به فلسفهٔ اسلامی وارد شده می‌پردازد. ☑️ towhidshop.org https://eitaa.com/taraef110
.pending-1708618415-vahdatevojud-emamsajad-128k.mp3
50.31M
🏷امام سجاد علیه‌السلام و عرفانِ شیعی ▫️استاد حاج‌ شیخ‌ محمدحسن وکیلی https://eitaa.com/taraef110