eitaa logo
آموزش مداحی یاس کبود
18.5هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
604 ویدیو
23 فایل
کانال رسمی مجمع حضرت یاس کبود که مستقیما زیر نظر استاد معظم #دکتر_محمد_فراهانی اداره می شود تماس با دکتر فراهانی 09123064825 صندوق سرمایه گذاری رضوان eitaa.com/egtesade_heiat مدیر: @ramin_mohammadi تهیه کتاب ستایشگران نور @Seyedabas135
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علیه السلام تحلیل🎤 : مقدمه روضه ـ تمرکز روی یک موضوع روضه 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 👇👇 یه مادر تو کربلا شیر نداره هر کسی شیرخواره داره بیاره صورتا رُ همه بالا بگیرید بچه هارُ روی دستا بگیرید بذارید یه لحظه بی شیر بمونه دلاتون روضه ی اصغر بخونه میرزای قمی هر وقت روضه خونی می خواست براش روضه بخونه میگفت روضه ی علی اصغر بخون، میگفتن آقا مگه امام حسین روضه ی دیگه نداره می فرمود: آخه شما نمی دونید، این بچه خیلی غریب بوده، یاران امام حسین همه از خودشون دفاع کردن بعد به شهادت رسیدن اما این طفل شیر خواره دفاعی از خودش نکرد، اگه می خوای خوب روضه رُ درک کنی الان تصور کن اون زمانی که می خواستی بچتُ از شیر بگیری چقدر برا پدر مادر سخته وقتی میخوان بچشونُ از شیر بگیرن ... ما دیدیم بچه رُ از شیر می گیرن ولی از شیر دیدی با تیر بگیرن آشیخ رضای سراج رُ خیلیاتون می شناسید یکی از روضه خون های بسیار پر سوز و گداز و تاثیر نفس دار. میگه یه شبی از مجلس روضه می رفتم طرف خونه میگه زیر گذر دیدم یه جوونی ایستاده یه بچه ای تو بغلش؛ میگه اول فکر کردم فقیره رفتم جلو کمکش کنم من ُشناخت گفت آ شیخ فقیر نیستم اما بیچاره شدم، گفتم چیه؟ دردت چیه؟ به من بگو گفت آشیخ این بچه ای که تو بغل منه بچه ی منه، از صبح مریض بوده عیالم دست تنها از خونه بیرون نیومده، وقتی اومدم خونه به من گفت این بچه رُ بگیر ببر پیش طبیب، تو تب داره می سوزه آشیخ رضا بچه رُ بغل کردم اومدم بیرون نرسیده به مطب دکتر بچه رو دستم جون داده حالا می خوام خونه برگردم خجالت می کشم. خدا برا هیچ کس نیاره... یه وقت لشکریان عمر سعد دیدن ابی عبدالله این قنداقه رُ به سینش چسبانده، یک قدم به سمت خیمه میره یک قدم برمی گرده، یکی از قسی القلبا میگه اینجا خیلی دلم برا حسین سوخت ،چه کرد ابی عبدالله؟ یه وقت دیدن حسین ایستاد داره نماز می خونه انقده این مصیبت سنگین بود از آسمان ندا آمد: «دعه یا حسین فان له مرضعا فی الجنه» یعنی حسین جان رها کن این بچه رُ ما تو بهشت براش یه دایه ای قرار دادیم، لذا ابی عبدالله رو کرد به آسمان عرضه داشت . حالا که خدا داره می بینه تحملش برا من آسونه، یه وقت دیدن ابی عبدالله زانوهاش لرزید با زانو به زمین نشست غلاف شمشیرشُ برداشت یه قبر کوچکی کند این قنداقه رُ داخل قبر گذاشت، بندای قنداقشُ باز کرد، اومد این خاک رُ رو بدن بریزه دید صدای ناله میاد، مادرش رباب داره ناله می زنه، حسین صبر کن بذار یه بار دیگه بچمُ ببینم... حالا خانوم رباب اومده کنار قبر نشسته داره درد دل می کنه: لالالالا بخواب آروم دیگه من طاقت ندارم لالالالا گل تشنه چجوری من آب بیارم لالالالا گل تشنه می سوزه سینم از لبهای داغت لالالالا بخواب آروم نمی گیره حرمله سراغت ز فرط ناله نایم زخم مادر رخم چشمم صدایم زخم مادر برای کندن قبرت عزیزم تمام پنجه هایم زخم مادر نفس بر سینه در دل نیشتر بود جگر از دل دل از پر ریشتر بود عزیزم با که گویم این مصیبت که قد تیر از تو بیشتر بود 📗📕📘📗📕📘📗📕📘📗📕📘 https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
ع تحلیل💡 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 👇 ✅استفاده از شواهد در روضه همانطور که در قسمت شواهد به صورت کامل به این مبحث پرداخته شده ، استفاده از قول علما و بزرگان برای بیان اهمیت قسمتی از روضه که می خواهیم به آن بپردازیم بسیار زیاد است که در این روضه ،استاد معظم حاج محمد فراهانی برای بیان اهمیت روضه حضرت علی اصغر علیه السلام از این فرمایش میرزای قمی استفاده کردند که نشان دهنده مظلومیت حضرت علی اصغر علیه السلام است که خود باعث تاثیرگذاری بیشتر در روضه خواهد شد ✅مقدمه روضه در بیان روضه اگر که بخواهیم مستمع درک بهتری نسبت به مصیبت وارده به اهل بیت علیهم السلام پیدا کند باید این مصیبات را از طریق اتفاقات روزمره که ممکن است برای هر کسی پیش بیاید مطرح کرد و باید این مصیبات را برای مستمع ملموس کرد به طوری که نسبت به پذیرش روضه آمادگی لازم را پیدا کند که در این بخش از روضه جناب آقای فراهانی به ماجرایی که برای شیخ رضا سراج اتفاق افتاده بود اشاره کردند که تاثیر روضه را چندین برابر کرد و هر شنونده ای را تحت تاثیر قرار داد ✅حلقه اتصال یک مجلس روضه از قسمتهای مختلفی تشکیل شده و هر کدام به صورت مجزاست ولی نکته ای که بسیار اهمیت دارد این است که چطور این قسمتها را به صورت هنرمندانه به یکدیگر متصل کنیم و به نظر می رسد همین قسمت وجه تمایز مداحان بزرگ با بقیه است ایجاد و انتخاب حلقه های اتصال بین شعر و مقدمه روضه و بین مقدمه روضه با روضه و ایجاد گریز همه و همه در این نکته می گنجد یعنی حلقه های اتصال در این روضه حاج محمد فراهانی از داستان شیخ رضا سراج و از قسمتی که آن شخص خجالت می کشید که بدن فرزندش را به منزل ببرد به شرمندگی حضرت ابا عبدالله اشاره کردند که بعد از اینکه حضرت علی اصغر به شهادت رسید حضرت ،یک قدم به سمت خیمه ها می رفت و یک قدم بر میگشت توصیه میشود برای ایجاد این نوع حلقه های اتصال ابتدا از بیان اساتید استفاده کنید و بعد از تبحر در این بخش میتوانید خودتان با تفکر در روضه این حلقه ها را ایجاد کنید ✅استفاده از جملات عربی استفاده از جملات عربی که کلام خداوند و یا امام معصوم است می تواند در روضه بسیار تاثیرگذار باشد به علت نوری که در اصل کلام وجود دارد به ذاکرین محترم توصیه می شود که تا زمانی که این جملات را به طور کامل و با اِعراب صحیح فرا نگرفته اند به هیچ وجه در مجالس استفاده نکنند به این علت که در صورت خواندن غلط عبارات عربی دقیقا نتیجه عکس خواهد داشت و مستمع نسبت به شما مصونیت پیدا خواهد کرد 📗📕📘📗📕📘📗📕📘📗📕📘 https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ع تحلیل📝 شعر از: : اصل پیام ـ گریز غیر کلیشه ای 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 👇 اگرچه در دل دشمن تو را رها کردم به قاتلان تو نفرین، به تو دعا کردم محاسنم به کف دست و اشک در چشمم به همره تو دویدم خدا خدا کردم هزار مرتبه جانم ز تن جدا گردید  دمی که تشنه لب از خود تو را جدا کردم گلوی تشنه فرستادمت به قربانگاه  چه خوب حق تو را ای پسر ادا کردم یه جوری علیشُ تربیت کرد وقتی بین راه دید بابا میگه «انا لله و انا الیه راجعون»یه جمله از باباش پرسید «اولسنا علی الحق» بابا ما از مرگ نمی ترسیم به ما بگو بر حقیم حق با ما هست؟ دینمون اسلاممون ایمانمون حفظه؟ گفت آره بابا گفت دیگه باکی نداریم، خودم فدات میشم. لذا اول شهید بنی هاشم علی اکبره، اصحاب نذاشتن، اونا پیش مرگ بنی هاشم بودن قول داده بودن شب عاشورا به هم که تا ما هستیم از بنی هاشم کسی نره تو میدون، و الا نفر اول عاشورا علی اکبر بود خودش به تنهایی ورقُ عوض می کرد. شیخ جعفر شوشتری میگه دو نفر بودن می تونستن ورق کربلا رُ عوض کنن ابی عبدالله اجازه نداد یکیش علی اکبر بود می خواست بره زره پیغمبرُ تنش کرد با بار سنگین نبوت گفت میری برو برا بچه های تشنه م فقط آب بیار علی اکبرم... به اباالفضل اقتدا کرد اذان صبح، اذان گفتنت دلم را برد صلاه ظهر تو را هدیه بر خدا کردم زبان تو که مکیدم همه وجودم سوخت چو شمع سوختم و گریه بی صدا کردم گفت بابا تشنمه، صدا زد «هات لسانک» همچین که زبان تو دهان علی گذاشت علی عقب رفت بابا تو که لبات از من خشک تره، قربون لبای پارت برم بابا ، علی اکبر لبای خشک باباتُ دیدی طاقت نیاوردی امام خواهرت تو خرابه لبای پاره رُ دید، دید دندونای بابا شکسته خوب شد ندیدی لبای باباتُ چوب می زنن... تو آب خواستی و من ز خجلت آب شدم به اشک دیده خود حاجتت روا کردم 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
ع تحلیل💡 🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 👇 🌳اصل پیام: یکی از مهمترین اصول معنوی مداحی اصل پیام است. مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند: «مثل کُمِیتها و فَرَزدَق ها و سید حِمیَری ها و دِعبل ها و از این قبیل کم نبودند و فقط این نبود شعری را بر اساس عقیده شان بگویند و برای چند نفر بخوانند بلکه مساله این بود که شعر آنها حامل یک پیام و حامل یک رسالت بود چیزی را می خواست به مردم تعلیم بدهد، علت اینکه کُمِیت تحت تعقیب قرار می گرفت و دعبل می گفت من پنجاه سال است که چوبه دار خود را بر دوش می کشم، همین پیام شعر آنها بود. من انتظار دارم برادران پیام را هیچ وقت فراموش نکنند...» در این جلسه به این اصل بخوبی توجه شده است. 🌳شهادت: در بین ابیات اولیه نسبت به اهمیت و جایگاه شهادت و خانواده شهدا اشاره می شود. و در ذکر روایت«وقتی بین راه دید بابا میگه (انا لله و انا الیه راجعون)یه جمله از باباش پرسید «اولسنا علی الحق» به ما بگو حق با ما هست؟ دینمون اسلاممون ایمانمون حفظه؟ گفت آره بابا گفت دیگه باکی نداریم، خودم فدات میشم.» فرهنگ جان فشانی برای حق، کاملا تبیین می شود که خود مقدمه چینی مناسبی برای روضه هم هست. 🌳تربیت دینی: بین ابیات نسبت به اهمیت حضور بچه ها در مراسمات مذهبی و نقش محافل عزاداری در تربیت آنها تأکید می شود با جملاتی چون: «آفرین به اون پدرایی که تنها نمیان، با بچه هاشون میان، از الان باید روح حسین تو وجودشون زنده بشه، از الان باید تربیتش تربیت حسینی بشه...» نکته قابل ذکر اینکه این جملات علاوه بر اینکه حاوی پیام است، جنبه تشویق و ترغیب نونهالان و نوجوانان و والدین آنها را دارد و با این قدرشناسی و تأکید، از جلسه تأثیر بیشتری می گیرند. 🌳گریز غیر کلیشه ای: همواره گفته ایم بایستی در مداحی ها و روضه خوانیها نوآوری داشته باشیم و تنوع را همواره به عنوان یک اصل، مورد بحث و بررسی قرار داده ایم. در این جلسه می بینیم در گریز، نوآوری صورت گرفته و مداح محترم در روضه حضرت علی اکبر(ع) گریزهای کلیشه ای که همیشه بیان می شود را ذکر نمی کند بلکه از روضه «دیدن لبهای خشک سیدالشهداء» توسط حضرت علی اکبر(ع) به روضه «دیدن لبهای چاک چاک امام توسط حضرت رقیه(س)» گریز می زند. می بینیم که در اینگونه روضه خوانیها و گریز زدنها، می شود بدون تحریف، نوآوری و تأثیر گذاری بیشتری داشت. گریز غیر کلیشه ای 🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
4_5908835896383243256.mp3
5.92M
📚 دروس تخصصی 🎙 دکتر محمد فراهانی 1⃣ شرح روضه حضرت علی اکبر (ع)‼️ 2⃣ دقت در ضمیر ⁉️ 3⃣ شروع سینه زنی در (زمینه) چگونه باید باشد ⁉️ https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
17.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تحلیل🔎 📝📝📝📝📝📝📝📝📝📝📝📝 👇👇 ترک روی لبش رو نمی انداخت به آب غم چندین لب تاول زده وادارش کرد سکینه مشک رو گرفت دستش اومد جلو عمو... عمو یعنی میشه سقای ما تو باشی و بچه از تشنگی دارن تو خیمه می لرزن ای امان.. به خدا قسم روضه عباس اینه روضه عباس دست چپ و راست نیست .فرق شکافته نیست چشم خون آلوده نیست ،اینه روضه. آبرو در خطر و ... آبرو در خطرو مشک به دندانش بود تیر نامرد به یک طفل بدهکارش کرد سر درهم شده را بر سر نیزه بستند شاعرش گفت ولی به جدت اشتباه گفت سر رو نبستند آه چون اختران عشق ز هرسو به نیزه شد دانی چگونه آن سر مه رو به نیزه شد از بس شکاف زخم عمودش عمیق بود تنها سری بود که ز پهلو به نیزه شد چی اومده سرت برادر چرا رو خاکایی دلاور چرا شکسته طاق ابروت خدا کنه نبینه خواهر تو صحرا پیچیده ناله مادرم میدونم خودم کردم ..یه چیزی خوندم دیگه چیزی نمیشه خوند تنها سری بود ..... هرچی رو نیزه سوارش کردند دیدن نیزه از اون طرف..... https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b
علیه السلام تحلیل🔎 ❎اشارات بدن یا زبان بدن چیست⁉️ اشارات بدن یا زبان بدن به پیام‌های غیرکلامی اطلاق می‌شود که میان افراد توسط حرکات اعضای بدن و حالات صورت انتقال می‌یابد. در زبان انگلیسی، این پدیده (به انگلیسی: Body language) نامیده می‌شود. چهرهٔ انسان می‌تواند بیش از ۲۰۰۰۰ حالت مختلف ایجاد کند. بنابراین خوش بیان ترین قسمت بدن است. بیشتر بیان‌ها، ترکیبات چهره‌ای یعنی مخلوطی از دو یا چند حالت اصلی است. ۹۳ درصد ارتباط میان فردی را اشارات بدن تشکیل می‌دهد. در حالی که تنها ۷ درصد ارتباط میان فردی شامل گفتار است. 👇👇👇👇👇👇 در فایل مورد بحث حاج حسن خلج، هنر بدن را به وجه احسن اجرا می کنند. در ابتدای خواندن وقتی خواستند به حالت آمدن حضرت سکینه، به محضر عموجانشان، اشاره کنند، آقای خلج دو دست خود را به حالت مشت شده، مقابل سینه و زیر چانه قرار دادند و با این حال تضرع حضرت سکینه را به تصویر کشیدند و در ادامه با لرزاندن دستشان حالت لرزیدن بچه های داخل خیمه را از شدت تشنگی مجسم کردند. در ادامه در مصراع «سر درهم شده را بر سر نیزه بستند» برای به تصویر کشیدن محتوا، در ادای عبارات «درهم شده» ، «سر نیزه» و «بستن» حرکاتی متناسب با محتوا توسط دستشان و بدنشان داشتند که محتوا را کاملا مجسم کرد. در مصراع «از بس شکاف زخم عمودش عمیق بود» برای مصور نمودن محتوای «شکاف زخم» با حرکت دادن دست از پشت سر تا پیشانی، محتوا مجسم شد. در مصراع «تنها سری بُوَد که ز پهلو به نیزه شد» برای مصور نمودن محتوای «از پهلو به نیزه شدن» سر را به پهلو خم کردند و دست را به حالت نیزه زیر آن قرار دادند. در مصراع «آبرو در خطر و مشک به دندانش بود» بعد از جمله «آبرو در خطر و» مکث کردند، که اینگونه مکثها در جملاتی که مستمع بدان حساس است بسیار تاثیرگذاری را بالا می برد. مستمع در بخشی از مجلس زمزمه ای داشت که آقای خلج با عبارت سوالی «چی؟» او را برای بهتر زمزمه کردن ترغیب کرد. در جلساتی که بار عام است مثل عاشورا و تاسوعا چون عامه مردم حضور دارند و بعضی برای برآورده شدن حاجت آمده اند؛ اشاره به حوائج مستمعین حائز اهمیت است. در این جلسه آقای خلج با اشاره به موضوع «آبرو» که در روضه حضرت عباس(ع) هم موضوعیت دارد به حوائج مستمع اشاره کردند. قبل از گفتن بعضی روضه های سنگین مقدمه چینی لازم است؛ آقای در گفتن مصراع «سر درهم شده را بر سر نیزه بستند» با عذرخواهی از حضرت ام البنین و حضرت زهرا(س) مقدمه چینی کردند. در گریز زدن از شعری به شعری دیگر نیز گاهی مقدمه چینی لازم است؛ آقای در گریز شعری به شعر دیگر که روضه اش سنگینتر بود با جمله «شاعرش گفت ولی اشتباه گفت» مقدمه چینی کرد؛ که کاملا غیر کلیشه ای بود. البته به کار بردن اینگونه تعابیر از اساتید خریدار دارد. در تفسیر مصراع «چون اختران عشق ز هر سو به نیزه شد» وقتی می خواستند به دستور فرمانده لشکر دشمن اشاره کنند که دستور داد سرها رو به نیزه بزنند؛ لحنشان کاملا دستوری شد و از دکلمه استفاده کردند. در اوج روضه در مصراع «تنها سری بُوَد که ز پهلو به نیزه شد» آخر مصراع را با دکلمه گفتند. یکی از جایگاههای کاربرد سبکهای ریتم دار زمزمه ای، بعد از روضه های سنگین است که غالبا با محتوای زبانحال به کار می رود. و در این جلسه به کار رفت. قاعده این است که روضه باید از روضه های با شدت مصیبت کمتر به سمت روضه های سنگینتر به کار برود؛ در این جلسه که محتوای شعر زمزمه ای از شدت مصیبت کمتری نسبت به روضه قبلی برخوردار بود؛ آقای شعر زمزمه ای رو نیمه کاره گذاشتند و با جمله «می دونم خودم کردم، یه چیزی گفتم که دیگه نمی شه چیزی خوند» زمینه را برای بازگشت به روضه قبلی، فراهم کردند. برخی جملات روضه که خیلی سنگین است، اگر بیان نشود و اشاره بدن به مستمع القاء شود اثر بیشتری دارد؛ مثلا در جمله «هر چی رو نیزه سوارش کردند، دیدن نیزه ازون طرف بیرون زد» جمله «بیرون زد» را نگفتند و با اشاره دست مطلب را رساندند. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/2105147398Cd2fdb6f26b