eitaa logo
نردبان فقاهت
5.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
47 ویدیو
92 فایل
رضاحسینی ارتباط با ادمین @Rezahosseini7575 انتشار مطالب حوزوی، دروس خارج فقها، ادبیات، اصول، فقه
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ (1) 🔸 «أکل طین» منهی است و طین از مأکولات محرّمه است و در این‌باره، میان فقها اختلافی نیست. بر این حکم، ادّعای شهرت شده و بلکه در کتاب ریاض، المستند، جواهر و... بر آن ادّعای اجماع نیز شده است. 🔹 در باب حرمت خوردن طین، روایات مستفیضه بلکه متواتره وجود دارد. 🔸 قدرِ متیقّنی که مطابق روایات و نیز اجماع فقها از این عام فوقانی استثناء شده است (مانند اکل طین الأرمنی و یا طین امام حسین (ع) برای استشفاء) از حکم حرمت اکل طین تخصیصاً خارج می‌شود و سایر موارد، ذیل عام باقی می‌ماند. @Nardebane_feghahat
✳️ (2) 🔹 «تربت» در لغت به معنای خاک قبر می‌باشد. استعمال شایع آن در فقه، خاک قبر مطهّر امام حسین (عليه السلام) است و به همين معنا انصراف دارد؛ به‌گونه‌ای که هنگام کاربرد بدون قرینه، همین معنا مراد است و به ذهن متبادر می‌شود. 🔸 طین یعنی گِل؛ که همان آب و خاک مخلوط است؛ هر چند آب آن هم از بین برود باز «گِل» نامیده می‌شود. روایات ناظر به اکل، اغلب از همین لفظ برای خاک امام حسین (ع) استفاده نموده‌اند. 🔹 گاهی الفاظ طین و تربت، به‌جای یکدیگر استعمال می‌شود. 🔸 از این دو مفهوم تربت و طین به مناسبت در ابواب طهارت، مستحبات افطار در روزه، مستحبات تکفین، مستحبات تحنیک اولاد، صلات، حج، اطعمه و اشربه سخن رفته است. @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج آیت الله سید احمد حفظه الله 🔸 "نضد القواعد الفقهیه" مرحوم کتابی دارد به نام "نضد القواعد الفقهیة" ، نضد یعنی مرتب کردن ، منضد یعنی مرتب و پشت سر هم قرار دادن، این کتاب ، است . به نظرم جایی دیدم که این کتاب ، یک تلخیصی از قواعد است یعنی یک تنظیمی است برای مباحث قواعد شهید اول . @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج استاد مهدی 97/07/28 🔸 بنده این مطلب را قبول دارم که طلبه باید هم در کار کند و هم در ؛ و اینگونه نیست که اگر کسی در عبادات کار کرد در معاملات نیز شود؛ ولی نباید انکار کرد که خیلی از مسائلی که در عبادات مطرح می شود در معاملات نیز مطرح است. @Nardebane_feghahat
مشهورترین اشعار کهن عرب است که تعداد ابیات آن‌ به حدود 600 بیت می‌رسد .  🔸 این قصائد در اواخر روزگار توسط ، یکی از روایتگران شعر تازی گردآوری شد و از آن پس جویندگان ادب عرب به خواندن آن‌ها پرداختند و بر سر کلمه کلمۀ هر بیت مناقشات برخاست ، تا بدان‌جا که ، طی تحقیقاتی در صحت صدور و اصالت تاریخی آن‌ها تشکیک کرد. @Nardebane_feghahat
❇️ تواضع یک عالم برای عالم دیگر 🔷 درباره مقام علمی گفته اند: آیت الله سید حسین کوه کمره ای که از عالمان روزگار شیخ بوده و مجلس درس نیز داشته است، روزی پیش از آمدن شاگردان، در محل درس حاضر شد و در گوشه مسجد، شیخ ژولیده ای را با چند نفر شاگرد در حال تدریس دید. سید حسین کوه کمره ای به درس او گوش داد و احساس کرد که وی بسیار محققانه بحث می کند. روز دیگر، زودتر آمد و به درس شیخ گوش داد. وقتی تدریس او را دید، اعتقادش بیش تر شد و احساس کرد که از خودش فاضل تر است و اگر شاگردانش به جای درس او، در درس این شیخ حاضر شوند، بهره بیش تری خواهند برد. از اینرو، روز بعد به شاگردانش گفت: این شیخ که در آن گوشه با چند نفر شاگرد نشسته است، برای تدریس از من شایسته تر است و خود من نیز از او بهره می برم، همه با هم به درس او می رویم». از آن روز سید حسین و شاگردانش در مجلس درس شیخ انصاری حاضر شدند. 🔰 گلشن ابرار ص 339 @Nardebane_feghahat
▪️حضرت آیه الله سید علی حسینی میلانی حفظه الله : جدّ ما آیت الله سید محمد هادی ميلاني از استادش محقق اصفهاني رحمه اللّه اين گونه نقل مي‌كرد كه اهل بیت عليهم السلام فاعل «ما بهِ الوجود» هستند و خداي سبحان فاعل «ما مِنه الوجود» است كه اين عبارت، در حاشيه ايشان بر كتاب مكاسب نيز آمده است. 📚 با پیشوایان هدایتگر , جلد 1 , صفحه 90 @Nardebane_feghahat
✳️ (3) 🔹 بر جواز أکل و تناول طین سیدالشهداء (علیه السلام) به نیّت شفاء، ادّعای لاخلاف، اتّفاق و بلکه اجماع شده است: 1⃣ «فإنه یجوز الاستشفاء به بلا خلاف بل الإجماع بقسمیه علیه». 📚 جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام ج36 ص376 2⃣ «الأصحاب مطبقون علیه». 📚 مجمع الفائده و البرهان، اردبيلی ج11 ص236 3⃣ «و علیه اتّفاق الأصحاب». 📚 کفایة الأحکام، سبزواری، ج2 ص612 @Nardebane_feghahat
✳️ (4) 🔹 عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ جَعْفَرِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ اَلْحَضْرَمِيِّ عَنْ سَعْدِ بْنِ سَعْدٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) عَنِ الطِّينِ- قَالَ فَقَالَ أَكْلُ الطِّينِ حَرَامٌ مِثْلُ الْمَيْتَةِ وَ الدَّمِ وَ لَحْمِ الْخِنْزِيرِ إِلَّا طِينَ قَبْرِ الْحُسَيْنِ فَإِنَّ فِيهِ شِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاءٍ وَ أَمْناً مِنْ كُلِّ خَوْفٍ. 🔸 روایت جالبی است. در ابتدا قصد داریم از حیث دلالی بحث کنیم. جوازِ أکلِ طینِ قبرِ سیدالشهدا (علیه السلام) به جهت شفا، مورد اتفاق علما می باشد، اما آیا از روایت فوق می توان برداشت کرد که برای در امان بودن از خوف نیز أکل آن جایز است؟ 🔹 چرا بسیاری از فقها این قسمت «وَ أَمْناً مِنْ كُلِّ خَوْفٍ» را نسبت به حمل (همراه داشتن) تربت امام حسین دانسته‌اند نه أکل آن؟! 🔸 آیا شخصی از فقها وجود دارد که أکل طین قبر الحسین (علیه السلام) را جهت در امان ماندن از خوف و دشمن نیز جایز دانسته باشد؟! ✔️ این موارد را در ادامه بررسی خواهیم کرد. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✳️ (12) 🔸 از نقل شده که درباره درس آقای بروجردی می‌فرمودند: اگر طلبه ای سه ماه در درس ایشان شرکت می‌کرد، روش استنباط را یاد می‌گرفت. @Nardebane_feghahat
نردبان فقاهت
✳️ #استحباب_أکل_تربت_سیدالشهدا(4) 🔹 عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ جَعْفَرِ ب
✳️ (5) 🔹 تقریباً همه فقها فرموده‌اند: مقصود از «و أمناً من کل خوف» در روایت بالا، «حمل» و همراه داشتن «طین قبر امام حسین» است، نه خوردن آن. حتی هم به همین مسأله معتقد است. 🔸 تا جایی که بنده بررسی کردم، تنها تصریح به جواز «أکلِ» آن برای ایمنی از خوف کرده است. 🔹 البته ایشان این مطلب را در «اجوبة المسائل» فرموده نه در عروه. 🔸 شيخ عباس قمی در کتاب «غاية القصوی في ترجمة العروة الوثقی» ج۲ ص۳۰۹ در پاسخ به سؤال ششم، این جواب را از صاحب عروه آورده است: «چون خوردن طین حرام است و استثناء شده است تربت سید الشهدا، پس باید اقتصار شود بر قدر معلوم. ... و ایضاً ظاهر، خوردن برای أمن از خوف است. و فی روایة سَعْدِ بْنِ سَعْدٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ (علیه السلام) عَنِ الطِّينِ- قَالَ فَقَالَ أَكْلُ الطِّينِ حَرَامٌ مِثْلُ الْمَيْتَةِ وَ الدَّمِ وَ لَحْمِ الْخِنْزِيرِ إِلَّا طِينَ قَبْرِ الْحُسَيْنِ فَإِنَّ فِيهِ شِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاءٍ وَ أَمْناً مِنْ كُلِّ خَوْفٍ. و ظاهرِ خبر، خوردن است به جهت أمن؛ پس اشکال بر آن به این که أمن از خوف ممکن است به همراه داشتن آن باشد نه خوردن، مدفوع است». ✔️ اما این که چگونه طبق نظر صاحب عروه، ظاهر این روایت، احتمالِ أکل را تأیید می کند (و نه حمل طین قبر را)، در پست های بعدی توضیح خواهیم داد. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✳️ (6) ✔️ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ جَعْفَرِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ اَلْحَضْرَمِيِّ عَنْ سَعْدِ بْنِ سَعْدٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) عَنِ الطِّينِ- قَالَ فَقَالَ أَكْلُ الطِّينِ حَرَامٌ مِثْلُ الْمَيْتَةِ وَ الدَّمِ وَ لَحْمِ الْخِنْزِيرِ إِلَّا طِينَ قَبْرِ الْحُسَيْنِ فَإِنَّ فِيهِ شِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاءٍ وَ أَمْناً مِنْ كُلِّ خَوْفٍ. 🔹 در پست گذشته عرض کردیم که ظاهرِ استثناء در روایت فوق، به ما می فهماند که أکل تربت سیدالشهدا (علیه السلام) برای أمن از خوف سفارش شده است، نه همراه داشتن آن؛ در حالی که بیشتر فقها همراه داشتن و حملِ آن را مطرح کرده اند. ❓شاید برایتان سؤال شده باشد که این ظهور از کجا آمده؟! ✅ جواب این است که: «ظاهر الإستثناء: الإتصال لا الإنقطاع». ✔️ توضیح: استثناء دو قسم است: متصل و منقطع. 🔸 استثناء متصل آن است كه مستثني داخل در مستثني منه باشد، ولي از حكم آن خارج شده باشد؛ مثل: «جاء القوم الا زيداً». 🔹 استثناء منقطع آن است كه مستثني از جنس با جزء مستثني منه نباشد، ولي از حكم مستثني منه خارج شده باشد؛ مثل: «جاء القوم الا حماراً». ✔️ ظاهر و متبادرِ از استثناء این است که متصل باشد، مگر قرینه‌ای در کلام باشد که بر منقطع بودن آن دلالت کند. ◼️ آخوند(ره) دوبار در «کفایه» به ظهور استثناء در «استثناء متصل» اشاره کرده است؛ که یک مورد آن در بحث مشتق است که فرموده است: «و ظاهر الاستثناء الإتصال». یعنی اگر حکیمی استثناء آورد (و ما شک کردیم که متصل یا منقطع) ظاهر استثناء، «اتصال» است. 🔸 «مفاتیح الاصول» هم در زمینه استثناء مطالب خوبی دارد. (دلم نیامد عرض نکنم!) 🔸 پس اگر بگوییم: « در عبارت "وَ أَمْناً مِنْ كُلِّ خَوْفٍ" مقصود أكل طين نيست، بلکه مقصود حمل و همراه داشتنِ طین است»؛ این مطلب به معنای این است که استثناء در اینجا، منقطع است و چنین استثنائی هم خلاف ظاهر است. ✅ بدین سبب است که صاحب عروه فرموده بود: «ظاهر، خوردن برای أمن از خوف است» (و نه همراه داشتن تربت!). ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✳️ (7) ✔️ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ جَعْفَرِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ اَلْحَضْرَمِيِّ عَنْ سَعْدِ بْنِ سَعْدٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) عَنِ الطِّينِ- قَالَ فَقَالَ أَكْلُ الطِّينِ حَرَامٌ مِثْلُ الْمَيْتَةِ وَ الدَّمِ وَ لَحْمِ الْخِنْزِيرِ إِلَّا طِينَ قَبْرِ الْحُسَيْنِ فَإِنَّ فِيهِ شِفَاءً مِنْ كُلِّ دَاءٍ وَ أَمْناً مِنْ كُلِّ خَوْفٍ. 🔸 به نظر می‌رسد فرمایشِ صاحب عروه تامّ و صحیح است، زیرا اصل در استثناء، اتصال است. 🔹 اما چیزی که عجیب به نظر می‌رسد این است که صاحب عروه معمولا دقت‌های سندی دارد، اما چطور در این‌جا به چنین روایتی تمسک می کند؟! ✔️ بررسی سندی: 1⃣ «عن بعض اصحابنا»: این تعبیر روایت را مرسل می‌کند؛ درست است که راوی شیعه بوده اما ما قائل به «» نیستیم! 2⃣ جعفر بن ابراهیم الحضرمی: مجهول است ( از اصحاب امام رضا علیه السلام است) و توثیقی نشده. البته «جعفر بن ابراهیم» در أسناد «کامل الزیارات» آمده؛ لذا اگر کسی همه رجال کامل الزیارات را بپذیرد، این شخص ثقه خواهد بود. تعداد کمی از بزرگان چنین عقیده را نسبت به دارند؛ مانند: صاحب وسائل، حاجی نوری. ✔️ (به زودی در دوره آموزشیِ تدریسِ این مبنا را که پیرامون کامل الزیارات است، مورد نقد و بررسی قرار خواهیم داد) 🔹 لذا اگر گفتیم سخن ابن قولویه : «اتصلت الینا» شامل همه روات کامل الزیارات می‌شود، کمتر فقیهی به آن قائل شده و اگر بگوییم مختص روات بلاواسطه و شیوخ ابن قولویه است، «جعفر بن ابراهیم» را شامل نمی شود. 3⃣ سعد بن سعد: ثقه می‌باشد. ◾️ نکته: «قاعده تسامح» در مورد «لا اقتضائیات» است نه امور إلزامی (واحبات و محرمات). ✅ نتیجه‌گیری: ما سخنِ صاحب عروه را از حیث دلالی قبول نمودیم، امّا از حیث سندی مشکل دارد و نمی‌توان به آن فتوا داد، زیرا سند آن مشکل داشت و نتیجه تابع اخس مقدمات است. ✍ رضا حسینی @Nardebane_feghahat
✳️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد (حفظه الله) 1395/8/5 🔸 انصافاً همین طور که مرحوم گفته و در مورد شخص دیگری ندیدم که نجاشی این عبارت را گفته باشد: «أوثق الناس فی الحدیث و اثبتهم فیه» (فقط درباره کلینی چنین تعبیری به کار برده است). 🔹 کلینی فوق العاده حدیث شناسِ بزرگِ شیعه است. خود من هم که با کتاب کلینی مأنوسم، کراراً عرض کردم که کلام نجاشی کاملا درست است. 🔸 من تعبداً کلام نجاشی را قبول نکردم. خود من هم وجداناً به این نتیجه رسیده‌ام. @Nardebane_feghahat
✳️ (۱) ✔️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد (حفظه الله) 1395/8/5 🔸 «ابراهیم بن اسحاق احمر» را تضعیف کرده، این تضعیف نجاشی را این طور که من می‌گویم معنا کنید، نه آن‌طور که آقای نوشته‌اند: «ضعیفة...»؛ خیر، میراث ضعیف است. خوب دقت کنید. ❓(سؤال یکی از شاگردان): منشأ ضعفش چیست؟ ✔️ جواب: چون خط غلو دیدگاه‌های سیاسی داشت، الان هم اگر دقت بکنید این‌ها که خیلی تندرو سیاسی هستند، خیلی به این مطالب علمی بها نمی‌دهند. @Nardebane_feghahat
✳️ (۲) ✔️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد (حفظه الله) 1395/8/5 🔹 ابراهیم بن اسحاق نهاوندی، صاحب کتاب است. یکی از میراث‌های خط غلو که نسبتاً حتی مورد اعتنای کلینی قرار گرفته، ایشان است؛ ملقب به «أحمر نهاوندی». 🔸 ظاهراً در نهاوند بوده و اصحاب قم از ایشان تحمّل حدیث کرده‌اند. 🔹 علی ای حال؛ میراث ایشان جزء میراث خط غلو است. البته آقای نوشته «ضعیفة بابراهیم». ضعف ابراهیم به این لحاظ است. 🔸 ما عرض کردیم انصافاً شواهد‌ همین را نشان می‌دهد. حالا با قطع نظر از این که ایشان غالی باشد به معنای عقایدش منحرف باشد یا عملش، آن که ثابت نیست! لکن به هر حال این‌هایی که متهم هستند در اصطلاح لااقل بغدادی‌ها و خط غلو، ظاهرا میراث‌های علمی‌شان خیلی نقی نیست، نه اینکه باطل باشد. @Nardebane_feghahat
✳️ (13) ✔️ آیت‌الله شبیری زنجانی (مدظله العالی): 🔸«عدّه الاصول» ، کتاب مهمّی است. 🔹 فهم «عدّة الٱصول» آسان نیست. به یاد دارم مرحوم آقای در بحث خبر واحد، دو روز کتاب عدّه را می‌آورد و از روی آن می‌خواند و خیلی با دقت معنا می‌کرد؛ به گونه‌ای که حس می‌کردیم فهم افراد از کلمات قدما چقدر متفاوت است. @Nardebane_feghahat
✳️ (8) 🔸 مضاف مقدّر به (طین قبر الحسین) یا (أکل) است و یا (حمل)؛ اگر به دلیل ظهور استثناء در متصل «اکل» را در تقدیر بگیریم فلا اشکال و در‌نتیجه، اکل تربت برای شفاء و اکل تربت برای امن از خوف استثناء شده است. 🔹 اما اگر به دلیل «أمناً من الخوف» مقدر را «حمل» بگیریم (نه أکل) دو اشکال لازم می آید: 1⃣ لازمه تقدیر «حمل» استثناء منقطع است و هو خلاف ظاهر الاستثناء. 2⃣ اشکال دوم: باید «حمل» را حتی نسبت به فقره اول تعلیل یعنی «فإن فیه شفاء من کل داء» لحاظ کنیم یعنی معنا این میشود: حمل و همراه داشتن طین امام حسین چون سبب شفاء میشود پس حمل ان استثناء شده است درحالیکه چنین معنایی خلاف ظاهر است یا بگوییم خلاف تناسب موضوع و حکم است چون دواء با اکل تناسب دارد نه با حمل و همراه داشتن. 3⃣ و حتی اشکال ثالثی را می‌توان مطرح کرد و آن اینکه: چه استثناء متصل باشد یعنی «أکل» را در تقدیر بگیریم و چه استثناء منقطع باشد یعنی «حمل» را در تقدیر بگیریم در هر صورت از حکم تکلیفی حرمت استثناء شده است درحالی‌که حرمت حمل طین توهّم نمی‌شود تا حضرات معصومین بخواهند با استثناء حمل تربت را به ما تعلیم بدهند بلکه انچه محل توهم است حرمت اکل طین است فلذا جواز أکل تربت نیاز به بیان دارد. ✍ نوشته‌ای از علیرضا رحیمی (یکی از دوستان) @Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد (مدظله العالی): 🔹 زراره شاگردِ «حکم بن عتیبه» از فقهای کوفه بود که بعدا مستبصر و شیعه شد. او در ابتدا سنّی بوده است. @Nardebane_feghahat
✳️ حضرت آیت الله استاد حاج سید احمد موسوی، خارج اصول 6/ 11/ 1397) 🔸 زراره ابتدا جزء عامه و شاگرد حکم (الحكم بن عتيبة أبو محمد الكندي، مولاهم، الكوفي، الفقيه، أحد الأعلام [تاريخ الإسلام، ج 7، ص 345]) بوده 🔹 حكي عن علي بن الحسن بن فضال أنه قال: كان الحَكَم من فقهاء العامة، و كان أستاذ زرارة وحمران والطيار قبل أن يروا هذا الأمر [اختيار معرفة الرجال (رجال الكشّي)، ج 2، ص 469، ذیل ح 370]). @Nardebane_feghahat
✔️ نظر علامه مجلسی و آیت الله خویی (رضوان الله علیهما) در مورد یحیی بن عبدالله «صاحب دیلم» 🔸 «و كيف كان، فالمتحصل مما ذكرنا أن الرجل ممدوح، و قد قتل مظلوما شهيدا، و لكن المجلسي (قدس سره) ذكر في المرآة أن صاحب الديلم مجهول، و الظاهر أنه استند في ذلك إلى ما ورد في ذمه و عدم إذعانه بأهل بيت العصمة و الطهارة». 📚 معجم رجال الحدیث جلد ۲۱ ص۶۴ @Nardebane_feghahat
✳️ (14) ✔️ حضرت آیت الله (مدظله العالی): 🔸 می‌گویند: سقراط معروف بود که مادرش قابله بوده، سقراط می‌گفت: منم مثل مادرم هستم، او بچه مردم را می‌زاید و من فکر مردم را. 🔹 آقای بروجردی کار مهم‌اش این بود. غیر از مباحث علمی، یکی از کارهای مهم‌اش این بود که طلبه‌ها را وادار کرد تا افکارشان را بار بیاورند و کار بکنند.  @Nardebane_feghahat
✳️ (9) ❓ آیا أکل تربت امام حسین(ع) برای تبرک جایز است؟(۱) ✔️ (ره) می نویسد: 🔹 لا يحلّ شي‌ء من الطین عدا تربة الحسين(علیه السلام) فإنه يجوز للإستشفاء. 📚 شرایع الإسلام ج3 ص176 ✔️ شهید ثانی می نویسد: 🔸 و إحترز المصنف(رحمه الله) بقوله: «للإستشفاء بها» عن أكلها لمجرّد التبرّك، فإنه غير جائز على الأصحّ. 📚 مسالک الأفهام ج12 ص68 @Nardebane_feghahat
متن کامل معجم رجال الحدیث.pdf
13.25M
📚 متن «مقدمه معجم رجال الحدیث» نوشته آیت الله سید ابوالقاسم خویی (رضوان الله علیه) ~~~~ ثبت نام دوره آموزشی از طریق آیدی پشتیبانی👇 @Poshtibani_dore
معجم رجال الحدیث 1.mp3
7.92M
✳️ جلسه اول ✔️ «تدریس مقدمه معجم رجال الحدیث» 🔸 امتیازات معجم رجال الحدیث 🔹 نظر آیت الله مددی (مدظله العالی) در مورد جعفر بن بشیر چیست؟ عبارت نجاشی «روی عن الثقات و رووا عنه» چه معنایی دارد؟ 🔸 آشنایی با منهج آیت الله خویی؟ 🔹 آقای خویی اول بر فقه مسلط شد یا اصول؟ 🔸 روشنفکری آقای خویی متأثر از چه شخصیتی بوده؟ 🔹 شاگردی نزد اعلام ثلاثه 🔸 هوش و ذکاوت ایشان 🔹 چرا بر هر تدریسی دو بار مطالعه می‌کرد؟ 🔸 جایگاه مکتب آیت الله خویی در قم 🔹 آینده برای مکتب قم است یا نجف؟! 🔸 تمییز مشترکات چه مشکلی را در علم رجال ایجاد کرد؟ آقای خویی برای حل آن چه راهی را در پیش گرفت؟ 🎤 رضا حسینی ~~~~ ثبت نام دوره آموزشی از طریق آیدی پشتیبانی👇 @Poshtibani_dore
معجم رجال الحدیث 2.mp3
11.15M
✳️ جلسه دوم ✔️ «تدریس مقدمه معجم رجال الحدیث» 2 🔸 چرا به علم رجال نیاز داریم؟ 🔹 آیا اشخاصی که معتقدند اجتهاد در علم رجال لازم نیست، به علم رجال نیاز ندارند؟ 🔸 ادله حرمت عمل به ظن 🔹 ظن لغوی و ظن اصطلاحی 🔸 آیا ادله ظنّی حجت هستند؟ 🔹 آیا عقل منبع استنباط احکام شرعی است؟ 🔸 آیات الأحکام قرآن 🔸 آیا قرآن، عقل، اجماع برای استنباط احکام شرعی کفایت می کنند؟ 🔹 اجماع محصل و منقول به چه معناست؟ چه اجماعی کاشف از قول معصوم است؟ 🔸 مدینة العلم شیخ صدوق جزء کتب خمسه بوده است اما امروز اثری از آن نیست 🎤 رضا حسینی ~~~~ 🔸 صوت دو جلسه اول در این کانال قرار داده شد. 🔹 برای دریافت بقیه صوت ها: ثبت نام دوره آموزشی از طریق آیدی پشتیبانی👇 @Poshtibani_dore
✔️ این دوره آموزشی اهمیتِ ویژه‌ای دارد؛ از آن جهت که کتابی که قصد تدریس آن را داریم، یک کتاب ویژه است. 📚 کتاب: مقدمه معجم رجال الحدیث 🎤 تدریس: رضا حسینی ~~~~ ثبت نام دوره آموزشی از طریق آیدی پشتیبانی👇 @Poshtibani_dore
متن کامل معجم رجال الحدیث.pdf
13.25M
📚 متن «مقدمه معجم رجال الحدیث» نوشته آیت الله سید ابوالقاسم خویی (رضوان الله علیه) ~~~~ ثبت نام دوره آموزشی از طریق آیدی پشتیبانی👇 @Poshtibani_dore
15.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✔️ نقدی بر منهج رجالی مرحوم آیت الله خوئی(رضوان الله علیه) توسط آیت الله شبیری زنجانی(مدظله العالی) ~~~~ 🔹 ثبت نام دوره آموزشیِ تدریس «مقدمه معجم رجال الحدیث» آیت الله خویی (ره) رضاحسینی (80 جلسه صوتی) از طریق آیدی پشتیبانی👇 @Poshtibani_dore آخرین مهلت: تا جمعه 3 بهمن
✳️ چرا «مقدمه معجم الحدیث»؟! 🔹 هرچند کتاب های رجالیِ زیادی نوشته شده است، اما احساس کردم جایِ «مقدمه معجم رجال الحدیث» در این میان، خالی است؛ لذا تصمیم بر تدریس این اثرِ ارزشمند گرفتم. 🔸 مقدمه ای است طولانی که از حیث محتوا، با صدها کتابِ رجالی برابری می‌کند. 🔹 بر این عقیده‌ام که: مقدمه‌ای که سید الفقهاء و نابغة الاصول، فخر المذهب، حضرت آیت الله خویی(رضوان الله علیه) به رشته تحریر درآورده است، یک دوره کامل مبانی رجالی مکتب ایشان را به تصویر کشیده است. 🔸 تدریس این کتاب، به منزله قبول تمامی مبانی زعیم حوزه نجف (ره) نیست، بلکه آشنایی و بررسی آن می‌باشد. 🔹 شرکت در این «دوره آموزشی» را به همه علاقه‌مندانِ علمِ رجال توصیه می‌کنم. ✍ رضا حسینی ~~~~ ✔️ثبت نام از طریق آیدی پشتیبانی👇 @Poshtibani_dore آخرین مهلت: جمعه 3 بهمن