eitaa logo
زوار العباس علیه السلام
179 دنبال‌کننده
454 عکس
240 ویدیو
6 فایل
اللهم عجل لولیک الفرج و فرجنا بفرجه
مشاهده در ایتا
دانلود
امیرالمؤمنین صلوات الله علیه : چه بسیارند دوستان به هنگام چیده شدن کاسه‌ها... و چه اندک اند به وقت گرفتاری زمانه غررالحکم 9657 .
عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (علیه السلام) قَالَ: مَا عُبِدَ اللَّهُ بِشَيْ‌ءٍ أَفْضَلَ مِنْ عِفَّةِ بَطْنٍ وَ فَرْجٍ. امام باقر علیه السلام: خداوند به چیزی بهتر از عفتِ شکم و فرج عبادت نشده است الكافي- ط الاسلامية/ج2/ص79
🔍 شرف شمس چیست؟! آیا مستند روایی دارد؟! 👈🏻 شرف شمس، نگین زرد رنگ نیست، بلکه یک عبارتی است که به امیرالمومنین علیه السلام منسوب است و روی نگین حک می‌گردد. خود عقیق زرد به تنهایی مشکلی ندارد. ➖برخی مدعی‌اند که اولین‌بار روایت شرف شمس در کتاب "مصباح کفعمی رحمه الله" نقل شده که امیرالمومنین علیه السلام آن را نشانه پیروزی در جنگ معرفی کرده‌اند. اما حقیر چنین روایتی نیافتم. در میان نگین‌ها و عبارات حکاکیِ روی آنها که اهل بیت علیهم السلام سفارش فرموده‌اند، شرف شمس یافت نشد. به دعایی که برای شرف شمس نقل شده توجه فرمائید: «اللهم انی أسألک بالهاء من اسمک الأعظم و بالثلاث العصي و الالف المقوم و بالمیم الطمیس الأبتر و بالسلم و بالأربعة التي هي كالكف بلا معصم و بالهاء المشقوقة و الواو المعظم صورة اسمک الشريف أن تصلي علی سیدنا محمد بعدد کل حرف جری به القلم و تقضي حاجتي و هي کذا و کذا.» طبق فحص حقیر، چنین دعایی از معصومین علیهم السلام نقل نشده است. قدیمی‌ترین منبعی که برای این دعا یافتم، کتاب «شمس المعارف الکبری» تالیف یک صوفی سْنی از آفریقا بنام «احمد البونی» است که در اوایل قرن هفتم می‌زیسته و به علوم غریبه و طلسمات اهتمام داشته و حدودا چهل کتاب در "علم حروف و اعداد و جفر" نگاشته است. در این دعا اثری از مضامین عالی ادعیه اهل بیت علیهم السلام نیست، زیرا سازنده آن تنها خداوند را به حروف الفبا سوگند داده تا حاجاتش برآورده شود! در این دعا فقط بخش صلوات دارای محتوا و مضمون ارزشمند است که متأسفانه آن نیز تحریف شده، زیرا «آل محمد علیهم السلام» را از قلم انداخته‌اند. 🔹جالب اینکه جناب حسن زاده آملی، عارف صوفی‌مشرب معاصر، دربارهٔ غير روائی بودن شرف شمس نوشته است: «در شرح و تفسیر شرف شمس "محمود دهدار" (عارفی که متبحر در علم حروف بوده و در زمان صفویه می‌زیسته) در کتاب "مفاتيح المغالیق" که اثر مشهورش در باب علم حروف است، مطالبی نگاشته است. آخرین رساله‌ای که در باب شرف شمس نگاشته شده "أربعة کتب اسماعيليه" است، و همگى آن را اسم اعظم دانسته‏اند و خاتم آن را كه اولين كلمه است خاتم سليمانى گفته‏اند و آن را به "عوالم خمسه" كه حضرت خمس در اصطلاح عارفانست تفسير فرموده‌اند. در ديوان منسوب به أميرالمؤمنين عليه السلام كه فرمودند: "ثلاث عصى صفقت بعد خاتم، على رأسها مثل السنان المقوم" الى آخر الأبيات، در بيان اين اسم اعظم شرف شمس است، نائينى در گوهر شب چراغ گفته است (ص ١٨۴): اين اشعار از ابن عباس است كه به مولا عليه السلام نسبت داده شد. اين ابيات در دو قصيده صغراى و كبراى منبع اصول حكمت" احمد البونى" آمده است. مطلع صغرى اين است: بدأت ببسم الله روحى به اهتدت ... و مطلع كبرى اين: بدأت ببسم الله ربى و مالكى ... و آنرا شرح كرده است، و نيز بونى در همين كتاب و كتاب "شمس معارف كبرى" جداول اوفاقى بسيار در خواص آن آورده است كه ضحكة للمغفل و عبرة للمحصل.» 📚 هزار و یک نکته، ص ٧٩۶ لذا این اعتراف ایشان برای پیروانش حجت است. نتیجه آنکه نه تنها شرف شمس سند و مأخذی ندارد، بلکه به اعتراف اهل تصوف و عرفان، در کتب صوفیه و اسماعیلیه و کتب علوم غریبه و جفر آمده است و آن را اسم اعظم دانسته‌اند !!! اما پیشتر گذشت که اسم اعظم خداوند متعال، فقط نزد معصومین علیهم السلام است. نکته مهم: مُروجین شرف شمس، روزی که خورشید نوزده درجه در "برج حَمَل" باشد را برای شرف شمس مناسب می‌دانند، و آن روز را همان نوزدهم فروردین معرفی می‌کنند. اما به گفته برخی اهل فن در نجوم، از آنجا که برج فروردین با صُور فلکی حَمَل متفاوت است، لذا همیشه نوزدهم فروردین، شرف شمس نیست. حال بماند که در این میان چقدر و خرافه و آداب برای شرف شمس معین کرده‌اند، از نبات خوردن هنگام تهیه نگین، تا قربانی‌کردن‌ و...!!! 🔸 در روایات شیعه، به انگشتر "عقیق و فیروزه" بسیار سفارش شده است که خواصشان پیشتر گذشت. همچنین "زمرد و یاقوت و دُرنجف و..." نیز در روایات سفارش شده است. بجای موارد بی‌سند و نامعتبر، از احراز و اذکار و سنگ‌های مذکور در روایات استفاده کنیم. ☝کپی شده از کانال حرزهای آسمانی☝ حقیر فقط مطلب رو بازنشر کردم و واقعیت و صحت و سقم امر رو واگذار میکنم به اهل فن .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
علیهاالسلام امام باقر علیه السلام فرمود: خداوند می‌خواهد تا وقتی که زمان اظهار دین فرا می‌رسد، در نهان پرستش شود. همان طور که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) با (علیها السلام) پنهانی عبادت می‌کردند، تا وقتی که دستور رسید که آشکار کنند. راوی پرسید: آیا رواست که صاحب این دین پنهان باشد؟ فرمود: مگر امیرالمومنین علیه السلام روزی را که همراه رسول خدا صلی الله علیه وآله اسلام آورد، تا زمان علنی نمودن امرش، پنهان نکرد؟ عرض کرد: بله. حضرت فرمود: وضع ما نیز چنین است تا زمانی که وقتش فرا رسد. 📗الکافی، ج۱، ص۲۴۹-۲۵۰ قَالَ اَلسَّائِلُ يَا أَبَا جَعْفَرٍ كَانَ هَذَا أَمْرٌ خَاصُّ لاَ يَحْتَمِلُهُ اَلْعَامَّةُ قَالَ أَبَى اَللَّهُ أَنْ يُعْبَدَ إِلاَّ سِرّاً حَتَّى يَأْتِيَ إِبَّانُ أَجَلِهِ اَلَّذِي يَظْهَرُ فِيهِ دِينُهُ كَمَا أَنَّهُ كَانَ رَسُولُ اَللَّهِ مَعَ خَدِيجَةَ مُسْتَتِراً حَتَّى أُمِرَ بِالْإِعْلاَنِ قَالَ اَلسَّائِلُ يَنْبَغِي لِصَاحِبِ هَذَا اَلدِّينِ أَنْ يَكْتُمَ قَالَ أَ وَ مَا كَتَمَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَوْمَ أَسْلَمَ مَعَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ حَتَّى ظَهَرَ أَمْرُهُ قَالَ بَلَى قَالَ فَكَذَلِكَ أَمْرُنَا «حَتّٰى يَبْلُغَ اَلْكِتٰابُ أَجَلَهُ» . .
امام صادق عليه السلام: لا تَنْظُرُوا فی عُيُوبِ النّاسِ كَالْأرْبابِ وَانْظُرُوا فی عُيُوبِكُمْ كَهَيْئَةِ الْعَبـْدِ. ارباب گونه به عيوب ديگران ننگريد، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول، ۲۹۵
وَ قَالَ الامام الحسن صلوات الله علیه: مَنْ عَدَّدَ نِعَمَهُ مَحَقَ کَرَمَهُ. امام حسن مجتبی صلوات الله علیه: هر کس نعمت های خود را بشمارد، کرم خویش را نابود کرده است. بحارالانوار الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار عليهم السلام جلد 75 صفحه 113 باب 19 . صلوات الله علیه
حلبی نقل می کند از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام که در فضیلت امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمودند: إِنَّ الْحَسَنَ بْنَ عَلِیٍّ قَاسَمَ رَبَّهُ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ، حَتَّى نَعْلًا وَ نَعْلًا وَ ثَوْباً وَ ثَوْباً وَ دِینَاراً وَ دِینَاراً وَ حَجَّ عِشْرِینَ حَجَّةً مَاشِیاً عَلَى قَدَمَیْهِ‏ همانا امام حسن (علیه السلام) سه مرتبه دارایی اش از کفش و پیراهن و پول را با خداوند تقسیم کرد و بیست مرتبه با پای پیاده سفر حج رفت. التهذیب، جلد ۵، صفحه ۱۱ . صلوات الله علیه
خَرَجَ اَلْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِي يَوْمِ فِطْرٍ وَ اَلنَّاسُ يَضْحَكُونَ فَقَالَ إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ شَهْرَ رَمَضَانَ مِضْمَاراً لِخَلْقِهِ يَسْتَبِقُونَ فِيهِ إِلَى طَاعَتِهِ فَسَبَقَ قَوْمٌ فَفَازُوا تحف العقول ج۱ ص۲۳۶ امام مجتبی علیه السلام : خداوند ماه رمضان را ميدان مسابقۀ خلق قرار داده، كه با اطاعت و عبادت بر يك ديگر پيشى گيرند،و به هدف رضا و خشنودى او برسند . صلوات الله علیه
صلوات الله علیک یا سیدتی اسعد الله ایامکم میلاد مولایمان حضرت ابامحمدالمجتبی صلوات الله علیه رو تبریک و تهنیت عرض میکنم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از علیه السلام در مورد خردمندی پرسیده شد،ایشان فرمودند:(یعنی)غم‌ها را جرعه جرعه نوشیدن تا به فرصت‌ها دست یافتن. معانی الاخبار،ص۲۴۰