🔸 آیت الله بروجردی(رضوان الله علیه) معتقد بود که کتاب رجال شیخ طوسی به مرحله تدوین و تکمیل نهایی نرسیده؛ زیرا ایشان برخی از اشخاص را نام می برد، اما هیچگونه توضیح یا تضعیف یا توثیقی درباره آنان ندارد، بلکه فقط آنان را جزء اصحاب پیامبر(صلیالله علیه و آله) یا ائمه(علیهم السلام) مینامد.
#رجال
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد #مددی (حفظه الله تعالی):
🔸 کتابِ «طلحة بن زید» معروف بوده است، طریق اصحاب ما به ایشان خوب هست.
🔹 «طلحة بن زید» توسط نجاشی توثیق نشده اند. شیخ طوسی فرمودهاند: «طلحة بن زيد: عامي المذهب، إلا أن كتابه معتمد».
مرحوم استاد (یعنی مرحوم خویی) هم ملازمه با وثاقت فهمیده اند که فعلاً وارد آن بحث نمیشویم.
#رجال
@Nardebane_feghahat
✔️ آيت الله سیستانی (مدظله العالی) إعراض مشهور را موهِن قلمداد میکند اما عمل مشهور را مُجْبِر نمی داند.
#رجال
#سیستانی
@Nardebane_feghahat
❓ هل یجوز للمرأة أن تنظر إلَی إمرأة ترقص؟
✔️ آیت الله میرزا جواد تبریزی (رضوان الله تعالی علیه):
🔸 إذا لم یکن النظر بشهوة الإلتذاذ الجنسي فلا بأس.
📚 صراط النجاة ج12 ص208
#فقه
#تبریزی
@Nardebane_feghahat
❓کیف سمّی الإمام عليّ(علیه السلام) و الإمام الحسین(علیه السلام) بعض أبنائهم بأبی بکر و عمر و عثمان،و نحن الشیعة لدینا إشکالات بشأن هذه الشخصیات؟
✔️ آیت الله میرزا جواد #تبریزی(نوّر الله مضجعه):
🔸 مثل هذه الأمور کانت لرعایة المصالح، و منها دفع الشرّ عن الشیعة.
📚 الأنوار الإلٰهیّة في المسائل العقائدیّة ص207
#فقه
#تقیه
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد #مددی (حفظه الله تعالی):
🔸 آقايشيخ جواد تبريزي كه از شاگردان مبرّز آقاي خويي بود، در نجف دروس سطح ميگفتند. آقاي تبريزي در اواخر حضورشان در نجف، كفايه هم درس ميداد.
🔹 از معروفترين اساتيد آن زمان، آقايان سيد محمد باقر صدر، سيد علي سيستاني، سيد محمد روحاني و ميرزا علي غروي بودند. من جلد دومكفايه را خدمت آقاي غروي خواندم. بسيار خوش بيان بود. اواخر سالهايي كه در نجف بودم، ايشان درس خارج هم شروع كردند.
🔸 سالي كه من وارد نجف شدم، آقاي سيد محمد باقر صدر، ديگر درس سطح نميگفت. گويا دور دوم درس خارجشان بود. مرحوم آقا مصطفي خميني هم درسميگفت؛ ولي تا آنجا كه من به خاطر دارم، در آن سالهايي كه من در نجف بودم، درس خارج نميگفت.
🔹 شهيد صدر و آقاي خويي، از همه بيشتر شاگرد داشتند. اوايلي كه من وارد نجف شدم، شاگردان شهيد صدر كم بودند، اما به تدريج زياد شد و حتي ميتوان گفت بيشتر از درس آقاي خويي، يا همان اندازه. حدود بيست تا سي نفر هم درس آقاي سيستاني شركت ميكردند.
🔸 آقاي بجنورديكه مرحوم شدند، ما درس آقاي سيستاني شركت كرديم. از آن به بعد، درس آقاي سيستاني بيشتر جا افتاد. شاگردان ايشان به چهل نفر ميرسيدند. اما گرمترين درس نجف را آقاي خويي داشت و در مرحله بعد، آقاي صدر.
#خویی
#سیستانی
#تبریزی
@Nardebane_feghahat
✅ درس بدایة الحکمة استاد منتظری مقدم
✔️ سبق و تقدم بالعلیه
🔸 عبارت است از اینکه علت تامه بر وجود معلول سبق بالعلیه دارد، و به علت تامه سابق بالعلیه و به وجود معلول لاحق بالعلیه می گویند.
🔹 البته این نکته روشن است که در سبق و لحوق علّی، سبق و لحوق زمانی ندارند، چرا که محال است وجود معلول از وجود علت متأخر زمانی باشد.
#فلسفه
@Nardebane_feghahat
✔️ درس بدایة الحکمة استاد فیاضی
🔹 یکی از اقسام سبق، «سبق بالطبع» است که سبق علت ناقصه به معلول است که علت ناقصه سابق و معلول آن لاحق می شود.
🔸 مراد از علت ناقصه چیزی است که معلول، در وجودش به آن احتیاج دارد ولی آن نمی تواند تمام نیاز معلول را برطرف کند. به عبارت دیگر اگر معلول بخواهد موجود شود حتما باید علت ناقصه ی آن هم باشد ولی این دلیل نمی شود که اگر علت ناقصه باشد معلول هم موجود شود. مانند اینکه برای داشتن سه باید دو هم باشد ولی کافی نیست بلکه باید یک هم به آن ضمیمه شود. بنا بر این دو تقدم بر سه دارد.
🔹 علت ناقصه به معنای اجزاء علت تامه است و حتی اگر یک جزء از علت تامه کمتر شود همه علت ناقصه می شوند.
#فلسفه
@Nardebane_feghahat
☑️ نظریه کسب اشاعره
✅ جبر متوسط یا کسب ، یکی از عقائد #ابوالحسن_اشعری و بسیاری از #اشاعره است.
🔸 ابوالحسن اشعری معتقد است که : فعل انسان منحصراً متعلَّقِ قدرتِ قدیمِ خداوند می باشد و قدرت حادث انسان در ایجاد فعل هیچ اثری ندارد.
🔹 میگویند : فعل ما إحداثاً و ایجاداً، مخلوق خدا میباشد و در عین حال توسط ما کسب می گردد.
بنده خالق و موجِد فعل خود نیست، بلکه کاسب آن است.
🔸 مقصود از کسب، صرفاً مقارنه قدرت و اراده حادث با خلق و ایجاد فعلی است که تنها به واسطه قدرت خداوند صورت می گیرد.
#کلام
@Nardebane_feghahat
❓ لو أن شخصا كان يعلم بوجود حالة الرضاع المسبب للحرمة بين زوجين قد أنجبا أطفالا فهل يجب عليه اخبارهما، علما أنه يترتب على اخباره أحد أمرين: إما انفصالهما بطلاق أو غيره وتشتت شمل العائلة وإما بقائهما على الزوجية مع تحقق علمهما ببطلان العقد بعد أن كانا جاهلين بالحكم؟
✔️ المیرزا جواد التبريزي(رضوان الله عليه):
🔸 لا يجب عليه الاعلام والله العالم.
📚 صراط النجاة ج1 ص537
#فقه
#نکاح
#تبریزی
@Nardebane_feghahat
✳️ #حسن_بن_جهم (1)
🔸 «الحسن بن الجهم» بن بكير بن أعين أبو محمد الشيباني ثقة روى عن أبي الحسن موسى و الرضا (عليهماالسلام).
📚 رجال النجاشي ج1 ص50
#رجال
@Nardebane_feghahat
✳️ #حسن_بن_جهم (2)
🔸 ابومحمد حسن بن جهم بن بکیر بن اعین شیبانی زراری، از خاندان شیعه و مشهور اعین بود.
🔹 چون جد بزرگش اعین به دست مردی از قبیله شیبان تربیت یافته و مسلمان شده بود، به شیبانی معروف است.
🔹 از آن جهت که مادر او نوه زرارة بن اعین بود، با عنوان «زراری» هم از او یاد شده است.
#رجال
@Nardebane_feghahat
✳️ #حسن_بن_جهم (3)
✔️ آیت الله سید احمد #مددی (مدظله العالی):
🔸 «حسن بن جهم» از خاندان زراره است. نام ایشان «حسن بن جهم بن بکیر بن أعین» می باشد.
🔹 دارند که: «کان من خواص ابی الحسن الرضا سلام الله علیه».
🔸 «ابوغالب زراری» نوه ایشان هست.
#رجال
@Nardebane_feghahat
✳️ #عمرو_بن_شمر (1)
✔️ درس خارج فقه آیت الله #مظاهری
۱۳۷۵/۱۰/۳
🔹 عمرو بن شمر را اهل رجال توثيق نكردهاند، اما مرحوم آقاى #بروجردى او را توثيق مىكردند و مىگفتند مرد عابدى بوده است، از روات اهل بيت (عليهمالسلام) است، آدم ولايى بوده است، دوست اهل بيت بوده است، اما اسم او بد بوده و اين چوب اسمش را مىخورد.
🔸 مرحوم ابن ابى عمير و مرحوم بزنطى، ابن قولويه از او روايت نقل مىكند. أجلاى اصحاب، آنها كه «لايروى إلا من ثقة»، اينها از او روايت نقل مىكنند.
🔹 لذا به عقيده ما (تبعاً لاستادمان آقاى بروجردى) عمرو بن شمر توثيق شده است.
#رجال
@Nardebane_feghahat
✳️ #عمرو_بن_شمر (2)
✔️ درس خارج اصول آیت الله #مظاهری
۱۳۷۶/۹/۹
🔸 «عمرو بن شمر» به قول استاد ما آيت اللّه #بروجردى اين آقا آنقدر بدبخت است كه واوِ «عمرو» را انداختهاند و او را «عمر بن شمر» كردند! پدرش شمر و خودش هم عمر!
🔹 اما اولاً عمر نيست، بلكه «عمرو» است. بعد هم كار اشتباهى كه آن زمانها بوده از اين اسمها زياد مىگذاشتهاند و انصافا خيانت به بچهها بوده.
🔸 اسم ايشان «عمرو بن شمر» است و موثق میباشد. مثل ابن وليد و مثل محمد بن عيسى و امثال اينها از او روايت نقل مىكنند و اينها: «لا يروى لا عن ثقة».
🔹 در سند كامل الزيارة هم توثيق شده، مرحوم شيخ طوسى هم در فهرست نه، بلكه در تهذيب ايشان را توثيق كردهاند. در مصباح المتهجد هم باز مرحوم شيخ طوسى ايشان را توثيق كردهاند و چيزى كه مهمتر از اينهاست، بزرگان مثل صفوان و مثل ابن ابى عمير از ايشان زياد روایت نقل مىكنند.
🔸 لذا مرحوم فيض در وافى كه ايشان را توثيق مىكنند، گاهى مىفرمايند «بسند صحيح عن ابن ابى عمير عن عمرو بن شمر عن جابر». اين آقاى عمرو بن شمر ولائى بوده است، مثل خود جابر كه خود جابر را هم تضعيف كردهاند به غلو و گفتهاند جابر جعفى غير موثق است، چون غالى است! اين عمرو بن شمر از شاگردهاى خوب جابر بوده، لذا استاد و شاگرد هر دو رمى به غلو شدهاند!
#رجال
@Nardebane_feghahat
✳️ #عمرو_بن_شمر (3)
✔️ آیت الله سید احمد #مددی (مدظله العالی):
🔸 «عمرو بن شمر» نسبتاً به نظرم خوب است و توضیحاتی عرض کردیم. خط غلو در تراث ضعیف هستند و نجاشی «ضعیف جداً» دارند و خلاصه خیلی نمیشود تضعیفش کرد.
#رجال
@Nardebane_feghahat
✳️ #عمرو_بن_شمر (4)
✔️ درس خارج فقه آیت الله #مظاهری
کتاب النکاح
90/09/22
🔸 در روایت «عَمرو بن شمر» هست، لذا مثل صاحب جواهر و دیگران و من جمله مرحوم آقای خوئی و مرحوم آقای حکیم، میگویند روایت، ضعیف السند است؛ اما (به نظر ما) روایت صحیح السند است.
🔹 عمرو بن شمر به قول آقای بروجردی (رضوان الله تعالی علیه) میگفتند این خیلی بدبخت بوده که حتی رسیده به آنجا که عَمرو شده عُمَر.
🔸 و بسیاری از بزرگان این را توثیق کردند. البته مرحوم نجاشی این را رد کرده و گفته این غالی است. اما بسیاری از بزرگان و سه نفر از اصحاب اجماع از او روایت نقل میکنند. آنهم مثل ابن محبوب و عثمان بن سعید.
🔹 بعد از همه مهمتر، ایشان هم در کامل الزیارات آمده، آنهم خیلی آمده و هم در تفسیر علی بن ابراهیم آمده؛ به عبارت دیگر هم ابن قولویه او را توثیق کرده و هم علی بن ابراهیم.
🔸 و یک وقت من بررسی میکردم و میدیدم که بیش از ده نفر به بالا از بزرگان و از اجلاّ از این عمرو بن شمر روایت نقل میکنند.
🔹 مرحوم نجاشی از این چیزها خیلی دارد که رد میکند و میگوید «أنّه غالی». اگر ما هم در آن زمان بودیم، غالی بودیم. این حرفهایی که ما راجع به اهل بیت (علیهم السلام) میگوییم، آن وقتها نمیگفتند و البته جرئت نداشتند و هرکس میگفت، او را طرد میکردند.
🔸 من خیال میکنم مرحوم نجاشی که امثال اینها را طرد میکرده، یک نحو تقیه در کار بوده است. مثلاً مضمون زیارت جامعه کبیره را میگفته (که ما میگوییم نِعم زیارة هذه) و آنها اگر اینطور بوده، طردشان میکردند.
🔹 من عقیده دارم که اینطور نبود که بگویند این شخص واقعاً غالی است. یعنی در مقابل سنّیها که ما را واجب القتل میدانستند، آنگاه اینها مجبور بودند که کسی مثل «عمرو بن شمر» را بگویند غالی است.
🔸 بنابراین بر فرض هم که عمرو بن شمر از نظر عقیده «غالی» باشد؛ اما از نظر روایت، طوری نیست که روایت نقل کند. اگر سنّی هم موثق باشد و روایت نقل کند، ما روایتش را میپذیریم. مثل سکونی و مثل نوفلی که شاید صاحب وسائل بیش از دویست روایت از سکونی و نوفلی نقل میکند، درحالی که هر دوی اینها سنّی هستند.
🔹 و یا «قیاس بن ابراهیم» که بسیاری از بزرگان این قیاس بن ابراهیم را توثیق میکنند، در حالی که سنّی است.
🔸 لذا نمیشود عَمرو بن شمر را عُمر کنیم و بعد هم روایتش را طرد کنیم. عُمر نیست بلکه عَمرو است.
#رجال
@Nardebane_feghahat
✔️ تغییر کردن فتوای آیت الله #فیاض (حفظه الله تعالی) در رابطه با سنّ تکلیف دختران
#فقه
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد #مددی (حفطه الله تعالی):
🔸 ابن تيميه مردِ ملایی است، فقط کينه توز میباشد، يعنی تند است. به خاطر آن کينهای که راجع به تشيع و اهل بيت دارد.
🔹 محمد بن عبدالوهاب آدم مزخرفی است. اصلاً بی سواد است، قابل قياس نيست، اما مثلاً ابن قيم مردی ملّا است.
#ابن_تیمیه
#محمد_بن_عبدالوهاب
@Nardebane_feghahat
✅ نوشته ای درباره "تقریب مذاهب"
🔸 حتما اسم سازمان تقریب مذاهب اسلامی را شنیده اید . "تقریب" یعنی نزدیک کردن . اما در حقیقت ما اختیاردار مذاهب نیستیم که بخواهیم مذهب ها را به هم نزدیک نماییم چون هر مذهبی دارای یک چهارچوب مشخص است . بلکه مراد ما از "#تقریب_مذاهب" تقریب علمای مذاهب و پیروان آنها است، بدین معنا که آنها با هم درگیری و دشمنی نداشته باشند تا مبادا سبب فتنه از سوی دشمنان دین قرار بگیرند و این کلام درستی است .
🔹 شاید کسی بر سر کلمه "#وحدت" مناقشه کند ، اما آیا کسی با واژه "تقریب" مخالف است؟ ابداً.
بحث بر سر چگونگی تقریب است!
🔸 تقریب نباید موجب انکار مبانی مکتب تشیع و کم رنگ کردن آنها شود ، نباید سبب دست برداشتن از عقائد و انکار معاجز اهل بیت پیامبر علیهم السلام باشد و ...
🔹 هدف مرحوم آیت الله #بروجردی از "تقریب مذاهب" این بوده که در مورد اوهام و اکاذیبی که #ابن_تیمیه علیه تشیع گفته است (نظیر خان الامین و ...) رفع #تهمت صورت بگیرد .
🔸 از آیت الله #علوی_بروجردی (حفظه الله) شنیدم که "طنطاوی" شیخ سابق الازهر برای ایشان نقل نموده:
آیت الله بروجردی (ره) آن قدر بزرگ بودهاند که روابط مرجعیت حاکم بوده است بر روابط سیاسی ایران و مصر .
و حتی عبدالناصر (وزیر مصر) دو بار نامه به آیت الله العظمی بروجردی (ره) نوشته است . یکبار مبتنی بر این که شاه تصمیم دارد #اسرائیل را به رسمیت بشناسد لذا شما در صورت امکان مانع شوید. و آقای بروجردی هم اقدام نمودند.
و یکبار هم نامه نوشت که فلسطینی ها آواره شده اند اگر ممکن است وجوهات شرعیه به آنها تعلق بگیرد که ایشان هم اجازه دادند.
✍ رضاحسینی
@Nardebane_feghahat
✔️ اسلام و دموکراسی
🔸 اوریانا فالاچی، خبرنگار ایتالیایی، در شهریور ۱۳۵۸ به دیدار #امام_خمینی آمد و در مصاحبه با ایشان این پرسش را مطرح کرد که چرا امام خمینی با به رفراندوم گذاشتن «جمهوری دموکراتیک اسلامی» و افزودن قید دموکراتیک مخالف هستند.
🔹 ایشان در پاسخ به علّت مخالفتشان با قرار گرفتن کلمه دموکراتیک گفتند: «این توهّم، این را در ذهن میآورد که اسلام محتوایش خالی است از این، لذا احتیاج به این است که یک قیدی پهلویش بیاورند و این برای ما بسیار حزنانگیز است که در محتوای یک چیزی که همه چیزها به طریق بالاترش و مهمترش در آن هست، حالا ما بیاییم بگوییم که ما اسلام میخواهیم و اما با اسلاممان دمکراسی باشد، اسلام همه چیز است. مثل این است که شما بگویید که ما اسلام را میخواهیم و میخواهیم که به خدا هم اعتقاد داشته باشیم، ولی به شرط اینکه به خدا هم معتقد باشیم. این برای ما خیلی ناراحتکننده است که کسی یک همچو خیالی داشته باشد.»
@Nardebane_feghahat
✳️ #عمرو_بن_شمر (5)
✔️ آیت الله سید ابوالقاسم #خویی (رضوان الله علیه):
🔸 و هذا «عمرو بن شمر» بالَغَ النجاشي في تضعيفه.
📚 معجم رجال الحديث ج1 ص66
#رجال
@Nardebane_feghahat
✳️ #عمرو_بن_شمر (6)
🔸 «عمرو بن شمر»: أبو عبد الله الجعفي عربي، روى عن أبي عبد الله (عليهالسلام)، ضعيف جداً، زيد أحاديث في كتب جابر الجعفي ينسب بعضها إليه، والامر ملبّس.
📚 رجال النجاشي نویسنده ج1 ص287
#رجال
@Nardebane_feghahat
✳️ #عمرو_بن_شمر (7)
✔️ درس خارج اصول آیت الله محمد جواد #فاضل_لنکرانی
۲۶ بهمن ۱۳۹۰
🔸 نجاشی در مورد «عمرو بن شمر» ميگويد: كنيهاش ابو عبدالله جُعفي است، «روي عن أبي عبدالله» خودش از امام صادق(ع) نقل ميكند. اين مطلب مختلف ذكر شده، در بعضي از كتب رجالي گاهي نوشتند از امام باقر نقل ميكند و گاهي نوشتند از امام صادق نقل ميكند.
🔹 بعد نجاشي ميگويد: «ضعيفٌ جداً، زيّد أحاديث في كتب جابر الجعفي ينسب بعضها إليه» احاديثي را خودش اضافه كرده يا اضافه شده، عمرو بن شمر به كتاب جابر جعفي احاديثي اضافه كرده و منسوب به آن است
🔸 «والأمر ملتبسٌ» باز در بعضي از نسخهها «ملبسٌ» دارد. يعني بالأخره مسئله عمرو بن شمر خيلي روشن نيست كه چرا اين روايات را جعل كرده، راجع به عمرو بن شمر هم مسئله غلوّ او را مطرح ميكنند و هم مسئله وضع احاديث را در آن مطرح ميكنند كه از اين «والامر ملتبسٌ» هم ميشود استفاده كرد.
#رجال
#نجاشی
@Nardebane_feghahat
✳️ #عمرو_بن_شمر (8)
✔️ آیت الله سید احمد #مددی (مدظله العالی):
🔹 نجاشی مستقلاً متعرض عمرو بن شمر شده است و میگوید: «ضعیف جداً» بعد نوشتهاند: «زید فی کتب جابر احادیث ینسب بعضها الیه» گفته شده که در کتب جابر بعضی از احادیث اضافه شده است که بعضی از آن احادیث را این آقا اضافه کرده است. بعد از بیان این مطلب میگوید: «والأمر ملتبس» یعنی من خیلی اطلاع ندارم. و عبارت نجاشی به همین مقدار تمام میشود.
🔸 کتاب نجاشی، فهرست است و این بحثها رجالی است چون نه کتابی برای وی نوشته است و نه طریقی برای کتاب ذکر کرده است. در اینجا هیچ چیزی به عمرو بن شمر نسبت نداده است. سرش این است که در فهارس ما نام عمرو بن شمر بوده است که اهم آن فهرست حمید است و چون وی آن طریق را قبول ندارد (به خاطر ابوالمفضل شیبانی) نه کتاب و نه طریق را ذکر نکرده است.
🔹 مسلک نجاشی در فهارس تعبدی نیست. شیخ طوسی در فهرست گزینشی عمل نمیکند و هرچه نقل کردهاند نقل میکند. مثلاً #نجاشی با این که ابوالمفضل شیبانی را دیده باز از او نقل نمیکند، شیخ طوسی با این که او را ندیده است ولی از او نقل میکند.
🔸 ما سابقاً عمرو بن شمر را تضعیف میکردیم ولی اخیراً به مناسبت بحثی، تحقیق بیشتری در شرح حال وی کردیم و دیدیم که در کتب اهل سنت بیش از کتب شیعه دربارة وی مطلب آمده است؛ مثلاً ابن عدی در الکامل دربارة وی مطالبی نقل میکند و معلوم میشود که وی شخصیت معروفی بوده است. در آنجا از مؤذن مسجدی که وی پیشنماز آن بوده نقل میکند که به مدت سی سال من به آن مسجد میرفتم و یکدفعه نشد که او دیرتر از من به مسجد بیاید یا زودتر از من از مسجد برود.
#رجال
@Nardebane_feghahat
✳️ #عمرو_بن_شمر (9)
✔️ درس خارج اصول آیت الله محمد جواد #فاضل_لنکرانی
۲۶ بهمن ۱۳۹۰
🔸 شيخ طوسي در كتاب فهرست، «عمرو بن شمر» را تضعيف نميكند، ميگويد «له كتابٌ». ابن داود در رجالش او را تضعيف ميكند.
🔹 اما نكتهاي كه وجود دارد این است كه اولاً ایشان در جزء رجال كامل الزيارات هست، #توثيق_عام دارد و همچنين جزء رجال تفسير علي بن ابراهيم هم هست. علي بن ابراهيم قمي در اين تفسيرش روايات زيادي را كه در سندش همين عمرو بن شمر وجود دارد نقل ميكند.
#رجال
@Nardebane_feghahat
✳️ #عمرو_بن_شمر (10)
✔️ آیت الله سید احمد #مددی (مدظله العالی):
🔸 عمرو بن شمر جُعفی را حتی عامه هم تضعیفش کردهاند. البته تضعیف آنها ناظر به این بوده که ایشان سبِّ سلف میکرده است.
#رجال
@Nardebane_feghahat
✳️ #عمرو_بن_شمر (11)
✔️ درس خارج اصول آیت الله محمد جواد #فاضل_لنکرانی
۲۶ بهمن ۱۳۹۰
🔹 اجلّا از «عمرو بن شمر» روايت زياد نقل ميكنند. در ميان اين اجلّا پنج نفر از اصحاب اجماع از ایشان روايت نقل كردند كه خود اينها قرينه بر وثاقت «عمرو بن شمر» است.
🔸 مرحوم آقاي خوئي قدس سره نقل اجلّا را، يا نقل اصحاب اجماع را كافي در وثاقت نميدانند ولي به نظر ميرسد كه اينها كافي است.
🔹 اگر اجلا آمدند از يك نفر روايات زيادي را نقل كردند، اين نقل اجلّا در توثيق اين شخص كفايت ميكند. بنابراين اين قرائن و همچنين شيخ مفيد هم بر عمرو بن شمر اعتماد كرده و صدوق هم بر عمرو بن شمر اعتماد كرده، بزرگاني هم اعتماد كردند، حالا نجاشي آمده او را تضعيف كرده و شايد به تبع نجاشي ابن غضائري، ابن داود و ديگران هم آمدند تضعيف كردند، علي ايّ حال قرائن صدق و توثيقش بر قرائن تضعيفش رجحان دارد و ميشود اعتماد كرد بر روايتِ عمرو بن شمر.
#رجال
@Nardebane_feghahat
4_5861966129462774892.pdf
5.59M
✳️ #اسماعیل_بن_مرار (1)
✔️ اسماعیل بن مَرّار در آینه نقد
✍ فریبا رضازاده کهنکی
✍ مهدی تقی زاده طبری
#رجال
@Nardebane_feghahat
✳️ #اسماعیل_بن_مرار (2)
✔️ آیت الله سید احمد #مددی (مدظله العالی):
🔸 «اسماعیل بن مَرّار» توثیق روشنی ندارد. از دو راه توثیق شده است:
1⃣ عبارت ابن ولید.
2⃣ از طریق تفسیر علی بن ابراهیم
#رجال
@Nardebane_feghahat