#پرسش
#جن_زدگی
#نفوذجن
آیا #جن_زدگی و #نفوذ_جن به انسان واقعیت دارد و مورد تایید آیات و روایات است ؟
#پاسخ
بر اساس روایات , جنیان شرور و شیاطین جنی , می توانند به انسان آسیب برسانند و مثلا به شکل حیواناتی چون مار یا سگ یا عقرب یا حشرات در آمده و به سراغ انسان بیایند : "رُوِيَ أَنَّ النَّبِيَّ صلی الله علیه و آله قَالَ: خَلَقَ اللَّهُ الْجِنَّ خَمْسَةَ أَصْنَافٍ صِنْفٌ كَالرِّيحِ فِي الْهَوَاءِ وَ صِنْفٌ حَيَّاتٌ وَ صِنْفٌ عَقَارِبُ وَ صِنْفٌ حَشَرَاتُ الْأَرْضِ وَ صِنْفٌ كَبَنِي آدَمَ عَلَيْهِمُ الْحِسَابُ وَ الْعِقَابُ. " _ " الْجِنُّ عَلَى ثَلَاثَةِ أَجْزَاءٍ فَجُزْءٌ مَعَ الْمَلَائِكَةِ وَ جُزْءٌ يَطِيرُونَ فِي الْهَوَاءِ وَ جُزْءٌ كِلَابٌ وَ حَيَّات "
بحار الأنوار ج60، ص267
الخصال، ج1، ص154
در روایاتی نیز از نبرد و جنگیدن امیرمؤمنان علیه السلام با جنیان شرور سخن به میان آمده که قصد ضربه زدن به مومنین را داشتند : " عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَحِمَهُ اللَّهُ عَلَيْهِ قَالَ: لَمَّا خَرَجَ النَّبِيُّ صلی الله علیه و آله إِلَى بَنِي الْمُصْطَلِقِ جَنَّبَ عَنِ الطَّرِيقِ فَأَدْرَكَهُ اللَّيْلُ فَنَزَلَ بِقُرْبِ وَادٍ وَعِرٍ فَلَمَّا كَانَ فِي آخِرِ اللَّيْلِ هَبَطَ عَلَيْهِ جَبْرَئِيلُ ع يُخْبِرُهُ أَنَّ طَائِفَةً مِنْ كُفَّارالْجِنِّ قَدِ اسْتَبْطَنُوا الْوَادِيَ يُرِيدُونَ كَيْدَهُ وَ إِيقَاعَ الشَّرِّ بِأَصْحَابِهِ عِنْدَ سُلُوكِهِمْ إِيَّاهُ فَدَعَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ علیه السلام فَقَالَ لَهُ اذْهَبْ إِلَى هَذَا الْوَادِي فَسَيَعْرِضُ لَكَ مِنْ أَعْدَاءِ اللَّهِ الْجِن " _ " طلع امير المؤمنين (علیه السلام) منه و سيفه يقطر دما و معه غطرفة "
الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج1، ص: 339 _ عيون المعجزات، ص: 45
#سوال:
آیا جنیان میتوانند به بدن انسان هم نفوذ کنند و روح و روان انسان را تحت تاثیر قرار دهند ؟
#پاسخ
بر اساس روایات , این نوع اذیت جن نیز امکان دارد یعنی جنیان شرور هم می توانند مثلا به شکل حیواناتی در بیایند و به بدن انسان آسیب بزنند و هم وارد بدن انسان شده و روح و روان او را تحت تاثیر قرار دهد , در روایتی از نفوذ جن به بدن دختری سخن به میان آمده که با کرامت امام سجاد علیه السلام , جن از بدن فرد مذکور خارج شد : " ثُمَّ قَالَ يَا خَبِيثُ يَقُولُ لَكَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ اخْرُجْ مِنْ هَذِهِ الْجَارِيَةِ وَ لَا تَعْرِضْ لَهَا إِلَّا بِسَبِيلِ خَيْرٍ فَإِنَّكَ إِنْ عُدْتَ أَحْرَقْتُكَ بِنَارِ اللَّهِ الْمُوقَدَةِ الَّتِي تَطَّلِعُ عَلَى الْأَفْئِدَةِ فَخَرَجَ مِنْهَا "
مناقب آل أبي طالب عليهم السلام ج4، ص145
امیرمومنان علیه السلام نیز در مورد نفوذ شیطان و جنیان شرور به بدن انسان و تحت تاثیر قرار دادن افکار و روحیاتش خطاب به فردی فرمود :
"«آيا تعادل فكرى خود را از دست دادهاى يا جن زدهاى يا بر اثر شدت بيمارى هذيان مىگويى؟»؛ (أمختبط أنت أم ذوجنّة، أم تهجر؟).
نهج البلاغه خطبه 224
#الحمدلله_که_مولایم_امیرالمومنین_است.
#خوارى
#بى_ارزشى
#دنيا
#بال_پشه
#جرعه_آب
قَالَ آيَةُ اَللهِ اَلْعُظْمَى اَلْإِمَامُ اَلرَّحْمَة سَيِّدُ اَلْمُرْسَلِين رَسُولُ اَللهِ صَلَّى اَلله عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ : لو أنّ الدنيا كانَت تَعدِلُ عند اللّه ِ عزّ و جلّ جَناحَ بَعوضَةٍ ما سَقَى الكافِرَ و الفاجرَ مِنها شَربَةً مِن ماءٍ .
حضرت آیت الله العظمی امامِ رحمت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند : اگر دنيا نزد خداوند عزّ و جلّ به اندازه پر پشهاى ارزش داشت، هرگز كافر و تبهكار را جرعه اى آب نمىنوشاند .
الأمالي للطوسي 531/1162 .
#اللهم_صلی_علی_محمد_و_آل_محمد_و_عجل_فرجهم_والعن_اعدائهم
#برادری
#شیرگاو
#فتوای_ابوحنیفه
شیخ عبّاس قمّی رحمه الله در "تحفة الاحباب" میگوید: سالی که از حاجی نوری استفاده میکردیم، با ایشان به کوفه رفته بودیم و در آنجا صبحها شیر گاو میخوردیم. حاجی نوری بـه مـن میفرمود: طبق فـتوای #بخاری، من و تو برادر رضاعی هستیم؛ چون بخاری طبق آنچه از وی مشهور است، خوردن شیر بز، شیر گاو، شیر خر و مانند اینها را موجب نشر حرمت میداند. (تحفة الأحباب، ص۱۱۸)
طـبـق چنین فتوایی بایـد حـكم كـنیم که مثلاً در زمان قدیم کـه گاودارها به نجف میآمدند و عموم طلبهها و غیرطلبهها از شیر آن گاوها استفاده میکردند، همه اهل نجف خواهر و برادر همدیگر باشند و عقدشـان هـم باطل بوده است.
در مورد چنین فتواهایی که به دلیل انقطاع از مبدأ وحی صادر میشده است، امام میفرماید: «فِي مِثْلِ هَذَا الْقَضَاءِ وَ شِبْهِهِ تَحْبِسُ السَّمَاءُ مَاءَهَا وَ تَمْنَعُ الْأَرْضُ بَرَكَتَهَا». (الكافي؛ ج۵؛ ص۲۹۱)
عجیب اینجاست که بخاری، إرتضاع از لبن واحد را و لو يک مرتبه، موجب نشر حرمت میداند و حتّى قـيد إمتصاص (مکیدن) از پستان را هم ندارد، و لذا طبق فتوای امام اهلسنّت دو نفری که از شیر گاو، و لو مقداری با فنجان بنوشند، با هم برادر و خواهر رضاعی میشوند.
جرعهای از دریا، ج۴ ص۵۱۰
#اللهم_العن_ابابکر_عمر_عثمان_عایشه
هدایت شده از 🔰 گفتار های ماندگار🔰
❌پاسخ سریع ❌
🔰فردی به حضرت امام هادی صلواتاللهعلیه عرض کرد:
کسی که دوست دارد همانگونه که به خدای خود عرض حاجت میکند، به امامش نیز عرض حاجت کند، چگونه این کار را انجام دهد؟
حضرت فرمودند:
💠 إن كانَ لَكَ حاجَةٌ
فَحَرِّك شَفَتَيكَ فَإنَّ الجَوابَ يَأتيكَ 💠
🌹 اگر حاجتی داشتی،
لبانت را تکان بده،
جواب به سوی تو میآید. 🌹
📚 بحارالأنوار، جلد ۵۰، صفحه ۱۵۵
https://eitaa.com/GoftarHayeMandegar
#امام_جواد_علیه_السلام
#ابوهاشمی_جعفری
#غلام
#جمال
#شتردار
جناب «ابوهاشم» گوید:
شتربانِ من، به من اصرار کرد تا سفارش او را به امام جواد عليهالسّلام کنم تا که شاید امام علیهالسلام او را به «غلامی» خود بپذیرد!
ساربان، این را به من گفت و من وارد خانه امام جواد عليهالسّلام شدم؛ آمدم تا تقاضای او را با امام علیهالسلام مطرح کنم، ديدم که عدّهاى در خدمت آن حضرت نشستهاند و امكان صحبتكردن نيست!
سفره در برابر امام علیهالسلام پهن بود؛ حضرت رو به من نموده و فرمودند: غذا ميل كن! و قبل از اينكه من تقاضایی را مطرح كنم، به غلام خود فرمودند:
یَا غُلَامُ! اُنْظُرِ الْجَمَّالَ الَّذِی أَتَانَا أَبُوهَاشِمٍ فَضُمَّهُ إِلَیْکَ.
ای غلام! برو آن ساربانى را كه «ابوهاشم» با خود آورده، بياور و او را جزء همكاران خود قرار ده!
الارشاد، ج۲ ص۲۹۴
#الحمدلله_که_مولایم_امیرالمومنین_است.
#قلب_مومن
سینه_میسوزد
رسول خدا صلی الله علیه و اله فرمودند:
بر اين مردم زمانى مىرسد كه در آن قلب مؤمن در سينهاش آب مىشود چنانكه سرب در آتش آب مىشود.كه او در دين مردم آفت و بدعت مىبيند و نمىتواند در آن تغييرى دهد.
قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) :
يَأْتِي عَلَى اَلنَّاسِ زَمَانٌ يَذُوبُ فِيهِ قَلْبُ اَلْمُؤْمِنِ فِي جَوْفِهِ كَمَا يَذُوبُ اَلْآنُكُ فِي اَلنَّارِ - يَعْنِي اَلرَّصَاصَ - وَ مَا ذَاكَ إِلاَّ لِمَا يَرَى مِنَ اَلْبَلاَءِ وَ اَلْأَحْدَاثِ فِي دِينِهِمْ لاَ يَسْتَطِيعُ لَهُ غَيْراً.
الأمالي (للطوسی) ج۱ ص۵۱۸
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج_و_فرجنا_بفرجه
#اخلاص
#تسلیم
#نجات
#قائم علیه السلام
از حضرت #امام_جواد علیهالسلام سؤال شد: «چرا به امام دوازدهم، قائم گفته میشود؟» حضرت فرمودند:
«چون او بعد از آن که یادش فراموش شود و اکثر معتقدان به امامتش از اعتقادشان دست بردارند و مرتد شوند، قیام خواهد کرد.»
راوی پرسید: «چرا به ایشان منتَظَر میگویند؟»
امام علیهالسلام فرمودند: «زیرا برای او غیبتی است که روزهایش زیاد و دورانش طولانی میشود؛ پس اهل اخلاص، منتظرِ قیامش میمانند و اهل شک، انکارش میکنند و منکران، یادش را به تمسخر میگیرند و تعیینکنندگان وقتِ ظهورش، دروغ میگویند و شتابکنندگان، هلاک میشوند و اهل تسلیم، نجات مییابند.»
«لم سمي القائم؟ قال: لأنه يقوم بعد موت ذكره و ارتداد أكثر القائلين بإمامته، فقلت له: و لم سمي المنتظر قال: لأن له غيبة تكثر أيامها و يطول أمدها فينتظر خروجه المخلصون و ينكره المرتابون و يستهزئ بذكره الجاحدون و يكذب فيها الوقاتون و يهلک فيها المستعجلون و ينجو فيها المسلمون.»
کمال الدین (شیخصدوق)، ج۲، ص۳۷۸
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج_و_فرجنا_بفرجه
#امیرالمؤمنین صلوات الله علیه
#دوملک
#فخرفروشی
#جمیع_ملائک
عَبْدُ الْوَاحِدِ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْوَهَّابِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ الْفَضْلِ عَنْ مَنْصُورِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَهْزِیَارَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِبْرَاهِیمَ الْعَوْفِیِّ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ الْحَكَمِ الْبَرَاجِمِیِّ عَنْ شَرِیكِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِی وَقَّاصٍ الْعَامِرِیِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَمَّارِ بْنِ یَاسِرٍ عَنْ أَبِیهِ قَالَ: سَمِعْتُ النَّبِیَّ صلی اللّٰه علیه و آله یَقُولُ إِنَّ حَافِظَیْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ لَیَفْتَخِرَانِ عَلَی جَمِیعِ الْحَفَظَةِ لِكَیْنُونَتِهِمَا مَعَ عَلِیٍّ وَ ذَلِكَ أَنَّهُمَا لَمْ یَصْعَدَا إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِشَیْ ءٍ مِنْهُ یُسْخِطُ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَی.
محمد بن عمّار بن یاسر، از پدرش نقل میکند: شنیدم پیامبر صلی الله علیه و آله میفرماید: دو فرشته نگهبان علی بن ابی طالب علیه السلام بر تمامی فرشتگان محافظ فخر میورزند. به این دلیل که این دو فرشته هیچ چیزی را که موجب سخط خدا میشود، نزد خداوند عزّ و جلّ گزارش نداده اند.
بحارالأنوار ٫ جلد 38 ٫ صفحه 65
#الحمدلله_که_مولایم_امیرالمومنین_است.