✳️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد #مددی (حفظه الله)
1395/8/5
🔸 #کلینی انصافاً همین طور که مرحوم #نجاشی گفته و در مورد شخص دیگری ندیدم که نجاشی این عبارت را گفته باشد: «أوثق الناس فی الحدیث و اثبتهم فیه» (فقط درباره کلینی چنین تعبیری به کار برده است).
🔹 کلینی فوق العاده حدیث شناسِ بزرگِ شیعه است. خود من هم که با کتاب کلینی مأنوسم، کراراً عرض کردم که کلام نجاشی کاملا درست است.
🔸 من تعبداً کلام نجاشی را قبول نکردم. خود من هم وجداناً به این نتیجه رسیدهام.
#رجال
@Nardebane_feghahat
✳️ #ابراهیم_بن_اسحاق_الأحمر (۱)
✔️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد #مددی (حفظه الله)
1395/8/5
🔸 «ابراهیم بن اسحاق احمر» را #نجاشی تضعیف کرده، این تضعیف نجاشی را این طور که من میگویم معنا کنید، نه آنطور که آقای #خویی نوشتهاند: «ضعیفة...»؛ خیر، میراث ضعیف است. خوب دقت کنید.
❓(سؤال یکی از شاگردان): منشأ ضعفش چیست؟
✔️ جواب: چون خط غلو دیدگاههای سیاسی داشت، الان هم اگر دقت بکنید اینها که خیلی تندرو سیاسی هستند، خیلی به این مطالب علمی بها نمیدهند.
#رجال
@Nardebane_feghahat
✳️ #ابراهیم_بن_اسحاق_الأحمر (۲)
✔️ درس خارج فقه آیت الله سید احمد #مددی (حفظه الله)
1395/8/5
🔹 ابراهیم بن اسحاق نهاوندی، صاحب کتاب است. یکی از میراثهای خط غلو که نسبتاً حتی مورد اعتنای کلینی قرار گرفته، ایشان است؛ ملقب به «أحمر نهاوندی».
🔸 ظاهراً در نهاوند بوده و اصحاب قم از ایشان تحمّل حدیث کردهاند.
🔹 علی ای حال؛ میراث ایشان جزء میراث خط غلو است. البته آقای #خویی نوشته «ضعیفة بابراهیم». ضعف ابراهیم به این لحاظ است.
🔸 ما عرض کردیم انصافاً شواهد همین را نشان میدهد. حالا با قطع نظر از این که ایشان غالی باشد به معنای عقایدش منحرف باشد یا عملش، آن که ثابت نیست! لکن به هر حال اینهایی که متهم هستند در اصطلاح لااقل بغدادیها و خط غلو، ظاهرا میراثهای علمیشان خیلی نقی نیست، نه اینکه باطل باشد.
#رجال
@Nardebane_feghahat
✳️ #آیت_الله_بروجردی (13)
✔️ آیتالله شبیری زنجانی (مدظله العالی):
🔸«عدّه الاصول» #شیخ_طوسی، کتاب مهمّی است.
🔹 فهم «عدّة الٱصول» آسان نیست. به یاد دارم مرحوم آقای #بروجردی در بحث خبر واحد، دو روز کتاب عدّه را میآورد و از روی آن میخواند و خیلی با دقت معنا میکرد؛ به گونهای که حس میکردیم فهم افراد از کلمات قدما چقدر متفاوت است.
#اصول
@Nardebane_feghahat
✳️ #استحباب_أکل_تربت_سیدالشهدا(8)
🔸 مضاف مقدّر به (طین قبر الحسین) یا (أکل) است و یا (حمل)؛
اگر به دلیل ظهور استثناء در متصل «اکل» را در تقدیر بگیریم فلا اشکال و درنتیجه، اکل تربت برای شفاء و اکل تربت برای امن از خوف استثناء شده است.
🔹 اما اگر به دلیل «أمناً من الخوف» مقدر را «حمل» بگیریم (نه أکل) دو اشکال لازم می آید:
1⃣ لازمه تقدیر «حمل» استثناء منقطع است و هو خلاف ظاهر الاستثناء.
2⃣ اشکال دوم: باید «حمل» را حتی نسبت به فقره اول تعلیل یعنی «فإن فیه شفاء من کل داء» لحاظ کنیم یعنی معنا این میشود:
حمل و همراه داشتن طین امام حسین چون سبب شفاء میشود پس حمل ان استثناء شده است
درحالیکه چنین معنایی خلاف ظاهر است یا بگوییم خلاف تناسب موضوع و حکم است چون دواء با اکل تناسب دارد نه با حمل و همراه داشتن.
3⃣ و حتی اشکال ثالثی را میتوان مطرح کرد و آن اینکه: چه استثناء متصل باشد یعنی «أکل» را در تقدیر بگیریم و چه استثناء منقطع باشد یعنی «حمل» را در تقدیر بگیریم در هر صورت از حکم تکلیفی حرمت استثناء شده است درحالیکه حرمت حمل طین توهّم نمیشود تا حضرات معصومین بخواهند با استثناء حمل تربت را به ما تعلیم بدهند بلکه انچه محل توهم است حرمت اکل طین است فلذا جواز أکل تربت نیاز به بیان دارد.
✍ نوشتهای از علیرضا رحیمی
(یکی از دوستان)
#فقه
@Nardebane_feghahat
✔️ آیت الله سید احمد #مددی (مدظله العالی):
🔹 زراره شاگردِ «حکم بن عتیبه» از فقهای کوفه بود که بعدا مستبصر و شیعه شد. او در ابتدا سنّی بوده است.
#رجال
#زراره
#حکم_بن_عتیبه
@Nardebane_feghahat
✳️ حضرت آیت الله استاد حاج سید احمد #مددی موسوی، خارج اصول 6/ 11/ 1397)
🔸 زراره ابتدا جزء عامه و شاگرد حکم (الحكم بن عتيبة أبو محمد الكندي، مولاهم، الكوفي، الفقيه، أحد الأعلام [تاريخ الإسلام، ج 7، ص 345]) بوده
🔹 حكي عن علي بن الحسن بن فضال أنه قال: كان الحَكَم من فقهاء العامة، و كان أستاذ زرارة وحمران والطيار قبل أن يروا هذا الأمر [اختيار معرفة الرجال (رجال الكشّي)، ج 2، ص 469، ذیل ح 370]).
#رجال
#زراره
#حکم_بن_عتیبه
@Nardebane_feghahat
✔️ نظر علامه مجلسی و آیت الله خویی (رضوان الله علیهما) در مورد یحیی بن عبدالله «صاحب دیلم»
🔸 «و كيف كان، فالمتحصل مما ذكرنا أن الرجل ممدوح، و قد قتل مظلوما شهيدا، و لكن المجلسي (قدس سره) ذكر في المرآة أن صاحب الديلم مجهول، و الظاهر أنه استند في ذلك إلى ما ورد في ذمه و عدم إذعانه بأهل بيت العصمة و الطهارة».
📚 معجم رجال الحدیث جلد ۲۱ ص۶۴
@Nardebane_feghahat
✳️ #آیت_الله_بروجردی (14)
✔️ حضرت آیت الله #مددی (مدظله العالی):
🔸 میگویند: سقراط معروف بود که مادرش قابله بوده، سقراط میگفت: منم مثل مادرم هستم، او بچه مردم را میزاید و من فکر مردم را.
🔹 آقای بروجردی کار مهماش این بود. غیر از مباحث علمی، یکی از کارهای مهماش این بود که طلبهها را وادار کرد تا افکارشان را بار بیاورند و کار بکنند.
@Nardebane_feghahat
✳️ #استحباب_أکل_تربت_سیدالشهدا(9)
❓ آیا أکل تربت امام حسین(ع) برای تبرک جایز است؟(۱)
✔️ #محقق_حلی (ره) می نویسد:
🔹 لا يحلّ شيء من الطین عدا تربة الحسين(علیه السلام) فإنه يجوز للإستشفاء.
📚 شرایع الإسلام ج3 ص176
✔️ شهید ثانی می نویسد:
🔸 و إحترز المصنف(رحمه الله) بقوله: «للإستشفاء بها» عن أكلها لمجرّد التبرّك، فإنه غير جائز على الأصحّ.
📚 مسالک الأفهام ج12 ص68
#فقه
@Nardebane_feghahat
متن کامل معجم رجال الحدیث.pdf
13.25M
📚 متن «مقدمه معجم رجال الحدیث»
نوشته آیت الله سید ابوالقاسم خویی (رضوان الله علیه)
~~~~
ثبت نام دوره آموزشی از طریق آیدی پشتیبانی👇
@Poshtibani_dore
معجم رجال الحدیث 1.mp3
7.92M
✳️ جلسه اول
✔️ «تدریس مقدمه معجم رجال الحدیث»
🔸 امتیازات معجم رجال الحدیث
🔹 نظر آیت الله مددی (مدظله العالی) در مورد جعفر بن بشیر چیست؟ عبارت نجاشی «روی عن الثقات و رووا عنه» چه معنایی دارد؟
🔸 آشنایی با منهج آیت الله خویی؟
🔹 آقای خویی اول بر فقه مسلط شد یا اصول؟
🔸 روشنفکری آقای خویی متأثر از چه شخصیتی بوده؟
🔹 شاگردی نزد اعلام ثلاثه
🔸 هوش و ذکاوت ایشان
🔹 چرا بر هر تدریسی دو بار مطالعه میکرد؟
🔸 جایگاه مکتب آیت الله خویی در قم
🔹 آینده برای مکتب قم است یا نجف؟!
🔸 تمییز مشترکات چه مشکلی را در علم رجال ایجاد کرد؟ آقای خویی برای حل آن چه راهی را در پیش گرفت؟
🎤 رضا حسینی
~~~~
ثبت نام دوره آموزشی از طریق آیدی پشتیبانی👇
@Poshtibani_dore
معجم رجال الحدیث 2.mp3
11.15M
✳️ جلسه دوم
✔️ «تدریس مقدمه معجم رجال الحدیث» 2
🔸 چرا به علم رجال نیاز داریم؟
🔹 آیا اشخاصی که معتقدند اجتهاد در علم رجال لازم نیست، به علم رجال نیاز ندارند؟
🔸 ادله حرمت عمل به ظن
🔹 ظن لغوی و ظن اصطلاحی
🔸 آیا ادله ظنّی حجت هستند؟
🔹 آیا عقل منبع استنباط احکام شرعی است؟
🔸 آیات الأحکام قرآن
🔸 آیا قرآن، عقل، اجماع برای استنباط احکام شرعی کفایت می کنند؟
🔹 اجماع محصل و منقول به چه معناست؟ چه اجماعی کاشف از قول معصوم است؟
🔸 مدینة العلم شیخ صدوق جزء کتب خمسه بوده است اما امروز اثری از آن نیست
🎤 رضا حسینی
~~~~
🔸 صوت دو جلسه اول در این کانال قرار داده شد.
🔹 برای دریافت بقیه صوت ها: ثبت نام دوره آموزشی از طریق آیدی پشتیبانی👇
@Poshtibani_dore
✔️ این دوره آموزشی اهمیتِ ویژهای دارد؛ از آن جهت که کتابی که قصد تدریس آن را داریم، یک کتاب ویژه است.
📚 کتاب: مقدمه معجم رجال الحدیث
🎤 تدریس: رضا حسینی
~~~~
ثبت نام دوره آموزشی از طریق آیدی پشتیبانی👇
@Poshtibani_dore
متن کامل معجم رجال الحدیث.pdf
13.25M
📚 متن «مقدمه معجم رجال الحدیث»
نوشته آیت الله سید ابوالقاسم خویی (رضوان الله علیه)
~~~~
ثبت نام دوره آموزشی از طریق آیدی پشتیبانی👇
@Poshtibani_dore
15.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✔️ نقدی بر منهج رجالی مرحوم آیت الله خوئی(رضوان الله علیه) توسط آیت الله شبیری زنجانی(مدظله العالی)
~~~~
🔹 ثبت نام دوره آموزشیِ تدریس «مقدمه معجم رجال الحدیث» آیت الله خویی (ره)
رضاحسینی
(80 جلسه صوتی)
از طریق آیدی پشتیبانی👇
@Poshtibani_dore
آخرین مهلت: تا جمعه 3 بهمن
✳️ چرا «مقدمه معجم الحدیث»؟!
🔹 هرچند کتاب های رجالیِ زیادی نوشته شده است، اما احساس کردم جایِ «مقدمه معجم رجال الحدیث» در این میان، خالی است؛ لذا تصمیم بر تدریس این اثرِ ارزشمند گرفتم.
🔸 مقدمه ای است طولانی که از حیث محتوا، با صدها کتابِ رجالی برابری میکند.
🔹 بر این عقیدهام که: مقدمهای که سید الفقهاء و نابغة الاصول، فخر المذهب، حضرت آیت الله خویی(رضوان الله علیه) به رشته تحریر درآورده است، یک دوره کامل مبانی رجالی مکتب ایشان را به تصویر کشیده است.
🔸 تدریس این کتاب، به منزله قبول تمامی مبانی زعیم حوزه نجف (ره) نیست، بلکه آشنایی و بررسی آن میباشد.
🔹 شرکت در این «دوره آموزشی» را به همه علاقهمندانِ علمِ رجال توصیه میکنم.
✍ رضا حسینی
~~~~
✔️ثبت نام از طریق آیدی پشتیبانی👇
@Poshtibani_dore
آخرین مهلت: جمعه 3 بهمن
✔️ آیت الله سید احمد #مددی (مدظله العالی):
🔸 تمام «أمل الآمل» را به دو جلدش آقای #خویی (قده) برداشته اند در «معجم رجال الحدیث» آوردهاند. این احتمالاً کار همان آقایانی بوده که تدوین کتاب کردهاند، والاّ شأن ايشان اجلّ است.
#رجال
@Nardebane_feghahat
✔️ حضرت آیت الله سید احمد #مددی:
🔸 ما معتقدیم رجال را باید اصولی و فقیه بنویسد، باید کاملا تحلیل گر باشد و الّا خطا می رود.
#رجال
@Nardebane_feghahat
✔️ تدریس مقدمه «معجم رجال الحدیث» آیت الله خویی (ره)
🔹 80 جلسه صوتی
🔸 تدریس: رضا حسینی
~~~~
ثبت نام دوره آموزشی از طریق آیدی پشتیبانی👇
@Poshtibani_dore
✳️ #رؤیت_هلال (31)
✔️ باطل بودن روزه معصومین (علیهم السلام) با قبولِ اعتبارِ رؤیتِ هلال با دوربین و تلسکوپ
◾️ آیتالله #سیستانی (حفظه الله):
🔸 «اگر مبنا در دخول شهر عبارت باشد از ظهور هلال در افق بهگونهای که قابل رؤیت باشد حتی با قویترین تلسکوبها و ابزار نزدیککننده باید گفت لازمه چنین مبنایی آنست که روزه پیامبر(صلی الله علیه و آله) و ائمه(علیهم السلام)، عید فطر، حج و سایر اعمالی که دارای ایام خاصی در ماه است در بیشتر اوقات در روزهای حقیقی واقع نشود.
🔹 چرا که روشن است ایشان بر «رؤیت متعارف» بر تعیین آغاز ماههای قمری اعتماد میکردهاند؛ در حالیکه بهندرت هلال را بهصورت واضح با چشم مجرد و در ارتفاع مناسب در شب میدیدهاند و اینگونه نبوده است که در شب گذشته، هلال بوسیله ابزار قوی نزدیککننده قابل رؤیت باشد! آیا میتوان به چنین لازمهای پایبند بود؟!»
📚 أسئلة حول رؤیة الهلال مع أجوبته ص41-42
#فقه
@Nardebane_feghahat
✳️ دو پرسش از آیت الله سید علی میلانی
❓ آیا در دورهای که شما شاگرد مرحوم آیتﷲ سید محمد روحانی(ره) بودید نظرشان مبتنی بر انسداد بود؟
🔹 بله. عوض نشده بود. ایشان مذاقشان بهگونهای بود که سعی میکردند نظرات آخوند را توجیه کنند و خیلی به آخوند اعتقاد داشتند. دوره درسی ایشان جمع و جورتر از آقای وحید بود.
❓آقای وحید که انفتاحی هستند؟
🔸 بله ایشان حجیت خبر واحد را با سیره عقلائیه تمام میدانند.
#اصول
#انسداد
@Nardebane_feghahat
✔️ مرحوم طبرسی نوری (ره):
🔸 اخباری که وارد شده است به اینکه: «أول ما خلق الله هو القلم أو الماء أو غير ذلك»،محمولند بر اَوّلیّتِ اضافيّه.
🔹 و آنچه در اخبار مستفیضه - بلکه متواتره - وارد شده است که: «أول ما خلق الله نور جناب خاتم النبيين و اهل بیت طاهرین اویند» محمولند بر اَوّلیّت حقيقيّه.
🔸 و در اخبار نیز شاهد بر این جمع و قرینه بر آن ثابت است، پس منافاتی در اَخبار نخواهد بود، چنان که ظاهر است بر اهل بصیرت.
📚 کفایة الموحدین ج1 ص370
@Nardebane_feghahat
✔️ علامه مجلسی(ره):
🔹 ...خبر «أول ما خلق الله العقل» ما وجدته فی الأخبار المعتبرة و إنما هو مأخوذ من أخبار العامة و ظاهر أکثر أخبارنا أن أول المخلوقات «الماء» أو «الهواء» کما سیأتی فی کتاب السماء و العالم نعم ورد فی أخبارنا أن العقل أول خلق من الروحانیین و هو لا ینافی تقدم خلق بعض الأجسام علی خلقه.
@Nardebane_feghahat
✔️ گاهی با حذف حرف جر، برداشت دیگری از کلام میشود؛ مانند فعل «رغب» که با دو حرف جر متعدی میشود با دو معنای کاملاً مخالف هم!
در اینگونه موارد نمیتوان حرف جر را حذف نمود، مثلا:
🔹 «رَغِبْتُ عن اَنْ تقومَ» از ایستادنِ تو بدم آمد.
🔸 «رَغِبْتُ فی اَنْ تقومَ»: از ایستادنِ تو خوشم آمد.
#ادبیات
@Nardebane_feghahat
✳️ #اجتهاد_و_تقلید (۸)
✔️ شیخ عبدالکریم حائری یزدی میفرماید:
🔸 «جواز التقلید فی مسألة یعتقد المقلد بخطأ المجتهد فیها و عدم العبرة بنظره فی غایة الاشکال والمسلّم من ادلة جوازه او وجوبه انّما هو فیما اذا لم یکن الامر کذلک فتدبّر!»
📚 درر الفوائد ص: ۴۴۸
فقه
@Nardebane_feghahat
✔️ آیتالله سید موسی #شبیری_زنجانی:
🔹 اگر طلبهای با استعداد باشد، به نظرم با ملاحظه دو کتاب، عمده اصول را یاد میگیرد: یکی «کفایه» مرحوم آخوند خراسانی و دیگری «دُرر الأصول» مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری، چون دو سبک اصول است.
🔸 حاج شیخ در دُرر الأصول از اصول استادش آسید محمد فشارکی استفاده کرده است و خودش هم ابتکاراتی دارد و کفایه هم سبک اصول مرحوم آخوند است. اگر این دو کتاب با دقت مطالعه شود، چندان نیازی به اصول دیگران که حشو و زوائد دارد، نخواهد بود.
📚 جرعهای از دریا، ج3، ص407
#اصول
@Nardebane_feghahat
✔️ شیخ انصاری (ره):
🔸 أما المستحب من التقية فالظاهر وجوب الإقتصار فيه على مورد النص، و قد ورد النص بالحث على المعاشرة مع العامة و عيادة مرضاهم و تشييع جنائزهم و الصلاة في مساجدهم و الأذان لهم، فلا يجوز التعدي عن ذلك إلى ما لم يرد فيه النص من الأفعال المخالفة للحق، كذمّ بعض رؤساء الشيعة للتحبب إليهم.
📚 رسالة فی التقیة ص41
#فقه
#تقیه
@Nardebane_feghahat
✅ به مناسبت ولادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)
✔️ تدریس اصول کافی- كِتَابُ الْحُجَّةِ بَابُ مَوْلِدِ اَلزَّهْرَاءِ فَاطِمَةَ (عَلَيْهَا السلام)
(به همراه شرح علامه مجلسی و ملاصالح مازندرانی)
4 جلسه
رضا حسینی
@Nardebane_feghahat
مولد الزهراء 1.mp3
6.86M
✅ جلسه اول
✔️ تدریس اصول کافی- كِتَابُ اَلْحُجَّةِ بَابُ مَوْلِدِ اَلزَّهْرَاءِ فَاطِمَةَ (عَلَيْهَا السلام)
🔸 وجه تسمیه آن حضرت به «زهراء»
🔹 آیا می توان نام «الزهراء» یا «فاطمة الزهراء» را بر فرزندان خود گذاشت؟ آیا جایز است؟
🔹 معنای صدیقه بودن آن حضرت
🔸 آیا آیه تطهیر اراده تکوینی خداست یا اراده تشریعی؟
🔹 معنای لقب «صدیقه»
🔸 اشکالی به آقایان: محمد حسین فضل الله، وائلی، سید کمال حیدری
🎙 رضا حسینی
@Nardebane_feghahat