eitaa logo
عهد جمعی
6.8هزار دنبال‌کننده
118 عکس
95 ویدیو
5 فایل
اگر توانستیم با بت‌درونی و شیطان‌درونی مبارزه‌کنیم، در همه این میدان‌ها پیروزیم. (امام خامنه‌ای؛ درجمع فعالان جبهه‌فرهنگی) عهدجمعی فعالان فرهنگی با‌هدف تحقق منویات امام خامنه‌ای درحوزه خودسازی و تعالی جمع‌های ایمانی تشکیل شده است. 🔹️ارتباط: @inf_solook
مشاهده در ایتا
دانلود
📜 هر روز یک تذکر: شهدا "شهید سجاد زبرجدی" ✔️می‌گفت: "شما چهل روز دائم الوضو باشید خواهید دید که درهای رحمت خداوند چگونه یک به یک در مقابل شما باز خواهد شد." 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
عهد جمعی.mp3
4.81M
📻 سلسله : حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان 🔸 چگونه را ببینیم؟ برای چشیدن محبت خداوند باید با انس گرفت. در قرآن چشیدنی است، اگر با قرآن انس گرفتیم، احساس نیازمان به خداوند بیدار خواهد شد. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
در 🏷 و انسان و ثمره آن در 🔸 دومین خطاب "یا ایها الانسان" توجه به ربوبیت الهی است اما اینبار در مسیر عود و بازگشت. قرآن می فرماید: "يَا أَيُّهَا ٱلۡإِنسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّكَ كَدۡحٗا فَمُلَاقِيهِ" (انشقاق: ۶) اى انسان، همانا تو به‌سوى پروردگارت با سختکوشی خواهی رفت! و چه سختکوشانه! پس او را ديدار خواهى كرد! 🔸 پس انسان چون در انتهای سیر به سوی پروردگار خویش رجوع کرده و او را ملاقات می کند، باید سختکوش و پرتلاش و ساعی باشد چرا که از او در مورد حیات و سیرش سوال خواهد شد. 🔸 به بیان علامه طباطبایی (رض) ذیل این آیه شریفه: " خداى تعالى تمام نمى‌شود مگر با بندگان، و عبوديت هم تصور نمی شود مگر با بودن بندگان، و مسئوليت هم تمام نمى‌شود مگر با برگشتن به سوى خدا و ، اين نيز تمام نمى‌شود مگر با بودن " (ترجمه المیزان، ج۲۰، ص ۴۰۱). 🔸 پس حیات مسئولانه انسان نیز نتیجه خروج از نسیان و فراموشی مقام ربّ خویش است. اما توجه به در مقام رجوع و معاد. انسان و سخت کوشی و او در این مسیر، ناشی از است. 🔸 لذا لازمه مسئولیت پذیری انسان در در نیز، معاد باوری و باور به معاد جمعی انسان ها ذیل حق و روابط و و تشکیلاتی ایشان ذیل است، در روزی که همه امت ها با امام خویش دعوت می شوند؛ "يَوۡمَ نَدۡعُواْ كُلَّ أُنَاسِۭ بِإِمَامِهِمۡ"(اسراء: ۷۱) 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
📜 هر روز یک تذکر: شهدا "شهید علی سیفی" ✔️نوجوانی بیش نبود. داشت می‌گرفت. یکی از همسایه‌ها به شوخی گفت: "چرا زود به زود وضو می‌گیری؟" گفت: الوضو بودن خیلی فوائد دارد، صورت را نورانی می‌کند، روزی را زیاد می‌کند و از هر قطره‌ی آبش، فرشته ای به وجود می آید که تا موقع مرگ برای انسان استغفار می‌کند. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
؛ در پنجاه آیه‌ی امروزم، آیه‌ای که بتوانم از آن نکته عملی استنباط کنم پیدا نکردم. تکلیف چیست؟ پاسخ: اگر قواعدی که درباره تدبر در قرآن گفته شد مورد توجه قرار گیرد و صرفا به ترجمه اکتفا نشود، معمولا آیاتی که برای تدبر ساده‌تر هستند، در هر ۱۰ آیه یا ۵۰ آیه، قابل شناسایی است اما اگر آیه متناسبی شناسایی نشد اشکالی ندارد. می‌توانید به صرف فهم معنای آیات اکتفا کنید. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
12.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 سلسله تذکرهای : 🏷 ، شرط استفاده باطنی از کریم استاد محمدرضا عابدینی 🔸 نگاه ما به قرآن به عنوان یک موجود زنده است. برای ارتباط با این موجود زنده باید رابطه‌ای متفاوت داشت و مراقبه‌های خاصی را انجام داد. یکی از مراقبه‌ ها طهارت داشتن است. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
در 🏷 ، مسیر و غایت الهی انسان در 🔸 انسان دو بار با خطاب "یا ایها الانسان" در مورد خطاب قرار گرفته است و هر دوبار خداوند او را به و از مقام رب خویش به خاطر متذکر شده است. 🔸 یک بار او را به مقام ربوبیت الهی در مبدا و خلقت و علت فاعلی خویش متذکر شده است: "يَا أَيُّهَا ٱلۡإِنسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ ٱلۡكَرِيمِ ٱلَّذِي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ" (انفطار: ۶و۷) 🔸 بار دیگر به مقام ربوبیت الهی در مقصد و معاد و علّت غایی خویش متذکّر شده است: "يَا أَيُّهَا ٱلۡإِنسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّكَ كَدۡحٗا فَمُلَاقِيه" (انشقاق: ۶) 🔸 این دو خطاب به ما انسان‌ها متذکر می‌شود که "إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّآ إِلَيۡهِ رَاجِعُونَ" (بقره: ۱۵۶) یعنی ما هم در مبدا و خلقت از ربوبیت الهی بهره مندیم و از سوی او آمده و به او مرتبط هستیم (إِنَّا لله) و هم در و رجعت به ربوبیت الهی سیر کرده و به سوی او در حرکت هستیم (إِنَّآ إِلَيۡهِ رَاجِعُونَ). 🔸 خداوند مدبّر و مربّی انسان است هم در ایجاد و خلق، خلقت او را تدبیر کرده و هم در استکمال و معاد هدایت او را به مقصد تدبیر می کند. انسان در این میانه تنها با توجه به این مبدا (قبل از دنیا) و (بعد از دنیا) است که قدر و منزلت خویش را در دنیا می‌داند. کما اینکه امیر المومنین (ع) فرمود: رَحِمَ اَللَّهُ اِمْرَءً أَعَدَّ لِنَفْسِهِ وَ اسْتَعَدَّ لِرَمْسِهِ وَ عِلْمَ مِنْ أَيْنَ وَ فِي أَيْنَ وَ إِلَى أَيْنَ (الوافی، ج ۱، ص ۱۱۶) خدا رحمت کند انسانی را که آمادگی کسب می کند و لوازم حرکت خود را فراهم می کند و می داند از کجا آمده و در کجا قرار گرفته و به کجا می‌رود. یعنی به مبدا، مسیر و غایت خود واقف است. 🔸 این توجه به مبدا مسیر و غایت انسان لازمه تربیت و انسان است. فارغ از اینکه انسان فرد باشد یا جمع! 🔸 در اعتقادات دینی ما، اعتقاد به توجه به مبدا انسان، اعتقاد به نبوت و دین توجه به مسیر و برنامه تربیتی انسان در این مسیر و اعتقاد به معاد توجه به مقصد و غایت انسان را شامل می شود. 🔸 این سه اصل همان اصول مسلم دین است که فرد و باید بدان معتقد باشند و این اعتقاد نباید صرفا یک اعتقاد ذهنی و کلی باقی بماند بلکه دایم و انسان در تک تک اعمال و برنامه های او است‌. 🔸 پس هر عملی و برنامه ای در با نگاه توحید محور دین مدار و معاد باور باید شکل گیرد تا در مسیر سعادت انسان جایابی شود. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
📜 هر روز یک تذکر: شهدا "شهید حسن طهرانی مقدم" ✔️ بود.. موقع خیلی‌ها می‌رفتند بگیرند ولی حسن اذان و اقامه را می‌گفت و نمازش را شروع می‌کرد می‌گفت: "زمین جایِ جمع کردن ثوابه! حیف زمین خدا نیست که آدم بدون وضو روش راه بره..؟" 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
Untitled Session 12_mixdown.mp3
3.16M
📻 سلسله : رهبر معظم انقلاب مدظله‌العالی 🔸 اگر با اُنس گرفتیم، آن‌وقت این فرصت و این مجال پیدا خواهد شد که صاحبان فکر از قشرهای مختلف، بر روی نکات قرآنی کنند، چیزهایی را از قرآن استفاده کنند، استنباط کنند، بفهمند و به سؤالات گوناگون جواب بدهند. منظور از سؤالات، شبهه‌ها نیست؛ منظور سؤالاتِ درباره‌ی زندگی است، زندگی کردن. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
در 🏷 خطاب "" در 🔸 دومین خطاب عام قرآن بعد از "یا ایها الانسان" که امتداد همین خطاب است، "یا ایها الناس" است. "ناس" اسم جمع انسان است که برخی آن‌را از غیر لفظ و انسان می‌دانند (جامد غیر مصدری) (المنجد، ج ۱، ص ۶۸) به معنای جمع انسان ها یا همان مردم (دستور اللغه ج ۱، ص ۷۵۶). لذا برخی معتقد هستند که "ناس" اگر چه اسم جمع است و به جمع انسان‌ها خطاب می‌شود اما هم ریشه واژه انسان نیست و از ریشه "نَوس" به معنای اضطراب گرفته شده است (جمهره اللغه ج۲، ص ۸۶۳). 🔸 بر این اساس "ناس" به معنای افراد انسانی هستند که دارای تذبذب و پراکندگی هستند. یعنی در عین داشتن هویت و خطاب واحد (ماهیت واحد انسانی) دارای تشتت و پراکندگی هستند. همچون ذرات معلق در هوا که حرکت کاتوره‌ای و پراکنده دارند و یک جهت و یکسان نیستند (شمس العلوم، ج۱۰، ۶۷۹۹). 🔸 "ناس" جهت وحدت در هدف ندارد و اگر این افراد جهت و مقصد داشته باشند امت تلقی می شوند. کما‌اینکه "ناس" در بیان در ابتدا امت بوده‌اند و پس از آن متشتت و متفرق شده اند (سوره بقره؛ آیه ۲۱۳). 🔸 پس خطاب "یا ایها الناس" در قرآن، خطاب به جمیع افراد انسانی است با همه اختلاف هویه و تشتت آرا و افکار که همه افراد مومن و کافر، فرد و جمع و.. را در بر می‌گیرد. اما به حیث کثرت و تشتت و جمع انسان ها بودن ایشان توجه دارد. به خلاف واژه انسان که شاید تبادر معنایی منصرف به فرد انسانی داشته باشد. 🔸 پس خطاب "یا ایها الناس" مانند "یا ایها الانسان" عموم انسان ها را در بر می‌گیرد اما توجه اصلی به حقیقت و معنای انسانیت مشترک در افراد نیست. بلکه انصراف و توجه به کثرت و تشتت افراد انسان در اغراض و جهات دارد علی رغم اینکه آنها همه نوع واحد و انسان هستند و خطاب واحدی دارند.  🔸 خطاب "یا ایها الناس" از جهت توجه به کثرت افراد انسانی از خطاب "یا ایها الانسان"، یک گام به فضای نزدیک تر است و توجه به جمع انسان ها با همه تشتت و تفرق ایشان دارد و قصد دارد آنها را به یک جهت وحدتی سوق دهد. حداقل این توجه به همین خطابات الهی است حتی پیش از عمل به آنها. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
📜 هر روز یک تذکر: شهدا "شهید سید قاسم فضلی" ✔️ یک روحانی ۱۶ ساله بود. پدرش می‌گوید: "برای کارهایش برنامه ریزی داشت. دائما خدا را در نظر داشت و بود و در نامه‌ای سفارش کرد که همیشه بگویید و پیوسته با باشید." 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K
10.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 سلسله تذکرهای : 🏷 در استاد محمدرضا عابدینی 🔸 از جمله ، منزل است. ما می‌خواهیم با همسفر شویم و خود را بواسطه قرآن محقق کنیم. یعنی اگر کسی باور کرد قرآن حی باشعوری است که انسان را سیر می‌دهد، در هر منزلی با این حقیقت زنده، فوایدی برای او ایجاد می شود. منزل استعاذه هم یکی از منازل است. 📎 فرم ثبت نام در کانال عهد جمعی: https://survey.porsline.ir/s/QfmEOg7K