eitaa logo
پنجره🇮🇷
112 دنبال‌کننده
635 عکس
299 ویدیو
24 فایل
موضوعات متنوع دینی محمد گلایری مدرس حوزه علمیه @MohammadGelayeri46 ۰۹۱۱۳۱۲۵۵۴۲ 📢نقل مطالب کانال بدون ذکر منبع مجاز است
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رثای علیه السلام برای خود شيخ صدوق به سند معتبر روايت كرده كه: وارد شد دعبل بر حضرت عليه السّلام به مرو و عرض كرد: يا بن ! من قصيده‏اى براى شما گفته‏ام و قسم خورده‏ام كه قبل از شما براى كسى نخوانم آن را، فرمود: بيار آن را. پس خواند قصيده مدارس آيات را تا رسيده به اين شعر: أرى فيئهم فى غير هم متقسّما و ايديهم من فيئهم صفرات‏ (اموالشان در دست دیگران به عنوان غنیمت تقسیم می شود در حالی که دستشان از آن اموال خالی است ) حضرت گريست و فرمود: راست گفتى اى خزاعى، ... ، چون رسيد به اين شعر: و قبر ببغداد لنفس زكيّة تضمّنها الرّحمن فى الغرفات‏ ( و قبری در بغداد برای جان پاکی است که خداوندش در بهشت جای داده است ) فرمود: آيا ملحق نكنم به اين موضع از قصيده تو دو بيتى كه تمام قصيده تو به آن خواهد بود؟ عرض كرد: ملحق فرما يا بن رسول اللّه. فرمود: و قبر بطوس يا لها من مصيبة ألحّت على الأحشاء بالزّفرات الى الحشر حتّى يبعث اللّه قائما يفرّج عنّا الهمّ و الكربات‏ (قبری در طوس است وای از این مصیبت که آتش حسرت و ناله های جانسوز در وجود من می افزاید تا امام زمان ظهور کند و اندوه و غم را ببرد ) دعبل گفت: يا بن رسول اللّه! اين قبرى كه فرموديد به طوس است قبر كيست؟ فرمود: قبر من است، و ايّام و ليالى منقضى نمى‏شود تا آن كه مى‏گردد طوس محل آمد و رفت شيعه و زوّار من، آگاه باش هر كه زيارت كند مرا در غربت من به طوس، خواهد بود با من در درجه من روز قيامت آمرزيده باشد.... ( قمی منتهی الآمال فارسی ج3صص 1732 و 1733) https://eitaa.com/MohammadGelayeri
قضاي نماز هاي چهار ركعتي 1.نمازهای چهار رکعتی همانطور که فوت شد باید قضای آن به جا آورده شود ، ملاک وظیفه زمان فوت است نه زمان انجام ، بنا بر این اگر چهار رکعتی فوت شد باید چهار رکعتی به جا آرده شود گر چه الآن وظیفه اش دو رکعتی باشد و اگر دو رکعتی فوت شد باید دو رکعتی به جا آورد گر چه الان وظیفه او چهار رکعتی باشد 2.ملاک آخرین زمانی است که نماز فوت می شود ، مثلا وقت اذان حاضر(غير مسافر) بود و نماز را چهار رکعتی به جا نیاورد و رفت سفر و یادش رفت نماز دو رکعتی بخواند و فوت شد باید دو رکعتی قضا را به جا آورد ( تحریر الوسیله، کتاب الصلاة ، القول فی القضاء ، مسأله 5) https://eitaa.com/MohammadGelayeri
شب اوّل (ربیع۱ ، ليلة المبيت) حضرت رسول صلى الله عليه و آله هجرت فرمود از مكۀ معظمه به سوى مدينه و در آن شب در غار ثور پنهان شد و حضرت امير المؤمنين عليه السلام جان شريف خود را فداى جانِ‌ مقدس برادر و پسر عمّ‌ خود، حضرت رسول صلى الله عليه و آله نموده و در فراش آن حضرت خوابيده از شمشيرهاى قبايل مشركين پروا نكرد و فضل خود و مواسات و برادرى را بر جميع عالم ظاهر گردانيد و شرافت دنيا و آخرت را خريد و حق تعالى با ملائكه سماوات به آن حضرت مباهات نمود و آيه كريمۀ: «وَمِنَ‌ النّاسِ‌ مَنْ‌ يَشْرِى نَفْسَهُ‌ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ‌ اللّهِ‌» (برخی از مردم جان خود را با خدا معامله می کنند برای طلب رضای او،_ بقره ۲۰۷ ) در شأن او نازل شد. قمی ، فيض العلام ص ۳۰۳ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
پیروی از کافرین و منافقين ممنوع ای پیامبر! بر تقوای خدا پایدار بمان و از کافران و منافقان اطاعت نکن ، خدا دانا و حکیم است يا أَيُّهَا اَلنَّبِيُّ اِتَّقِ اَللّهَ وَ لا تُطِعِ اَلْكافِرِينَ وَ اَلْمُنافِقِينَ إِنَّ اَللّهَ كانَ عَلِيماً حَكِيماً احزاب/۱ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از جرعه ناب
وَ إِنْ شِئْتَ ثَنَّيْتُ بِمُوسَى كَلِيمِ اللَّهِ صلى الله عليه و آله حَيْثُ يَقُولُ: «رَبِّ إِنِّي لِما أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ» وَ اللَّهِ، مَا سَأَلَهُ إِلَّا خُبْزاً يَأْكُلُهُ، لِأَنَّهُ كَانَ يَأْكُلُ بَقْلَةَ الْأَرْضِ. وَ لَقَدْ كَانَتْ خُضْرَةُ الْبَقْلِ تُرَى مِنْ شَفِيفِ صِفَاقِ بَطْنِهِ، لِهُزَالِهِ وَ تَشَذُّبِ لَحْمِهِ. خطبه ۱۶۰ اگر بخواهی مثال دومی بزنم به حضرت موسی که بخدا گفت پروردگارا نسبت به آنچه ازخیرنازل کنی نیازمندهستم والله جز نانی که بخورد چیز دیگری نمیخواست چون گیاهان زمین میخورد وسبزی گیاهان از پوست شکمش پیدا بود بخاطر شدت لاغری وآب شدن گوشت بدنش نکته: با آنکه غیر نان چیزی نمیخواست اما موقع دعا. نگفت خدایا نان بده بلکه گفت خدایا خیر عطا کن خداوند متعال نیز به او چند چیز عطا کرد ۱_امنیت زیرا حضرت موسی بخاطر ترس از کشته شدن از شهرخویش بیرون آمد وآواره بیابان ها شد ۚ فَلَمَّا جَاءَهُ وَقَصَّ عَلَیْهِ الْقَصَصَ قَالَ لَا تَخَفْ ۖ نَجَوْتَ مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ(قصص:۲۵) هنگامی که موسی نزد او [= شعیب ]آمد و سرگذشت خود را برای او شرح داد،گفت: «نترس، از قوم ستمکار نجات یافتی. ۲_ازدواج خوب بگونه ای که حضرت شعیب به او گفت یکی ازدخترانم را به ازدواج تو در می‌آورم ۳_شغل حضرت شعیب به او گفت هشت سال یا ده سال هرکدام خودت خواستی برایم کارکن منم مزدت را میدهم قَالَ إِنِّی أُرِیدُ أَنْ أُنکِحَکَ إِحْدَی ابْنَتَیَّ هَاتَیْنِ عَلَیٰ أَن تَأْجُرَنِی ثَمَانِیَ حِجَجٍ ۖ فَإِنْ أَتْمَمْتَ عَشْرًا فَمِنْ عِندِکَ ۖ وَمَا أُرِیدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَیْکَ ۚ سَتَجِدُنِی إِن شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّالِحِینَ (قصص۲۷) (شعیب) گفت: «من می خواهم یکی از این دو دخترم رابه همسری تو درآورم به این شرط که هشت سال برای من کار کنی. و اگر آن را تا ده سال افزایش دهی، (محبّتی) از ناحیه توست. من نمی خواهم کار سنگینی بر دوش تو بگذارم. و ان شاء الله مرا از صالحان خواهی یافت. بنابر‌این هنگام درخواست ازخداوند میبایست زیرک بود وبه خداوند متعال اعتماد داشت https://eitaa.com/jorenabچ
هدایت شده از جرعه ناب
و هرگاه کسانی که به آیات ما ایمان می آورند به نزد تو آیند، بگو: ۱- سلام بر شما، ۲- پروردگارتان رحمت را بر خود لازم و مقرّر کرده؛ ۳- بنابراین هر کس از شما به نادانی کار زشتی مرتکب شود، سپس بعد از آن توبه کند و [مفاسد خود را] اصلاح نماید [مشمول آمرزش و رحمت خدا شود]؛ ۴- زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است. وَإِذَا جَاءكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِآيَاتِنَا فَقُلْ سَلاَمٌ عَلَيْكُمْ كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلَى نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ أَنَّهُ مَن عَمِلَ مِنكُمْ سُوءًا بِجَهَالَةٍ ثُمَّ تَابَ مِن بَعْدِهِ وَأَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ سوره انعام آیه ۵۴ https://eitaa.com/jorenab
نشستن در جلسه بد گویان به دین ممنوع ۱.وقتی که کفار مشغول استهزا ء به آیات قرآن هستند از آنها اعراض کنید تا سخنشان عوض شود ۲.اگر فراموش کردی این نهی را وقتی متوجه شدی به نشستن ادامه نده ۳.این نهی فقط اختصاص به کفار ندارد بلکه شامل همه ظالمین است وَ إِذا رَأَيْتَ اَلَّذِينَ يَخُوضُونَ فِي آياتِنا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتّى يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ وَ إِمّا يُنْسِيَنَّكَ اَلشَّيْطانُ فَلا تَقْعُدْ بَعْدَ اَلذِّكْرى مَعَ اَلْقَوْمِ اَلظّالِمِينَ(انعام ۶۸) ۴.اگر در جلسه استهزا کنندگان بنشینی همانند آنها خواهی بود قَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي اَلْكِتابِ أَنْ إِذا سَمِعْتُمْ آياتِ اَللّهِ يُكْفَرُ بِها وَ يُسْتَهْزَأُ بِها فَلا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتّى يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ إِنَّكُمْ إِذاً مِثْلُهُمْ إِنَّ اَللّهَ جامِعُ اَلْمُنافِقِينَ وَ اَلْكافِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعاً(نساء ۱۴۰) https://eitaa.com/MohammadGelayeri
حمایت از تلاشگران صادق کسانی که تلاشهایشان در قرارگاه خدا متمرکز است ۱به راه های قرب خدا هدایت می شوند ،۲ و طی این مسیر با همراهی خدا خواهد بود وَ اَلَّذِينَ جاهَدُوا فِينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اَللّهَ لَمَعَ اَلْمُحْسِنِينَ ( عنکبوت۶۹) https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از نسیمی از قرآن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✌️🇮🇷 غمگین نباشید ناراحت نباشید متاثر نباشید حاکم ایران است.
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب: جامعه هنری و ورزشی ما سالم است و در آن عناصر مؤمن و با شرف کم نیستند و موضع‌گیری چند نفر ارزشی ندارد. @Farsna
فردا شهادت امام عليه السلام در اين روز(۸ ربیع۱)، سنۀ ٢٦٠، بنابر مشهور، وفات كرد سيّد ما حضرت ابى محمد حسن بن على - سلام الله عليه. و آن در ايام خلافت معتمد على الله احمد بن جعفرِ متوكّل بوده. و در وقت وفات از سن شريف آن حضرت بيست و هشت سال گذشته بود و آن جناب را دفن نمودند در همان خانه‌اى كه پدر بزرگوارش حضرت هادى عليه السلام مدفون است و صدمات و گرفتارى‌ها كه براى جوارى و زنان آن حضرت روى داد از حبس و اعتقال و شدت صعوبت طلب سلطان زمان در پيدا كردن حجّة بن الحسن (عج) و تفتيش خانه‌ها و اخافۀ شيعيان و تشريدِ ايشان به سعايت جعفرِ كذّاب، در ارشاد مفيد و غيره مسطور است. فيض العلام ص ۳۱۱ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
شهادت ۱.طبرسی:بسیاری از علمای شیعه معتقدند عليه السلام ، پدر و جدش با سم به شهادت رسیدند ، و نیز همه امامان ما با شهادت از دنيا رفتند ۲. دلیل او روايت امام صادق عليه‌السلام است "ما یا به قتل(و ریختن خون) و یا به سم کشته خواهیم شد ۳از امام مجتبی علیه السلام نیز روایت است که به جناده فرمود : ما (امامان ) یا مسموم و یا مقتول از دنيا می رویم ۴ کفعمی و غیر او گفتند : معتمد به امام سم خوراند قال شيخنا الطبرسي ذهب كثير من اصحابنا الى انه مضى مسموما و كذلك ابوه وجده و جميع الأئمة،(عليهم السّلام)،خرجوا من الدنيا بالشهادة،و اسناده في ذلك،بما روي عن الصادق(عليه السلام)،ما منا الا مقتول او شهيد،و اللّه اعلم بحقيقة ذلك. اقول:و روي عن ابي محمد الحسن بن امير المؤمنين(عليه السلام)انه قال عند وفاته لجنادة بن ابي امية:ما منا الا مسموم او مقتول. و قال الكفعمي و غيره:سمه المعتمد. الانوار البهیه ص ۲۶۶ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
عليه السلام : تواضع و فروتنی نعمتی است که کسی حسادت نمی کند الانوار البهیه ص ۲۶۳ تواضع تو را سربلندى دهد* زروى شرف ارجمندى دهد https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از جرعه ناب
من مواعظ ابی محمدالعسکری علیه السلام وَ قَالَ ع إِنَّ الْوُصُولَ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَفَرٌ- لَا یُدْرَکُ إِلَّا بِامْتِطَاء اللَّیْلِ بحارالانوار ج۷۵ص۳۷۹ رسیدن به خداوند ممکن نیست مگر با سوار شدن بر مرکب شب نکته : ازمنظر قرآن کریم شب در حرکت است وَاللَّیْلِ إِذَا یَسْرِ (فجر ۴) لذا انسان را بسوی خداوند حرکت می دهد اما روز انسان درحال سعی وتلاش است إِنَّ لَکَ فِی النَّهَارِ سَبْحًا طَوِیلًا (مزمل ۷) زیرا تو در روز تلاش مستمر و طولانی خواهی داشت بنابراین شب هنگام برای عبادت مناسب تر و مهم تر و ارزشمند تراست. https://eitaa.com/jorenab
حضرت مهدى موعود (كه غالباً به لقب امام عصر و ذكر مى‌شود) فرزند امام يازدهم كه اسمش مطابق اسم پيغمبر اكرم بود در سال ٢٥٦ يا ٢٥٥ هجرى در سامرا متولد شده و تا سال ٢٦٠ هجرى كه پدر بزرگوارش شهيد شد تحت كفالت و تربيت پدر مى‌زيست و از مردم پنهان و پوشيده بود و جز عده‌اى از خواص شيعه كسى به شرف ملاقات وى نائل نمى‌شد. و پس از شهادت امام يازدهم كه امامت در آن حضرت مستقر شد به امر خدا غيبت اختيار كرد و جز با نواب خاص خود به كسى ظاهر نمى‌شد جز در موارد استثنائى. نواب خاص آن حضرت چندى عثمان بن سعيد عمرى را كه از اصحاب جد و پدرش بود و ثقه و امين ايشان قرار داشت نائب خود قرار داد و به توسط‍‌ وى به عرايض و سؤالات شيعه جواب مى‌داد. و پس از عثمان بن سعيد، فرزندش محمد بن عثمان به نيابت امام منصوب شد و پس از وفات محمد بن عثمان عمرى ابو القاسم حسين ابن روح نوبختى نائب خاص بود و پس از وفات حسين بن روح نوبختى على بن محمد سمرى نيابت ناحيه مقدسه امام را داشت. و چند روز به مرگ على بن محمد سمرى (كه در سال سيصد و بيست و نه هجرى اتفاق افتاد) مانده بود كه از ناحيه مقدسه توقيعى صادر شد كه در آن به على بن محمد سمرى ابلاغ شده بود كه تا شش روز بدرود زندگى خواهد گفت و پس از آن در نيابت خاصه بسته و غيبت كبرى واقع خواهد شد و تا روزى كه خدا در ظهور آن حضرت اذن دهد غيبت دوام خواهد يافت و به مقتضاى اين توقيع غيبت امام زمان عليه السلام به دو بخش منقسم مى‌شود. اول غيبت صغرى كه از سال دويست و شصت هجرى شروع نموده و در سال سيصد و بيست و نه خاتمه مى‌يابد و تقريباً هفتاد سال مدت امتداد آن مى‌باشد. دوم غيبت كبرى كه از سال سيصد و بيست و نه شروع كرده و تا وقتى‌كه خدا بخواهد ادامه خواهد يافت. پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله در حديث متفق عليه مى‌فرمايند: «اگر نمانده باشد از دنيا مگر يك روز خدا آن روز را دراز مى‌كند تا مهدى از فرزندان من ظهور نموده دنيا را پر از عدل و داد كند چنان‌كه از ظلم و جور پر شده باشد» علامه طباطبائی ، شيعه در اسلام صص ۱۹۳و ۱۹۴ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
سؤال: آيا امام (ع) متولد شده است‌؟ و اصولاً آيا امام حسن عسكرى(ع) فرزندى داشته است‌؟ پاسخ: تمامى علماى شيعه اتفاق دارند كه آن حضرت در شب نيمه شعبان سال ٢٥٥ق. و به قولى ٢٥٦ از مادرى به نام نرجس خاتون در سامرّا و در خانۀ امام حسن عسكرى(ع) ديده به جهان گشود و در اين مورد، روايات زيادى از پدر ارجمندش حضرت عسكرى(ع) وارد شده كه با نقل آنها سخن به درازا مى‌كشد. از آنجا كه تولد حضرت مهدى(ع) زنگ خطرى براى تمام نظام‌هاى فاسد آن روز بود، پيوسته عباسيان در صدد بودند كه از تولد او جلوگيرى كرده و در صورت تولد، به حياتش خاتمه دهند. يكى از علل اين كه حضرت عسكرى(ع) را در سامرّا تحت نظر گرفته بودند، اين بود كه از تولد فرزند او آگاه شوند. تولد او مانند تولد موسى(ع) اعجاز آميز بود. با مراقبت‌هاى پياپى مأموران حكومت عباسى، خدا آخرين وصى خود را از نسل امام عسكرى(ع) پيش از تولد و پس از آن، از گزند دشمنان محفوظ‍‌ نگاه داشت آیت الله سبحانی راهنمای حقیقت ص ۱۸۲ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از جرعه ناب
تداوم امامت تا ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف آگاه باشيد، ۱- مثل آل محمّد (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم) چونان ستارگان آسمان است، اگر ستاره اى غروب كند، ستاره ديگرى طلوع خواهد كرد. ۲- در پرتو خاندان پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم(مخصوصادرظهورمهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف ) نعمت هاى خدا بر شما تمام شده است ۳-و می بینم شما به آنچه آرزو داريد رسيده ايد. الا إِنَّ مَثَلَ آلِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه وآله) كَمَثَلِ نُجُومِ السَّمَاءِ، إِذَا خَوَى نَجْمٌ طَلَعَ نَجْمٌ، فَكَأَنَّكُمْ قَدْ تَكَامَلَتْ مِنَ اللَّهِ فِيكُمُ الصَّنَائِعُ وَ أَرَاكُمْ مَا كُنْتُمْ تَأْمُلُونَ. (نهج البلاغه خطبه ۱۰۰) https://eitaa.com/jorenab
شاکر بودن حکمت لقمانی ۱با نگاه مثبت به زندگی احساس خوشبختی ، امید و حرکت و نشاط حاصل می شود ۲ نگاه مثبت با بر شمردن داشته ها و بهره بردن از آنها حاصل می شود ۳ از حکمت لقمانی شکر گزاری است. قرآن کریم : به لقمان حكمت دادیم و آن این بود که شکر گزار نعمتهای خدا باشید ، ثمر این شکرگزاری نیز به شاکر بر می گردد نه خدا، ناشکری هم ضرری به خدا نمی زند او بی نیاز و سزاوار ستودن است وَ لَقَدْ آتَيْنا لُقْمانَ اَلْحِكْمَةَ أَنِ اُشْكُرْ لِلّهِ وَ مَنْ يَشْكُرْ فَإِنَّما يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اَللّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ (لقمان ١٢،) دوش با من گفت پنهان کاردانی تیزهوش وز شما پنهان نشاید کرد سِرِّ مِی فروش گفت آسان گیر بر خود کارها کز رویِ طبع سخت می‌گردد جهان بر مردمانِ سخت‌کوش وان گَهَم دَر داد جامی کز فروغش بر فلک زهره در رقص آمد و بَرْبَط زنان می‌گفت نوش با دلِ خونین لبِ خندان بیاور همچو جام نی گَرَت زخمی رسد، آیی چو چنگ اندر خروش ... حافظ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از یزدانی
❇️ شبهه 1- چرا نظام خود را به رفراندوم نمی‌گذارد؟ این شبهه را می‌توان هم از منظر اسلام و هم با نگاه سکولار پاسخ داد: از منظر اسلام: اسلام اجازه نمی‌دهد حاکمیت اسلام را به رفراندوم بگذاریم ممکن است سوال شود که چرا اول انقلاب امام (ره) این کار را انجام دادند؟ پاسخ این است که آن زمان حکومت اسلامی تشکیل نشده بود و پیش از تشکیل حکومت اسلامی خود را به رفراندوم گذاشت. اما وقتی که حکومت اسلامی تشکیل شد که دیگر برای براندازی آن رفراندوم برگزار نمی شود. امیرالمومنین علی (ع) نیز که پس از سالها مردم برای قبول خلافت به ایشان مراجعه کردند، در ابتدا نپذیرفتند؛ تا اینکه عموم مردم با اصرار ایشان را به عنوان خلیفه انتخاب کردند. اما بعد که پذیرفتند و حکومت خود را آغاز کردند، در برابر مخالفین خود جنگیدند و سه جنگ بزرگ برای حفظ حکومت اسلامی انجام دادند. از سوی دیگر، فرض کنید رفراندوم برگزار شده و جمهوری اسلامی از بین برود؛ آنگاه نیروهای انقلابی باید دوباره قیام کنند تا آن حکومت طاغوت از بین برود و حکومت اسلامی شکل بگیرد. از منظر سکولار: شخص می‌گوید به اسلام کاری ندارم سوال این است که چرا خود را به رفراندوم نمی‌گذارید؟ پاسخ این است که این سوالات را فقط برای مردم ایران درست می کنند. وگرنه شما از هیچ یک از مردم آمریکا نشنیدید که چرا آمریکا خود را به رفراندوم نمی‌گذارد! 🔹 اولاً هیچ کشوری در دنیا حتی یکبار خودش را به رفراندوم نگذاشته است. نزدیک 250 سال از زمان حکومت آمریکا می‌گذرد. چرا آمریکا یکبار خودش را به رفراندوم نمی‌گذارد؟ چرا انگلیس، ایتالیا، آلمان، کره، ژاپن و... یکبار خودشان را به رفراندوم نمی‌گذارند؟! 🔹 ثانیا اصلاً امکان برگزاری رفراندوم وجود ندارد چون سیستم انتقال قدرت همراه با قوانینش توسط چه کسی اجرا شود؟ مثلاً می‌گویند این حکومت فاقد صلاحیت است حالا اگر فاقد صلاحیت است چطوری انتخابات برگزار کنند اصلاً انتخابات زیر نظر چه کسی قرار بگیرد؟ 🔹 ثالثاً کسانی که این درخواست را دارند چند سال یکبار می خواهند رفراندوم برگزار شود؟ مثلاً شخصی می‌گوید دو سال یکبار؛ نظر دیگری این است که 8 سال یکبار، 10 سال یکبار یا 40 سال یکبار. سوال این است که کدام حکومتی برنامه‌ی خودش را 2 ساله 5 ساله یا 40 ساله می‌بندد؟ حکومت‌ها برنامه‌ی خود را 200 ساله، 500 ساله می‌بندند؛ مثلاً فرض کنید شما مدرسه‌ای ساخته‌اید و مدیر آن عوض می‌شود. بعد مدیر جدید بگوید این ساختمان خوب نیست آن را خراب کنید من نقشه‌ی دیگری دارم و شروع به ساختن کند، تا به اواسط کار می‌رسد نفر بعدی می‌آید و می‌گوید من نقشه‌ی دیگری دارم! نتیجه این می‌شود که آن ساختمان هیچ وقت ساخته نمی‌شود. چون در یک کشور باید ثبات اتفاق بیفتد، آن کشور هیچ وقت اجازه نمی‌دهد رفراندوم برگزار شود و مردم کشور را به رأی بگذارند و حکومت عوض شود. 🔹 رابعا فرض کنید جمهوری اسلامی نباشد؛ حالا چه کسی بیاید؟ وقتی خبرنگار از یکی از افرادی که صریح ترین دشمنی با جمهوری اسلامی را دارد، یعنی نیما (روح الله) زم، سوال کرد آیا شما تا به حال ناامید شده‌اید؟ گفت بله؛ جایی ناامید شدم که با خود گفتم حالا جمهوری اسلامی نه؛ چه کسی بیاید؟ یعنی رضا پهلوی اینجا بیاید و حکومت کند؟! فرضاً جمهوری اسلامی هم رفت خودِ رضا پهلوی آمد؛ چه کسی نخست‌وزیر شود؟ یا باید همین افرادی که الان در کشور سرکار هستند نخست‌وزیر شوند یا کسانی که رضا پهلوی مدنظرش است، بالاخره کسی از کره‌ی ماه و مریخ نمی‌آید که رئیس جمهور شود. اصلاً فرض کنید مردم ولایت فقیه را نمی‌خواهند، مردم برای ریاست جمهوری به چه کسی رأی می‌دهند؟ به یکی از همین افراد رأی می‌دهند پس فرقی نکرد. 💠 اندیشکده راهبردی سعداء
به نظر شما این روز نامه ارگان کدام حزب است ، حزب دمکرات آمریکا یا حزب جمهوریخواه؟ کلیه سرخط ها از این قرار است: ۱.اصلی:نماینده ویژه آمریکا بر علیه ایران ۲.سخن آیت الله جوادی بر علیه مسولان (با این که ظاهرا برای دولت قبلی است چون دولتمردان جدید هنوز پرونده ی ند ارند) ۳.وابسته به شرق جلوه دادن تلاش معاون اول برای رفع تحریم ظالمانه ۴.جانبدارانه نشان دادن گزارش پزشکی قانونی ۵. متهم مسئولان به سبب اغتشاش، ۶.اطلاعیه ۵ نفر از اعضای دولت سابق بر علیه دولت با نام اقتصاد دانان مشهور ۷.اعتراض بایدن بر علیه اوپک همه ی اینها به اضافه دستور رهبری به جبران کسانی که آتش بیاران معرکه بودن https://eitaa.com/MohammadGelayeri
هدایت شده از قدحی از دین
دوازدہ ویژگے "سخن خوب" از دیدگاہ قرآن ڪریم؛ ۱. آگاهانہ باشد. "لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ" ۲. نرم باشد. "قَوْلاً لَّيِّناً" زبانمان تیغ نداشتہ باشد. ۳.حرفے ڪہ مے زنیم خودمان هم عمل ڪنیم."لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ" ۴.منصفانہ باشد."وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا" ۵.حرفمان مستند باشد."قَوْلًا سَدِيدًا" منطقے حرف بزنیم. ۶.سادہ حرف بزنیم."قَوْلاً مَّیْسُورًا" پیچیدہ حرف زدن هنر نیست. "روان حرف بزنیم" ۷.ڪلام رسا باشد." قَوْلاً بَلِیغًا" ۸.زیبا باشد."قولوللناس حسنا" ۹.بهترین ڪلمات را انتخاب ڪنیم. "یَقُولُ الَّتے هِیَ أحْسَن" ۱۰.سخن هایمان روح معرفت و جوانمردے داشتہ باشد. "و قولوا لهم قولا معروفا" ۱۱.همدیگر را با القاب خوب صدا بزنیم. "قولاً كريماً" ۱۲.ڪمڪ ڪنیم تا درجامعہ حرف هاے پاڪ باب شود. "هدوا الے الطّیب من القول به ما بپیوندید 👇👇👇👇👇 لینک ما در ایتا: http://eitaa.com/yaghoubali_asadi
هدایت شده از جرعه ناب
۱-عبادت كننده (و عمل كننده) بدون علم مثل الاغ آسياب است كه دور مى زند و از جاى خود حركت نمى كند ۲-دو ركعت نماز از عالِم بهتر از هفتاد ركعت از جاهل است ۳-زيرا فتنه به عالم روى مى آورد و بوسيله علمش از آن خارج مى شود و به جاهل روى مى آورد، و او را از جاى كنده خرد مى كند ۴- كسى كه كم عمل و پر علم است بهتر از كسى است كه پر عمل و كم علم مى باشد و داراى شكّ و شبهه است قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام الْمُتَعَبِّدُ عَلَی غَیْرِ فِقْهٍ کَحِمَارِ الطَّاحُونَةِ یَدُورُ وَ لَا یَبْرَحُ وَ رَکْعَتَانِ مِنْ عَالِمٍ خَیْرٌ مِنْ سَبْعِینَ رَکْعَةً مِنْ جَاهِلٍ لِأَنَّ الْعَالِمَ تَأْتِیهِ الْفِتْنَةُ فَیَخْرُجُ مِنْهَا بِعِلْمِهِ وَ تَأْتِی الْجَاهِلَ فَتَنْسِفُهُ نَسْفاً وَ قَلِیلُ الْعَمَلِ مَعَ کَثِیرِ الْعِلْمِ خَیْرٌ مِنْ کَثِیرِ الْعَمَلِ مَعَ قَلِیلِ الْعِلْمِ وَ الشَّکِّ وَ الشُّبْهَةِ. (بحارالانوارج۱ص۲۰۸) https://eitaa.com/jorenab
روز چهاردهم (ربيع الاول) در اين روز، سنۀ ٦٤، يزيد بن معاويه به دركات جحيم شتافت٢ و در حوارين كه نام محلى است، به خاك رفت و اشاره به قبر او شده در اين شعر: يا أيُّها القَبرُ بِحَوّارِينا ضَمَمتَ‌ شَرَّ الناس أجمعينا (ای قبری که اطراف ما هستی بد ترین مردم را در خود داری ) و در أخبار الدول است كه: به مرض ذات الجنب (زخمى چرکین در پهلو )در حوران (منطقه ی بین دمشق و اردن) از دنيا رفت، جنازه‌اش را به دمشق آوردند و در باب صغير او را دفن كردند و قبرش اينك مزبله مى‌باشد. سنين عمرش به سى و هفت رسيده بود و خلافتش سه سال و نه ماه طول كشيد. شرح كفر و زندقه و الحاد يزيد و اشعار كفر آميز او و لعنت كردنِ‌ ابوالفرج بن جوزى او را در منبر بغداد، در كتب مشهور است و جماعتى از اهل سنت اعتقاد به كفر او كرده‌اند و احمد بن حنبل و جماعت بسيارى تجويز لعن او نموده‌اند بلكه ابن الجوزى در اين باب كتابى نوشته موسوم به كتاب الرّد على المتعصّب العنيد المانع عن لعن يزيد. احقر در تاريخ خود آنچه شايسته اين مقام است نگارش دادم. و بس است در كفر او، واقعه حَرّه و انتهاك او حرمت رسول الله صلى الله عليه و آله و هتك او كعبۀ معظّمه را، چنانچه در اين مختصر اجمالاً به هر يك از آنها اشاره شد. مسعودى گفته كه فرعون در رعيّت خود، اعدَل از يزيد بود و ولايت او ننگ بزرگى بر اسلام شد. ابوالعلاء مَعَرّى گفته: أرى الأيّامَ‌ تَفعَلُ‌ كُلَّ‌ نُكرٍ* و ما أنا في العَجائِبِ‌ مُستَزيدُ* ألَيسَ‌ قُرَيشُكُم قَتَلَت حُسيناً* وَكان عَلى خِلافَتِكُم يَزيدُ (من که زیاد شگفت زده نمی شوم می بینم که روزگار هر کار زشت را انجام می دهد * قريش شما حسين را به قتل رساند و زیاد بر شما حاکم شد !) بالجمله، اين روز، روز سرور مؤمنين است و سزاوار است به جهت شكر اين نعمت آنكه اين روز را روزه بدارند قمی ، فيض الایام صص ۳۲۳ و ۳۲۴ ) https://eitaa.com/MohammadGelayeri
پنجره🇮🇷
روز چهاردهم (ربيع الاول) در اين روز، سنۀ ٦٤، يزيد بن معاويه به دركات جحيم شتافت٢ و در حوارين كه نام
پنجره۲ استاد علی گلایری: الوسی از علمای بزرگ اهل سنت در تفسیر روح المعانی بعداز نقل برخی از علما مانند طبری و تفتازانی و سیوطی می نویسد اعتقاد من متعیناً جواز لعن اوست و تصور نمی‌کنم مثل او شخص با این همه فسق یافت شود، و ظاهر این است که او تا آخر عمر خود توبه نکرده، و احتمال توبه او ضعیف‌تر از احتمال ایمان اوست، و در این احکام، ابن زیاد و ابن سعد و جمعی دیگر ملحق به یزید هستند. پس لعنت خداوند (عزّوجلّ) بر همه آنها و انصار و اعوان و پیروان و هر کس که به آنها میل نموده و این لعنت تا روز قیامت و تا هر زمان که چشمی تا روز قیامت برای ابی‌عبدالله‌الحسین گریه می‌نماید بر او، ... و در جواز لعن با این الفاظ و مانند این‌ها هیچ کس مخالفت ننموده مگر ابن عربی که قبلاً از آن سخن گفته شد... که او و بعضی از موافقین او لعن کسی را که راضی به قتل حسین باشد را جایز ندانسته‌اند، و به جانم سوگند این اعتقاد همان ضلالت و گمراهی دور از مسیر حقی است که بیش از ضلالت و گمراهی یزید است.» تفسیر روح المعانی ج۱۳ص۲۲۹ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
۱.شهادت می دهم که محمد بنده و فرستاده خدا است ۲.زمانی خدا او را مبعوث کرد که مردم درسختی زندگی می گذراندند و در دریای سرگردانی می زیستند ۳ سختی مرگ آنها را به سوی خود می کشید و قفلهای زنگار دلهایشان را قفل کرده بود وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ اِبْتَعَثَهُ وَ اَلنَّاسُ يَضْرِبُونَ فِي غَمْرَةٍ وَ يَمُوجُونَ فِي حَيْرَةٍ قَدْ قَادَتْهُمْ أَزِمَّةُ اَلْحَيْنِ وَ اِسْتَغْلَقَتْ عَلَى أَفْئِدَتِهِمْ أَقْفَالُ اَلرَّيْنِ . نهج البلاغه خطبه ۱۹۱ https://eitaa.com/MohammadGelayeri
سه راهکار حضرت علی علیه‌السلام در مدیریت نفس : ۱ کسی زندگی خود را بر اساس طمع و چشمدات به دیگران بنا کند برای خود بهائی قائل نشد چرا که می توانست به خدا توکل کند و ارج و اوج بگیرد ولی با نگاه کردن به دست مردم باید حرف آنها را بزند خود را با آنها تطبیق دهد ۲. از رنج پنهان خود برای دیگران گفتن رضا به ذلت دادن است حد اقل آن این است که در چشم شنونده انسان کم صبر و بدون مدیریت شناخته می شود ۳..زبان اگر فرمان زندگی را به دست بگیرد پست شدن را به همراه دارد چرا که با سخنان نابجا، تندی و عذر خواهی بعد از آن ، از خود راندن اطرافیان و دوستان موجب کوچک شدنش می شود وَ قَالَ عليه‌السلام: أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اِسْتَشْعَرَ اَلطَّمَعَ وَ رَضِيَ بِالذُّلِّ مَنْ كَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ وَ هَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَيْهَا لِسَانَهُ. ( نهج البلاغه حکمت ۲) https://eitaa.com/MohammadGelayeri
درورد بر بار خدايا! اى گسترانندۀ هر گسترده ، و اى نگهدارندۀ آسمان‌ها ، و اى آفرينندۀ دل‌ها بر فطرت‌هاى خويش: دل‌هاى رستگار و دل‌هاى شقاوت زده. گرامى‌ترين درودها و افزون‌ترين بركات خود را بر محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلّم بنده و فرستاده‌ات اختصاص ده، كه خاتم پيامبران گذشته ، و گشايندۀ درهاى بسته و آشكار كننده حق با برهان است. دفع كنندۀ لشكرهاى باطل ، و درهم كوبندۀ شوكت گمراهان است ، آن گونه كه بار سنگين رسالت را بر دوش كشيد ، و به فرمانت قيام كرد ، و به سرعت در راه خشنودى تو گام برداشت، حتّى يك قدم به عقب برنگشت ، و ارادۀ او سست نشد ، و در پذيرش و گرفتن وحى، نيرومند بود ، حافظ‍‌ و نگهبان عهد و پيمان تو بود ، و در اجراى فرمانت تلاش كرد تا آنجا كه نور حق را آشكار ، و راه را براى جاهلان روشن ساخت ، و دل‌هايى كه در فتنه و گناه فرو رفته بودند هدايت شدند . پرچم‌هاى حق را بر افراشت. و احكام نورانى را بر پا كرد ، پس او پيامبر امين، و مورد اعتماد ، و گنجينه‌دار علم نهان تو ، و شاهد روز رستاخيز ، و بر انگيخته تو براى بيان حقائق ، و فرستاده تو به سوى مردم است. اَللَّهُمَّ دَاحِيَ اَلْمَدْحُوَّاتِ وَ دَاعِمَ اَلْمَسْمُوكَاتِ وَ جَابِلَ اَلْقُلُوبِ عَلَى فِطْرَتِهَا شَقِيِّهَا وَ سَعِيدِهَا. اِجْعَلْ شَرَائِفَ صَلَوَاتِكَ وَ نَوَامِيَ بَرَكَاتِكَ عَلَى مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَ رَسُولِكَ اَلْخَاتِمِ لِمَا سَبَقَ وَ اَلْفَاتِحِ لِمَا اِنْغَلَقَ وَ اَلْمُعْلِنِ اَلْحَقَّ بِالْحَقِّ وَ اَلدَّافِعِ جَيْشَاتِ اَلْأَبَاطِيلِ وَ اَلدَّامِغِ صَوْلاَتِ اَلْأَضَالِيلِ كَمَا حُمِّلَ فَاضْطَلَعَ قَائِماً بِأَمْرِكَ مُسْتَوْفِزاً فِي مَرْضَاتِكَ غَيْرَ نَاكِلٍ عَنْ قُدُمٍ وَ لاَ وَاهٍ فِي عَزْمٍ وَاعِياً لِوَحْيِكَ حَافِظاً لِعَهْدِكَ مَاضِياً عَلَى نَفَاذِ أَمْرِكَ حَتَّى أَوْرَى قَبَسَ اَلْقَابِسِ وَ أَضَاءَ اَلطَّرِيقَ لِلْخَابِطِ وَ هُدِيَتْ بِهِ اَلْقُلُوبُ بَعْدَ خَوْضَاتِ اَلْفِتَنِ وَ اَلْآثَامِ وَ أَقَامَ بِمُوضِحَاتِ اَلْأَعْلاَمِ وَ نَيِّرَاتِ اَلْأَحْكَامِ فَهُوَ أَمِينُكَ اَلْمَأْمُونُ وَ خَازِنُ عِلْمِكَ اَلْمَخْزُونِ وَ شَهِيدُكَ يَوْمَ اَلدِّينِ وَ بَعِيثُكَ بِالْحَقِّ وَ رَسُولُكَ إِلَى اَلْخَلْقِ. نهج البلاغه (معجم ) خطبه ۷۲ ترجمه دشتی https://eitaa.com/MohammadGelayeri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا