eitaa logo
یادداشت های طلبگی
1.1هزار دنبال‌کننده
39 عکس
3 ویدیو
125 فایل
کانالی برای اشتراک گذاری یادداشتها و فیشهای تبلیغی، فقهی، اصولی، رجالی و ... . سید محمد رضا واعظی راه ارتباطی @smr_vaezi http://yaddashthayetalabegi.blog.ir @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">rezaqqaa@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
📜 / ۱۶ 💐 حمد فعلی، اسمی و ذاتی 🔹از کلمات سابق روشن می شود که حمد دارای مراتبی است. حمد بر اساس افعال کمالی الهی مانند «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هَدَانَا لِحَمْدِهِ، وَ جَعَلَنَا مِنْ أَهْلِه‏» (صحیفه سجادیه، دعای ۴۴ : ستایش مخصوص خدایی است که ما را به حمدش هدایت کرد و ما را اهلِ حمدش قرار داد)؛ حمد بر اساس صفات و اسماء کمالی الهی مانند «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي بَطَنَ خَفِيَّاتِ الْأَمُوُر» (نهج البلاغه، خطبه ۴۹ : ستایش مخصوص خدایی است که در پنهان امور نفوذ کرده است) و « الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي عَلَا بِحَوْلِهِ وَ دَنَا بِطَوْلِه‏» (نهج البلاغه، خطبه ۸۳ : ستایش مخصوص خدایی است که با قدرتش والا و برتر و با توانش پایین و نزدیک است)؛ و حمد ذات اقدس الهی که این مرتبه نهایی حمد (حمد مطلق) که از توان ما که ذات را درک نکرده ایم، خارج است. 💐 حمد قولی، فعلی و حالی 🔹 حمد الهی عبد را می توان به سه قسم تقسیم کرد : 1⃣ حمد زبانی و ذکر لسانی «الحمدلله»، حمد قولی است که ۱۰ بار در نمازهای روزانه واجب است به زبان آید. 2⃣ حمد فعلی به این معناست که فعل انسان گواه بر این باشد که ستایش مخصوص اوست و تمام کمالات و افعال کمالی از اوست. فعلی عبادی که نیّت آن خالص برای رضای او باشد، حمد فعلی خداست. 3⃣ حمد حالی به اعتبار روح و قلب انسان است و تحقق آن به این است که عبد از عمق وجود باور کرده باشد که همه کمالات و افعال الهی از اوست و حقیقت او حمد الهی و وجود او دارالحمد شود. 🔹 فضل حمد حالی نسبت به حمدی که لقلقه زبان است، بسیار بسیار زیاد است. «حَمْداً يَفْضُلُ سَائِرَ الْحَمْدِ كَفَضْلِ رَبِّنَا عَلَى جَمِيعِ خَلْقِهِ». 💐 گستره حمد در دعای اول صحیفه سجادیه 🔹 در دعای اوّل صحیفه سجادیه، مراتبی برای حمد از حیث های مختلفی بیان شده است. 📌 از حیث گستره زمانی : حمدی ابدی و سرمدی تا روز قیامت. «أَبَداً سَرْمَداً إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَة». مراتب عالی حمد ذاتی و حالی، باید همیشگی و دائمی باشد. 📌 از حیث گستره علّت : حمدی به ازای تمام نعمتهای الهی. «لَهُ الْحَمْدُ مَكَانَ كُلِّ نِعْمَةٍ لَهُ عَلَيْنَا وَ عَلَى جَمِيعِ عِبَادِهِ الْمَاضِينَ وَ الْبَاقِينَ عَدَدَ مَا أَحَاطَ بِهِ عِلْمُهُ مِنْ جَمِيعِ الْأَشْيَاءِ، وَ مَكَانَ كُلِّ وَاحِدَةٍ مِنْهَا عَدَدُهَا أَضْعَافاً مُضَاعَفَة». 🔹 در حمد الهی هیچ نعمتی –در حدّ توان و فهم- فراموش نشود. فراموشی هر نعمتی، با شکرگزاری آن منافات دارد. @y_talabegi
رزق و روزی.one
1.59M
💢 فیش‌های جمع آوری شده با موضوع "رزق و روزی" در قالب "وان نوت" 🔹 در موضوعاتِ : 📌در اختیار خداست 📌کم و زیاد نمی شود 📌علل و موانع رزق 📌صبر بر فقر 📌فقیر و غنی 📌تلاش برای رزق 📌برنامه‌ریزی مخارج 📌عاقبت رزق حلال 📌عاقبت رزق حرام 📌بی نیازی بدون مال ✅ دعای طلب رزق در سجده آخر نماز واجب : "يا خيرَ المسئولين و يا خيرَ المُعطين، اُرزُقني و ارزق عيالي من فضلك الواسع فإنك‏ ذو الفضل العظيم‏". @y_talabegi
💐 راه تهذیب نفس 🔆 أبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِنِّي رَأَيْتُ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ ع إِذَا قَامَ فِي الصَّلَاةِ غَشِيَ لَوْنَهُ لَوْنٌ آخَرُ فَقَالَ لِي وَ اللَّهِ إِنَّ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ كَانَ الَّذِي يَقُومُ بَيْنَ يَدَيْهِ‏». (ابان بن تغلب : به امام صادق ع عرض کردم «من امام سجاد را دیدم که هنگام اقامه نماز، رنگ رخسارشان تغییر می کرد». امام صادق فرمودند : «به خدا قسم او می دانست مقابل چه کسی ایستاده است». 📚 بحار الانوار، ج۴۶، ص۶۱ و ۶۶. 🔺 ایراد کار ما که نمازمان حضور قلب ندارد، عدم معرفت به خداست. 🔹 تاکید بسیار آیات الهی، نهج البلاغه و ادعیه بر صفات الهی نشان می دهد خداشناسی چه نقش مهمی در هدایت انسان دارد، 🔺 اما ما بسیاری از صفات الهی را نفهمیده ایم _ مثل "ظاهر و باطن"_، یا عمقش را درک نکرده ایم _مثل "مع کل شیء لا بالمقارنه و غیر کل شیء لا بالمزایله"_ یا با عمق وجود به آنها ایمان نیاورده و از آنها غافل می شویم _ مثل "ان الله علی کل شیء قدیر"_. 🔺 چنان به روال سابق خود ادامه می دهیم که نشان می دهد از وضع نامناسب و ناشایسته خود در شناخت خداوند -تبارک و تعالی- و نماز و عبودیت خود راضی هستیم! 🔆 وجود مقدس امام صادق - علیه الصلاه و السلام - : ثُمَّ قَالَ يَا مُعَاوِيَةُ [بن وهب] مَا أَقْبَحَ بِالرَّجُلِ يَأْتِي عَلَيْهِ سَبْعُونَ سَنَةً أَوْ ثَمَانُونَ سَنَةً يَعِيشُ فِي مُلْكِ اللَّهِ وَ يَأْكُلُ مِنْ نِعَمِهِ ثُمَّ لَا يَعْرِفُ اللَّهَ حَقَ‏ مَعْرِفَتِهِ‏ ». (امام صادق ع : ای معاویه! چقدر قبیح است که مردی هفتاد یا هشتاد ساله شود و در ملک خدا زندگی کند و از نعمتهای او بهره مند باشد ولی خدا را آنگونه که شایسته است، نشناخته باشد). 📚 بحارالانوار / ج۴ / ص۵۴. @y_talabegi
استعمال آلات موسیقی 7.mp3
12.75M
📌 فقه روشمند آموزشی، "حکم (استفاده از ابزار موسیقی)" ارائه علم فقه با استفاده از آموزه‌های روش شناسی اجتهاد 🔹 جلسه هفتم، عام فوقانی (۱) پاییز ۱۴۰۳ @y_talabegi
📜 / ۱۷ 💐 هر شیئی حامد اوست 🔹 در سوره مبارکه اسراء، آیه شریفه ۴۴ آمده است «إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لكِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبيحَهُم‏». هر شیئی خدا را تسبیح و ستایش می کند اما شما تسبیح آنها را نمی فهمید. ما سوی الله شیء است و هر شیئی حامد اوست. 🔹 حمد و تسبیح را به حمد تکوینی و تشریعی تقسیم کرده اند. حمد و تسبیح تکوینی به این معنا است که ذات هر شیئی –به میزان کمال خود- خبر از ستایش و تنزیه علت خود می دهد. هر شیئی خبر می دهد که کمالاتش برای علّتش است و ستایش این کمالات به ستایش علّت رجوع می کند و علّت از نقص های مربوطه مبراست. 🔹 اما این حمد تکوینی قابل فهم برای انسان است. ذیل آیات مشابه در کتب مهم تفسیری بیان شده است که حمد تشریعی و از روی اختیار و شعور نیز از اشیاء سر می زند و این حمد است که طبق آیه شریفه از ادراک ما خارج است. طبق ادله نقلی شریعت، بیان اهل عرفان و برخی از فلاسفه، هر شیئی بهره ای از حیات و علم دارد و به مقتضای آن بهره ای از حمد تشریعی را داراست، هر چند این حمد برای ما قابل شنیدن و درک نباشد. 💐 حامد و محمود یکی‌ است 🔹 ذیل بحث از حمد ناقص و مطلق، بیان شد که حمد مطلق تنها از ذات اقدس الهی سر می زند. 🔹 حمد ناقص خداوند –تبارک و تعالی- نیز از آن جهت که فعلِ حَسَن و کمالی است، اوّلا و بالذات منسوب به خداوند –تبارک و تعالی- است. تمام افعال کمالی از او و برای اوست. پس حامد اوست، علاوه بر این که محمود هم اوست. 🔹 حمد الهی توسط بندگان، نعمتی از نعمتهای الهی است كه در برابر آن نيز، حمد و شکر لازم است و کسی که بیشتر اهل حمد الهی است، بیش از دیگران مشمول عنایت و رحمت الهی است و بیش از دیگران باید حامد و شاکر خداوند –تبارک و تعالی- باشد، نه این که دچار غرور و تکبّر شود. @y_talabegi
حضرت فاطمه س.one
18.55M
🏴 فیش‌های جمع آوری شده درباره وجود مقدس "حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها" در قالب "وان نوت" 🔹 در موضوعاتِ : 📌مقام حضرت س 📌عصمت حضرت س 📌حضرت زهرا س و شب قدر 📌ماجرای ظلم به حضرت س 📌پاسخ به شبهات 📌اشعار و مقالات 📌و ... . ✅ همچنین برخی متون به مناسبت ایام در آدرس ذیل : https://yaddashthayetalabegi.blog.ir/tag/%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA%20%D9%81%D8%A7%D8%B7%D9%85%D9%87 سلام الله علیها @y_talabegi
🌷 (۱) 📌 بنای اسلام بر تسبیحات اربعه 🌟 و رُوِيَ عَنِ الصَّادِقِ ع‏ أَنَّهُ سُئِلَ لِمَ سُمِّيَتِ الْكَعْبَةُ كَعْبَةَ قَالَ لِأَنَّهَا مُرَبَّعَةٌ فَقِيلَ لَهُ وَ لِمَ صَارَتْ مُرَبَّعَةً قَالَ لِأَنَّهَا بِحِذَاءِ الْبَيْتِ الْمَعْمُورِ وَ هُوَ مُرَبَّعٌ فَقِيلَ لَهُ وَ لِمَ صَارَ الْبَيْتُ الْمَعْمُورُ مُرَبَّعاً قَالَ لِأَنَّهُ بِحِذَاءِ الْعَرْشِ وَ هُوَ مُرَبَّعٌ فَقِيلَ لَهُ وَ لِمَ صَارَ الْعَرْشُ مُرَبَّعاً قَالَ لِأَنَّ الْكَلِمَاتِ الَّتِي بُنِيَ عَلَيْهَا الْإِسْلَامُ أَرْبَعٌ وَ هِيَ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَر (علل الشرایع , جلد۲ , صفحه۳۹۸) 🔹 ترجمه : از حضرت امام صادق عليه السّلام سؤال شد: براى چه كعبه، كعبه ناميده شده؟ حضرت فرمودند: زيرا چهارگوش مى‏باشد. محضر مباركش عرض شد: براى چه چهارگوش مى‏باشد؟ حضرت فرمودند: زيرا محاذى بيت المعمور است و آن چهار گوش مى‏باشد. عرض شد: براى چه بيت المعمور چهار گوش است؟ حضرت فرمودند: زيرا محاذى عرش است و آن چهار گوش مى‏باشد. محضر مباركش عرض شد: چرا عرش مربّع است؟ فرمودند: زيرا كلماتى كه اسلام بر آن بنا شده چهار تا است و آنها عبارتند از: سبحان اللَّه و الحمد للَّه و لا اله الّا اللَّه و اللَّه اكبر. 📌 تمام این کلمات مربوط به در بحث و توحید است. بنای اسلام بر توحید و غایت اسلام رسیدن به توحید و خدایی شدن انسان است و راه آن افزایش درک و ایمان نسبت به تسبیحات اربعه. 🔹 کسی که باور قلبی و کامل به این اذکار مقدس داشته باشد و حقیقت معارف این اذکار در عمق وجودش ملکه شده باشد، رسد به جایی که به جز خدا نبیند و جز خدا نخواهد. @y_talabegi
تحلیل روشمند خیارات 14.mp3
14.5M
🎙 "تحلیل روشمند کتاب مکاسب، بخش خیارات" ✅ جلسه چهاردهم، خیار مجلس، ثبوت خیار برای وکیل مستقل در تصرف و موکل @y_talabegi
تحلیل روشمند خیارات 14.pdf
158.3K
🖌 متن "تحلیل روشمند کتاب مکاسب، بخش خیارات" ✅ جلسه چهاردهم، خیار مجلس، ثبوت خیار برای وکیل مستقل در تصرف و موکل @y_talabegi
استعمال آلات موسیقی 8.mp3
10.01M
📌 فقه روشمند آموزشی، "حکم (استفاده از ابزار موسیقی)" ارائه علم فقه با استفاده از آموزه‌های روش شناسی اجتهاد 🔹 جلسه هشتم، عام فوقانی (۲) پاییز ۱۴۰۳ @y_talabegi
📚 🖋 کتاب از مرحوم علامه طباطبایی - قدس سره- رونمایی شد. 🔹 این اثر که شرح جلسات خصوصیِ علامه‌طباطبایی(ره) در منزل مرحوم سیداحمد ذوالمجد در تهران است، برآمده از دست‌نوشته‌های حاضران در این جلسات، به‌ویژه مرحوم ذوالمجد می‌باشد. 🔹 این جلسات خصوصی حدود ۲۰سال در منزل مرحوم ذوالمجد در تهران برگزار می‌شد و محتوای این نشست‌ها، عمدتاً با موضوعات دین، عرفان و حکمت، پیوند خورده و کتاب دست‌نوشته‌ها نیز بر مبنای همین سه موضوع، تدوین شده است. 🔹 شهید مرتضی مطهری، هانری کُربن، ابراهیم دینانی، سیدجلال‌الدین آشتیانی، داریوش شایگان و بزرگانی دیگر، از حاضران در این جلسات خصوصی بوده‌اند. 🔹 این اثر، به همت حجة الاسلام‌ و المسلمین در مدت چهار سال، تحقیق و تدوین گردیده است. 📌 برای تهیه کتاب می‌توانید به www.zekraa.ir مراجعه و یا به کانال @allameh_media در شبکه‌های اجتماعی پیام دهید. @y_talabegi
📜 / ۱۸ 💐 حقیقت ربّ 🔹 در کتب لغت دو معنا برای «رَبّ» بیان کرده اند، مالک و مصلحِ مدبّر. 🔹 ذات اقدس الهی مالکِ سوی الله است. این مطلب در آیات بسیاری از قرآن کریم مورد اشاره قرار گرفته است. احتمال می رود اصل معنای «ربّ»، مصلحِ مدبّر باشد که به دلیل مناسبت در معنای «مالک» استعمال شده یا به حدّ وضع رسیده است. 🔹 ربّ، کسی است که شیء را به سمت اصلاح و کمال می برد و از این رو در فارسی به «پروردگار» ترجمه می شود. 🔹 مفاهیمی مانند ملکیت، تربیت، تعلیم و امثال آن، از ملازمات آن هستند. با این توضیح «ربّ» از صفات فعل الهی است و معنای تدریج از آن فهمیده می شود. از این رو صفت «ربّ» مخصوص عوالمی است که تدریج در آنها معنا دارد. 💐 توحید ربوبی 🔹 توحید ربوبی یعنی فقط او در هستی نقش ربوبیّت دارد. خداوند تبارک و تعالی تنها حقیقتی که نیازهای مخلوقات را تامین می کند، لحظه به لحظه آن ها را به سمت اصلاح و کمال مادی یا معنوی می کشاند، تغذيه و رشد و نموّ جسمانی را بر عهده دارد، با حوادث و وقائع بر عقل و تجربه می افزاید و هر آنچه پیش آمده و پیش خواهد آمد -با تدبیر او و بر اساس حکمت و رحمت او- جهت سوق دادن مخلوقات به اصلاح و کمالشان می باشد. آب و غذایی که در اختیار انسان قرار می گیرد، جذب بدن می شود و رشد جسمانی را تامین می کند، از او و به لطف و قدرت اوست. علم و معرفتی که کمال نفسانی را حاصل می کند و فعل و عملی که رشد روحی را به همراه دارد، از او و به لطف و حکمت اوست. @y_talabegi
🌷 (۲) 📌 ذکر اول :"الله اکبر" 🔹 کبیر از اسماء حسنای الهی: «وَ أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْعَلِيُ‏ الْكَبِيرُ» (سوره مبارکه حجّ، آیه شریفه62). کبیر به معنای بزرگ است که در مادیات به میزان حجم در مقایسه با غیر اطلاق می شود، مثل خانه بزرگ. اما گاهی برای امور غیر مادی استعمال می شود، مثل گناه بزرگ (اثم کبیر، سوره مبارکه بقره، آیه شریفه 219) یا «رضوان من الله اکبر» (سوره مبارکه توبه، آیه شریفه 72). 🔹 در مورد ذات باری تعالی «کبیر بودن» از حیث حقیقت وجود و معنوی است و به عظمت، شکوه، جلالت قدر و ارتفاع درجه ترجمه و تفسیر شده است. 🔹 تفسیر "الله اکبر": «الله اکبر» یعنی خداوند –تبارک و تعالی- با عظمت تر و با جلالت تر است. 🔹 روایات در شرح «الله اکبر» مختلف است اما به نظر می رسد شاهد جمع و آن روایاتی که کاملتر و جامع تر مفاد این ذکر مقدّس را ارائه می دهد، کلام نورانی وجود مقدس امام صادق ع است که می فرماید «الله اکبر من ان یوصف» (مرحوم صدوق، توحید، ص313). 🔹 الله اكبر يعني خدا برتر از آن است كه وصف شود. هر وصفی برای ذات خداوند –تبارک و تعالی- ناقص است و خداوند برتر از آن است. عظمت و شکوه و جلالت او قابل وصف شدن نیست. 🔹 وصف هایی که ما می فهمیم و تصور می کنیم، از چند جهت نسبت به منزلت الهی را ناقص هستند : 🔺 اولا خداوند تبارک و تعالی نهایت قدرت، علم، مهربانی اش بی نهایت است. درک و فهم این کمالات بی نهایت برای ما مقدور نیست، یعنی او از هر چه مهربانی تصوّر کنیم، او مهربان تر است، هر چه قدرت و علم و عظمت تصور کنیم، او بزرگتر از این اوصاف تصور شده ماست. 🔺 ثانیا این اوصاف همگی تنها وصف، تعین و جهتی از کمالات بی نهایت الهی هستند –نه ذات بی حدّ الهی-. او مستجمع جمیع کمالات است. او بزرگتر از این اوصافی است که تنها به جهتی خاصّ اشاره می کنند. 🔹 «الله اکبر» یعنی او بزرگتر از آن است که وصف شود. عظمت، شکوه و جلالت قدر او به وصف در نمی آید و قابل توصیف نیست. 🔹 پیامدهای اخلاقی باور این ذکر شریف: 🌷 کسی که این معنا را برای خود هضم کرده باشد، «بزرگی، عظمت و شکوه مسحور کننده و البته خوفناک الهی را بهتر می فهمد» و اگر با این توجّه وارد نماز شود، نمازی متفاوت اقامه خواهد کرد و اگر تمام طول روز متوجه «الله اکبر» باشد، رفتار و سکنات او متفاوت خواهد بود. 🌷 مرور این مطلب، حقارت خود و تمام هستی در برابر خداوند –تبارک و تعالی- را به باور ما منتقل می کند و ایمان را افزایش می دهد. درک عظمت الهی و حقارت خود و تمام هستی در مقابل خدا سبب می شود و انسان را برای قیام و رکوع و سجود در مقابل درگاه الهی آماده می کند. @y_talabegi
استعمال آلات موسیقی 9.mp3
14.79M
📌 فقه روشمند آموزشی، "حکم (استفاده از ابزار موسیقی)" ارائه علم فقه با استفاده از آموزه‌های روش شناسی اجتهاد 🔹 جلسه نهم، عام فوقانی (۳) پاییز ۱۴۰۳ @y_talabegi
📜 / ۱۹ 💐 توحید ربوبی (۲) 🔹 جميع اجزاء عوالم هستی از هر جهت تحت تربيت‌ و مراقبت اوست. همه مخلوقات غرق در نعمت الهی – از افاضه وجود تا حفظ از خطرات، صحت جسمی و روحی، رزق، اصلاح و تدبیر امور به سمت کمال- هستند. این فیض به لطف و رحمت او پیوسته و مستمر است و در این راه هیچ نعمت و رحمتی از هیچ موجودی دریغ نشده است –از سلامتی کوچکترین اعضای بدن تا نعمت معرفت به خدای عزّ و جلّ و اهل بیت عصمت و طهار علیهم الصلاه و السلام-. 🔹 غیر او هیچ نقشی در تامین نیازها و وصول به کمال و نفع و ضرر انسان یا هر موجود دیگری ندارد و حاکم مطلق و تنها برنامه ریز و مدیر هستی، اوست. 🔹 از سویی کمال مطلق اوست. پس غایت ربوبیت –که کمال است- خود اوست. او با لطف و رحمت خود، ما را به سمت خود می کشد و بالا می برد. هر حرکتی به سمت کمال، حرکت به سمت اوست و به میزانی که حرکت رخ می دهد، قرب به او حاصل می شود و قرب به او به معنای ظهور بیشتر کمالات او در مخلوق، مظهریت اقوای مخلوق برای او، تجلی اقوای او برای مخلوق و بهره بیشتر از جنّت ذات است. 🔹 باور قلبی توحید ربوبی و تنظیم تمام اعمال و رفتار به مقتضای آن، بسیار نادر و مخصوص عارفین بالله و اولیاء خاصّ اوست. 🔹 در بین مومنین جهل و غفلت از توحید ربوبی بسیار است. اگر ذره ای تصور شود که غیر خدای تبارک و تعالی – مثل فلان قدرتمند یا ثروتمند- توانایی مستقل برای رساندن خیر یا شر دارد، مصداق شرک ربوبی است. @y_talabegi
🌷 (۳) 📌 ذکر دوم : "الحمدلله" 🔹 حمد: به معنای ستایشِ کمال و کار نیک است. «الحمدلله» یعنی ستایش مخصوص خداست. 🔹 چرا تنها خدا شایسته ستایش است؟ خداوند کمال مطلق است، همه کمالات از او و برای اوست و تمام کمال‌هایی که در موجودات دیگر می‌بینیم، در واقع بروز و ظهور کمال اوست. هیچ کمال حقیقی‌ای جز کمال خدا وجود ندارد. 🔹 هر نوع کمالی، چه معنوی و چه مادی، از خدا سرچشمه می‌گیرد.علم، قدرت، مهربانی و هر صفت پسندیده‌ای که در موجودات مشاهده می‌شود، همه از خداست. کمال‌هایی که در انسان‌ها می‌بینیم، مانند هوش، استعداد و اخلاق نیک، هدیه‌ای از جانب خدا است. هیچ موجودی کمال مستقلّ برای خودش ندارد، جز خدا. هر عمل نیک و پسندیده‌ای که انجام می‌شود، هم نتیجه کمال ذاتی است و کمال ذاتی هم مخصوص خداست.اعمال نیک انسانها به لطف و عنایت خدا انجام می‌شود. 🔹 بنابراین تنها خداوند شایسته ستایش است، زیرا: او منبع همه کمالات و خوبی‌ها است و علت اصلی همه اعمال نیک و پسندیده است. 🔹 پیامدهای اخلاقی اعتقاد به اختصاص حمد به خدا : رفع غرور و تکبر: انسان می‌فهمد که هر چه دارد از خداست و دلیلی برای خودستایی وجود ندارد. خشوع و خضوع در برابر خدا : انسان را به تواضع و فروتنی در برابر خدا دعوت می‌کند. تقویت ایمان: با شناخت عظمت خدا، ایمان انسان تقویت می‌شود. افزایش شکرگزاری: انسان به خاطر نعمت‌های خدا شکرگزار می‌شود. عشق به خدا: باعث ایجاد ارتباط عمیق‌تر و صمیمانه‌تر با خدا می‌شود. و ... . @y_talabegi
💢 تحلیل اهداف و فرصت‌های درگیری‌ها در سوریه 📌 اهداف اسرائیل، آمریکا و ترکیه: 1. تضعیف دولت سوریه و تلاش برای سرنگونی بشار اسد به عنوان عضو کلیدی جبهه مقاومت در منطقه. 2. تلاش برای قطع حمایت زمینی از حزب‌الله و کاهش توان رزمی این گروه. 3. تضعیف توان ایران در تأمین تسلیحات و حمایت از حزب‌الله و مقاومت فلسطین، با تمرکز بر تجهیز سوریه. 4. جلوگیری از افزایش قدرت و نفوذ ایران و محور مقاومت در منطقه پس از "طوفان الاقصی". 5. ایجاد انحراف در افکار عمومی جهانی از مسئله فلسطین و شکست‌های اسرائیل در لبنان و غزه و جنایات این رژیم. 6. تلاش برای ایجاد تفرقه و درگیری داخلی در جهان اسلام با محوریت دوقطبی شیعه-سنی، به منظور تضعیف اتحاد مسلمانان علیه اسرائیل. 7. افزایش نفوذ استراتژیک ترکیه و ابراز قدرت در منطقه. 8. بهبود چهره دولت ترکیه در میان اهل تسنن. 9. افزایش حمایت داخلی از دولت ترکیه با کشورگشایی و جنگ به کمک نیروهای نیابتی. 10. ایجاد ناامنی در سوریه به عنوان مسیر ارتباط اقتصادی ایران به مدیترانه. 11. تلاش برای تقویت گروه‌های نیابتی ترکیه و اسرائیل و تضعیف نیروهای نیابتی ایران در منطقه. 12. انتقام از روسیه و درگیر کردن این کشور در چندین جبهه. 13. و ... . 📌 فرصت‌های موجود: 1. افزایش حضور نظامی و مستشاری ایران در سوریه و تقویت قدرت سخت و نرم ایران در منطقه. 2. از بین بردن کامل گروه‌های تروریستی در سوریه و ایجاد امنیت پایدار در این کشور. 3. تولید هسته‌های مقاومت در سوریه و جذب جوانان این کشور به محور مقاومت. 4. آگاه شدن مسلمانان از ماهیت اصلی گروه‌های تروریستی-اسرائیلی و حمایت بیشتر افکار عمومی از جبهه مقاومت. 5. آگاهی مسلمانان از خیانت ترکیه به آرمان فلسطین. 6. و ... . 📌 سخن پایانی: سقوط یا تضعیف دولت سوریه یک فاجعه امنیتی، سیاسی و اقتصادی برای ایران و جبهه مقاومت است و یک دستاورد بزرگ برای رژیم صهیونیستی؛ از این رو، حمایت همه‌جانبه از حاکمیت ضروری است. @y_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 مقام والای صدیقه طاهره (سلام الله علیها)؛ تمام معارف و حقائق قرآنی بر قلب این وجود مقدس پیاده شده است. 🎙آیت الله حسن زاده آملی(ره) سلام الله علیها ع @y_talabegi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 تحولات با نگاه توحیدی 🔹 وَ نَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَ الْخَيْرِ فِتْنَةً وَ إِلَيْنَا تُرْجَعُونَ. انبیاء:۳۵ 🔹 هان مشو نومید چون واقف نه‌ای از سرّ غیب باشد اندر پرده بازی‌های پنهان، غم مخور 🎙 استاد مویدی @y_talabegi
تحلیل روشمند خیارات 15.mp3
14.56M
🎙 "تحلیل روشمند کتاب مکاسب، بخش خیارات" ✅ جلسه پانزدهم، خیار مجلس، ثبوت خیار برای وکیل مستقل در معاوضه و امکان نقل حق خیار @y_talabegi
تحلیل روشمند خیارات 15.pdf
149.3K
🖌 متن "تحلیل روشمند کتاب مکاسب، بخش خیارات" ✅ جلسه پانزدهم، خیار مجلس، ثبوت خیار برای وکیل مستقل در معاوضه و امکان نقل حق خیار @y_talabegi
📜 / ۲۰ 📌 آیه شریفه "الحمدللّه ربّ العالمین" 💐 رابطه ربّ و الله با توجّه به حقیقت «الله» و «ربّ»، روشن است که تنها «الله» و حقیقتی که مستجمع جمیع کمالات است می تواند «ربّ» حقیقی تمام مخلوقات باشد و تنها «ربّ» و پروردگار عالمیان است که می تواند «الله» و مستجمع جمیع کمالات باشد. لازمه الوهیّت، ربوبیّت است و ربوبیت کاشف از الوهیت. «الله» بودن دلیل برای «ربّ» بودن است. شاید به این جهت صفت «ربّ» در آیه شریفه بعد از «الله» آمده است. همه احتیاجات عالمیان نزد «الله» است و فقط «الله» یارای تامین مایحتاج عالمیان را دارد. 💐 رابطه ربّ و حمد با درک اختصاص حمد به خداوند سبحان و مالکیت مطلق او بر تمام کمالات نیز روشن می شود که ربوبیّت مخصوص ذات اقدس اله است و غیر او مقام ربوبیّت ندارد. ربوبیتِ ذات اقدس اله به اظهار کمال خود در مخلوق و جلوه گری جمال و جلال او در عالمیان است. عالمیان کمال استقلالی برای خود ندارند و نخواهند داشت، بلکه مجرایِ نمایشِ کمالات الهی و اسمای حسنای او هستند و اوست که کمال را در موجودی خلق می کند و به ظهور می رساند. از این رو گفته شده است ربوبیّت نوعی خلقت است و توحید خالقی مفید توحید ربوبی است. 💐 رابطه ربّ و الرّحمن الرّحیم این ربوبیّت الهی ناشی از رحمانیّت و رحیمیّت ذات اقدس اله است و این دو صفت دلیل بر این است که خداوند سبحان در ربوبیّت هیچ موجودی کم کاری نکرده و نخواهد کرد. آنچه مانع از کمال مخلوق است، قابلیت قابل و ذات مخلوق است –نه بخلی از ناحیه فاعل و خداوند رحمن رحیم-. @y_talabegi
استعمال آلات موسیقی 10.mp3
12.86M
📌 فقه روشمند آموزشی، "حکم (استفاده از ابزار موسیقی)" ارائه علم فقه با استفاده از آموزه‌های روش شناسی اجتهاد 🔹 جلسه دهم، ادله عقلی پاییز ۱۴۰۳ @y_talabegi
📜 / ۲۱ 💐 آثار توحید ربوبی 1⃣ درک عظمت الهی تصدیق ، مستلزم درک عظمت الهی، قدرت انحصاری او در هستی، رحمت بی پایان او بر مخلوقات و سایر کمالات جمالی و جلالی اوست. هیچ موجودی هیچ نقشی در مقابل و عرض ذات اقدس الهی ندارد و هیچ قدرت و اراده ای در مقابل قدرت و اراده او نیست. هر چه هست و نیست به اذن، خواست و اراده اوست بر اساس رحمت و حکمت او برای سوق دادن مخلوقات به کمال مطلوب است. 2⃣ عدم ترس و حزن کسی که توحید ربوبی برای او ملکه شده و هرگز غافل نمی شود که پروردگار او حقیقتی است که تمام کمالات –از علم و حکمت تا رحمت و قدرت- برای اوست و هر چه در هستی رخ می دهد، ناشی از صفت ربوبیت اوست، از هیچ چیز نمی ترسد و از هیچ چیز ناراحت نمی شود. چنین کسی می داند هر حادثه ای رخ دهد، به قدرت و تدبیر الهی و در راستای لطف و حکمت او برای سوق دادنش به سمت کمال است. «إِنَّ ٱلَّذِينَ قَالُواْ رَبُّنَا ٱللَّهُ ثُمَّ ٱستَقامُواْ فَلَا خَوفٌ عَلَيهِم وَ لَا هُم يَحزَنُونَ» (سورة مبارکة احقاف / آیة شریفة 13). استقامت بر توحید ربوبی، هر ترس و حزنی را از انسان سلب می کند. 3⃣ توحید عبادی باور کامل و تامّ به توحید ربوبی، توحید عبادی را به همراه دارد. شخصی که برای غیر او هیچ نقشی در هستی قائل نیست، تنها از او می ترسد. تنها به لطف او طمع دارد. هر چه می خواهد تنها از او می خواهد. تنها او را شایسته پرستش می یابد. بنابراین جز در مقابل او سر خم نخواهد کرد و تنها خواست و رضایت او را معیار عمل و انتخاب خود قرار خواهد داد و به خشوع و خضوع کامل در پیشگاه او خواهد رسید. «ذلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ أَ فَلا تَذَكَّرُونَ». (سوره مبارکه یونس / آیه شریفه 3). چنین کسی خود را از تمام جهات بی نیاز از خلق می بیند و دچار و خودنمایی نمی شود. 4⃣ توحید فاعلی باور کامل و تامّ به توحید ربوبی، توحید فاعلی را به همراه دارد. پرورش دهنده هستی کسی نیست جز الله جلّ جلاله. پس هر فعلی –در عین انتساب به مخلوق- در حقیقت به او منتسب است و به اذن و اراده او محقق شده است. فاعلی جز او نیست و هر فعلی و حادثه ای به خواست او از هر فاعلی –چه فاعل بالجبر و چه فاعل بالاختیار و چه غیر آن دو- صادر می شود. 5⃣ توحید حبی باور کامل و تامّ به توحید ربوبی، توحید حبّی را به همراه دارد. چه کسی شایسته عشق و محبت است جز ذاتی که هر خیری از اوست، هر کمالی از اوست، هر زیبایی از اوست و هر چه را دوست داریم، از او و برای اوست و از روی لطف و محبت او خلق شده و در اختیار ما قرار گرفته است؟ وقتی انسان دانست که خداوند رحمن رحیم با این که از او بی نیاز است، همواره و از تمام جهات –که حتی خود انسان نیز از بسیاری از آنها غافل بوده و هست- در مقام پرورش و اصلاح او بر آمده است و هرگز او را فراموش نکرده، عاشق و واله ذات اقدس اله خواهد شد و از غفلت و کوتاهی خود در پیشگاه او شرمسار است. 6⃣ دوری از صفات رذیله شخصی که توحید ربوبی با ذات او عجین شده باشد، صفات رذیله از وجود خود بیرون رفته است و به صفات حسنه متّصف شده است. چنین کسی -همانطور که بیان شد- دچار ریا و خودنمایی نخواهد شد؛ حوادث تلخ و شیرین روزگار را برنامه الهی در روند تکامل خود خواهد دید، دچار و پرخاشگری و نسبت به دیگران نمی شود و به انتقام جویی فکر نخواهد کرد، نمی ورزد، نسبت به حوادث دچار ترس و اضطراب نخواهد بود، هرگز جزع و فزع نخواهد کرد و پیشه خواهد کرد، بلکه نسبت به همه حوادث به ظاهر بسیار تلخ نیز راضی و خشنود خواهد بود و حمد و شکر خداوند –تبارک و تعالی- را به جای خواهد آورد. «الحمدلله علی عظیم رزیتی» (ستایش خدای را به دلیل بزرگی مصیبتم). 🔺 البته رسیدن به ملکه توحید ربوبی در این عالم مادی که دار غرور و فریب است و چنین پنداشته می شود که اسباب نقشی در هستی و امور زندگی ایفاء می کنند، نیازمند ایمان قوی و استقامت در این راه دارد. این سبب ها بر نظرها پرده هاست که نه هر دیدار صُنعش را سزاست دیده ای باید سبب سوراخ کن تا حُجب را بَرکَنَد از بیخ و بن از مسبِّب می رسد هر خیر و شرّ نیست اسباب و وسائط ای پدر جز خیالی منعقد بر شاهراه تا بماند دورِ غفلت چند گاه @y_talabegi
تحلیل روشمند خیارات 16.mp3
21.17M
🎙 "تحلیل روشمند کتاب مکاسب، بخش خیارات" ✅ جلسه شانزدهم، خیار مجلس، ثبوت خیار در بیع فضولی @y_talabegi