eitaa logo
هفته‌نامه زن روز
737 دنبال‌کننده
15.4هزار عکس
146 ویدیو
1.6هزار فایل
کانال رسمی هفته‌نامه «زن روز» قدیمی‌ترین نشریه فرهنگی اجتماعی زنان صفحه‌ی ما در اینستاگرام: https://www.instagram.com/zane_rooz_mag/ ارتباط با ادمین: @zaneruz97
مشاهده در ایتا
دانلود
هفته‌نامه زن روز
یکی بود یکی نبود (۱) فاطمه اقوامی این هفته قصد داریم یک تور تفریحی راه بیندازیم و همراه شما سفری داشته باشیم به دنیای رنگارنگ قصه ها. می خواهیم ببینیم در آنجا چه خبر است... کمربندها را محکم ببندید که سفر خیال انگیز خود را شروع کنیم... در بخشی از این گزارش جذاب می‌خوانیم: قصه در لغت به معنای «پی گرفتن» است چنانچه در سوره قصص و کهف به همین معنا به کار رفته است. همچنین به «بیان خبر و حدیث» هم معنا می شود درست مثل معنایی که در آیه ۳ سوره یوسف برای این واژه آمده است. البته معنای دوم، به معنای اول مرتبط است و به همان برمی گردد چراکه خبر و قصه گویی، پیگیری وقایعی است که رخ داده است. قصه را جزو قدیمی ترین و کهن ترین تراوشات ذهنی انسان و آثاری که از اندیشه و تخیل بشر به جای مانده می دانند. قبل از اینکه بشر وارد دوره تاریخی شود و روایت های زندگی اش را در قالب نقوش و علایم و خطوط ثبت و ضبط کند به مدتی طولانی افسانه ها، قصه ها و روایت ها را در حافظه و ذهن خویش نگه می داشته و آن ها را سینه به سینه به نسل بعدی خود می سپرده است. در تعریف قصه آمده است: «قصه قالبی است ادبی که نویسنده به وسیله آن حرف و پیام خود را به صورت ماجراها و حادثه هایی که به طور منطقی به دنبال هم می آیند به مخاطبش عرضه می کند.» در جای دیگر قصه را این گونه تعریف کرده اند: «قصه بیان واقعی وقایعی است غالبا خیالی که در آن ها معمولا تأکید بر حوادث خارق العاده بیشتر از تحول و تکوین آدم ها و شخصیت هاست. یعنی در قصه ها محور ماجرا بر حوادث خلق الساعه می گردد و حوادث قصه ها را به وجود می آورند و در واقع رکن اساسی و بنیادی آن ها را تشکیل می دهد. جمال میرصادقی هم با تأکید بر این مطلب قصه را چنین تعریف می کند: «به آثاری که در آن ها تأکید بر حوادث خارق العاده بیشتر از تحول و پرورش آدم ها و شخصیت هاست قصه می گویند.» @zane_ruz ارتباط با ادمین: @zaneruz97
هفته‌نامه زن روز
بورک ترکی با پنیر 👩‍🍳مواد لازم: خمیر یوفکا: ۸ ورق اسفناج: ۲۰۰ گرم تخم مرغ: یک عدد روغن: ⅓ پیمانه وانیل: ¼ قاشق چایخوری پنیر: ۲۰۰ گرم کره: ۱۰۰ گرم شیر: ⅓ پیمانه شکر: یک قاشق غذاخوری 👩‍🍳طرز تهیه: برای تهیه این بورک بهتر است ابتدا فر را در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد بگذارید تا گرم شود. اگر می خواهید بورک ترکی روی گاز پخته شود این مرحله را رد کنید. سپس اسفناج ها را از ساقه جدا کنید و به مدت یک دقیقه در آب در حال جوش بریزید. پس از یک دقیقه اسفناج ها را آبکش کنید و روی یک دستمال تمیز بگذارید تا کاملا خشک شوند. برگ اسفناج ها را با چاقو ریز کنید و در یک ظرف جدا با پنیر مخلوط کنید. سپس شیر، تخم مرغ و کره آب شده را در یک ظرف مخلوط کنید. یک ورقه یوفکا را برداشته و روی یک سطح تمیز قرار دهید. سپس سطح خمیر یوفکا را با فرچه مخصوص شیرینی پزی به مخلوط شیر، تخم مرغ و کره آغشته کنید. البته باید بدانید که اگر می خواهید بورک های ترکی شما بیشتر طعم شیرینی بدهند، می توانید وانیل و شکر را در این مرحله به شیر، تخم مرغ و کره اضافه کنید. حالا در این مرحله مواد پنیر و اسفناج را با قاشق روی نوار عرضی بالای ورقه خمیر یوفکا بریزید و آرام آرام خمیر را با مواد به صورت لوله ای بپیچید. برای باز نشدن و انسجام بورک ها، مواد شیر، تخم مرغ و کره آب شده را با فرچه بر روی بورک های پیچیده شده نیز بزنید. بورک ها را به مدت ۳۰ دقیقه در فر قرار دهید تا روی آن ها طلایی شود. البته اگر فر ندارید هم می توانید بورک ها را با کمی روغن در ماهیتابه سرخ کنید تا جایی که ترد و طلایی رنگ شوند. بورک های اسفناج و پنیر گیاهی شما آماده است و می توانید آن را به عنوان یک میان وعده سالم یا فینگرفودی خوشمزه و در کنار دوستانتان نوش جان کنید. @zane_ruz ارتباط با ادمین: @zaneruz97
پناهگاه امت حجت‌الاسلام والمسلمین فرحزاد موسی‌بن‌سیار می‌گوید وقتی امام هشتم به خراسان آمدند، به شهر طوس که رسیدیم دروازه‌ طوس، به دیوار شهر که رسیدیم دیدیم صدای شیون و گریه بلند است. چه خبر است؟ نگاه کردیم دیدیم یک جنازه‌ای را دارند می‌برند. حضرت آن چنان با شتاب طرف جنازه رفتند، تشبیه می‌کند راوی، مثل بچه‌ای که با عجله و شتاب مادرش را می‌بیند و طرف مادر می‌رود، حضرت با شتاب طرف جنازه رفتند. بعد به من فرمودند که فلانی: «مَن شَیَّعَ جِنَازَةَ وَلَّیِ مِن اَولِیَائِنا خرَجَ مِن ذُنوبِهِ کَیَومِ وَلَدَتهُ أمُّهُ» دوستی از دوستان ما را تشعییع جنازه کند، مثل روزی که از مادر متولد شده است خدا گناهانش را می‌آمرزد، دیگر هیچ گناهی ندارد. یک تشعییع جنازه خدا همه‌ گناهانش را پاک می‌کند. همراه جنازه حرکت کرد. تشعییع جنازه خیلی مهم است. جنازه را آوردند گذاشتند روی زمین. حضرت نشستند کنار جسد، اسم طرف را آوردند، فلان فرزند فلان. «أبشِر بالجَنَة» بشارت می‌دهم به بهشت. «فَلا خَوفَ عَلَیکَ بَعدَ هَذِه السَّاعة» خاطرت جمع باشد. می‌شود کسی سرما، گرما، راه دور زیارت امام‌رضا بیاید حضرت به او نظر نکند؟ امام‌جواد‌علیه‌السلام فرمود: «کسی برای زیارت پدرم امام هشتم، آفتاب ببیند، گرما ببیند، سرما به او بخورد، قطره‌ی باران، خدا بدنش را بر آتش جهنم حرام می‌کند». این اندازه زیارت آقا عظمت دارد. حضرت رضا به جنازه‌ی این میت فرمودند فلانی، پسر فلانی به تو بشارت می‌دهم به بهشت. هیچ خوف و هراس و ترسی نداشته باش. می‌گوید من به حضرت گفتم آقا جان من تعجب می‌کنم که شما در مدینه زندگی کردید. این آقا اسمش را آوردید، اسم پدرش را آوردید. بعد هم بشارت دادید که این اهل بهشت است. چه فرمود؟ حضرت رضا‌علیه‌السلام فرمود: «أما عَلِمتَ» نمی‌دانی که اعمال شیعیان ما به ما عرضه می‌شود؟ اگر گناه و معصیتی باشد ما در خانه‌ی خدا می‌خوانیم که گذشت کنند، گناهانش را ببخشند و پاک کنند. و اگر هم ثواب و کار خیری کردند از خدا می‌خواهیم که از او تشکر کند و خدای متعال از او بپذیرد. از امام هشتم تعبیری که خیلی مهم است، «غُوث وَ غیاثَ هذِه اُمَة» یعنی پناهگاه این امت. «الغوُث الغوُث» که می‌گوییم. @zane_ruz ارتباط با ادمین: @zaneruz97
کنترل قند خون به سردی و گرمی دیابت بستگی دارد حمید نام‌آور متخصص طب ایرانی گفت: اگر تشخیص دهیم دیابت فردی از نوع سرد است بر اساس تدابیر باید با تغذیه صحیح برای وی غذاهایی که مشی گرم دارند را توصیه کنیم. برخی از غذاها نیز می توانند در کنترل قند خون تأثیر داشته باشند به طوری که برخی از متخصصان می گویند که چای گزنه برای پایین آوردن قند خون مفید است. نام آور ادامه داد: همچنین برخی از سایر متخصصان نیز توصیه می کنند که برای پایین آمدن قند خون از دمنوش ها استفاده شود که این نوع نگاه فقط نوعی درمان علامتی است. وی با بیان اینکه نگاه طب سنتی این گونه نیست که داروهای گیاهی یا گیاهان دارویی را جایگزین داروهای شیمیایی کند، گفت: حذف برخی از داروهای شیمیایی و همچنین درمان علامتی نمی تواند کمکی به درمان بیمار کند. این متخصص طب ایرانی بیان کرد: بیماری دیابت بسیار فعال است و حتی اگر قند خون فرد کنترل شود باز هم عوارض بیماری فرد را آزار خواهد داد لذا باید علاوه بر کنترل قند خون سایر عوارض آن را کنترل و بیماری را ریشه کن کرد. @zane_ruz ارتباط با ادمین: @zaneruz97
حراج کتاب فصل در آمریکا حوالی نه ونیم صبح کتابخانه عمومی بودم که عده ای با ماشین اومدن پشت کتابخانه (که تابلوی پارک ممنوع دارد.) کسی پیاده نشد. سر ساعت ده همه پیاده شدن و با عجله رفتن سمت سالن پشتی کتابخانه. از بچه گرفته تا فرد هفتاد ساله. بعضی ها نایلون آبی دستشون بود. بعد از چند دقیقه عده ای با نایلون های آبی پر از کتاب از کتابخانه زدن بیرون. فهمیدم که حراج کتاب هست و احتمالا قیمت ها خیلی عالیه! به سالن پشتی کتابخانه سر زدم. جای کوچکی بود اما پر از قفسه های کتاب. خانواده ها و بچه ها مشغول انتخاب کتاب بودن. بعضی قفسه ها خالی شده بود. قیمت کتاب ها ده سنت بود تا سه دلار. موارد خاصی هم پنج دلار. بالای بعضی قفسه ها زده بود که حداکثر یک نایلون پر کنید! داستان نایلون های آبی رو پرسیدم و یکی گرفتم. با داشتن نایلون دیگه کتاب ها رو دونه ای حساب نمی کردن. یک نایلون پر کتاب ده دلار. چند تا کتاب برداشتم نصف نایلون پر شد. نایلون رو گذاشتم کنار مسئول فروش که برم کیف پول بیارم. وقتی برگشتم گفت: نایلونت هنوز جا داره، پرش کن. حیفه! بین آدم هایی که در حال درو کردن کتاب بودن، بچه ها از همه خوشحال تر بودن برای داشتن کلی کتاب جدید! @zane_ruz ارتباط با ادمین: @zaneruz97
یکی از رفقامون سالگرد ازدواجش بوده. خانومش گیر داده که گوسفند بکشن. اینم مخالفت کرده، گفته چرا تاوان خریت منو یه گوسفند باید پس بده؟ شادی ارواح طیبه شهدا اجماعاً صلوات! 🔹حسین صادقی @zane_ruz ارتباط با ادمین: @zaneruz97
هفته‌نامه زن روز
یکی بود یکی نبود (۲) فاطمه اقوامی همه شهرزاد قصه گوی داستان هزار و یک شب را می شناسیم. زنی که هزار و یک شب برای پادشاه قصه گفت و توانست جان خویش و دیگر دختران سرزمینش را نجات بخشد. برخی به او لقب مادربزرگ قصه های جهان داده اند اما او تنها زنی نبود که در عرصه قصه گویی تبحر داشت. درست است که نقالان و قصه گویان مرد نمود و ظهور بیشتری داشته اند اما بار سنت قصه گویی در تمام ادوار تاریخ بر دوش زنان بوده است و آنان تأثیر و نقش بسزایی در این عرصه داشته اند. مادران، مادربزرگان و دایه ها کسانی هستند که ساعات بسیاری را در کنار کودکان می گذرانند و ضمن تربیت و آموزش کودکان با قصه های آموزنده خود هم آن ها را سرگرم می کنند و هم هر آنچه می خواهند به کودک خویش بیاموزند در قالب این قصه ها و با زبانی شیرین و خیال انگیز به او منتقل می کنند. ما در طول تاریخ شهرزادهای گمنام بسیاری داشتیم که در راه نقل قصه ها متبحر و کاربلد بودند. در شاهنامه فردوسی از زنی با نام «آزاده رومی» یاد می شود که خنیاگر بهرام گور بوده و رزم نامه سرایی می کرده است. «مشک ناز»، «ماه آفرید»، «فرانک»، «خواهر صلاح الدین ایوبی»، «دختر ملاصدرا» و... از دیگر زنان رزم نامه سرای تاریخ بوده اند. اما سرآمد این زنان رزم نامه سرا همسر حکیم فردوسی است که «خدای نامک» یا شاهنامه منثور پهلوی را برای شوهرش می خوانده. «شاهپرور خانم قراچه داغی»، «نازکبدن خانم قراباغی» و «زاغی اصفهانی» هم از قصه گویان و نقالان حرفه ای زمان قاجار به شمار می روند. کمی که در تاریخ جلوتر می آییم به نام «مرشد بلقیس» برمی خوریم. کسی که قبل از انقلاب اسلامی کنار ایستگاه ماشین دودی در شوش معرکه می گرفته و برای رهگذران شاهنامه می خوانده است. او پس از انقلاب هم به کار نقالی خود ادامه می داده است. «مشدی گلین خانم» شهرزاد قصه گوی دیگری است که متأسفانه در زمان حیاتش جز یک جوان انگلیسی کسی قدر گنج درون سینه او را ندانست. این پیرزن شیرین بیان که تا سال ۱۳۴۵ عمرش به دنیا بود قصه گویی محبوب در میان خانواده های پایتخت به شمار می رفت به طوری که با آغاز کار رادیو از او دعوت شد هفته ای یک بار به آنجا رفته و برای مردم قصه گویی کند و گلین خانم هم این دعوت را پذیرفت. در زمان جنگ جهانی دوم «لارنس پل الوار ساتن» شرق شناس و ایران شناسی مشهور انگلیسی مأمور می شود به ایران بیاید. او در این سفر به واسطه یک روزنامه نگار به نام «علی جواهرکلام» که نسبتی با گلین خانم داشته با این پیرزن دوست داشتنی که گنجینه گران بهایی از قصه های عامیانه را در صندوقچه حافظه خود داشته آشنا شده و مجذوب قصه های او می شود و تصمیم می گیرد همه آن ها را بنویسد. او تعداد قصه هایی که از مشدی گلین خانم شنیده را بیش از هزار قصه برآورد کرده است. او این کتاب را به چاپ می رساند البته زمانی که دیگر گلین خانم چشم از جهان فرو بسته بود! متن کامل این گزارش را می‌توانید در مجله زن روز مطالعه فرمایید. @zane_ruz ارتباط با ادمین: @zaneruz97
بسم الله الرحمن الرحیم... 💖اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم💖 سلام! 🌼صبح زیبا و گرم چهارشنبه‌تون به‌خیر و شادی🌼 امام هادی علیه‌السلام می‌فرمایند: «مسخره کردن (و بذله گویی) دیگران، تفریح سفیهان و کار جاهلان است.» (بحارالانوار، ج. ۷۵، ص. ۳۶۹) @zane_ruz
هفته‌نامه زن روز
نگاره‌های آسمانی (۴) سید محمد سعید انوار هنگامی که به آسمان شب می نگرید، ابتدایی ترین چیزی که ذهن و دیده شما را به سمت خود می برد اجرام پرنور هستند. گاهی ممکن است این اجرام پرنور سیاره هایی چون مشتری، زحل، زهره یا مریخ باشند. برای اطمینان از سیاره بودن یا نبودن این اجرام می توان به آن ها با دقت بیشتری نگریست. اگر این اجرام سوسو (چشمک) زدند، احتمالا ستاره باشند و اگر سوسویی از آن ها ندیدید، احتمالا شما به یکی از سیارات منظومه شمسی نگاه کرده اید! در ادامه برای اطمینان می توانید از نقشه های آسمان یا برنامه های امروزی موبایل استفاده کنید. همچنین دانستن مکان منطقه البروج که در واقع محل عبور ظاهری خورشید، ماه و دیگر سیارات است، به توانایی تفکیک ستاره ها از سیارات کمک می کند. در حالی که هیچ سیاره ای در آسمان شب نباشد یا منطقه ای که شما به آن نگاه می کنید خالی از سیاره ها باشد، آن چیزی که جلب توجه می کند، ستاره های پرنور هستند. این ستاره ها به قدری روشن هستند که از شهرهای بزرگ و پرنور نیز دیده می شوند. منجمان آماتور با وصل کردن خطوطی میان این ستاره های پر نور اشکالی را به وجود می آورند که آن را صورت واره می نامیم. باید توجه داشت که صورت واره ها با صورت های فلکی اشکال جداگانه هستند و تمایز دارند. یکی از معروف ترین صورت واره ها، صورت واره «دب اکبر» یا «ملاقه» است که شکلی آشنا برای بسیاری از منجمان آماتور دارد. این در حالی است که صورت فلکی دب اکبر از نظر انجمن بین المللی اخترشناسی (IAU) بیش از یک ملاقه شکل ستاره دارد و شکل خرس بزرگ را در آسمان می سازد. برتری بسیار بزرگ صورت واره ها نسبت به صورت های فلکی، سادگی یافتن آن هاست. شکل های ساده ای مانند مربع، مثلث، شش ضلعی و... که از چند ستاره درست شده اند، شناسایی صورت واره ها را در آسمان آسان می کند. بنابراین صورت واره ها برای کسانی که در حال یادگیری صورت های فلکی و آشنایی بیشتر با آسمان شب هستند، بسیار ساده، سودمند و دلپذیر خواهد بود. متن کامل گنبد آسمان این هفته را می‌توانید در مجله زن روز بخوانید. @zane_ruz ارتباط با ادمین: @zaneruz97