اقدامات اولیهی در مدینه
پیامبر(ص) به شهری قدم نهاده بودند که مردمانش خود اسلام را پذیرفته بودند و حضرت را به شهرشان دعوت کرده بودند و این بهترین فرصت برای نهادینه کردن اسلام و رشد آئین حق بود؛ لذا میطلبید اقداماتی اساسی در آغاز ورود رسول خدا(ص) انجام گیرد.
الف) بنای مسجدالنبی
پیامبر(ص) امر فرمودند در زمینی که شتر ایشان در آن زانو زده بود، مسجدی ساخته شود.[۱] در مورد مالک زمین گفته شده است: آن زمین که محل نگهداری شتران بود، در ملکیت "سهل" و "سهیل" فرزندان "عمرو" بود که در آن زمان به علت فوت پدر تحت سرپرستی "معاذ بن عفراء"[۲] و یا "اسعد بن زراره"[۳] قرار داشتند. پیامبر(ص) تقاضای خرید آن زمین را برای ساختن مسجد مطرح نمودند.
آمده است، در جواب این تقاضا سهل و سهیل خواستار هبهی زمین به رسولالله(ص) شدند،[۴] یا "معاذ بن عفراء" گفت، من سهل و سهیل را راضی خواهم کرد،[۵] ولیکن پیامبر(ص) قبول نکرده و زمین را از آنها خریداری نمودند.[۶] این در حالی است که بنا بر نقل قابل قبول در نزد "طبری" «بنینجار» مالکان زمین بودند و در آن زمین چند نخل و قبوری از دوران جاهلیت وجود داشت. پیامبر(ص) از آنها خواست قیمت زمین را از حضرت(ص) دریافت کنند؛ اما آنها در جواب گفتند: قیمتی جز ثواب در نزد خدا نمیخواهیم.[۷] عموم مسلمانان در ساخت این مسجد فعالیت داشتند و خود حضرت، همپای سایر مسلمانان در ساخت مسجد مشغول تلاش بودند.[۸] پایههای اصلی را تا سه ذراع با سنگ بنا نهادند و بقیه را با خشت چیدند. آنگاه چند ستون از چوب خرما برافراشتند و روی آن را با شاخ و برگ درخت خرما پوشانیدند و چون از ایشان در مورد سقف مسجد سوال شد، فرمودند: سایهبانی همانند، سایهبان موسی کافی است.[۹] از این پس این مسجد مرکز فعالیتها و تصمیمگیریهای مسلمانان و مقر فرماندهی اسلام گردید
۱. الهاشمی البصری، محمدبن سعد؛ پیشین، ج1، ص183 و الطبری، محمدبنجریر؛ ج2، ص394-396 و یعقوبی، احمدبن ابییعقوب؛ تاریخ الیعقوبی، بیروت، دارالصادر، بی تا، ج2، ص42.
۲.الحمیری المعافری، عبدالملکبنهشام؛ پیشین، ج1، ص496 و الطبری، محمدبن جریر؛ پیشین، ج2، ص397.
۳. الهاشمی البصری، محمدبن سعد؛ پیشین، ج1، ص184.
۴. همان.
۵. الحمیری المعافری، عبدالملکبنهشام؛ پیشین، ج1، ص496 و الطبری، محمدبن جریر؛ پیشین، ج2، ص397.
۶. الهاشمی البصری، محمدبن سعد؛ پیشین، ج1، ص184.
۷. الطبری، محمدبن جریر؛ پیشین، ج2، ص397.
۸. الحمیری المعافری، عبدالملکبنهشام؛ پیشین، ج1، ص496.
۹. الهاشمی البصری، محمدبن سعد؛ پیشین، ج1، ص185.
#پیامبر
#مدینه
@tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹ببينيد| خاطره رهبر انقلاب از دوران تبعيد در ايرانشهر و برگزاری #هفته_وحدت
@tarikh_j
۱۵ ربیع الاول سال اول هجری اولین مسجد در جهان اسلام توسط #پیامبر (ص) و یارانشان ساخته شد
#مسجد_قبا
#پیامبر
#اولین_مسجد
@tarikh_j
#مسجد قُبا نخستین مسجد جهان اسلام است که در بیرون شهر مدینه قرار دارد. نخستین سنگ های بنای این مسجد توسط پیامبر اسلام پس از مهاجرت ایشان از مکه به مدینه گذاشته شد. قبا نام قریهای در نزدیکی مدینه بودهاست. مسجد در سال اول هجری، توسط پیامبر خداص به پیشنهاد #عمار یاسر و یا به تقاضای ساکنان محل در #قبا بنا شد. آوردهاند که پیامبر شخصاً کار میکرد و خشتها را حمل و تعبیه میکرد. #پیامبر همچنین یک مرتبه در هفته در آنجا نماز میخواند. این مسجد بارها بازسازی شده است. نخستین مرتبه در زمان عثمان و آخرین بار در سال ۱۴۰۵ هجری قمری. در آخرین بازسازی، رواق ها گسترش یافتند، چهار گلدسته به ارتفاع ۴۷ ساخته شد، شش گنبد بزرگ به قطر ۱۲ ساخته شد و در نهایت، مساحت شبستان به ۵۰۳۵ افزایش یافت
#مسجد_قبا
#پیامبر
@tarikh_j
يورش ساواك به منزل "امام خميني"(ره) در قم و ربودن هزاران جلد كتاب و اسناد ايشان 1346ش در روز ۲۲ آبان
#امام خمینی
#یورش_ساواک
@tarikh_j
حضرت #امام خميني(ره) قبل از تبعيد به نجف، در منزلي در مقابل مدرسه حجتيه قم، محلي به عنوان كتابخانه و محل درس و بحث طلاب تاسيس كرده بودند كه مورد مراجعه فراوان طلاب واقع گرديد. #ساواك كه از فعاليت اين مكان در جهت معرفي حضرت امام هراسناك شده بود، در چنين روزي در سال 1346، به آنجا و نيز بيت آن حضرت در قم يورش برد و كليه كتابها و نشريات و جزوات موجود كه بالغ بر ده هزار جلد بود، به همراه اوراق و اسناد تاريخي به يغما برد. از آن پس دَرِ كتابخانه بسته شد و رفت و آمد به آنجا، ممنوع اعلام گرديد.
#امام_خمینی
#ساواک
@tarikh_j
20150304095749-9850-85.pdf
234.8K
#مقاله طرح اندیشه #مهدویت از سوی #امام صادق (ع)
نویسنده:امیر غنوی
چکیده
این نوشتار، در ادامۀ مقالات گذشته و تأملی بر چگونگی طرح آموزههای #مهدویت از سوی #امام صادق و کیفیت ارائه معارف مهدوی از سوی ایشان است؛ بیاناتی که با توجه به اهداف کلی دعوت دینی، فرصت ویژه صادقین در آموزش معارف دینی، نیازهای عصر سقوط امویان و ظهور عباسیان مطرح شدهاند.
بررسی محورهای مورد تأکید در این بیانات و تأمل در نسبت آنها با اهداف کلی و نیازهای هر عصر میتواند از یکسو طرح کلانی را نشان دهد که در این شکل از تعلیم و تربیت تعقیب شده است و از سویدیگر، تأثیر تربیتی و اخلاقی هر یک از آموزههای #مهدوی را نمایانتر کند.
این پژوهش بر تحلیل محتوایی روایات صادره از امام صادق تکیه دارد و تلاش میکند با توجه به شرایط عصر صدور، آثار آموزههای مهدوی بر شیعیان را معلوم نماید؛ از اینرو با تعیین محورهای مورد تأکید در سخنان آن امام همراه با ارائه نمونهای از آن و تأمل در نسبت این سخنان با شرایط مخاطبان، میکوشد به حکمت و جهت طرح هر یک از آموزهها دست یابد. ارائه نمونه در سخنان امام صادق در این مقاله با توجه به توضیحات مقالات پیشین محدودتر بوده و کثرت روایات آن حضرت ما را ناچار از گزارش کلیات و پرهیز از ذکر جزئیات کرده است. از پیشفرضها و روشهای این مجموعه مقالات پیشتر در نوشتاری گفتوگو کردهایم.
این مقاله، روشنگر این سخن است که تعلیم آموزههای مهدوی در این برهه از تاریخ ائمه افزون بر ارائه معارف مهدوی و آخرالزمانی به نکاتی مهم در تربیت مخاطبان توجه دارد...
#مهدویت
#امام_صادق
@tarikh_j
20120426184823-5198-168.pdf
979K
#مقاله:موضع پیشوای ششم در برابر قیام نفس زکیه
نویسنده: حجت الاسلام مهدی پیشوایی؛
انقلابهای چندی رخ داد که نمونۀ بارز آن به قدرت رسیدن عباسیان و سقوط دولت اموی بود؛ بسیاری از انقلابیون تلاش داشتند امام صادق علیهالسلام را با خود همراه کنند؛ عبدالله پدر محمد نفس زکیه یکی از آنان بود و میکوشید که امام با پسر وی همراه شود.
این نوشتار ضمن بیان دلایل همراهی نکردن امام با قیامهای آن عصر، ماجرای دعوت از امام را برای همراهی #نفس زکیه بهتفصیل باز گفته است...
#پیشوای_ششم
#نفس_زکیه
@tarikh_j
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برگی از #تاریخ:
در منابع تاریخی اطلاعات زیادی درباره زندگینامه #حضرت_معصومه(س) از جمله تاریخ تولد و وفات وی ثبت نشده است.
اطلاعات کمی درباره #حضرت_معصومه س وجود دارد.به گفته #ذبیحالله_محلاتی در کتاب ریاحین الشریعه، اطلاعات چندانی درباره زندگی حضرت معصومه در دست نیست؛ ازجمله تاریخ تولد و وفات، میزان عمر، اینکه چه زمانی از مدینه حرکت کرده و آیا پیش از شهادت امام رضا(ع) فوت کرده است یا پس از آن، در تاریخ ثبت نشده است.
شیخ مفید در الارشاد در میان دختران امام کاظم(ع) از دو دختر به نامهای فاطمهٔ کبرا و فاطمهٔ صغرا نام برده، اما مشخص نکرده کدامیک حضرت معصومه هستند.
ابنجوزی از علمای اهل سنت در قرن ششم قمری هم به چهار دختر به نام فاطمه در میان دختران امام کاظم اشاره کرده؛ اما او نیز از اینکه حضرت معصومه کدامیک بوده، سخن نگفته است.
بهگفته محمد بن جریر طبری صغیر، نویسنده دلائلالامامه مادر حضرت معصومه، #نجمهخاتون نام دارد که مادر امام رضا(ع) نیز هست.
در منابع قدیمی #شیعه، تاریخهای ولادت و وفات فاطمه معصومه بیان نشده است. بهگفته رضا استادی، نخستین کتابی که در آن، تاریخی ذکر شده است، #نورالآفاق نوشته جواد شاهعبدالعظیمی است که در سال ۱۳۴۴ق منتشر شد.در این کتاب، تاریخ ولادت حضرت معصومه ۱ ذیالقعده سال ۱۷۳ق و تاریخ وفات او ۱۰ ربیعالثانی سال ۲۰۱ق ذکر شده و از آن کتاب به دیگر کتابها راه یافته است.
از اینرو در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران روز اول ذیالقعده به عنوان #روز_دختران نامگذاری شده است.
برخی از علما مانند آیتالله #مرعشی_نجفی، آیتالله #شبیری_زنجانی، #رضا_استادی و#ذبیحالله_محلاتی با این نظر #شاهعبدالعظیمی مخالفت کرده و تاریخهای ذکر شده در این کتاب را ساختگی دانستهاند.
فاطمه معصومه(س) را امروزه «کریمه اهل بیت» هم میخوانند.میگویند این لقب به خوابی مستند است که #سید_محمود_مرعشی_نجفی، پدر آیتالله #مرعشی_نجفی دیده و در آن یکی از ائمه(ع) حضرت معصومه را #کریمه_اهلبیت خوانده است.
برپایه کتاب تاریخ قم، حضرت معصومه در سال ۲۰۱ قمری برای دیدار برادرش #امام_رضا(ع) از مدینه راهی #ایران شد که در آن زمان ولیعهد مأمون خلیفه عباسی بود و در خراسان سکونت داشت؛ اما در میان راه بیمار شد و درگذشت. به باور #سید_جعفر_مرتضی_عاملی، حضرت معصومه(س) در ساوه مسموم و شهید شده است.
درخصوص علت رفتن او به #قم دو گزارش وجود دارد: طبق گزارش نخست، وی در ساوه بیمار شد
#حضرت_معصومه
#قم
@tarikh_j
و از همراهانش خواست او را به قم ببرند.
بنابر گزارش دوم که نویسنده تاریخ قم آن را درستتر دانسته، خود قمیها از او خواستند به قم برود.
#حضرت_معصومه(س) در #قم در خانه شخصی به نام #موسی_بن_خزرج_اشعری ساکن شد و پس از ۱۷ روز درگذشت.بدن مطهر ایشان را در قبرستانی به نام #بابلان (حرم کنونی) دفن کردند.
منابع :
↑ محلاتی، ریاحین الشریعه، ۱۳۷۳ش، ج۵، ص۳۱.
↑ نگاه کنید به مفید، الارشاد، ۱۴۰۳ق، ج۲، ص۲۴۴.
↑ نگاه کنید به ابنجوزی، تذکرة الخواص، ص۳۱۵.
↑ نگاه کنید به طبری، دلائلالامامه، ص۳۰۹.
↑ استادی، «آشنایی با حضرت عبدالعظیم و مصادر شرححال او»، ص۳۰۱.
↑ استادی، «آشنایی با حضرت عبدالعظیم و مصادر شرححال او»، ص۲۹۷.
↑ استادی، «آشنایی با حضرت عبدالعظیم و مصادر شرححال او»، ص۳۰۱.
↑ شورای مرکز تقویم مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، تقویم رسمی کشور سال ۱۳۹۸ هجری شمسی، ص۹.
↑ محلاتی، ریاحین الشریعه، ۱۳۷۳ش، ج۵، ص۳۲.
↑ شبیری زنجانی، جرعهای از دریا، ۱۳۹۴ش، ج۲، ص۵۱۹.
↑ استادی، «آشنایی با حضرت عبدالعظیم و مصادر شرححال او»، ص۳۰۱.
↑ محلاتی، ریاحین الشریعه، ۱۳۷۳ش، ج۵، ص۳۱و۳۲.
↑ مهدیپور، کریمه اهل بیت(س)، ۱۳۸۰ش، ص۲۳و۴۱؛ همچنین نگاه کنید به اصغرینژاد، «نظرى بر اسامى و القاب حضرت فاطمه معصومه(س)».
↑ مهدیپور، کریمه اهل بیت(س)، ۱۳۸۰ش، ص۲۹.
↑ مجلسی، زاد المعاد، ۱۴۲۳ق، ص۵۴۷.
↑ نگاه کنید به مهدیپور، کریمه اهل بیت(س)، ۱۳۸۰ش، ص۴۱و۴۲.
↑ مهدیپور، کریمه اهل بیت(س)، ۱۳۸۰ش، ص۴۱و۴۲.
↑ محلاتی، ریاحین الشریعه، ۱۳۷۳ش، ج۵، ص۳۱.
↑ برای نمونه نگاه کنید به مهدیپور، کریمه اهل بیت(س)، ۱۳۸۰ش، ص۱۵۰.
↑ مهدیپور، کریمه اهل بیت(س)، ۱۳۸۰ش، ص۱۵۱.
↑ یعقوبی، تاریخ الیعقوبی، ۱۴۱۳ق، ج۲، ص۳۶۱.
↑ نگاه کنید به کلینی، الکافی، ۱۴۰۷ق، ج۱، ص۳۱۷.
↑ قرشی، حیاةالامام موسی بن جعفر، ۱۴۱۳
#حضرت_معصومه
#قم
@tarikh_j
#دختر_اهل_بیت (ع)
#حضرت_معصومه (س) این دختر جوان تربیت شده ی دامان اهل بیت (ع) با پاشیدن بذر معرفت و ولایت در میان مردم موجب شد که #قم پایگاهی بشود از انوار علم و معارف اهل بیت ( ع ) را به سراسر دنیای اسلام منتقل کند.
#مقام_معظم_رهبری_حفظه الله تعالی
@tarikh_j
بخش اول:
#تاریخ گم شدۀ #زن_مسلمان
تاریخ #ایران_معاصر، همچون پیش از آن، از آثار مکتوب فعالیتهای سیاسی ــ اجتماعی زنان این مرز و بوم تهی است و اگر در گوشه و کنار این تاریخ، از #زنان سخن به میان آمده، اغلب سخن از مفسدهانگیزی آنان است، زنانی که خواسته و ناخواسته به آرزوها یا جاهطلبیهای شکم و شهوت تن سپردند و در حرمسراها قرار گرفتند و، بدون برخورداری از کمترین شایستگیها، به شهرت و قدرت دست یافتند و از این رو، بسیاری از آنان با سوء استفاده از جایگاه اجتماعی تصنعی بهدستآمده و با پولهای بادآورده، دیگران را به نوشتن حسنات و سکنات خویش وادار ساختند و بدین سان، نام خویش را به نیکی یا زشتی در تاریخ ماندگار کردند و گمانها را به آن سو بردند که #زنان_ایرانی یعنی اینان!
دستۀ دیگر از زنان، به دربار تعلق نداشتند، اما اغلب آنها از طبقات بالای جامعه به شمار میآمدند. آنان کسانی بودند که درس خواندند، اما یا به خدمت دولت و دربار درآمدند یا به اندیشههای #لیبرالیستی و #کمونیستی روی آوردند. آمار این دو دسته از زنان از کل زنان جامعۀ ایرانی ناچیز است.
ادامه دارد....
نویسنده: دکترمرتضی شیرودی
@tarikh_j
بخش اول:
#پیشینه_اسلام_در_یمن
تاریخ حضور اسلام در یمن به زمانی برمیگردد که #امیرالمومنین علیه السلام به عنوان دعوت کننده مردم یمن به اسلام، از سوی #پیامبر(ص) به این کشور فرستاده شد.
علوی بودن مردم #یمن، پذیرش سهل و روان و بدون درگیری اسلام در آن مقطع و استقبالی که از #امام_علی (ع) شد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مردم یمن بعد از اسلام اوردن در صفوف مسلمانان با کفار جنگیدند.
📚برگرفته از #کتاب_جغرافیای_تشیع (تشیع در جهان معاصر)_ سید ابوالحسن نواب،سید مهدی طباطبایی
ادامه دارد...
@tarikh_j
بخش دوم:
دستۀ سوم اما مؤثر #زنان، #زنان_طبقات_ محروم جامعهاند که نه پول داشتند و نه سواد تا به ثبت #تاریخ فعالیتهای خویش دست بزنند؛ زنانی که در هر حادثۀ اثرگذار تاریخی به ندای لبیک هر اندیشمند یا مجتهد اسلامگویی پاسخ مثبت دادند و به صحنه آمدند و حماسه آفریدند.
علت اساسی شکلگیری حادثۀ #گریبایدوف، زنان مسلمانشدۀ #روسی بودند که برخلاف میل خود و شوهران شان به سفارت #روسیه برده شدند و نیز، فتوایی که #آیتالله_میرزا_مسیح داد، فقط برای آزادسازی همین زنان بود و تعدادی از زنانی که به سوی #سفارت_روسیه رفتند و سپس به آن، حمله کردند، #زنان_تهرانی بودند.
زمانی که زنان دریافتند #ناصرالدینشاه، از مخالفت #آیتالله_میرزا_حسن_آشتیانی با قرارداد توتون و تنباکو برآشفت، دستور داد که او را به عراق تبعید کنند، زنان، دسته دسته به سوی #محلۀ_سنگلج حرکت و در #دارالشرع اجتماع کردند. آنها این گونه اقدامات را همراه مردان تا لغو قرارداد ادامه دادند.
از حوادث مهمی که در دورۀ ناصرالدینشاه روی داد، اعتراض مردم، بهویژه بانوان، به کمبود نان بود که مؤثر واقع نشد تا اینکه هزاران زن مسلمان جلوی #شاه را در بازگشت از شکار گرفتند و از او تقاضای #نان کردند.
ادامه دارد....
نویسنده : دکتر مرتضی شیرودی
@tarikh_j