eitaa logo
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.6هزار ویدیو
31 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح_صوتی_خطبه_۳۰_و_۳۱.mp3
7.72M
✅شرح خطبه ۳۰ و ۳۱ 💥(در باره قتل عثمان) پاسخ به شایعات دشمن 💥روانشناسی طلحه و زبیر /بنیاد‌مجازی‌نهج‌البلاغه کانال @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
107.الماعون.mp3
270.5K
✅ سوره ‌ماعون 🎤استاد خلیل الحصری ⚘ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
✅ادامه تفسیر سوره واقعه 🔸نکته: دلیلى براى اثبات حجیت قیاس در اصول فقه ما، این مسأله مطرح است
✨ ✅ادامه تفسیر سوره واقعه ✨ ✨ ۶۳أَ فَرَأَیْتُمْ ما تَحْرُثُونَ ۶۴أَ أَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزّارِعُونَ ۶۵لَوْ نَشاءُ لَجَعَلْناهُ حُطاماً فَظَلْتُمْ تَفَکَّهُونَ ۶۶إِنّا لَمُغْرَمُونَ ۶۷بَلْ نَحْنُ مَحْرُومُونَ 🍃ترجمه: ۶۳ ـ آیا هیچ درباره آنچه کشت مى کنید اندیشیده اید؟! ۶۴ ـ آیا شما آن را مى رویانید یا ما مى رویانیم؟! ۶۵ ـ هرگاه بخواهیم آن را مبدّل به کاه درهم کوبیده مى کنیم که تعجب کنید! ۶۶ ـ (به گونه اى که بگوئید:) به راستى ما زیان کرده ایم. ۶۷ ـ بلکه ما به کلى محرومیم! ⬇️تفسیر: ⚘ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
✨ ✅ادامه تفسیر سوره واقعه ✨ #بِسْمِ‌اللهِ‌الرَّحْمنِ‌الرَّحِيم✨ ۶۳أَ فَرَأَیْتُمْ ما تَحْرُثُونَ
✨ ✅ادامه تفسیر‌سوره واقعه ❓زارع خداوند است یا شما؟! تاکنون چهار دلیل از دلائل هفتگانه اى را که در این سوره براى معاد ذکر شده، خوانده ایم. آیات مورد بحث و آیات آینده، به سه دلیل دیگر که، هر کدام نمونه اى از قدرت بى پایان خدا در زندگى انسان است، اشاره مى کند که، یکى مربوط به آفرینش دانه هاى غذائى ، و دیگرى آب ، و سومى آتش است; زیرا سه رکن اساسى زندگى انسان را اینها تشکیل مى دهد، دانه هاى گیاهى مهمترین ماده غذائى انسان محسوب مى شود، و آب مهمترین مشروب، و آتش مهمترین وسیله براى اصلاح مواد غذائى و سایر امور زندگى است. 🔹نخست مى فرماید: آیا هیچ درباره آنچه کشت مى کنید اندیشیده اید ؟! ✨(أَ فَرَأَیْتُمْ ما تَحْرُثُونَ). ♦️ آیا شما آن را مى رویانید یا ما مى رویانیم ؟ (أَ أَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزّارِعُونَ). جالب این که در آیه اول تعبیر به تَحْرُثُون از ماده حرث (بر وزن درس) مى کند، که به معنى کشت کردن (افشاندن دانه و آماده ساختن آن براى نمو) است، و در آیه دوم تعبیر به تَزْرَعُونَه از ماده زراعت مى کند که، به معنى رویانیدن است. بدیهى است، کار انسان تنها کشت است، اما رویانیدن تنها کار خدا است، و لذا در حدیثى از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) نقل شده که: 🍃 لایَقُولَنَّ أَحَدُکُمْ زَرَعْتُ وَلْیَقُلْ حَرَثْتُ (فَإِنَّ الزّارِعَ هُوَ اللّهُ): هیچ یک از شما نگوید: من زراعت کردم، بلکه بگوید کشت کردم (زیرا زارع حقیقى خدا است) .(۱) 🌿شرح این دلیل چنین است که، انسان کارى را که در مورد زراعت مى کند بى شباهت به کار او در مورد تولد فرزند نیست، دانه اى را مى افشاند و کنار مى رود، این خداوند است که در درون دانه یک سلول زنده بسیار کوچک آفریده که، وقتى در محیط مساعد قرار گرفت در آغاز از مواد غذائى آماده در خود استفاده مى کند، جوانه مى زند، و ریشه مى دواند، سپس با سرعت عجیبى از مواد غذائى زمین کمک مى گیرد، و دستگاههاى عظیم و لابراتوارهاى موجود در درون گیاه به کار مى افتد، و غوغائى برپا مى کند، ساقه و شاخه و خوشه را مى سازد، و گاه از یک تخم، صدها یا هزاران تخم برمى خیزد.(۲) دانشمندان مى گویند: تشکیلاتى که در ساختمان یک گیاه به کار رفته، از تشکیلات موجود در یک شهر عظیم صنعتى با کارخانه هاى متعددش، شگفت انگیزتر، و به مراتب پیچیده تر است. آیا کسى که چنین قدرتى دارد، از احیاى مجدد مردگان عاجز است؟ در آیه بعد، براى تأکید روى این مسأله که انسان هیچ نقشى در مسأله نمو و رشد گیاهان جز افشاندن دانه ندارد، مى افزاید: اگر ما بخواهیم، این زراعت را تبدیل به یک مشت کاه درهم کوبیده شده مى کنیم، به گونه اى که تعجب کنید ! ✨ (لَوْ نَشاءُ لَجَعَلْناهُ حُطاماً فَظَلْتُمْ تَفَکَّهُونَ). آرى، مى توانیم تندباد سمومى بفرستیم که آن را قبل از بستن دانه ها خشک کرده درهم بشکند، یا آفتى بر آن مسلط کنیم که محصول را از بین ببرد، و نیز مى توانیم سیل ملخها را بر آن بفرستیم، و یا گوشه اى از یک صاعقه بزرگ را بر آن مسلط سازیم، به گونه اى که چیزى جز یک مشت کاه خشکیده از آن باقى نماند، و شما از مشاهده منظره آن در حیرت و ندامت فرو روید. ♦️آیا اگر زارع حقیقى شما بودید، این امور امکان داشت؟ پس بدانید همه این برکات از جاى دیگر است. 🔹 حُطام از ماده حطم (بر وزن حتم) در اصل، به معنى شکستن چیزى است، و غالباً به شکستن اشیاء خشک مانند استخوان پوسیده، و یا ساقه هاى خشک گیاهان، اطلاق مى شود، و در اینجا منظور کاه است. این احتمال نیز داده شده است که، منظور از حُطام در اینجا پوسیدن تخمها در زیر زمین و عدم رویش آنها باشد.(۳) تَفَکَّهُون از ماده فاکهة به معنى میوه است، سپس فُکاهة به مزاح و شوخى و گفتن لطیفه ها که میوه جلسات انس است اطلاق شده، ولى این ماده گاهى به معنى تعجب و حیرت نیز آمده، و آیه مورد بحث از این قبیل است. این احتمال نیز وجود دارد، همان گونه که انسان به هنگام خشم گاهى مى خندد، که نام آن را خنده خشم مى گذارند، در هنگام مصائب سخت و سنگین نیز به شوخى مى پردازد، بنابراین، منظور شوخى به خاطر مصیبت است. آرى، تعجب مى کنید، و به حیرت فرو مى روید، و مى گوئید: به راستى که ما زیان کردیم و سرمایه ز کف دادیم، و چیزى به دست نیاوردیم ✨(إِنّا لَمُغْرَمُونَ).(۴)-(۵) بلکه ما به کلى محروم و بیچاره هستیم (بَلْ نَحْنُ مَحْرُومُونَ). آیا اگر زارع حقیقى شما بودید چنین سرنوشتى امکان پذیر بود؟ اینها نشان مى دهد که این همه آوازه ها از او است، و هم او است که از یک دانه ناچیز، گیاهان پر طراوت و گاه صدها یا هزاران دانه تولید مى کند، گیاهانى که دانه هایش خوراک انسانها، و شاخ و برگش غذاى حیوانات، و گاه ریشه ها و سایر اجزایش، درمان انواع دردهاست. 🌱ادامه دارد... ⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
✨ ✅ادامه تفسیر‌سوره واقعه ❓زارع خداوند است یا شما؟! تاکنون چهار دلیل از دلائل هفتگانه اى را که در
. ✅تفسیر سوره واقعه 📚۱ ـ قسمت اول حدیث در تفسیر مجمع البیان ، ذیل آیات مورد بحث آمده، و قسمت دوم در روح البیان اضافه بر آن نقل شده. ۲ ـ گر چه معمولاً در دانه گندم تکثیر تا صدها دانه کمتر دیده شده، ولى همان گونه که در جلد دوم این تفسیر گفتیم، طبق گواهى صریح مطبوعات در یکى از شهرستانهاى جنوب ایران، در بعضى از مزارع بوته هاى گندمى بسیار بلند و پر خوشه دیده شده که گاه در یک بوته حدود چهار هزار دانه گندم وجود داشت! ۳ ـ تفسیر ابوالفتوح رازى ، ذیل آیات مورد بحث. ۴ ـ این جمله محذوفى دارد، و در تقدیر چنین است: وَ تَقُولُونَ إِنّا لَمُغْرَمُونَ . ۵ ـ مُغْرَمُون از ماده غرامت به معنى زیان کردن، و از دست دادن وقت و سرمایه است. 🌱ادامه دارد... ⚘ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🌺 ✨من از اشکی که میریزد ز چشم یار میترسم ✨از آن روزی که مولایم شود بیمار میترسم! ✨همه ماندیم در جهلی شبیه عهد دقیانوس ✨من از خوابیدن مهدی درون غار میترسم! ✨رها کن صحبت یعقوب و کوری و غم و فرزند ✨من از گرداندن یوسف سر بازار میترسم ✨همه گویند این جمعه بیا اما درنگی کن ✨از اینکه باز عاشورا شود تکرار میترسم! ✨سحر شد آمده خورشید اما آسمان ابریست ✨من از بی مهری این ابرهای تار میترسم! ✨تمام عمر خود را نوکر این خاندان خواندم ✨از آن روزی که این منصب کنم انکار میترسم! ✨طبیبم داده پیغامم بیا دارویت آماده است ✨از آن شرمی که دارم از رخ عطار میترسم! ✨شنیدم روز وشب از دیده ات خون جگر ریزد ✨من از بیماری آن دیده خونبار میترسم! ✨به وقت ترس و تنهایی،تو هستی تکیه گاه من ✨مرا تنها میان قبر خود نگذار، میترسم! ✨دلت بشکسته از من،لکن ای دلدار رحمی کن ✨که از نفرین و عاق والدین بسیار میترسم! ✨هزاران بار من رفتم،ولي شرمنده برگشتم ✨ز هجرانت نترسیدم ولی این بار میترسم!   شاعر: مهدی بقایی 🍃🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قرآن و نهج‌البلاغه 🌸🌸
✨ ✅ادامه شرح حکمت ۳۱ آن گاه امام درباره زیغ که از موانع معرفت و حجاب شناخت است و سبب شک و انحراف ا
✨ ✅ادامه شرح حکمت ۳۱ به این ترتیب امام(علیه السلام)، کافران را گروهى محجوب از حق مى شمرد و حجاب آنها را عمدتا در چهار چیز خلاصه مى کند: تعمق و کنجکاوى ناصواب، ستیزه جویى با حق، انحراف به سبب هواپرستى و عناد و لجاج و تعصب. 🌿شاخه هاى شك: سپس امام(علیه السلام) به سراغ بیان شاخه هاى شک مى رود و مى فرماید: 💥 «شک نیز بر چهار پایه استوار است: بر مراء (گفت و گوى بى حاصل)، ترس (از کشف حقیقت) و تردید (در تصمیم گیرى)، تسلیم (خودباختگى)»; (وَالشَّکُّ عَلَى أَرْبَعِ شُعَب(26): عَلَى التَّمَارِى، وَالْهَوْلِ، وَالتَّرَدُّدِ، وَالاِْسْتِسْلاَمِ). در واقع کسانى که به حق نمى رسند و در کفر مى مانند و غوطه ور مى شوند داراى این ضعف ها هستند. 🔻منظور از «مراء» گفت و گو کردن در چیزى است که شک و تردید در آن وجود دارد و به جایى نمى رسد در حالى که 🔻«جدال» به معناى گفت و گو کردن توأم با برترى جویى بر طرف مقابل است. 🔻منظور از «هول» ترس و وحشت از روشن شدن حقایق و تصمیم گیرى بر طبق آن است. 🔻«تردد» اشاره به نوعى از وسواس است که به انسان اجازه نمى دهد حق را بشناسد و بر آن استوار بماند. 🔻«استسلام» همان خودباختگى است که هر کس هر چه مى گوید، در برابر آن تسلیم مى شود و به همین دلیل نمى تواند حق را از میان آنها برگزیند و بر آن استوار بماند. 🍃بدین ترتیب، امام(علیه السلام) سرچشمه هاى شک را در چهار چیز خلاصه مى فرماید: ♦️عادت کردن به بحث و گفت و گوهاى بى حاصل و آمیخته با لجاجت، ترس از جستجوگرى و تحقیق، وسواس و دودلى، و تسلیم شدن در برابر شبهات و در حالت انفعالى فرو رفتن. آن گاه امام(علیه السلام) به شرح آثار هر کدام از این صفات سوء چهارگانه مى پردازد و مى فرماید: «آن کس که مراء و گفت و گوى بى حاصل را عادت خود قرار دهد ظلمت و تاریکى شبِ شک او را به روشنایى روزِ یقین نمى رساند»; (فَمَنْ جَعَلَ الْمِرَاءَ دَیْدَناً لَمْ یُصْبِحْ لَیْلُهُ). زیرا این عادت زشت و شوم مانع از رسیدن به علم و یقین است و در واقع، حجاب خطرناکى میان او و یقین ایجاد مى کند و بارها کسانى را از نویسندگان یا گویندگان که گرفتار این حالتند دیده ایم که عمر خود را به شک و تردید گذرانده اند. ◾️درباره دومین صفت ذمیمه این گونه اشخاص مى فرماید: «آن کس که از حقایق پیش روى خود وحشت کند (و از تصمیم گیرى صحیح بپرهیزد) به قهقرا باز مى گردد»; (وَمَنْ هَالَهُ مَا بَیْنَ یَدَیْهِ نَکَصَ عَلى عَقِبَیْهِ). انسان محقق، مخصوصاً در مسائل اعتقادى و آنچه مربوط به مبدأ و معاد است باید حقایقى را که پیش روى او قرار دارد به رسمیت بشناند و بدون ترس و وحشت به جستجوگرى برخیزد تا حرکت به پیش را آغاز کند و اگر در این مورد کوتاهى کند عقب گرد خواهد کرد و آنچه را دارد نیز از دست مى دهد. درباره سومین مانعِ برطرف ساختن شک مى فرماید: «آن کس که در تردید و دودلى باشد (و در تصمیم گیرى وسواس به خرج دهد) زیر سم شیاطین له مى شود»; (وَ مَنْ تَرَدَّدَ فِی الرَّیْبِ وَطِئَتْهُ سَنَابِکُ الشَّیَاطِینِ). «سَنابِک» جمع «سُنبُک» به معناى قسمت پیشین سم اسب است و از آنجایى که اسب به هنگام شتاب، بیشتر در حرکت خود روى این قسمت تکیه مى کند این واژه را به هنگام شدت عمل به کار مى برند و به این ترتیب امام(علیه السلام) وسواس و دودلى بى جا را امرى شیطانى شمرده که صاحب آن را به نابودى مى کشاند و این معنا را نیز در افراد وسواسى آزموده ایم که گاه آنها تا آخر عمرشان نتوانسته اند درباره مسئله واضحى مثل خداپرستى تصمیم بگیرند و عقیده اى اختیار کنند. آن گاه امام(علیه السلام) درباره چهارمین رذیله اخلاقى این گونه افراد مى فرماید: «کسى که در برابر عوامل هلاکت خویش در دنیا و آخرت تسلیم گردد (و به مبارزه بر ضد اسباب شک و شبهه بر نخیزد) در هر دو جهان هلاک خواهد شد»; (وَمَنِ اسْتَسْلَمَ لِهَلَکَةِ الدُّنْیَا وَالاْخِرَةِ هَلَکَ فِیهِمَا). مى دانیم شیاطین جن و انس سعى دارند از طریق شبهه افکنى، افراد را در عقاید دینى خود به شک و تردید بکشانند. اگر انسان در مقابل آنها حالت تهاجم منطقى بگیرد بر آن شبهات غالب مى شود و عقاید حق را مى پذیرد; اما افراد ترسو و بزدل در حالت انفعالى قرار مى گیرند و همچون پر کاهى که در مقابل تندباد قرار گیرد هر روز به سویى کشیده مى شوند و نمى توانند عقیده حق را برگزینند. مرحوم سیّد رضى پس از پایان این حدیث مى گوید: «بعد از این کلام سخنان دیگرى بوده که ما از بیم اطاله سخن و خارج شدن از هدف اصلى در این باب از آنها صرف نظر کردیم»; (قال الرَّضىُ: وَبَعْدَ هذا کَلامٌ تَرَکْنا ذِکْرَهُ خَوْفَ الاْطالَةِ وَالْخُرُوجَ عَنِ الْغَرَضِ الْمَقْصُودِ فِی هذا الْبابِ). همان گونه که در آغاز این گفتار حکیمانه آوردیم در منابع دیگر، این حدیث با اضافات فراوانى نقل شده است.(27) 🌱ادامه دارد... ⚘ @Nahjolbalaghe2 ‌حکمت‌های‌نهج‌البلاغه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Hekmat 032.mp3
2.07M
✅شرح‌حکمت ۳۲ 💥ارزش و والایی انجام دهنده کارهای خیر 👤استاد نظافت کانال: ✨‌قرآن‌‌و‌نهج‌البلاغه✨ ⚘ @Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃 ✅شرح حکمت ۳۲ ( مکارم شیرازی ) 💥بهتر از خوب و بدتر از بد: امام(عليه السلام) در اين جمله كوتاه و پرمعنا مى فرمايد: «انجام دهنده كار نيك از كارنيكش بهتر است و انجام دهنده كار بد از كار بدش بدتر»; 🍃(فَاعِلُ الْخَيْرِ خَيْرٌ مِنْهُ، وَفَاعِلُ الشَّرِّ شَرٌّ مِنْهُ). در اينكه چگونه فاعل خير بهتر از فعل خود است و فاعل شر بدتر از فعل خود; وجوهى به نظر مى رسد: 🔹نخست اينكه همواره فاعل از فعل قوى تر است به همين دليل اگر كار نيك باشد آن فاعل از كارش قوى تر و اگر كار بد باشد از كارش بدتر است. 🔹ديگر اينكه شخصى كه كارى انجام مى دهد غالبا داراى ملكه آن است و آن ملكه مى تواند سرچشمه كارهاى فراوانى بشود، بنابراين اگر كسى را ببينيم كه مثلا يتيمى را نوازش مى كند و دست افتاده اى را مى گيرد مى دانيم كه او داراى صفتى است درونى كه مى تواند سرچشمه ده ها و گاه صدها و هزاران از اين گونه كارها شود و به همين دليل از كارش بهتر است. 🔹سوم اينكه كسانى كه كار نيكى انجام مى دهند بسيار مى شود كه آرزو دارند بهتر از آن را انجام دهند ولى امكانات آن در اختيارشان نيست و به تعبير ديگر همتشان از آنچه انجام مى دهند بسيار بالاتر است و گاه به زبان جارى كرده مى گويند: افسوس كه بيش از آن توان نداريم و اگر مى توانستيم چنين و چنان مى كرديم. همين گونه، شروران بسيار مى شود كه داراى چنين باطنى هستند; يعنى اگر قدرت و توانى داشتند شرارت را به مرتبه بالاترى مى رساندند. 🍃در حديثى از امام باقر(عليه السلام) مى خوانيم: «نِيَّةُ الْمُؤْمِنِ خَيْرٌ مِنْ عَمَلِهِ وَذَلِكَ لاَِنَّهُ يَنْوِي مِنَ الْخَيْرِ مَا لاَ يُدْرِكُهُ وَ نِيَّةُ الْكَافِرِ شَرٌّ مِنْ عَمَلِهِ وَذَلِكَ لاَِنَّ الْكَافِرَ يَنْوِي الشَّرَّ وَيَأْمُلُ مِنَ الشَّرِّ مَا لاَ يُدْرِكُهُ; ✨نيت مؤمن از عملش بهتر است، زيرا كارهاى خيرى در دل دارد كه نمى تواند آنها را انجام دهد و نيت كافر بدتر از عمل اوست، زيرا كارهاى بدى در سر دارد که توان آن را ندارد».(1) 🔹وجه چهارمى نیز بعضى براى این تفاوت ذکر کرده اند که هر کس کار خیرى انجام مى دهد معمولا عوامل بازدارنده اى از جمله هوا و هوس ها را در دل دارد و در برابر آنها مقاومت مى کند و آن عوامل را به عقب مى راند و کار خیر را انجام مى دهد به همین دلیل از کارش با ارزش تر است و به عکس کسى که کار بدى انجام مى دهد نیز عوامل بازدارنده از قبیل فطرت الهى، اوامر و نواهى آسمانى در برابر اوست ولى پشت پا به همه آنها مى زند و به سراغ شر مى رود. به همین دلیل از عملش بدتر است.(2) البته منافاتى میان این وجوه چهارگانه نیست و همه آن ممکن است در معناى حدیث جمع باشد.(3) 📚پی نوشت: (1). بحارالانوار، ج 67، ص 190. (2). راه روشن، ج 1، ص 153. (3). سند گفتار حکیمانه: در مصادر نهج البلاغه آمده است: جمعى از دانشمندانى که بعد از مرحوم سیّد رضى مى زیسته اند آن را در کتاب خود ـ گاه با تغییراتى ـ آورده اند از جمله زمخشرى در ربیع الابرار در باب «الخیر و الصلاح» و آمدى در غررالحکم در حرف فاء و از کسانى که قبل از سیّد رضى مى زیسته اند و آن را در کتاب خود نقل کرده اند ابوعلى قالى (متوفاى 356) در کتاب خود به نام امالى ذکر کرده است. (مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 30). در کتاب تمام نهج البلاغه نیز به عنوان جزیى از خطبه «الوسیله» ذکر شده که در نهج البلاغه نیامده آمده است. (تمام نهج البلاغه، ص 157). ⚘ eitaa.com/Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚘ 📚نهج البلاغه/حکمت ۳۲ 🌹ارزش و والایی انجام دهنده کارهای خیر(اخلاقی) ✨وَ قَالَ ( عليه السلام ) : فَاعِلُ الْخَيْرِ خَيْرٌ مِنْهُ وَ فَاعِلُ الشَّرِّ شَرٌّ مِنْهُ . ✅و درود خدا بر او فرمود: نيكوكار از كار نيك بهتر، و بدكار از كار بد بدتر است. ⚘@Nahjolbalaghe2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
108.الكوثر.mp3
130K
✅ سوره ‌کوثر 🎤استاد خلیل الحصری ⚘ @Nahjolbalaghe2