✍ #تدبر_تشکیلاتی در #قرآن
🏷 #غرور، ثمره #غفلت انسان از ربوبیت حق تعالی و اثر آن در #تشکیلات
🔸 یکی از دو خطاب مهم قرآن با تعبیر "یا ایها الانسان" در سوره انفطار است. پروردگار به انسان خطاب می کند که: "يَـٰٓأَيُّهَا ٱلۡإِنسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ ٱلۡكَرِيمِ ٱلَّذِي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ" (انفطار: ۶و۷) این خطاب به غفلت انسان از رابطه او با پروردگار خویش در مبدا و خلقت خویش خبر می دهد و عامل این غفلت را غرور انسان می داند. قرآن کریم عامل نسیان مقام ربوبی و سقوط انسان در چاه ظلمت دنیا را همین غرّه شدن می داند: "فَدَلَّاهُمَا بِغُرُور" (اعراف:۲۲) یعنی شیطان با غرور آدم و حوا را در چاه انداخت و عامل هبوط ایشان غرور بود.
🔸 غرور یعنی غفلت از حق و افتادن در دام باطل از روی فراموشی (مفردات الفاظ قرآن ص ۶۰۳) و به تصریح قرآن این غرور و نسیان ربوبیت خداوند که عامل هبوط انسان شد، عامل عداوت و بغض و دشمنی در روابط انسان ها در دنیا و از جمله در #تشکیلات است، چرا که در نتیجه این غرور شیطانی امر شد که: "وَ قُلۡنَا ٱهۡبِطُواْ بَعۡضُكُمۡ لِبَعۡضٍ عَدُوّ" (بقره: ۳۶) هبوط کنید در حالیکه در میان شما بعضی با بعضی عداوت خواهند کرد.
🔸 بخش زیادی از توصیف "الانسان" در آیات قرآن به این نسیان و غرور باز می گردد. از جمله اینکه عامل ناسپاسی انسان این غفلت از عبودیت در مقابل خداوند و فراموشی ربوبیت خداوند متعال است. "إِنَّ ٱلۡإِنسَٰنَ لِرَبِّهِۦ لَكَنُودٞ" (عادیات: ۶) و همین موجب استغنا و سرکشی او می شود که در اولین آیات نازل شده قرآن در مورد انسان به این طغیان گری اشاره شده است: "كَلَّآ إِنَّ ٱلۡإِنسَانَ لَيَطۡغَىٰٓ أَن رَّءَاهُ ٱسۡتَغۡنَىٰٓ" (علق: ۶ و۷)
🔸 همین طغیان گری که از درون آغاز می شود، در عرصه #روابط_اجتماعی هم ظهور می کند و موجب شکل گیری ولایت طاغوت می شود: "ٱلَّذِينَ طَغَوۡاْ فِي ٱلۡبِلَادِ" (فجر: ۱۱) یعنی کسانی که تفرعن و استعلا دارند و در سرزمین های تحت سیطره شان طغیان می کنند. اینها اولیای طاغوت هستند و پیروان آنها "وَٱلَّذِينَ كَفَرُوٓاْ أَوۡلِيَآؤُهُمُ ٱلطَّـاغُوتُ" (بقره: ۲۵۷)
🔸 پس اگر کسی متوجه این عبودیت به درگاه الهی و ربوبیت الهی نباشد، دچار غرور می شود. و کسی که غرور داشته باشد به چاه ظلمت نفسانیت هبوط می کند و تحت ولایت شیطان و طاغوت قرار می گیرد. چنین کسی دچار تفرعن و طغیانگری می شود و فرعون مصر خویش می شود.
🔸 لذا اگر #رهبر یک #تشکیلات هم باشد، به اندازه همین سرزمین مصر خویش، فرمانروایی غیر الهی می کند و مخاطب خطاب های خداوند به فرعون و طغیان گرانی نظیر او می شود. به همین مبنا امام راحل (ره) میفرماید مصداق "ٱذۡهَبۡ إِلَىٰ فِرۡعَوۡنَ إِنَّهُۥ طَغَىٰ" (نازعات: ۱۷) حاکمان ستمگر زمانه ما هستند.
🔸 پس ما هم در قلمرو رهبری خود در #تشکیلات می توانیم طغیان و تفرعن داشته باشیم اگر نسیان عبودیت الهی کنیم. در این صورت رابطه ما با بندگان خداوند و برادران ایمانی خویش در تشکیلات سلطه و استعلا خواهد بود.
🔸 انسان باید آیات عتاب خداوند به طاغیان و فرعونیان را هم به خود بگیرد تا از فرعون شدن تبرّی و بیزاری بجوید و فرعون درون خود که همان نفس امّاره ی انسان فراموشکار و طغیانگر است را به بندگی خداوند دعوت کند!
📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی:
https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
#عهد_جمعی #تثبیت_عهد_طهارت
📜 هر روز یک تذکر: #سیره_عملی شهدا
"شهید سجاد زبرجدی"
✔️میگفت: "شما چهل روز دائم الوضو باشید خواهید دید که درهای رحمت خداوند چگونه یک به یک در مقابل شما باز خواهد شد."
📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی:
https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
عهد جمعی.mp3
4.81M
📻 سلسله #پادکستهای_تخصصی #عهد_جمعی
#عهد_انس_با_قرآن: #قسمت_هشتم
حجتالاسلام علیرضا پناهیان
🔸 چگونه #محبت_خداوند را ببینیم؟ برای چشیدن محبت خداوند باید با #قرآن انس گرفت. #محبت_الهی در قرآن چشیدنی است، اگر با قرآن انس گرفتیم، احساس نیازمان به خداوند بیدار خواهد شد.
📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی:
https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
✍ #تدبر_تشکیلاتی در #قرآن
🏷 #معاد_باوری و #حیات_مسئولانه انسان و ثمره آن در #تشکیلات
🔸 دومین خطاب "یا ایها الانسان" توجه به ربوبیت الهی است اما اینبار در مسیر عود و بازگشت. قرآن می فرماید: "يَا أَيُّهَا ٱلۡإِنسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّكَ كَدۡحٗا فَمُلَاقِيهِ" (انشقاق: ۶) اى انسان، همانا تو بهسوى پروردگارت با سختکوشی خواهی رفت! و چه سختکوشانه! پس او را ديدار خواهى كرد!
🔸 پس انسان چون در انتهای سیر به سوی پروردگار خویش رجوع کرده و او را ملاقات می کند، باید سختکوش و پرتلاش و ساعی باشد چرا که از او در مورد حیات و سیرش سوال خواهد شد.
🔸 به بیان علامه طباطبایی (رض) ذیل این آیه شریفه: "#ربوبيت خداى تعالى تمام نمىشود مگر با #عبوديت بندگان، و عبوديت هم تصور نمی شود مگر با بودن #مسئوليت بندگان، و مسئوليت هم تمام نمىشود مگر با برگشتن به سوى خدا و #حساب_اعمال، اين نيز تمام نمىشود مگر با بودن #جزاء" (ترجمه المیزان، ج۲۰، ص ۴۰۱).
🔸 پس حیات مسئولانه انسان نیز نتیجه خروج از نسیان و فراموشی مقام ربّ خویش است. اما توجه به #مقام_ربّ در مقام رجوع و معاد. #مسئولیت_پذیری انسان و سخت کوشی و #مجاهده او در این مسیر، ناشی از #معاد_باوری است.
🔸 لذا لازمه مسئولیت پذیری انسان در #ارتباط_تشکیلاتی در #تشکیلات_ایمانی نیز، معاد باوری و باور به معاد جمعی انسان ها ذیل #ولایت_ائمه حق و روابط و #پیوندهای_ولایی و تشکیلاتی ایشان ذیل #ولایت_الهی است، در روزی که همه امت ها با امام خویش دعوت می شوند؛ "يَوۡمَ نَدۡعُواْ كُلَّ أُنَاسِۭ بِإِمَامِهِمۡ"(اسراء: ۷۱)
📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی:
https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
#عهد_جمعی #تثبیت_عهد_طهارت
📜 هر روز یک تذکر: #سیره_عملی شهدا
"شهید علی سیفی"
✔️نوجوانی بیش نبود. داشت #وضو میگرفت. یکی از همسایهها به شوخی گفت: "چرا زود به زود وضو میگیری؟" گفت: #دائم الوضو بودن خیلی فوائد دارد، صورت را نورانی میکند، روزی را زیاد میکند و از هر قطرهی آبش، فرشته ای به وجود می آید که تا موقع مرگ برای انسان استغفار میکند.
📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی:
https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
#سوال_مخاطب؛
در پنجاه آیهی امروزم، آیهای که بتوانم از آن نکته عملی استنباط کنم پیدا نکردم. تکلیف چیست؟
پاسخ:
اگر قواعدی که درباره تدبر در قرآن گفته شد مورد توجه قرار گیرد و صرفا به ترجمه اکتفا نشود، معمولا آیاتی که برای تدبر سادهتر هستند، در هر ۱۰ آیه یا ۵۰ آیه، قابل شناسایی است اما اگر آیه متناسبی شناسایی نشد اشکالی ندارد. میتوانید به صرف فهم معنای آیات اکتفا کنید.
#تعامل_با_مخاطبین
#پيشنهاد_مطالعه
📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی:
https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
12.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 سلسله تذکرهای #عهد_انس_با_قرآن:
🏷 #طهارت، شرط استفاده باطنی از #قرآن کریم
استاد محمدرضا عابدینی
🔸 نگاه ما به قرآن به عنوان یک موجود زنده است. برای ارتباط با این موجود زنده باید رابطهای متفاوت داشت و مراقبههای خاصی را انجام داد. یکی از مراقبه ها طهارت داشتن است.
📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی:
https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
✍ #تدبر_تشکیلاتی در #قرآن
🏷 #توجه_به_مبدا، مسیر و غایت الهی انسان در #تشکیلات
🔸 انسان دو بار با خطاب "یا ایها الانسان" در #قرآن مورد خطاب قرار گرفته است و هر دوبار خداوند او را به #نسیان و #غفلت از مقام رب خویش به خاطر #انس_با_دنیا متذکر شده است.
🔸 یک بار او را به مقام ربوبیت الهی در مبدا و خلقت و علت فاعلی خویش متذکر شده است: "يَا أَيُّهَا ٱلۡإِنسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ ٱلۡكَرِيمِ ٱلَّذِي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ" (انفطار: ۶و۷)
🔸 بار دیگر به مقام ربوبیت الهی در مقصد و معاد و علّت غایی خویش متذکّر شده است: "يَا أَيُّهَا ٱلۡإِنسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّكَ كَدۡحٗا فَمُلَاقِيه" (انشقاق: ۶)
🔸 این دو خطاب به ما انسانها متذکر میشود که "إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّآ إِلَيۡهِ رَاجِعُونَ" (بقره: ۱۵۶) یعنی ما هم در مبدا و خلقت از ربوبیت الهی بهره مندیم و از سوی او آمده و به او مرتبط هستیم (إِنَّا لله) و هم در #معاد و رجعت به ربوبیت الهی سیر کرده و به سوی او در حرکت هستیم (إِنَّآ إِلَيۡهِ رَاجِعُونَ).
🔸 خداوند مدبّر و مربّی انسان است هم در ایجاد و خلق، خلقت او را تدبیر کرده و هم در استکمال و معاد هدایت او را به مقصد تدبیر می کند. انسان در این میانه تنها با توجه به این مبدا (قبل از دنیا) و #معاد (بعد از دنیا) است که قدر و منزلت خویش را در دنیا میداند. کما اینکه امیر المومنین (ع) فرمود: رَحِمَ اَللَّهُ اِمْرَءً أَعَدَّ لِنَفْسِهِ وَ اسْتَعَدَّ لِرَمْسِهِ وَ عِلْمَ مِنْ أَيْنَ وَ فِي أَيْنَ وَ إِلَى أَيْنَ (الوافی، ج ۱، ص ۱۱۶) خدا رحمت کند انسانی را که آمادگی کسب می کند و لوازم حرکت خود را فراهم می کند و می داند از کجا آمده و در کجا قرار گرفته و به کجا میرود. یعنی به مبدا، مسیر و غایت خود واقف است.
🔸 این توجه به مبدا مسیر و غایت انسان لازمه تربیت و #تعالی انسان است. فارغ از اینکه انسان فرد باشد یا جمع!
🔸 در اعتقادات دینی ما، اعتقاد به #توحید توجه به مبدا انسان، اعتقاد به نبوت و دین توجه به مسیر و برنامه تربیتی انسان در این مسیر و اعتقاد به معاد توجه به مقصد و غایت انسان را شامل می شود.
🔸 این سه اصل همان اصول مسلم دین است که فرد و #جمع_تشکیلاتی باید بدان معتقد باشند و این اعتقاد نباید صرفا یک اعتقاد ذهنی و کلی باقی بماند بلکه #مراقبه دایم #فردی و #جمعی انسان در تک تک اعمال و برنامه های او است.
🔸 پس هر عملی و برنامه ای در #تشکیلات با نگاه توحید محور دین مدار و معاد باور باید شکل گیرد تا در مسیر سعادت انسان جایابی شود.
📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی:
https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
#عهد_جمعی #تثبیت_عهد_طهارت
📜 هر روز یک تذکر: #سیره_عملی شهدا
"شهید حسن طهرانی مقدم"
✔️ #دائم_الوضو بود.. موقع #اذان خیلیها میرفتند #وضو بگیرند ولی حسن اذان و اقامه را میگفت و نمازش را شروع میکرد میگفت: "زمین جایِ جمع کردن ثوابه! حیف زمین خدا نیست که آدم بدون وضو روش راه بره..؟"
📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی:
https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
Untitled Session 12_mixdown.mp3
3.16M
📻 سلسله #پادکستهای_تخصصی #عهد_جمعی
#عهد_انس_با_قرآن: #قسمت_نهم
رهبر معظم انقلاب مدظلهالعالی
🔸 اگر با #قرآن اُنس گرفتیم، آنوقت این فرصت و این مجال پیدا خواهد شد که صاحبان فکر از قشرهای مختلف، بر روی نکات قرآنی #تدبّر کنند، چیزهایی را از قرآن استفاده کنند، استنباط کنند، بفهمند و به سؤالات گوناگون جواب بدهند. منظور از سؤالات، شبههها نیست؛ منظور سؤالاتِ دربارهی زندگی است، زندگی کردن.
📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی:
https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
✍ #تدبر_تشکیلاتی در #قرآن
🏷 خطاب "#یا_ایها_الناس" در #قرآن
🔸 دومین خطاب عام قرآن بعد از "یا ایها الانسان" که امتداد همین خطاب است، "یا ایها الناس" است. "ناس" اسم جمع انسان است که برخی آنرا از غیر لفظ و انسان میدانند (جامد غیر مصدری) (المنجد، ج ۱، ص ۶۸) به معنای جمع انسان ها یا همان مردم (دستور اللغه ج ۱، ص ۷۵۶). لذا برخی معتقد هستند که "ناس" اگر چه اسم جمع است و به جمع انسانها خطاب میشود اما هم ریشه واژه انسان نیست و از ریشه "نَوس" به معنای اضطراب گرفته شده است (جمهره اللغه ج۲، ص ۸۶۳).
🔸 بر این اساس "ناس" به معنای افراد انسانی هستند که دارای تذبذب و پراکندگی هستند. یعنی در عین داشتن هویت و خطاب واحد (ماهیت واحد انسانی) دارای تشتت و پراکندگی هستند. همچون ذرات معلق در هوا که حرکت کاتورهای و پراکنده دارند و یک جهت و یکسان نیستند (شمس العلوم، ج۱۰، ۶۷۹۹).
🔸 "ناس" جهت وحدت در هدف ندارد و اگر این افراد #وحدت جهت و مقصد داشته باشند امت تلقی می شوند. کمااینکه "ناس" در بیان #قرآن در ابتدا امت بودهاند و پس از آن متشتت و متفرق شده اند (سوره بقره؛ آیه ۲۱۳).
🔸 پس خطاب "یا ایها الناس" در قرآن، خطاب به جمیع افراد انسانی است با همه اختلاف هویه و تشتت آرا و افکار که همه افراد مومن و کافر، فرد و جمع و.. را در بر میگیرد. اما به حیث کثرت و تشتت و جمع انسان ها بودن ایشان توجه دارد. به خلاف واژه انسان که شاید تبادر معنایی منصرف به فرد انسانی داشته باشد.
🔸 پس خطاب "یا ایها الناس" مانند "یا ایها الانسان" عموم انسان ها را در بر میگیرد اما توجه اصلی به حقیقت و معنای انسانیت مشترک در افراد نیست. بلکه انصراف و توجه به کثرت و تشتت افراد انسان در اغراض و جهات دارد علی رغم اینکه آنها همه نوع واحد و انسان هستند و خطاب واحدی دارند.
🔸 خطاب "یا ایها الناس" از جهت توجه به کثرت افراد انسانی از خطاب "یا ایها الانسان"، یک گام به فضای #تدبر_تشکیلاتی نزدیک تر است و توجه به جمع انسان ها با همه تشتت و تفرق ایشان دارد و قصد دارد آنها را به یک جهت وحدتی سوق دهد. حداقل این #وحدت توجه به همین خطابات الهی است حتی پیش از عمل به آنها.
📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی:
https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
#عهد_جمعی #تثبیت_عهد_طهارت
📜 هر روز یک تذکر: #سیره_عملی شهدا
"شهید سید قاسم فضلی"
✔️ یک روحانی ۱۶ ساله بود. پدرش میگوید: "برای کارهایش برنامه ریزی داشت. دائما خدا را در نظر داشت و #دائم_الوضو بود و در نامهای سفارش کرد که همیشه #ذکر_خدا بگویید و پیوسته با #وضو باشید."
📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی:
https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K