4_5782926207091739696.mp3
9.36M
درس خارج فقه
آیت الله روحانی
جلسه چهارم
@Nardebane_feghahat
4_5782926207091739697.mp3
7.03M
درس خارج فقه
آیت الله روحانی
جلسه پنجم
@Nardebane_feghahat
4_5782926207091739698.mp3
6.51M
درس خارج فقه
آیت الله روحانی
جلسه ششم
@Nardebane_feghahat
4_5782926207091739699.mp3
9.25M
درس خارج فقه
آیت الله روحانی
جلسه هفتم
@Nardebane_feghahat
4_5782926207091739700.mp3
3.82M
درس خارج فقه
آیت الله روحانی
جلسه هشتم
@Nardebane_feghahat
4_5782926207091739702.mp3
6.13M
درس خارج فقه
آیت الله روحانی
جلسه نهم
@Nardebane_feghahat
4_5782926207091739703.mp3
7.33M
درس خارج فقه
آیت الله روحانی
جلسه دهم
@Nardebane_feghahat
4_5782926207091739704.mp3
8.62M
درس خارج فقه
آیت الله روحانی
جلسه یازدهم
@Nardebane_feghahat
4_5782926207091739707.mp3
6.16M
درس خارج فقه
آیت الله روحانی
جلسه دوازدهم
@Nardebane_feghahat
4_5782926207091739708.mp3
7.59M
درس خارج فقه
آیت الله روحانی
جلسه سیزدهم
@Nardebane_feghahat
4_5782926207091739710.mp3
7.87M
درس خارج فقه
آیت الله روحانی
جلسه چهاردهم
@Nardebane_feghahat
4_5782926207091739712.mp3
7.82M
درس خارج فقه
آیت الله روحانی
جلسه پانزدهم
@Nardebane_feghahat
4_5782926207091739713.mp3
8.35M
درس خارج فقه
آیت الله روحانی
جلسه شانزدهم
@Nardebane_feghahat
✳️ #کتاب_الطهارة (34)
✔️ درس فقه آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
۱۸ آبان ۱۳۸۳
🔹 يک بحثي که در کلمات فقهاء مطرح شده، اين است که آيا قاعده تجاوز در طهارات ثلاث (وضو، غسل و تيمم) جريان دارد يا خير؟ مثلا در وضوء اگر در حين شستن دست راست هستيم، شک کرديم که آيا صورت را شستيم يا نه. آيا ميتوانيم بگوييم اينجا قاعده تجاوز جريان دارد؟ در غسل همينطور، در تيمم هم همينطور، يا اينکه قاعده تجاوز در اين طهارات ثلاث جريان ندارد؟!
🔸 اجماع قائم شده در اينکه قاعده تجاوز در باب وضو جريان ندارد. و فقهاء به اين مورد اجماع غسل و تيمم را هم الحاق کردهاند.
#فقه
@Nardebane_feghahat
4_6010465418290925952.mp3
6.78M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 13
🔹 مبطلات وضو
🔸 توضیحی مختصر پیرامون انواع استحاضه
🔹 «وذی، مذی، ودی» وضو را باطل نمیکنند
🔹 رعایت ادب در به کارگیریِ عبارت
🔸 برخی از موارد را مرحوم محقق حلی(ره) ردّاً علی العامة ذکر میکند
🔹 طبق آیه «أو لامستم النساء» آیا چنین امری وضو را باطل میکند؟
🎤 رضا حسینی
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
4_6010465418290925953.mp3
7.96M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 14
🔹 مقصود از «خلوة»
🔸 احکام تخلّی
🔹 ستر عورت از ناظر محترم
🔸 تباعد از مردم هنگام تخلی
🔹 توضیحی پیرامون تفسیر علی بن ابراهیم
🔹 چرا وقتی روایت ضعیف السند است، به جای حرمت به کراهت فتوا میدهند؟
🔸 معرفیِ «محمد بن اسماعیل» از فهرست نجاشی
🔹 شیخ مفید معتقد است که استدبار و استقبال به قبله هنگام تخلی فقط در صحرا حرام است، اما در بناء مشکلی ندارد
🎤 رضا حسینی
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
✳️ #اجماع_لطفی (18)
🔸 اگر کسی بخواهد به قاعده لطف استناد کند، باید این سه مرحله زیر را بپذیرد:
الف) حسن و قبح ذاتی: یعنی اینکه مثلاً: العدل حسنٌ فی الواقع، الظلم قبیح فی الواقع، الأمانة حسنة فی الواقع، الخیانة قبیحة فی الواقع.
ب) حسن و قبح عقلی: یعنی باید قبول کند که عقل ما میتواند حسن و قبح اشیاء را درک کند.
ج) باید بپذیرد که عقلِ ما نه تنها میتواند حسن و قبح را در افعالِ عباد درک کند، بلکه میتواند در افعال الهی هم حسن و قبح را تشخیص بدهد.
🔹 اگر این مراحل ثلاثه را نپذیرد، نمیتواند یک سری از امور را به پشتوانه اینکه بر خداوند حَسَن است (و ترک آن بر او قبیح است) کنار بگذارد.
🔸 اشاعره مرحله اول (حسن و قبح ذاتی) را انکار کردهاند و به تبع آن، مرحله دوم (حسن و قبح عقلی) هم مورد انکار آنها قرار گرفته است.
🔹 اخباریون مرحله اول (حسن و قبح ذاتی) را پذیرفتهاند، ولی مرحله دوم (حسن و قبح عقلی) را انکار کردهاند و معتقدند که عقلِ ما قادر بر تشخیصِ حسن و قبح نیست.
🔸 معتزله و برخی از شیعه هر سه مرحله را پذیرفتهاند.
🔹 برخی از علما (نظیر علامه طباطبایی) نیز مرحله سوم را انکار کردهاند و معتقد شدند که عقل هرچند قادر بر تشخیص حسن و قبح هست، اما فقط در حیطه افعالِ عباد، نه در افعال الهی.
#اصول
#کلام
@Nardebane_feghahat
✳️ #اجماع_لطفی (19)
◾️ تفاوت حسن و قبح ذاتی با حسن و قبح فعلی
✔️ استاد محمد تقی سبحانی:
🔸 {در حسن و قبح} بین ذاتی بودن و عقلی بودن تفاوت است. یکی ناظر به مقام ثبوت است و دیگری ناظر به مقام اثبات است. سؤال این است که آیا میشود در موردی حسن و قبح ذاتی باشد اما عقلی نباشد؟ در پاسخ میگوییم: بله چنین چیزی امکان دارد. میتوان عنوان نمود که ظلم واقعا زشت است و صفتی به نام قبح را دارد اما عقل آن را تشخیص نمی دهد. کسی از میان متفکران ما این نکته را بیان نکردهاند اما فرض آن وجود دارد. تنها برخی از متفکران غربی این نکته را متذکر شدهاند.
#اصول
#کلام
@Nardebane_feghahat
✳️ #عوالی_اللئالی (1)
✔️ آیت الله سید احمد #مددی (مدظله العالی):
🔹 صاحب وسائل از «عوالی اللئالی» نقل نمیکند و تصريح هم میکند که از اين کتاب نقل نمیکند. اما مرحوم بحار از عوالی نقل میکند.
🔸 {این کتاب} کاملاً بهم ريخته است، يعنی بسيار کتابِ بهمريختهای است و به لحاظ علمی مشکل دارد.
#رجال
@Nardebane_feghahat
✳️ #عوالی_اللئالی (2)
✔️ آیت الله سید احمد #مددی (مدظله العالی):
🔹 مرحوم صاحب حدائق با اين که خودش اخباریمسلک است، اما هم در مؤلِّفِ (یعنی ابن ابی جمهور احسائی) و هم در مؤلَّف (کتاب عوالی اللئالی) مشکل داشته است.
🔸 {خلاصه} وضع علمیِ اين کتاب، هيچ روشن نيست؛ يعنی نه خودِ مؤلّف وضعِ علمیاش روشن است و نه ارزشِ علمیِ کتاب.
#رجال
@Nardebane_feghahat
4_6012840612515025264.mp3
6.46M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 15
🔹 تعریف استنجاء
🔸 چرا تعبیر به «تطهیر موضع بول و غائط» بهتر است از تعبیر «غَسل موضع بول و غائط»؟
🔹 استنجاء واجب نفسی نیست، بلکه واجب غیری است
🔸 کیفیت تطهیر موضع بول
🔹 کیفیت تطهیر موضع غائط
🔸 قاعده میسور
🔹 قاعده «ما لا یدرک کله، لا یترک کله»
🔸 چرا قاعده میسور در اینجا جاری نمیشود؟
🔹 «مثلا» در اصل، «مثلانِ» بوده که به جهت اضافه، نون حذف شده است
🔸 دو برداشت از «مثلا ما علی الحشفة من البلل»
🔹 نقل کلامی از آیت الله شبیری زنجانی در مورد ضررِ وارد نمودن فلسفه در مباحث فقهی
🎤 رضا حسینی
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
4_6012840612515025381.mp3
7.84M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 16
🔸 فرمایشات آیت الله مددی (حفظه الله) در مورد کتابِ عوالی اللئالی
🔹 نظر محدث نوری، مرحوم مرعشی نجفی، صاحب روضات الجنات، شیخ حر عاملی، علامه مجلسی در مورد مؤلفِ عوالی
🔸 مطلبی منسوب به آیت الله سیستانی در مورد صاحبِ عوالی اللئالی
🔹 مستندِ «قاعده میسور» عوالی اللئالی است
🔸 «ان الله اذا حرم شیئا حرم ثمنه» از عوالی اللئالی است
🔹 «مرفوعه زراره» فقط در عوالی اللئالی آمده
🔸 بحث از تعارض «مرفوعه زراره» با «مقبوله عمر بن حنظله» اتلاف عمر که هیچ، بلکه اتلاف کاغذ است!
🔹 مشایخ ابنابیجمهور
🔸 «افضل» در اینجا به معنای استحباب نیست
🔹 وجه افضلیت و اکملیت؟
🔸 اگر غائط از مخرج تعدی بکند، راه تطهیر آن تعیینی است (فقط آب)، اما اگر تعدی نکند، راه تطهیر تخییری است (آب یا احجار)
🔹 «مفهوم عدد» یا «سالبه به انتفاء موضوع»؟!
🔸 نکتهای ادبی پیرامونِ «لم یَنْقَ»
🔹 اکمال ثلاث واجب است، زیرا مطلوب ما مرکب از دو جزء است!
🔸 ادله افرادی که معتقدند حجر واحد (که ذوجهات ثلاث است) کفایت میکند + مناقشه در آن
🔹 مقصود از «حجر مستعمل»
🎤 رضا حسینی
#فقه
#تدریس_شرایع
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله شبیری زنجانی (مدظله العالی):
🔸 مرحوم آقای آمیرزا مهدی اصفهانی مشهد از نظر معنوی و جهات روحی فرد خیلی ممتازی بود. ایشان ضدّ فلسفه بود، در نهایت ضدّیت.
🔹 من از مرحوم حاج آقای مشایخی عراقی شنیدم که میگفت: به آمیرزا مهدی گفتم: آن کسی که در قم منظومه میگوید، نماز شبش ترک نمیشود و منظورم آقای خمینی بود. ایشان گفت: نماز شب میخواند و فلسفه میگوید؟! ایشان اینگونه ضدّ فلسفه بود.
🔸 از آقای خمینی شنیدم که آمیرزا مهدی در توهین به فلاسفه قصد قربت میکند.
🔹 شنیدم آقای آمیرزا مهدی با این اختلاف سبک و مشرب، وقتی کتاب «کشف الاسرار» آقای خمینی را دیده بود، با اینکه ۱۷-۱۸ سال از آقای خمینی بزرگتر بود، در مشهد دست آقای خمینی را بوسید.
📚 جرعهای از دریا ج2 ص540
#شبیری_زنجانی
#امام_خمینی
#میرزا_مهدی_اصفهانی
@Nardebane_feghahat
✳️ #عوالی_اللئالی (3)
✔️ آیت الله سید احمد #مددی (مدظله العالی):
🔸 مرحوم حاجی نوری (قدس الله نفسه) در مستدرک جلد 3 از چاپ قديم، مفصل سعی کرده از کتاب عوالی اللئالی دفاع کند، البته باز هم قبول کرده که مقدمهاش خيلی نامربوط دارد، مقدمهاش را حاجی نوری قبول میکند که خرابی دارد.
#رجال
@Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
✳️ #اجماع_لطفی (18) 🔸 اگر کسی بخواهد به قاعده لطف استناد کند، باید این سه مرحله زیر را بپذیرد: الف)
✳️ #اجماع_لطفی (20)
✔️ انکار مرحله سوم توسط علامه طباطبایی
🔸 فمِنْ عظيم الجرم أن نُحَكِّمَ العقلَ عليه تعالىٰ فنقيّد إطلاقَ ذاته غيرِ المتناهية فنُحِدَّه بأحكامه المأخوذة من مقام التحديد والتقييد، أو أن نُقَنِّنَ له فنَحْكُمُ عليه بوجوب فعل كذا و حرمة فعل كذا وأنه يحسُنُ منه كذا و يَقْبُحُ منه كذا على ما يراه قومٌ. فإن في تحكيم العقل النظري عليه تعالى حكما بمحدوديته والحد مساوق للمعلولية فإن الحد غير المحدود والشيء لا يحد نفسه بالضرورة، وفي تحكيم العقل العملي عليه جعلُه ناقصاً مستقبلاً تَحْكُمُ عليه القوانين والسنن الاعتبارية التي هي في الحقيقة دعاو وهمية كما عرفت في الإنسان فافهم ذلك.
📚 الميزان في تفسير القرآن، العلامة الطباطبائي ج8 ص55
#اصول
#کلام
@Nardebane_feghahat