eitaa logo
نردبان فقاهت
5.1هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
47 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✔️ تفاوت سطح علمی رسائل و مکاسب (به نقل از مرحوم میرزا کاظم قاروبی تبریزی رحمة الله علیه) 📚 سینای معرفت ص47 @Nardebane_feghahat
✔️ درس خارج فقه آیت الله سبحانی 97/06/13 🔹 اما اگر صحنه، صحنه‌ی بزن بزن است، باز هم انسان باید نمازش را بخواند و به این نماز می‌گویند: «صلاة المطاردة» یعنی حتی در این حالت هم نماز از انسان ساقط نیست، منتها در یک چنین حالتی نمی‌شود نماز جماعت را تشکیل داد، بلکه باید هر کسی نماز خود را فرادی بخواند، اما ایماءً بخواند، گاهی به صلاة المطاردة، «صلاة المسایفة» می‌گویند، یعنی از هر طرف سیف و شمشیر رد و بدل می‌شود. می‌گویند آقا أمیرالمؤمنین در لیلة الهریر در جنگ صفّین، حضرت پنج نماز را با ایماء خوانده، نوافل را هم در نظر بگیرید، در یک چنین وضعیت و حالتی، حتی مسئله رو به قبله بودن هم ساقط است. @Nardebane_feghahat
✳️ (7) ✔️ معروف است که شیخ جعفر کاشف الغطاء می‌گفت: من سیصد مرتبه کتاب شرایع را درس گفتم. 📚 قصص العلماء ص225 @Nardebane_feghahat
✳️ (8) ✔️ آیت الله (مدظله العالی): 🔸 والد مرحوم آقای خبازی می گفت: من به آقای عرض کردم: شما میتوانید مثل «شرایع» بنویسید؟ فرمود: من یک صفحه اش را هم نمیتوانم بنویسم! 📚جرعه ای از دریا ج1 ص586 @Nardebane_feghahat
✳️ (3) ❓سؤال: در نماز جمعه در زمان غیبت میان علماء چند قول هست؟ و قائل آنها کیست؟ جواب: آنچه تا حال بر حقیر معلوم گشته است، پنج قول است: 1⃣ تحریم جمعه و انحصار تکلیف در ظهر، و این مذهب جمع کثیری است مانند سید مرتضی در «رساله میافارقیات» صریحاً، و ابن‌ابی‌عقیل - چنانکه فاضل تونی در رساله خودش از او نقل کرده است - و شیخ در خلاف چنانکه ظاهر عبارت اوست و جمعی فهمیده‌اند، و همچنین در مبسوط، و ابن حمزه در وسیله، و سلار دیلمی در غیر مراسم، و اما در مراسم پس اذن خاص را در شرایط وجوب ذکر نموده و متعرض صورت عدم اذن نگردیده، و ابن‌ادریس حلی، و علامه در منتهی و تحریر... 2⃣ وجوب تخییری میان جمعه و ظهر به معنی جواز اکتفاء به هر یک با افضلیت جمعه، و این نیز مذهب جمعی است... 3⃣ وجوب عینی جمعه و بطلان ظهر در وقت ظهر و اجتماع شرایط جمعه، و این مذهب جمعی از متاخرین است... 4⃣ وجوب عینی هر دو، و این مختار بعضی از متأخرین است مثل شیخ بهاءالدین در جامع عباسی. 5⃣ آن است که : احتیاط در ترک جمعه و اقتصار بر ظهر است... بعد از انقضای وقت جمعه نماز ظهر صحیح است به اجماع کل علماء. 📚 مقامع الفضل، البهبهانی، الشیخ محمد علی ج1 ص390 @Nardebane_feghahat
4_5843899388186857658.mp3
8.39M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه سوم» 91 🔸 افزوده‌شدن نماز به شکرانه ولادت حسنین(علیهما السلام) 🔹 نکته‌ای ادبی پیرامون نگارشِ «محمد ابن الحنفیة» و «عیسی ابن مریم» 🔸 تعداد نوافل 🔹 بررسی روایتی که موسی بن عمران به پیغمبر (صلی‌الله علیه و آله) پیشنهاد داد که برای نمازهای امّت از خداوند تخفیف بگیرد 🔸 «صلاة إحدی و خمسین» از علائم مؤمن است 🔹 علت اختلاف در تعداد نوافل در روایات چیست؟ 🔸 نافله مغرب بر نماز غفیله مقدم است 🔹 نافله مقدم است یا تسبیحات فاطمه زهرا (سلام الله علیها) 🔸 کدامیک از نوافل در سفر ساقط است؟ 🔹 سقوط نوافل در سفر به نحو «رخصت» است یا «عزیمت»؟ 🔸 آیا نافله عشا در سفر ساقط می‌شود؟ (بحث اصولی) 🔸ابوحنیفه نماز وتر را سه رکعت دانسته است 🔹 چرا نماز وتر در برخی روایات سه رکعتی و در برخی روایات یک رکعتی معرفی شده؟ 🔸 ابن ادریس معتقد است که مخیّر هستیم که نماز وتر را سه رکعت بخوانیم یا یک رکعت 🔹 کیفیتِ صلاة الأعرابی 🔸 نمازِ شبِ عید غدیر @Nardebane_feghahat
4_5843899388186857659.mp3
486.7K
✔️ نظرِ استاد حیدری فسایی در مورد مرحوم شیخ علی اردبیلی (مستشکلِ دروس سطح و خارج) @Nardebane_feghahat
✔️ مرحوم آیت الله بهجت (رحمة الله علیه): 🔸 مرحوم شیخ اسدالل‍ه تستری داماد شیخ جعفر کاشف‌الغطاء کتابی در حجیت اجماع منقول نوشته است. مرحوم شیخ انصاری در رسائل یک صفحه از این کتاب را نقل کرده است. 🔹 مرحوم آقا ضیاء درباره این کتاب می‌فرمود: صاحب مقابس اجماع منقول را زنده کرده است؛ ولی متأسفانه همه کتاب‌های ایشان را باران از بین برد. در کاظمین، باران از سقف نفوذ کرد و تمام کتاب‌های ایشان را از بین برد و فقط کتاب مقابس و کشف القناع از ایشان باقی مانده است». 📚 در محضر ج2 ص355 @Nardebane_feghahat
✳️ (18) ✔️ استاد محمد عشایری منفرد: 🔸 اعتقاد وحید بهبهانی به اجماعِ اصحاب در حدّی بود که مفاد برخی از اجماع‌ها را ضروری دین می‌دانست و خروج از اجماع را به‌ منزله کفر تلقّی می‌کرد. این اعتقاد شدید مرحوم وحید بهبهانی به اجماع، بعد از وحید برای اولین بار توسط مرحوم تستری، صاحب کتاب «کشف القناع» که از شاگردان مدرسه بهبهانی است به انتقاد گرفته شد. 🔹 مرحوم تستری حجیت اجماع منقول را زیر سؤال برد که همین جرقه انتقادی، مسیر را برای تفقه شیخ انصاری باز کرد. @Nardebane_feghahat
4_5852622763117776435.mp3
6.79M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه چهارم» 92  🔹 «میقات» اسم زمان، اسم مکان، مصدر میمی 🔸 «میقات» در اصل «مِوْقات» بوده است 🔹 واجبِ موقت و غیر موقت 🔸 واجب موسّع و مضیّق 🔹 وقت نماز ظهر و عصر 🔸 وقت مختصّ و وقت مشترک 🔹 «وقت مختص» ممکن است برای افرادِ مختلف، تفاوت داشته باشد 🔸 «غروب» در عبارات فقها 🔹 «استتار قرص» یا «ذهاب حمره مشرقیه» 🔸 منظور از «العشاء الآخرة» و «عشائین» چیست؟ 🔹 طریقه محاسبه نیمه‌شبِ شرعی (نظر مشهور و نظر مرحوم آیت الله خویی) 🔸 به فجر کاذب، کلمه «ذنب السرحان» اطلاق شده است 🔹 صاحب حدائق قائل به «وحدت افق» ‌می‌باشد، زیرا ایشان قائل به مسطّح‌بودنِ زمین بوده است 🔸 مرحوم خویی بر خلاف صاحب حدائق، قائل به «کرویّة الأرض» بوده است 🔹 مشکلِ روایات طبی @Nardebane_feghahat
4_5852622763117776441.mp3
333.1K
✔️ تمایز علوم به «موضوعات» است یا به «اغراض»؟ ▪️آیت الله سید احمد مددی (مدظله‌العالی) @Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه چهارم» 92  🔹 «میقات» اسم زمان، اسم
✔️ صاحب حدائق (رضوان الله علیه) قائل به کرویّت زمین نبوده و آن را نفی می‌کند. همچنین درصدد بوده که رساله‌ای در این زمینه بنویسد که موفق به نوشتنِ آن نشده: 🔸 أقول: و من ما يبطل القول بالكروية انهم جعلوا من فروع ذلك أن يكون يوم واحد خميساً عند قوم و جمعةً عند آخَرين و سَبْتاً عند قوم و هكذا و هذا من ما ترده الأخبار المستفيضة في جملة من المواضع، فان المستفاد منها على وجه لا يزاحمه الرّيب و الشك ان كل يوم من أيام الأسبوع و كل شهر من شهور السنة أزمنة معينة معلومة نفس أمرية، كالأخبار الدالة على فضل يوم الجمعة و ما يعمل فيه و إحترامه و انه سيد الأيام و سيد الأعياد و ان من مات فيه كان شهيداً و نحو ذلك و ما ورد أيام الأعياد من الأعمال و الفضل، و ما ورد في يوم الغدير و نحوه من الأيام الشريفة و ما ورد في شهر رمضان من الفضل و الأعمال و الإحترام و نحو ذلك فإن ذلك كله ظاهر في انها عبارة عن أزمان معينة نفس أمرية و اللازم على ما ادعوه من الكروية انها إعتبارية باعتبار قوم دون آخرين، و مثل الأخبار الواردة في زوال الشمس و ما يعمل بالشمس في وصولها إلى دائرة نصف النهار و ما ورد في ذلك من الأعمال فإنه بمقتضى الكروية يكون ذلك من طلوع الشمس الى غروبها لا اختصاص به بزمان معين لأن دائرة نصف النهار بالنسبة الى كل قوم غيرها بالنسبة إلى آخرين. 🔹 و بالجملة فبطلان هذا القول بالنظر الى الأدلة السمعية و الاخبار النبوية أظهر من ان يخفى و ما رتبوه عليه في هذه المسألة من هذا القبيل، و عسى ان ساعد التوفيق ان أكتب رسالة شافية مشتملة على الأخبار الصحيحة الصريحة في دفع هذا القول ان شاء الله تعالى. 📚 الحدائق الناضرة في أحكام العترة الطاهرة، البحراني، الشيخ يوسف ج13 ص266 @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی): 🔸 يک تصوری بوده که کره­ زمين را مسطّح می­‌دانستند. يکی‌ هم صاحب حدائق است. صاحب حدائق در بحث هلال تصریح می­‌کند. نگاه بفرماييد. می­‌گوید زمين مسطح است و کروی نيست، و من يک رساله­‌ای خواهم نوشت که از آيات و روايات اين معنی درمي‌آید و می­‌گوید اگر جايي خورشيد «طلوع» کرد، همه زمين «روز» است و وقتی غروب کرد، همه زمين «شب» است. ماه هم ديده شد، برای همه زمين ديده می­‌شد. آقايان می­توانند مراجعه بفرمايند. 🔹 {برخی} اين تصور را کردند که اگر زمين «سرد» است، ديگر همه جای زمین «سرد» است، اگر «بهار» است، همه­‌جا «بهار» است، اگر «زمستان» است، همه‌جا «زمستان» است. آن وقت آمدند آن علم را، آن زيربنایِ فاسد را با يک تحليل فضايي برای خودشان گفتند که مريخ مثلاً چون «قرمز» است، گرم است، زحل سرد است يا مريخ به زمين نزديک می­‌شود و می­‌شود «تابستان» يا زحل به زمين نزديک می­‌شود و می‌شود «زمستان» @Nardebane_feghahat
4_5854874562931462343.mp3
6.19M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه پنجم» 93 🔸 تشخیصِ وقتِ زوال 🔹 کدامیک از علما قائل به «استتار قرص» هستند؟ 🔸 کدامیک از علما قائل به «استتار حمره مشرقیه» هستند؟ 🔹 تشخیصِ احتیاط وجوبی از احتیاط استحبابی 🔸 برخی علمای نجف هنگام «استتار قرص» افطار می‌کردند 🔹 مرجح دلالی و مرجح جهتی @Nardebane_feghahat
بس «العلي الكرار» تحلى الخلافة 🌷💐🌹🌺🌸 @Nardebane_feghahat
🔸 العلقة الزوجية انما تنقطع بالموت عرفاً لا بانقضاء العدة، والعدة انما هي حكم شرعي تعبدي انما جعلت تجليلاً للميت واحتراماً له لا لبقاء العلقة الزوجية إذ لا معنى لاعتبار الزوجية للجماد الذي منه الميت. 📚 التنقيح في شرح العروة الوثقى، الخوئي، السيد أبوالقاسم ج8 ص127 @Nardebane_feghahat
✳️ (1) ✔️ عبارات سید مرتضی (رضوان الله علیه): ◾️ فصل: في جواز نسخ القرآن بالسنة 🔹إعلم أن السنة على ضربين: مقطوع عليها معلومة، و أخرى واردة من طريق الآحاد. 🔸 فأما المقطوع عليها، فإن الشافعي و من وافقه يذهبون إلى أنها لا ينسخ بها القرآن، و خالف باقي العلماء في ذلك. 📚 الذريعة الى اصول الشريعة، السيد الشريف المرتضي ج1 ص460 @Nardebane_feghahat
✳️ (2) 🔹 خلاف الشافعي في أن السنة المعلومة لا ينسخ بها القرآن ضعيف جداً، لا ندري كيف استمرت الشبهة فيه؟ و الذي يدل على فساد هذا المذهب أن السنة المعلومة تجري في وجوب العلم و العمل مجرى الكتاب، فكما ينسخ الكتاب بعضه ببعض، كذلك يجوز فيه نسخه بها. و لان النسخ إنما يتناول الحكم، و السنة في الدلالة عليه كدلالة القرآن، فيجب جواز النسخ بها. 📚 الذريعة الى اصول الشريعة، السيد الشريف المرتضي ج1 ص460 @Nardebane_feghahat
✳️ (3) ✔️ عبارات شیخ مفید (ره) 🔸 و العقول تجوز نسخ الكتاب بالكتاب، والسنة بالسنة، والكتاب بالسنة، والسنة بالكتاب. غير أن السمع ورد بأن الله تعالى لا ينسخ كلامه بغير كلامه بقوله: «ما ننسخ من آية أو ننسها نأت بخير منها أو مثلها» فعلمنا أنه لا ينسخ الكتاب بالسنة. و أجزنا ما سوى ذلك مما ذكرناه. 📚 التذكرة بأصول الفقه، الشيخ المفيد ج1 ص43 @Nardebane_feghahat
🔸 آغازِ «عدّه وطی به شبهه» طبق عقیده برخی از فقها از هنگام آخرین دخول است و از نظر برخی دیگر، از زمانِ برطرف شدن شبهه، عدّه شروع می‌شود. @Nardebane_feghahat
🔹 پیشنهاد می‌کنم در کانال استاد عرفانیان (حفظه الله) در تلگرام عضو شوید. مطالب بسیار نافعی دارد ⬇️⬇️ https://t.me/doroos_erfanian
✳️ (1) ✔️ اَلسَّیِّدُ عَلِیُّ بْنُ طَاوُسٍ فِی کَشْفِ اَلْمَحَجَّهِ، نَقْلاً عَنْ کِتَابِ اَلرَّسَائِلِ لِلْکُلَیْنِیِّ رَحِمَهُ اَللَّهُ عَنْ عَلِیِّ بْنِ إِبْرَاهِیمَ بِإِسْنَادِهِ قَالَ: کَتَبَ أَمِیرُ اَلْمُؤْمِنِینَ عَلَیْهِ السَّلاَمُ کِتَاباً بَعْدَ مُنْصَرَفِهِ مِنَ اَلنَّهْرَوَانِ وَ أَمَرَ أَنْ یُقْرَأَ عَلَی اَلنَّاسِ وَ ذَکَرَ اَلْکِتَابَ وَ هُوَ طَوِیلٌ وَ فِیهِ وَ قَدْ کَانَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّی اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ عَهِدَ إِلَیَّ عَهْداً فَقَالَ: «یَا اِبْنَ أَبِی طَالِبٍ لَکَ وِلاَءُ أُمَّتِی فَإِنْ وَلَّوْکَ فِی عَافِیَهٍ وَ أَجْمَعُوا عَلَیْکَ بِالرِّضَا فَقُمْ بِأَمْرِهِمْ وَ إِنِ اِخْتَلَفُوا عَلَیْکَ فَدَعْهُمْ وَ مَا هُمْ فِیهِ» فَإِنَّ اَللَّهَ سَیَجْعَلُ لَکَ مَخْرَجاً فَنَظَرْتُ فَإِذَا لَیْسَ لِی رَافِدٌ وَ لاَ مَعِی مُسَاعِدٌ إِلاَّ أَهْلُ بَیْتِی فَضَنِنْتُ بِهِمْ عَنِ اَلْهَلاَکِ وَ لَوْ کَانَ لِی بَعْدَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّی اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ عَمِّی حَمْزَهُ وَ أَخِی جَعْفَرٌ لَمْ أُبَایِعْ مُکْرَهاً اَلْخَبَرَ . 📚 مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ج11 ص78 @Nardebane_feghahat
(2) ✔️ قال علي(عليه‌السلام): «أَمَا وَ الَّذِي فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ لَوْ لَا حُضُورُ الْحَاضِرِ وَ قِيَامُ الْحُجَّةِ بِوُجُودِ النَّاصِرِ وَ مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ أَلَّا يُقِرُّوا عَلَى كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُومٍ لَأَلْقَيْتُ حَبْلَهَا عَلَى غَارِبِهَا وَ لَسَقَيْتُ آخِرَهَا بِكَأْسِ أَوَّلِهَا وَ لَأَلْفَيْتُمْ دُنْيَاكُمْ هَذِهِ عِنْدِي أَزْهَدَ مِنْ عَفْطَةِ عَنْزٍ» 📚 علل الشرائع، الشيخ الصدوق ج1 ص151 @Nardebane_feghahat
✳️ (3) 🔹 در نهج‌البلاغه آمده که امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در نامه‌ای به معاویه چنین نوشت: «...وَ اِنَّمَا الشُّورَی لِلْمُهَاجِرِینَ وَ الْاَنْصَارِ فَاِنِ اجْتَمَعُوا عَلَی رَجُلٍ وَ سَمَّوْهُ اِمَاماً کَانَ ذَلِکَ لِلَّهِ رِضًا...» ✔️ دو معنا برای این نامه مطرح شده است: الف) این فرمایشات از باب «قاعده الزام» بیان شده. بدین معنا که ای معاویه! اگر تو معتقدی که امامت به شورا می‌باشد و انتخاب شورا مورد رضایت الهی است، بر همین مبنا باید به پیشواییِ من ملتزم باشی. ب) احتمال دوم آنست که مرادِ امام (علیه‌السلام) «حاکمیت سیاسی» باشد، نه امامت به معنایِ حجّت الهی. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
4_5866452076774560459.mp3
5.66M
✔️ تدریس کتابِ فقهی «شرائع الإسلام- محقق حلی- کتاب الصلاة- جلسه ششم» 94 🔸 معیارهای دیگر وقتِ زوال 🔹 وقت نماز از نطر سایر علما 🔸 توضیحی پیرامون نیمه‌شب شرعی 🔹 مقصود از «ثلث اللیل» 🔸 نتیجه‌گیری مرحوم محقق حلی 🔹 نقل کلامی از آیت الله سید محمد زنجانی @Nardebane_feghahat