✅ #تفسیر
📜 #سوره_حمد / ۱۸
💐 حقیقت ربّ
🔹 در کتب لغت دو معنا برای «رَبّ» بیان کرده اند، مالک و مصلحِ مدبّر.
🔹 ذات اقدس الهی مالکِ سوی الله است. این مطلب در آیات بسیاری از قرآن کریم مورد اشاره قرار گرفته است.
احتمال می رود اصل معنای «ربّ»، مصلحِ مدبّر باشد که به دلیل مناسبت در معنای «مالک» استعمال شده یا به حدّ وضع رسیده است.
🔹 ربّ، کسی است که شیء را به سمت اصلاح و کمال می برد و از این رو در فارسی به «پروردگار» ترجمه می شود.
🔹 مفاهیمی مانند ملکیت، تربیت، تعلیم و امثال آن، از ملازمات آن هستند. با این توضیح «ربّ» از صفات فعل الهی است و معنای تدریج از آن فهمیده می شود. از این رو صفت «ربّ» مخصوص عوالمی است که تدریج در آنها معنا دارد.
💐 توحید ربوبی
🔹 توحید ربوبی یعنی فقط او در هستی نقش ربوبیّت دارد. خداوند تبارک و تعالی تنها حقیقتی که نیازهای مخلوقات را تامین می کند، لحظه به لحظه آن ها را به سمت اصلاح و کمال مادی یا معنوی می کشاند، تغذيه و رشد و نموّ جسمانی را بر عهده دارد، با حوادث و وقائع بر عقل و تجربه می افزاید و هر آنچه پیش آمده و پیش خواهد آمد -با تدبیر او و بر اساس حکمت و رحمت او- جهت سوق دادن مخلوقات به اصلاح و کمالشان می باشد. آب و غذایی که در اختیار انسان قرار می گیرد، جذب بدن می شود و رشد جسمانی را تامین می کند، از او و به لطف و قدرت اوست. علم و معرفتی که کمال نفسانی را حاصل می کند و فعل و عملی که رشد روحی را به همراه دارد، از او و به لطف و حکمت اوست.
@y_talabegi
🌷 #خداشناسی_راه_تهذیب_نفس (۲)
📌 ذکر اول :"الله اکبر"
🔹 کبیر از اسماء حسنای الهی:
«وَ أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْعَلِيُ الْكَبِيرُ» (سوره مبارکه حجّ، آیه شریفه62). کبیر به معنای بزرگ است که در مادیات به میزان حجم در مقایسه با غیر اطلاق می شود، مثل خانه بزرگ. اما گاهی برای امور غیر مادی استعمال می شود، مثل گناه بزرگ (اثم کبیر، سوره مبارکه بقره، آیه شریفه 219) یا «رضوان من الله اکبر» (سوره مبارکه توبه، آیه شریفه 72).
🔹 در مورد ذات باری تعالی «کبیر بودن» از حیث حقیقت وجود و معنوی است و به عظمت، شکوه، جلالت قدر و ارتفاع درجه ترجمه و تفسیر شده است.
🔹 تفسیر "الله اکبر":
«الله اکبر» یعنی خداوند –تبارک و تعالی- با عظمت تر و با جلالت تر است.
🔹 روایات در شرح «الله اکبر» مختلف است اما به نظر می رسد شاهد جمع و آن روایاتی که کاملتر و جامع تر مفاد این ذکر مقدّس را ارائه می دهد، کلام نورانی وجود مقدس امام صادق ع است که می فرماید «الله اکبر من ان یوصف» (مرحوم صدوق، توحید، ص313).
🔹 الله اكبر يعني خدا برتر از آن است كه وصف شود. هر وصفی برای ذات خداوند –تبارک و تعالی- ناقص است و خداوند برتر از آن است. عظمت و شکوه و جلالت او قابل وصف شدن نیست.
🔹 وصف هایی که ما می فهمیم و تصور می کنیم، از چند جهت نسبت به منزلت الهی را ناقص هستند :
🔺 اولا خداوند تبارک و تعالی نهایت قدرت، علم، مهربانی اش بی نهایت است. درک و فهم این کمالات بی نهایت برای ما مقدور نیست، یعنی او از هر چه مهربانی تصوّر کنیم، او مهربان تر است، هر چه قدرت و علم و عظمت تصور کنیم، او بزرگتر از این اوصاف تصور شده ماست.
🔺 ثانیا این اوصاف همگی تنها وصف، تعین و جهتی از کمالات بی نهایت الهی هستند –نه ذات بی حدّ الهی-. او مستجمع جمیع کمالات است. او بزرگتر از این اوصافی است که تنها به جهتی خاصّ اشاره می کنند.
🔹 «الله اکبر» یعنی او بزرگتر از آن است که وصف شود. عظمت، شکوه و جلالت قدر او به وصف در نمی آید و قابل توصیف نیست.
🔹 پیامدهای اخلاقی باور این ذکر شریف:
🌷 کسی که این معنا را برای خود هضم کرده باشد، «بزرگی، عظمت و شکوه مسحور کننده و البته خوفناک الهی را بهتر می فهمد» و اگر با این توجّه وارد نماز شود، نمازی متفاوت اقامه خواهد کرد و اگر تمام طول روز متوجه «الله اکبر» باشد، رفتار و سکنات او متفاوت خواهد بود.
🌷 مرور این مطلب، حقارت خود و تمام هستی در برابر خداوند –تبارک و تعالی- را به باور ما منتقل می کند و ایمان را افزایش می دهد. درک عظمت الهی و حقارت خود و تمام هستی در مقابل خدا سبب #خشوع می شود و انسان را برای قیام و رکوع و سجود در مقابل درگاه الهی آماده می کند.
#اخلاق
#نماز
#حضور_قلب
@y_talabegi
استعمال آلات موسیقی 9.mp3
14.79M
📌 فقه روشمند آموزشی،
"حکم #نوازندگی (استفاده از ابزار موسیقی)"
ارائه علم فقه با استفاده از آموزههای روش شناسی اجتهاد
🔹 جلسه نهم، عام فوقانی (۳)
پاییز ۱۴۰۳
#فقه_روشمند
@y_talabegi
✅ #تفسیر
📜 #سوره_حمد / ۱۹
💐 توحید ربوبی (۲)
🔹 جميع اجزاء عوالم هستی از هر جهت تحت تربيت و مراقبت اوست. همه مخلوقات غرق در نعمت الهی – از افاضه وجود تا حفظ از خطرات، صحت جسمی و روحی، رزق، اصلاح و تدبیر امور به سمت کمال- هستند. این فیض به لطف و رحمت او پیوسته و مستمر است و در این راه هیچ نعمت و رحمتی از هیچ موجودی دریغ نشده است –از سلامتی کوچکترین اعضای بدن تا نعمت معرفت به خدای عزّ و جلّ و اهل بیت عصمت و طهار علیهم الصلاه و السلام-.
🔹 غیر او هیچ نقشی در تامین نیازها و وصول به کمال و نفع و ضرر انسان یا هر موجود دیگری ندارد و حاکم مطلق و تنها برنامه ریز و مدیر هستی، اوست.
🔹 از سویی کمال مطلق اوست. پس غایت ربوبیت –که کمال است- خود اوست. او با لطف و رحمت خود، ما را به سمت خود می کشد و بالا می برد. هر حرکتی به سمت کمال، حرکت به سمت اوست و به میزانی که حرکت رخ می دهد، قرب به او حاصل می شود و قرب به او به معنای ظهور بیشتر کمالات او در مخلوق، مظهریت اقوای مخلوق برای او، تجلی اقوای او برای مخلوق و بهره بیشتر از جنّت ذات است.
🔹 باور قلبی توحید ربوبی و تنظیم تمام اعمال و رفتار به مقتضای آن، بسیار نادر و مخصوص عارفین بالله و اولیاء خاصّ اوست.
🔹 در بین مومنین جهل و غفلت از توحید ربوبی بسیار است. اگر ذره ای تصور شود که غیر خدای تبارک و تعالی – مثل فلان قدرتمند یا ثروتمند- توانایی مستقل برای رساندن خیر یا شر دارد، مصداق شرک ربوبی است.
@y_talabegi
🌷 #خداشناسی_راه_تهذیب_نفس (۳)
📌 ذکر دوم : "الحمدلله"
🔹 حمد: به معنای ستایشِ کمال و کار نیک است. «الحمدلله» یعنی ستایش مخصوص خداست.
🔹 چرا تنها خدا شایسته ستایش است؟
خداوند کمال مطلق است، همه کمالات از او و برای اوست و تمام کمالهایی که در موجودات دیگر میبینیم، در واقع بروز و ظهور کمال اوست. هیچ کمال حقیقیای جز کمال خدا وجود ندارد.
🔹 هر نوع کمالی، چه معنوی و چه مادی، از خدا سرچشمه میگیرد.علم، قدرت، مهربانی و هر صفت پسندیدهای که در موجودات مشاهده میشود، همه از خداست. کمالهایی که در انسانها میبینیم، مانند هوش، استعداد و اخلاق نیک، هدیهای از جانب خدا است.
هیچ موجودی کمال مستقلّ برای خودش ندارد، جز خدا.
هر عمل نیک و پسندیدهای که انجام میشود، هم نتیجه کمال ذاتی است و کمال ذاتی هم مخصوص خداست.اعمال نیک انسانها به لطف و عنایت خدا انجام میشود.
🔹 بنابراین تنها خداوند شایسته ستایش است، زیرا:
او منبع همه کمالات و خوبیها است و علت اصلی همه اعمال نیک و پسندیده است.
🔹 پیامدهای اخلاقی اعتقاد به اختصاص حمد به خدا :
رفع غرور و تکبر: انسان میفهمد که هر چه دارد از خداست و دلیلی برای خودستایی وجود ندارد.
خشوع و خضوع در برابر خدا : انسان را به تواضع و فروتنی در برابر خدا دعوت میکند.
تقویت ایمان: با شناخت عظمت خدا، ایمان انسان تقویت میشود.
افزایش شکرگزاری: انسان به خاطر نعمتهای خدا شکرگزار میشود.
عشق به خدا: باعث ایجاد ارتباط عمیقتر و صمیمانهتر با خدا میشود.
و ... .
#اخلاق
@y_talabegi
💢 تحلیل اهداف و فرصتهای درگیریها در سوریه
📌 اهداف اسرائیل، آمریکا و ترکیه:
1. تضعیف دولت سوریه و تلاش برای سرنگونی بشار اسد به عنوان عضو کلیدی جبهه مقاومت در منطقه.
2. تلاش برای قطع حمایت زمینی از حزبالله و کاهش توان رزمی این گروه.
3. تضعیف توان ایران در تأمین تسلیحات و حمایت از حزبالله و مقاومت فلسطین، با تمرکز بر تجهیز سوریه.
4. جلوگیری از افزایش قدرت و نفوذ ایران و محور مقاومت در منطقه پس از "طوفان الاقصی".
5. ایجاد انحراف در افکار عمومی جهانی از مسئله فلسطین و شکستهای اسرائیل در لبنان و غزه و جنایات این رژیم.
6. تلاش برای ایجاد تفرقه و درگیری داخلی در جهان اسلام با محوریت دوقطبی شیعه-سنی، به منظور تضعیف اتحاد مسلمانان علیه اسرائیل.
7. افزایش نفوذ استراتژیک ترکیه و ابراز قدرت در منطقه.
8. بهبود چهره دولت ترکیه در میان اهل تسنن.
9. افزایش حمایت داخلی از دولت ترکیه با کشورگشایی و جنگ به کمک نیروهای نیابتی.
10. ایجاد ناامنی در سوریه به عنوان مسیر ارتباط اقتصادی ایران به مدیترانه.
11. تلاش برای تقویت گروههای نیابتی ترکیه و اسرائیل و تضعیف نیروهای نیابتی ایران در منطقه.
12. انتقام از روسیه و درگیر کردن این کشور در چندین جبهه.
13. و ... .
📌 فرصتهای موجود:
1. افزایش حضور نظامی و مستشاری ایران در سوریه و تقویت قدرت سخت و نرم ایران در منطقه.
2. از بین بردن کامل گروههای تروریستی در سوریه و ایجاد امنیت پایدار در این کشور.
3. تولید هستههای مقاومت در سوریه و جذب جوانان این کشور به محور مقاومت.
4. آگاه شدن مسلمانان از ماهیت اصلی گروههای تروریستی-اسرائیلی و حمایت بیشتر افکار عمومی از جبهه مقاومت.
5. آگاهی مسلمانان از خیانت ترکیه به آرمان فلسطین.
6. و ... .
📌 سخن پایانی:
سقوط یا تضعیف دولت سوریه یک فاجعه امنیتی، سیاسی و اقتصادی برای ایران و جبهه مقاومت است و یک دستاورد بزرگ برای رژیم صهیونیستی؛ از این رو، حمایت همهجانبه از حاکمیت #سوریه ضروری است.
#سیاسی
@y_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 مقام والای صدیقه طاهره (سلام الله علیها)؛ تمام معارف و حقائق قرآنی بر قلب این وجود مقدس پیاده شده است.
🎙آیت الله حسن زاده آملی(ره)
#حضرت_فاطمه سلام الله علیها
#معرفت_اهل_بیت ع
@y_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 تحولات #سوریه با نگاه توحیدی
🔹 وَ نَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَيْرِ فِتْنَةً وَ إِلَيْنَا تُرْجَعُونَ. انبیاء:۳۵
🔹 هان مشو نومید چون واقف نهای از سرّ غیب
باشد اندر پرده بازیهای پنهان، غم مخور
🎙 استاد مویدی
#سیاسی
#سیاست_عرفانی
@y_talabegi
تحلیل روشمند خیارات 15.mp3
14.56M
🎙 #فایل_صوتی "تحلیل روشمند کتاب مکاسب، بخش خیارات"
✅ جلسه پانزدهم،
خیار مجلس،
ثبوت خیار برای وکیل مستقل در معاوضه
و امکان نقل حق خیار
#فقه
#مکاسب
#تحلیل_روشمند_متون
@y_talabegi
تحلیل روشمند خیارات 15.pdf
149.3K
🖌 متن "تحلیل روشمند کتاب مکاسب، بخش خیارات"
✅ جلسه پانزدهم،
خیار مجلس،
ثبوت خیار برای وکیل مستقل در معاوضه
و امکان نقل حق خیار
#فقه
#مکاسب
#تحلیل_روشمند_متون
@y_talabegi
✅ #تفسیر
📜 #سوره_حمد / ۲۰
📌 آیه شریفه "الحمدللّه ربّ العالمین"
💐 رابطه ربّ و الله
با توجّه به حقیقت «الله» و «ربّ»، روشن است که تنها «الله» و حقیقتی که مستجمع جمیع کمالات است می تواند «ربّ» حقیقی تمام مخلوقات باشد و تنها «ربّ» و پروردگار عالمیان است که می تواند «الله» و مستجمع جمیع کمالات باشد. لازمه الوهیّت، ربوبیّت است و ربوبیت کاشف از الوهیت. «الله» بودن دلیل برای «ربّ» بودن است. شاید به این جهت صفت «ربّ» در آیه شریفه بعد از «الله» آمده است. همه احتیاجات عالمیان نزد «الله» است و فقط «الله» یارای تامین مایحتاج عالمیان را دارد.
💐 رابطه ربّ و حمد
با درک اختصاص حمد به خداوند سبحان و مالکیت مطلق او بر تمام کمالات نیز روشن می شود که ربوبیّت مخصوص ذات اقدس اله است و غیر او مقام ربوبیّت ندارد. ربوبیتِ ذات اقدس اله به اظهار کمال خود در مخلوق و جلوه گری جمال و جلال او در عالمیان است. عالمیان کمال استقلالی برای خود ندارند و نخواهند داشت، بلکه مجرایِ نمایشِ کمالات الهی و اسمای حسنای او هستند و اوست که کمال را در موجودی خلق می کند و به ظهور می رساند. از این رو گفته شده است ربوبیّت نوعی خلقت است و توحید خالقی مفید توحید ربوبی است.
💐 رابطه ربّ و الرّحمن الرّحیم
این ربوبیّت الهی ناشی از رحمانیّت و رحیمیّت ذات اقدس اله است و این دو صفت دلیل بر این است که خداوند سبحان در ربوبیّت هیچ موجودی کم کاری نکرده و نخواهد کرد. آنچه مانع از کمال مخلوق است، قابلیت قابل و ذات مخلوق است –نه بخلی از ناحیه فاعل و خداوند رحمن رحیم-.
@y_talabegi
استعمال آلات موسیقی 10.mp3
12.86M
📌 فقه روشمند آموزشی،
"حکم #نوازندگی (استفاده از ابزار موسیقی)"
ارائه علم فقه با استفاده از آموزههای روش شناسی اجتهاد
🔹 جلسه دهم، ادله عقلی
پاییز ۱۴۰۳
#فقه_روشمند
@y_talabegi
✅ #تفسیر
📜 #سوره_حمد / ۲۱
💐 آثار توحید ربوبی
1⃣ درک عظمت الهی
تصدیق #توحید_ربوبی، مستلزم درک عظمت الهی، قدرت انحصاری او در هستی، رحمت بی پایان او بر مخلوقات و سایر کمالات جمالی و جلالی اوست.
هیچ موجودی هیچ نقشی در مقابل و عرض ذات اقدس الهی ندارد و هیچ قدرت و اراده ای در مقابل قدرت و اراده او نیست. هر چه هست و نیست به اذن، خواست و اراده اوست بر اساس رحمت و حکمت او برای سوق دادن مخلوقات به کمال مطلوب است.
2⃣ عدم ترس و حزن
کسی که توحید ربوبی برای او ملکه شده و هرگز غافل نمی شود که پروردگار او حقیقتی است که تمام کمالات –از علم و حکمت تا رحمت و قدرت- برای اوست و هر چه در هستی رخ می دهد، ناشی از صفت ربوبیت اوست، از هیچ چیز نمی ترسد و از هیچ چیز ناراحت نمی شود.
چنین کسی می داند هر حادثه ای رخ دهد، به قدرت و تدبیر الهی و در راستای لطف و حکمت او برای سوق دادنش به سمت کمال است. «إِنَّ ٱلَّذِينَ قَالُواْ رَبُّنَا ٱللَّهُ ثُمَّ ٱستَقامُواْ فَلَا خَوفٌ عَلَيهِم وَ لَا هُم يَحزَنُونَ» (سورة مبارکة احقاف / آیة شریفة 13). استقامت بر توحید ربوبی، هر ترس و حزنی را از انسان سلب می کند.
3⃣ توحید عبادی
باور کامل و تامّ به توحید ربوبی، توحید عبادی را به همراه دارد. شخصی که برای غیر او هیچ نقشی در هستی قائل نیست، تنها از او می ترسد. تنها به لطف او طمع دارد. هر چه می خواهد تنها از او می خواهد. تنها او را شایسته پرستش می یابد. بنابراین جز در مقابل او سر خم نخواهد کرد و تنها خواست و رضایت او را معیار عمل و انتخاب خود قرار خواهد داد و به خشوع و خضوع کامل در پیشگاه او خواهد رسید. «ذلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ أَ فَلا تَذَكَّرُونَ». (سوره مبارکه یونس / آیه شریفه 3). چنین کسی خود را از تمام جهات بی نیاز از خلق می بیند و دچار #ریا و خودنمایی نمی شود.
4⃣ توحید فاعلی
باور کامل و تامّ به توحید ربوبی، توحید فاعلی را به همراه دارد. پرورش دهنده هستی کسی نیست جز الله جلّ جلاله. پس هر فعلی –در عین انتساب به مخلوق- در حقیقت به او منتسب است و به اذن و اراده او محقق شده است. فاعلی جز او نیست و هر فعلی و حادثه ای به خواست او از هر فاعلی –چه فاعل بالجبر و چه فاعل بالاختیار و چه غیر آن دو- صادر می شود.
5⃣ توحید حبی
باور کامل و تامّ به توحید ربوبی، توحید حبّی را به همراه دارد. چه کسی شایسته عشق و محبت است جز ذاتی که هر خیری از اوست، هر کمالی از اوست، هر زیبایی از اوست و هر چه را دوست داریم، از او و برای اوست و از روی لطف و محبت او خلق شده و در اختیار ما قرار گرفته است؟
وقتی انسان دانست که خداوند رحمن رحیم با این که از او بی نیاز است، همواره و از تمام جهات –که حتی خود انسان نیز از بسیاری از آنها غافل بوده و هست- در مقام پرورش و اصلاح او بر آمده است و هرگز او را فراموش نکرده، عاشق و واله ذات اقدس اله خواهد شد و از غفلت و کوتاهی خود در پیشگاه او شرمسار است.
6⃣ دوری از صفات رذیله
شخصی که توحید ربوبی با ذات او عجین شده باشد، صفات رذیله از وجود خود بیرون رفته است و به صفات حسنه متّصف شده است. چنین کسی -همانطور که بیان شد- دچار ریا و خودنمایی نخواهد شد؛ حوادث تلخ و شیرین روزگار را برنامه الهی در روند تکامل خود خواهد دید، دچار #غضب و پرخاشگری و #کینه نسبت به دیگران نمی شود و به انتقام جویی فکر نخواهد کرد، #حسادت نمی ورزد، نسبت به حوادث دچار ترس و اضطراب نخواهد بود، هرگز جزع و فزع نخواهد کرد و #صبر پیشه خواهد کرد، بلکه نسبت به همه حوادث به ظاهر بسیار تلخ نیز راضی و خشنود خواهد بود و حمد و شکر خداوند –تبارک و تعالی- را به جای خواهد آورد. «الحمدلله علی عظیم رزیتی» (ستایش خدای را به دلیل بزرگی مصیبتم).
🔺 البته رسیدن به ملکه توحید ربوبی در این عالم مادی که دار غرور و فریب است و چنین پنداشته می شود که اسباب نقشی در هستی و امور زندگی ایفاء می کنند، نیازمند ایمان قوی و استقامت در این راه دارد.
این سبب ها بر نظرها پرده هاست
که نه هر دیدار صُنعش را سزاست
دیده ای باید سبب سوراخ کن
تا حُجب را بَرکَنَد از بیخ و بن
از مسبِّب می رسد هر خیر و شرّ
نیست اسباب و وسائط ای پدر
جز خیالی منعقد بر شاهراه
تا بماند دورِ غفلت چند گاه
@y_talabegi
تحلیل روشمند خیارات 16.mp3
21.17M
🎙 #فایل_صوتی "تحلیل روشمند کتاب مکاسب، بخش خیارات"
✅ جلسه شانزدهم،
خیار مجلس،
ثبوت خیار در بیع فضولی
#فقه
#مکاسب
#تحلیل_روشمند_متون
@y_talabegi
تحلیل روشمند خیارات 16.pdf
181.8K
🖌 متن "تحلیل روشمند کتاب مکاسب، بخش خیارات"
✅ جلسه شانزدهم،
خیار مجلس،
ثبوت خیار در بیع فضولی
#فقه
#مکاسب
#تحلیل_روشمند_متون
@y_talabegi
استعمال آلات موسیقی 11.mp3
8.63M
📌 فقه روشمند آموزشی،
"حکم #نوازندگی (استفاده از ابزار موسیقی)"
ارائه علم فقه با استفاده از آموزههای روش شناسی اجتهاد
🔹 جلسه یازدهم، ضرورت و تسالم
پاییز ۱۴۰۳
#فقه_روشمند
@y_talabegi
🌷 #خداشناسی_راه_تهذیب_نفس (۴)
📌 ذکر سوم : "سبحان الله"
🔹 معنا :
توحید مرحوم صدوق، ص312 : عن هشام الجواليقي، قال: سألت أباعبدالله عليهالسلام عن قول الله عزوجل «سبحان الله» ما يعني به؟ قال : تنزيهه. (پاکی و منزه بودن خداوند از هر عیب و نقص و کمبودی). هر عیب و نقصی از خدا دور است و هیچ ایرادی به او وارد نیست.
🔹 انواع تنزیه :
1⃣ تنزیه از افعال دارای اشکال و ایراد : او منزّه است از هر فعلی که دارای اشکال و ایراد باشد. هیچ اعتراضی به خدا وارد نیست به این که چرا استعداد من کم است؟ چرا پول ندارم؟ چرا خانواده ام اینجوری از آب در اومدند؟ چرا ...؟ هیچ خطا و اشکالی به خدا وارد نیست.
تمام افعال الهی از حیث انتساب به خداوند –تبارک و تعالی- بهترین فعل در بهترین زمان و بهترین مکان است. «احسن کلّ شیء خلقه» (سوره مبارکه سجده، آیه شریفه7).
2⃣ تنزیه ذات از ضعف و نقص : الله منزّه است از هر وصفی که ضعف و نقص و کمبودی به همراه داشته باشد.
هر کمالی از خدا نباشد، ضعف خداست و «سبحان الله عمّا یصفون».
هر ذاتی در هر لحظهای مستقلّ و بی نیاز از خدا باشد، نقص خداست و «سبحان الله عمّا یصفون».
هر زمان و مکانی -ولو در دل و عمق یک وجود مادی- که عظمت بی نهایت الهی در آن حضور نداشته باشد، ضعف خداست و «سبحان الله عما یصفون».
🔹 آثار اخلاقی اعتقاد کامل به سبحان الله
🔺 عشق به خداوند –تبارک و تعالی- : حقیقتی که هیچ نقص و ایرادی ندارد، شایسته عشق و محبت نیست؟!
🔺 عدم سوء ظن به خداوند –تبارک و تعالی-.
🔺 رسیدن به مقام رضا و آرامش : رضایت از تمام مقدّرات الهی چون می داند فعل الهی مو لای درزش نمی ره و هیچ اشکالی به آن وارد نیست.
🔺 عدم ناامیدی از رحمت خدا در سخت ترین شرایط : نا امیدی برای جایی است که کسی قدرت کمک و یاری شما را نداشته باشد. علم و قدرت الهی ضعف و نقصی ندارد و می تواند در سختترین مشکلات ما را یاری کند.
🔺 و ... .
#اخلاق
@y_talabegi
💢 اولویت توجه به سه عنصر اصلی در #تبلیغ و #جهاد_تبئین، مطابق با کلام امروز مقام معظم رهبری -مدظله العالی- :
1⃣ تقویت روحیه مقاومت و ایستادگی
2⃣ ایجاد وحدت و همدلی ملی
3⃣ امیدآفرینی
🔹 فعالیتهای مجازی و حقیقی میبایست با معیارهای مذکور ارزیابی شوند.
#سیاسی
@y_talabegi
تحلیل روشمند خیارات. قسمت اول.pdf
1.39M
📌 تحلیل روشمند متون
بخش اول :
مکاسب مرحوم شیخ اعظم، خیارات (قسمت اوّل)
🍀 ارائه دقیق فرمایشات مرحوم شیخ اعظم با اشاره به مراحل و روش های ایشان در حل مسائل فقهی
🔹 با هدف :
فهم بهتر متن و توانایی بر استخراج روشهای استنباط مرحوم شیخ
🌹 توضیح :
برای آموزش روشمند فقه سه مرحله تعریف شده است :
۱) روش شناسی اجتهاد.
۲) تحلیل روشمند متون.
۳) فقه روشمند.
#مکاسب
#تحلیل_روشمند_متون
@y_talabegi
🌷 #خداشناسی_راه_تهذیب_نفس (۵)
📌 ذکر چهارم : "لا اله الا الله"
🔹 معنا
گفته شده معنای لغوی و عرفی «اله» معبود است و خبر محذوف لای نفس جنس، «موجود». پس معنا این است که «معبودی جز الله نیست». (توحید عبودی).
🔺 اشکال :
این کلام خلاف واقع است، چرا که معبودهایی در بین مشرکین بوده و هم اکنون هم هست، خورشید و ماه و بت و ... معبود بوده است. (اراکی، اصول فقه، ج1، ص274).
🔸 جواب اول (حمل بر مجاز) :
مراد از «اله»، شایسته عبودیت یا حقیقت دارای کمال مطلق و واجب الوجود است.
🔸 جواب دوم (بقاء بر معنای حقیقی) :
معنای لغوی و عرفی صحیح است و تناقضی با واقع ندارد.
پرستش ناشی از کمالی است که پرستش کننده در معبود خود می یابد، کمالی از جنس قدرت، حکمت و ... . او به سبب آن قدرت، به سوی معبود می رود. مشرک قدرت را در بت یا خورشید یا ماه می بیند و آنها را می پرستد، در حالی که ضمن بحث از «الحمدلله» بیان شد که آن قدرت، ملکِ خداست و از خدا و برای خداست.
غیر او هیچ قدرتی برای خود ندارد. پرستش کننده به خاطر آن قدرت و کمال سراغ معبود خود رفته است و در حقیقت در مقابل کمال آن معبود، کرنش می کند. این کرنش در حقیقت در مقابل قدرت و کمالی است که ملکِ «الله» است. او مالک و صاحب آن کمال است؛ اما او خیال و توهم دارد که در حال کرنش مقابل خدایان دیگر است.
شخص مشرکِ پلید و نادانی که مقابل مخلوق الهی کرنش می کند، خیال می کند این مخلوق قدرتی و کمالی از خود دارد، در حالی که آن قدرتی که به خاطر آن در حال پرستش و عبودیت است، برای خداست و در واقع کمال الهی را معبود خود قرار داده است، هر چند جهل و نادانی مانع از درک این واقعیت می شود و دچار شرک در عبودیت است. «إِنَّ اللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ» (سوره مبارکه نساء، آیه شریفه 48).
از این رو اگر کسی قائل به «الحمدلله» باشد، لازمه اش این است که قائل به «لا اله الا الله» باشد و «ایاک نعبد» بگوید. چون هیچ کس جز او کمال استقلالی ندارد، هیچ کس جز او شایسته عبودیت نیست (معنای مجازی ادعا شده). (ر.ک. امام خمینی، آداب نماز، ص372).
🔹 آثار اخلاقی اعتقاد به این ذکر شریف
۱) توحید عبودی
۲) توحید ربوبی
۳) توکل
۴) عدم امید و دل بستن به غیر خدا
۵) عدم ترس از غیر خدا
۶) و ... .
#اخلاق
@y_talabegi
استعمال آلات موسیقی 12.mp3
21.94M
📌 فقه روشمند آموزشی،
"حکم #نوازندگی (استفاده از ابزار موسیقی)"
ارائه علم فقه با استفاده از آموزههای روش شناسی اجتهاد
🔹 جلسه دوازدهم، اجماع
زمستان ۱۴۰۳
#فقه_روشمند
@y_talabegi