فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مسلمان نمایان تکنوکرات!
رهاوردتان چیست جز منکرات؟!
شما گر نمایندهی مردمید
چرا مات و مبهوت و سردرگُمید؟
شمایی که دین را به نان میدهید
کجا در ره عشق جان میدهید؟
نمایندگانی که از این اُمتند
خداباور و تشنهی خدمتند
اگر #خشم_دینی ملایم شود
بر این سرزمین غرب حاکم شود
الا ای عارفان بی معارف!
جهالت پیشگان شبه عارف!
اگر فرهنگتان فرهنگ دین است
چرا آهنگتان کفر آفرین است؟
شما گر پیرو خط امامید
چرا دلبستهی میز و مقامید؟
مرحوم #آغاسی
*چقدر این شعر و موسیقی متن "بابل" ترکیب خوبی ساخته 👌🏻
هدایت شده از «نـفـیٖر نِــےْ» | مُحَـمَّد بُرْهـٰان
۰۰• بــسمـاللّٰہالرحمـٰـنالرحیــم •۰۰
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
• عالم هِیٖچْکـٰاك یـــا عالم مُـرْتضیٰ؟! •
(#بخش_هفتم)
بخش بعدی نگارۀ «#عالم_هیچکاک» به بررسی شخصیّت #هیچکاک میپردازد. ظاهراً به زعم عدّهای، استفاده از عناصری همچون #وحشت، #تعلیق، #قتل، #جنایت و #پلیس ریشه در ترسهای کودکی و شرایط محیطی #هیچکاک دارد.
#آوینی به هیچ عنوان چنین چیزی را نمیپذیرد و حتّی در مرحلهای بالاتر، #کافکا را هم محصول آزار و اذیّت دوران کودکی، روانپریشی و ذهن بیمارش نمیداند؛ چراکه نمیپذیرد #نبوغ، زادۀ #ترس و #توهّم یا #بیماری_روانی باشد:
«میان وجودِ فعلی انسان و پریشانیهای روانی او ویا وقایعی که در گذشته بر او رفته است نیز رابطهای انکار ناپذیر وجود دارد... امّا سؤال اینجاست که یافتن این رابطه چه مشکلی را حل میکند؟ اگر دربارۀ یک بیمار روانی و به قصد معالجهاش سخن میگفتیم شاید این تحلیل کفایت میکرد، امّا اگر جوهر #نبوغ را منشأ گرفته از وقایع دوران کودکی، موقعیّت اجتماعی و علل بیرونی دیگر بدانیم، آنگاه چه جوابی برای این سؤال خواهیم یافت که چرا همۀ افراد انسانی به نخبگانی چون #کافکا و #هیچکاک مبدّل نشده اند؟»
در ادامه، #آوینی #هیچکاک را هنرمندی توصیف میکند که برای حرف زدن، #زبان_سینما را برگزیده و بدون #سینما، هیچ است.
#هیچکاک #روانشناس و #روانکاو و #فیلسوف نیست، امّا در قامت یک #کارگردان، همۀ اینها هست؛ به عبارتی:
«#هیچکاک، #هیچکاک است و به عبارت بهتر #سینما، #سینما است.»
«#هیچکاک مجرّد از #سینما هیچ نیست، اگرچه به مثابه یک #گارگردان_سینما، #قصّه_پرداز، #روانشناس و حتّی #متفکّر بزرگی نیز هست.»
«او [هیچکاک] هرگز تلاش نمیکند #زبان_سینما را به خدمت حرفهایی در بیاورد که متعلّق به #سینما نیست.»
حتّی خود #هیچکاک در مواجه با فیلمهای پُرگویی مثل «#طناب» یا «#برج_جدی» آنها را اشتباهاتی حرفهای تلقّی میکند:
«وقتی به گذشته فکر میکنم میبینم کار مهملی بود. (هیچکاک در مصاحبه با تروفو)»
م.بُـــرهان
۱۴۰۱/۱۲/۱۷
#ادامه_دارد...
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#عالمهیچکاک
#مرتضی_آوینی
#سینما
#شخصیت_هیچکاک
#کافکا
#نبوغ
#زبان_سینما
#کارگردان
#فیلم_طناب #برج_جدی
جویدن «تنهایی» برای «قد کشیدن»:
...گفتم: موضوع فکر کردنْ خود «من» هستم، امّا «من» فقط مشکلاتم نیست. در واقع، شاید مشکلات هیچ ربطی به این «من» نداشته باشد. امّا منظور از این «من» چیست؟
ما هر روز از خواب بیـدار میشویم، صورتمان را میشوییم و صبحانه میخوریم. بعد سـراغ دانشگاه یا شغلمان میرویم. در طول روز، میخوریم، میخندیم، بعضی وقتها گریه میکنیم، بعضی وقتها عصبانی میشویم و فریاد میکشیم و نهایتاً میخوابیم. ما برای معرفی خودمان «رزومه» ارائه میدهیم، توضیح میدهیم که کـجا درس خواندهایم و چه نمرهای گرفتهایم و کـجا زندگی میکنیم. امّا این تمام «ما» نیست. شاید بـتوانم بگویم که همهی اینها، بخشهایی از حیات ظاهری ماست که احتمالاً برای دیگران هم (کم و بیش) قابل مشاهده است.
"امّا فکر میکنم که «من» دیگری وجود دارد که به موازات این حیات ظاهریمان، در «بطن» زندگیمان قد میکشد..."
#مهدی_کرامتی 👌🏻
*اصل یادداشت را در اینجا بخوانید
«نـفـیٖر نِــےْ» | مُحَـمَّد بُرْهـٰان
خيــال خــام پلنگ مــن به سـوی مـاه جهيدن بود ...و ماه را ز بلندايـش به روی خــاک کشيدن بود پلنگ من
.
.
.
به مسلخ میبرم خود را چنان کز پیش دانستم
به سوی ماه هرچه بیشتر... ! برخورد سنگینتر
پلنگی نوجوان بودم مرا ناموخت استادم
که عاشق هرچه شد نزدیکتر گشت است غمگینتر
┄┄┅•❁•┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄•❁•┅┄┄
بنظر من هر شعری یک داستانی پشتش هست و اگر شعرا داستان هر شعری رو یعنی اون نقطه عطف و جرقه اصلی شروع اون شعر رو در کنار شعرشون برای مخاطب تعریف میکردن الان هزاران هزار داستان هزار یک شب داشتیم.
داستان این دوبیتی هم برگرفته از تلاش یک عاشق برای رسیدن به عشقی هست که میدونه بهش نمیرسه ولی باز هم داره تلاشش رو میکنه و با اینکه میدونه هرچی به معشوقش نزدیک تر میشه ضربه جدایی براش سنگین تر هست ولی باز هم از این کار دست بر نمیداره.
شاید اون لحظه داشته به این شعر #فاضل_نظری فکر میکرده که میگه:
شیرینی فراق کم از شور وصل نیست
گر عشق مقصد است خوشا لذت مسیر
#عین_صاد
«نـفـیٖر نِــےْ» | مُحَـمَّد بُرْهـٰان
. . . به مسلخ میبرم خود را چنان کز پیش دانستم به سوی ماه هرچه بیشتر... ! برخورد سنگینتر پلنگی نوج
.
.
.
ویا این بیت از منزوی:
چه غم که عشق به جایی رسید یا نرسید
که آنچه زنده و زیباست، نفس این سفر است...
#حسین_منزوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الفرقان:
وَعِبَادُ الرَّحْمَٰنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا (63)
#قرآن
#مقام_کُرد
#حامد_شاکرنژاد
هدایت شده از افق مبین||سید محمد هاشمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درود و رضوان خدا به روح مطهر آن حکیم کم نظیر الهی حضرت آیت الله #مصباح قدس سره
یا دليل المتحيرين
سلام على الغدر بالاهتمام
سر راه من نیز بگذار دامی
مقام فنا چیست در سلک مستان
نه نعره نه مستی نه ساغر نه جامی
چو هیچی مکن آرزوی تمکن
به کوی گدایان چه برفی چه بامی
لئيمان خود از عشق و حالند فارغ
نه نان حلالی نه آب حرامی
به دستت چو افتاد زلفی نکو دار
سر سلسله باشد و احترامی
گروهی فقیرند و جمعی اسیرند
تو ای معنی بی سر و پا کدامی
#معنی_زنجانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
* یک کار فنّی👌🏻سوئیچ از مقام #بیات به گوشه #کُرد و بازگشت به #بیات 💯
الأنبياء:
وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ (107) قُلْ إِنَّمَا يُوحَىٰ إِلَيَّ أَنَّمَا إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ فَهَلْ أَنتُم مُّسْلِمُونَ (108)
#قرآن
#مقام_بیات
#مقام_کُرد
#حامد_شاکرنژاد
هدایت شده از «نـفـیٖر نِــےْ» | مُحَـمَّد بُرْهـٰان
542734088(1).mp3
3.02M
تنها به غمم تسکين، بخشد غزلِ حافظ
آنجا که چه زيبا گفت: "داد از غمِ تنهايی..."
#محسن_دولتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آقا این خیلی گَنگ بود! گفتم شماهم ببینید... 😄
هدایت شده از «نـفـیٖر نِــےْ» | مُحَـمَّد بُرْهـٰان
۰۰• بــسمـاللّٰہالرحمـٰـنالرحیــم •۰۰
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
• عالم هِیٖچْکـٰاك یـــا عالم مُـرْتضیٰ؟! •
(#بخش_هشتم [#پایانی])
#آوینی، «#طناب» را به نحوی غیر هیچکاکیترین اثر #هیچکاک قلمداد میکند و به کسانی که طناب را بهترین اثر #هیچکاک میدانند میگوید که توقّع بیجایی از سینما دارند؛ زیرا #سینما مدیومی است که لوازم خاصّ خودش را دارد و از این جهت، نه با #رمان و نه با #شعر قابل مقایسه نیست.
او دو فیلم #طناب و «#پرندگان» را با یکدیگر مقایسه میکند و نتیجه میگیرد که #طناب، میخواهد با تفلسف -که از عهدۀ بیان سینمایی خارج است- مطالب سنگین نظری را به مخاطب تزریق کند حال آنکه در #پرندگان، مخاطب به #زبان_سینما با #هیچکاک همراه شده و در انتها نیز محظوظِ "سلوکی روحی" یا "تفکّری حضوری*" میشود.
اساساً دیدن #فیلم یعنی سفر دل:
«#فیلم خوب آن نیست که تماشاگر خود را به دام یک استدلال پیچیدۀ عقلانی بکشاند؛ فیلم خوب آن است که تماشاگر را به #سفر_دل دعوت کند. تماشای فیلم، سلوک به نفس است نه به عقل...»
* تعابیر از خود آوینیست و "تفکّر حضوری" ادبیاتسازی به حساب میآید؛ وگرنه چنین لفظی در در ادبیات علمی ما یافت نمیشود.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
در مجموع از این نوشتۀ نامنسجم و کشکولوار #سیّد_مرتضی_آوینی، میتوان مبانی، نظرات و نکاتِ دیگری هم استخراج نمود.
امّا آنچه بیان شد، وسع و روزی نگارنده بود به عنوان مخاطبی عام که برای استفاده هرچه بیشتر و به ذهنسپاری هرچه بهترِ «#عالم_هیچکاک»، اینچنین تقریر شد.
والسلام والحمدللّٰه علی التمام
م.بُـــرهان
۱۴۰۱/۱۲/۱۹
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
#عالمهیچکاک
#مرتضی_آوینی
#سینما
#رمان #شعر
#فیلم_طناب #پرندگان
#زبان_سینما
#سفر_دل
«نـفـیٖر نِــےْ» | مُحَـمَّد بُرْهـٰان
۰۰• بــسمـاللّٰہالرحمـٰـنالرحیــم •۰۰ ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ • عالم هِیٖچْکـٰاك یـــا عالم مُـرْتض
سلام 👋🏻
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
بازنشر نگاره «عالم هِیٖچْکـٰاك یـــا عالم مُـرْتضیٰ؟!"» تموم شد.
مهم نیست کامل خوندید یا نخوندید؛ اگر نکتهای، چیزی به ذهنتون میرسه، میتونید تو لینک پایین به صورت ناشناس پیام بدید یا با آیدی ارتباط بگیرید 🙏🏻
⚜ لینک ناشناس:
https://harfeto.timefriend.net/17046102154737
⚜ آیدی من:
@MohammadMahdi_BORHAN
┄┄┅••┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄••┅┄┄
تشکرات 🙏🏻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به اینکه کار درستی هست یانه، کاری ندارم؛ ولی چقدر خوب تقلید صدا میکنن لامصبا! 😉
پ.ن: بچه هیئتیـــا، شادترین آدمای روی زمینن. میگید نه؟ تَه هیئت وقتی سفرهها رو جمع کردن وایستید ببینید! 🙃 آخره لشبازیـــه... 😎
هدایت شده از هنر تلاوت
#رادیو_قرآن در بیست و دوم بهمن 1362 و در پنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در حضور رئیس جمهور وقت حضرت آیت الله خامنه ای روی موج اف ام شروع به کار کرد.این رادبو تا حدود پانزده سال با سه ساعت برنامه تولیدی و شش ساعت پخش برنامه فعالیت کرد و سرانجام در اول ماه مبارک رمضان سال 1376 در حضور رهبر انقلاب به رادیویی بیست و چهار ساعته تبدیل شد.
در تمامی این سالیان برنامه سازان رادبو قرآن برنامه هایی ماندگار و خاطره ساز برای مخاطبان خود خلق کرده اند که هنوز هم برای شنوندگان قدیمی شورانگبز است؛برنامه هایی چون تلاوت های درخواستی،محله ی تلاوت،مهر تابان و ...
یکی از برنامه های زیبای رادیو قرآن در طی سال های اخیر برنامه ای است با نام قله های تلاوت که در هر قسمت آن تعدادی از #شاهکار_های یکی از اساتید معرفی می شود و بخشی از آن تلاوت پخش می شود.
مدت زمان هر قسمت حدودا ده دقیقه است.
بنا داریم از امروز روزانه یک قسمت از این برنامه را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم.
با ما همراه باشید
@doulatesahar🌹
هدایت شده از هنر تلاوت
در طی شنیدن این برنامه با اصطلاحاتی مواجه می شویم که ناگزیریم به تدریج آن ها را توضیح دهیم.
اولین اصطلاح:#شاهکار
اصولا یکی از شاخصه های #شاهکار در اثر هنری این است که آن اثر با شنیدن یا دیدن یا خواندن دوباره مخاطب را دچار دلزدگی نکند، بل که هر بار او را به سمت خود دعوت کند، بنابراین می توانیم موسیقی شاهکار و فیلم شاهکار و داستان شاهکار و شعر شاهکار و تلاوت شاهکار و... را به راحتی از آثار دیگر بازشناسی کنیم.
@doulatesahar🌹
هدایت شده از هنر تلاوت
قله های تلاوت محمد صدیق منشاوی.Mp3
1.19M
قله های تلاوت #محمد_صدیق_منشاوی
مجری: هادی صلحجو
مدت: حدودا ده دقیقه
✅شنیدن این برنامه را حتی به تأخیر هم نیندازید.✅
🌹@doulatesahar
ز دوری تو نمردم، چه لاف مِهر زنم؟
که خاک بر سر من باد و مهربانی من
#محتشم_کاشانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
القصص:
وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ (5)
#قرآن
#حامد_شاکرنژاد
هدایت شده از مطالب ویژه
45.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔖عنوان: ماه رجب و وسعت گسترده آن
📆 تاریخ: سوم رجب 1445. 25 دیماه 1402
أَيْنَ الرَّجَبِيُّونَ
همانا خداي تبارك و تعالي در آسمان هفتم فرشته اي به نام داعي منصوب كرده است ، پس هنگامي كه ماه رجب فرا رسد ، آن فرشته هر شب تا به صبح چنين ندا سر مي دهد :
«خوشا بر ذاكران ، خوشا بر اطاعت كنندگان ، خداوند تعالي مي فرمايد : من همنشين هر كسي هستم كه با من هم نشيني كند و مطيع كسي هستم كه مرااطاعت كند و آمرزنده كسي هستم كه از من آمرزش طلبد . اين ماه ، ماه من است و بنده ، بنده من و رحمت ، رحمت من . پس هر كس در اين ماه مرا بخواند ، اجابتش مي كنم و هر كه از من درخواست كند عطايش مي كنم و هر كه از من هدايت طلبد ،هدايتش مي كنم و اين ماه را ريسماني ميان خود و بندگانم قرار دادم پس هركس به آن چنگ زند ، به من خواهد رسيد
💠 #استاد_طاهرزاده
#ماه_رجب
🍃✨🌸✨🍃✨🌸✨🍃
🇮🇷@matalebevijeh
07 - Man khodeh an 13.mp3
3.33M
01:05
🔰 مـَـن خُـودَمـ آنْ سیٖزدَهــــ۱۳ـــم
🎙 #محسن_چاووشی
📖 #شهریار
«نـفـیٖر نِــےْ» | مُحَـمَّد بُرْهـٰان
01:05 🔰 مـَـن خُـودَمـ آنْ سیٖزدَهــــ۱۳ـــم 🎙 #محسن_چاووشی 📖 #شهریار
یار و همسر نگرفتم که گرو بود سرم
تو شدی مادر و من با همه پیری پسرم
تو جگر گوشه هم از شیر بریدی و هنوز
من بیچاره همان عاشق خونین جگرم
[خون دل میخورم و چشم نظر بازم جام
جرمم این است که صاحبدل و صاحبنظرم]
[منکه با عشق نراندم به جوانی هوسی
هوس عشق و جوانیست به پیرانه سرم]
پدرت گوهر خود را به زر و سیم فروخت
پدر عشق بسوزد که در آمد پدرم
عشق و آزادگی و حسن و جوانی و هنر
عجبا هیچ نیرزید که بی سیم و زرم
[هنرم کاش گره بند زر و سیمم بود
که به بازار تو کاری نگشود از هنرم]
«سیزده را همه عالم به در امروز از شهر
من خود آن سیزدهم کز همه عالم به درم»
تا به دیوار و درش تازه کنم عهد قدیم
گاهی از کوچه معشوقه خود می گذرم
تو از آن دگری رو که مرا یاد تو بس
خود تو دانی که من از کان جهانی دگرم
از شکار دگران چشم و دلی دارم سیر
شیرم و جوی شغالان نبود آبخورم
[خون دل موج زند در جگرم چون یاقوت
شهریارا چه کنم لعلم و والا گهرم]
#شهریار
هدایت شده از سِدخارجی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بابت هرچی دادی و ندیدیم شکرت...❤️
خدایا شکرت🤲🏻
قسمت چهارم
@sedkhareji✔️