#فمینیسم
#نقد_فمینیسم
#گرايشهاي_فمينيستی
6️⃣ فمینیسم روانکاوانه9️⃣🔞
❌ فمینیسم روانکاوانه و پدرسالاری1️⃣:
پس از مخالفتهای اولیه فمینیستها خصوصاً فمینیستهای لیبرال و رادیکال، با #روانکاوی، از دهة 80 به بعد این مکتب آثار عمیقی بر نظریات فمینیستی وارد کرد و باعث شد یکی از گرایشات مهم فمینیستی، با عنوان #فمینیسم_روانکاوی مطرح شود. مهمترین ویژگی این گرایش، #تنوع دیدگاه درون نظریه فمینیسم روانکاوی است. حوزه تأثیر این گرایش، محافل آکادمیک و دانشگاهی است و در عرصه اجتماعی نفوذ چندانی ندارد.
#فمینیستهای_روانکاو نیز مثل سایر نظریه پردازان معتقد به ستم جنسی، «#پدرسالاری» را نظامی گسترده برای چیرگی مردان بر زنان از طریق به انقیاد کشاندن آنها میدانستند لیکن در صدد توضیح این مطلب بودند که چرا مردان به طور جدی و مستمر این نظام را باز تولید میکنند و زنان نیز فعالانه در این روند مشارکت دارند. به اعتقاد آنان، صرف وجود منافع عینی مردان در نظام پدر سالار، برای تبیین حمایت مردان از این نظام کافی نیست؛ زیرا مردان همیشه مطمئن نیستند که پیامدهای مثبت پدرسالاری را به کف بیاورند، در عین حال اگر تصاحب و حفظ منافع تنها دلیل حفظ و تداوم این وضع باشد، باید زنان نیز برای تصاحب و حفظ منافع خود در مقابل فرهنگ سلطهی مردانه، بایستند در حالیکه زنان هیچگاه چنین اقدامی نکردهاند.
این گروه از فمینیستها برای حل این تناقض به روانکاوی یعنی به ابعادی از #روان_انسانی چون حوزهی #عواطف بشری، #آرزوها، هوسهای نیمه تشخیص داده شده یا غیر تشخیص داده و حوزهی روانرنجوری یا آسیبشناسی پناه بردهاند.
آنها با تأکید بر مسئولیتهای زنان در قبال #مراقبتهای اولیه و مفهوم همانندسازی با والدین در قالب الگوهای متفاوت و جامعهپذیری خاص کودکان، تأثیر آن را در شخصیت و مناسبات اجتماعی بسیار حایز اهمیت دانسته و آن را مرتبط به نظریهی سیاسی و اجتماعی فمینیستی میدانند؛
بدین ترتیب که زنان با وجود اینکه تحت ستم #نظام_مردسالار هستند؛ اما به طور فعالانه و ایجابی در تشکیل سوبژکتیویته و مناسبات اجتماعی حضور دارند و به جای این تحلیل که زنانگی بر اثر رشک بردن به آنچه منحصراً از آن مردان است، به وجود آمده است، بر این باورند که #زنانگی امری است که به شیوهی خاص خود به نظم روانشناختی یاری میرساند.
📚 کریس بیسلی، چیستی فمینیسم، ترجمه محمد رضا زمردی، انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، 1385، صفحه 105ـ 106.
روانکاوان فمینیست برای تحلیل روانکاوانهی سلطهی نظام «پدرسالار»، به دو عامل اساسی اشاره کردهاند: هراس از مرگ و دیگری محیط اجتماعی - عاطفی که شخصیت کودکان در آن شکل میگیرد.
📚 جورج ریتزر، نظریهی جامعه شناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، نشر علمی، تهران، ص 486.
فمینیستهای روانکاو، عامل دوم را به اشکال مختلفی تبیین کردهاند که به برخی از آنها اشارهی مختصری میکنیم.
#ترس از #مرگ، یکی از احساسات فراگیر است که هر انسانی وحشت ناشی از آن را در درون خود حس کرده است. روانکاوان معتقدند که #زنان به خاطر زایش و پرورش و فرصت متولد کردن و حیات بخشیدن به یک انسان دیگر در یک پیوند وثیق با طبیعت، کمتر با مسئلهی مرگ و میرشان درگیر هستند، اما #مردان چون از این فرایند دورند #مرگ را به خود نزدیکتر میبینند، لذا برای غلبه بر وحشت ناشی از نزدیک بودن مرگ، روندی را در پیش میگیرند که طی آن با تسلط بر اموری که جنبهی حیات و بقا در آنها قویتر است، به آرامش دست یابند. از نظر فمینیستهای روانکاو، همهی آنچه مردان به عنوان علم، دین، فرهنگ و هنر در جامعهی «#پدرسالار» به وجود آوردهاند، ابزار اقناع روانی آنها بوده است و البته زنان به دلیل پیوندشان با طبیعت و مظهر حیات بودنشان، باید به عنوان «#دیگری» تحت سلطهی مردان در آیند.
ادامه دارد...👇👇👇
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
👩🎤
🍂👩🎤🥀 @woman_family
🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤
✨🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤🥀
#فمینیسم
#نقد_فمینیسم
#گرايشهاي_فمينيستی
6️⃣ فمینیسم روانکاوانه0️⃣1️⃣🔞
❌ فمینیسم روانکاوانه و پدرسالاری2️⃣:
...اما تبیین دوم فمینیستهای روانکاو با اندکی تفاوت میان آنها، توضیح میدهد که چگونگی #مراحل_اولیه_رشد_روانی تحت تأثیر رابطه با #مادر به بروز هویت مجزا، ویژگیهای شخصیتی، کسب هویت جنسیتی و جهتگیری جنسی میانجامد. اینکه چگونه والد بودن انحصاری زن، موجد هویتهای جنسیتی و ویژگیهای شخصیتی میشود، به تحلیل نیاز دارد؛ اما این امر #زنان را برای امور تغذیه و مراقبت آماده میکند و همین علایق را در #مردان از بین میبرد.
📚 شهلا، اعزازی، مجموعه مقالات فمینیسم و دیدگاهها، آیا هویت جنسیتی مردانه توجیهی است برای سلطهی مردانه؟ آیریس ماریون یانگ، ترجمه فرخ قرهداغی، تهران، انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، 1385 ، ص 104.
کودک همراه با #مادر از بدو تولد، در مدت زمان نسبتاً طولانی در حالیکه در مراحل ابتدایی تکوین شخصیت قرار دارد، انواع #احساسات را البته به طور مبهم تجربه میکند و تا آخر عمر در ضمیر ناخودآگاهش میماند و منجر به احساسات دوگانهای نسبت به مادر میشود که از نظر فمینیستهای روانکاو همین احساسات دوگانه منشأ سازگاری با روابط اجتماعی مبتنی بر #تقسیم_جنسیتی و #سلطهی_مردانه میشود.
ادامه دارد...👇👇👇
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
👩🎤
🍂👩🎤🥀 @woman_family
🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤
✨🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤🥀
زن، خانواده و سبک زندگی
#فمینیسم
#نقد_فمینیسم
#گرايشهاي_فمينيستی
6️⃣ فمینیسم روانکاوانه1️⃣1️⃣🔞
🔰 بررسی نظریه فروید و تأثیر آن بر فمینیسم روانکاوانه7️⃣
❌ نقد نظریه فروید توسط نانسی چودروف
#نانسی_چودروف، معتقد است که مادر به دلیل #هویت_جنسیتی خودش با فرزند دختر همزاد پنداری میکند و دختر به طور ناخودآگاه این همزاد پنداری را تکرار میکند و این از سوی هر دو، مادر و دختر تقویت میشود. دختر علاوه بر اینکه دیرتر از پسر کسب هویت مجزا را تجربه میکند، مرزهای «من» شخصیت او منعطفتر و نفوذ پذیرتر بوده و بیش از مردان گرایش دارد که هویتش را با استناد به مناسباتش با دیگران سامان دهد و راحتتر و بیتکلفتر از مردان به سمت حس #همدلی و #یگانگی با دیگران کشانده میشود؛
اما پسر در ارتباط با مادر که با توجه به هویت جنسیتیاش، دارای حس #ناهمجنس_خواهانه است و بیشتر تمایل به جنسیتی کردن رابطهاش با پسر دارد، میخواهد هویتاش را نه صرفاً به مثابه یک شخص؛ بلکه شخصی از نوعی متفاوت، تعریف کند و خود را در مقابله با مادر و آنچه زنانه است میبیند. به عبارت واضحتر مذکر بودن را به طور سلبی تعریف میکند یعنی چیزی که مادر نیست. طی این روند، شخصیت نوعی مذکر «مرزهای من، خود» نفوذ ناپذیر را به وجود میآورد بدین معنا که شکلگیری حس هویت مجزای مرد، مستلزم قطع حس پیوستگی، همدلی و یگانگی با دیگران است.
📚 شهلا، اعزازی، مجموعه مقالات فمینیسم و دیدگاهها، آیا هویت جنسیتی مردانه توجیهی است برای سلطهی مردانه؟ آیریس ماریون یانگ، ترجمه فرخ قرهداغی، تهران، انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، 1385 ، ص 104.
ادامه دارد...👇👇👇
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
👩🎤
🍂👩🎤🥀 @woman_family
🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤
✨🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤🥀
زن، خانواده و سبک زندگی
#فمینیسم #نقد_فمینیسم #گرايشهاي_فمينيستی 6️⃣ فمینیسم روانکاوانه1️⃣1️⃣🔞 🔰 بررسی نظریه فروید و تأ
#فمینیسم
#نقد_فمینیسم
#گرايشهاي_فمينيستی
6️⃣ فمینیسم روانکاوانه1️⃣1️⃣🔞
🔰 بررسی نظریه فروید و تأثیر آن بر فمینیسم روانکاوانه7️⃣
❌ نقد
گذشته از نقدهای کلان میتوان گفت، اين نظريهها به بحران «#مبنا» دچارند. از يک سوی #مردان را موجوداتي #پرخاشگر، #رقابتپيشه و علاقهمند به تشکيل سلسلهمراتب معرفي ميکنند و از سوي ديگر، جامعة #زنان را به سمت تصاحب عرصههاي مردانه با راهکارهاي مردانه سوق ميدهند.😏
به عبارت ديگر، معلوم نميشود که مبناي ستمگري، تفاوتهاي ذاتي زن و مرد است يا ساختارها و اينکه آيا زنان بايد تفاوتهاي خود را با مردان ارج نهند يا آنکه بايد در جريان مذکرمحوري که در برخي راهبردها پيشنهاد ميشود به دنيای #تکجنسي بهگونهاي ديگر دامن بزنند.
📚 برای آگاهی بيشتر ر.ک: الیزابت بدانتر، زن و مرد، ترجمة سرور شیوا رضوی، ص 41ـ43؛ جین فریدمن، فمينيسم، ترجمة فيروزه مهاجر، ص 17ـ21.
ادعاهای کلی نگر در مورد دوره ادیپی و دوره پیش از آن و غفلت از اینکه این مراحل- به زمان و مکان خاص -دوران جدید و جوامع غربی- اختصاص دارند و نیز مبنا قرار دادن شکل واحدی از خانواده- یعنی خانواده هسته ای- سفید پوست و متعلق به طبقات متوسط و سرمایه دار به عنوان الگوی تمام انواع خانواده- از انتقادات دیگری هستند که بر این نظریه وارد شده اند.
💠 https://fa.wikigender.ir/wiki/%D9%86%D8%A7%D9%86%D8%B3%DB%8C_%DA%86%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%81
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
👩🎤
🍂👩🎤🥀 @woman_family
🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤
✨🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤🥀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#زن_مسلمان
#حجاب
#انقلاب
🎥 فیلم کاملتر نظر آیتالله طالقانی رحمه الله علیه در مورد حجاب
ضد انقلاب سالها این سخنان مرحوم طالقانی را سانسور کرد و تلاش کرد با تقطیع سخنانشان، ایشان را مدافع بیبند و باری نشان بدهد.
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
🧕
🍃🧕🌸 @woman_family
🌸🍃🧕🌸🍃🧕
✨🌸🍃🧕🌸🍃🧕🌸
هدایت شده از جـــــوانـه🌱|146
داداش حالا که زحمت هک کارت سوختا رو کشیدی،
قربونت یه ۱۰۰۰ لیترم بنزین بریز توشون دل مردم شاد شه!🤨😂
@dokhtaranezahraee224🤣
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #پادکست
💢 چهار راهکار پیامبر صلی الله علیه و آله برای حفظ خانواده در آخرالزمان
🎙 استاد عالی
#خانواده
#سبک_زندگی_اسلامی
@khanevadeh_mahdavi
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
👨👩👧👦
🍃🧕🌸 @woman_family
🌸🍃👨👩👧👦🌸🍃🧔
✨🌸🍃🧕🌸🍃👨👩👧👦🌸
#فمینیسم
#نقد_فمینیسم
#گرايشهاي_فمينيستی
6️⃣ فمینیسم روانکاوانه2️⃣1️⃣🔞
🔰 نفوذ بایسته های روانکاوی دراندیشه های فمینیستی و ارتباط آن با زبان
در دهه ۸۰ روانکاوی یکی از پر نفوذترین جریان هایی بود که توسط فمینیست ها هم در کشورهای غربی انگلیسی زبان و هم غیر انگلیسی زبان مورد ارزیابی مجدد واقع شد. فمینیسم های ملهم از #روانکاوی در کنار فمینیسم های رادیکال در علاقمندی به مساله تفاوت در رابطه با دو جنس سهیم هستند.
دلمشغولی با تصوری از #زنان به منزله موجوداتی متفاوت با #مردان.
🔰 در بیان کلی نفوذ #روانکاوی دو گرایش عمده را ایجاد کرده است:
1️⃣ نخستین گرایش #فیمنیسم_فرویدی است که به اهمیت روانشناسی و شکل گیری ویژگی های شخصی به لحاظ جنسی)سوبژکتیوتیه(در قالبندی سلطه مردانه توجه می کند. از آن طریق که به تحلیل تاثیر مسئولیت مادری زنان می پردازد. فمینیسم فرویدی مرتبط است با گروه معینی از نویسندگان انگلیسی زبان به ویژه آنانی که اهل امریکایی شمالی هستند.
2️⃣ دومین گروه بندی متکی است بر آثار #ژاک_لاکان، که بر شکنندگی شدید هویت جنسی و پیوندهای آن با یادگیری زبان تاکید مهی کند.
رهیافت های فمینیستی لاکانی معمولا مرتبطند با نویسندگان فرانسوی. می توان درون فمینسیم لاکانی دو خرده گروه را تمییز داد- یعنی کسانی که کمابیش تفسیر لاکان از روانکاوی را دنبال می کنند و آنانی که می توان آنها را پست لاکانی نامید.
لاکان تکوین خود (به لحاظ جنسی) را با تعابیری زبان شناختی یا نمادین – فرهنگی توصیف می کند نه با تعابیری ملموس، سر راست و حتی زیست شناختی که گاهی فروید ترجیح می دهد.
نفوذ لاکان حرکتی به سوی معنای نمادین – فرهنگی رمز گذاری شده در #زبان است. زبان به منزله ی نظام دلالت تلقی می شود که توسط تعیین آنچه قابل تشخیص و شناسایی است و چیزهایی که غیر قابل شناخت می باشد، به سازماندهی یا شکل دهی فرهنگ می پردازد. زبان به منزله شالوده، یا فشرده یا عصاره فرهنگ انگاشته میشود.
هم جامعه و هم مردمی که جامعه را میسازند و به زبان وابسته اند، حول محور معیاری مردانه سازماندهی میشوند. شاخه خاصی از فمینیست های لاکانی فرانسوی تحت برنامه ای به عنوان »نوشتار زنانه « مطرح هستند. برنامه ای که متضمن تلاش در جهت زنانه
نوشتن، یا نوشتن از موضع زنان (از موضع بدن جنس مونث) است. این گروه بندی از #فمینیست_های_لاکانی در جهان انگلیسی زبان عموما برچسب فمینیست های فرانسوی را به خود می گیرند. در همین راستا مکتب «#نوشتار_زنانه» در این نگارش که زنانگی را فقط می توان از نقطه نظر فرهنگ مذکر درک کرد، چون و چرا می کند و به نفع امکان دیگر استدلال می کنند. طبق رای لاکان هر شخص
از رهگذر درونی سازی قواعد ارتباطی یا نظم نمادین جامعه به یه شخص بدل می شود و به فرهنگ بشری راه می یابد. افراد میتوانند به #زبان #نظم_نمادین صحبت کنند، اما این نظم به تعبیر روانکاوی به منزله #قانون_پدر تلقی می شود. در اندیشه لاکانی به ترسی از فروید، فرهنگ، مذکر است، نه این که صرفا تحت سلطه مردان باشد.
زنانگی چیزی بیش از قطب منفی در رابطه با قواعد نمادینی نیست که افراد و لذا جامعه را تنظیم می کنند. سخن گفتن از زنانگی فقط بر حس مردانگی ممکن است.
بیرون از نظم مذکر زبان، هیچ مونثی وجود ندارد. برنامه «#نوشتار_زنانه» تعبیر لاکانی بیرونی بودن زنانگی را می پذیرد، اما پیشنهاد پروراندن زبانی بدیل را مطرح می کند.
شیوه ای از تفکر، که ممکن است از آن حالت بیرونی بودن استفاده کند. بنابراین #جنس_مونث صرفا به منزله فقدان یک کیفیت، بر ساخته نمی شود. (که نمی تواند چیزی به وجود آورد) بلکه به منزله ارایه کننده یک خلاقیت شورشگر فرهنگی، بر ساخته می شود. آنها این انگارش فرهنگی را که زنان را فقط در مقایسه با مردان می توان درک کرد رد می کنند. هرچند که فمینیسم رادیکال آغازگر این مانور است، برخلاف اکثر آثار فمینیست های رادیکال، رهیافت #فمینیسم_فرانسوی از مشخص کردن مضمون زنانگی امتناع می کند با این تلقی که اقدام مزبور به منزله تکرار احکام پدر سالارانه خواهد بود که به ما میگوید زنان چه هستند و چه باید باشند.
نزد آنها زن مثالی از اصل فرهنگی و زبان شناختی حقارت زدایی است که با هنجار )نرینه( جور در نمی آید و از به رسمیت شناختن یا ارج گذاردن تفاوت با هنجار امتناع می ورزند. یعنی امتناع از شناسایی هرگونه تفاوت نه فقط تفاوت جنسی.
📚 بسیلی، کرس؛ 1389؛ در کمدی بر نظریه فمنیستی چیستی فمینیسم ، محمد رضا زمردی، تهران، روشنفکران و مطالعات زنان؛ ص181.
ادامه دارد...👇👇👇
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
👩🎤
🍂👩🎤🥀 @woman_family
🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤
✨🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤🥀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وقتی روانشناسی فرویدی از اخلاق می گوید
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
👩🎤
🍂👩🎤🥀 @woman_family
🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤
✨🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤🥀
❌ نقد نظریه فروید از دیدگاه علامه مصباح یزدی قدس سره
🔰 يکي از تئوريهايي که در روانشناسي مطرح است و تلقي به قبول ميشود، نظريه #فرويد است؛ اين نظريه را بررسي کنيد و بر اساس نظريات خودشان بگوييد که اين چه اندازه علمي است. اين نظريه ميگويد انسان که متولد ميشود، از شيرخوارگي زمينهاي دارد براي رشد غريزهاي که او اسمش را غريزه حيات يا غريزه #جنسي ميگذارد؛ ميگويد #مادر وقتي ميخواهد بچه را تميز کند، مقعد بچه را که پاک ميکند، بچه از اينکه مقعدش را بمالند، لذت ميبرد؛ فرويد ميگويد اين يک امر طبيعي و همان غريزه حياتي است که از طفوليت در انسان وجود دارد. يعني انسان وقتي هم بزرگ شد، به طور فطري تمايل دارد تا مقعدش را بمالند؛ يعني مفعول واقع شدن، امري #فطري است! در حالي که اين بهمثابه يک اصل علمي در دانشگاههاي ما تدريس ميشود. توجه کنيد که بعد از فرويد چه تحولي در مسائل جنسي عالم به وجود آمد.
چند روز پيش يکي از استادان خارجي به من ميگفت تاريخچة زندگي چند نفر از استادهايي که مهمترين تأثير را در تحولات فرهنگ غربي داشتند را بررسي کردهام؛ افرادي مانند راسل، مور، ويتگنشتاين و ... . ايشان ميگفت همة اينها #همجنسباز بودهاند و در شرح حالات و جلسات خصوصيشان آمده است که بين خودشان حرفهايي بيشرمانه ميزدند. اينها نظريهپردازاني هستند که امروز حرفهايشان براي ما در دانشگاهها مانند وحي منزل معتبر است😏😒
⭕️ ما با اين #علوم_انساني مواجهيم؛ آنوقت آيا بايد قرآن، حديث، سنت پيغمبر و سيرة همه انبيا و اوليا را بهآساني ناديده بگيريم و بگوييم تاريخ مصرف آنها گذشته است، صرفاً چون با حرف فرويد و امثال او هماهنگ نيست‼️
امروزه در بسياري از دانشگاههاي ما، در رشتة مشاوره، برخي مشاوران اين نکته را ميپذيرند و مطرح هم ميکنند که بعضي از انسانها بهطور فطري و بر اساس اصول ژنتيک و وراثت به جنس موافق تمايل دارند؛ يعني همجنسبازي را به طور علمي توجيه ميکنند؛ و ميگويند تحقيقات ميداني نشان داده است برخي از جوانها از ابتدا به جنس موافق تمايل دارند و حتي از جنس مخالف متنفرند؛ بنابراين چون تمايل به همجنس از تمايلات فطريشان است، بايد چنين کاري را براي اينها تجويز کرد! يعني بزرگترين گناهي را که در اسلام بزرگترين مجازات را دارد، با همين استدلالها تجويز ميکنند.
❌ وقتي هم موضوعي رنگ #علمي بهخود گرفت، ديگر خيلي محتاج #قانون نيست! از وقتي که تئوري #فرويد و مسئلة لزوم سرکوب نکردن غريزه #جنسي مطرح و باعث بسياري از مفاسد شد، به راحتي #ارزشها عوض شد. امروزه رؤساي جمهور امريکا در تبليغات انتخاباتيشان براي رئيسجمهورشدن به صراحت ميگويند شعار ما آزادي #همجنسبازي است، تا رأي جمع کنند؛ اين وضع فرهنگي است که امروز بر دنيا حاکم شده است؛ آنگاه افراد ضعيفالنفسي در جامعة ما پيدا ميشوند که در مقابل اين فرهنگ، خود را ميبازند و در مقام توجيه احکام اسلام برميآيند؛ به اين صورت که اين احکام #نسخ شده است و يا اينکه بايد #تأويل شوند و يا اينکه عناوين #ثانويه اقتضا ميکند که بر طبق احکام اسلام عمل نکنيم!
📚 پايداري بر اصول و مبارزه با خرافات؛ راه پاسخگويي به شبهات درباره تفاوتهاي جنسيتي در اسلام؛ سخنراني علامه مصباح قدس سره در همايش ملي جنسيت در تاريخ 26/08/1390.
💠 http://mesbahyazdi.org/node/3323
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
👩🎤
🍂👩🎤🥀 @woman_family
🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤
✨🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤🥀
زن، خانواده و سبک زندگی
#فمینیسم
#نقد_فمینیسم
#گرايشهاي_فمينيستی
6️⃣ فمینیسم روانکاوانه3️⃣1️⃣🔞
🔰 بررسی نظریه فروید و تأثیر آن بر فمینیسم روانکاوانه8️⃣
❌ نقد نظریه فروید
⭕️ فروید انسان مدرن را تنها در حوزه #جنسی خلاصه نمود و این مهمترین دستاورد او بود، اما او سعی داشت با دسته بندی و به نوعی ایجاد چهارچوب، این جنسیت زدگی را مورد شناخت و در نتیجه مورد کنترل قرار دهد (به عنوان مثال با رجوع به ضمیر ناخودآگاه) اما با مرگ وی در سال 1939 عمده شاگردان او دسته بندی فرویدی را مردود دانستند و #روانکاوی را به مسیر دیگری سوق دادند.
⭕️ فروید #جنسیت را در مراتب تکاملی آن مورد بررسی قرار می داد، او به همراه همکار فمینیست خود #مری_ولستون_کرافت در سال 1905 سه رساله در باب مسائل جنسی منتشر کرد، او در این کتاب انواع و اقسام گرایشات جنسی را دسته بندی نمود و درباره چگونگی آن توضیح داد به عنوان مثال فروید گرایشاتی همچون "همجنس خواهی"، "فتیشیسم"، "سادومازوخیسم" و... را برای اولین بار در حوزه روانکاوی مورد مطالعه قرار داد، نکته بسیار مهم این کتاب آن بود که فروید و همکارش #کرافت معتقد بودند این گرایشات به هیچ وجه #انحراف بیمارگونه روانی - جنسی نیست که می بایست مورد درمان قرار گیرد، بلکه اینها تنها گرایشات طبیعی روانی ست که صرفا یک ویژگی می تواند باشد. سایه سنگین #جنبش_های_فمینیستی_قرن_هجدهم که #کرافت مدافع آن بود دستگاه روانکاوی #فروید را در سیطره قرار داد و "همجنس خواهی" را به عنوان یک گرایش به رسمیت شناخته شده رواج داد.
⭕️ تاریخچه موج اول جنبش های فمینیستی با آراء #مری_ولستون_کرافت پیوند خورده است، باید دانست که فمینیسم با شعار #تساوی_مرد_و_زن بزرگترین ضربه را به مقام #زن وارد نمود نتیجه این شعار ورود زن ها به کارگاه های صنعتی قرن نوزدهم بود که تنها پیامد آن سوء استفاده های جنسی در این بنگاه های سرمایه داری بود. (کتاب "پاریس، پایتخت مدرنیته" نوشته دیوید هاروی گزارش فاجعه باری در این خصوص ارائه می دهد)
🍃 خداوند متعال در آیه 55 سوره نمل و آیه 81 سوره الاعراف این گرایش منحط را مختص جاهلان می داند و آنان را به عذاب اخروی وعده می دهد، از طرفی باید دانست که عواقب روانی همجنس خواهی که موجب بروز انواع بیماری های روانی - مرضی، روان نژندی، روان رنجوری و... می شود و از طرفی بحران تولید مثل را دامن می زند هیچگاه از سوی مروجان آن در نظر گرفته نشده است. همجنس گرایی یکی از پر رنگ ترین صور انحطاطی تمدن نیست انگار و #اومانیستی مدرن است که از ساحت حق خارج گردیده است، به تعبیر مارتین هایدگر فیلسوف آلمانی این تمدن سرتاسر #یهودی ست.
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
👩🎤
🍂👩🎤🥀 @woman_family
🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤
✨🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤🥀
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فمینیسم فقط برابری خواهی نیست.
#موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
https://eitaa.com/joinchat/2018574369C2399355813
👩🎤
🍂👩🎤🥀 @woman_family
🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤
✨🥀🍂👩🎤🥀🍂👩🎤🥀
مورد داشتیم طرف رفته خونه به خانمش گفته: امروز رییس جمهور رو تو پمپ بنزین دیدم!! خانمشم بهش شک کرده که چیزی میزنه یا نه!!
هیچی دیگه، دعواشون بالا گرفته...
زندگیشون در حال فروپاشیه...
ببین داری با زندگی مردم چیکار میکنی آقای رئیسی!!!
😬😁🤨
#بنزین
#رئیسی
#دمتگرم
#خداقوت
🎋 #موقوفه_مجازی_زن_خانواده_و_سبک_زندگی
🎋 Mohsenzade.com/zm
🎋 Womanfamily.ir
🎋 https://www.aparat.com/woman_family
🎋 @woman_family
تاکی به تمنای وصال تو یگانه
اشکم شود از هر مژه چون سیل روانه
خواهد به سر آید، شب هجران تو یانه؟
ای تیر غمت را دل عشاق نشانه
جمعی به تو مشغول و تو غایب ز میانه
رفتم به در صومعهٔ عابد و زاهد
دیدم همه را پیش رخت راکع و ساجد
در میکده رهبانم و در صومعه عابد
گه معتکف دیرم و گه ساکن مسجد
یعنی که تو را میطلبم خانه به خانه
روزی که برفتند حریفان پی هر کار
زاهد سوی مسجد شد و من جانب خمار
من یار طلب کردم و او جلوهگه یار
حاجی به ره کعبه و من طالب دیدار
او خانه همی جوید و من صاحب خانه
هر در که زنم صاحب آن خانه تویی تو
هر جا که روم پرتو کاشانه تویی تو
در میکده و دیر که جانانه تویی تو
مقصود من از کعبه و بتخانه تویی تو
مقصود تویی کعبه و بتخانه بهانه
بلبل به چمن زان گل رخسار نشان دید
پروانه در آتش شد و اسرار عیان دید
عارف صفت روی تو در پیر و جوان دید
یعنی همه جا عکس رخ یار توان دید
دیوانه منم من که روم خانه به خانه
عاقل به قوانین خرد راه تو پوید
دیوانه برون از همه آیین تو جوید
تا غنچهٔ بشکفتهٔ این باغ که بوید
هر کس به زبانی صفت حمد تو گوید
بلبل به غزلخوانی و قمری به ترانه
بیچاره بهائی که دلش زار غم توست
هر چند که عاصی است ز خیل خدم توست
امید وی از عاطفت دم به دم توست
تقصیر خیالی به امید کرم توست
یعنی که گنه را به از این نیست بهانه
مستزاد: هرگز نرسیدهام من سوخته جان، »
✍ شیخ بهائی