eitaa logo
نردبان فقاهت
5.5هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
50 ویدیو
93 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ (18) 🔸 اگر کسی بخواهد به قاعده لطف استناد کند، باید این سه مرحله زیر را بپذیرد: الف) حسن و قبح ذاتی: یعنی اینکه مثلاً: العدل حسنٌ فی الواقع، الظلم قبیح فی الواقع، الأمانة حسنة فی الواقع، الخیانة قبیحة فی الواقع. ب) حسن و قبح عقلی: یعنی باید قبول کند که عقل ما می‌تواند حسن و قبح اشیاء را درک کند. ج) باید بپذیرد که عقلِ ما نه تنها می‌تواند حسن و قبح را در افعالِ عباد درک کند، بلکه می‌تواند در افعال الهی هم حسن و قبح را تشخیص بدهد. 🔹 اگر این مراحل ثلاثه را نپذیرد، نمی‌تواند یک سری از امور را به پشتوانه اینکه بر خداوند حَسَن است (و ترک آن بر او قبیح است) کنار بگذارد. 🔸 اشاعره مرحله اول (حسن و قبح ذاتی) را انکار کرده‌اند و به تبع آن، مرحله دوم (حسن و قبح عقلی) هم مورد انکار آنها قرار گرفته است. 🔹 اخباریون مرحله اول (حسن و قبح ذاتی) را پذیرفته‌اند، ولی مرحله دوم (حسن و قبح عقلی) را انکار کرده‌اند و معتقدند که عقلِ ما قادر بر تشخیصِ حسن و قبح نیست. 🔸 معتزله و برخی از شیعه هر سه مرحله را پذیرفته‌اند. 🔹 برخی از علما (نظیر علامه طباطبایی) نیز مرحله سوم را انکار کرده‌اند و معتقد شدند که عقل هرچند قادر بر تشخیص حسن و قبح هست، اما فقط در حیطه افعالِ عباد، نه در افعال الهی. @Nardebane_feghahat
✳️ (19) ◾️ تفاوت حسن و قبح ذاتی با حسن و قبح فعلی ✔️ استاد محمد تقی سبحانی: 🔸 {در حسن و قبح} بین ذاتی بودن و عقلی بودن تفاوت است. یکی ناظر به مقام ثبوت است و دیگری ناظر به مقام اثبات است. سؤال این است که آیا می‌شود در موردی حسن و قبح ذاتی باشد اما عقلی نباشد؟ در پاسخ می‌گوییم: بله چنین چیزی امکان دارد. می‌توان عنوان نمود که ظلم واقعا زشت است و صفتی به نام قبح را دارد اما عقل آن را تشخیص نمی دهد. کسی از میان متفکران ما این نکته را بیان نکرده‌اند اما فرض آن وجود دارد. تنها برخی از متفکران غربی این نکته را متذکر شده‌اند. @Nardebane_feghahat
✳️ (1) ✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی): 🔹 صاحب وسائل از «عوالی اللئالی» نقل نمی­‌کند و تصريح هم می­‌کند که از اين کتاب نقل نمی‌کند. اما مرحوم بحار از عوالی نقل می‌کند. 🔸 {این کتاب} کاملاً بهم ريخته است، يعنی بسيار کتابِ بهم‌ريخته‌ای است و به لحاظ علمی مشکل دارد. @Nardebane_feghahat
✳️ (2) ✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی): 🔹 مرحوم صاحب حدائق با اين که خودش اخباری‌مسلک است، اما هم در مؤلِّفِ (یعنی ابن ابی جمهور احسائی) و هم در مؤلَّف (کتاب عوالی اللئالی) مشکل داشته است. 🔸 {خلاصه} وضع علمیِ اين کتاب، هيچ روشن نيست؛ يعنی نه خودِ مؤلّف وضعِ علمی­‌اش روشن است و نه ارزشِ علمیِ کتاب. @Nardebane_feghahat
4_6012840612515025264.mp3
6.46M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 15 🔹 تعریف استنجاء 🔸 چرا تعبیر به «تطهیر موضع بول و غائط» بهتر است از تعبیر «غَسل موضع بول و غائط»؟ 🔹 استنجاء واجب نفسی نیست، بلکه واجب غیری است 🔸 کیفیت تطهیر موضع بول 🔹 کیفیت تطهیر موضع غائط 🔸 قاعده میسور 🔹 قاعده «ما لا یدرک کله، لا یترک کله» 🔸 چرا قاعده میسور در اینجا جاری نمی‌شود؟ 🔹 «مثلا» در اصل، «مثلانِ» بوده که به جهت اضافه، نون حذف شده است 🔸 دو برداشت از «مثلا ما علی الحشفة من البلل» 🔹 نقل کلامی از آیت الله شبیری زنجانی در مورد ضررِ وارد نمودن فلسفه در مباحث فقهی 🎤 رضا حسینی @Nardebane_feghahat
4_6012840612515025381.mp3
7.84M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 16 🔸 فرمایشات آیت الله مددی (حفظه الله) در مورد کتابِ عوالی اللئالی 🔹 نظر محدث نوری، مرحوم مرعشی نجفی، صاحب روضات الجنات، شیخ حر عاملی، علامه مجلسی در مورد مؤلفِ عوالی 🔸 مطلبی منسوب به آیت الله سیستانی در مورد صاحبِ عوالی اللئالی 🔹 مستندِ «قاعده میسور» عوالی اللئالی است 🔸 «ان الله اذا حرم شیئا حرم ثمنه» از عوالی اللئالی است 🔹 «مرفوعه زراره» فقط در عوالی اللئالی آمده 🔸 بحث از تعارض «مرفوعه زراره» با «مقبوله عمر بن حنظله» اتلاف عمر که هیچ، بلکه اتلاف کاغذ است! 🔹 مشایخ ابن‌ابی‌جمهور 🔸 «افضل» در اینجا به معنای استحباب نیست 🔹 وجه افضلیت و اکملیت؟ 🔸 اگر غائط از مخرج تعدی بکند، راه تطهیر آن تعیینی است (فقط آب)، اما اگر تعدی نکند، راه تطهیر تخییری است (آب یا احجار) 🔹 «مفهوم عدد» یا «سالبه به انتفاء موضوع»؟! 🔸 نکته‌ای ادبی پیرامونِ «لم یَنْقَ» 🔹 اکمال ثلاث واجب است، زیرا مطلوب ما مرکب از دو جزء است! 🔸 ادله افرادی که معتقدند حجر واحد (که ذوجهات ثلاث است) کفایت می‌کند + مناقشه در آن 🔹 مقصود از «حجر مستعمل» 🎤 رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله شبیری زنجانی (مدظله العالی): 🔸 مرحوم آقای آمیرزا مهدی اصفهانی مشهد از نظر معنوی و جهات روحی فرد خیلی ممتازی بود. ایشان ضدّ فلسفه بود، در نهایت ضدّیت. 🔹 من از مرحوم حاج آقای مشایخی عراقی شنیدم که می‌گفت: به آمیرزا مهدی گفتم: آن کسی که در قم منظومه می‌گوید، نماز شبش ترک نمی‌شود و منظورم آقای خمینی بود. ایشان گفت: نماز شب می‌خواند و فلسفه می‌گوید؟! ایشان این‌گونه ضدّ فلسفه بود. 🔸 از آقای خمینی شنیدم که آمیرزا مهدی در توهین به فلاسفه قصد قربت می‌کند. 🔹 شنیدم آقای آمیرزا مهدی با این اختلاف سبک و مشرب، وقتی کتاب «کشف الاسرار» آقای خمینی را دیده بود، با اینکه ۱۷-۱۸ سال از آقای خمینی بزرگتر بود، در مشهد دست آقای خمینی را بوسید. 📚 جرعه‌ای از دریا ج2 ص540 @Nardebane_feghahat
✳️ (3) ✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی): 🔸 مرحوم حاجی نوری (قدس الله نفسه) در مستدرک جلد 3 از چاپ قديم، مفصل سعی کرده از کتاب عوالی اللئالی دفاع کند، البته باز هم قبول کرده که مقدمه­‌اش خيلی نامربوط دارد، مقدمه­‌اش را حاجی نوری قبول می‌کند که خرابی دارد‌. @Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
✳️ #اجماع_لطفی (18) 🔸 اگر کسی بخواهد به قاعده لطف استناد کند، باید این سه مرحله زیر را بپذیرد: الف)
✳️ (20) ✔️ انکار مرحله سوم توسط علامه طباطبایی 🔸 فمِنْ عظيم الجرم أن نُحَكِّمَ العقلَ عليه تعالىٰ فنقيّد إطلاقَ ذاته غيرِ المتناهية فنُحِدَّه بأحكامه المأخوذة من مقام التحديد والتقييد، أو أن نُقَنِّنَ له فنَحْكُمُ عليه بوجوب فعل كذا و حرمة فعل كذا وأنه يحسُنُ منه كذا و يَقْبُحُ منه كذا على ما يراه قومٌ. فإن في تحكيم العقل النظري عليه تعالى حكما بمحدوديته والحد مساوق للمعلولية فإن الحد غير المحدود والشيء لا يحد نفسه بالضرورة، وفي تحكيم العقل العملي عليه جعلُه ناقصاً مستقبلاً تَحْكُمُ عليه القوانين والسنن الاعتبارية التي هي في الحقيقة دعاو وهمية كما عرفت في الإنسان فافهم ذلك. 📚 الميزان في تفسير القرآن، العلامة الطباطبائي ج8 ص55 @Nardebane_feghahat
4_6019087513598037040.mp3
7.07M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 17 🔸 «روث» و «عظم» طعامِ جن است 🔹 حکم وضعی و حکم تکلیفی 🔸 از أحجار باکره در دو بابِ فقه بحث شده 🔹 مستحبات و مکروهات تخلی 🔸 تغطیة الرأس 🔹 تسمیه 🔸 ورود به توالت با پای راست روایتی ندارد 🔹 قرینه مقابله 🔸 استبراء للرجل و المرأة 🔹 مکان‌هایی که تخلی در آن‌ها مکروه است 🔸 مواضعِ لعن 🔹 تعریف مشتق (بحث اصولی) 🔸 تخلّی تحت اشجار مثمره 🎤 رضا حسینی @Nardebane_feghahat
4_6019087513598037041.mp3
7.27M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 18 🔹 حقوقِ حیوانات در اسلام 🔸 قتلِ سعد بن عباده 🔹 أکل، شرب و سواک در حال تخلّی کراهت دارد 🔸 تکلّم در حال تخلی مکروه است الا در سه مورد 🔹 الضرورات تبیح المحظورات 🔸 معنای «فروض» 🔹 «نیّت» لسانی و جوارحی نیست، بلکه قلبی و جوانحی است 🔸 «لفظ» مقوِّم نیّت نیست، بلکه کاشف از آن است 🔹 علامه مجلسی هیچ عملِ مباحی انجام نداد 🔹 نیّت در طهارت لغویه شرط نیست، اما در طهارت شرعیه شرط است 🔸 قدر متیقّن از نیّت عزم بر فعل است 🔹 معنای قصدِ تقرّب 🔸 فرق بین قصد امتثال الهی و جلب رضایت الهی 🔹 ۱۱ معنا برای قصد قربت مطرح شده 🔸 آیا «قصد وجه» در نیّت لازم است؟ 🔹 قصد قربت در «توصلیات» شرط کمال است 🔸 ضمیمه‌شدن نیّت تبرّد به نیت تقرّب 🔹 قولی منسوب به سید مرتضی (اعلی الله مقامه) 🎤 رضا حسینی @Nardebane_feghahat
4_6019087513598037042.mp3
11.99M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الطهارة» 19 🔹 تختم بالیمین از علائم شیعه است 🔸 عمروعاص در ماجرای حکمیت چه کرد؟ 🔹 معنای فریضه و سنّت 🔸 شافعیه تلفظ در نیّت را شرط می‌دانند 🔹 توضیحی پیرامون محمد بن ادریس شافعی 🔸 فقط در یکجا به زبان آوردن نیت، مستحب است 🔹 وقتِ نیّت چه موقعی است؟ 🔸 همه این بحث‌ها مترتّب بر این است که نیّت را یک امر إخطاری بدانید! 🔹 آیا نیت یک امر اخطاری است یا صرفاً دافع إلی الفعل است؟ 🔸 استدامه حقیقیه و استدامه حکمیه 🔹 «استدامه حقیقیه» تعسّر دارد 🔸 «استدامه حکمیه» طبق یک معنا، امری وجودی است و طبق معنای دیگر، امر عدمی محسوب می‌شود 🔸 توضیحی پیرامون علی بن ابراهیم 🔹 دو راه برای توثیق ابراهیم بن هاشم 🔸 حماد بن عیسی (غریق الجحفة) 🎤 رضا حسینی @Nardebane_feghahat