eitaa logo
احادیث اهل البیت علیهم‌السّلام
3.4هزار دنبال‌کننده
36 عکس
5 ویدیو
0 فایل
 إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ "اَلثَّقَلَيْنِ" مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي "كِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي" وَ إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ اَلْحَوْضَ   ارتباط با خادم کانال: @skhorasani22
مشاهده در ایتا
دانلود
بهترين انسان روى زمين 🛑 حَدَّثَنَا تَمِيمُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ تَمِيمٍ اَلْقُرَشِيُّ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عَلِيٍّ اَلْأَنْصَارِيِّ قَالَ حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ مِيثَمٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: لَمَّا اِشْتَرَتِ اَلْحَمِيدَةُ أُمَّ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ أُمَّ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ نَجْمَةَ ذَكَرَتْ حَمِيدَةُ أَنَّهَا رَأَتْ فِي اَلْمَنَامِ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَقُولُ لَهَا يَا حَمِيدَةُ هَبِي نَجْمَةَ لاِبْنِكِ مُوسَى فَإِنَّهُ سَيُولَدُ لَهُ مِنْهَا خَيْرُ أَهْلِ اَلْأَرْضِ فَوَهَبَتْهَا لَهُ فَلَمَّا وَلَدَتْ لَهُ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ سَمَّاهَا اَلطَّاهِرَةَ وَ كَانَتْ لَهَا أَسْمَاءٌ مِنْهَا نَجْمَةُ وَ أَرْوَى وَ سَكَنُ وَ سمان [سُمَانَةُ] وَ تُكْتَمُ وَ هُوَ آخِرُ أَسَامِيهَا 🔸علىّ‌ بن ميثم از پدرش نقل كرده است: وقتى حميده مادر امام كاظم عليه‌السّلام نجمه مادر امام رضا را خريدارى نمود، گفت: در خواب، رسول خدا صلّی‌اللّٰه‌عليه‌و‌آله را ديدم كه به من مى‌فرمود: ای حميده! نجمه را به پسرت«موسى» ببخش زيرا از او فرزندى به دنيا خواهد آمد كه بهترين اهل زمين خواهد بود. من نيز او را به پسرم موسى بخشيدم، و زمانى كه نجمه حضرت رضا عليه السّلام را به دنيا آورد امام كاظم عليه السّلام او را«طاهره»ناميد، و اسامى ديگرى نيز داشت؛ از جمله: نجمه، اروى، سَكَن، سمانه و تكتم كه آخرين نام او بود. 📚عيون أخبار الرضا عليه السلام ج ۱، ص ۱۶ علیه‌السلام ☑️ @JAMI_Alahadith
داستان ولادت حضرت رضا علیه‌السّلام از زبان مادر بزرگوارشان 🔰از تميم قرشىّ‌ روايت شده است كه پدر علىّ‌ بن ميثم از قول مادرش مى‌گفت: «از مادر حضرت رضا عليه السّلام جناب نجمه چنين شنيدم كه مى‌فرمود: وقتى فرزندم علىّ‌ را حامله شدم، سنگينى حمل را حسّ‌ نمى‌كردم و در خواب، از شكم خود، صداى تسبيح و لا اله الاّ اللّٰه گفتن وتمجيد(تعظیم و تکریم خداوند) را مى‌شنيدم، اين صدا مرا به هراس و ترس مى‌انداخت و وقتى بيدار مى‌شدم، چيزى نمى‌شنيدم. وقتى او را به دنیا آوردم، به زمين آمد به‌گونه‌اى كه دو دستش را به زمين نهاد و سرش را به سوى آسمان بلند کرد و لبانش را تکان می‌داد، ،گويى چيزى مى‌گفت. 🔻پدرش موسى بن جعفر عليهما السّلام بر من وارد شد و به من فرمود: هَنِيئاً لَكِ يَا نَجْمَةُ كَرَامَةُ رَبِّكِ ای نجمه! (اين) كرامت پرودگارت، بر تو گوارا باد. نوزاد را در پارچه‌اى سفيد به امام كاظم عليه‌السّلام دادم، ايشان در گوش راست او اذان و در گوش چپش اقامه گفتند، سپس آب فرات طلبيده، و با آن آب كام او را برداشتند، سپس او را به من بازگردانده، فرمودند: او را بگير، که او «بقيّة اللّٰه تعالی» در زمينش است» 📚عيون أخبار الرضا عليه السلام ج ۱، ص ۲۰ علیه‌السّلام ☑️ @JAMI_Alahadith
محبت عجیب امام کاظم به امام رضا علیهما‌السّلام 🛑عَنِ اَلْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ وَ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ اِبْنُهُ فِي حَجْرِهِ وَ هُوَ يُقَبِّلُهُ وَ يَمَصُّ لِسَانَهُ وَ يَضَعُهُ عَلَى عَاتِقِهِ وَ يَضُمُّهُ إِلَيْهِ وَ يَقُولُ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي مَا أَطْيَبَ رِيحَكَ وَ أَطْهَرَ خُلُقَكَ وَ أَبْيَنَ فَضْلَكَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ لَقَدْ وَقَعَ فِي قَلْبِي لِهَذَا اَلْغُلاَمِ مِنَ اَلْمَوَدَّةِ مَا لَمْ يَقَعْ لِأَحَدٍ إِلاَّ لَكَ فَقَالَ لِي يَا مُفَضَّلُ هُوَ مِنِّي بِمَنْزِلَتِي مِنْ أَبِي عَلَيْهِ السَّلاَمُ ذُرِّيَّةً بَعْضُهٰا مِنْ بَعْضٍ وَ اَللّٰهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ قَالَ قُلْتُ هُوَ صَاحِبُ هَذَا اَلْأَمْرِ مِنْ بَعْدِكَ قَالَ نَعَمْ مَنْ أَطَاعَهُ رَشَدَ وَ مَنْ عَصَاهُ كَفَرَ . 📜از مفضّل بن عمر نقل شده که گويد: «بر ابوالحسن موسى بن جعفر عليهما‌السّلام وارد شدم و فرزندشان «عليّ‌» در آغوش آن حضرت بود. امام كاظم عليه‌السّلام ايشان را مى‌بوسيدند و زبانشان را مى‌مكيدند و ايشان را بر دوش خود مى‌گذاشتند و در بغل مى‌گرفتند و مى‌فرمودند: پدر و مادرم به‌فدایت! چقدر خوشبو و خوش خلق و پاك طينت هستى! فضیلتت چقدر آشكار است!» _راوى گويد: عرض كردم: فدایت شوم! محبّتى نسبت به اين كودك در دلم افتاده كه نسبت به هيچ كس جز شما چنين محبّتى نیفتاده» حضرت فرمودند: «مفضّل! نسبتِ او با من، همچون نسبت من با پدرم است «ذُرِّيَّةً‌ بَعْضُهٰا مِنْ‌ بَعْضٍ‌ وَ اَللّٰهُ‌ سَمِيعٌ‌ عَلِيمٌ‌» _عرض كردم: آيا او صاحب این امر( امامت) بعد از شماست‌؟ فرمودند: «آری، هر كه از او اطاعت كند هدايت و رشد مى‌يابد و هر كه او را نافرمانى كند، كافر می‌گردد» 📚عيون أخبار الرضا عليه السلام ج ۱، ص ۳۱ علیه‌السلام ☑️ @JAMI_Alahadith
➖ عظمت و نورانیت اهل بیت علیهم‌السّلام 🌕از امام صادق از پدرانش عليهم السّلام از أمير المؤمنين عليه السّلام نقل شده که رسول خدا صلّى‌اللّٰه‌عليه‌وآله چنين فرمودند: وقتى كه مرا به آسمان(يعنى معراج)بردند، پروردگارم-جلّ‌ جلاله- به من وحى كرده فرمود: اى محمّد! من به زمين نگريستم و تو را از آن برگزيدم و پيامبر نمودم و براى تو از اسم خودم، اسمی مشتقّ‌ كردم، من«محمودم» و تو «محمّد» سپس بار دوم نگريستم و از آن علىّ‌ را برگزيدم و او را وصىّ‌،جانشين،و داماد و پدر فرزندانت قرار دادم و براى او از اسامی خود، اسمی مشتقّ‌ كردم، من (عليّ‌)«أعلى» هستم و او «علىّ‌» است، و فاطمه و حسن و حسين را از نور شما خلق كردم، سپس ولايت آنان را بر ملائكه عرضه داشتم. پس هر كس ولایت آنها را قبول کند، نزد من از مقرّبين می‌باشد ⬅️ اى محمّد! اگر بنده‌اى مرا عبادت كند تا جایی كه بريده گردد و (از شدّت و كثرت عبادت) همچون مَشک پوسیده شود ولى با حال انكار ولايت امامان با من ملاقات كند، او را در بهشتم ساكن نخواهم کرد و نمى‌گذارم زير سايه عرش من باشد. 🔺اى محمّد! آيا دوست دارى آنها را ببينى‌؟ _گفتم: بله خداوند عزّ وجلّ فرمود: سرت را بلند كن، من هم سر برآوردم و در اين موقع با انوار علىّ‌، فاطمه، حسن، حسين، علىّ‌ بن الحسين، محمّد بن علىّ‌، جعفر بن محمّد، موسى بن جعفر، علىّ‌ بن موسى،محمّد بن علىّ‌، علىّ‌ بن محمّد، حسن بن علىّ‌ و حجّت بن الحسن قیام‌کننده كه در وسط‍‌ آنان مانند ستاره‌اى درخشان بود، مواجه شدم، _گفتم: ای پرودگارم! آنان چه كسانى هستند؟ ⬅️ فرمود: آنان، أئمّه هستند، و اين قائم كسى است كه حلال مرا حلال و حرام مرا حرام مى‌كند و به وسيلۀ او از دشمنانم انتقام مى‌گيرم و او (مايۀ) آسايش و راحتى اولياء من است، و او كسى است كه دل شيعيانت را از ظالمان و منكران و كافران شفا مى‌دهد و لات و عزّى را تر و تازه از زمين خارج مى‌كند و به آتش مى‌كشد،و به راستى فتنه مردم توسّط‍‌ آن دو در آن روز، از فتنۀ گوساله و سامريّ‌ شدیدتر( و بيشتر) خواهد بود. 📚عيون أخبار الرضا عليه السلام ج ۱، ص ۵۸ ☑️ @JAMI_Alahadith
منظور از روح خدا در آیه "وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي" چیست❓ 🛑حَدَّثَنَا حَمْزَةُ بْنُ مُحَمَّدٍ اَلْعَلَوِيُّ رَحِمَهُ اَللَّهُ قَالَ أَخْبَرَنَا عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ أُذَيْنَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ - وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي قَالَ رُوحٌ اِخْتَارَهُ اَللَّهُ وَ اِصْطَفَاهُ وَ خَلَقَهُ وَ أَضَافَهُ إِلَى نَفْسِهِ وَ فَضَّلَهُ عَلَى جَمِيعِ اَلْأَرْوَاحِ فَأَمَرَ فَنُفِخَ مِنْهُ فِي آدَمَ 🔰محمّد بن مسلم مى‌گويد: از امام باقر عليه‌السّلام دربارۀ سخن خداوند پرسيدم كه فرموده است: وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي «از روح خود در(آدم)دميدم ». ⬅️ حضرت فرمود: (منظور) روحى است كه خداوند آن را انتخاب كرده،برگزيده،آفريده و به خودش نسبت داده و بر تمام روح ‌ها برترى داده پس امر فرمود و از آن روحِ(خلق شده) در آدم دميده شد 📚التوحيد ج ۱، ص ۱۷۰ ☑️ @JAMI_Alahadith
احادیث اهل البیت علیهم‌السّلام
➖ منظور از روح خدا در آیه "وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي" چیست❓ 🛑حَدَّثَنَا حَمْزَةُ بْنُ مُحَمَّدٍ
✍ بنابر روایت ذکر شده بدیهی است خداوند سبحان ترکیب ندارد و تجزیه هم نمی‌شود که از محتوای خودش بردارد و در ظرف دیگری بگذارد. اینها همه صفات پدیده و مخلوقات است. خداوند متعال تصریح دارد که جسم و روح را خلق و ایجاد نموده است، لذا اصلاً نفرمود که «محتوای خودم – یا – تکه‌ای از خودم را در او قرار دادم»، بنابراین جسم و روح آفریده و مخلوق خداوند متعال می‌باشد. و اینکه خدای متعال فرمود: "روح من" منظور این نیست که خدا روح دارد چراکه خداوند متعال همچون انسان که دارای اجزا( روح و جسم) است دارای اجزا نیست. اگر خداوند متعال در کلامش چیزی را به خود اختصاص داد، مانند: «روحی، عبادی، جنّتی، امری و ...»، معنایش این نیست که من مرکب و قابل تجزیه هستم، بلکه سخن از تشریف و احترام در مالکیت است. مثلا می‌گوییم خانه خدا از باب شرافت بخشیدن است لذا خدای تبارک و تعالی روح یا خانه را به خودش نسبت داده تا به آنها شرافت ببخشد نه اینکه واقعا خدا خانه یا روح داشته باشد. ☑️ @JAMI_Alahadith
✍بنابر توضیحات گفته شده، خود روح نیز یکی از مخلوقات خداوند متعال است که خداوند برای اینکه شرافت این روح را بیان کند، آن را به خود منسوب کرد و فرمود: «روحی» که در ادبیات عرب به آن اضافه تشریفیه می‌گویند. 🛑إِنَّمَا أَضَافَهُ إِلَى نَفْسِهِ لِأَنَّهُ اِصْطَفَاهُ عَلَى سَائِرِ اَلْأَرْوَاحِ كَمَا قَالَ لِبَيْتٍ مِنَ اَلْبُيُوتِ بَيْتِي وَ لِرَسُولٍ مِنَ اَلرُّسُلِ خَلِيلِي وَ أَشْبَاهِ ذَلِكَ وَ كُلُّ ذَلِكَ مَخْلُوقٌ مَصْنُوعٌ مُحْدَثٌ مَرْبُوبٌ مُدَبَّرٌ . 🔻از امام صادق عليه السلام نقل شده که فرمود: همانا خداوند، روح را به خود نسبت داد چراکه آن را بر دیگر ارواح برگزید، چنان‌که از میان خانه‌ها به یک خانه (کعبه) گفته است: «خانه‌ی من» و به یک فرستاده از میان رسولان گفته است: «خلیل من» و مانند آن؛ و همه‌ی این‌ها آفریده شده، ساخته شده، پدید آمده، پرورش داده شده و تدبیرشده [از ناحیه‌ی خدا] هستند» 📚 الکافي ج ۱، ص ۱۳۳ ☑️ @JAMI_Alahadith
حضور همه‌ساله امام زمان علیه‌السّلام در موسم حجّ 🛑قَالَ أَبُو جَعْفَرِ بْنُ بَابَوَيْهِ رُوِيَ [عَنْ] مُحَمَّدِ بْنِ عُثْمَانَ اَلْعَمْرِيِّ قُدِّسَ سِرُّهُ أَنَّهُ قَالَ: وَ اَللَّهِ إِنَّ صَاحِبَ هَذَا اَلْأَمْرِ لَيَحْضُرُ اَلْمَوْسِمَ كُلَّ سَنَةٍ يَرَى اَلنَّاسَ وَ يَعْرِفُهُمْ وَ يَرَوْنَهُ وَ لاَ يَعْرِفُونَهُ 🔹ابو جعفر بن بابويه از محمّد بن عثمان عَمرى قدّس‌سرّه نقل کرده که گفت: به خدا قسم صاحب اين امر هر سال در موسم (حجّ‌) حاضر می‌شود، مردم را مى‌بيند و مى‌شناسد، و مردم آن حضرت را مى‌بينند امّا نمى‌شناسند. 📚الغيبة (للطوسی) ج ۱، ص ۳۶۳ علیه‌السّلام ☑️ @JAMI_Alahadith
پرهيز از استفاده از دارو تا حدّ امكان 🛑وَ قَالَ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: تَجَنَّبِ اَلدَّوَاءَ مَا اِحْتَمَلَ بَدَنُكَ اَلدَّاءَ فَإِذَا لَمْ يَحْتَمِلِ اَلدَّاءَ فَالدَّوَاءُ. 1⃣ از رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله نقل شده که فرمود: تا هنگامى كه بدنت درد را تحمّل مى‌كند، از دارو بپرهيز و آن‌گاه كه درد را تحمّل نكرد ، پس دارو. 📚مکارم الأخلاق ج ۱، ص ۳۶۲ _____________________ 🛑أَبِي رَحِمَهُ اَللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ بَكْرِ بْنِ صَالِحٍ اَلْجَعْفَرِيِّ قَالَ سَمِعْتُ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ وَ هُوَ يَقُولُ: اِدْفَعُوا مُعَالَجَةَ اَلْأَطِبَّاءِ مَا اِنْدَفَعَ اَلدَّاءُ عَنْكُمْ فَإِنَّهُ بِمَنْزِلَةِ اَلْبِنَاءِ قَلِيلُهُ يَجُرُّ إِلَى كَثِيرِهِ 2⃣ از بكر بن صالح جعفرى نقل شده كه وى گفت: از حضرت موسى بن جعفر عليهما‌السّلام شنيدم كه مى‌فرمودند: تا زمانى كه بيمارى ، به جد با شما درگير نشده است ، درگير معالجه طبيبان نشويد زیرا درمان به مانند ساختمان است که مقدار كمى از آن، شخص را به مقدار فراوانش مى‌كشاند ✍ یعنی براى دردهاى ناچيز و غير قابل توجّه نزد اطباء نرويد و به آن معالجات خود را مشغول نكنيد زيرا شروع در اين معالجات موجب زيادى مرض و احتياج به داروى زيادتر مى‌باشد. 📚علل الشرایع ج ۲، ص ۴۶۵ __________________ 🛑الإمام عليّ‌ عليه السلام فِي الحِكَمِ‌ المَنسوبَةِ‌ إلَيهِ‌ : شُربُ‌ الدَّواءِ لِلجَسَدِ كَالصّابونِ‌ لِلثَّوبِ‌ ؛ يُنَقّيهِ‌ ولكِن يُخلِقُهُ‌ 3⃣ امیرالمومنین عليه‌السّلام در حكمت‌هاى منسوب به ايشان: نوشيدن دارو براى بدن، همچون صابون براى لباس است ؛ آن را تميز مى‌كند ، ولی كهنه‌اش هم مى‌كند. 📚شرح نهج البلاغة، ج۲۰، ص۳۰۰، ح۴۲۲ ☑️ @JAMI_Alahadith
چهار حقی که باید رعایت شود 🛑حَدَّثَنَا حَمْزَةُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ اَلْعَلَوِيُّ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالَ أَخْبَرَنِي عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مَعْبَدٍ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ اَلْقَاسِمِ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ قَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: يَلْزَمُ اَلْحَقُّ لِأُمَّتِي فِي أَرْبَعٍ يُحِبُّونَ اَلتَّائِبَ وَ يَرْحَمُونَ اَلضَّعِيفَ وَ يُعِينُونَ اَلْمُحْسِنَ وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِلْمُذْنِبِ. 🔻عبدالله بن قاسم از بن سنان از امام صادق عليه‌السّلام نقل مى‌كند كه رسول خدا صلّى‌الله‌عليه‌وآله فرمود: حقّ براى امّت من در چهار چيز لازم مى‌گردد: 1⃣ توبه‌كننده را دوست بدارند 2⃣ و به ضعيف رحم كنند 3⃣ و نيكوكار را يارى نمايند 4⃣ و برای گنهكار استغفار كنند. 📚الخصال ج ۱، ص ۲۳۹ ☑️ @JAMI_Alahadith
خبر دادن امام رضا علیه‌السّلام از امام مهدی علیه‌السّلام 🛑حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ زِيَادِ بْنِ جَعْفَرٍ اَلْهَمَدَانِيُّ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اَلرَّيَّانِ بْنِ اَلصَّلْتِ قَالَ: قُلْتُ لِلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنْتَ صَاحِبُ هَذَا اَلْأَمْرِ فَقَالَ أَنَا صَاحِبُ هَذَا اَلْأَمْرِ وَ لَكِنِّي لَسْتُ بِالَّذِي أَمْلَؤُهَا عَدْلاً كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ كَيْفَ أَكُونُ ذَلِكَ عَلَى مَا تَرَى مِنْ ضَعْفِ بَدَنِي وَ إِنَّ اَلْقَائِمَ هُوَ اَلَّذِي إِذَا خَرَجَ كَانَ فِي سِنِّ اَلشُّيُوخِ وَ مَنْظَرِ اَلشُّبَّانِ قَوِيّاً فِي بَدَنِهِ حَتَّى لَوْ مَدَّ يَدَهُ إِلَى أَعْظَمِ شَجَرَةٍ عَلَى وَجْهِ اَلْأَرْضِ لَقَلَعَهَا وَ لَوْ صَاحَ بَيْنَ اَلْجِبَالِ لَتَدَكْدَكَتْ صُخُورُهَا يَكُونُ مَعَهُ عَصَا مُوسَى وَ خَاتَمُ سُلَيْمَانَ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ ذَاكَ اَلرَّابِعُ مِنْ وُلْدِي يُغَيِّبُهُ اَللَّهُ فِي سِتْرِهِ مَا شَاءَ ثُمَّ يُظْهِرُهُ فَيَمْلَأُ بِهِ اَلْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً 🔰 ريّان بن صلت گويد: به امام رضا عليه‌السّلام گفتم: آيا شما صاحب الامر هستيد؟ _فرمود: من صاحب الامر(امامت) هستم امّا من آن كسى كه زمين را از عدالت پر سازد همچنان كه پر از ظلم شده باشد نيستم و چگونه آن باشم در حالى كه ضعف بدن مرا مى‌بينى ⬅️ و قائم همان كسى است كه هنگام قیام در سنّ‌ پیران ولی در چهره‌ی جوانان است و بدنش چنان نیرومند است كه اگر دست به بزرگ‌ترين درخت روى زمين ببرد، آن را از ريشه بيرون مى‌آورد و اگر بين كوهها فرياد برآورد قطعا صخره‌هاى آن فرو می‌پاشد، عصاى موسى و انگشتر سليمان عليهما‌السّلام به همراهش است، او چهارمين از فرزندان من است که خداوند، او را در پردۀ غيب خود، هر اندازه بخواهد، نگاه مى‌دارد سپس او را آشكار مى‌كند و زمين را با او از عدل و داد پر كند، همان گونه كه از ظلم و ستم پر شده است 📚کمال الدين و تمام النعمة ج ۲، ص ۳۷۶ علیه‌السّلام ☑️ @JAMI_Alahadith
پاسخ قاطع امام کاظم علیه‌السّلام به ابوحنیفه 📜از محمّد بن مسلم نقل شده که گويد: ابوحنيفه خدمت امام صادق عليه السّلام رسيد و به آن حضرت گفت: فرزندت موسى عليه‌السّلام را ديدم كه نماز مى‌گزارد و مردم از برابر او مى‌گذشتند و او آن‌ها را از اين كار بازنمى‌داشت و اين كار از جانب او قصور و كوتاهى است. امام صادق عليه‌السّلام فرمود: موسى را نزد من فراخوانيد. وقتى آمد به او فرمود: اى فرزندم! ابو حنيفه مى‌گويد تو نماز مى‌گزاردى و مردم از برابرت مى‌گذشتند و تو آن‌ها را نهی نمی‌کردی. ⬅️ عرضه داشت: نَعَمْ يَا أَبَةِ إِنَّ اَلَّذِي كُنْتُ أُصَلِّي لَهُ كَانَ أَقْرَبَ إِلَيَّ مِنْهُمْ يَقُولُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ:«وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ اَلْوَرِيدِ» آرى، اى پدرم! همانا كسى كه من براى او نماز مى‌گزاردم، از مردم به من نزديكتر بود؛ (همچنان‌كه) خداوند عزّ و جلّ‌ مى‌فرمايد: «و ما از رگ گردن به او نزديكتريم». راوى گويد: امام صادق عليه السّلام او را به آغوش كشيد سپس فرمود: اى فرزندم! پدر و مادرم به فداى تو باد! اى گنجینه‌ی اسرار 📚الکافي ج ۳، ص ۲۹۷ ☑️ @JAMI_Alahadith